abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 november 2010 @ 12:08:14 #201
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_89130748
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:06 schreef Frag_adder het volgende:
Ja maar mijn punt was, of je het nou nieuwe nederlanders, negers, afrikanen, zwarten, allochtonen of afrikaanse nederlanders noemt, het is en het blijft een stempel. Ik durf niet te stellen dat je het veel beter zou ervaren als je zou verhuizen naar bijvoorbeeld Engeland ook daar bestaat er discriminatie hoor. Je hebt alleen veel Indiaers daar die er wat beter bijpassen.
Indiers en aziaten zijn er vaak wat gehaaider in om zich sneller aan te passen. Maar die hebben ook geen slechte geschiedenis met de britten in tegenstelling tot Carbische/afrikanen daar. Nigerianen doen het heel goed in engeland, goede opleiding/werk het zijn gewoon bepaalde groepen die niet mee willen werken
Vrouwen aan the power! ...
*O* *O* *O*
pi_89130770
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:06 schreef BruinBeertje het volgende:

[..]

Sinterklaas was inderdaad een blanke spanjaard. Die slaven nodig had, daarmee werd hij geholpen door de arabieren. Dus daarom ook sint en zijn 'knechten'' Gelukkig hebben nederlanders er een licht positieve draai aan weten te geven door zwarte piet te laten stuntelen, grapjes maken en laten gooien emt snoep.
Bron?
-
  donderdag 25 november 2010 @ 12:10:54 #203
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89130822
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:08 schreef BruinBeertje het volgende:

[..]

Indiers en aziaten zijn er vaak wat gehaaider in om zich sneller aan te passen. Maar die hebben ook geen slechte geschiedenis met de britten in tegenstelling tot Carbische/afrikanen daar. Nigerianen doen het heel goed in engeland, goede opleiding/werk het zijn gewoon bepaalde groepen die niet mee willen werken
En toch zal dat hier ook ooit gebeuren, daar ben ik van overtuigd. Lang niet alle mensen zijn zo haatdragend naar neger(innen) hoor :P
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  donderdag 25 november 2010 @ 12:13:44 #204
137556 L.no
Midlife crisis
pi_89130905
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:06 schreef BruinBeertje het volgende:

[..]

Het verhaal van de schoorsteen is natuurlijk één groot lulverhaal. omdat ze weten dat kinderen het niet leuk vinden te horen dat sint knechtjes hard laat werken, en daarvoor niks krijgen. Zwarte piet is geen blanke man uit de schoorsteen, want daar krijg je geen kroeshaar en dikke lippen van, punt.
Ik als kind was er gewoon ingetrapt. De meeste kinderen vast ook, en daar gaat het meer om. Het is alleen achterlijk om als volwassene het tegen een andere volwassene dat te gebruiken als argument inderdaad. :Y
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
  donderdag 25 november 2010 @ 12:14:58 #205
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89130943
quote:
19s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:13 schreef L.no het volgende:

[..]

Ik als kind was er gewoon ingetrapt. De meeste kinderen vast ook, en daar gaat het meer om. Het is alleen achterlijk om als volwassene het tegen een andere volwassene dat te gebruiken als argument inderdaad. :Y
Hoe heb jij dit als kind eigenlijk ervaren of wordt dat te persoonlijk om dat hier te vragen? Je hebt het immers van dezelfde kant meegemaakt als bruinbeertje.
  donderdag 25 november 2010 @ 12:15:12 #206
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_89130948
quote:
10s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:09 schreef Otis2.0 het volgende:

[..]

Bron?
Sint had een zwarte slaaf gekocht in ethiopie op de markt. Hij noemde hem 'Piter' en bleef altijd bij hem (die lieve sint toch!)
Vroeger had sint daarom maar één knecht. Later gingen mensen allemaal lulverhalen verzinnen om kinderen niet te laten schrikken, zoals de schoorsteen etc. De vroegere piet had nooit een roe.
*O* *O* *O*
pi_89130966
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:15 schreef BruinBeertje het volgende:

[..]

Sint had een zwarte slaaf gekocht in ethiopie op de markt. Hij noemde hem 'Piter' en bleef altijd bij hem (die lieve sint toch!)
Vroeger had sint daarom maar één knecht. Later gingen mensen allemaal lulverhalen verzinnen om kinderen niet te laten schrikken, zoals de schoorsteen etc. De vroegere piet had nooit een roe.
Ken je historische feiten. Dit is slechts 1 van de vele verhalen die de ronde doen.
pi_89130987
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:15 schreef BruinBeertje het volgende:

[..]

Hij had hem vrijgekocht en uit dank bleef hij bij hem. Wil je dat nou echt niet begrijpen?
-
  donderdag 25 november 2010 @ 12:17:17 #209
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_89131009
quote:
19s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:13 schreef L.no het volgende:

[..]

daarom moet je tegen kinderen inderdaad gewoon mooie verhaaltjes blijven lezen, anders is alles verpest. Want dan is Sint een gemene man.
*O* *O* *O*
pi_89131036
Maar als jij zo tegen alle onderscheid bent, Bruinbeertje, waarom moeten vrouwen dan zo nodig 'aan the power'? Klinkt ook niet erg objectief.
-
  donderdag 25 november 2010 @ 12:18:36 #211
137556 L.no
Midlife crisis
pi_89131048
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:14 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Hoe heb jij dit als kind eigenlijk ervaren of wordt dat te persoonlijk om dat hier te vragen? Je hebt het immers van dezelfde kant meegemaakt als bruinbeertje.
In een ander topic heb ik het een beetje verteld. Ik heb geen zin om uitgebreid te discussieren hier, want dat is een beetje dubbelop. :P
Het is wel leuk om die verschillende visies te zien over sinterklaas, daarom volg ik dit topic een beetje.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_89131060
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:17 schreef BruinBeertje het volgende:

[..]

daarom moet je tegen kinderen inderdaad gewoon mooie verhaaltjes blijven lezen, anders is alles verpest. Want dan is Sint een gemene man.
Erg gemeen. Hij behandelt Pieten ook zo slecht he. Wat een slavendrijver.
-
  donderdag 25 november 2010 @ 12:19:46 #213
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_89131091
quote:
13s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ken je historische feiten. Dit is slechts 1 van de vele verhalen die de ronde doen.
en wat is de .échte? wie weet zeker wat het echte verhaal is. En als zwarte piet echt bedoelt was om uit de schoorsteen te klimmen waar heeft het dan dikke rode lippen en kroeshaar ... leg dat eens uit. (jij ziet er niet zo uit als je uit de schoorsteen komt)

van oorsprong is het verhaal met de slaven en arabieren. Sint had hem vrijgekocht, en de jongen is altijd bij hem gebleven en daar is het een 'knecht'. Waarom snappen de meeste donkere mensen en zelfs blanke buitenlanders dit maar jullie niet? (doe je ogen open)
*O* *O* *O*
pi_89131231
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:19 schreef BruinBeertje het volgende:

[..]

van oorsprong is het verhaal met de slaven en arabieren. Sint had hem vrijgekocht, en de jongen is altijd bij hem gebleven en daar is het een 'knecht'. Waarom snappen de meeste donkere mensen en zelfs blanke buitenlanders dit maar jullie niet? (doe je ogen open)
Dit vertel ik je steeds hoor.

Jammer van die 'zelfs blanke buitenlanders!11'. Komt een beetje racistisch over.
-
  donderdag 25 november 2010 @ 12:27:20 #215
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_89131326
quote:
10s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:24 schreef Otis2.0 het volgende:

[..]

Jammer van die 'zelfs blanke buitenlanders!11'. Komt een beetje racistisch over.
oke, dat heb ik een beetje fout gezegd. Maar eerder omdat ik verbaast ben dat blanke buitenlanders zoals duitsers, amerikanen en engelsen ook inzien dat zwarte piet in een multiculti samenleving echt niet kan.

Bedoelt het wat minder hard dan het aankomt.
*O* *O* *O*
  donderdag 25 november 2010 @ 12:28:51 #216
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_89131369
quote:
10s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:18 schreef Otis2.0 het volgende:

[..]

Erg gemeen. Hij behandelt Pieten ook zo slecht he. Wat een slavendrijver.
Maakt niet uit of hij de jongen aaide of zweepslagen gaf. Een knecht hebben en hem voor weinig of bijna gratis laten werken is uitbuiting. Staat sint zelfs ook en keer op om naar de snoepkast te lopen, of moet hij eeuwig gevoerd en gewassen worden door zwarte slaven (sorrie; pieten)
*O* *O* *O*
  donderdag 25 november 2010 @ 12:29:06 #217
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89131376
quote:
10s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:24 schreef Otis2.0 het volgende:

[..]

Maar als wij blanke nederlanders zwarte piet zeggen in plaats van piet is het natuurlijk wel goed. Want Nederlanders zijn niet hypocriet en hebben altijd gelijk.
  donderdag 25 november 2010 @ 12:34:05 #218
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_89131502
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:29 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Maar als wij blanke nederlanders zwarte piet zeggen in plaats van piet is het natuurlijk wel goed. Want Nederlanders zijn niet hypocriet en hebben altijd gelijk.
ik denk dat in ieder volk wel hypocriet gedrag zit helaas. Zo ook met dit sinterklaasfeest. Maar ook zwarte mensen die nog altijd al hun problemen op blanken afschuiven. Vind ik echt niet kunnen.

Maarja dit kinderfeest gaat om kinderen, die vinden gekleurde pieten echt wel leuk, ik ga het mijn (blanke) neefje wel even x vragen
*O* *O* *O*
pi_89131992
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:34 schreef BruinBeertje het volgende:

[..]

ik denk dat in ieder volk wel hypocriet gedrag zit helaas. Zo ook met dit sinterklaasfeest. Maar ook zwarte mensen die nog altijd al hun problemen op blanken afschuiven. Vind ik echt niet kunnen.

Maarja dit kinderfeest gaat om kinderen, die vinden gekleurde pieten echt wel leuk, ik ga het mijn (blanke) neefje wel even x vragen
Fijn dat je vertelt dat hij blank is, dat is nog eens nuttige informatie :).
-
pi_89132041
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:28 schreef BruinBeertje het volgende:

[..]

Maakt niet uit of hij de jongen aaide of zweepslagen gaf. Een knecht hebben en hem voor weinig of bijna gratis laten werken is uitbuiting. Staat sint zelfs ook en keer op om naar de snoepkast te lopen, of moet hij eeuwig gevoerd en gewassen worden door zwarte slaven (sorrie; pieten)
Natuurlijk maakt dat wel uit, idioot. Zwarte Pieten worden toch niet gedwongen of wel? Ze helpen Sinterklaas gewoon.
-
  donderdag 25 november 2010 @ 13:23:49 #221
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_89133016
quote:
10s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:53 schreef Otis2.0 het volgende:

[..]

Natuurlijk maakt dat wel uit, idioot. Zwarte Pieten worden toch niet gedwongen of wel? Ze helpen Sinterklaas gewoon.
1. ik ben geen idioot. Ik heb gewoon een andere kijk erop
2. Nee, ze worden niet gedwongen, toch gedragen ze zich slaafs en onozel.
3. Waarom kunnen gekleurde pieten Sint niet helpen, is daarmee het feest verpest? nee hoor. ..
*O* *O* *O*
pi_89133093
BruinBeertje waar jij jou info vandaan haalt weet ik niet, maar volgens mij haal je delen weg en voeg je weer andere dingen toe.

quote:
Herkomst Zwarte Piet
De herkomst van deze helpers is omstreden, er bestaan dan ook verschillende ideeën over: hij was oorspronkelijk een demon die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten, maar volgens sommigen gaat hij terug op een Moors knechtje en is zijn huidkleur daaraan te danken. Anderen zeggen dat dit hetzelfde is, want de Moor was volgens sommigen de duivel.
In christelijk perspectief is Piet gewoon de bedwongen duivel, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörwi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool).

Het vriendelijkste verhaal is wellicht dat Nicolaas op een slavenmarkt in Myra eens een Ethiopisch jongetje met de naam Piter (afgeleid van Petrus) aantrof. Sint kocht de jongen vrij en uit dankbaarheid bleef hij de Sint nabij. Zo komt zwarte Piet volgens sommigen aan zijn negroïde trekken, hoewel anderen denken dat die later erbij zijn bedacht vanwege het koloniale verleden.

Huidskleur Zwarte Piet
De huidskleur van Piet geeft soms aanleiding tot kritiek dat zijn rol racistische vooroordelen zou bevestigen, maar volgens anderen is hij een Italiaanse schoorsteenvegersknecht en is zijn gezicht alleen daardoor zwart van het roet. Dit idee wordt nog eens versterkt door het feit dat Piet een roe heeft (een instrument van schoorsteenvegers), Italiaanse schoorsteenvegerskledij draagt en op daken klimt. Anderen weer zeggen dat zijn kledij Moors is. Het meest waarschijnlijke is dat de huidige Zwarte Piet een spontaan gegroeid mengsel is van al deze culturen en typen.

Tot de Tweede Wereldoorlog had Sinterklaas slechts één helper. Na de bevrijding door de Canadezen hielpen deze soldaten met het organiseren van het eerste naoorlogse sinterklaasfeest. Niet gehinderd door kennis over de traditie, bedachten zij, dat als één Zwarte Piet leuk is, een heleboel zwarte Pieten nóg leuker zouden zijn. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Zwarte Pieten pak
De zwarte pieten lopen rond in kleding van een 16e-eeuwse page. Pages waren toendertijd de persoonlijke dienaren van hooggeplaatste en belangrijke mensen als hertogen en prinsen. Een pietenpak is dus een "pagepak".
Maar goed zoals te lezen gaat het alle kanten op en heeft iedereen gelijk -O-
dus dat terug kijken naar de geschiedenis is ook niet nuttig aangezien het allemaal speculaties zijn.

Als dochter van een (zwarte) Dominicaanse en geboren in Costa Rica heb ik ook een getinte huidskleur. ben dus niet zwart, maar vroeger op school, met andere kinderen... tja dan kun je wel verwachten dat je er opmerkingen over krijgt.
Maar ik heb nooit, maar dan ook nooit negatief gedacht over zwarte pieten.
net als ik eerder in dit topic heb gepost heb ik mijn moeder daar ook nooit iets over horen zeggen.

Die politieke correctheid shit vind ik ook onzin.
Ik vind BruinBeetje discriminerender naar zwarte (nederlandse) mensen toe dan de gemiddelde blanke Nederlander, doordat ze alleen maar heel hard schreeuwd dat het allemaal discriminatie is maakt ze het juist dicriminerend.
Die kinderen geven er echt geen ruk om. die denken alleen maar aan pepernoten en cadeautjes.
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_89133132
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:23 schreef BruinBeertje het volgende:

[..]

2. Nee, ze worden niet gedwongen, toch gedragen ze zich slaafs en onozel.
Dus is dat maar meteen racistisch?
quote:
3. Waarom kunnen gekleurde pieten Sint niet helpen, is daarmee het feest verpest? nee hoor. ..
Je verpest een traditie en daarmee het feest. Kom op zeg, rode en gele pieten :').
-
  donderdag 25 november 2010 @ 13:32:03 #224
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_89133252
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:26 schreef Selyn het volgende:
BruinBeertje waar jij jou info vandaan haalt weet ik niet, maar volgens mij haal je delen weg en voeg je weer andere dingen toe.

[..]

Maar goed zoals te lezen gaat het alle kanten op en heeft iedereen gelijk -O-
dus dat terug kijken naar de geschiedenis is ook niet nuttig aangezien het allemaal speculaties zijn.

Als dochter van een (zwarte) Dominicaanse en geboren in Costa Rica heb ik ook een getinte huidskleur. ben dus niet zwart, maar vroeger op school, met andere kinderen... tja dan kun je wel verwachten dat je er opmerkingen over krijgt.
Maar ik heb nooit, maar dan ook nooit negatief gedacht over zwarte pieten.
net als ik eerder in dit topic heb gepost heb ik mijn moeder daar ook nooit iets over horen zeggen.

Die politieke correctheid shit vind ik ook onzin.
Ik vind BruinBeetje discriminerender naar zwarte (nederlandse) mensen toe dan de gemiddelde blanke Nederlander, doordat ze alleen maar heel hard schreeuwd dat het allemaal discriminatie is maakt ze het juist dicriminerend.
Die kinderen geven er echt geen ruk om. die denken alleen maar aan pepernoten en cadeautjes.
oO<
*O* *O* *O*
  donderdag 25 november 2010 @ 13:35:11 #225
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_89133345
quote:
2s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:27 schreef Otis2.0 het volgende:

[..]

Dus is dat maar meteen racistisch?

[..]

Je verpest een traditie en daarmee het feest. Kom op zeg, rode en gele pieten :').
oja? is daarme het feest verpest? alsof kleine kinderen dat iets kunnen schelen. Alleen zwarte pieten is érg eentonig trouwens.
*O* *O* *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')