Steefann, Zuid-Europa kan natuurlijk gewoon, overal zijn toffe lui die je gewoon meenemen. Mijn ervaring is alleen dat ze daar wat dunner gezaaid zijn. Hou dus rekening met langer wachten en relatief veel mensen die niets met lifters op hebben. Wel een extra uitdaging dus.
Wat ideeën:
Scandinavië is leuk om te liften. Je mag overal wildkamperen (als je maar tenminste honderd meter van het dichtsbijzijnde huis of weg bent). Vooral in Noorwegen is dat leuk, de E16 gaat van Oslo helemaal naar de Noordkaap, en aangezien het de hele nacht licht is in de zomer kun je dus lang doorliften, langs de weg aan een fjord kamperen en 's ochtends binnen twee minuten weer aan de weg staan. Houdt wel rekening met veel muggen. Noorwegen, vooral het hoge Noorden, is erg gastvrij, en iedere auto die je meeneemt is een dikke Volvo met een Björn achter het stuur die perfect Engels spreekt. Wel lang wachten omdat er weinig verkeer is, maar dat is geen straf in het landschap daar. Als je eenmaal wordt opgepikt dan zit je vaak ook gewoon 500km of meer bij dezelfde chauffeur in de auto omdat alles ver uit elkaar ligt.
Om een idee te krijgen: ik heb NL - Noordkaap gelift in zeven dagen. Terug idem.
Wat verder erg leuk is, is bijvoorbeeld via Wenen en Budapest verder het oosten in, richting Tsjechië bijvoorbeeld. Vanaf Hongarije zul je merken dat liften heel normaal wordt gevonden, en je zult eigenlijk nooit lang wachten. In tegenstelling tot de luxe van Scandinavië is dit wel even anders. Veel brakke auto's en chaffeurs die niet vies zijn van een borrel. Verder goede verhalen gehoord over liften in Slovenië, Kroatië en die contrijen, maar daar heb ik zelf nog niet gelift. Dan zit je dus wel lekker zuidelijk, maar zonder chagrijnige Spanjaarden.
Veel plezier in ieder geval.