abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 december 2010 @ 22:48:45 #176
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_89409948
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_89410040
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Een bacterie die arseen gebruikt voor zijn stofwisseling in plaats van fosfor. Als dat alles is. Het betekent niet eens dat die bacterie zonder fosfor kan overleven, aangezien fosfaat een bestanddeel is van DNA en RNA. Nu nog een vorm van leven ontdekken die een ander molecuul gebruikt voor de informatie-overdracht, dat zou een persconferentie waard zijn.
Foute interpretatie van een begrip, dus laat maar
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  woensdag 1 december 2010 @ 22:50:20 #178
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_89410059
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:44 schreef mordokania het volgende:
Ik lees dit op de volkskrant.nl:

"De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie - een van de financiers van het onderzoek - organiseerde donderdagavond Nederlandse tijd een persconferentie in Washington waarop Wolfe-Simon en haar collega's hun resultarten wereldkundig maakten."

En

"De aankondiging van die persconferentie leidde de afgelopen dagen op internet al tot allerlei wilde speculaties over de ontdekking van buitenaards leven."

http://www.volkskrant.nl/(...)leven-overhoop.dhtml

Artikel van vandaag... maar vandaag is het .... WOENSDAG.

Wat is dat nou? Kan de volkskrant naar de toekomst vliegen en artikelen terugsturen?

Gevalletje embargo foutje bedankt.
Dat embargo "foutje" was dus al eerder in het topic bekend ;)
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 1 december 2010 @ 22:51:21 #179
pi_89410121
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:49 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Het hele artikel klopt niet. Fosfor is namelijk helemaal niet van relevante waarde in de stofwisseling. Enkel in de energiehuishuiding van eukaryoten en in DNA.
Ja, klopt, maar ik lees net in dat artikel dat arseen toch de plaats van fosfor in het DNA vervangt. Als dat echt zo is, kan dat wel interessant zijn met betrekking tot de flexibiliteit van levensvormen. De vraag is of arseen ook de plaats van fosfor vervangt in energiedragende moleculen als ATP. Even inlezen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_89410503
Ik zit heel fout te denken merk ik nu. Een bacterie heeft wel een ATP-cyclus. Sorry voor mijn eerdere post. Dit maakt het nog gecompliceerder.
  woensdag 1 december 2010 @ 23:02:42 #181
pi_89410850
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:57 schreef Ascendancy het volgende:
Ik twijfel nu even of bacterien ATP en dergelijken gebruiken en of ze dat allemaal doen. Ik ben meer bekend met de eukaryotische biologie. Weet iemand dat. En hoe dat met deze bacterie zit?
Bacteriën gebruiken ook ATP of een vergelijkbare drager van energie met fosfaatgroepen.
pi_89411158
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Bacteriën gebruiken ook ATP of een vergelijkbare drager van energie met fosfaatgroepen.

Ja, ik heb het gelezen. Het komt doordat ik eukaryotische en prokaryotische biologie door elkaar krijg, maar eukaryotische de boventoon voert, soms gaan dingen dan door elkaar.
Het is ook logisch, want die redox is sowieso nodig voor de synthese van nucleotiden.
  woensdag 1 december 2010 @ 23:12:58 #183
pi_89411420
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:07 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja, ik heb het gelezen. Het komt doordat ik eukaryotische en prokaryotische biologie door elkaar krijg, maar eukaryotische de boventoon voert, soms gaan dingen dan door elkaar.
Het is ook logisch, want die redox is sowieso nodig voor de synthese van nucleotiden.
Ja inderdaad. En elk energiedragend molecuul (ATP, NADH, etc) bevat een of meerdere fosfaatgroepen. Het lijkt me het meest voor de hand liggend dat fosfor ook in deze moleculen is vervangen door arseen, maar het verbaast me dat zo'n molecuul dan nog werkt. Maar ik ben geen expert op het gebied van de organische scheikunde, wie weet kan dat heel goed.
pi_89411611
Van arseen zou je verwachten dat het reactiever en instabieler is in zo'n verbinding, maar blijkbaar is het mogelijk.
  woensdag 1 december 2010 @ 23:18:23 #185
pi_89411751
Zou het kunnen dat zo'n bacterie de verwerking van al zijn energie regelt via stoffen als NADH, waarbij er geen fosfaatgroepen hoeven te worden gebonden of vrijgemaakt maar alleen elektronen worden uitgewisseld?
pi_89412561
Die bioloog bij P&W zegt dat in de natuur de bacterie gewoon fosfor gebruikt, maar dat ze in een lab arsenicum hebben geintroduceerd :{
  donderdag 2 december 2010 @ 00:03:41 #187
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89413669
quote:
15s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:34 schreef Ascendancy het volgende:
Die bioloog bij P&W zegt dat in de natuur de bacterie gewoon fosfor gebruikt, maar dat ze in een lab arsenicum hebben geintroduceerd :{
Ja! :(
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 2 december 2010 @ 00:39:13 #188
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_89415075
:( oO/
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_89415268
Alsnog is het behoorlijk schokkend nieuws hoor!
Eigenlijk alle biologieboeken moeten worden herschreven nu..... en dit zal denk ik best een nobelprijs tot gevolg hebben.
  donderdag 2 december 2010 @ 00:52:49 #190
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_89415455
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 00:44 schreef horned_reaper het volgende:
Alsnog is het behoorlijk schokkend nieuws hoor!
Eigenlijk alle biologieboeken moeten worden herschreven nu..... en dit zal denk ik best een nobelprijs tot gevolg hebben.
*O*
  donderdag 2 december 2010 @ 01:25:25 #191
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_89415883
quote:
130 Teletekst do 02 dec
Mogelijk revolutionaire vondst NASA

` De NASA geeft vandaag uitleg over een
ontdekking die de kijk op het leven kan
veranderen.De Amerikaanse geobiologe
Felisa Wolfe-Simon heeft een bacterie
ontdekt die kan overleven zonder fosfor
in zijn dna.Fosfor gold tot nu toe als
een noodzakelijke bouwsteen voor leven.

Bij de bacterie kan het fosfor in het
laboratorum worden vervangen door
arseen.De bacterie leeft in een meer
dat zo vol met giftig arseen zit dat
ander leven er niet mogelijk is.

De mogelijkheid fosfor als bouwstof te
vervangen,kan betekenen dat leven
mogelijk is van heel andere chemische
samenstelling dan het leven op aarde.
Enorm aan het spuit elfen geloof ik, maar met deze uitleg snap ik het zelfs. :)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_89417382
Labyrint (VPRO) zond vorige week dinsdag een aflevering uit over het onderzoek van onder anderen Felisa Wolfe-Simon: 'Aards leven op Mars en buitenaards leven op Aarde'. Zie hier.
pi_89419726
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 21:37 schreef Ascendancy het volgende:
Onzin. Arsenicum is als stof mogelijk het meest direct verwant aan fosfor, dat het vervangt. Tevens gaat dit enkel over bacteriën, bij aerobe eurkaryoten speelt fosfor een dusdanig essentiëlere rol dan in bacteriën, dat dit principe in eukaryoten uitgesloten is.
Tevens zal het DNA veel instabieler zijn omdat arsenicum reactiever en groter is.
Als er een Nobelprijs moet worden uitgedeeld, dan posthum aan Mendelejev voor zijn periodiek systeem der elementen. (chapeau voor hem)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 2 december 2010 @ 10:12:01 #194
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_89419865
toch wel benieuwd wat ze vanavond gaan zeggen al denk ik dat het grote nieuws al uitgelekt is
Wat doe ik hier?
pi_89422188
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 01:25 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Enorm aan het spuit elfen geloof ik, maar met deze uitleg snap ik het zelfs. :)
Nu ben ik een kwijlende mongool maar heb sowieso nooit gesnapt waarom er perse zuurstof en water aanwezig moet zijn voor mogelijk leven op een andere planeet. Alsof wij alle elementen kennen (edit: klinkt wel lekker arrogant :') )

[ Bericht 7% gewijzigd door opgebaarde op 02-12-2010 11:39:42 ]
pi_89422638
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:28 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Nu ben ik een kwijlende mongool maar heb sowieso nooit gesnapt waarom er perse zuurstof en water aanwezig moet zijn voor mogelijk leven op een andere planeet. Alsof wij alle elementen kennen
Water en zuurstof is wel vrij waarschijnlijk....

Water en koolstof zijn bijvoorbeeld één van de meest voorkomende elementen in het universum.
Om leven te vormen is er een vloeibare soep nodig bestaande uit verschillende elementen.... nu is ammonia bijvoorbeeld vloeibaar, maar dat komt half nog niet zoveel voor als water in het universum.

En als er ook zoveel koolstof in het universum voorkomt is het dus makkelijk om zuurstof te vormen. En heel veel andere elementen die de basis voor het leven vormen.
Het is daarom ook logisch dat we naar deze elementen zoeken.
  donderdag 2 december 2010 @ 11:41:31 #197
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89422651
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 08:19 schreef Sodium het volgende:
Labyrint (VPRO) zond vorige week dinsdag een aflevering uit over het onderzoek van onder anderen Felisa Wolfe-Simon: 'Aards leven op Mars en buitenaards leven op Aarde'. Zie hier.
Jep, daar had ik het ook gezien, verbazingwekkend als de NASA dit nu gaat claimen als grote doorbraak. Wie loopt hier te hypen? De media of de NASA?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 december 2010 @ 11:42:30 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89422687
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:28 schreef opgebaarde het volgende:
. Alsof wij alle elementen kennen
Waar zitten er gaten in het periodiek systeem?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 december 2010 @ 11:45:03 #199
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_89422773
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, daar had ik het ook gezien, verbazingwekkend als de NASA dit nu gaat claimen als grote doorbraak. Wie loopt hier te hypen? De media of de NASA?
Die mevrouw hintte in die aflevering al naar dat er zeer binnenkort iets bekend gemaakt zou worden
pi_89423363
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies te zeggen?
Felisa, diezelfde als in de documentaire, brengt het nieuws vanavond naar buiten en werkt voor de NASA. DIe documentaire kan zijn opgenomen voor de daadwerkelijke doorbraak in haar onderzoek. Het is nogal logisch dat ze pas aan het einde van een onderzoek, als er voldoende bewijs is gevonden, claimen een grote doorbraak te hebben gemaakt. Wat is daar onwaar aan?

Overigens is de media wél degene die gehypet heeft. Uit het persbericht van NASA valt nérgens op te maken dat ze buitenaards leven hebben ontdekt. Sterker nog, ze spreken 'slechts' van een ontdekking die de zoektocht naar buitenaards leven verder kan helpen. Dat vind ik eigenlijk nogal zacht uitgedrukt als je kijkt wat een doorbraak dit eigenlijk is.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')