quote:
Op woensdag 24 november 2010 14:43 schreef Odysseuzzz het volgende:[..]
Ja, ik heb al dat lyrische drama nooit echt begrepen. Het kan op tig manieren gelezen worden. En veel ervan valt moeilijk te rijmen met dingen als naastenliefde en vergeving enz.
Dat is wel met meer verhalen maar is het niet waarschijnlijk dat juist dit boek geschreven is door iemand die flink van de kaart was?
Nee, daarvoor is het veel te coherent met de rest vd bijbel. Verschillende schrijvers berichten op verschillende plaatsen en op verschillende tijdstippen over dezelfde gebeurtenissen en beschrijven steeds hetzelfde verhaal en gebruiken ook dezelfde symbolen. Dat duidt niet op van de kaartheid maar op intelligentie.
quote:
En nee, ik zie dat niet zo zitten het einde van de wereld. Al klinkt heel romantisch.
Volgens mij is het zo dat er altijd gelovigen waren, en zijn, die denken dat het einde van de wereld zich wel eens in hun leven zal voordoen. Of daar zo goed als zeker van zijn.
Volgens mij ook. Maar:
19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken. 2 petrus 1:19-21
Wat de bijbel beschrijft is dat kennis en begrip van de profeties stap voor stap zal verlopen. Hele delen van profeties worden onbegrepen gehouden tot op een gegeven moment, bijv. een deel van de profeties van Daniel:
1 En te dier tijd zal Michaël opstaan, die grote vorst, die voor de kinderen uws volks staat, als het zulk een tijd der benauwdheid zijn zal, als er niet geweest is, sinds dat er een volk geweest is, tot op dienzelven tijd toe; en te dier tijd zal uw volk verlost worden, al wie gevonden wordt geschreven te zijn in het boek.
2 En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing.
3 De leraars nu zullen blinken, als de glans des uitspansels, en die er velen rechtvaardigen, gelijk de sterren, altoos en eeuwiglijk.
4 En gij, Daniël! sluit deze woorden toe, en verzegel dit boek, tot den tijd van het einde; velen zullen het naspeuren, en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden. Daniel 12:1-4
Dat vers 4 is vervuld de laatste 400 jaar. Het is dankzij de profeet Daniel dat uiteindelijk protestantisme een einde heeft gemaakt aan de katholieke heerschappij, omdat daarmee het vaticaan geidentificeerd werd als antichrist en mensen als Luther etc. hun rebellie gerechtvaardigd achtten. Het begrijpen van deze profeties is sindsdien alleen maar toegenomen, en dat gaat vandaag de dag nog door, men begrijpt steeds meer van wat de bijbel vertelt en aankondigt. Zodoende ben ik persoonlijk zeker dat we tegen het einde zitten, al weet niemand het jaar en de dag, die zijn niet gegeven. Maar wetenschap is vergroot, en we zitten wel degelijk in de laatste periode, de tijd van het oordeel.
Openbaringen verwijst naar het boek van Daniel in hoofdstuk 10. Het ''kleine boekske' is het boek van Daniel. De profeties zijn verzegeld en onbegrepen tot het einde. Vandaag de dag begrijpen we grotendeels wat in openbaringen staat, door vergroting van kennis exact zoals de bijbel beschrijft.
1 En ik zag een anderen sterken engel, afkomende van den hemel, die bekleed was met een wolk; en een regenboog was boven zijn hoofd; en zijn aangezicht was als de zon, en zijn voeten waren als pilaren van vuur.
2 En hij had in zijn hand een boeksken, dat geopend was; en hij zette zijn rechtervoet op de zee, en den linker op de aarde.
3 En hij riep met een grote stem, gelijkerwijs een leeuw brult; en als hij geroepen had, spraken de zeven donderslagen hun stemmen.
4 En toen de zeven donderslagen hun stemmen gesproken hadden, zo zou ik ze geschreven hebben; en ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Verzegel hetgeen de zeven donderslagen gesproken hebben, en schrijf dat niet.
5 En de engel, dien ik zag staan op de zee, en op de aarde, hief zijn hand op naar den hemel.
6 En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn;
7 Maar in de dagen der stem des zevenden engels, wanneer hij bazuinen zal, zo zal de verborgenheid Gods vervuld worden, gelijk Hij Zijn dienstknechten, den profeten, verkondigd heeft.
8 En de stem, die ik gehoord had uit den hemel, sprak wederom met mij, en zeide: Ga henen, neem het boeksken, dat geopend en in de hand des engels is, die op de zee en op de aarde staat.
9 En ik ging henen tot den engel, zeggende tot hem: Geef mij dat boeksken. En hij zeide tot mij: Neem dat en eet het op; en het zal uw buik bitter maken, maar in uw mond zal het zoet zijn als honig.
10 En ik nam dat boeksken uit de hand des engels, en ik at dat op; en het was in mijn mond zoet als honig, en als ik het gegeten had, werd mijn buik bitter.
11 En hij zeide tot mij: Gij moet wederom profeteren voor vele volken, en natiën, en talen, en koningen.
quote:
Als het leven en de toekomst echt van verhalen aan elkaar zou hangen zou me dat verbazen maar ook tegenvallen.
Wat bedoel je hiermee?
quote:
Ook zie ik nog steeds de noodzaak van al die voorafgaande ellende niet zo in. Als christenen toch al een eeuwige hemel hebben.
Maar verder wel interessant.
Dat is de opgekropte woede van God tegen eenieder die onrecht heeft gedaan en niets van de waarheid en bekering wil weten.
1 En na dezen zag ik een anderen engel afkomen uit den hemel, hebbende grote macht, en de aarde is verlicht geworden van zijn heerlijkheid.
2 En hij riep krachtelijk met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen, en een bewaarplaats van alle onreine geesten, en een bewaarplaats van alle onrein en hatelijk gevogelte;
3 Dewijl uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken gedronken hebben, en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben, en de kooplieden der aarde rijk zijn geworden uit de kracht harer weelde.
4 En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.
5 Want haar zonden zijn de ene op de andere gevolgd tot den hemel toe, en God is harer ongerechtigheden gedachtig geworden.
6 Vergeldt haar, gelijk als zij ulieden vergolden heeft, en verdubbelt haar dubbel, naar haar werken; in den drinkbeker, waarin zij geschonken heeft, schenkt haar dubbel.
7 Zoveel als zij zichzelve verheerlijkt heeft, en weelde gehad heeft, zo grote pijniging en rouw doet haar aan; want zij zegt in haar hart: Ik zit als een koningin, en ben geen weduwe, en zal geen rouw zien.
8 Daarom zullen haar plagen op een dag komen, namelijk dood, en rouw, en honger, en zij zal met vuur verbrand worden; want sterk is de Heere God, Die haar oordeelt.
9 En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand,
10 Die zal ook drinken uit den wijn des toorn Gods, die ongemengd ingeschonken is, in den drinkbeker Zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en sulfer voor de heilige engelen en voor het Lam.
God heeft zijn toorn over zonde geuit op Jezus Christus, hij heeft geleden voor ieder die niet wil sterven. Maar indien je niets van Hem wil weten, zullen je eigen werken je vergolden worden en ontvang je zelf Gods toorn. Dat is rechtvaardig.