abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89104362
is hij racistisch ja of nee?. tuurlijk maakt hij kinderen gelukkig, maar voor welke prijs
als sinterklaas <O) met zijn zwarte pieten 8} in new york zou lopen zouden ze zo vermoord worden
het punt is dat het racistisch is maar niet iedereen het wil toegeven, sinterklaas is bedacht in de tijd dat negerslaven oke waren.

veel daarvan kan je terugzien, zoals dat alle pieten een naam hebben zoals zoekpiet of schoenpiet of veegmekontpiet. de grote witte man die alle eer krijgt terwijl hij zelfs niks doet, dat hun de roe krijgen

maar er is al wat aan gedaan, als je dat kan noemen tenminste. het zijn nu geen negers maar mannen die zo zwart zijn geworden door het klimmen in schoorstenen. Ik heb zovaak mensen door een schoorsteen zien klimmen maar ik heb ze nog nooit naar buiten zien klimmen met kroeshaar en grote lippen :')

we zijn geen gestoord land als Amerika en het maakt niet uit of ze zwart zijn. toch worden zwarte mensen hier mee vroeger gepest en nog steeds hoor ik van ze dat ze het erg vinden. als je een filmpje laat zien aan Engelse of Amerikaan van sinterklaas die met zijn zwartepieten de straat op loopt flippen ze, pure racisme zeggen ze

mijn vraag is wat vind jij hierop, is het racistisch ja of nee?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2010 18:56:09 ]
pi_89104479
denk dat je hier verkeerd zit
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  woensdag 24 november 2010 @ 18:41:11 #3
317945 Repeating
- Kwaliteitposts.
pi_89104529
Dit is te diepzinnig voor fok!,

Laat ik toch een poging doen:
Kinderen begrijpen dit niet, en zullen ook niet zo ver gaan zoeken achter het verschijnsel zwarte piet en sinterklaas.

Verder begrijp ik je redenering wel ;)
  woensdag 24 november 2010 @ 18:41:51 #4
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_89104553
Nee.
pi_89104581
Ik kwam laatst een Duits wijf tegen die in Nederland werkt die zei dat ze Sinterklaas een heel racistisch feest vond. Toen zei ik "en 6 miljoen joden vergassen is zeker niet racistisch?" Haha, ze liep boos weg. Sindsdien praat ze niet meer met mij. :')
pi_89104882
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 18:42 schreef Hans_Clock het volgende:
Ik kwam laatst een Duits wijf tegen die in Nederland werkt die zei dat ze Sinterklaas een heel racistisch feest vond. Toen zei ik "en 6 miljoen joden vergassen is zeker niet racistisch?" Haha, ze liep boos weg. Sindsdien praat ze niet meer met mij. :')
:D _O-
Kut het meest veelzijdige stukje vlees
  woensdag 24 november 2010 @ 18:50:20 #7
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_89104901
Mjha, niet echt iets voor SHO.

> GC
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  woensdag 24 november 2010 @ 19:22:15 #8
137556 L.no
Midlife crisis
pi_89106373
Mensen zullen het blijven ontkennen en willen dat niet zien, want 'de buitenlanders snappen het niet, wij weten wel beter :)' of 'het is een traditie, dus het hoeft niet veranderd te worden'.
Sommige mensen hechten zoveel waarde aan deze feest, dat het ze niet eens kunnen schelen of het racistisch is of niet.
Sinds ik het me kan herinneren werd ik daarmee 'gepest' (ja, ook toen ik heel klein was.. genoeg kinderen dat het verschil soms niet snappen. Degene die het verschil wel wist spotte ermee) en nu hoor ik nog steeds trieste zwarte piet opmerkingen naar mij toe van vreemden.
Al vind ik het feest tof, dat zwarte piet gedoe vind ik best wel racistisch ja.
Ik ben niet zo gevoelig dat al bij het woord 'neger' al ga janken om racisme, maar dat zwarte piet gedoe is voor mij vrij onnodig.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_89107200
Ik vind het racistisch ja. Probleem is natuurlijk wel, wat doe je daar vervolgens mee als je straks zelf kinderen hebt. Dat vind ik echt moeilijk.
pi_89109360
quote:
2s.gif Op woensdag 24 november 2010 18:41 schreef Bill_E het volgende:
Nee.
l'état, c'est moi!
pi_89109395
zwarte piet is illegaal muhahah
pi_89109575
Ja ik vind het van oorsprong best racistisch.

Boeit het wat voor onze huidige traditie? Nee.
  woensdag 24 november 2010 @ 20:34:41 #13
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_89109954
Elk jaar weer deze discussie... Kap er nu eens mee.

Zwarte Piet heet Zwarte Piet omdat hij eigenlijk Piet heet maar door het vuil in de schoorsteen waar hij doorheen gaat krijgt hij een zwart gezicht. Tadaa, Piet is Zwarte Piet. Moeilijk he?

Kort antwoord: Nee.
pi_89109977
Nope :N
Ik ben boooos, uhuh SYSTEEM! ♥
pi_89109997
al die zwarte pieten moeten sinterklaas pijpen en masturberen snap dat dan
pi_89110076
Goede vraag. Ik heb er nooit over nagedacht en ik heb het zelf nooit zo gezien. Ik heb veel Amerikanen in NL voor mij werken en die vinden het super racistisch en ze begrijpen er ook niks van. Dus ik denk dat het best wel een idee is om het te evalueren
pi_89110165
nope, kansloos gezeur ook. dat ie zwart is van het roet, komt door de schoorsteen, vandaar de schmink.
zou wat worden als er negers ingezet worden als zwarte piet, zonder schmink.
Dan ga ik me pas ongemakkelijk voelen :/|
pi_89110214
en zwarte pieten hebben aids
heel diep in hun reet
  woensdag 24 november 2010 @ 20:41:59 #19
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_89110364
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 18:42 schreef Hans_Clock het volgende:
_O- ^O^

Overigens is de sint dan tevens een turk die geeft ipv neemt!
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
  woensdag 24 november 2010 @ 20:44:17 #20
137556 L.no
Midlife crisis
pi_89110504
quote:
15s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:38 schreef Legend152 het volgende:
nope, kansloos gezeur ook. dat ie zwart is van het roet, komt door de schoorsteen, vandaar de schmink.
zou wat worden als er negers ingezet worden als zwarte piet, zonder schmink.
Dan ga ik me pas ongemakkelijk voelen :/|
Apart dat mensen dit altijd zeggen, maar nooit een logische verklaring geven voor dit:
quote:
16s.gif Op woensdag 24 november 2010 18:37 schreef JaIkbenPro het volgende:
maar er is al wat aan gedaan, als je dat kan noemen tenminste. het zijn nu geen negers maar mannen die zo zwart zijn geworden door het klimmen in schoorstenen. Ik heb zovaak mensen door een schoorsteen zien klimmen maar ik heb ze nog nooit naar buiten zien klimmen met kroeshaar en grote lippen :')
  woensdag 24 november 2010 @ 20:45:11 #21
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_89110567
quote:
19s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:22 schreef L.no het volgende:
Mensen zullen het blijven ontkennen en willen dat niet zien, want 'de buitenlanders snappen het niet, wij weten wel beter :)' of 'het is een traditie, dus het hoeft niet veranderd te worden'.
Sommige mensen hechten zoveel waarde aan deze feest, dat het ze niet eens kunnen schelen of het racistisch is of niet.
Sinds ik het me kan herinneren werd ik daarmee 'gepest' (ja, ook toen ik heel klein was.. genoeg kinderen dat het verschil soms niet snappen. Degene die het verschil wel wist spotte ermee) en nu hoor ik nog steeds trieste zwarte piet opmerkingen naar mij toe van vreemden.
Al vind ik het feest tof, dat zwarte piet gedoe vind ik best wel racistisch ja.
Ik ben niet zo gevoelig dat al bij het woord 'neger' al ga janken om racisme, maar dat zwarte piet gedoe is voor mij vrij onnodig.
blabla maar vervolgens wel een baret op je UI zetten...

Man zwarte piet is een karikatuur en van oorsprong (volgens o.a wikipedia) geen neger maar een marokkaan. Een marokkaan die snoep uit deelt en een turk die cadeaus geeft, hoe positief wil je het hebben!!
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
  woensdag 24 november 2010 @ 20:46:30 #22
137556 L.no
Midlife crisis
pi_89110637
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:45 schreef pisnicht het volgende:

[..]

blabla maar vervolgens wel een baret op je UI zetten...

Man zwarte piet is een karikatuur en van oorsprong (volgens o.a wikipedia) geen neger maar een marokkaan. Een marokkaan die snoep uit deelt en een turk die cadeaus geeft, hoe positief wil je het hebben!!
Ik heb al gezegd dat ik de feest leuk vind, maar dat 'gepest' daaromheen vind ik niet leuk.
En in wiki staat ook dat het van een neger kan zijn, er zijn verschillende verhalen.
pi_89111081
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:34 schreef Slickk het volgende:
Elk jaar weer deze discussie... Kap er nu eens mee.

Zwarte Piet heet Zwarte Piet omdat hij eigenlijk Piet heet maar door het vuil in de schoorsteen waar hij doorheen gaat krijgt hij een zwart gezicht. Tadaa, Piet is Zwarte Piet. Moeilijk he?

Kort antwoord: Nee.
Die uitleg hoor je vaker, maar die schijnt historisch gezien niet correct te zijn.
pi_89111152
Ga een aktiecommitee oprichten ofzo
Als je nederlandse tradities niet vind passen, dan zoek je maar een ander land
ipv nederlandse tradities te verbieden

:(
pi_89111194
Stel het is van oorsprong een racistisch feest, wat maakt dat uit?

Tegenwoordig kijken we er toch met hele andere ogen naar? En het is een leuk kinderfeest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')