http://www.depers.nl/buit(...)ferfeest-Athene.htmlquote:De Griekse politie heeft dinsdag ultrarechtse nationalisten en racisten met behulp van traangas uiteengejaagd, toen die een feestelijke bijeenkomst van islamieten kwamen verstoren.
Athene is de enige hoofdstad in de Europese Unie die geen moskee heeft. Daarom heeft een aantal van de naar schatting 300.000 moslims in de Griekse hoofdstad en omgeving het islamitische Offerfeest in de open lucht gevierd.
Onder meer op het centraal gelegen Attikaplein probeerden groepjes belagers met geschreeuw en harde muziek de bijeenkomst te verstoren. Ook omwonenden zetten 'heavy metal' muziek op en wierpen eieren naar de samengeschoolde gelovigen op het plein.
Alsof de bio-industrie jaloers zou zijn op een slachtwijze waarbij er voor ieder dier apart gebeden moet worden. Ben benieuwd wat je reactie hierop isquote:Op dinsdag 16 november 2010 23:34 schreef Athlon64x het volgende:
Dat krijg je met zo barbaars feest waar de gemiddelde bio-industrie jaloers op zou zijn. Ben benieuwd wat linksevegetariėr hier op heeft te zeggen
Ja mijn vergissing ik bedoel natuurlijk dat laatste moet andersom zijn hihihih :$ waarom werken die emoticons niet meerquote:Op dinsdag 16 november 2010 23:42 schreef eigenaar het volgende:
[..]
Alsof de bio-industrie jaloers zou zijn op een slachtwijze waarbij er voor ieder dier apart gebeden moet worden. Ben benieuwd wat je reactie hierop is
Ze worden er in ieder geval van overheidswege beschermd tegen aanvallen van extremisten.quote:Op woensdag 17 november 2010 00:57 schreef Elfletterig het volgende:
Kortom: in Griekenland gaan ze mild om met moslims, in vergelijking met hoe in moslimlanden wordt omgegaan met bijvoorbeeld christenen...
Mis gegaan? Het was te voorspellen, de geschiedenis herhaalt zich.quote:Op woensdag 17 november 2010 11:42 schreef zoalshetis het volgende:
tsja, deze tendens is straks overal in europa merkbaar. waar is het mis gegaan?
als het zo doorgaat met de pvv zitten we straks weer gevangen in een land vol imbeciele linkse beleidsmakers.quote:Op woensdag 17 november 2010 14:46 schreef 0five8 het volgende:
Waar het mis gegaan is?
Het is mis gegaan door die linkse politieke correctheid.
Komt allemaal door die multiculturele roze wolk waar ze op leven.
De integratie is volledig mislukt.
Alleen willen linksmensen dat niet zien.
Sinds moslims zulke grappen uithaalden:quote:Op woensdag 17 november 2010 11:42 schreef zoalshetis het volgende:
tsja, deze tendens is straks overal in europa merkbaar. waar is het mis gegaan?
Al veeeeeel eerder. Ze hebben het al lang voor zichzelf en de anderen verpest.quote:Op woensdag 17 november 2010 16:04 schreef pagadder het volgende:
[..]
Sinds moslims zulke grappen uithaalden:
Moslim-extremisten verstoren dodenherdenking in Londen
Want zolang we nog niet exact zo achterlijk zijn als sommige moslimlanden is alles prima natuurlijk.quote:Op woensdag 17 november 2010 00:57 schreef Elfletterig het volgende:
Kortom: in Griekenland gaan ze mild om met moslims, in vergelijking met hoe in moslimlanden wordt omgegaan met bijvoorbeeld christenen...
Tsja. je hebt ook mensen die niet alle moslims in Griekenland persoonlijk verantwoordelijk houden voor wat een groep radicale moslims in Engeland doet, maar dat zal wel weer een linkse knuffelmentaliteit zijn.quote:Op woensdag 17 november 2010 16:04 schreef pagadder het volgende:
[..]
Sinds moslims zulke grappen uithaalden:
Moslim-extremisten verstoren dodenherdenking in Londen
Net of er niemand te vinden is die is geintegreerd. De burgemeester van Rotterdam? Allochtone Tweede Kamer-leden? Je moslimcollega's? Medestudenten die moslim zijn?quote:Op woensdag 17 november 2010 14:46 schreef 0five8 het volgende:
Waar het mis gegaan is?
Het is mis gegaan door die linkse politieke correctheid.
Komt allemaal door die multiculturele roze wolk waar ze op leven.
De integratie is volledig mislukt.
Alleen willen linksmensen dat niet zien.
Zo te lezen is Griekenland achterlijker dan menig moslimland. Er zijn genoeg kerken te vinden in islamitische landen, maar Griekenland beschikt nog niet over moskeeėn.quote:Op woensdag 17 november 2010 16:29 schreef Viajero het volgende:
[..]
Want zolang we nog niet exact zo achterlijk zijn als sommige moslimlanden is alles prima natuurlijk.
bron?quote:Op woensdag 17 november 2010 16:58 schreef Politicoloog het volgende:
[..]
Griekenland beschikt nog niet over moskeeėn.
In het nieuwsbericht staat het volgende:quote:
Maar dit was mij al eerder bekend. Ik had het toevallig op deze pagina gelezen:quote:Athene is de enige hoofdstad in de Europese Unie die geen moskee heeft.
http://en.wikipedia.org/w(...)nt_Muslims_in_Greecequote:The majority of the immigrant Muslim community resides in Athens. In recognition of their religious rights, the Greek government approved the building of a mosque in July 2006. In addition, the Greek Orthodox Church has donated 300,000 square feet (28,000 m2), worth an estimated $20 million, in west Athens for the purpose of a Muslim cemetery. However, both commitments continued to remain dead letters by 2010.
Athene is heel Griekenland?quote:Op woensdag 17 november 2010 17:04 schreef Politicoloog het volgende:
[..]
In het nieuwsbericht staat het volgende:
[..]
Maar dit was mij al eerder bekend. Ik had het toevallig op deze pagina gelezen:
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)nt_Muslims_in_Greece
Ja dolletjes he. Elke generatie moet een gave oorlog hebben meegemaakt. Wij mogen 'm nog in Europa uitvechten ookquote:Op woensdag 17 november 2010 17:07 schreef Zienswijze het volgende:
Tsja niet goed te keuren natuurlijk. Je kon echter 15 jaar geleden ook al beseffen dat het mis zal gaan in Europa. Net als in vele andere delen van de wereld overigens..
Links bedankt!
Links heeft z'n zin gekregen...quote:Op woensdag 17 november 2010 17:12 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja dolletjes he. Elke generatie moet een gave oorlog hebben meegemaakt. Wij mogen 'm nog in Europa uitvechten ook
Ja. Dmv een verborgen agenda. Zwak.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:15 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Links heeft z'n zin gekregen...
En dus..?quote:Op woensdag 17 november 2010 17:04 schreef Politicoloog het volgende:
[..]
In het nieuwsbericht staat het volgende:
[..]
Maar dit was mij al eerder bekend. Ik had het toevallig op deze pagina gelezen:
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)nt_Muslims_in_Greece
Zeer zwak idd. Links kon ook gewoon tig jaar geleden haar fouten hebben toegegeven zodat we samen de boel konden opruimen waardoor er nu geen problemen zouden ontstaan...quote:Op woensdag 17 november 2010 17:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja. Dmv een verborgen agenda. Zwak.
Ja. Maar dit gaat veel vetter worden natuurlijk.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zeer zwak idd. Links kon ook gewoon tig jaar geleden haar fouten hebben toegegeven zodat we samen de boel konden opruimen waardoor er nu geen problemen zouden ontstaan...
Als er al een oorlog komt, dan zal het vooral zijn door extremisten zoals jij die alleen in links-rechts hokjes kunnen denken, en al het bewijs dat daar niet exact in past afwijzen.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja. Dmv een verborgen agenda. Zwak.
En kennelijk ook niet door een EU lidstaat. Misschien moet je eerst eens dichter bij huis gaan kijken.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:16 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En dus..?
Laten we er eerst voor zorgen dat iedereen, ongeacht welk geloof je aanhangt, dezelfde rechten heeft. Dit wordt helaas niet door de islamitische ideologie onderschreven.
Oh, maar ik ga niet meedoen. Ik ga het wel volgen en duimen voor de beste afloop.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
Als er al een oorlog komt, dan zal het vooral zijn door extremisten zoals jij die alleen in links-rechts hokjes kunnen denken, en al het bewijs dat daar niet exact in past afwijzen.
En wat doet de EU fout? Heeft de EU in haar grondwet andere rechten voor moslims of voor welke religieuze groep dan ook?quote:Op woensdag 17 november 2010 17:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
En kennelijk ook niet door een EU lidstaat. Misschien moet je eerst eens dichter bij huis gaan kijken.
Nee, maar de regels worden in Griekenland kennelijk niet uitgevoerd. Of alle Moslims in Athene moeten vrijwillig afstand hebben gedaan van hun recht op vrije uitoefening van hun religie, maar dat lijkt me sterk.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:21 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En wat doet de EU fout? Heeft de EU in haar grondwet andere rechten voor moslims of voor welke religieuze groep dan ook?
Of het bestemmingsplan komt niet overeenquote:Op woensdag 17 november 2010 17:24 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, maar de regels worden in Griekenland kennelijk niet uitgevoerd. Of alle Moslims in Athene moeten vrijwillig afstand hebben gedaan van hun recht op vrije uitoefening van hun religie, maar dat lijkt me sterk.
quote:Op woensdag 17 november 2010 17:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Of het bestemmingsplan komt niet overeen
Ik zal het maar laten bij de enig gepaste reactie:quote:Op woensdag 17 november 2010 00:57 schreef Elfletterig het volgende:
Dat weet ik niet. Misschien is het nooit echt aangevraagd, of bidden ze in een huis dat ingericht is als een moskee.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:27 schreef Viajero het volgende:
[..]
![]()
Ik vraag me af of daar uberhaupt een Griekse vertaling voor is.
Dat zou ik zo 1 2 3 niet weten. Het lijkt mij echter zeer sterk dat Athene dezelfde discriminerende wetgeving voor moslims heeft als dat de islamitische ideologie dat voor niet-moslims heeft. Op dit punt doet Griekenland, of de EU, het dus beter en hoeven we dus niet eerder dichterbij huis te kijken, zoals jij stelt.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:24 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, maar de regels worden in Griekenland kennelijk niet uitgevoerd. Of alle Moslims in Athene moeten vrijwillig afstand hebben gedaan van hun recht op vrije uitoefening van hun religie, maar dat lijkt me sterk.
Jij denkt echt serieus dat geeneen van die 300.000 Moslims behoefte heeft aan een Moskee? Of het nou een geschreven wet is (die in griekenland toch niets voorstellen) of de parktijk, het komt hoe dan ook neer op het schenden van het recht op vrije godsdienstuiting.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:31 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat zou ik zo 1 2 3 niet weten. Het lijkt mij echter zeer sterk dat Athene dezelfde discriminerende wetgeving voor moslims heeft als dat de islamitische ideologie dat voor niet-moslims heeft. Op dit punt doet Griekenland, of de EU, het dus beter en hoeven we dus niet eerder dichterbij huis te kijken, zoals jij stelt.
Jij stelt dat in de Griekse grondwet staat dat het verboden is in Athene om moskeeen te bouwen? Er staan wel moskeeen derest van Griekenland. Niet in Athene, ik weet ook niet waarom, maar het lijkt mij zeer zeer sterk dat dat komt omdat er in de grondwet staat dat in Athene geen moskeeen mogen worden gebouwd. In ieder geval is de Griekse grondwet dus toleranter dan de islamitische ideologie.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:36 schreef Viajero het volgende:
[..]
Jij denkt echt serieus dat geeneen van die 300.000 Moslims behoefte heeft aan een Moskee? Of het nou een geschreven wet is (die in griekenland toch niets voorstellen) of de parktijk, het komt hoe dan ook neer op het schenden van het recht op vrije godsdienstuiting.
Dan mag je die post waar ik dat zeg quoten.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Jij stelt dat in de Griekse grondwet staat dat het verboden is in Athene om moskeeen te bouwen? Er staan wel moskeeen derest van Griekenland. Niet in Athene, ik weet ook niet waarom, maar het lijkt mij zeer zeer sterk dat dat komt omdat er in de grondwet staat dat in Athene geen moskeeen mogen worden gebouwd. In ieder geval is de Griekse grondwet dus toleranter dan de islamitische ideologie.
Dat quote je niet, ik vroeg mij af of je dat denkt, vandaar m'n vraag.quote:Op woensdag 17 november 2010 18:03 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dan mag je die post waar ik dat zeg quoten.
Dan mag je wel een bron geven waaruit zou blijken dat hun rechten geschonden zouden worden.quote:Ik zeg alleen dat als er in een stad 300.000 Moslims wonen, en er geen enkele moskee is, dat dan de rechten van die Moslims op vrije uitoefening van hun religie geschonden worden. Ik heb ook al eerder gezegd dat het niet uitmaakt of dat in een wet staat of niet, in de praktijk worden hun rechten geschonden.
Oeps, verkeerd gelezen, mijn fout. Sorry.quote:Op woensdag 17 november 2010 18:25 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat quote je niet, ik vroeg mij af of je dat denkt, vandaar m'n vraag.
De bron in de OP lijkt me meer dan voldoende. 300.000 Moslims, 0 moskeen. Het recht op vrije uitoefening van religie houdt ook in dat je gebedshuizen mag oprichten en onderhouden.quote:[..]
Dan mag je wel een bron geven waaruit zou blijken dat hun rechten geschonden zouden worden.
Je hebt ook nog bidlokalen en huizen he. Die tellen niet mee maar moslims kunnen er rustig bidden. En je mag er in Islamitische kledij rondlopen zonder neergeknuppeld te worden hoorquote:Op woensdag 17 november 2010 18:36 schreef Viajero het volgende:
De bron in de OP lijkt me meer dan voldoende. 300.000 Moslims, 0 moskeen. Het recht op vrije uitoefening van religie houdt ook in dat je gebedshuizen mag oprichten en onderhouden.
Je weet niet wat de reden is dat er (nog) geen moskee in Athene staat. Misschien zijn er problemen met het bestemmingsplan of andere factoren. We weten niet wat er aan de hand is. Het lijkt mij echter zeer sterk dat in de grondwet staat dat er in Athene uberhaupt geen moskeeen mogen worden gebouwd, te meer er in derest van Griekenland wel moskeeen staan.quote:Op woensdag 17 november 2010 18:36 schreef Viajero het volgende:
[..]
Oeps, verkeerd gelezen, mijn fout. Sorry.
[..]
De bron in de OP lijkt me meer dan voldoende. 300.000 Moslims, 0 moskeen. Het recht op vrije uitoefening van religie houdt ook in dat je gebedshuizen mag oprichten en onderhouden.
Hmm, dat zou kunnen, maar ik blijf het heel vreemd vinden. Ik ga me eens wat meer verdiepen in de situatie, want ik kom gewoon teveel vreemde claims tegen.quote:Op woensdag 17 november 2010 18:44 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je hebt ook nog bidlokalen en huizen he. Die tellen niet mee maar moslims kunnen er rustig bidden. En je mag er in Islamitische kledij rondlopen zonder neergeknuppeld te worden hoor
Ik ga me er eens meer in verdiepen, en zal erop terugkomen.quote:Op woensdag 17 november 2010 18:47 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Je weet niet wat de reden is dat er (nog) geen moskee in Athene staat. Misschien zijn er problemen met het bestemmingsplan of andere factoren. We weten niet wat er aan de hand is. Het lijkt mij echter zeer sterk dat in de grondwet staat dat er in Athene uberhaupt geen moskeeen mogen worden gebouwd, te meer er in derest van Griekenland wel moskeeen staan.
