Dat argument hoor je dan weer zelden als de overheid een shitload aan informatie wil vergaren en de mankracht niet heeft om diezelfde informatie (gedegen) te verwerken. Het verschil is daarentegen dat openbaarheid van informatie een uitgangspunt zou moeten zijn terwijl de overheid bijvoorbeeld in het kader van terrorismebestrijding om een uitzondering op de regel vraagt.quote:Op maandag 6 december 2010 10:03 schreef Z het volgende:
[..]
Dat is in dit geval toch ook enigszins zo?
quote:Op maandag 6 december 2010 10:12 schreef zodiakk het volgende:
Vrije pers en onderzoeksjournalistiek zijn waardevolle onderdelen van een vrije samenleving en ik vind het akelig dat sommige mensen zo klakkeloos aannemen dat het noodzakelijk is dat omwille van hun veiligheid informatie van hun moet worden onthouden.
Maar niet alles kan toch openbaar zijn. Dan is er een ander probleem, zoals zzooddiiaakk al zegt, waar trek je dan een scheidslijn. Misstanden moeten niet in een doofpot gestopt worden natuurlijk.quote:Op maandag 6 december 2010 10:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat argument hoor je dan weer zelden als de overheid een shitload aan informatie wil vergaren en de mankracht niet heeft om diezelfde informatie (gedegen) te verwerken. Het verschil is daarentegen dat openbaarheid van informatie een uitgangspunt zou moeten zijn terwijl de overheid bijvoorbeeld in het kader van terrorismebestrijding om een uitzondering op de regel vraagt.
Zodiakk stelt volgens mij juist het tegenovergestelde: het uitgangspunt is openbaarheid van informatie en daar kan een uitzondering op gemaakt worden als de staatsveiligheid op het spel staat. De vraag is daarentegen op welke gronden je zo'n beslissing kunt maken (en of de overheid capabel en integer genoeg is om die beslissing te maken, maar dat vind ik weer een andere discussie).quote:Op maandag 6 december 2010 10:18 schreef Z het volgende:
[..]
Maar niet alles kan toch openbaar zijn. Dan is er een ander probleem, zoals zzooddiiaakk al zegt, waar trek je dan een scheidslijn. Misstanden moeten niet in een doofpot gestopt worden natuurlijk.
Ah ja. Daar ben ik mee eens maar ik vind dat de scheidslijn niet hoeft te liggen bij een punt waar de staatsveiligheid in gevaar komt, anders is het toch niet goed mogelijk een beetje normale 'bedrijfsvoering' te hebben?quote:Op maandag 6 december 2010 10:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zodiakk stelt volgens mij juist het tegenovergestelde: het uitgangspunt is openbaarheid van informatie en daar kan een uitzondering op gemaakt worden als de staatsveiligheid op het spel staat. De vraag is daarentegen op welke gronden je zo'n beslissing kunt maken (en of de overheid capabel en integer genoeg is om die beslissing te maken, maar dat vind ik weer een andere discussie).
Het is leuk dat je die twee even naast elkaar zet en aan elkaar gelijk stelt, maar daarmee is dat nog niet waar, hè? En het is al helemaal niet wat ik zei. Ik zei alleen dat het tamelijk naïef is als je ervan opkijkt dat er zaken in het geheim gebeuren, bekokstoofd worden, 'geregeld' worden. Daarmee zei ik nog niet dat het goed was, dat het zo hoorde of dat je er niet over mag klagen.quote:Op maandag 6 december 2010 09:31 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een bloedhekel aan die bevoogdende "natuurlijk vertelt een overheid de burger niet alles"-houding. Die valt voor mij in dezelfde categorie als "waarom zou de overheid niet alles van je mogen weten als je niks te verbergen hebt?".
Welk gedeelte vind je dom dan? [1] of [2]?quote:Op maandag 6 december 2010 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
Dit is trouwens een verrassend domme analyse van een intelligent man als Dalrymple:
"[1] The idea behind WikiLeaks is that life should be an open book, that everything that is said and done should be immediately revealed to everybody, that there should be no secret agreements, deeds, or conversations. In the fanatically puritanical view of WikiLeaks, no one and no organization should have anything to hide. [2] It is scarcely worth arguing against such a childish view of life. "
Het op één hoop gooien van het publieke (de overheid en haar documenten) en het private (het individu en zijn recht op privacy).quote:Op maandag 6 december 2010 11:33 schreef Frollo het volgende:
[..]
Welk gedeelte vind je dom dan? [1] of [2]?
Dat de overheid over mij waakt en ik rustig kan gaan slapenquote:Op maandag 6 december 2010 10:12 schreef zodiakk het volgende:
Ik vraag me af welke informatie mensen dan wél graag openbaar willen
Aha. Scherp.quote:Op maandag 6 december 2010 11:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het op één hoop gooien van het publieke (de overheid en haar documenten) en het private (het individu en zijn recht op privacy).
Dit wordt anders steeds vaker gedaan hoor, zeker op het gebied van het recht.quote:Op maandag 6 december 2010 11:40 schreef Claudia_x het volgende:
Het op één hoop gooien van het publieke (de overheid en haar documenten) en het private (het individu en zijn recht op privacy).
In zekere zin doet hij dat ook: hij zet de autoriteiten in hun hemd, laat ze halfnaakt dansen voor een joelend publiek. Wikileaks is voor mij een serieuze en doortastende variant van de GeenStijl-journalistiek: tonen wat er getoond kan worden, gewoon omdat het kan, en de duiding ervan overlaten aan andere media.quote:Op maandag 6 december 2010 09:45 schreef Z het volgende:
[..]
Dat had ik er niet echt uitgehaald. Ik dacht dat hij vooral inzet op transparantie.
Ik weet niet of het mogelijk is voor overheden om data nóg beter te beveiligen dan nu al het geval is.quote:Op maandag 6 december 2010 13:49 schreef Gellius het volgende:
En dan is er nog de naieve verwachting dat Wikileaks de wereld transparanter zal maken, terwijl het belangrijkse effect, op het slachtofferen van wat onbelangrijke politieke randfiguren na, zal zijn dat overheden hun data veel beter gaan beveiligen, met dank aan Julian.
Je kunt de hele overheid misschien wel gaan dicht timmeren, maar dan kom je bij een vergelijkbaar iets als N-Korea uitquote:Op maandag 6 december 2010 14:29 schreef Gellius het volgende:
Kennelijk was er niets dat soldaat Manning belemmerde om die vertrouwelijke data op een paar cdeetjes te branden, zood.
Misschien dat dat genoeg zegt in de context van de hedendaagse sensatiejournalistiek.quote:Op maandag 6 december 2010 15:29 schreef mane het volgende:
Zelf zie ik nog maar weinig mensen/journalisten die een inhoudelijk interessante duiding aan deze documenten kunnen geven: dat zegt volgens mij al genoeg.
Vanavond even doen, bedankt!quote:Op zaterdag 4 december 2010 19:30 schreef DevilsAndDust het volgende:
Frollo: http://www.onzetaal.nl/dictee/dictee2010.php.
Ik hoorde het vanochtend ja.quote:
Creatie van vijandbeelden: daarin neemt de overheid het initiatief, maar de overheid is er zelf ook slachtoffer van. Vijandbeelden kunnen overal en door iedereen gemaakt worden en met de juiste middelen worden verspreid (en daar is internet natuurlijk zeer geschikt voor) en daar komt altijd manipulatie bij kijken. Het lijkt me dat je in alle gevallen daarvoor op je hoede dient te zijn, niet alleen waar het de overheid betreft. Overheden hebben macht, de macht om oorlogen te beginnen, maar burgers hebben natuurlijk ook macht, misschien wel meer dan ze denken. Doen alsof burgers vooral geslachtofferd worden, lijkt me dan ook geen goede voorstelling van zaken.quote:Op maandag 6 december 2010 15:59 schreef Ringo het volgende:
Politieke manipulaties zijn niets nieuws, nee, maar ze zijn wel heel actueel. Het machtsvacuüm na de Koude Oorlog en de aanslagen van 9/11 hebben gezorgd voor een breed gedragen en haast rijksgeaccrediteerde paranoia. De Vijand zit niet aan de Overkant, De Vijand is Onder Ons. O
Wat betreft de Nederlandse situatie is dat best duidelijk. Volgens de WOB is in principe eigenlijk alles openbaar, tenzij. Voor zover de WOB onduidelijk is, is er jurisprudentie om dat aan te vullen.quote:Op maandag 6 december 2010 15:16 schreef mane het volgende:
En ik ben het eens met wat Dalrymple hierover schrijft. Geheimhouding is in veel gevallen begrijpelijk en noodzakelijk. Zoals het ook begrijpelijk is dat er binnen de tweedekamer een commissie bestaat waarbinnen staatsgevoelige zaken besproken worden die zij niet naar buiten mogen brengen. Dat is niet alleen maar een bevoogdende houding (wij bepalen wat u wel of niet beter kunt weten), het is voor diplomatie en gevoelige onderhandelingen belangrijk dat er in vertrouwelijkheid kan worden gesproken. Ik denk dat iedereen dat wel kan begrijpen. Dan blijft inderdaad wel de vraag bestaan die zodiakk opwerpt, waar liggen de grenzen en wie bepaalt dat.
Dat klinkt stoer, maar in feite slaat het natuurlijk nergens op. Holle retoriek, meer niet.quote:Op maandag 6 december 2010 16:50 schreef Ringo het volgende:
Volgens mij is er geen betere vijand denkbaar dan het monster dat we zelf hebben gecreëerd. De overheid is onze eigen Frankenstein. Het lijkt me verstandig om die te knechten net zolang totdat er weinig meer van over is dan een tandenloos wezen.
Hee, zo ben ik.quote:Op maandag 6 december 2010 16:54 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat klinkt stoer, maar in feite slaat het natuurlijk nergens op. Holle retoriek, meer niet.
Zij beschikken over jou. Jij zal vermoedelijk nooit in hun raderen vermalen worden, maar ik ken er helaas genoeg die dat wél worden. Overigens wordt in die gevallen geen van jouw vragen beantwoord.quote:Op maandag 6 december 2010 17:35 schreef Gellius het volgende:
Ik krijg nooit helemaal helder waarom 'de overheid' (wie is dat eigenlijk? De regering? De ambtenaren? DeGemeenteambtenaren?
) nu de grote vijand is. Ik lees bij beeer en ringo alleen dat dat zo is, maar niet waarom dat zou is.
Beide. Jij bent een van de weinige lichtbakens in mijn zo duistere werkelijkheid, Frollo.quote:Op maandag 6 december 2010 17:42 schreef Frollo het volgende:
Zijn jullie nou zo paranoïde of ben ik nou zo naïef?
Dus...? Hoe moet het dan anders?quote:Op maandag 6 december 2010 17:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Zij beschikken over jou. Jij zal vermoedelijk nooit in hun raderen vermalen worden, maar ik ken er helaas genoeg die dat wél worden. Overigens wordt in die gevallen geen van jouw vragen beantwoord.
Misschien beide? Hoewel ik echt té veel "incidenten" zie, waar mensen in het ergste geval alles, behalve hun leven, verliezen. Zonder overdrijving kapot gemaakt door 'de overheid', zonder dat duidelijk wordt wie precies dan die overheid is, laat staan waarom.quote:Op maandag 6 december 2010 17:42 schreef Frollo het volgende:
Zijn jullie nou zo paranoïde of ben ik nou zo naïef?
Je hoeft de overheid ook niet te vertrouwen. Je moet hem kritisch volgen. Dat is niet hetzelfde als 'm categoraal afschrijven. Zoals een paar LPT's al is opgemerkt: ons systeem is juist gebaseerd op geinstitutionaliseerd wantrouwen. 'De overheid' en ons politieke systeem van de trias politica zijn niet dezelfde dingen.quote:Op maandag 6 december 2010 17:40 schreef Ringo het volgende:
Overheden zijn, net als corporate company's, conglomeraties van menselijke geest. Nu is de mens per definitie een onbetrouwbaar en despicable wezen; samenscholingen van diezelfde mens zijn dat dus helemaal. De overheid vertrouwen is hetzelfde als denken dat een getemde leeuw niet meer kan bijten.
Moedwil, soms. Gecombineerd met de twee opvolgenden. Maar echt: moedwil is er ook.quote:Op maandag 6 december 2010 17:49 schreef Gellius het volgende:
Maar is dat moedwil, of is dat een kwestie van incompetentie en/of bureaucratie, sigme?
Wat kan ik aandragen? Oncontroleerbare anecdotes, die jij, als je wil, terzijde kan schuiven.quote:Dat is de vraag. Beeer lijkt a priori van het eerste uit te gaan en ik heb het idee dat het Ringo vooral om de romantiek van het verzet te doen is. De enige die ik er hier wel eens iets fundamenteels over heb zien schrijven is Claudia.
Ik ben van mening dat mij als burger voldoende middelen te beschikking staan om me tegen een onrechtvaardigheid van 'de overheid' te beschermen. De regering wordt gecontroleerd door de volksvertegenwoordiging, en ik kan altijd naar de rechter stappen om iets op rechtvaardigheid te toetsen. Natuurlijk, dat is een wassen neus als je er, alweer a priori, vanuit gaat dat deze instituties corrupt en onbetrouwbaar zijn. Dat moet je dan nog wel even hard maken.
Oh ja? Waarom zou dát een voorwaarde zijn om bovenstaande niet gerechtvaardigd te achten?quote:En een beter alternatief aandragen.
Dus deugt er iets niet, op dit moment. Ergens gaat er iets mis, waardoor vastgelegde rechten met voeten kunnen worden getreden, zonder dat corrigerende mechanismes dit voldoende opmerken.quote:
Eens.quote:Op maandag 6 december 2010 15:16 schreef mane het volgende:
En ik ben het eens met wat Dalrymple hierover schrijft. Geheimhouding is in veel gevallen begrijpelijk en noodzakelijk. Zoals het ook begrijpelijk is dat er binnen de tweedekamer een commissie bestaat waarbinnen staatsgevoelige zaken besproken worden die zij niet naar buiten mogen brengen. Dat is niet alleen maar een bevoogdende houding (wij bepalen wat u wel of niet beter kunt weten), het is voor diplomatie en gevoelige onderhandelingen belangrijk dat er in vertrouwelijkheid kan worden gesproken. Ik denk dat iedereen dat wel kan begrijpen. Dan blijft inderdaad wel de vraag bestaan die zodiakk opwerpt, waar liggen de grenzen en wie bepaalt dat.
Overigens is het natuurlijk niet nieuw, Ringo, wat jij schetst. De manipulaties ten tijde van oorlog en de drijfveren daarachter. Dat is echt van alle tijden, en dat bedoel ik helemaal niet cynisch. Ik denk alleen dat de mondige burgers van nu het steeds minder 'pikken'. En dat sommige mensen dat vuurtje ook graag aanwakkeren. De overheid waakt niet langer over ons, nee, de overheid zelf is onze vijand. Dat idee. Dat is een negatieve beeldvorming die volgens mij echt niet klopt. Een kritische burger hoeft de overheid nog niet meteen als vijand te gaan zien die hij moet ontmaskeren.
Het 'waarom' is langzaam gecultiveerd en bestaat uit een aantal factorenquote:Op maandag 6 december 2010 17:35 schreef Gellius het volgende:
Ik krijg nooit helemaal helder waarom 'de overheid' (wie is dat eigenlijk? De regering? De ambtenaren? DeGemeenteambtenaren?
) nu de grote vijand is. Ik lees bij beeer en ringo alleen dat dat zo is, maar niet waarom dat zou is.
Ik onderschrijf de twijfel van Gellius of dat nou moedwil is of onzorgvuldigheid, danwel bureaucratie en conflicterende wetgeving. Daarbij komt dat ik niet zo maar zou durven beweren dat de overheid daarin alleen staat. Het is het soort fouten dat je wel meer tegenkomt bij grote, onpersoonlijke organisaties, ook in het bedrijfsleven. Het individuele, moeilijke geval wordt daar soms het slachtoffer van.quote:Op maandag 6 december 2010 18:14 schreef sigme het volgende:
[..]
Dus deugt er iets niet, op dit moment. Ergens gaat er iets mis, waardoor vastgelegde rechten met voeten kunnen worden getreden, zonder dat corrigerende mechanismes dit voldoende opmerken.
Hoe moet het anders? Dat lijkt me een te grote wending, ik hou het er even bij dat wantrouwen van de overheid best grond heeft.
Juist!quote:Op maandag 6 december 2010 13:10 schreef Ringo het volgende:
Het is een strategie van framing en misleidende informatie die voert naar een werkelijkheid vormgegeven naar de wensen van degenen aan de touwtjes. (...) De +1 van deze tijd is dat de macht over de media niet meer voorbehouden is aan het autoritair gezag. (...) De rest mogen wij lekker zelf uitzoeken.
Oh, die ga ik ook even bekijken!quote:Op maandag 6 december 2010 17:25 schreef Lienekien het volgende:
OMG Claudia, ik heb spoilers gelezen over ATWT. Pas maar op dat je vliezen niet voortijdig breken!
Ik had gegoogeld op "Larry McDermott" en toen kwam ik iets aan de weet over Alison en Hunter.quote:Op maandag 6 december 2010 20:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, die ga ik ook even bekijken!
Ik begrijp je weerzin tegen het afgeven op de overheid. Het is vaak weinig constructief en biedt geen alternatieven. De vraag of en hoe het beter kan is legitiem en overheidssceptici doen er verstandig aan om daar een antwoord op te geven dat het anekdotische ontstijgt.quote:Op maandag 6 december 2010 17:49 schreef Gellius het volgende:
Maar is dat moedwil, of is dat een kwestie van incompetentie en/of bureaucratie, sigme? Dat is de vraag. Beeer lijkt a priori van het eerste uit te gaan en ik heb het idee dat het Ringo vooral om de romantiek van het verzet te doen is. De enige die ik er hier wel eens iets fundamenteels over heb zien schrijven is Claudia.
Nou ja, dan moet je dus uitleggen waarom de overheid au fond niet deugt en da's niet bepaald eenvoudig en verre van behaaglijk, kan ik je vertellen.quote:Op maandag 6 december 2010 21:17 schreef Gellius het volgende:
Ik bedoel: als je vindt dat de overheid au fond niet deugt, dan zijn misstanden niet meer dan logisch. Dan hoef je die misstanden ook niet nader te verklaren. Dat is wel erg behaaglijk.
Hoe is het met je varken Sigme? Ligt hij al in de vriezer?quote:Op maandag 6 december 2010 21:19 schreef sigme het volgende:
Wat mij betreft is de overheid voos, verdorven en vies, maar is dat alles voor een belangrijk deel te danken aan de burgers. En die zouden ook het tij moeten keren - ooit. Na mijn tijd, hoop ik, maar mocht men eerder beginnen heb ik een slotgracht, een moestuin en varkjes. En een buks pijl&boog
Eén varkje is verdeeld over de droogruimte van de slager, de pekelpotten in het voorraadhok en de vriezer.quote:Op maandag 6 december 2010 21:37 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Hoe is het met je varken Sigme? Ligt hij al in de vriezer?
Ik had vorige week een uiterst onderhoudend college over agrarisch recht, en daarbij ook over
fokzeugen, varkensrechten en varkenflats.
Je varkentjes hebben het recht op een liefdevolle verzorging alvorens jij ze de dood injaagt.quote:Op maandag 6 december 2010 21:45 schreef sigme het volgende:
Eén varkje is verdeeld over de droogruimte van de slager, de pekelpotten in het voorraadhok en de vriezer.
Eén varkje hangt nu schoon aan de haak en wordt morgen uitgesneden en daarna door mij kleinverpakt en in pakketten ingevroren.
Twee varkjes liggen prinsheerlijk in het stro en slobberen tweemaal daags hun pap.
Ik heb zeugen noch flats, maar misschien hebben mijn varkjes wel rechten?
Ik heet geen Zodiakk.quote:Op maandag 6 december 2010 21:52 schreef Claudia_x het volgende:
Potverdorie, we hebben hier gewoon een overheidsspion!
En wereldvrede, voedsel voor iedereen en Sinterklaas?quote:Op maandag 6 december 2010 19:11 schreef beeer het volgende:
[..]
Het 'waarom' is langzaam gecultiveerd en bestaat uit een aantal factoren
2. Ik geloof in de absolute soevereiniteit van het individu; je mag doen wat je wilt zolang je geen afbreuk doet aan of inbreuk op de soevereiniteit van anderen
Tegen magie is het militair-industrieel complex kansloos.quote:Op maandag 6 december 2010 22:00 schreef Thisbe het volgende:
Voor een infiltrant is hij bijzonder makkelijk te lijmen.
Me dunkt:quote:Op maandag 6 december 2010 21:51 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Je varkentjes hebben het recht op een liefdevolle verzorging alvorens jij ze de dood injaagt.
Verder is het jouw recht om er zes (levend) houden zonder dat je daarvoor een varkensrecht dient aan te vragen (één varkenseenheid kost EUR 220,00 als ik het goed heb onthouden).
Ik hoop toch van harte dat jij je niet met illegale bezigheden bezighoudt?
quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:40 schreef sigme het volgende:
✔ UBNrs ontvangende slagers
→ VKI formulieren - gemaild naar emailsadres van computer met printer
✔ Slachtblikjes aanvragen
✔ Vervoersdocumenten aanvragen
✔ Datum brengen varken bij slager
→ Datum halen varken bij slager - nog overeen te komen
→ Slachtblikjestang - overeenkomst bereikt op Marktplaats
→ Veekar huren - moet nog besproken worden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |