abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89485732
Ik ben er nog niet helemaal uit inzage mijn JSF standpunt, dus ik vroeg mij het volgende af:

Welke visie zit er achter het aantal van 85 straaljagers? (Dus los van welk type en wanneer) Welke berekening, defensie visie of andere redenering heeft men ooit gebruikt om tot dit aantal te komen? En welke rol zag men daarbij weggelegd voor de Nederlandse luchtmacht in de komende pakweg 30 jaar?

Ik heb al in heel wat nieuwsarchieven gezocht, maar ik kan dit fundament van deze discussie niet vinden... Ik vermoed dat dit besluit uit de periode 2000-2005 stamt.

Wie weet hier meer van?
Al is de waarheid nog zo snel; een handkar moet je duwen!
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:09:22 #242
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89487591
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 18:19 schreef Wigoo het volgende:

Wie weet hier meer van?
Het CDA heeft als dogma altijd vrienden te zijn met Amerika. Dat is de basis van iedere berekening.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:22:18 #243
104871 remlof
Europees federalist
pi_89488112
Ik zie wat beweging: Rutte: Nederland niet met JSF getrouwd

Rutte zei geen spijt te hebben dat zijn kabinet heeft ingestemd met de aanschaf van een tweede testtoestel. Maar dat betekent niet dat de JSF automatisch de F-16 gaat vervangen.
pi_89491700
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 december 2010 19:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het CDA heeft als dogma altijd vrienden te zijn met Amerika. Dat is de basis van iedere berekening.
Dat is geen dogma, dat is een afweging die constant gemaakt wordt en op dit moment en de komende jaren voor ons voordelig is.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_89493956
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 18:19 schreef Wigoo het volgende:
Ik ben er nog niet helemaal uit inzage mijn JSF standpunt, dus ik vroeg mij het volgende af:

Welke visie zit er achter het aantal van 85 straaljagers? (Dus los van welk type en wanneer) Welke berekening, defensie visie of andere redenering heeft men ooit gebruikt om tot dit aantal te komen? En welke rol zag men daarbij weggelegd voor de Nederlandse luchtmacht in de komende pakweg 30 jaar?

Ik heb al in heel wat nieuwsarchieven gezocht, maar ik kan dit fundament van deze discussie niet vinden... Ik vermoed dat dit besluit uit de periode 2000-2005 stamt.

Wie weet hier meer van?
Ik ben bang dat er geen visie achter zit, behalve die van een boekhouder.
Vaak wordt er een begroting gemaakt en dan is er een x bedrag voor vervaning F16 uitgetrokken,
een trouwe ambtenaar deelt x door de prijs van 1 JSF en komt op 84,7 afgerond 85.

Vervolgens gaat dit getal een eigen leven leiden, de prijs van de JSF verdrievoudigd, maar 85 blijft staan. Niemand durft natuurlijk naar die 85 te vragen, dat is toen toch vastgesteld.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_89518817
quote:
2s.gif Op maandag 29 november 2010 13:33 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Klopt. Maar het onbegrip komt dan ook van partijen die niet zo vaak regeren, die weten niet hoe dat in zijn werk gaat. :+
Haha, mooi gezegd :+
No amount of money ever bought a second of time.
pi_89596145
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Omdat defensie dan geen leuke oefeningetjes en weekendjes met de VS mag houden en zowel Nederlandse militairen als politici niet meer in aanmerking komen voor allerlei interessante baantjes?
Daar ben ik ook bang voor.

De luchtmacht zit al tientallen jaren (sinds de starfighter??) tot hun elleboog in de reet van de Amerikaanse vliegtuigindustrie. Daar verander je als minister, aanbestedingsprocedure of parlement niets aan.
Wir haben es gewusst
pi_89596278
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 18:28 schreef trekhengel het volgende:

[..]

Daar ben ik ook bang voor.

De luchtmacht zit al tientallen jaren (sinds de starfighter??) tot hun elleboog in de reet van de Amerikaanse vliegtuigindustrie. Daar verander je als minister, aanbestedingsprocedure of parlement niets aan.
Alsjeblieft zeg. Als we Europese vliegtuigen hadden gekocht zaten we weer bij die lui in de reet.
Er moeten beslissingen worden gemaakt. Accepteer het.
pi_89596473
quote:
13s.gif Op maandag 6 december 2010 18:31 schreef waht het volgende:

[..]

Alsjeblieft zeg. Als we Europese vliegtuigen hadden gekocht zaten we weer bij die lui in de reet.
Het gaat er niet om bij wie je in de reet zit. Het gaat erom dat je wel overwogen in die reet zit.

Er moeten zeker beslissingen worden gemaakt. Wel overwogen beslissingen het liefst! Niet dat je telkens je belastinggeld automatisch naar de rekening van Lockheed Martin overmaakt en maar afwacht wat voor een inferieure rommel je in je maag gesplitst krijgt.
Wir haben es gewusst
  maandag 6 december 2010 @ 18:40:24 #250
104871 remlof
Europees federalist
pi_89596574
quote:
13s.gif Op maandag 6 december 2010 18:31 schreef waht het volgende:

[..]

De VS is niet echt een gelijkwaardige partner. Dat is het Eurofighter consortium wel als je daar als EU-lidstaat zelf aan had deelgenomen, maar dat is een gepasseerd station. Ik ben er nog steeds voor om de Grippen NG van de plank te kopen en zo ettelijke miljarden te besparen.
pi_89596935
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 18:37 schreef trekhengel het volgende:

[..]

Het gaat er niet om bij wie je in de reet zit. Het gaat erom dat je wel overwogen in die reet zit.

Er moeten zeker beslissingen worden gemaakt. Wel overwogen beslissingen het liefst! Niet dat je telkens je belastinggeld automatisch naar de rekening van Lockheed Martin overmaakt en maar afwacht wat voor een inferieure rommel je in je maag gesplitst krijgt.
Lockheed Martin mag dan wel een bedrijf zijn dat direct profiteert van oorlogen, ze maken wel hoogwaardig spul. De JSF is geen inferieure rommel. De Eurofighter is geen rommel, de Gripen is ook geen rommel. De F16 is geen rommel. Het is allemaal prima spul en die eerste drie zijn het nieuwste. Het was tijd om weer wat nieuws aan te schaffen dus is gekozen voor iets nieuws.
quote:
7s.gif Op maandag 6 december 2010 18:40 schreef remlof het volgende:

[..]

De VS is niet echt een gelijkwaardige partner. Dat is het Eurofighter consortium wel als je daar als EU-lidstaat zelf aan had deelgenomen, maar dat is een gepasseerd station. Ik ben er nog steeds voor om de Grippen NG van de plank te kopen en zo ettelijke miljarden te besparen.
Het is geen gelijkwaardige partner nee maar dat betekent niet dat ze ons dus opschepen met rommel. De VS zijn arrogant maar niet dom, ze verdienen veel meer aan ons als ze goed spul leveren.
  maandag 6 december 2010 @ 18:53:13 #252
104871 remlof
Europees federalist
pi_89597091
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 18:49 schreef waht het volgende:
Het is geen gelijkwaardige partner nee maar dat betekent niet dat ze ons dus opschepen met rommel. De VS zijn arrogant maar niet dom, ze verdienen veel meer aan ons als ze goed spul leveren.
Mwah, geen toegang tot de software, toestel is volkomen afhankelijk van het Amerikaanse GPS en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je zal een JSF iig nooit kunnen gebruiken voor een missie waar de yanks het niet mee eens zijn. En dat lijkt me niet echt handig nu de macht van de VS tanende is en die JSF nog 30 to 40 jaar mee moet.
pi_89597381
quote:
15s.gif Op maandag 6 december 2010 18:53 schreef remlof het volgende:

[..]

Mwah, geen toegang tot de software, toestel is volkomen afhankelijk van het Amerikaanse GPS en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je zal een JSF iig nooit kunnen gebruiken voor een missie waar de yanks het niet mee eens zijn. En dat lijkt me niet echt handig nu de macht van de VS tanende is en die JSF nog 30 to 40 jaar mee moet.
Daar ben ik helemaal niet zo zeker van. Er moet nog heel veel gebeuren wil een ander land op hetzelfde niveau van de VS komen, wat nagenoeg onmogelijk is in de komende decennia. De VS geven geen 700 miljard dollar per jaar uit aan defensie om naar de achtergrond te verdwijnen, ze blijven nog lang de supermacht.
  maandag 6 december 2010 @ 19:02:39 #254
104871 remlof
Europees federalist
pi_89597537
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 18:59 schreef waht het volgende:

[..]

Daar ben ik helemaal niet zo zeker van. Er moet nog heel veel gebeuren wil een ander land op hetzelfde niveau van de VS komen, wat nagenoeg onmogelijk is in de komende decennia. De VS geven geen 700 miljard dollar per jaar uit aan defensie om naar de achtergrond te verdwijnen, ze blijven nog lang de supermacht.
20 à 30 jaar schat ik. Kan ook nog korter zijn als de dollar compleet instort.
  maandag 6 december 2010 @ 19:10:37 #255
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89597868
quote:
7s.gif Op maandag 6 december 2010 19:02 schreef remlof het volgende:

[..]

20 à 30 jaar schat ik. Kan ook nog korter zijn als de dollar compleet instort.
:W
Onzin, Amerika zwaait al heel lang met de scepter.

Wat ik wel interessant vind is dat jij zei dat als wij de JSF echt gaan gebruiken dat we dan afhankelijk zijn van de grillen van Amerika. Raar. Weet jij daar nog iets meer vanaf? Het kan toch niet zo wezen dat als wij Amerika willen aanvallen (heel hypothetisch en ver gezocht) dat Amerika ons dan kan dwarsbomen door simpelweg met de software te gaan klootzakken? :+
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 6 december 2010 @ 19:22:11 #256
104871 remlof
Europees federalist
pi_89598392
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:10 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

:W
Onzin, Amerika zwaait al heel lang met de scepter.

Wat ik wel interessant vind is dat jij zei dat als wij de JSF echt gaan gebruiken dat we dan afhankelijk zijn van de grillen van Amerika. Raar. Weet jij daar nog iets meer vanaf? Het kan toch niet zo wezen dat als wij Amerika willen aanvallen (heel hypothetisch en ver gezocht) dat Amerika ons dan kan dwarsbomen door simpelweg met de software te gaan klootzakken? :+
Het zit hem vooral in de mogelijkheden tot communicatie met andere vliegtuigen, die dus alleen de Amerikanen hebben:

Een JSF vecht Amerikaanse oorlogen
Ten slotte de interconnectiviteit. Het klinkt heel passend voor de toekomst: een jachtvliegtuig dat digitaal communiceert. Tijdens ons bezoek bleek echter dat de JSF alleen met andere vliegtuigen kan communiceren als die over de juiste JSF software beschikken. Tja, dan raak je wel heel beperkt, in je coalitiekeuzes. Wie zn luchtmacht verruilt voor een JSF-vloot kan eigenlijk alleen nog met VS oorlogen mee, wil je waar voor je geld hebben. Conclusie 4.

Bron: JSF afspraken zijn dubbel dom

Lees de rest van het artikel ook even,
  maandag 6 december 2010 @ 19:29:28 #257
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89598785
quote:
3s.gif Op maandag 6 december 2010 19:22 schreef remlof het volgende:

[..]

Het zit hem vooral in de mogelijkheden tot communicatie met andere vliegtuigen, die dus alleen de Amerikanen hebben:

Een JSF vecht Amerikaanse oorlogen
Ten slotte de interconnectiviteit. Het klinkt heel passend voor de toekomst: een jachtvliegtuig dat digitaal communiceert. Tijdens ons bezoek bleek echter dat de JSF alleen met andere vliegtuigen kan communiceren als die over de juiste JSF software beschikken. Tja, dan raak je wel heel beperkt, in je coalitiekeuzes. Wie zn luchtmacht verruilt voor een JSF-vloot kan eigenlijk alleen nog met VS oorlogen mee, wil je waar voor je geld hebben. Conclusie 4.

Bron: JSF afspraken zijn dubbel dom

Lees de rest van het artikel ook even,
Je zult wel begrijpen dat ik GL nu niet bepaald neutraal acht in dit soort dingen. Wel vind ik het shockerend dat Amerika kan gaan bepalen met wie we wel en geen oorlog voeren. En aan de kwaliteit van die dingen valt inderdaad te twisten. Jsf begint nu wel een twijfelaartje te worden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_89599086
quote:

Lockheed Martin mag dan wel een bedrijf zijn dat direct profiteert van oorlogen, ze maken wel hoogwaardig spul. De JSF is geen inferieure rommel. De Eurofighter is geen rommel, de Gripen is ook geen rommel. De F16 is geen rommel. Het is allemaal prima spul en die eerste drie zijn het nieuwste. Het was tijd om weer wat nieuws aan te schaffen dus is gekozen voor iets nieuws.

Zolang je geen onderzoek doet, weet je niet wat je koopt.
Wir haben es gewusst
  maandag 6 december 2010 @ 19:51:16 #259
104871 remlof
Europees federalist
pi_89599906
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Je zult wel begrijpen dat ik GL nu niet bepaald neutraal acht in dit soort dingen. Wel vind ik het shockerend dat Amerika kan gaan bepalen met wie we wel en geen oorlog voeren. En aan de kwaliteit van die dingen valt inderdaad te twisten. Jsf begint nu wel een twijfelaartje te worden.
Het is wat Mariko Peters werd verteld als Nederlands kamerlid tijdens een werkbezoek aan Lockheed.
  maandag 6 december 2010 @ 19:52:45 #260
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89599963
quote:
7s.gif Op maandag 6 december 2010 19:51 schreef remlof het volgende:

[..]

Het is wat Mariko Peters werd verteld als Nederlands kamerlid tijdens een werkbezoek aan Lockheed.
Ok, het is altijd goed om de mitsen en maren tegen elkaar te vergelijken. Maar je moet je niet dogmatisch opstellen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_89600003
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ok, het is altijd goed om de mitsen en maren tegen elkaar te vergelijken. Maar je moet je niet dogmatisch opstellen.
:')
  maandag 6 december 2010 @ 19:54:14 #262
104871 remlof
Europees federalist
pi_89600041
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nee, maar ik denk dat we ons qua defensiebeleid voor de komende dertig jaar beter op Europese samenwerking kunnen richten dan op die met de Amerikanen.
pi_89600096
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 15:57 schreef DaMayan het volgende:
Achja volgens mij is Nederland al committed tot de JSF. Net zoals de Noord-Zuid lijn, nu stoppen is bijna net zo duur en dan hou je er niets aan over.
Ah mooi, iemand met cijfers.

Wat kost het om te stoppen met de JSF?
Wat kost het om door te gaan met de JSF?
pi_89600117
quote:
7s.gif Op maandag 6 december 2010 19:54 schreef remlof het volgende:

[..]

Nee, maar ik denk dat we ons qua defensiebeleid voor de komende dertig jaar beter op Europese samenwerking kunnen richten dan op die met de Amerikanen.
Maar dat baseer je dus op de aanname dat Amerika haar beste tijd heeft gehad.
  maandag 6 december 2010 @ 19:57:01 #265
104871 remlof
Europees federalist
pi_89600186
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:55 schreef waht het volgende:

[..]

Maar dat baseer je dus op de aanname dat Amerika haar beste tijd heeft gehad.
Ook, maar vooral op het feit dat de belangen van onze Europese buren dichter bij die van ons liggen dan de belangen van de Amerikanen.
  maandag 6 december 2010 @ 20:22:50 #266
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89601689
quote:
7s.gif Op maandag 6 december 2010 19:54 schreef remlof het volgende:

[..]

Wacht dan nog 5 jaar af, dan zal het wel duidelijk zijn als de euro echt dood gaat of als Duitsland bereid is om onder elke omstandigheid te blijven.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 6 december 2010 @ 20:24:27 #267
104871 remlof
Europees federalist
pi_89601796
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Wacht dan nog 5 jaar af, dan zal het wel duidelijk zijn als de euro echt dood gaat of als Duitsland bereid is om onder elke omstandigheid te blijven.
De as Duitsland-Frankrijk zal blijven bestaan en daar zullen wij aan gelieerd blijven, neem dat maar van mij aan.
  maandag 6 december 2010 @ 20:26:19 #268
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89601912
quote:
7s.gif Op maandag 6 december 2010 20:24 schreef remlof het volgende:

[..]

De as Duitsland-Frankrijk zal blijven bestaan en daar zullen wij aan gelieerd blijven, neem dat maar van mij aan.
Ik twijfel, met Frankrijk gaat het absoluut niet goed. Dat itt Duitsland. Ik zie meer iets in een duo met NL DE Luxen Oostenrijk Zwitserland Denemarken en misschien scandienavie. Dat zijn stuk-voor-stuk rijke Westerse welvarende landen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 6 december 2010 @ 20:27:30 #269
104871 remlof
Europees federalist
pi_89601994
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik twijfel, met Frankrijk gaat het absoluut niet goed. Dat itt Duitsland. Ik zie meer iets in een duo met NL DE Luxen Oostenrijk Zwitserland Denemarken en misschien scandienavie. Dat zijn stuk-voor-stuk rijke Westerse welvarende landen.
De Frans-Duitse as is de bestaansreden van de EU, die zal koste wat kost behouden blijven, zo niet ziet het er heel somber uit voor Europa.
  maandag 6 december 2010 @ 20:28:50 #270
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89602086
quote:
3s.gif Op maandag 6 december 2010 20:27 schreef remlof het volgende:

[..]

De Frans-Duitse as is de bestaansreden van de EU, die zal koste wat kost behouden blijven, zo niet ziet het er heel somber uit voor Europa.
Dan moet FR wel een houdbare kaart blijven dus moeten ze zich niet zo vastklampen aan Spanje.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_89615403
quote:

Of het een inferieure rommel is, kun je pas zeggen als je ze goed hebt vergeleken. Op dit moment zijn we gewoon blind de VS aan het volgen. Bovendien delen we nog mee in het risico en de ontwikkeling.

Geen goede zaak volgens mij. Gewoon een uit ontwikkeld, bewezen, goedkoop vliegtuig pakken. Minder risico's, betere vliegtuigen.
Wir haben es gewusst
  maandag 6 december 2010 @ 23:31:57 #272
104871 remlof
Europees federalist
  maandag 6 december 2010 @ 23:43:51 #273
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89616335
quote:
'JSF geen partij voor toekomstige Russische straaljagers'
Russische Su-35 maakt gehakt van toekomstige F-35 Joint Strike Fighter

Voor Defensie is de F-35 Joint Strike Fighter de enig mogelijke opvolger van de F-16. Maar een groots opgezette simulatieoefening van het Amerikaanse ministerie van Defensie, waarin de JSF het eind vorige maand moest opnemen tegen moderne Russische Sukhoi gevechtsvliegtuigen, levert slecht nieuws op voor de luchtmacht.

Volgens analyse van een grote simulatie is de straaljager die Defensie wil kopen veel te goed zichtbaar voor ‘de vijand’. Tijdens de oefening Pacific Vision werden de toestellen ‘neergeknuppeld als zeehondjes’, aldus een Australische krant die beslag wist te leggen op de analyse van de simulatie. Deze kwalificatie wordt tegengesproken door fabrikant Lockheed Martin, die wel toegeeft dat de JSF met ander e toestellen onderdeel was van een ‘wargame’.

Zeker zeventig hoge functionarissen uit de VS en Australië woonden de simulatie bij. Zij volgden een nagebootste aanval van China op Taiwan, die de westerse luchtmacht en marine moesten keren. De oefening liep vooruit op het jaar 2016. Dan zullen zowel de JSF als de nieuwe Russische Sukhoi’s in gebruik zijn; de laatste bij onder meer Rusland, China en Indonesië. De JSF zou volgens de analyse ‘overweldigd’ worden door de veel grotere aantallen, vuurkracht en betere radarsystemen van de tegenstander.

Vooral de Sukhoi 35 maakt korte metten met de veronderstelde onzichtbaarheid van de JSF – een belangrijk verkoopargument voor het toestel. De JSF is ontworpen voor snelle aanvallen buiten het zicht van vijandelijke vliegtuigen. Volgens de analyse zal hij ook directe gevechten moeten leveren. Daarin is hij ‘dubbel inferieur’, omdat hij ‘niet kan draaien, niet kan klimmen en niet kan rennen’.***

Opsteller van de analyse, Rand Corporation, is een invloedrijke Amerikaanse militaire denktank die door Nederland is ingeschakeld voor een vergelijking van de JSF met andere toestellen.
Voor Nederland zegt de oefening niets, aldus Defensie. ‘De simulatie betrof vooral de inrichting van een toekomstige luchtmachtvloot waarvan wij geen deel uitmaken. En het was een strategische analyse, geen *** (het staat juist wel met name genoemd in het stukje...) simulatie van de capaciteiten van de F-35 in een luchtgevecht.’
Oh maar daar is NL best groot in, veel eigen onderzoeken met immer positieve uitkomst (wij van wc eend adviseren wc eend...) en het ontkennen van onderzoeken van echte experts :)
Helaas is de gripen, die qua onderdelen, onderhoud en verbruik plus slagkracht op papier de beste is nog steeds niet getest door NL voor zo ver ik weet..
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  maandag 6 december 2010 @ 23:45:32 #274
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89616420
quote:
Maar dan doen we VS en IS pijn :D
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 6 december 2010 @ 23:49:50 #275
104871 remlof
Europees federalist
pi_89616582
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 23:43 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Oh maar daar is NL best groot in, veel eigen onderzoeken met immer positieve uitkomst (wij van wc eend adviseren wc eend...) en het ontkennen van onderzoeken van echte experts :)
Helaas is de gripen, die qua onderdelen, onderhoud en verbruik plus slagkracht op papier de beste is nog steeds niet getest door NL voor zo ver ik weet..
Daarom hadden we beter een Gripen testtoestel kunnen kopen ipv een tweede JSF, was nog goedkoper geweest ook :')
  dinsdag 7 december 2010 @ 00:06:48 #276
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_89617321
Hoe zit het eigenlijk met de "vijand"?
Wat is het meest geavanceerde toestel van hun en heeft Nederland daarom een toestel als de JSF nodig of redden we het met een toestel als de F16 ook wel?
Ik snap dat de F16 30 jaar oud is en dus ook wel zo'n beetje aan vervanging toe is maar moet dat ook meteen vervangen worden voor zo'n geavanceerd toestel?

Als je het met computerspellen vergelijkt, als je alle spellen prima kan spelen, waarom zou je de hardware vernieuwen?
  dinsdag 7 december 2010 @ 00:11:27 #277
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89617546
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 00:06 schreef SiGNe het volgende:
Wat is het meest geavanceerde toestel van hun en heeft Nederland daarom een toestel als de JSF nodig of redden we het met een toestel als de F16 ook wel?
Ik snap dat de F16 30 jaar oud is en dus ook wel zo'n beetje aan vervanging toe is maar moet dat ook meteen vervangen worden voor zo'n geavanceerd toestel?

Als je het met computerspellen vergelijkt, als je alle spellen prima kan spelen, waarom zou je de hardware vernieuwen?
De belemmerende factor is de piloot, G krachten bijv. ook in een F16
Nieuwere technieken passen bijv. niet op een f16, of de nieuweren zijn beter in manoeuvreren, minder verbruik dus grotere actieradius, minder zichtbaar, sneller stijgen, kortere landingbaan nodig, hogere acceleratie, hoger 'plafond' enz etc.
Ik vermoed dat de meest ge-update f16 het aflegt tegen de minste van de 4 nieuwe : sukhoi 35, jsf, gripen, eurofighter.
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  dinsdag 7 december 2010 @ 00:15:10 #278
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89617703
quote:
14s.gif Op maandag 6 december 2010 23:49 schreef remlof het volgende:

Daarom hadden we beter een Gripen testtoestel kunnen kopen ipv een tweede JSF
Zie bijv. ook :
Hoe Zweden ons MiljarDEn kan gaan ' geven' (SAAB)
pi_89618342
quote:

Je kan op Wikipedia een en ander lezen over de ontwikkelingen op het gebied van gevechtsvliegtuigen: http://en.wikipedia.org/wiki/Fifth_generation_jet_fighter
pi_89624040
quote:

Het toestel is misschien wel geavanceerd, het is geen specialist maar moet een alleskunner zijn binnen een specifieke context. Daardoor blinkt het nergens in uit, "can't run, can't climb, can't turn". Hij is ontworpen om de gaatjes in de luchtvloot bij een massale Amerikaanse invasie op te vullen. In die context heb je er wat aan, om air superiority te krijgen over een gebied is hij niet geschikt, als je vecht tegen 'Illegal combattants" kun je dat met een spitfire nog af, heeft de vijand moderne Russische jagers o.i.d wordt het een probleem.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 7 december 2010 @ 10:35:07 #281
pi_89624121
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 00:11 schreef fokthesystem het volgende:

Ik vermoed
Ik heb liever zekerheid.
quote:
14s.gif Op maandag 6 december 2010 23:49 schreef remlof het volgende:

[..]

Daarom hadden we beter een Gripen testtoestel kunnen kopen ipv een tweede JSF, was nog goedkoper geweest ook :')
Ja! Wat is die onzin over een 2e tester? Om net te doen alsof je serieus evalueert?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 7 december 2010 @ 14:07:13 #282
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89631260
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 december 2010 10:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ja! Wat is die onzin over een 2e tester? Om net te doen alsof je serieus evalueert?
Er zijn 3 types JSF, dus ik neem voor nu even aan dat dit een ander type is dan de 1e.
pi_89631701
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 13:31 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoezo? PVV gedoogd en dit is 1 van de afspraken die zijn moesten gedogen om mee te kunnen doen. In iedere formatie raak je punten kwijt en dit hebben zij onder andere kwijtgeraakt om mee te kunnen doen
_O_

Waren er maar meer mensen die de politiek snappen.
pi_89640229
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 14:17 schreef YellowBlacks het volgende:

[..]

_O_

Waren er maar meer mensen die de politiek snappen.
Dan moet je het in het voortraject niet zo stevig stellen. Dat is het punt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_89640950
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 17:58 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan moet je het in het voortraject niet zo stevig stellen. Dat is het punt.
Om te kunnen 'regeren' moet je een compromi sluiten. Dat hebben ze hier dus gedaan. Als iedereen bij zijn standpunten blijft, dan komt er helemaal niks van het regeren.
pi_89641374
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:18 schreef YellowBlacks het volgende:

[..]

Om te kunnen 'regeren' moet je een compromi sluiten. Dat hebben ze hier dus gedaan. Als iedereen bij zijn standpunten blijft, dan komt er helemaal niks van het regeren.
In het land der blinden is éénoog koning.

Wilders zal ongetwijfeld een harde krijgen bij het zien van zoveel naïviteit.
pi_89641411
quote:

[..]

Normaal heeft een partij hardere en zachtere standpunten. De PVV brengt alles knetterhard en dan ontkom je niet aan dit soort draaiverhalen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_89641445
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik stem zelf niet op Wilders, maar om te kunnen regeren, moet je nu eenmaal compromis sluiten met andere partijen. Dat heeft de PVV dus ook gedaan. Ze zullen hiervoor waarschijnlijk wel wat hebben terug gekregen, wat zij waarschijnlijk belangrijker vonden.
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:32:02 #289
pi_89641487
quote:

[..]

Ik ben tegen. Ik stem niet voor compromissen, ik stem om het land te besturen. Compromissen zijn meestal geen goede oplossingen, voor zover het al om echte problemen gaat.

Het is geen probleem voor mij dat de jSF een klote-vliegtuig is, en die jet hoeft niet gehandhaafd te worden om iets anders mogelijk te maken waar ik het ook niet mee eens ben.
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:35:46 #290
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89641628
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed wat er naïef aan is. Zo werkt de parlementaire democratie al meer dan een eeuw.
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:36:37 #291
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89641665
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Normaal heeft een partij hardere en zachtere standpunten. De PVV brengt alles knetterhard en dan ontkom je niet aan dit soort draaiverhalen.
Dat is dan ook weer zo, maar dat is meestal het probleem van extreme partijen. Ze staan dan automatisch ook extreem ver weg van het compromis. Alles of niets hè. Op zich is met draaien helemaal niets mis.
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:36:46 #292
pi_89641671
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:35 schreef Arglist het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed wat er naïef aan is. Zo werkt de parlementaire democratie al meer dan een eeuw.
Dat is ook precies wat er verkeerd aan is.
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:39:17 #293
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89641757
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is ook precies wat er verkeerd aan is.
Nee, dat is precies wat jij er verkeerd aan vindt.
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:43:07 #294
pi_89641897
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:39 schreef Arglist het volgende:

[..]

Nee, dat is precies wat jij er verkeerd aan vindt.
Oh, alleen ik?
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:43:37 #295
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89641914
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Oh, alleen ik?
Vast niet.
pi_89641978
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:31 schreef YellowBlacks het volgende:

[..]

Ik stem zelf niet op Wilders, maar om te kunnen regeren, moet je nu eenmaal compromis sluiten met andere partijen. Dat heeft de PVV dus ook gedaan. Ze zullen hiervoor waarschijnlijk wel wat hebben terug gekregen, wat zij waarschijnlijk belangrijker vonden.
Helemaal waar, maar bij Wilders draait het niet zozeer om het sluiten van compromissen. Die verliest zijn achterban niet zo snel, zolang hij maar op de proppen blijft komen met zijn stokpaardje.
pi_89642024
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:35 schreef Arglist het volgende:

[..]

Dat is nog geen legitimatie voor het 180 graden draaien op alle fronten.
  dinsdag 7 december 2010 @ 18:49:29 #298
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89642148
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is nog geen legitimatie voor het 180 graden draaien op alle fronten.
Dat is nogal lastig, want je kan geen halve JSF"s bestellen. Of weet je wat, we doen er geen 60 maar 30....
Dit is een ja/nee, voor/tegen standpunt. Dat staat toch meestal haaks op elkaar.
You win some, you lose some.
Het is wel typerend, dat dan weer wel, dat zulke partijen altijd van het extreme uitgaan, en dat ze dan vervolgens veel dingen die in de campagne vlot in de mond lagen, weer in moeten slikken.
pi_89642546
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:49 schreef Arglist het volgende:

[..]

Dat is nogal lastig, want je kan geen halve JSF"s bestellen. Of weet je wat, we doen er geen 60 maar 30....
Dit is een ja/nee, voor/tegen standpunt. Dat staat toch meestal haaks op elkaar.
You win some, you lose some.
Voor iemand die al die tijd z'n mond vol heeft gehad over het oh zo belabberde politieke klimaat in Nederland waar miljoenen euro's over de balk werd gesmeten een - op z'n zachtst gezegd - opmerkelijke keuze.

quote:
Het is wel typerend, dat dan weer wel, dat zulke partijen altijd van het extreme uitgaan, en dat ze dan vervolgens veel dingen die in de campagne vlot in de mond lagen, weer in moeten slikken.
Allemaal geen probleem voor Henk & Ingrid natuurlijk.
  dinsdag 7 december 2010 @ 19:04:40 #300
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89642825
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 18:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Voor iemand die al die tijd z'n mond vol heeft gehad over het oh zo belabberde politieke klimaat in Nederland waar miljoenen euro's over de balk werd gesmeten een - op z'n zachtst gezegd - opmerkelijke keuze.

Allemaal geen probleem voor Henk & Ingrid natuurlijk.
quote:
Helemaal waar, maar bij Wilders draait het niet zozeer om het sluiten van compromissen. Die verliest zijn achterban niet zo snel, zolang hij maar op de proppen blijft komen met zijn stokpaardje.
Volgens mij je eigen zin. Het blijft immers politiek hè.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')