52 koopzondagen vind ik ook heel erg overdreven. De Maasboulevard is zeker wel een verreiking voor het centrum van Venlo.
Maar nou ook weer niet dé van het. Ik bedoel het zijn allemaal standaard, 13 in een dozijnwinkels. Op zich vinden mensen dat wel leuk, maar om nou daarvoor een heel eind te gaan reizen.
Onze trekpleisters zijn en blijven:
Die 2 Brüder (superconcept blijft de Duitsertjes lokken

)
Onze supergunstige ligging ten opzichte van Duitsland. Als Duitsers ff willen gaan shoppen in Nederland, gaan ze naar Venlo.
Het toeristische dorpje Arcen (zorgt vooral in de zomer voor veel extra bezoekers)
Tuincentrum Leurs + Woonboulaverd (Met name de AH XL is zowel onder Duitsers als onder dorpelingen die boven Venlo wonen erg populair)
Maar de Maasboulevard als standaardwinkelcentrum is slechts een kleine toevoeging, niet meer niet minder. Qua winkelaanbod is het niet super denderend. De Duitsers hebben genoeg Saturns, waar het spul vaak nog goedkoper is als hier in NL. H&M is ook overal te vinden, leuk voor Venlo maar geen ultratrekpleister voor Duitsers en dagjesmensen. The Sting moet je winkel zijn, ik ben er nu al weer een beetje op uitgekeken. In Duitsland heeft deze winkel totaal geen naamsbekendheid, dus voor hun is het ook geen megagrote trekker de Jumbo is alleen leuk voor buurtbewoners, stonede Duitsers die pudding nodig hebben en mensen die in de stad werken en de rest van de winkels zijn nou niet echt megatrekkers vind ik maar, meer doorsnee kledingzaken. Waarbij ik nog wil vermelden dat de winkeloppervlakte van de Newyorker (zéker de herenafdeling) en de Perry Sport nogal aan de kleine kant zijn voor dat type winkels.
Het Outletcenter in Roermond blijft merkgeile koopjesjagers trekken en is best uniek zo in de regio, dus blijft in trek.
Retailparkcenter vind ik zelf op het gebied van winkels niks bijzonders, maar hun hebben de ideale ligging aan de snelweg.
Daarbij vind ik het centrum van Roermond (iig waar de winkels liggen) leuker en gezelliger dan in Venlo en dat lokt ook mensen.
en in steden als Eindhoven en Maastricht (Nijmegen noem ik neet omdat ik het qua winkelaanbod ontzettend vind tegenvallen) maar natuurlijk in Duitse steden als Düsseldorf en Köln is op het gebied van kleding en dergelijke natuurlijk véél meer te halen dan hier in Venlo-City
Tel daar nog eens bij op dat de centra van grote dorpen/kleine steden hier in de regio (Panningen, Horst, Venray) de laatste jaren ook een behoorlijke facelift hebben gehad en het volk vanuit daar niet voor álles naar de 'stad' gaat.
Uiteindelijk kun je de conclusie trekken dat Venlo er een doorsnee winkelcentrum bij heeft, dat welliswaar wat wel iets extra's brengt maar niet veel, zeker niet voor Duitsers, toeristen en dagjesmensen.
En dat met die koopzondagen is gewoon een prestigestijd van 'kijk ons eens elke zondag open zijn' die nergens op slaat en tevens ook niet haalbaar is voor kleine ondernemers (die in Venlo niet onderschat mogen worden, want we hebben best een paar kwaliteitszaken).
Koopzondagen waarbij alleen hier en daar een winkel in de Lom en Vleesstraat open zijn en de Maasboulevard en waarbij de 2Bruder dicht blijft zijn zoizo harstikke kansloos.
Mijn advies:
12 koopzondagen per jaar en rond de feestdagen wat extra koopavonden en dergelijke nét al vroegah. Toen had je tenminste nog koopzondagen die massaal druk waren.
Niet alle hoop op de Maasboulevard vestigen, maar ook de Vleesstraat, Lomstraat en Parade laten floreren, dat blijven toch de hoofdstraten van Venlo-Centrum.
Nog meer op de sterke punten van Venlo letten en niet proberen een wannabe-Roermond of wannabe-Eindhoven te zijn.
Wel een goed puntje vind ik dat bijna alle supermarkten zondags geopend zijn, dit is best succesvol en af en toe ook nog eens erg handig
[ Bericht 0% gewijzigd door Ruder op 18-02-2011 04:59:05 ]