http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=116838quote:De Nederlandse samenleving loopt onverantwoorde risico's doordat steeds meer belangrijke informatie in de digitale archieven van de overheid niet meer is terug te vinden. De fundamenten van de rechtsstaat worden erdoor aangetast, bovendien dreigen financiële claims omdat uitgaven achteraf niet meer zijn te verantwoorden. Die waarschuwing laten deskundigen op het terrein van gegevensbeheer en ICT horen.
Hoewel er grote belangen mee gemoeid zijn, zouden overheid en samenleving nauwelijks doordrongen zijn van de ernst van het probleem. ,,Stiekem hopen we op een ramp, zodat dit probleem eindelijk eens hoog op de politieke agenda komt,,, zegt Hans Jansen, directeur e-strategie van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.
Paul de Goede van de Raad voor het Openbaar Bestuur stelt dat de overheid zijn greep op informatie ,,lijkt te verliezen,,. Als belangrijke informatie verloren gaat, loopt de rechtsstaat gevaar, aldus De Goede.
De Raad voor het Openbaar Bestuur verwijst naar de 157 miljoen euro die de Nederlandse staat in 2002 aan de Europese Commissie moest betalen wegens niet meer te verantwoorden subsidies uit het Europees Sociaal Fonds.
Belangrijke factor bij dat subsidieschandaal was het niet meer kunnen raadplegen van oude digitale bestanden en gegevensdragers. Volgens het Nationaal Archief, dat het onderzoek destijds uitvoerde, was de gegevensopslag één grote chaos.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=116946quote:De overheid struikelt van het ene naar het andere digitale debacle. Stemmachines, OV-Chipkaart, internetverkiezingen: allemaal blijken ze fraudegevoelig. En elke keer is de verbijstering groot. DEN HAAG - Bij de Unie van Waterschappen zijn ze er goed ziek van. Werken ze jaren aan verkiezingen via internet, maakt staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat er deze week met één pennenstreek een eind aan. Het systeem is fraudegevoelig en dus onbetrouwbaar, oordeelt zij. ,,Allemaal een gevoelskwestie'', bijt Jacob Gunter van de Unie van Waterschappen van zich af. In het hoogheemraadschap Rijnland en waterschap Dommel werkte het systeem wel en ook Nederlanders in het buitenland stemden bij de laatste verkiezingen via internet. ,,Dan werkt het toch prima.''
Dat kan zo zijn, toch blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat het systeem gevoelig is voor grootschalige fraude. ()
En zo loopt alweer een digitaal project van de overheid vast, omdat de beveiliging niet in orde is. In Den Haag is dat niets nieuws meer. De OV-Chipkaart is gekraakt, net als de chips in toegangspasjes van allerlei overheidsgebouwen. Om maar te zwijgen van het debacle met de stemmachines, waar eenvoudig mee te frauderen is. Bij de volgende verkiezingen liggen papier en rood potlood weer in het stemhokje. Ouderwets, maar oerdegelijk.
Waarom loopt de overheid telkens weer in dezelfde valkuil? ,,Men kijkt alleen of een systeem functioneel werkt'', zegt Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. ,,Daardoor wordt het belang van beveiliging steeds onderschat. En vaak genegeerd.'' Jacobs staat aan het hoofd van de onderzoeksgroep die de beveiliging van de Mifare Classic-chip in de OV-Chipkaart volledig ontmantelde. Op tv lieten zijn studenten zien hoe ze met eenvoudige apparatuur een kaart scanden en kopieerden, zodat ze op andermans saldo konden reizen. Het project waar al honderden miljoenen euro's in zijn gestoken, stond even op instorten maar lijkt nu gered.
Ondoorgrondelijk
Volgens Rop Gonggrijp, ex-hacker en oprichter van de stichting 'Wij vertrouwen de stemcomputers niet', werkt de overheid volgens een vast recept, waarbij de boel vaak in de soep loopt. Er wordt een leger consultants ingehuurd die op aparte eilandjes werken, zodat zich een ondoorgrondelijk geheel vormt. Daar komt bij dat ambtenaren vaak weinig snappen van de techniek. Gonggrijp: ,,De afgelopen jaren zijn alle technische mensen verdwenen. Ze zijn teruggekomen als consultant. De overgebleven ambtenaren zijn jurist. Die moeten de techniek beoordelen. Maar ja, we leven niet meer in de jaren tachtig.''
Er is een oplossing, zeggen de twee deskundigen: de software in alle openheid op internet ontwikkelen. Iedereen die wil, levert dan een bijdrage en hackers - zoals de Nijmeegse studenten - mogen vrij schieten. Open source , heet dat. Op die manier wordt in de praktijk ijzersterke software ontwikkeld, meent Jacobs. Maar zo ver is het voorlopig niet. Het laatste digitale debacle is nog niet geweest. ,,Het voelt nog steeds tegen-intuïtief om alles prijs te geven. Men denkt toch: laten we onze informatie maar geheim houden.''
Was er voor computers geen rechtstaat? Is er alleen maar een fundament van een onze rechtstaat als de overheid bergen en bergen digitale gegevens heeft van haar burgers en ze ook nog eens snel en goed kan vinden?quote:De fundamenten van de rechtsstaat worden erdoor aangetast
Er was wel degelijk een rechtstaat, maar je snapt natuurlijk wel dat die ondermijnt wordt nu computers de basis zijn geworden van die rechtstaat. En vergis je niet, dat heeft niet alleen met betrgen digitale gegevens te maken; alles in bijvoorbeeld de rechtspraak gaat tegenwoordig digitaal. Terugstappen naar "analoog" is niet te doen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 06:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Was er voor computers geen rechtstaat? Is er alleen maar een fundament van een onze rechtstaat als de overheid bergen en bergen digitale gegevens heeft van haar burgers en ze ook nog eens snel en goed kan vinden?
Maar als de grote bedrijven jouw voorstel onder ogen krijgen lachen ze zich helemaal de ballen uit de broek.quote:Op donderdag 3 juli 2008 08:15 schreef ralph_lisse het volgende:
Overheid en ICT kan goed gaan maar er moet gewoon een ministerie opgericht worden voor Informatie en Communicatie die alle projecten leid en automatisch eigenaar is van alle computer systemen van de overheid. Elk onderdeel van de overheid heeft nu zn eigen budget en zn eigen computer systemen. Leuk als je systeem A bij overheid A moet koppelen aan overheid B systeem B. Deze zullen standaard niet met elkaar praten en er moet dus een programmeur ingehuurd worden om een interface te maken enz.
En die externe bedrijven zoals Gentronics enzo lachen zich dood
Vooral dat, vooral dat.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:02 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Ik heb het afgelopen jaar zelf meegewerkt aan een ICT project voor een grote gemeente in Nederland.Het kennisniveau op het gebied van ICT is gewoon bedroevend laag, veel mensen hebben totaal geen benul van de mogelijkheden die bestaan en wat voor gevolgen bepaalde keuzes hebben.
Is dat belangrijk dan?quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:02 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Het kennisniveau op het gebied van ICT is gewoon bedroevend laag, veel mensen hebben totaal geen benul van de mogelijkheden die bestaan en wat voor gevolgen bepaalde keuzes hebben.
Dat is allemaal prima, als je me dan ook precies vertelt wat je wilt hebben. Om welke gegevens hebben we het precies, wat moet er met die gegevens gedaan worden, en waar gaat het voor gebruikt worden?quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:35 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Is dat belangrijk dan?
Ik hoef toch ook geen verstand van auto's te hebben als ik een auto aanschaf. Ik wil dat dat ding rijdt, maximaal zoveel kost en ik wil een radio/cd-speler erin.
Net zoals met een computersysteem. Ik wil offertes registreren, klantgegevens kunnen bijhouden en rapporten uitdraaien. Dan mag jij als leverancier verzinnen dat de applicatie schaalbaar, onderhoudbaar, veilig en performant is. En hoe je dat doet zal me al helemaal worst wezen. Dan wil ik alleen weten van jou hoeveel het kost en hoelang het gaat duren.
Bullshit.quote:Jammergenoeg is het niveau van system integrators net zo laag. De beste mensen zitten op conjsultancy klussen, dus de inhoud ontwikkeling van projecten gebeurt door mensen die net even op de bank zitten.
Verder wordt elke applicatie nog steeds ontwikkelt naar de smaak van de developer. Welke tools en architectuur er gebruikt wordt wisselt vaker dan ik van onderbroek. Zolang de IT branche niet volwassen is, blijft het maar een eind aanrommelen.
Nou, verlicht ons eens. Want ik heb geen flauw benul waar je het over hebt.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 00:16 schreef RonaldRegen het volgende:
Ik zie een enorm gat in de markt. Heb je alleen wel ècht slimme mensen voor nodig, en niet van die MBO-prutsers die het normaal gesproken doen.
Als je geen flauw benul hebt waar ik het over heb, waarom dan die afkeurendequote:Op zaterdag 30 augustus 2008 00:20 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Nou, verlicht ons eens. Want ik heb geen flauw benul waar je het over hebt.
Omdat je hier binnen komt banjeren alsof je het ei van Columbus hebt voor een probleem dat al lang en breed onderkend is en wat doorgaans niet aan de competenties van het voetvolk ligt, en en passant ICT'ers even neerzet als domme sukkels.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 00:30 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Als je geen flauw benul hebt waar ik het over heb, waarom dan die afkeurende [ afbeelding ] ?
HO STOP! De ICT-ers die het voor elkaar krijgen om miljarden van de overheid te krijgen, daar een niet-werkend project voor leveren, en er mee wegkomen, zijn GENIAAL! Net als het millenniumprobleem zo'n groot financieel succes was trouwens.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 00:49 schreef HenryHill het volgende:
[..]
..., en en passant ICT'ers even neerzet als domme sukkels.
eh, die individuele ambtenaar heeft nauwelijks een keuze. Er wordt vanuit den haag een doel opgelegd gebaseerd op idealistische denkbeelden bij denktanks en vervolgens moeten lokale overheden dat soort niet te realiseren doelen zien te halen. Bedrijven spelen daar mooi op in, die bieden de onhaalbare doelen aan en vervolgens wordt het traject gestart. Uiteindelijk blijkt dat het doel niet gehaald kan worden (duh) en worden ze bijgesteld. Rsultaat, allerlei half afgemaakte projecten en enorme kosten.quote:Op donderdag 3 juli 2008 09:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Het probleem is waarschijnljik dat degenen die er beslissingen over nemen werkelijk geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn! Dat zie je goed als een minister na 4 jaar op een totaal ander departement verder gaat..... Het wordt dus tijd om dergelijke mensen ook enig verstand van zaken te geven, of beter andersom: kies ministers eens op vakkennis i.p.v. op populair-zijn-binnen-hun-partij!
Die stemcomputers bijvoorbeeld, het was al vele jaren duidelijk dat ze per definitie niet voldoen aan de democratische eisen van controleerbaarheid. Toch worden ze nu pas afgeschaft, door een regering die met illegale stemcomputers is verkozen...
Het probleem ligt trouwens niet alleen bij de ICT, het ligt bij ALLE overheidsprojecten... Simpelweg omdat ambtenaren geen belang hebben bij eenvoudige simpele oplossingen, het moet allemaal megalomaan groot zijn, iets met ego gok ik. Terwijl iedereen weet en ziet dat de overheid vele miljarden verspilt!
Ik zou haast provisiebasis willen voorstellen... Voor elke miljard euro die de ministertjes de belastingbetaler besparen, mogen ze 1 % houden...
quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 08:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
HO STOP! De ICT-ers die het voor elkaar krijgen om miljarden van de overheid te krijgen, daar een niet-werkend project voor leveren, en er mee wegkomen, zijn GENIAAL! Net als het millenniumprobleem zo'n groot financieel succes was trouwens.
Het probleem van de overheid is simpelweg dat ze ANDERMANS geld verspillen... Laat die ambtenaren eens op provisiebasis werken: minimumloon + 10 % van alles wat je weet te besparen. Wedden dat het opeens veel goedkoper kan?
Dat zeg jij. Ik zeg van niet. Om dergelijke complexe problemen te kunnen oplossen is een bijzonder hoog analytisch vermogen een vereiste. Dat loopt helemaal niet rond in de ICT, dat zijn 99% blaatapen en prutsers, of een combinatie daarvan.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 00:49 schreef HenryHill het volgende:
en wat doorgaans niet aan de competenties van het voetvolk ligt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |