Lijkt wel of ze een slijpbeurt overgeslagen hebben.quote:Op vrijdag 21 december 2018 19:41 schreef sigme het volgende:
M'n mes is binnen!
[ afbeelding ]
En m'n vingers zitten er nog aan.
Maar.. het lemmet is niet recht. Er zit een deuk in.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is dat acceptabel? Of moet ik reclameren?
quote:Op zaterdag 22 december 2018 19:17 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Lijkt wel of ze een slijpbeurt overgeslagen hebben.
Die deuken bovenin da's nog wel normaal, da's een hammer finish maar de bezel en de snede hebben ze verder niks mee gedaan lijkt 't.
En het lijkt ook iets te zijn dat onderdeel van 't model is want 't showmodel bij Fonq heeft 't ook : https://www.fonq.nl/product/forged-vg10-koksmes-20-5-cm/266283/
Nu is ¤90 voor een damascus gesmeed mes ook best goedkoop
5 laags is overigens ook een raar aantal, normaal gezien verdubbel je het aantal lagen steeds bij Damascus staal en dan is een oneven aantal lagen erg raar.
Het voordeel van Damascusstaal is ook dat ze een harde staalsoort afwisselen met een zachtere, dan heb je uiteindelijk een mes dat hard genoeg is om z'n scherpte lang vast te houden maar toch ook zacht genoeg is om echt scherp te kunnen slijpen.
Bij dit mes hebben ze het maar over 1 soort staal, maar waarom zou je dat dan in laagjes gaan smeden?
Zelfs als je 't gaat etsen dan zie je eigenlijk niks meer van die laagjes terug ook want al 't staal is 'tzelfde.
Alsje meer over damascus wil weten kan ik de filpjes van Alec Steele aanraden, al maakt die voornamelijk zwaarden en niet echt koksmessen.
Het is heel afhankelijk van het kernstaal datis gebruikt. En dat wordt niet genoemd. Daarnaast is de afharding belangrijk , maar dat is bij een fabrieksmes vast ok.quote:Op zaterdag 22 december 2018 19:45 schreef THEFXR het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://www.lidl-shop.nl/ERNESTO-Koksmes/p100206257
dit zal wel niks zijn?
Voor dat geld, gewoon proberen en laten slijpen door een prof. Is het dan geweldig, is het top, is het een flop heb je geen 200 euro uitgegeven daarvoor.quote:Op zaterdag 22 december 2018 19:45 schreef THEFXR het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://www.lidl-shop.nl/ERNESTO-Koksmes/p100206257
dit zal wel niks zijn?
Die hamering bovenin noemen ze tsuchime en dat is by design. Maar de snede ziet er slecht uit.quote:Op zaterdag 22 december 2018 19:17 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Lijkt wel of ze een slijpbeurt overgeslagen hebben.
Die deuken bovenin da's nog wel normaal, da's een hammer finish maar de bezel en de snede hebben ze verder niks mee gedaan lijkt 't.
En het lijkt ook iets te zijn dat onderdeel van 't model is want 't showmodel bij Fonq heeft 't ook : https://www.fonq.nl/product/forged-vg10-koksmes-20-5-cm/266283/
Nu is ¤90 voor een damascus gesmeed mes ook best goedkoop
5 laags is overigens ook een raar aantal, normaal gezien verdubbel je het aantal lagen steeds bij Damascus staal en dan is een oneven aantal lagen erg raar.
Het voordeel van Damascusstaal is ook dat ze een harde staalsoort afwisselen met een zachtere, dan heb je uiteindelijk een mes dat hard genoeg is om z'n scherpte lang vast te houden maar toch ook zacht genoeg is om echt scherp te kunnen slijpen.
Bij dit mes hebben ze het maar over 1 soort staal, maar waarom zou je dat dan in laagjes gaan smeden?
Zelfs als je 't gaat etsen dan zie je eigenlijk niks meer van die laagjes terug ook want al 't staal is 'tzelfde.
Alsje meer over damascus wil weten kan ik de filpjes van Alec Steele aanraden, al maakt die voornamelijk zwaarden en niet echt koksmessen.
Piet, weet jij een goede slijper? Opsturen zou geen probleem zijn voor mij, maar ik ben er echt nog geen tegengekomen welke voor mijn doen goed is. Ik ga binnenkort http://www.couteaux-co.be proberen, o.a. TV chef Jeroen Meus is daar volgens de recensies over te spreken. Ik heb werkelijk nog nooit mijn messen zo scherp terug gehad als dat ze oorspronkelijk waren, ik spreek dan vooral over Global en Miyabi messen, rest was bij aanvang wat minder maar natuurlijk ook scherp. Uiteraard krijg ik ze wel scherp terug na het slijpen, maar zo scherp als dat ze waren echt nog nooit gehad. Hiermee bedoel ik dus bijv. een takje peterselie aanraken en dat het er gewoon vanaf springt, zo scherp. Dat waren deze bij aankoop wel.quote:Op zaterdag 22 december 2018 20:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Voor dat geld, gewoon proberen en laten slijpen door een prof. Is het dan geweldig, is het top, is het een flop heb je geen 200 euro uitgegeven daarvoor.
Heb ook wat Aldi messen in die trend, zijn geen Herder ofzo, maar als ze goed geslepen zijn, zijn ze prima verder.
Hollandse Slijpservice!quote:Op zaterdag 22 december 2018 21:53 schreef anndb het volgende:
[..]
Piet, weet jij een goede slijper? Opsturen zou geen probleem zijn voor mij, maar ik ben er echt nog geen tegengekomen welke voor mijn doen goed is. Ik ga binnenkort http://www.couteaux-co.be proberen, o.a. TV chef Jeroen Meus is daar volgens de recensies over te spreken. Ik heb werkelijk nog nooit mijn messen zo scherp terug gehad als dat ze oorspronkelijk waren, ik spreek dan vooral over Global en Miyabi messen, rest was bij aanvang wat minder maar natuurlijk ook scherp. Uiteraard krijg ik ze wel scherp terug na het slijpen, maar zo scherp als dat ze waren echt nog nooit gehad. Hiermee bedoel ik dus bijv. een takje peterselie aanraken en dat het er gewoon vanaf springt, zo scherp. Dat waren deze bij aankoop wel.
Ik heb zelf naast m'n gewone waterstenen ook een Ruixin Pro II slijpsysteem gekocht en dat werkt wel erg handig, over de hele lengte van 't mes heb je de slijphoek die je hebt ingesteld, ook al zit er een bocht in 't mes.quote:Op zaterdag 22 december 2018 22:43 schreef Spanky78 het volgende:
Ik slijp zelf, zijn prima systemen voor te krijgen. Idiot proof, ik kan het ook. Perfecte slijphoek en tig fijnheden in steen te krijgen.
Keuken messen kunnen niet goed tegen bevroren worsten of bot. Voor bot kun je beter een slagersbijltje gebruikt en bevroren spullen... iets met een kartelrand.quote:Op zondag 4 oktober 2020 09:13 schreef sigme het volgende:
Niettemin ben ik wel overtuigd geraakt van het nut van een koksmes. Met name voor het hakken van nootjes. En er zijn nog wel een paar dingen die er echt beter mee gaan dan met een molenmesje.
Dus ik ga een nieuw koksmes vragen voor m'n verjaardag.
Maar.. zou ik er een bevroren leverworst mee moeten kunnen snijden? Of is het mijn eigen schuld dat ik dan stukjes uit een koksmes breken?
Ok, dank!quote:Op zondag 4 oktober 2020 09:56 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Keuken messen kunnen niet goed tegen bevroren worsten of bot. Voor bot kun je beter een slagersbijltje gebruikt en bevroren spullen... iets met een kartelrand.
Vrijwel geen mes is echt goed bestand tegen bevroren vlees. Echt niet meer doen, want vrijwel elk mes heeft een flinke kans eraan te overlijden.
Hoe zachter het staal van je mes, hoe makkelijker je er ijs mee snijdt. Dus goedkope messen doen dat beter. Die zijn daarna wel zo bot dat je ze niet meer normaal kunt gebruiken
Zou het niet doen als je hem lang wilt gebruiken. Zeker niet als je kernstaal hebt van rond de 60hrc. Dat is hard en scherp, maar ook bros en gevoelig voor ‘chipping’. Hoe beter gesmeed hoe minder kan daarop, maar alsnog.quote:Op zondag 4 oktober 2020 11:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok, dank!
Ik zal dan mijn hopelijk cadeau te krijgen mes niet hiermee martelen
deze messen , links bovenaan een hakbijltje voor bevroren dingen.quote:Op zondag 4 oktober 2020 09:13 schreef sigme het volgende:
Niettemin ben ik wel overtuigd geraakt van het nut van een koksmes. Met name voor het hakken van nootjes. En er zijn nog wel een paar dingen die er echt beter mee gaan dan met een molenmesje.
Dus ik ga een nieuw koksmes vragen voor m'n verjaardag.
Maar.. zou ik er een bevroren leverworst mee moeten kunnen snijden? Of is het mijn eigen schuld dat ik dan stukjes uit een koksmes breken?
Bij ali de kloon besteld en net binnen. Eens kijken of ik de oude messen weer scherp kan krijgen.quote:
Nice, ik gebruik de mijne ook nog steeds.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 16:55 schreef z80 het volgende:
[..]
Bij ali de kloon besteld en net binnen. Eens kijken of ik de oude messen weer scherp kan krijgen.
Dit is wel echt baggerkwaliteit, heb hier ook geen al te dure messen maar die breken echt niet bij het snijden of hakken van bottenquote:Op zondag 4 oktober 2020 09:10 schreef sigme het volgende:
Tsja, dat kerstpakketbonmes was niet geheel bestand tegen mijn gebruik. Er zijn eens wat happen in het mes gekomen doordat ik er een kippenek mee sneed.
Vanochtend sneed ik een stiefbevroren leverworst door. Dat wou mooi. Maar daarna lag er een stukje mes naast m'n leverworst. Dat wordt me te gek, voor je het weet eet ik een stukje vlijmscherp mes.
[ afbeelding ]
gewoon bros staal door een hoge HRquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 18:12 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dit is wel echt baggerkwaliteit, heb hier ook geen al te dure messen maar die breken echt niet bij het snijden of hakken van botten
quote:Op zondag 4 oktober 2020 09:10 schreef sigme het volgende:
Tsja, dat kerstpakketbonmes was niet geheel bestand tegen mijn gebruik. Er zijn eens wat happen in het mes gekomen doordat ik er een kippenek mee sneed.
Vanochtend sneed ik een stiefbevroren leverworst door. Dat wou mooi. Maar daarna lag er een stukje mes naast m'n leverworst. Dat wordt me te gek, voor je het weet eet ik een stukje vlijmscherp mes.
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |