quote:
Er is al 171 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen.
Conclusie: ja het is zinvol en ja, het is echt te lang geleden dat ik actief ben geweest. In dit topic dan, want aan de kluskant is het zeker nog niet stil geweest. Zal ik het dan goedmaken met gewoon veel foto's?
Om buiten te beginnen, ik meldde toch dat we de luiken nog wel een keer zouden doen? Nou, die keer was toch al afgelopen lente. Met al dat mooie weer was het zonde om binnen aan de gang te gaan, dus is BYlief maar lekker doorgegaan met schuren, unigrunt-en (iets met verf. Zijn muziekstijl is nog steeds een stuk lieflijker), schuren, lakken, schuren en nog een keer lakken. Maar het resultaat mag er dan wel zijn en vandaar de trotse voor en na foto’s.
Allereerst: de zijkant van het huis vooraf:
Na de eerste deur ontdekten we dat het echt erg hard hout is. Waarvan het zaagsel, als je het niet snel opzuigt, vlekken maakt die je er niet uitkrijgt. Dat vraagt om een stofzuiger. Ook als het op te zuigen zaagsel zich boven je hoofd bevindt:
En nu is het:
![bc4b1858.jpg]()
De planken en boeiboorden worden in november vervangen als de aannemer toch het dak gaat vernieuwen. Scheelt schuren. Om je een idee te geven: net voor we de sleutel kregen had het schuurmachine een nieuwe schuurzool nodig. Inmiddels zijn we alweer aan een nieuwe toe. Zo blijven we de beste klant van de lokale doehetzelfzaak
Achterkant was:
En achterkant is:
![3fda0295.jpg]()
Ook voor de zijkant van de dakkapel gaat met de dakvernieuwing / -isolatie mee.
Toen we het huis kochten, zag het er aan de voorkant als een bruin huis uit:
Inderdaad, ook weer met veul kleine raampjes. Dus dat werd schuren, waarbij de kleine BYdame d’r vader hielp:
En het verven ervoor zorgt dat je soms wat duister kijkt:
![234cb7e3.jpg]()
Een van de plussen van dit huis vonden wij de dubbele voordeur. Maar ja, die moest ook wit. Schuren maar derhalve.
Weet je nog, de weeromslag in juni? Dat was op het moment dat de voordeur kaal was, de verf klaar stond en we eigenlijk de voordeur open wilden laten staan. Dat betekende dat het tijd werd om een schuilhutje te bouwen. MET een ingebouwde brievenbus, zodat we wel ’s morgens de krant konden lezen.
Het resultaat, daar zijn we dan wel weer trots op. Zeker als je van ouders van BYzoon vriendjes hoort dat het huis er op Google maps heel anders uit ziet. Klopt, die foto is minimaal een jaar oud. Nu zou Google het zo fotograferen:
![34339297.jpg]()
Dat is nog niet alles. Zo hebben we weer bolletjes! Het huis is ooit geïsoleerd geweest, want er zwerven regelmatig witte bolletjes in de tuin. Bij het repareren van een van de lekken ontdekten we echter dat dit maar in de helft (lees: tot de eerste verdieping) gedaan is. Dat is niet zo heel warm & energiezuinig, dus tijd voor extra bolletjes. Waarbij de vulmijnheer ontdekte dat het vorige isolatiebedrijf in een muur weliswaar wel gaatjes heeft geboord, om ze vervolgens ook weer te vullen. Zonder isolatiemateriaal in de muur te doen, dat is. Pictures of de bolletjes?
![8752f917.jpg]()
Dan hadden we nog de poort en garagedeur. Niet alleen waren die bordeaurood, ze waren ook onhandig. De garagedeur was een “opklapdeur”, waarvan de bevestiging erg laag was, niet goed sloot waardoor het er continue binnenregende en niet makkelijk te openen was. De oude poort was heel mooi 75-75 cm verdeeld. Wat niet handig is, als ik met de fiets en fietstassen er door moet. Omdat de buurt al bijna begon om te mopperen over de scheldwoorden uit de garage, hebben we die dan ook maar vervangen door hardhouten exemplaren. Kinderen blij (want kunnen zelf van buiten de garage in), timmerman blij (want mooie klus voor een man op leeftijd;-), BY & BYman blij, want bij voorbaat al wit, dus is 2 keer lakken voldoende. En ja, ook daar hebben we foto’s van. Helaas is er geen oudepoortfoto meer te vinden, en van de nieuwe voorlopig alleen een die lijkt gemaakt toen ik dronken was. (wat niet waar is. Met al dat klussen komen we niet echt meer toe aan overdag lang borrelen;-))
En de nieuwe, op een foto waar ik niet echt trots op ben:
![3d021caa.jpg]()
Tijd om weer binnen verder te gaan. BYzoon gaat inmiddels naar de middelbare school. Dan wordt het tijd om je achdevorigebewonershaddenmooiblauwtapijtuitgekozen kamer te veranderen in een hippejongenskamer. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want we hadden behoorlijk wat te verwijderen. Zoals
Een oude wasbakmuur in de kamer:
Verfoverbehang muren, schrootjesplafond en stapelbed. Het asbest in de kast ernaast hebben we maar niet op de foto gezet:
Als je schrootjes van het plafond haalt, blijft er weinig over. Vandaar dat het erop leek of we audities gingen doen voor het Blok, en gingen gipsen. Ik vind dat wij het beter doen dan de gemiddelde klusser daar:
Gelukkig had de grote tovenaar (aka stucadoor) tijd voor ons. Het ziet er weer keurig uit:
Met de kast:
![38826292.jpg]()
De plek voor het bed:
![ca4988ee.jpg]()
En de asbestvrij en opnieuw uitgetimmerde (CV-ketel)kast
![a81d8e98.jpg]()
Tijd om de vloer erin te leggen (weet je nog, de vloer die in het begin van dit topic in de huiskamer lag? Ja, inderdaad, die ene waaronder nog een laag isolatiemateriaal en daar onder dan weer een rotte parketlaag. Die zwaar gestructureerd in een kast lag? Die hergebruiken we ook in deze kamer.)
Dat wordt (uit)meten en puzzelen om de vloer erin te leggen. Om daarna het Ikea bed, de ikea wastafel en de Ikea bedbodem (hoe krijg je een bedbodem klein verpakt? Door elk latje los te maken…) in elkaar te gaan zetten. Morgen is het imbussleuteltijd!
En dan hoop ik eerder weer tijd te maken om jullie te updaten…