Precies, al 10.000 jaar doet de wereld het zonder, op de laatste 50 jaar na.quote:
Zo te zien hebben ze meer goede bezuinigingsplannen.quote:Cultuur wordt voor een deel door de overheid gefinancierd. Cultuur wordt nooit voor de volle 100% gesubsidieerd, maar wordt net als de spoorwegen en andere belangrijke publieksvoorzieningen voor een deel door de overheid meegefinancierd. Zo betaal je al jaren mee aan de huursubsidies waar je geen gebruik van maakt, de kinderopvang terwijl je geen kinderen hebt of cultuur terwijl je er nooit naar toe gaat.
Daarom, werken voor je geld. Krijg ook niet betaald om muziek te spelen. Moet ook een opleiding volgen en werken straks om mijn boeltje te kunnen betalen.quote:Op donderdag 18 november 2010 19:28 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Precies, al 10.000 jaar doet de wereld het zonder, op de laatste 50 jaar na.
Die voorgaande 9950 jaar is het ook prima zonder gelukt.
Juist, maar met de huidige plannen wordt die opleiding straks ook een stuk duurder, en krijg jij dadelijk alleen maar de kans om "commercieel aantrekkelijke" muziek te maken, omdat het anders niks oplevertquote:Op donderdag 18 november 2010 19:37 schreef StephanL het volgende:
[..]
Daarom, werken voor je geld. Krijg ook niet betaald om muziek te spelen. Moet ook een opleiding volgen en werken straks om mijn boeltje te kunnen betalen.
Tja dat is vervelend dat de opleidingen duurder worden.quote:Op donderdag 18 november 2010 19:41 schreef cafca het volgende:
[..]
Juist, maar met de huidige plannen wordt die opleiding straks ook een stuk duurder, en krijg jij dadelijk alleen maar de kans om "commercieel aantrekkelijke" muziek te maken, omdat het anders niks oplevert
Er mag inderdaad best wel eens naar gekeken worden, maar het huidige beleid van korten, korten, korten slaat nergens op. Ik doet dus mee.quote:Op donderdag 18 november 2010 19:33 schreef TimMer1981 het volgende:
Ik schreeuw om cultuur inderdaad, maar zeker niet om Nederlandse bagger van subsidiesponzen.
Cultuur kan best wat minderquote:Op donderdag 18 november 2010 19:52 schreef goofy_goober het volgende:
Best idioot dat er hier zoveel mensen het eens zijn met de bezuinigingen. Nederland is toch een rijk cultuur erfgoed geweest voor binnen- en buitenland. Het zal wel door dat rare mannetje van de PVV komen met zijn linkse hobbies gezever.
Je doet alsof er een cultuurverbod komt.quote:Op donderdag 18 november 2010 19:52 schreef goofy_goober het volgende:
Best idioot dat er hier zoveel mensen het eens zijn met de bezuinigingen. Nederland is toch een rijk cultuur erfgoed geweest voor binnen- en buitenland.
Dat ligt er net aan wat je wilt als kunstenaar. Van Gogh is ook nooit echt rijk geweest.quote:Op donderdag 18 november 2010 19:41 schreef cafca het volgende:
[..]
Juist, maar met de huidige plannen wordt die opleiding straks ook een stuk duurder, en krijg jij dadelijk alleen maar de kans om "commercieel aantrekkelijke" muziek te maken, omdat het anders niks oplevert
Ja, dat zei ik ook. Verkoop de Nachtwacht en wat Van Goghs en we hoeven de komende jaren niet meer te bezuinigen. Ze staan nu toch alleen maar stof te happen in musea, die voor de gemiddelde Nederlander toch niet betaalbaar zijn.quote:Op donderdag 18 november 2010 19:55 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Cultuur kan best wat minder
Kijk naar al die zolders van gemeentehuizen, vol met de meest nutteloze kunst enkel geproduceerd om aan de kunstenaarsuitkering te komen.
Dat vind ik nou weer niet. Bovendien die dingen leveren nederland ook geld op er zijn zat mensen die hier op vakantie komen om die van goghs eens te bekijken.quote:Op donderdag 18 november 2010 19:59 schreef belsen het volgende:
Ja, dat zei ik ook. Verkoop de Nachtwacht en wat Van Goghs en we hoeven de komende jaren niet meer te bezuinigen. Ze staan nu toch alleen maar stof te happen in musea, die voor de gemiddelde Nederlander toch niet betaalbaar zijn.
Je moet eens weten hoeveel subsidie daar naar toe gaat. Besteed dat geld dan aan de Nederlanders of stoot het af naar een commerciele partij. Daar heeft de overheid dan toch ook geen rol in.quote:Op donderdag 18 november 2010 20:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat vind ik nou weer niet. Bovendien die dingen leveren nederland ook geld op er zijn zat mensen die hier op vakantie komen om die van goghs eens te bekijken.
Als Nederlanders die theaters en orkesten zo graag wil behouden, waarom gaan er dan zo weinig mensen naar toe?quote:Het kabinet zal weten dat Nederland zijn cultuur wil behouden.
De bedoeling is juist om minder uit te geven aan kunst. Als zo'n topstuk verkocht wordt, dan kan de opbrengst best in mindering worden gebracht op de subsidie.quote:Op donderdag 18 november 2010 19:59 schreef belsen het volgende:
[..]
Ja, dat zei ik ook. Verkoop de Nachtwacht en wat Van Goghs en we hoeven de komende jaren niet meer te bezuinigen. Ze staan nu toch alleen maar stof te happen in musea, die voor de gemiddelde Nederlander toch niet betaalbaar zijn.
Misschien is het ook best vervelend dat je straks afgestudeers muzikant bent, er geen podia meer zijn om op te treden. Wordt het errug druk in de winkelstraten......quote:Op donderdag 18 november 2010 19:42 schreef StephanL het volgende:
[..]
Tja dat is vervelend dat de opleidingen duurder worden.
Dan kan de prijs van vergunningen weer omhoog, en houd je alleen muzikanten die zoveel donaties op straat krijgen dat ze de vergunningen kunnen betalen over.quote:Op donderdag 18 november 2010 20:05 schreef cafca het volgende:
[..]
Misschien is het ook best vervelend dat je straks afgestudeers muzikant bent, er geen podia meer zijn om op te treden. Wordt het errug druk in de winkelstraten......
Ach, zo'n vaart zal het niet lopen, maar Nederland is al een land dat verdomd weinig doet aan cultuur en een vreemd zwalkend beleid heeft. Het zou zonde zijn als nu her en der allerlei concertzalen over de kop gaan, in verband Wilders domme afkeer jegens cultuur.quote:Op donderdag 18 november 2010 20:05 schreef cafca het volgende:
[..]
Misschien is het ook best vervelend dat je straks afgestudeers muzikant bent, er geen podia meer zijn om op te treden. Wordt het errug druk in de winkelstraten......
quote:AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH!!! #nederlandschreeuwtomcultuur
.. Sat 20 Vov 19:00 via TweetDeck
Grapjurk; ik vermoed eerder dat de VVD hierachter zit.quote:Op donderdag 18 november 2010 20:07 schreef belsen het volgende:
[..]
Ach, zo'n vaart zal het niet lopen, maar Nederland is al een land dat verdomd weinig doet aan cultuur en een vreemd zwalkend beleid heeft. Het zou zonde zijn als nu her en der allerlei concertzalen over de kop gaan, in verband Wilders domme afkeer jegens cultuur.
Jammer, maar helaas. U gaat niet door voor de koelkast. Deze keiharde aanpak van 'linkse hobby's' komt geheel uit de koker van de PVV. De VVD wilde zelfs een handreiking doen over de verhoging van het BTW-tarief voor podiumkunsten, maar daar heeft Wilders persoonlijk een stokje voor gestoken.quote:Op donderdag 18 november 2010 20:48 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Grapjurk; ik vermoed eerder dat de VVD hierachter zit.
Maar goed: er is cultuur en er is troep, gemaakt door figuren die niet willen werken voor hun geld. Cultuur is prima, troep van luie honden niet.
Bezuinigingen zijn Misschien best belangrijk, maar de botte-bijl bezuinigingen van dit kabinet leveren op zich niet zo heel veel op, terwijl het wel leidt tot vervlakking van het culturele aanbod.quote:Op vrijdag 19 november 2010 06:31 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind cultuur best belangrijk, maar ik vind bezuinigingen belangrijker. En een BTW verhoging vind ik een prima manier om te beginnen. Wel een beetje raar dat bioscoopkaartjes buiten schot blijven.
Misschien gek, maar dat is nu niet waar ik aan denk, als het gaat om cultuur.quote:Op vrijdag 19 november 2010 06:17 schreef DrDentz het volgende:
Nouja, genoeg talentenjachten op tv om aan mee te doen als je denkt goed genoeg te zijn voor een plekje in de top 40.
Dat is juist het enge aan dit geheel, waar iedereen overheen lijkt te kijken: we hebben een kabinet waarbij de man die alles bepaalt er juist niet in zit. En hij wil ook niet luisteren naar alternatieven. Dat houdt dus in dat het hem niet om de bezuiniging zelf te doen is, maar om het pesten van de linkse partijen (ook al is D66 toch niet echt links) door hun "linkse hobbies" te dwarsbomen.quote:Op vrijdag 19 november 2010 00:22 schreef belsen het volgende:
[..]
Jammer, maar helaas. U gaat niet door voor de koelkast. Deze keiharde aanpak van 'linkse hobby's' komt geheel uit de koker van de PVV. De VVD wilde zelfs een handreiking doen over de verhoging van het BTW-tarief voor podiumkunsten, maar daar heeft Wilders persoonlijk een stokje voor gestoken.
Ik juist wel. En Volendam is ook erg bepalend voor onze cultuur. Nick en Simon, Jan Smit, dat zijn toch de namen die het volk kent en de liederen die meegezongen kunnen worden.quote:Op vrijdag 19 november 2010 08:05 schreef belsen het volgende:
[..]
Misschien gek, maar dat is nu niet waar ik aan denk, als het gaat om cultuur.
Met "cultuur" doel ik op een concertgebouworkest, opera, uitvoeringen van klassieke muziek, dat soort werk. Niet allerlei Creabea's die vinden dat live schijten op een podium kunst is.quote:Op vrijdag 19 november 2010 00:22 schreef belsen het volgende:
[..]
Jammer, maar helaas. U gaat niet door voor de koelkast. Deze keiharde aanpak van 'linkse hobby's' komt geheel uit de koker van de PVV. De VVD wilde zelfs een handreiking doen over de verhoging van het BTW-tarief voor podiumkunsten, maar daar heeft Wilders persoonlijk een stokje voor gestoken.
Ook over de theatermakers ben je erg onnodig aan het schofferen. Die 'luie honden' waar jij het overhebt werken ook hard, maar mogelijk niet aan de juiste zaken. Ik zou ook erg zijn voor een herbezinning op het Nederlandse cultuurbeleid. Waarom wel balletvoorstellingen subsidiëren, maar aan een clubje tieners die in een bandje willen spelen 30 euro per dagdeel huur voor een oefenruimte vragen, bijvoorbeeld. Maar een herbezinning staat haaks op een bezuiniging.
Dat stuit mij ook zo tegen de borst van dit kabinetsbeleid. Ik ben voor eerst de plannen, dan de aanpak, in plaats van we pakken eerst wel aan en dan zien we wel hoe en/of waar het schip strandt.
Ga eens naar een voorstelling zou ik zeggen, want je weet niet waar je over praat, schijnbaar.quote:Op vrijdag 19 november 2010 14:22 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Met "cultuur" doel ik op een concertgebouworkest, opera, uitvoeringen van klassieke muziek, dat soort werk. Niet allerlei Creabea's die vinden dat live schijten op een podium kunst is.
Ik begrijp ook niet waar al die rechtse baggeraars ineens vandaan kwamen. Toch niet de types die zich normaal gesproken veel (of ooit) in MUZ begeven...quote:Op zaterdag 20 november 2010 11:05 schreef cafca het volgende:
Nog even een schopje voor alle mensen de wel iets om cultuur geven....
Ik zou geen noot of stuk tekst van een Nick en Simon plaat kunnen herkennen (of van een Jan Smit plaat for that matter, afgezien van dat singletje dat Ome Henk nog ooit parodieerde). Hoor ik dan niet tot 'het volk'?quote:Op vrijdag 19 november 2010 09:22 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Ik juist wel. En Volendam is ook erg bepalend voor onze cultuur. Nick en Simon, Jan Smit, dat zijn toch de namen die het volk kent en de liederen die meegezongen kunnen worden.
Wees blij...quote:Op zaterdag 20 november 2010 11:30 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Ik zou geen noot of stuk tekst van een Nick en Simon plaat kunnen herkennen (of van een Jan Smit plaat for that matter, afgezien van dat singletje dat Ome Henk nog ooit parodieerde). Hoor ik dan niet tot 'het volk'?
Meer tot de alternatieve hoek denk ik.quote:Op zaterdag 20 november 2010 11:30 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Ik zou geen noot of stuk tekst van een Nick en Simon plaat kunnen herkennen (of van een Jan Smit plaat for that matter, afgezien van dat singletje dat Ome Henk nog ooit parodieerde). Hoor ik dan niet tot 'het volk'?
quote:Op zaterdag 20 november 2010 11:47 schreef TWP het volgende:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHH
quote:Op zaterdag 20 november 2010 11:47 schreef TWP het volgende:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!quote:Op zaterdag 20 november 2010 11:47 schreef TWP het volgende:
Stel je niet zo aan zegquote:Op vrijdag 19 november 2010 07:56 schreef cafca het volgende:
[..]
Bezuinigingen zijn Misschien best belangrijk, maar de botte-bijl bezuinigingen van dit kabinet leveren op zich niet zo heel veel op, terwijl het wel leidt tot vervlakking van het culturele aanbod.
En zo vervlakt Nederland nog verder, bedoel je? "Dit land werd medemogelijk gemaakt door SBS6 en RTL Boulevard." Cultuur is belangrijk. Mogelijk kan het goedkoper, zeker kan het anders, maar de manier van bezuinigen zoals nu gebeurd is visieloos en hufterig.quote:Op zaterdag 20 november 2010 15:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan zeg. De mensen die er in geïnteresseerd zijn betalen lekker 5 euro meer voor een kaartje en de rest van Nederland blijft zich lekker geen reet aantrekken van 'cultuur'.
quote:Op zaterdag 20 november 2010 15:05 schreef belsen het volgende:
"Dit land werd medemogelijk gemaakt door SBS6 en RTL Boulevard."
Alleen voor de mensen die het interesseert.quote:
En zij die het niet interesseert, dient het te gaan interesseren.quote:Op zaterdag 20 november 2010 15:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Alleen voor de mensen die het interesseert.
Het gaat verder dan 'cultuur' bekijken, als je de BTW verhoogd en de subsidies intrekt is zo'n beetje iedere jamsessie die er juist voor zorgen kan dat artiesten zich ontwikkelen/ontplooien onrendabel, waardoor je muzikanten die via dat soort wegen door kunnen breken de kans ontneemt en je er indirect voor zorgt dat podia op zeker gaan spelen(in de vorm van een gevestigde artiest boeken ipv een avond met minder bekende bandjes), dat kan effectiever zijn, maar zorgt voor verschraling van het aanbod.quote:Op zaterdag 20 november 2010 15:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan zeg. De mensen die er in geïnteresseerd zijn betalen lekker 5 euro meer voor een kaartje en de rest van Nederland blijft zich lekker geen reet aantrekken van 'cultuur'.
Tegenwoordig hebben we van die tv-programma's waardoor muzikanten kunnen doorbreken. En Youtube natuurlijk.quote:Op maandag 22 november 2010 13:21 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Het gaat verder dan 'cultuur' bekijken, als je de BTW verhoogd en de subsidies intrekt is zo'n beetje iedere jamsessie die er juist voor zorgen kan dat artiesten zich ontwikkelen/ontplooien onrendabel, waardoor je muzikanten die via dat soort wegen door kunnen breken de kans ontneemt en je er indirect voor zorgt dat podia op zeker gaan spelen(in de vorm van een gevestigde artiest boeken ipv een avond met minder bekende bandjes), dat kan effectiever zijn, maar zorgt voor verschraling van het aanbod.
Die TV programma's zijn bedoelt om wurgcontracten aan te smeren, en je kunt concerten niet verkopen met een hoog aantal hits op youtube.quote:Op maandag 22 november 2010 14:01 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Tegenwoordig hebben we van die tv-programma's waardoor muzikanten kunnen doorbreken. En Youtube natuurlijk.
Ik ben niet eens tegen het snijden in subsidies, als men de BTW maar niet omhoog gooit, podia met goede programmeurs kunnen hun programma ook verantwoorden als de gemmiddelde dansavond 1 a 2 euro duurder moet worden vanwege de subsidieverlaging, het probleem word alleen groter als je op alle culturele instellingen 13% meer BTW gaat heffen, aangezien dat ook betekent dat je structureel minder onderwijs op dat gebied kan geven.quote:Op maandag 22 november 2010 14:21 schreef Kabolter het volgende:
Er word zo makkelijk gezegd dat cultuur ontzettend belangrijk is, maar waarom dan (omdat mensen zich dan niet meer kunnen uiten? Omdat er geen momenten meer zijn om even weg te dwalen met je gedachtes? Of dat verreweg de meeste cultuur je zo heel erg aan het nadenken zet?)
En ja, dat meen ik. Tuurlijk snap ik wel dat een land zonder cultuur geen fijn land is, maar deze gedachte is wel héél erg voorbarig.
Overigens is het helemaal niet zo erg gesteld in Nederland.
Maar 20% van de inkomsten dienen uit eigen inkomsten te moeten komen.
85% van de culturele instellingen voldoet maar aan dit criterium. Dit moet in 2013 pas 100% zijn.
Lees deze zin nog een keer en dan weet je meteen waarom een groot gedeelte van de bevolking geen trek heeft in 'cultuur'.quote:Op maandag 22 november 2010 13:11 schreef belsen het volgende:
[..]
En zij die het niet interesseert, dient het te gaan interesseren.
Als je op schoolreis niet eens meer naar een museum of theatervoorstelling kan gaan vanwege de BTW verhoging raakt het toch echt iets meer dan de bandjes waarvoor je een eurotje meer moet betalen in poppodias, 'cultuur' is idd een term die je ruim kan interpeteren, maar wat ze nu aan het doen zijn is een goed voorbeeld van cultuurbarbarisme(het simpelweg onmogelijk maken voor minder welvarenden om van dit soort dingen kennis te nemen).quote:Op maandag 22 november 2010 16:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Lees deze zin nog een keer en dan weet je meteen waarom een groot gedeelte van de bevolking geen trek heeft in 'cultuur'.
Iedereen doet toch aan cultuur?quote:Op maandag 22 november 2010 16:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Lees deze zin nog een keer en dan weet je meteen waarom een groot gedeelte van de bevolking geen trek heeft in 'cultuur'.
Gefeliciteerd met het compleet missen van mijn punt.quote:Op maandag 22 november 2010 16:27 schreef Beregd het volgende:
[..]
Iedereen doet toch aan cultuur?
Lees je nooit een boek, ga je nooit naar een optreden, theater of tentoonstelling, luister je nooit muziek, bekijk je nooit een film of docu??
Nu, jij misschien niet, dat kan ik nog geloven, maar je kunt toch niet beweren dat het meerendeel van de bevolking zich nooit met cultuur bezighoudt.
en mijn punt dan?quote:Op maandag 22 november 2010 16:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met het compleet missen van mijn punt.
Als je dat kleine beetje extra niet kunt betalen als school heb je andere problemen.quote:Op maandag 22 november 2010 16:26 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Als je op schoolreis niet eens meer naar een museum of theatervoorstelling kan gaan vanwege de BTW verhoging raakt het toch echt iets meer dan de bandjes waarvoor je een eurotje meer moet betalen in poppodias, 'cultuur' is idd een term die je ruim kan interpeteren, maar wat ze nu aan het doen zijn is een goed voorbeeld van cultuurbarbarisme(het simpelweg onmogelijk maken voor minder welvarenden om van dit soort dingen kennis te nemen).
Ik denk dat je je in het 'kleine beetje' vergist(dan heb ik het niet eens over het extra geld dat betaald moet worden omdat er een subsidiepotje aangesproken word voor dit soort ondernemingen). True, ik vraag mij ook nog steeds af waarom wij naar museas gingen en niet naar pretparken, aan de andere kant is dat ook precies het punt waar het over gaat. Voor een jamsessie betaal je geen 10 euro, ookal zal dat zonder subsidie/BTW verhoging noodzakelijk zijn om zo'n avond te kunnen draaien in een gemmiddeld poppodium, zelfs al werkt iedereen op vrijwillige basis zijn er nog kosten aan verbonden.quote:Op maandag 22 november 2010 16:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als je dat kleine beetje extra niet kunt betalen als school heb je andere problemen.
Overigens gingen mijn schoolreisjes nooit naar musea of theathervoorstellingen. En gelukkig maar, ik zou me daar stierlijk verveeld hebben en daardoor het later geen kans meer gegeven hebben. Tegenwoordig ga ik graag naar musea en theather.
Veel meer dan 'we moeten allemaal wat inleveren' kan ik er niet van maken. Het gaat voor iedereen er niet makkelijker op worden, en dat is zeer vervelend. Maar ik vind het enorm stuitend dat sommige mensen (zie belsen) menen dat wat zij onder cultuur verstaan daar boven zou moeten staan.quote:Op maandag 22 november 2010 16:49 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ik denk dat je je in het 'kleine beetje' vergist(dan heb ik het niet eens over het extra geld dat betaald moet worden omdat er een subsidiepotje aangesproken word voor dit soort ondernemingen). True, ik vraag mij ook nog steeds af waarom wij naar museas gingen en niet naar pretparken, aan de andere kant is dat ook precies het punt waar het over gaat. Voor een jamsessie betaal je geen 10 euro, ookal zal dat zonder subsidie/BTW verhoging noodzakelijk zijn om zo'n avond te kunnen draaien in een gemmiddeld poppodium, zelfs al werkt iedereen op vrijwillige basis zijn er nog kosten aan verbonden.
Ik zeg dan ook niet dat ik het oneens ben met het beperken van subsidie, ik ben het alleen oneens met de BTW verhoging op de entreekaartjes, omdat deze behalve dat deze een drempel opwerpen, er voor gaan zorgen dat podia/festivals 'veilig' gaan programeren, waardoor een avond met regionale bandjes vooropgezien al onrendabel is en geen kans krijgen zal.quote:Op maandag 22 november 2010 16:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Veel meer dan 'we moeten allemaal wat inleveren' kan ik er niet van maken. Het gaat voor iedereen er niet makkelijker op worden, en dat is zeer vervelend. Maar ik vind het enorm stuitend dat sommige mensen (zie belsen) menen dat wat zij onder cultuur verstaan daar boven zou moeten staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |