Dit.quote:Op donderdag 18 november 2010 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat dat Gestapo maar weg, de doodgewone politie kwam de joden halen, niet de Duitsers, en als ik me Lou de Jong goed herinner vochten er meer Nederlanders aan het oostfront als in het verzet. Ambtenaren draaiden overuren om de joodse bevolking in kaart te brengen en lachten de Duitse opdrachtgevers uit met hun aanpak en lieten zien hoe je het veel efficiënter kon doen. En toen de paar overlevenden van de Shoa terugkwamen waren die absoluut niet welkom, en hun huizen leeggeroofd door hun Nederlandse buren. En teruggeven, ho maar.
De Nederlandse overheid heeft daar trouwens zich ook nogal schuldig aan gemaakt, hele musea vol kunst.
Beste Kitao,quote:Op donderdag 18 november 2010 13:22 schreef kitao het volgende:
[..]
er klonk iets meer door in je post Piet, maar dat kan een subjectieve waarneming van mijn kant zijn geweest.
Kitao was eigenlijk helemaal niet positief over de Sovjets en de Communisten, kijk maar naar zijn posts over Griekenland.quote:Op donderdag 18 november 2010 18:26 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
Beste Kitao,
Je staat mij bij als de meest subjectieve persoon die actief is in NWS.
Die waarneming van je zal dus wel kloppen.
Toch wil ik zeggen dat ik je posts wederom met veel hilariteit heb gelezen. Hiermee doel ik vooral op de manier waarop je het topic kundig degradeerde tot een Verenigde-Staten(fascistische honden) versus Sovjet-Unie(bevrijders) discussie.
Veel liefs van je grootste fan,
Kant
![]()
Kitao noemt de VS 'Europa-Dictator'. Ik moet wel bekennen dat 'ie het er net uit kan krijgen dat de SU 'een enorme bedreiging voor Europa was'(correct als je kijkt naar de democratische macht van communisten in landen als Italië, België, en Tsjecho-Slovakije maar onjuist als je een militair gevaar bedoelt)quote:Op donderdag 18 november 2010 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kitao was eigenlijk helemaal niet positief over de Sovjets en de Communisten, kijk maar naar zijn posts over Griekenland.
Tijdens de oorlog bestreden diverse groeperingen vooral elkaar in plaats van te vechten met de bezetters. Van de ongeveer 1,6 miljoen slachtoffers zijn er ongeveer één miljoen door landgenoten gedood.quote:Tito heeft zn zin gehad, het is oorlog geworden, een massa-slachting.
Klopt.quote:Ik zei dat het Communistische verzet meer fransen heeft vermoord dan Duitsers, dat is een feit.
EDIT: Hij heette dus Mihajilovicquote:French Communists have a tainted record, too. Since Stalin was allied to Hitler at the time of the German victory, the French Communist Party collaborated eagerly with the invaders. As the London Daily Telegraph recently noted, In June 1940 l'Humanité, the party newspaper, welcomed the arrival of German troops in Paris and called on French workers to fraternise with them. Indeed, French Communists spent 1939-1941 sabotaging the French war effort, denouncing the war against Hitler as an imperialist-capitalist conspiracy. Sartres books were published with German approval, his plays put on in Nazi-occupied Paris. Before Hitler committed his fatal blunder, and invaded the Soviet Union, the only serious Resistance German troops encountered in France came from a handful of Gaullist holdouts, scattered throughout the country and frequently betrayed by Communist informers. (Likewise, in the U.S., the Communist Party was militantly pacifist from the day the ink dried on the Molotov-Ribbentrop Pact, until June 21, 1941when they turned on a dime into patriotic supporters of the Allies.)
Throughout the war, the Resistance was bitterly divided between de Gaulles loyalists and the newly mobilized Communist units, who fought not for France but for Stalin. Each side betrayed the others partisans to the Germans; at wars end, the Communists organized kangaroo courts and firing squads, executing thousands of supposed collaborators, in a slaughter they labeled lepuration, or the purification. According to one eyewitness, the political scientist Prof. Thomas Molnar, himself a survivor of a German camp: The Communists lined up all their political enemies: Catholics, monarchists, conservatives, trade union leaders, along with the real collaborators, and shot them all. It was a blood purge, pure and simple. (Interview with the author, Aug. 1999).
Mooi boek inderdaad, de documentaire ook trouwens.quote:Op donderdag 18 november 2010 12:56 schreef kitao het volgende:
deze al gelezen ?
[ afbeelding ]
daar staat even kort vermeld hoe de nederlandse gestapo-politie uiterst behulpzaam en effectief was in het opsporen van joodse 'misdadigers' in de vorm van kindertjes, bejaarden, huisvrouwen en plichtvervullende vaders.
Je doet mij te kort vriend, ik schreef het juist in vraagvorm over dat franse comm. verzet en met de mededeling erbij dat ik het zou proberen uit te zoeken en er nog op terug zou komen omdat ik dat boek van Piet niet ken.quote:Op donderdag 18 november 2010 18:40 schreef Im.Kant. het volgende:
Kitao noemt de VS 'Europa-Dictator'. Ik moet wel bekennen dat 'ie het er net uit kan krijgen dat de SU 'een enorme bedreiging voor Europa was'(correct als je kijkt naar de democratische macht van communisten in landen als Italië, België, en Tsjecho-Slovakije maar onjuist als je een militair gevaar bedoelt)
Gelukkig wijdde 'ie ook nog wat posts aan het goedpraten van communistische wandaden in Frankrijk. Hij is nooit negatief over communisten geweest. Misschien negatief over Stalin's vermeende agressieve politiek(?), maar daar blijft het bij.
en dit viel mij als eerste op: 1 miljoen in vietnam.quote:The Black Book of Communism: Crimes, Terror, Repression is a book which describes a history of repressions, both political and civilian, by Communist states, including genocides, extrajudicial executions, deportations, and artificial famines. The book was originally published in 1997 in France under the title Le Livre noir du communisme: Crimes, terreur, répression by Éditions Robert Laffont. In the United States it is published by Harvard University Press.[1] The book was authored by several European academics and edited by Stéphane Courtois.[2]
Estimated number of victims
In the introduction, editor Stéphane Courtois states that "...Communist regimes...turned mass crime into a full-blown system of government". He cites a death toll which totals 94 million, not counting the "excess deaths" (decrease of the population due to lower than-expected birth rates). The breakdown of the number of deaths given by Courtois is as follows:
65 million in the People's Republic of China
20 million in the Soviet Union[3]
2 million in Cambodia
2 million in North Korea
1.7 million in Africa
1.5 million in Afghanistan
1 million in the Communist states of Eastern Europe
1 million in Vietnam[4]
150,000 in Latin America
10,000 deaths "resulting from actions of the international Communist movement and Communist parties not in power."(p. 4)
Courtois claims that Communist regimes are responsible for a greater number of deaths than any other political ideal or movement, including Nazism. The statistics of victims includes executions, intentional destruction of population by starvation, and deaths resulting from deportations, physical confinement, or through forced labor.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Book_of_Communismquote:
Argument that the book is one-sided
Some pointed out that the book's account of violence is one-sided. Amir Weiner of Stanford University characterizes the "Black Book" as seriously flawed, inconsistent, and prone to mere provocation. In particular, the authors are said to savage Marxist ideology.[14] The methodology of the authors has been criticized. Alexander Dallin writes that moral, legal, or political judgement hardly depends on the number of victims.[15] It is also argued that a similar chronicle of violence and death tolls can be constructed from an examination of colonialism and capitalism in the 19th and 20th centuries.
In particular, the Black Book's attribution of 1 million deaths in Vietnam to Communism while ignoring the U.S. role has been criticized as a methodological flaw.[16]
http://en.wikipedia.org/w(...)liberation_of_Francequote:Immediately following the liberation, France was swept by a wave of executions, public humiliations, assaults and detentions of suspected collaborators, known as the épuration sauvage (wild purge).[154] This period succeeded the German occupational administration but preceded the authority of the French Provisional Government, and therefore lacked a form of institutional justice.[154]
Approximately 9,000 were executed, mostly without trial.
Heb je het 2 keer uitgelegd, maar snappen doe je het nog steeds niet, hm?quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:15 schreef kitao het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)liberation_of_France
er staat dus niet bij dat dit alleen door de communisten werd gedaan en het lijkt mij dat het afvoeren van o.a. alleen al van franse joodse staatsburgers vele malen hoger lag.
dus de bewering dat het verzet meer dan de nazies doden op z'n geweten had gaat er bij niet in en ik zie dat meer als een ondankbare lage streek naar diegenen die geprobeerd hebben met gevaar van eigen leven om europa van het fascisme te bevrijden.
Dat heb ik dan ook nooit beweerd. Als je mijn post al niet begrijpt, dan heeft verder bronnen geven ook geen zin.quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:45 schreef kitao het volgende:
Klopt Piet, ik snap het nog steeds niet want ik ben nog steeds op zoek naar een bron die jouw bewering dat de communisten meer fransen hebben vermoord dan de nazies bevestigd.
quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook nooit beweerd. Als je mijn post al niet begrijpt, dan heeft verder bronnen geven ook geen zin.
ah, ok.quote:Op woensdag 17 november 2010 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Het Communistische verzet in Frankrijk heeft meer Fransen vermoord dan Duitsers.
Wie lezen kan heeft echt voordelen.quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:59 schreef kitao het volgende:
[..]
[..]
ah, ok.
ze hebben meer fransen vermoord dan duitsers, dus niet : meer fransen vermoord dan DE duitsers.
Jaja, mijn foutje.quote:Op zaterdag 20 november 2010 18:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wie lezen kan heeft echt voordelen.
Hoe was het met een excuus voor al je gescheld?quote:
Sorry voor het late reageren ik zat in België dit weekend om een mooi uniformjasje op te halenquote:Op zaterdag 20 november 2010 17:45 schreef kitao het volgende:
Klopt Piet, ik snap het nog steeds niet want ik ben nog steeds op zoek naar een bron die jouw bewering dat de communisten meer fransen hebben vermoord dan de nazies bevestigd.
Ook al krijg je steun van nibb-it, die toch wel degelijk blijk heeft gegeven over een ietwat ruimere kennis te bezitten aangaande deze materie dan ik; ook hij plaatst een quote zonder herkomst vermelding.
Maar goed, gezien op het hele plaatje is dit toch peanuts.
Goh die Mao staat dan toch met stip op nummer 1. En dat te bedenken dat Jantje M. van de SP destijds de leer van Mao aanbad. Gelukkig is ook Jan Marijnissen wijzer geworden. Het heeft mij trouwens altijd verstelt doen staan waarom je zo met hamer en sikkel kon en nog steeds kan rondlopen zonder ook maar ooit met een misdaad regiem te worden vergeleken.quote:Op zaterdag 20 november 2010 16:50 schreef kitao het volgende:
boek net opgezocht :
gaat niet eens over het franse communistische verzet.
[..]
en dit viel mij als eerste op: 1 miljoen in vietnam.
ja, zo lust ik er nog een paar.
gelukkig zagen de critici dat ook :
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Book_of_Communism
Mooi verhaal dit, schuif de tapijtbomdoden en de nog steeds stervende vietnamezen als gevolg van agent orange maar op het conto van de communisten; altijd makkelijk.
Je ziet geregeld mensen met een hamer-sikkel t-shirt of iets dergelijks lopen, moet je eens proberen met een swastika.quote:Op zondag 21 november 2010 23:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Goh die Mao staat dan toch met stip op nummer 1. En dat te bedenken dat Jantje M. van de SP destijds de leer van Mao aanbad. Gelukkig is ook Jan Marijnissen wijzer geworden. Het heeft mij trouwens altijd verstelt doen staan waarom je zo met hamer en sikkel kon en nog steeds kan rondlopen zonder ook maar ooit met een misdaad regiem te worden vergeleken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |