abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88763195
Duitse Auschwitzfilm leidt tot veel commotie

BERLIJN - Een nieuwe Duitse speelfilm over concentratiekamp Auschwitz leidt in Duitsland tot veel commotie. De film van regisseur Uwe Boll toont tot in detail de gruwelijkheden van de nazi's in het vernietigingskamp in het huidige Polen.

In de trailer van de film, die op internet is te vinden, is onder meer te zien hoe Joden tevergeefs proberen te ontsnappen uit een gaskamer. Ook is te zien hoe gouden tanden uit monden worden getrokken en hoe lichamen van kinderen worden verbrand.

Duitse filmcritici hebben al gezegd de film, die begin volgend jaar uitkomt, te gaan boycotten. De regisseur verdedigt zich deze week in een interview in het Duitse weekblad Stern. „Het publiek heeft al veel te lang de softe beelden gekregen door films als Schindler's List en La vita è bella”, stelt Boll. „Zo was het niet. Het was de hel op aarde en dat laat ik zien.”

Dat soort „softe films” dringt volgens de Duitse filmer niet meer door tot de huidige jeugd. „Ik wil er vooral aan bijdragen dat de Holocaust nooit wordt vergeten”, stelt Boll in Stern. „Ik verheerlijk het geweld van de nazi's niet, zoals dat wel gebeurt in horrorproducties als Saw of Hostel.” De regisseur speelt ook zelf in de film. In de trailer is hij te zien als SS'er die de wacht houdt bij de gaskamer.

Het maken van een realistisch drama over Auschwitz lijkt een vreemde stap in de carrière van de regisseur. De 45-jarige Boll verwierf vooral naam met slecht ontvangen, doorgaans bloederige gameverfilmingen en actiefilms. Ook maakte hij recent een komedie over de Holocaust, Bluberella. Kenners hebben hem verscheidene keren gekozen tot slechtste levende filmregisseur ter wereld.

Boll heeft Auschwitz ingestuurd voor het Filmfestival van Berlijn, dat begin februari plaatsheeft. Het is nog niet duidelijk of de film daar ook zijn wereldpremière beleeft. Ook is niet bekend of Auschwitz in de Nederlandse bioscopen te zien zal zijn.

Bron: www.telegraaf.nl

Trailer:
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 15 november 2010 @ 23:32:10 #2
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_88763368
Snap dat het nog wel gevoelig ligt natuurlijk, en dan is er ook de vraag of dit nou allemaal wel zo nodig is...
Minds are like parachutes. They only function when open.
pi_88763379
Uwe Boll hoort geen films te maken.
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
pi_88763497
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 23:32 schreef Demon_Hunter het volgende:
Snap dat het nog wel gevoelig ligt natuurlijk, en dan is er ook de vraag of dit nou allemaal wel zo nodig is...
Dat is dus wat ik dacht. Maar ik zal eens aan een paar Duitse collega's vragen hoe zij er over denken.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_88763581
Volledig terecht dat deze film gemaakt is. Dat slappe gelul van links Nederland van het type "dit mag nooit meer gebeuren" en meer van dat soort inhoudsloos geneuzel moet gewoon in de vuilnisbak verdwijnen, idem dito met rechtse politici automatisch voor Hitler uitmaken.

Je wilt de jeugd voorlichten? Laat deze film maar zien. Zeker weten dat ze er wel twee keer over nadenken om "voor de grap" een Hitergroet te brengen.
pi_88763690
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 23:37 schreef TimMer1981 het volgende:
Volledig terecht dat deze film gemaakt is. Dat slappe gelul van links Nederland van het type "dit mag nooit meer gebeuren" en meer van dat soort inhoudsloos geneuzel moet gewoon in de vuilnisbak verdwijnen, idem dito met rechtse politici automatisch voor Hitler uitmaken.

Je wilt de jeugd voorlichten? Laat deze film maar zien. Zeker weten dat ze er wel twee keer over nadenken om "voor de grap" een Hitergroet te brengen.
Maar daar heb je ook documentaires als Nuit et Brouillard voor. Hoewel ik dit soort films wel toejuich (dingen laten zien zoals ze zijn, niet de Hollywood manier), krijg ik toch een hele rare bijsmaak bij Uwe Bole. Postal vond ik wel lachen, maar vooral om je het niet serieus moet nemen. En dit is juist wel serieus bedoeld.
-
pi_88763740
SAW meets Schindlers' List? _O_
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 15 november 2010 @ 23:44:14 #8
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_88763843
Lijkt me best interessant om te zien.
pi_88763928
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 23:41 schreef teknomist het volgende:
SAW meets Schindlers' List? _O_
Dit bedoel ik dus: we zijn ondertussen zover dat mensen denken dat daadwerkelijke historie eigenlijk een slechte hack&slash-film is.
pi_88765584
Ik heb het even aan mijn Duitse collega's gevraagd. Zij vinden het een goed idee dat deze film is gemaakt. Zeker voor de jeugd.
pi_88766196
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 23:37 schreef TimMer1981 het volgende:
Volledig terecht dat deze film gemaakt is. Dat slappe gelul van links Nederland van het type "dit mag nooit meer gebeuren" en meer van dat soort inhoudsloos geneuzel moet gewoon in de vuilnisbak verdwijnen,
Het lijkt wel alsof je zegt dat "rechts Nederland" niet van mening was en is dat 'dit mag nooit gebeuren' .
Dat is toch echt minachtend voor "rechts Nederland" ..
Je noemt dat algemeen maatschappelijk gevoel "inhoudsloos geneuzel" ..
Dat vonden honderden miljoenen mensen die de oorlog hebben meegemaakt dus niet de laatste 65 jaar.
Nogal arrogant van je zoals je het allemaal pretendeert beter te weten.
pi_88766364
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 01:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het lijkt wel alsof je zegt dat "rechts Nederland" niet van mening was en is dat 'dit mag nooit gebeuren' .
Dat is toch echt minachtend voor "rechts Nederland" ..
Je noemt dat algemeen maatschappelijk gevoel "inhoudsloos geneuzel" ..
Dat vonden honderden miljoenen mensen die de oorlog hebben meegemaakt dus niet de laatste 65 jaar.
Nogal arrogant van je zoals je het allemaal pretendeert beter te weten.
Ik heb het over het dusdanig vaak van uitdrukkingen gebruiken dat ze uiteindelijk nietszeggend meer worden. Zelfde als dat iedereen altijd "diep geschokt" is als er iets gebeurd is. Uitholling van betekenisvolle teksten. Daarom kots ik ook van het misbruik van WO2 en het nazisme door politici en andere linkse mongolen.

Rechts Nederland doet niet aan dat soort hersenloze teksten, die gaan er simpelweg vanuit dat ieder weldenkend mens nooit meer taferelen als WO2 wil zien, laat staan meemaken.

Je hoeft mij niet te vertellen hoe en wat over WO2: mijn oma had ondergedoken Joden in huis, daarna kreeg ze gedwongen Duitse soldaten in huis. Mijn opa was dwangarbeider in Duitsland. Van beiden heb ik bergen verhalen gehoord. Daar bovenop heb ik honderden documentaires en tientallen films erover gezien.

Als er één respect heeft voor degenen die held en/of slachtoffer van WO2 waren ben ik het wel. Ik ben niet degene die met herdenkingskransen loop te voetballen op Dodenherdenking; daarvoor moet je bij die fijne mocro's zijn...

[ Bericht 5% gewijzigd door TimMer1981 op 16-11-2010 01:23:31 ]
pi_88766595
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 01:15 schreef TimMer1981 het volgende:

Rechts Nederland doet niet aan dat soort hersenloze teksten, die gaan er simpelweg vanuit dat ieder weldenkend mens nooit meer taferelen als WO2 wil zien, laat staan meemaken.
Het idee van 'dit nooit meer' was en is algemeen gedragen en ook zo doorverteld aan de volgende generaties door rechtse en linkse mensen.
Je komt er niet door niks te zeggen aan de volgende generaties en er maar op vertrouwen dat het niet meer gebeurd.. dat is verwaarlozing.. dat is naief.
Wat jij met die film wil is precies hetzelfde wat de generaties voor jou miljoenen keren beoogden: de geschiedenis doorvertellen... de angsten, de pijnen. de boosheid en de lessen..
Jij wilt ook de boodschap "dit nooit meer" overbrengen...
pi_88766763
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 01:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het idee van 'dit nooit meer' was en is algemeen gedragen en ook zo doorverteld aan de volgende generaties door rechtse en linkse mensen.
Je komt er niet door niks te zeggen aan de volgende generaties en er maar op vertrouwen dat het niet meer gebeurd.. dat is verwaarlozing.. dat is naief.
Wat jij met die film wil is precies hetzelfde wat de generaties voor jou miljoenen keren beoogden: de geschiedenis doorvertellen... de angsten, de pijnen. de boosheid en de lessen..
Jij wilt ook de boodschap "dit nooit meer" overbrengen...
"Uitholling"; meer zeg ik niet.

Een aardig deel van de bevolking en met name de jeugd voelt woorden allang niet meer, die moet je veel dieper raken om ze te bereiken.

Confrontatie met de bikkelharde realiteit is de enige manier. Zo zijn er ook steden in de VS die jeugdige "gangsta's" (oftewel van dat opgefokte, ongeschoolde mongolische gouden kettingenvolk met broeken die op hun knieën hangen :') ) verplicht stelt een bezoekje aan het lokale mortuarium te brengen als onderdeel van de straf voor geweldsdelicten: werkt geweldig, al die "hardcore muthafucka's" lopen kotsend naar buiten en houden zich daarna gedeisd.

[ Bericht 3% gewijzigd door TimMer1981 op 16-11-2010 02:03:40 ]
pi_88766868
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 01:55 schreef TimMer1981 het volgende:

Een aardig deel van de bevolking en met name de jeugd voelt woorden allang niet meer, die moet je veel dieper raken om ze te bereiken.
Maar je wilt wezenlijk niets nieuws.. Ook jij zegt: "dit nooit meer" ..
De harde methode is een middel.... maar zeker niet zaligmakend.
En natuurlijk zijn er al velen voor jou geweest die directe beelden hebben laten zien.
Ik herinner me nog een schoolfilm van nazikampen. Echte beelden, echte uitgemergelde mensen..
Schokkend... natuurlijk...
Wat aanmatigend is dat je pretendeert dat jij het allemaal beter weet hoe het moet en dat het shockeffect nooit is nagestreefd.. En dat het allemaal de schuld is van links..
pi_88772629
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 02:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar je wilt wezenlijk niets nieuws.. Ook jij zegt: "dit nooit meer" ..
De harde methode is een middel.... maar zeker niet zaligmakend.
En natuurlijk zijn er al velen voor jou geweest die directe beelden hebben laten zien.
Ik herinner me nog een schoolfilm van nazikampen. Echte beelden, echte uitgemergelde mensen..
Schokkend... natuurlijk...
Wat aanmatigend is dat je pretendeert dat jij het allemaal beter weet hoe het moet en dat het shockeffect nooit is nagestreefd..
Dus jij vind dat het allemaal wel goed zit, voetballend met kransen en wel?
quote:
En dat het allemaal de schuld is van links..
Yep. Een onderwerp dusdanig misbruiken dat het nietszeggend wordt. Fortuyn en Wilders, simpelweg democratisch gekozen politici voor Hitler, ongeveer de ziekste mens ooit, uitmaken: hoe gestoord/ziek/achterlijk is dat?

Juist het feit dat deze mensen hun zegje kunnen doen zonder voor hun leven te vrezen werd voor gevochten in WO2 en dat wordt nu simpelweg te grabbel gegooid door links omdat iedereen die het niet met links eens voor "fascistisch", "racistisch", "xenofoob", "polariserend" en weet ik het wat niet meer uitgemaakt wordt en de mond gesnoerd dient te worden, op welke manier dan ook. Dan vraag ik je: wie is er dan de fascist?
pi_88772723
Het eventuele Fortuyn en Wilders bashen, en de reacties daar op, graag in een ander topic.

Dit topic gaat over de Duitse Auschwitz film.
pi_88772759
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 11:48 schreef Cobra4 het volgende:
Het eventuele Fortuyn en Wilders bashen graag in een ander topic.

Dit topic gaat over de Duitse Auschwitz film.
Ja en wat wil je erover kwijt voor de rest? Sommigen vinden het goed dat hij gemaakt is, anderen niet en weer anderen zijn "geschokt" ( :') ).
pi_88772884
quote:
Op dinsdag 16 november 2010 11:49 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Ja en wat wil je erover kwijt voor de rest? Sommigen vinden het goed dat hij gemaakt is, anderen niet en weer anderen zijn "geschokt" ( :') ).
Dat zijn drie mooie uitgangspunten. Het zeiken voor of tegen politici heeft daar geen ruk mee te maken. Of is iedereen hier zo verziekt dat geen enkel onderwerp besproken kan worden zonder Wilders oid erbij te halen?
pi_88773255
Tja, zo heb je ook The Holocaust Experience in de USA, zelf ervaren hoe het is om een gaskamer in te lopen met naast je een schreeuwende gids. :')
Ieder zijn ding zeg maar.

Ik denk dat een documentaire als "Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution" & "Nazi Concentration Camps" met een beetje inlevingsvermogen toch wel een stuk indrukwekkender zijn.
pi_88773399
quote:
Op dinsdag 16 november 2010 12:04 schreef tralalala het volgende:
Tja, zo heb je ook The Holocaust Experience in de USA, zelf ervaren hoe het is om een gaskamer in te lopen met naast je een schreeuwende gids. :')
Ieder zijn ding zeg maar.

Ik denk dat een documentaire als "Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution" & "Nazi Concentration Camps" met een beetje inlevingsvermogen toch wel een stuk indrukwekkender zijn.
De BBC documentaire "Auschwitz"? Inderdaad erg indrukwekkend.
pi_88773468
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 12:09 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

De BBC documentaire "Auschwitz"? Inderdaad erg indrukwekkend.
Deze, BBC inderdaad.
pi_88774775
quote:
Op dinsdag 16 november 2010 12:43 schreef AchJa het volgende:
Uwe Boll ^O^
In dit geval zeker. :Y
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:03:34 #25
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_88775016
Lijkt mij zelf ook wel eens tijd om een niet geromantiseerde film, hoe omstreden het ook mag zijn, daarover te maken. En tja, dat zal tegen de tere zieltjes hun geweten instrijken.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')