editquote:Op woensdag 1 december 2010 22:44 schreef mordokania het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)leven-overhoop.dhtml
Foute interpretatie van een begrip, dus laat maarquote:Op woensdag 1 december 2010 22:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Een bacterie die arseen gebruikt voor zijn stofwisseling in plaats van fosfor. Als dat alles is. Het betekent niet eens dat die bacterie zonder fosfor kan overleven, aangezien fosfaat een bestanddeel is van DNA en RNA. Nu nog een vorm van leven ontdekken die een ander molecuul gebruikt voor de informatie-overdracht, dat zou een persconferentie waard zijn.
Dat embargo "foutje" was dus al eerder in het topic bekendquote:Op woensdag 1 december 2010 22:44 schreef mordokania het volgende:
Ik lees dit op de volkskrant.nl:
"De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie - een van de financiers van het onderzoek - organiseerde donderdagavond Nederlandse tijd een persconferentie in Washington waarop Wolfe-Simon en haar collega's hun resultarten wereldkundig maakten."
En
"De aankondiging van die persconferentie leidde de afgelopen dagen op internet al tot allerlei wilde speculaties over de ontdekking van buitenaards leven."
http://www.volkskrant.nl/(...)leven-overhoop.dhtml
Artikel van vandaag... maar vandaag is het .... WOENSDAG.
Wat is dat nou? Kan de volkskrant naar de toekomst vliegen en artikelen terugsturen?
Gevalletje embargo foutje bedankt.
Ja, klopt, maar ik lees net in dat artikel dat arseen toch de plaats van fosfor in het DNA vervangt. Als dat echt zo is, kan dat wel interessant zijn met betrekking tot de flexibiliteit van levensvormen. De vraag is of arseen ook de plaats van fosfor vervangt in energiedragende moleculen als ATP. Even inlezen.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:49 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Het hele artikel klopt niet. Fosfor is namelijk helemaal niet van relevante waarde in de stofwisseling. Enkel in de energiehuishuiding van eukaryoten en in DNA.
Bacteriën gebruiken ook ATP of een vergelijkbare drager van energie met fosfaatgroepen.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:57 schreef Ascendancy het volgende:
Ik twijfel nu even of bacterien ATP en dergelijken gebruiken en of ze dat allemaal doen. Ik ben meer bekend met de eukaryotische biologie. Weet iemand dat. En hoe dat met deze bacterie zit?
Ja, ik heb het gelezen. Het komt doordat ik eukaryotische en prokaryotische biologie door elkaar krijg, maar eukaryotische de boventoon voert, soms gaan dingen dan door elkaar.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:02 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bacteriën gebruiken ook ATP of een vergelijkbare drager van energie met fosfaatgroepen.
Ja inderdaad. En elk energiedragend molecuul (ATP, NADH, etc) bevat een of meerdere fosfaatgroepen. Het lijkt me het meest voor de hand liggend dat fosfor ook in deze moleculen is vervangen door arseen, maar het verbaast me dat zo'n molecuul dan nog werkt. Maar ik ben geen expert op het gebied van de organische scheikunde, wie weet kan dat heel goed.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:07 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ja, ik heb het gelezen. Het komt doordat ik eukaryotische en prokaryotische biologie door elkaar krijg, maar eukaryotische de boventoon voert, soms gaan dingen dan door elkaar.
Het is ook logisch, want die redox is sowieso nodig voor de synthese van nucleotiden.
Ja!quote:Op woensdag 1 december 2010 23:34 schreef Ascendancy het volgende:
Die bioloog bij P&W zegt dat in de natuur de bacterie gewoon fosfor gebruikt, maar dat ze in een lab arsenicum hebben geintroduceerd
quote:Op donderdag 2 december 2010 00:44 schreef horned_reaper het volgende:
Alsnog is het behoorlijk schokkend nieuws hoor!
Eigenlijk alle biologieboeken moeten worden herschreven nu..... en dit zal denk ik best een nobelprijs tot gevolg hebben.
***************************************quote:130 Teletekst do 02 dec
Mogelijk revolutionaire vondst NASA
` De NASA geeft vandaag uitleg over een
ontdekking die de kijk op het leven kan
veranderen.De Amerikaanse geobiologe
Felisa Wolfe-Simon heeft een bacterie
ontdekt die kan overleven zonder fosfor
in zijn dna.Fosfor gold tot nu toe als
een noodzakelijke bouwsteen voor leven.
Bij de bacterie kan het fosfor in het
laboratorum worden vervangen door
arseen.De bacterie leeft in een meer
dat zo vol met giftig arseen zit dat
ander leven er niet mogelijk is.
De mogelijkheid fosfor als bouwstof te
vervangen,kan betekenen dat leven
mogelijk is van heel andere chemische
samenstelling dan het leven op aarde.
Als er een Nobelprijs moet worden uitgedeeld, dan posthum aan Mendelejev voor zijn periodiek systeem der elementen. (chapeau voor hem)quote:Op woensdag 1 december 2010 21:37 schreef Ascendancy het volgende:
Onzin. Arsenicum is als stof mogelijk het meest direct verwant aan fosfor, dat het vervangt. Tevens gaat dit enkel over bacteriën, bij aerobe eurkaryoten speelt fosfor een dusdanig essentiëlere rol dan in bacteriën, dat dit principe in eukaryoten uitgesloten is.
Tevens zal het DNA veel instabieler zijn omdat arsenicum reactiever en groter is.
Nu ben ik een kwijlende mongool maar heb sowieso nooit gesnapt waarom er perse zuurstof en water aanwezig moet zijn voor mogelijk leven op een andere planeet. Alsof wij alle elementen kennen (edit: klinkt wel lekker arrogantquote:Op donderdag 2 december 2010 01:25 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Enorm aan het spuit elfen geloof ik, maar met deze uitleg snap ik het zelfs.
Water en zuurstof is wel vrij waarschijnlijk....quote:Op donderdag 2 december 2010 11:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nu ben ik een kwijlende mongool maar heb sowieso nooit gesnapt waarom er perse zuurstof en water aanwezig moet zijn voor mogelijk leven op een andere planeet. Alsof wij alle elementen kennen
Jep, daar had ik het ook gezien, verbazingwekkend als de NASA dit nu gaat claimen als grote doorbraak. Wie loopt hier te hypen? De media of de NASA?quote:Op donderdag 2 december 2010 08:19 schreef Sodium het volgende:
Labyrint (VPRO) zond vorige week dinsdag een aflevering uit over het onderzoek van onder anderen Felisa Wolfe-Simon: 'Aards leven op Mars en buitenaards leven op Aarde'. Zie hier.
Waar zitten er gaten in het periodiek systeem?quote:Op donderdag 2 december 2010 11:28 schreef opgebaarde het volgende:
. Alsof wij alle elementen kennen
Die mevrouw hintte in die aflevering al naar dat er zeer binnenkort iets bekend gemaakt zou wordenquote:Op donderdag 2 december 2010 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, daar had ik het ook gezien, verbazingwekkend als de NASA dit nu gaat claimen als grote doorbraak. Wie loopt hier te hypen? De media of de NASA?
Wat bedoel je precies te zeggen?quote:Op donderdag 2 december 2010 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, daar had ik het ook gezien, verbazingwekkend als de NASA dit nu gaat claimen als grote doorbraak. Wie loopt hier te hypen? De media of de NASA?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |