Je kan je gevoel niet dwingen. Voel je gewoon kut als dat nu eenmaal zo is, dan gaat dat ook sneller weer over.quote:Op vrijdag 3 december 2010 19:29 schreef molleymijsje het volgende:
In de laatste alinea heb je wel een goed punt. Ik moet vanmezelf gelukkig zijn, of genieten etc.
Ja je hebt helemaal gelijk hoor. Maar ik denk dat het bij mij zover is door geramd..... Bijvoorbeeld door mijn ouders, maar daarna ook door mezelf. Als je bij ons een middag voor de tv zat vroeger, werd je echt 'hard' aangepakt. Snap je, dan moest je iets gaan doen....quote:Op maandag 6 december 2010 00:08 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Je kan je gevoel niet dwingen. Voel je gewoon kut als dat nu eenmaal zo is, dan gaat dat ook sneller weer over.
En juist als je je leven niet perfect probeert te maken, word je gelukkig. Dat geldt voor mij in ieder geval wel. En dan ben je echt niet gelijk lui en niet-ondernemend. Je krijgt er juist meer energie door.
Is dit een depri checklijst ??quote:Op woensdag 1 december 2010 00:44 schreef Chowi het volgende:
In hoeveel van de volgende criteria herken jij jezelf terug, TS?
• Gedeprimeerde stemming gedurende het grootste deel van de dag.
• Duidelijke daling van belangstelling in aangename activiteiten.
• Veranderende eetlust en duidelijke gewichtstoename of gewichtsverlies.
• Verstoord slaappatroon of slapeloosheid of meer slapen dan normaal.
• Veranderingen in activiteitenniveaus, rusteloosheid of zich beduidend langzamer bewegen dan normaal.
• Vrijwel alle dagen vermoeidheid of energieverlies.
• Gevoel van schuld, hulpeloosheid, bezorgdheid, en/of vrees.
• Verminderde capaciteit om zich te concentreren of besluiten te nemen.
• Suïcidale gedachten.
quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:47 schreef Kevin24 het volgende:
[..]
Is dit een depri checklijst ??
- Depri stemming grotendeel van de dag : Check
- daling van belangstelling in aangename activiteiten. : Check
- Veranderingen in activiteitenniveaus, rusteloosheid of zich beduidend langzamer bewegen dan normaal. : Check
- Vrijwel alle dagen vermoeidheid of energieverlies. : Check
- Gevoel van schuld, hulpeloosheid, bezorgdheid, en/of vrees. - Check
- Verminderde capaciteit om zich te concentreren of besluiten te nemen.- Check
- Suïcidale gedachten. : Check
m'n stemming kan in 1 sec omslaan van vrolijk naar depi, en dan ben ik ook de hele dag verder depri.. andersom komt amper voor.
Dit zijn de DSM-IV criteria.Wanneer je een gedeprimeerde stemming hebt of verlies van belangstelling voor zaken in combinatie met minstens 4 van de symptomen uit dit lijstje is het goed mogelijk dat je depressief bent.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:47 schreef Kevin24 het volgende:
[..]
Is dit een depri checklijst ??
- Depri stemming grotendeel van de dag : Check
- daling van belangstelling in aangename activiteiten. : Check
- Veranderingen in activiteitenniveaus, rusteloosheid of zich beduidend langzamer bewegen dan normaal. : Check
- Vrijwel alle dagen vermoeidheid of energieverlies. : Check
- Gevoel van schuld, hulpeloosheid, bezorgdheid, en/of vrees. - Check
- Verminderde capaciteit om zich te concentreren of besluiten te nemen.- Check
- Suïcidale gedachten. : Check
m'n stemming kan in 1 sec omslaan van vrolijk naar depi, en dan ben ik ook de hele dag verder depri.. andersom komt amper voor.
Als je dat meent, dan is het misschien geen overbodige luxe om eens hulp te zoeken.quote:Op zaterdag 11 december 2010 00:49 schreef bellabeauti het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik herken mijzelf in dat hele lijstje. . . .
Zoals bij meerderen in dit topic is ook bij mij dit gevoel niet constant aanwezig. Mensen zien mij als het vrolijke, spontane meisje die alles heeft. Maar ondertussen. . . Ik heb het gevoel een masker te dragen. Ik snap ook niet waarom ik mij soms zo voelquote:Op zaterdag 11 december 2010 00:58 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Als je dat meent, dan is het misschien geen overbodige luxe om eens hulp te zoeken.
Helaas herkennen vrij veel mensen dit. Het feit dat iemand qua omstandigheden (studie, vrienden etc.) het prima voor elkaar lijkt te hebben, is zeker geen garantie dat die persoon zich prettig voelt en altijd gelukkig is.quote:Op zaterdag 11 december 2010 01:55 schreef bellabeauti het volgende:
Zoals bij meerderen in dit topic is ook bij mij dit gevoel niet constant aanwezig. Mensen zien mij als het vrolijke, spontane meisje die alles heeft. Maar ondertussen. . . Ik heb het gevoel een masker te dragen. Ik snap ook niet waarom ik mij soms zo voelmet mijn studie gaat het goed, heb een lieve vriend, vrienden. . . toch voel ik mij vaak heel erg kut en alleen.
![]()
Nee, zelfs dan zou hij het toch niet begrijpen omdat ik altijd zo vrolijk lijk te zijn bij hemquote:Op zaterdag 11 december 2010 01:58 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Helaas herkennen vrij veel mensen dit. Het feit dat iemand qua omstandigheden (studie, vrienden etc.) het prima voor elkaar lijkt te hebben, is zeker geen garantie dat die persoon zich prettig voelt en altijd gelukkig is.
Weet jouw vriend hier wel van?
Toch lijkt het me niet eens zo onverstandig om hem te vertellen dat die vrolijkheid iets genuanceerder ligt. Op die manier heb je ook meer kans dat hij je een beetje kan helpen.quote:Op zaterdag 11 december 2010 02:07 schreef bellabeauti het volgende:
[..]
Nee, zelfs dan zou hij het toch niet begrijpen omdat ik altijd zo vrolijk lijk te zijn bij hem![]()
waarom voel ik mij toch zo? Waarom . . .
Ik functioneer (nog?) wel normaal ja . . . Alleen mijn concentratie lijkt de laatste tijd achteruit te gaan. Ik kan mij niet meer goed focussen. Hoewel de oorzaak van dit meer de naderende kerstvakantie lijkt te zijn.quote:Op zaterdag 11 december 2010 02:13 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Toch lijkt het me niet eens zo onverstandig om hem te vertellen dat die vrolijkheid iets genuanceerder ligt. Op die manier heb je ook meer kans dat hij je een beetje kan helpen.
Zo te horen functioneer je nog wel gewoon normaal of heb je het idee dat dit gevoel je belemmert in veel zaken als werk, studie etc.?
Mensen die depressief zijn hebben vaak ook moeite zich te concentreren. Ik spreek uit eigen ervaring wanneer ik zeg dat dat soms zelfs zo ver kan gaan dat je een standaard programmaatje op de tv nog maar matig kunt volgen.quote:Op zaterdag 11 december 2010 02:21 schreef bellabeauti het volgende:
[..]
Ik functioneer (nog?) wel normaal ja . . . Alleen mijn concentratie lijkt de laatste tijd achteruit te gaan. Ik kan mij niet meer goed focussen. Hoewel de oorzaak van dit meer de naderende kerstvakantie lijkt te zijn.
Ene moment ben ik zielsgelukkig en dit kan zo veranderen naar een dip die de rest van de dag aanhoudt.
Je hebt gelijk, ik moet dit een keer bespreken met iemand.
Ik herken me in alle puntenquote:Op woensdag 1 december 2010 00:44 schreef Chowi het volgende:
In hoeveel van de volgende criteria herken jij jezelf terug, TS?
• Gedeprimeerde stemming gedurende het grootste deel van de dag.
• Duidelijke daling van belangstelling in aangename activiteiten.
• Veranderende eetlust en duidelijke gewichtstoename of gewichtsverlies.
• Verstoord slaappatroon of slapeloosheid of meer slapen dan normaal.
• Veranderingen in activiteitenniveaus, rusteloosheid of zich beduidend langzamer bewegen dan normaal.
• Vrijwel alle dagen vermoeidheid of energieverlies.
• Gevoel van schuld, hulpeloosheid, bezorgdheid, en/of vrees.
• Verminderde capaciteit om zich te concentreren of besluiten te nemen.
• Suïcidale gedachten.
Dom en simpel valt nog wel mee, het zijn gewoon de DSM-IV-criteria.quote:Op maandag 13 december 2010 10:47 schreef molleymijsje het volgende:
voor de mensen die nu allemaal reageren op een (dom/simpel??) lijstje; ga naar de dokter en bespreek het...
Nou... Ik heb +-8 maanden een depressie gehad en het betekende voor mij gewoon een complete stilstand. Baan kwijt, relatie kwijt... Het enige verschil tussen mijn functioneren en dat van een overleden persoon was m'n hartslagquote:Op zaterdag 27 november 2010 21:43 schreef TimMer1981 het volgende:
Klinkt als een depressie, foute shit dus. Veel ervaring mee, zowel zelf als in mijn omgeving. Zeker het verschil binnen-/buitenkant is erg herkenbaar.
Niet gelijk in paniek uitbreken over allerlei mogelijke gevolgen zoals de meeste mensen doen, gewoon rustig bespreken met je huisarts, hij/zij kan je wel doorsturen naar de correcte hulpverleners.
Mocht het zover komen dat ze je antidepressiva voor willen schrijven: laat je goed voorlichten en denk er goed over na, vaak doet het meer fout dan dat het goed doet, zeker in wat mildere gevallen. Zelf heb ik er nooit een seconde over gepeinsd, ben er uiteindelijk ook zelf uitgekomen zonder al die meuk. Kennelijk wringt er iets diep binnenin je en uiteindelijk ben jij ook de enige die kan uitvinden wat datgene is en het oplossen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |