quote:
Onderzoek naar computersysteem IND
Novum − 12/11/10, 20:39
DEN HAAG - De Wet modern migratiebeleid treedt later dan 1 januari volgend jaar in werking. Oorzaak is de invoering van een nieuw computersysteem van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), die vertraging heeft opgelopen. Minister voor Immigratie en Asiel Gerd Leers (CDA) heeft een onderzoek laten instellen, schrijft hij vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Leers wil de wet zo snel mogelijk alsnog invoeren, maar wanneer dat kan gebeuren, moet blijken uit het onderzoek. De Wet modern migratiebeleid moet de uitvoering en de handhaving van de Vreemdelingenwet 2000 efficiënter maken. Procedures voor vreemdelingen die verblijf vragen in Nederland moeten ermee snel, doeltreffend en beheersbaar worden gemaakt. De mogelijkheden voor controle en handhaving worden uitgebreid.
Volledige overstap
Voor de invoering van de wet is een volledige overstap van het IND naar het computersysteem volgens de minister echter onontbeerlijk. De IND begon dit voorjaar met het invoeren van het systeem in de hele organisatie. Hiervoor moesten de dossiers gedigitaliseerd worden en moest de informatie uit het digitale dossier worden gekoppeld aan informatie van andere organisaties. Toen dit echter op grote schaal werd doorgevoerd, bleek het systeem nog niet goed te functioneren.
Het onderzoek moet leiden tot aanbevelingen om de problemen op te lossen en verdere risico's te beperken. Ook wil Leers inventariseren wat de gevolgen zijn van de latere invoering van de wet. Handhaving van de Vreemdelingenwet uit 2000 blijft volgens de minister onverminderd plaatsvinden. Projecten als de versnelde toelatingsprocedure voor kennismigranten en gaststudenten worden daarnaast gewoon doorgezet.
volkskrantWe zitten blijkbaar al in de situatie dat de wetten afhankelijk zijn van de grote ICT-bedrijven. En ik ken dit soort projecten, ik heb ze na miljoeneninvesteringen en meerdere jaren doorlooptijd zien mislukken.
Het lijkt mij niet wenselijk, dat wetgeving afhankelijk wordt van ICT-projectmanagement..
De belastingdienst is van een goedwerkende instantie door dit soort projecten, ICT in wisselwerking met wetswijzigingen en gewenst beleid, weer een ouderwetse klote-organisatie geworden, vol fouten, rare procedures en overwerkt personeel.
Bij het CJIB hebben ze onlangs een gigantischproject waar al een jaar of 3 a 4 aan gewerkt werd afgeschoten. Het nieuwe systeem moest "alles" vervangen; ik heb de fase meegemaakt waarin er na 2 jaar hard werken met heel veel moeite een
printje uit getoverd werd - en dat was reden voor een feestje

. Het is nu gestopt - maar ontwikkeling aan de oude systemen heeft natuurlijk op een laag pitje gestaan en miljoenen gemeenschapsgeld is overgeheveld naar de grote detacheerders.
En nu de IND. Toch al geen toonbeeld van een goedlopende organisatie, en natuurlijk is dit project niet binnen de gestelde tijd klaar en goed. Dat zijn zulke projecten nooit. Voordeel van overheidsproejecten is wel dat er een bijna eindeloze hoeveelheid geld in gepompt kan worden en wordt, zolang de deadline nog niet verstreken is - en dat de mensen die melden dat het ook niet haalbaar is gewoon worden genegeerd. Totdat het kalf wel verzuipt en de minister een onderzoek instelt. Achteraf, altijd achteraf.
Ik ga maar aandelen Atos / Sogeti / Ordina kopen - dan zie ik misschien iets van het geïnvesteerde belastinggeld terug. Oh nee, nog beter: ik ga lekker freelancen in de ICT

.
[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 13-11-2010 11:27:28 ]