Ja, dat staat in alle tekstboeken op school. Maar de vraag is: waarom zou Polen daarom met Nederland willen fuseren? Ik zie eerder Polen lekker hun eigen land en Zloty houden. Ze hoeven niet met Nederland te fuseren om gebruik te maken van de haven Rotterdam, lijkt mij...quote:Op vrijdag 24 december 2010 19:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nederland is de aanvoerhaven, met afvoerlijjnen, rivieren, eigenlijk de enige juiste functie voor een Deltagebied
Tja, maar ik denk wel dat landen zullen samengaan in de toekomst, een status als sterke wereld-reservemunt is te belangrijk, maar nu zijn er teveel EGO's die zichzelf moeten opofferen, daarom moet zoiets veeel langzamer geschieden en meer als een fusie, daarom zal Duitsland weer overblijven net als in 1972 in de Markzone, samen met Nederland en Denemarken en dan voorgoed gaan fuserenquote:Op vrijdag 24 december 2010 19:47 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ja, dat staat in alle tekstboeken op school. Maar de vraag is: waarom zou Polen daarom met Nederland willen fuseren? Ik zie eerder Polen lekker hun eigen land en Zloty houden. Ze hoeven niet met Nederland te fuseren om gebruik te maken van de haven Rotterdam, lijkt mij...
Goed nieuws me dunkt nu de yields weer boven de spaarrente liggenquote:Op vrijdag 24 december 2010 19:11 schreef SeLang het volgende:
Ontopic: de Grieken hebben er weer zin in. Nog even en de spike van mei gaat eraan.
Nederland
[ afbeelding ]
Dit zijn natuurlijk wel 10yr yields. Op een 10 jaar spaardeposito kun je 4% of meer krijgen. Staatsobligatie yields zie ik in NL nog niet zo gauw boven een spaardeposito met dezelfde looptijd komen. Het risico is lager dus het is een ondergrens voor de rente. Hoe dan ook, het is natuurlijk goed dat de yield weer stijgt.quote:Op vrijdag 24 december 2010 20:20 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Goed nieuws me dunkt nu de yields weer boven de spaarrente liggen
Het is toch juist goed als de zeuro landen d.m.v. devaluatie weer enigszins concurrerend kunnen worden? Kopen we een Ferrari i.p.v. een Porsche, of - als we pauper zijn - een Fiat i.p.v. een Opel. En gaan we wat vaker naar PIGS landen op vakantie.quote:Op zaterdag 25 december 2010 23:50 schreef Dæv het volgende:
Wat betreft onze export zou het beter zijn wanneer landen als Griekenland, Portugal en Spanje in de euro blijven. Bij een splitsing stijgt de koers van de neuro en daalt de koers van de zeuro, waardoor het aantrekkelijker is om producten te importeren uit deze landen. Nederland zal in dit geval minder kunnen exporteren.
Dat is onmogelijk, deze landen moeten of devalueren of hun salarissen jaarlijks met 10% verlagenquote:Op zaterdag 25 december 2010 23:50 schreef Dæv het volgende:
Wat betreft onze export zou het beter zijn wanneer landen als Griekenland, Portugal en Spanje in de euro blijven. Bij een splitsing stijgt de koers van de neuro en daalt de koers van de zeuro, waardoor het aantrekkelijker is om producten te importeren uit deze landen. Nederland zal in dit geval minder kunnen exporteren.
quote:De ineenstorting van het stelsel van Bretton Woods en de Amerikaanse beslissing van augustus 1971 om de dollar te laten zweven, veroorzaken een golf van instabiliteit op de wisselmarkten waardoor de pariteitsverhoudingen tussen de Europese valuta's geheel en al op losse schroeven komen te staan. Het plan voor de EMU vertoont een ernstige stagnatie.
In maart 1972 proberen de Zes de monetaire integratie weer vlot te krijgen door de "slang in de tunnel" te creëren: de valuta's zweven gemeenschappelijk (de "slang") binnen nauwe fluctuatiemarges ten opzichte van de dollar (de "tunnel").
Gedestabiliseerd door de achtereenvolgende oliecrises, de zwakheid van de dollar en de verschillen tussen het economisch beleid van de lidstaten, verliest de "slang" in minder dan twee jaar de meeste van zijn leden en wordt hij uiteindelijk teruggebracht tot een "markzone" waarvan Duitsland, de Benelux en Denemarken deel uitmaken.
samensmelting van landen is alleen mogelijk door volledig fusiequote:
zonder politieke eenheid is het ook niet goed, een Unie kan alleen door volledige fusie van landen, maar dan wel van landen die elkaar verstaan, zoals Duitsland, Nederland, Vlaanderen, Denemarken en misschien Polenquote:Op zondag 26 december 2010 01:00 schreef Dæv het volgende:
Waarom zou het in een markzone dan wel goed gaan wanneer er geen politieke eenheid is?
Is dat zo? Of voorkomt het alleen dat we nog meer geld in een bodemloze put kieperen? Ik ben daar niet blij mee, want ik lever een inspanning voor dat geld.quote:Op zondag 26 december 2010 00:32 schreef Dæv het volgende:
Tja, ik wil ook niet zeggen dat ik denk dat het behouden van de euro het beste is. Maar de financiële markten van de sterke en zwakke landen zijn inmiddels zo in elkaar verweven, dat er geen weg terug lijkt te zijn. Met het dichtdraaien van de geldkraan zouden we ons alleen maar in de eigen voeten schieten. Dan kunnen we helemaal dag zeggen tegen een groot deel van de belegde pensioengelden.
En een extreem negatief effect op de zuidelijke landen die in opstand komenquote:Op zondag 26 december 2010 14:12 schreef i0am0a0daytrader het volgende:
maar wat ik in het begin dus al beschreef heeft dit eigenlijk alleen maar een positief effect op nederland.
Het Noorden heeft de zuidelijke landen in het dwangbuis van de Euro gebracht, dus opstand is niet vreemd .quote:Op zondag 26 december 2010 14:37 schreef i0am0a0daytrader het volgende:
in opstand! het moet niet gekker worden.
ze verkloten het financieringstekort voor hunzelf met wanbeleid en moeten niet zeiken.
Ik vind de grootste oorzaak van de zuidelijke en Ierse problemen de ongebreidelde onverkochte woningbouw, waardoor er in Spanje hele nieuwbouwwijken zijn die leegstaan waar onze bank ING weer eens diep in zit.quote:Op zondag 26 december 2010 22:32 schreef de_ier het volgende:
Griekenland is wel een land met wanbeleid. Ze hebben gelogen om binnen de Euro te komen. Maar om hen onder dezelfde noemer te gooien met Spanje, gewoon omdat ze allebei "in het zuiden" zitten? Tsja...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |