abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 30 december 2010 @ 13:04:30 #51
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90627609
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 12:51 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik heb ook van die draadloze dingen. Geweldig, totdat ze loos alarm geven en je ze niet uit kan krijgen. Je word echt knettergek van dat geluid.

Uiteindelijk was het de melder op zolder die het probleem gaf. Jammer dat dit ding op 3 meter hoog zat en ik geen trap bij de hand had.
Ik heb er (tot nu toe) geen problemen mee. Ik heb nog niet 1 vals alarm gehad.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 30 december 2010 @ 19:06:16 #53
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_90641458
Als je je aansluiting nog wilt laten verzwaren van 1 fase naar 3 fases kun je dat het beste nog in 2010 doen. Over twee dagen zal de prijs zo'n 60 euro (incl.) duurder worden.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_90641756
quote:
11s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:06 schreef LasTeR het volgende:
Als je je aansluiting nog wilt laten verzwaren van 1 fase naar 3 fases kun je dat het beste nog in 2010 doen. Over twee dagen zal de prijs zo'n 60 euro (incl.) duurder worden.
Beetje laat, om nu nog een opdracht te kunnen geven, denk niet dat er morgen nog een monteur komt opdraven om het voor de oude prijs te fiksen
pi_90641812
Wat zal er ongeveer gebeuren wanneer de meterkast in brand vliegt?
pi_90642267
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:14 schreef MotorCitySoul het volgende:
Hier bijna gehad.
De meterkast rook al even naar gesmolten plastic, maar er was niets aan te zien.
Toch klapt (pang!) er ineens de stroom er uit. Met de aardlek niet meer aan te krijgen, ook niet met álles er uit.
Die geur merkte we toen pas op.
Woningbouw gebeld: die verwezen naar Stedin.
Stedin was er met een half uur. Hoofdzekering vervangen, nog niet vastgedraaid of weer Pang!
Dat 'schakelbord' opengeschroefd, hele binnenwerk gesmolten, ijzeren strip, plastic, zelfs delen van de aanvoerkabels.

Mocht de woningbouw dus toch een elektricien sturen om het binnenwerk te vervangen. Waren er ook binnen een half uur.
Stedin-monteur had nog een nieuwe hoofdzekering achter gelaten, maar de nieuwe kapotte die er nog in zat wel weer verzegeld.

Elektricien vervangt kast, wil hoofdzekering er in draaien, verzegeld. Maar weer verbroken en de Stedinmonteur terug laten komen om opnieuw te verzegelen.

De meterkast zag er trouwens nog prima uit, alleen het binnenwerk was dus erg gaar. Blij dat de zekering er uit sprong ipv dat er brand was..
dag
pi_90642343
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:14 schreef MotorCitySoul het volgende:
Veel rookontwikkeling en geknetter, gaat het goed mis dan kunnen er ook steekvlammen ontstaan tot er de hoofdzekeringen uitvliegen
  donderdag 30 december 2010 @ 20:43:42 #58
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_90645914
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:12 schreef exlurker het volgende:

[..]

Beetje laat, om nu nog een opdracht te kunnen geven, denk niet dat er morgen nog een monteur komt opdraven om het voor de oude prijs te fiksen
Als het nu aangevraagd word krijg je nog een opdrachtbevestiging met daarin de prijs van 2010.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_90972062
denk dat ik ook maar eens de enexis moet gaan bellen.
ben een maand geleden verhuisd en wilde eens bijhouden hoeveel stroom ik verbruik. Tot mijn verbazing zijn de meterstanden echter nog niet verandert sinds ik er woon..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_91022608
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 12:41 schreef gianni61 het volgende:
ben een maand geleden verhuisd en wilde eens bijhouden hoeveel stroom ik verbruik. Tot mijn verbazing zijn de meterstanden echter nog niet verandert sinds ik er woon..
Dat zou ik maar doen ja.

Ik vermoed dat de vorige bewoner de meter heeft 'overbrugd'. En daar krijg jij dan straks de schuld van als je geen actie onderneemt.

Of de meter is defect geraakt tijdens het 'terugdraaien' van het telwerk, kan natuurlijk ook
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_91029366
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 10:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

^O^, het is al goed dat je weet waar jou grens ligt qua technisch kunnen. Er zijn een hele hoop mensen die tegenwoordig denken overal maar verstand van te hebben en het dan toch maar gewoon doen (onder het motto zo moeilijk kan het niet zijn en als het toch niet helemaal is aangelegd volgens de voorschriften al snel zeggen van "Maar het werkt toch ?" }:|)

Het is gewoon heel goed dat je van jezelf al weet wat je niet en wat je wel kunt *O*
Amen. Als men dat nou ook op computergebied nog zou leren zou mijn vak er weer heel wat plezieriger van worden. Zoals mijn opa vroeger al zei: "Als je er geen verstand van hebt moet je er vanaf blijven!" meestal gevolgd door "behalve van vrouwen natuurlijk" en een dikke knipoog.
pi_91507941
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 12:41 schreef gianni61 het volgende:
Nice!
Nee even serieus. Inderdaad even bellen, als ze dadelijk denken dat je zelf met de meter hebt geknoeid, dan ben je flink te sjaak.
  Moderator dinsdag 18 januari 2011 @ 18:05:39 #63
92034 crew  Vonkenboer
pi_91525205
Of ze sturen je dadelijk een naheffing waarbij hun een schatting hebben gemaakt van de door jou afgenomen stroom (kwh's) :X

En die is vrijwel altijd positief geschat voor hun :P
  woensdag 19 januari 2011 @ 21:19:01 #64
233420 Offtrack
Omdat het kan...
pi_91583450
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 10:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

^O^, het is al goed dat je weet waar jou grens ligt qua technisch kunnen. Er zijn een hele hoop mensen die tegenwoordig denken overal maar verstand van te hebben en het dan toch maar gewoon doen (onder het motto zo moeilijk kan het niet zijn en als het toch niet helemaal is aangelegd volgens de voorschriften al snel zeggen van "Maar het werkt toch ?" }:|)

Het is gewoon heel goed dat je van jezelf al weet wat je niet en wat je wel kunt *O*
Naar aanleiding van deze wijze woorden van de Vonkenboer.

Ik ben zo iemand die denkt dat ie dingen wel even kan klussen. Nu ben ik van plan een nieuwe keuken te gaan plaatsen en wat extra stopcontacten aan te leggen.

De situatie: (Ik begrijp dat vele klusfokkers onder indruk zullen zijn en zich afvragen; "Waarom in godsnaam een nieuwe keuken...")
Prachtige ex-huur keuken, waar ik een vaatwasser ingeknutseld heb. Die vaatwasser pakt stroom van linker cirkel en huidige combimagnetron (op koelkast) en koelkast pakken stroom van rechter cirkel.

Het plan:
Blauwe streep =, de groene vakjes zijn opbouwstopcontacten. (rechter komt ook stekker van gaskookplaat, alleen de elektronische ontsteking...)

Volgens mij zit het allemaal op 1 groep, gezien mijn juweeltje van een meterkast.

Kluwe aan de rechter kant van de foto doet vreselijke zaken vermoeden, maar dat is van de bel en intercom enzo, en dat werkt...

Resteert de vraag of dit allemaal in de haak is. Ik snap dat het in feite nu al zo is aangesloten... maar toch. Alvast dank.
  Moderator woensdag 19 januari 2011 @ 21:42:30 #65
92034 crew  Vonkenboer
pi_91585281
Jou meterkast voldoet al niet aan de voorschriften; je hebt geen hoofdschakelaar maar dat is mogelijk van jou bouwjaar nog niet verplicht. Het is echter wel aan te raden !

Verder zie ik in de meterkast een normale automaat maar zonder aardlekbeveiliging ? Wat zit hier allemaal achter ? De meest rechtse twee groepen zijn alemats (aardlekautomaten) dus dat zit wel snor.

Opzich is jou wijze van aanleg niet fout; echter moet de vaatwasser eigenlijk op een geheel aparte groep, en ik kan vanaf mijn kant niet zien of dat bij jou te realiseren is. Verder moet je dan voor opbouw wandcontactdozen kiezen die bij jou platte buis systeem horen. Je kunt dus niet zomaar "een" willekeurig opbouw wandcontactdoos nemen want dan sluit de kabelkoker niet meer aan.

Verder moet je natuurlijk ook rekening houden met de draad doorsneden en de kleuren draad die je gebruikt. :)
  woensdag 19 januari 2011 @ 22:25:27 #66
233420 Offtrack
Omdat het kan...
pi_91588638
@Vonkenboer:
Mijn huis is van 1984 volgens mij.
En als ik het goed begrijp zie jij 3 groepen? Dan gok ik dat keuken en badkamer aparte (geaarde) groepen hebben en er een niet geaarde groep is voor de rest...
Ik zie niet in hoe ik een extra groep naar mijn keuken krijg... aangezien mijn meterkast in het trappenhuis zit.
pi_91589429
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 22:25 schreef Offtrack het volgende:
@Vonkenboer:
Mijn huis is van 1984 volgens mij.
En als ik het goed begrijp zie jij 3 groepen? Dan gok ik dat keuken en badkamer aparte (geaarde) groepen hebben en er een niet geaarde groep is voor de rest...
Ik zie niet in hoe ik een extra groep naar mijn keuken krijg... aangezien mijn meterkast in het trappenhuis zit.
Hoe de groepen verdeling precies is daar kan je makkelijk achterkomen door op een dag als je even tijd hebt alles in te schakelen en dan in de meterkast groep voor groep uitschakelen. Als je dat gelijk noteerd heb je gelijk een goede groepenverklaring voor in de meterkast.

De woning is uit 1984 dan zijn er waarschijnlijk twee loze leidingen naar de keuken aangebracht voor electrisch koken en voor een boiler, misschien een idee om die te gaan benutten voor een extra groep?
pi_91667839
Een vraag tussendoor. Vanaf maart heb ik een woning uit 1926 en zit de meterkast helaas zo direct tegen de muur geplaatst (in de gang). Dit is niet al te mooi en praktisch.
Nu vroeg ik mij af, of een erkend elektricien de meterkast mag/kan verplaatsen.. Iemand ervaringen? hoeveel zou zoiets om en nabij kosten?
pi_91668502
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 17:35 schreef Eelcotje84 het volgende:
Een vraag tussendoor. Vanaf maart heb ik een woning uit 1926 en zit de meterkast helaas zo direct tegen de muur geplaatst (in de gang). Dit is niet al te mooi en praktisch.
Nu vroeg ik mij af, of een erkend elektricien de meterkast mag/kan verplaatsen.. Iemand ervaringen? hoeveel zou zoiets om en nabij kosten?
alles na de meter mag je verplaatsen laten zonder gezeur..

echter de meter + hoofdzekeringen daarvoor moet je bij je netbeheerder zijn.. en dat is volgens mij niet heul goedkoop
  Moderator vrijdag 21 januari 2011 @ 17:55:28 #70
92034 crew  Vonkenboer
pi_91668659
Zoals Ou-Tannu ook al aangeeft alles na de kWh meter mag een erkend installateur verplaatsen.
Echter de meetinrichting en de hoofdzekeringen zijn van de netbeheerder en daar mag je zelf of een installateur niks aan doen.

Verplaatsen daarvan is niet heel erg goedkoop.
pi_91668667
Bedankt voor de tip(!)
pi_91668668
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 17:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Zoals Ou-Tannu ook al aangeeft alles na de kWh meter mag een erkend installateur verplaatsen.
Echter de meetinrichting en de hoofdzekeringen zijn van de netbeheerder en daar mag je zelf of een installateur niks aan doen.

Verplaatsen daarvan is niet heel erg goedkoop.
ik lees vanaf zo`n 800 eurotjes :X
pi_91669048
hmm. :/ minders. Die droom gaat ook in duigen op..
  Moderator vrijdag 21 januari 2011 @ 18:12:10 #74
92034 crew  Vonkenboer
pi_91669304
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 17:55 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ik lees vanaf zo`n 800 eurotjes :X
Mwah, geheel afhankelijk van de wensen en de mogelijkheden zal het ergens tussen 200 en 2000 euro liggen. Het scheelt natuurlijk wel een hoop of ze de kast + invoer een meter of 4 moeten verplaatsen. Of dat je het geheel 15 meter verplaatst wil hebben.

Je kunt altijd eens een offerte aan vragen bij je netbeheerder. Offerte is nog geen opdracht ;).
pi_91670413
Hoe werkt zo'n zekeringautomaat eigenlijk? Een smeltzekering is simpel, een draadje in dikte berekend op een bepaalde waarde en bij een sterke stroom brandt het door. Maar hoe zit dat met een resetbare automaat?
  Moderator vrijdag 21 januari 2011 @ 19:12:51 #76
92034 crew  Vonkenboer
pi_91671592
De overstroombeveiliging van een installatieautomaat is een samenspel van twee in serie (achter elkaar) geschakelde elementen:

* Het eerste element is een magnetische beveiliging in de vorm van een elektromagneet (spoeltje). Dit element werkt zodra de overstroom zeer grote waarden gaat aannemen door bijvoorbeeld kortsluiting. Zodra er een kortsluitstroom gaat vloeien zal het spoeltje door het daarin opgewekte magnetisme een palletje tegen het uitschakelmechanisme schieten waardoor de automaat zal uitschakelen. Magnetische uitschakeling gebeurt zeer snel (ca. 10 ms).

* Het tweede element is datgene dat beveiligt tegen overbelasting. Dit is een thermische beveiliging met bimetaal. Bij langdurige te grote stroom treedt opwarming op van het bimetaal. Dit plooit door en bedient een palletje tegen het uitschakelmechanisme waardoor de automaat zal uitschakelen. Thermische uitschakeling is traag.

De overstroombeveiliging beveiligt tegen kortsluiting (3 kA, 6 kA) en overbelasting (16 A, 20 A) maar niet tegen verliesstromen (aardfouten), als deze geen kortsluiting tot gevolg hebben. :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 19:44:38 #77
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_91673027
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 19:12 schreef Vonkenboer het volgende:
De overstroombeveiliging van een installatieautomaat is een samenspel van twee in serie (achter elkaar) geschakelde elementen:

* Het eerste element is een magnetische beveiliging in de vorm van een elektromagneet (spoeltje). Dit element werkt zodra de overstroom zeer grote waarden gaat aannemen door bijvoorbeeld kortsluiting. Zodra er een kortsluitstroom gaat vloeien zal het spoeltje door het daarin opgewekte magnetisme een palletje tegen het uitschakelmechanisme schieten waardoor de automaat zal uitschakelen. Magnetische uitschakeling gebeurt zeer snel (ca. 10 ms).

* Het tweede element is datgene dat beveiligt tegen overbelasting. Dit is een thermische beveiliging met bimetaal. Bij langdurige te grote stroom treedt opwarming op van het bimetaal. Dit plooit door en bedient een palletje tegen het uitschakelmechanisme waardoor de automaat zal uitschakelen. Thermische uitschakeling is traag.

De overstroombeveiliging beveiligt tegen kortsluiting (3 kA, 6 kA) en overbelasting (16 A, 20 A) maar niet tegen verliesstromen (aardfouten), als deze geen kortsluiting tot gevolg hebben. :)
Goede & duidelijke uitleg!
  zaterdag 22 januari 2011 @ 15:16:12 #78
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_91707164
Fantastisch topic! Bij mijn BF gaat de aannemer komende maandag aan de slag om zijn stoppenkast (geboortedatum 1961 :') ) aan te passen/te vervangen. Ik hoop wat 'voor/na' fotootjes te kunnen posten van het proces. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_91863312
Vonkenboer, er deed zich bij ons iets raars voor, kan jij helpen verklaren?

We sluiten de stroom af door de schakelaar boven een stop een kwart slag te draaien.
Via die stop loopt álle stroom. Dan zit er daarna een aardlekschakelaar, deze staat 'uit'.
Nu alle stroom weg is, denk ik dat de aardlekschakelaar moeiteloos op 'aan' gezet moet kunnen worden, maar dat is niet zo. Herhaalde pogingen de schakelaar om te zetten mislukten (hij slaat gelijk terug naar 'uit'.

Ook met de stroom erop wil de aardlek eerst niet 'aan', hoewel er *niets* is aangesloten op uitgaande leidingen. Later wil de aardlekschakelaar alsnog wél naar 'aan'. Rara hoe kan dit? Is de aardlekschakelaar moe en der dagen zat en daardoor gewoon wat onwillig?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:12:36 #80
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_91873409
blijft je meter niet stiekum ook doordraaien??
  Moderator woensdag 26 januari 2011 @ 18:36:56 #82
92034 crew  Vonkenboer
pi_91905440
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
blijft je meter niet stiekum ook doordraaien??
Dat heeft er helemaal niks mee te maken; ik denk dat de aardlekschakelaar in kwestie overleden is.
Ook die dingen zijn mechanisch en kunnen gewoon stuk gaan.

Ik zou raad Sigme dan ook gewoon aan om de aardlekschakelaar te laten vervangen voor een nieuwe, aangezien deze niet betrouwbaar genoeg meer is.
pi_91908865
De aardlek vervangen is de moeite niet; alle stroom is afgekoppeld muv één wandcontactdoos direct bij de meterkast, en over een paar maanden wordt de meterkast "verplaatst": administratief heet dat een verplaatsing, in werkelijkheid komt er een geheel nieuwe aanvoerleiding met een geheel nieuwe meterkast.

Bedankt voor het meedenken!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator woensdag 26 januari 2011 @ 20:19:47 #84
92034 crew  Vonkenboer
pi_91909946
Owh kijk, dan is er eigenlijk ook geen enkel probleem; omdat je de kast dan toch vervangt ;) :)
pi_92265928
Ik heb ook een vraag over mijn meterkast. In de huidige meterkast is er één wcd vastgemaakt aan de stoppenkast. De wcd heeft één aansluiting die gebruikt wordt door de trafo van de bel. Nu wil ik ADSL aansluiten ipv kabel en heb ik nog een stopcontact nodig. Mijn vraag is:

* de wcd zit rechtsreeks vast aan de stoppenkast. Ik kan niet zien op welke stop want het is niet aangesloten op één van de gele buizen die corresponderen met de stoppen. Kan ik er vanuit gaan dat er weldegelijk een stop achter zit en in de stoppenkast is aangesloten en dat deze niet bv rechtsreeks op het stroom van buiten is aangesloten?

* kan ik probleemloos een verlengsnoer met meerdere ingangen op de wcd aansluiten voor de trafo, het alarm en een modem?

just to be sure ;-)
pi_92268146
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:24 schreef Phaeton het volgende:
Ik heb ook een vraag over mijn meterkast. In de huidige meterkast is er één wcd vastgemaakt aan de stoppenkast. De wcd heeft één aansluiting die gebruikt wordt door de trafo van de bel. Nu wil ik ADSL aansluiten ipv kabel en heb ik nog een stopcontact nodig. Mijn vraag is:

* de wcd zit rechtsreeks vast aan de stoppenkast. Ik kan niet zien op welke stop want het is niet aangesloten op één van de gele buizen die corresponderen met de stoppen. Kan ik er vanuit gaan dat er weldegelijk een stop achter zit en in de stoppenkast is aangesloten en dat deze niet bv rechtsreeks op het stroom van buiten is aangesloten?

* kan ik probleemloos een verlengsnoer met meerdere ingangen op de wcd aansluiten voor de trafo, het alarm en een modem?

just to be sure ;-)
Om er achter te kunnen komen op welke zekering deze wandcontactdoos is aangesloten hebben ze een eenvoudig middel uitgevonden, die door iedereen gebruikt kan worden. Je pakt een schemerlamp en mocht je die niet hebben de stofzuiger (wel aanzetten) en steekt daar van de stekker in de wandcontactdoos , daarna schakel je de groepenschakelaars een voor een uit, tot de lamp of stofzuiger stopt. De groep is gevonden.

Is deze wandcontactdoos is voorzien van randaarde kan deze ook dienen voor meerdere apparaten in de meterkast
pi_92269281
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 12:29 schreef exlurker het volgende:

[..]

Om er achter te kunnen komen op welke zekering deze wandcontactdoos is aangesloten hebben ze een eenvoudig middel uitgevonden, die door iedereen gebruikt kan worden. Je pakt een schemerlamp en mocht je die niet hebben de stofzuiger (wel aanzetten) en steekt daar van de stekker in de wandcontactdoos , daarna schakel je de groepenschakelaars een voor een uit, tot de lamp of stofzuiger stopt. De groep is gevonden.

Is deze wandcontactdoos is voorzien van randaarde kan deze ook dienen voor meerdere apparaten in de meterkast
dat werkt bij ons niet, heb hier een circuit dat achter twee zekeringen zit, je moet ze beiden uitschakelen of er is alsnog stroom :(
pi_92269963
Dat klinkt als twee paralel (naast elkaar) geplaatsten zekeringen. Een gevaarlijke situatie.

Op het werk hadden wij twee in serie geplaatste hoofdzekeringen. Dus als een van beide eruit werd gedraaid dan hadden iwj geen stroom meer. Daardoor kwamen we geregeld bij werkzaamheden zonder stroom te zitten. De electriciens konden zelf niet beredeneren dat die dingen in serie stonden. Gelukkig weten ze het nu, en zitten we niet zo vaak meer ineens zonder stroom door hun geklooi.
pi_92271240
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 12:29 schreef exlurker het volgende:

[..]

Tnx, dat trucje had ik zelf kunnen bedenken. dom! ;)
Wcd heeft geen randaarde. Ik ga voor de nette oplossing, ik plaats een wcd met 4 stekkeringangen en trek gelijk netjes randaarde hier naartoe. heb al een goede beschrijving gevonden hier op Fok.
pi_92271883
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 12:58 schreef Archont het volgende:

[..]

dat werkt bij ons niet, heb hier een circuit dat achter twee zekeringen zit, je moet ze beiden uitschakelen of er is alsnog stroom :(
Waarschijnlijk België en is de instalatie aan gesloten op een net zonder nulleider waarbij tussen twee fasen 230V staat, maar daar moet ook bij het uitschakelen van de groepenschakelaar de installatie spannings vrij worden lijkt mij
pi_92276697
tis een oud appartement, zo is er buiten de keuken ook nergens aarde enzo, wss nog originele installatie ('70)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 16 februari 2011 @ 00:09:28 #92
39237 crew  H_T
2733
pi_92850139
@Vonkenboer zijn er nog speciale trucs om van die stijve kabels met enkelvoudige koperen kern makkelijk netjes weg te werken?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_92853392
Ik heb geen flauw idee hoe het met groepen enzo werkt, maar is 20 groepen voldoende?
pi_92855217
Wat ben je allemaal van plan om aan te sluiten en hoe groot is de woning eigenlijk?

Installaties moeten zo zijn ingericht en aangelegd dat een ongestoorde lichtvoorziening is gewaarborgd.
In installaties met tweeleidingeindgroepen moeten aansluitpunten voor verlichtingstoestellen over tenminste 2 eindgroepen zijn verdeeld.

Bij 1 groep is het aantal aansluitpunten 9 per eindgroep en dat loopt op, bij 6 eindgroepen is het aantal 21 aansluitpunten per groep
Bij meer dan 6 eindgroepen word het aantal aansluitpunten alleen begrenst door de maximale belasting, waabij voor een lichtaansluitpunt 50VA kan worden aangenomen en voor een wanscontactdoos voor algemaeen gebruik 200VA

Verbruikend toestel van 2kVA of meer ook op een apparte groep

Bij 20 eindgroepen zou je in theorie 73 kVA afkunnen nemen

(Volt x Ampere = Watt)
pi_92860514
20 is wel overdreven veel een doorsnee 1 gezinswoning zal max 3 lichtgroepen hebben en een aparte groep voor de wasmachine (eventueel nog 1 voor een droger).

Dus 5 groepen max en dan ligt het een beetje aan je keuken:
-Elektrisch kooktoestel
-Combi magnetron
-Vaatwasser
-Oven
-etc
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_92860635
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 11:50 schreef Moro het volgende:
20 is wel overdreven veel een doorsnee 1 gezinswoning zal max 3 lichtgroepen hebben en een aparte groep voor de wasmachine (eventueel nog 1 voor een droger).

-Elektrisch kooktoestel
-Combi magnetron
-Vaatwasser
-Oven
-etc
ik vind 5 teweinig ;)
  woensdag 16 februari 2011 @ 12:07:46 #97
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_92861075
zeg vonkeboer, wat is een rundsteuerempfänger in jip en janneketaal?
pi_92861267
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 11:50 schreef Moro het volgende:

-Elektrisch kooktoestel
-Combi magnetron
-Vaatwasser
-Oven
-etc
Je vergeet hier al je 3 lichtgroepen ,de wasmachine en droger dus kom je zo al aan 10
pi_92861453
quote:
7s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:07 schreef blup het volgende:
zeg vonkeboer, wat is een rundsteuerempfänger in jip en janneketaal?
Een Rundsteuerempfänger is een apparaat dat het tarief in de meter schakelt,in hoog of laag tarief en eventueel ook een boiler, als je die hebt.
Hij wordt aangestuurd door gecodeerde signalen die over het lichtnet gestuurd worden door middel van een frequentie
pi_92861673
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:13 schreef exlurker het volgende:

[..]

Je vergeet hier al je 3 lichtgroepen ,de wasmachine en droger dus kom je zo al aan 10
Nee 5 groepen exclusief keuken, aangezien die vrij veel kan varieren.

Meeste huizen/appartementen die hier voorbij komen gaan vaak niet verder dan 8 groepen,
als het over seriematige bouw gaat tenminste.
Blessed is the mind too small for doubt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')