Houd ons op de hoogte zou ik zeggen..quote:Op woensdag 17 november 2010 18:52 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik ga me er eens meer in verdiepen, en zal erop terugkomen.
Ik begon met dat we er eerst voor moeten zorgen dat iedereen, ongeacht geloof, dezelfde rechten zou moeten hebben. Helaas wordt dat niet door de islamitische ideologie onderschreven.quote:Verder, wat is je obsessie met de grondwet? Denk je dat rechten niet geschonden kunnen worden omdat er ergens iets op papier staat? Theorie en praktijk zijn beide belangrijk als het om mensenrechten gaat. De grondwet gaat alleen over theorie, je moet ook kijken naar de praktijk.
Recht op vrijheid van meningsuiting stond bv ook in de grondwet van de Soviet Unie, maar denk je dat Stalin zich daar aan hield?
En hoe duur dat je een moskee is? Om hem helemaal op te bouwen in die stijl, en een stuk dure grond kopen in de hoofdstad. Griekenland heeft misschien geen subsidies aan religies, wat een hele hoop verklaart.quote:Op woensdag 17 november 2010 18:48 schreef Viajero het volgende:
[..]
Hmm, dat zou kunnen, maar ik blijf het heel vreemd vinden. Ik ga me eens wat meer verdiepen in de situatie, want ik kom gewoon teveel vreemde claims tegen.
Zal ik doenquote:Op woensdag 17 november 2010 18:55 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Houd ons op de hoogte zou ik zeggen..
Daarin verschillen we dan van mening, ik vind dat we eerst naar onszelf moeten kijken, en wij zijn in de praktijk hetzelfde land als Griekenland, of we dat nou leuk vinden of niet. Ik weet dat er landen zijn waarin veel ergere dingen gebeuren, maar ik vind dat we eerst in de EU dingen op orde moeten krijgen, door Griekenland te dwingen normaal te doen of door Griekenland eruit te gooien (mijn voorkeur, ook als signaal aan de andere luie knoflooklanden).quote:[..]
Ik begon met dat we er eerst voor moeten zorgen dat iedereen, ongeacht geloof, dezelfde rechten zou moeten hebben. Helaas wordt dat niet door de islamitische ideologie onderschreven.
Dit staat dus in de (grond)wetten van een islamitische staat vastgesteld. Vandaar mijn "obsessie" met (grond)wetten. Omdat ik discriminatie, goedgekeurd door de (grond)wet, erger vind dan discriminatie in de praktijk terwijl de (grond)wet dit verbiedt.
We weten niet wat er in Athene aan de hand is. Misschien worden moslims in de praktijk (dus niet via de wet) gediscrimineerd, misschien ligt het wel aan conflicten over het bestemmingsplan, dat weten we (nog) niet. Maar laten we er wel voor zorgen dat grondrechten voor iedereen op de wereld gelden, ongacht in welk (gelovig) land je woont en ongeacht welk geloof je aanhangt. Wat dat betreft zouden wij ons dus drukker moeten maken over andere landen in de wereld dan over Griekenland.
Met 300.000 Moslims en geen enkele moskee is dat echt absoluut een onzinargument, nog los van de ruime financiele hulp die ze van rijke golfstaten kunnen krijgen voor het bouwen van moskeen.quote:Op woensdag 17 november 2010 19:01 schreef bijdehand het volgende:
[..]
En hoe duur dat je een moskee is? Om hem helemaal op te bouwen in die stijl, en een stuk dure grond kopen in de hoofdstad. Griekenland heeft misschien geen subsidies aan religies, wat een hele hoop verklaart.
Uiteraard gun ik ook de moslims in Athene een moskee. Maar wat we niet moeten vergeten is dat tolerantie van 2 kanten komt. Je kan in theorie simpelweg andere landen negeren en de hele EU + Athene volbouwen met moskeeen (even theoretisch gesproken), terwijl in andere landen geen kerken of synagogen mogen worden gebouwd. Maar op deze manier wek je weerstand op tegen de moskeeen die hier worden gebouwd. Je moet dus met beide partijen rekening houden en streven naar wederzijdse tolerantie. Anders kan je spanningen krijgen en dat moeten we niet hebben in een normale samenleving.quote:Op woensdag 17 november 2010 19:05 schreef Viajero het volgende:
Daarin verschillen we dan van mening, ik vind dat we eerst naar onszelf moeten kijken, en wij zijn in de praktijk hetzelfde land als Griekenland, of we dat nou leuk vinden of niet. Ik weet dat er landen zijn waarin veel ergere dingen gebeuren, maar ik vind dat we eerst in de EU dingen op orde moeten krijgen, door Griekenland te dwingen normaal te doen of door Griekenland eruit te gooien (mijn voorkeur, ook als signaal aan de andere luie knoflooklanden).
Dus samengevat moeten wij ons niveau van tolerantie laten afhangen van het niveau van tolerantie in Moslimlanden? Ik heb die redenering nooit begrepen, aan de ene kant zeggen dat ze zo slecht zijn, en tegelijkertijd claimen dat wij net zo intolerant moeten zijn.quote:Op woensdag 17 november 2010 19:10 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Uiteraard gun ik ook de moslims in Athene een moskee. Maar wat we niet moeten vergeten is dat tolerantie van 2 kanten komt. Je kan in theorie simpelweg andere landen negeren en de hele EU + Athene volbouwen met moskeeen (even theoretisch gesproken), terwijl in andere landen geen kerken of synagogen mogen worden gebouwd. Maar op deze manier wek je weerstand op tegen de moskeeen die hier worden gebouwd. Je moet dus met beide partijen rekening houden en streven naar wederzijdse tolerantie. Anders kan je spanningen krijgen en dat moeten we niet hebben in een normale samenleving.
Die regering verzint soms, weliswaar niet in alle gevallen, deze maatregelen niet uit hun losse duim, maar baseert zich op islamitische wetgeving.quote:Op woensdag 17 november 2010 19:14 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dus samengevat moeten wij ons niveau van tolerantie laten afhangen van het niveau van tolerantie in Moslimlanden? Ik heb die redenering nooit begrepen, aan de ene kant zeggen dat ze zo slecht zijn, en tegelijkertijd claimen dat wij net zo intolerant moeten zijn.
Ik zou liever zien dat wij het goede voorbeeld geven. Daarnaast vind ik het bizar om bijvoorbeeld aan Afghanen in Griekenland minder rechten te geven omdat Saudi Arabie geen rechten geeft aan Christenen. Wat hebben individuele Moslims in het westen te maken met de regering van Moslimlanden?
Je kan ook zeggen dat wij ons ook een beetje aanpassen aan de moslims.quote:Op woensdag 17 november 2010 19:14 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dus samengevat moeten wij ons niveau van tolerantie laten afhangen van het niveau van tolerantie in Moslimlanden?
dat vind ik idd ook belachelijk! heb ik nog niet eens mijn ongenoegen over geuit. schandalig om moslims die je niet kent en niets doen zo te belagen met hun feest. dat is vragen om problemen met je eigen feest. en terecht. stelletje lamzakken.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:15 schreef paddy het volgende:
http://www.take-a-trip.eu(...)enswaardigheid/7708/
Die moskee was er dus wel maar herbergt nu een aardewerkcollectie van het museum voor Griekse Volkskunst.
Wanneer er 300.000 moslims wonen vraag ik mij eigenlijk ook af waarom daar dan geen moskee is. Deze voormalige moskee is gebouwd in 1759
Voor de rest vind ik het belachelijk een feest te verstoren.
er zijn er dus wel een paar?quote:Behalve kerkjes en kloosters, zijn er in Athene nog enkele resten te vinden van de moskeeėn die er ooit hebben gestaan en van badhuizen en fonteinen. De meeste moskeeėn zijn echter ofwel gesloopt, ofwel van hun minaretten ontdaan na de bevrijdingsoorlog in 1821.
Helemaal mee eens. Mensen die aan het feesten zijn hoor je niet met politieke onzin lastig te vallen.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:20 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat vind ik idd ook belachelijk! heb ik nog niet eens mijn ongenoegen over geuit. schandalig om moslims die je niet kent en niets doen zo te belagen met hun feest. dat is vragen om problemen met je eigen feest. en terecht. stelletje lamzakken.
Ja, maar kennelijk niet een die ook als moskee in gebruik is. Interessant artikel trouwens, bedankt! Ik wist helemaal niet dat Athene zo lang onbelangrijk was. Rome heeft trouwens in de middeleeuwen ook een tijd gekend dat het niet veel meer was dan een dorp.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:48 schreef paddy het volgende:
[..]
er zijn er dus wel een paar?
Het stuk op zich is trouwens erg interessant om te lezen qua achtergrond. http://pausanias-footsteps.nl/athene.html
http://news.bbc.co.uk/1/hi/5190256.stmquote:Athens Muslims to get a mosque
By Andrew Burroughs
BBC News, Athens
Plans for the first mosque in Athens since Turkish rule under the Ottoman empire have been given the go-ahead by the Greek parliament.
Over recent years immigration has brought hundreds of thousands of Muslims to the Greek capital.
But while freedom of worship is guaranteed by Greece's constitution as a member of the European Union, proposals for a new mosque have proved controversial in a country whose population is 96% Greek Orthodox.
There are mosques dating from Ottoman times in the old part of Athens known as Plaka. The Fethiye or victory mosque dates back to 1458. But today these buildings are for tourists not for Muslim prayers. One is now a museum of Greek folk art.
Athens is the only EU capital without a purpose-built place of worship for its Muslim population.
The city's 200,000 or so Muslims have been meeting in disused basements and whatever space the community can find.
Technically these buildings lack proper legal permission to function as places of worship, though the city authorities, aware of the problem, have allowed meetings to continue while a solution is sought.
Demonstrations
In the run-up to the Olympics, and under pressure to portray Greece as internationalist and conciliatory, the then socialist government chose a site for a Saudi-sponsored mosque and Islamic centre east of Athens to be visible from the international airport.
That provoked demonstrations by nearby residents of the staunchly conservative town of Peannia.
Today there's a small Greek Orthodox chapel on site, built to commemorate the protests which thwarted the mosque proposal. On special occasions a bell is rung, and on the hilltop a cross now defiantly looks towards the airport.
"We are Orthodox Christians here," says Angelo Kouias, a Peannia resident, involved in the protests. "We believe that when you arrive at the frontier of Greece it would be better to see a church to symbolise our country rather than a mosque."
"We don't want another Kosovo here close to Athens," says Dr Athanasius Papagiorgiou, a surgeon and president of the group which opposed the plan, the religiously conservative Association of St John. "Kosovo used to be a centre for the orthodox faith, and today it's nothing."
Lost privilege
Professor George Moustakis represents a different face of orthodoxy - a campaigner for interfaith understanding who joined a petition in favour of a mosque 17 years ago.
"I've always opposed the connection of church and state here in Greece, which has meant the church took the decision about other denominations and other faiths and their buildings for worship," he says.
"Parliament has now voted and the church lost that privilege. So there is no problem about the mosque, the government supports it, so does the Orthodox Church."
With the church veto gone and support from the current centre-right government, Naim El Ghandour - who in daily life imports high fashion fabric designs - is the man coordinating plans for a new mosque to be built in the north of Athens.
"The Muslims of Athens are Greek tax-payers and we have a right to pray in a respectful building," he says "We're asking the government for financial help. We're not looking for foreign sponsors, this will be a Greek mosque for Greek Muslims."
The saga of the Athens mosque finds echoes elsewhere in Europe. The city of Grenada in Spain has just witnessed the opening of its first new mosque since the 15th Century when the Spanish re-conquered the Iberian peninsula from the Moorish Islamic rulers who built the historic mosques and palaces of Andalusia.
The new mosque opened for worship only after two decades of objections from the local authorities on planning grounds.
And in Italy a mosque planned for seven years in Colle di Val d'Elsa in a picturesque corner of Tuscany has divided the local community. There the local authority supports the need for a mosque but there have been objections from residents.
It is a scenario likely to be repeated around the EU as the need for immigrant labour draws into the community those of a different faith, who then naturally wish to take up their equal right to a place of worship.
quote:9 Oct 2009 ... Don't get me wrong, I have been supportive of a Mosque in Athens for a long time (devolved of course from any Saudi or Turkish influence.)
van: http://islamineurope.blog(...)t-mosque-delays.htmlquote:Muslims living in Athens voiced their displeasure Monday over a delay in the construction of a mosque for tens of thousands of Muslims who have been using abandoned factories and converted coffee shops as makeshift prayer houses for years. The president of the Muslim Union of Greece said the construction of a state-funded mosque and cemetery in Elaionas near the centre of Athens has been faced with countless delays.
In 2007 the Greek government unveiled a bill for the construction of the mosque, saying it would be built on a large plot of land owned by the Greek Navy.
According to the bill, the new Athens mosque will be run by a non- profit organisation staffed by Greek state officials and members of the capital's Muslim communities. The head imam will be appointed by a government-backed committee and be paid by the ministry.
A previous proposal to build a mosque near Athens' International Airport ahead of the 2004 Olympics was blocked following objections by residents and opposition from the Greek Orthodox Church, which disagreed with the location and plans for funding from Saudi Arabia.
"There are apprxomately 150 illegal mosques operating across the Greek capital and this cannot continue," said Naim Elgantur, President of the Muslim Union of Greece.
"The authorities have told us to send them certain documents which we have sent them twice, and which they claim to have lost."
Athens is the only European capital which does not have a proper mosque or cemetery to serve its more than 300,000 Muslim residents, mainly from various parts of northern Africa and Pakistan.
Kip / ei.quote:Op donderdag 18 november 2010 00:57 schreef Viajero het volgende:
Je kan verder ook moeilijk de Turken verwijten dat je in de praktijk nauwelijks een kerk kan openen in Turkije als je in Griekenland niet eens een moskee kan openen.
Tot 1848 ja, we leven inmiddels in 2010. En waarom vind je het offerfeest in Athene Centrum niet kunnen?quote:Op donderdag 18 november 2010 03:52 schreef Perico het volgende:
Mjah het is bij wet verboden geloof ik om een katholieke processie te houden buiten Brabant en Limburg. Katholieke kerken buiten deze provincies zijn ook schuilkerken (zoals de Papegaai in Amsterdam centrum). De Stille Omgang in Amsterdam, wordt dan ook gedoogd ieder jaar, want eigenlijk mag het niet.
In eigen land gelden dus ook beperkingen waar je niet bij stilstaat. Maar buiten dat vind ik het offerfeest in Athene centrum niet kunnen.
Dan moeten wij gewoon de verstandigste zijn. Wij zijn toch beschaafd, en zij de barbaren?quote:
Het processieverbod was juist ingesteld in 1848. En duurde wettelijk tot 1983, maar in de praktijk is het als in Griekenland toch onmogelijk om een processie te organiseren in protestants gebied.quote:Op donderdag 18 november 2010 11:28 schreef Viajero het volgende:
Tot 1848 ja, we leven inmiddels in 2010. En waarom vind je het offerfeest in Athene Centrum niet kunnen?
De grondwet van 1848 gaf juist vrijheid van religie aan Katholieken. Heb je misschien een link naar de wet waar jij het over hebt?quote:Op donderdag 18 november 2010 15:39 schreef Perico het volgende:
[..]
Het processieverbod was juist ingesteld in 1848. En duurde wettelijk tot 1983, maar in de praktijk is het als in Griekenland toch onmogelijk om een processie te organiseren in protestants gebied.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Processieverbod
Weet trouwens niet of ze ook dieren gingen slachten in Athene, dat vind ik verwerpelijk op een plein. Samenscholen mag, beter maken ze geld over zoals in Turkije in plaats van dat geslacht.
PVV is toch rechts?quote:Op woensdag 17 november 2010 14:55 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
als het zo doorgaat met de pvv zitten we straks weer gevangen in een land vol imbeciele linkse beleidsmakers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |