Hoe maak je eigenlijk een zinvol onderscheid tussen deze twee mogelijkheden? Dat lijkt me inherent onmogelijk. Als een verschijnsel x zich onttrekt aan wet y ben ik op voorhand geneigd wet y te verwerpen, en niet zozeer om x te bestempelen als bovennatuurlijk.quote:Op donderdag 18 november 2010 22:49 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Zeker, volgens de fysica moet echter elke wet uniform zijn om wet te zijn. Als verschijnsel x zich onttrekt, is de wet niet meer uniform. Er zijn dus twee mogelijkheden :
a) De wet is geen fysische wet : in dit concrete geval zou de causaliteit geen wet zijn. Dit heeft nogal pijnlijke consequenties voor heel de fysica. In dat geval is mijn argument niet meer geldig, maar ik ga er vanuit dat de fysische wetten kloppen (zie eerste post). Als we daar namelijk niet vanuit gaan, is het tamelijk moeilijk een basis te vinden om op te argumenteren.
b) Het verschijnsel x is verheven of transcendent aan die wet. Dan heb ik een god.
Dat klinkt inderdaad heel erg als het oneindige regressie argument.quote:Op donderdag 18 november 2010 22:49 schreef yarnamc het volgende:
Als er voor het (fysische) 'iets' nooit niets was, dan zitten we in een eeuwig universum, waar altijd 'iets' was. Dan zitten we met de these van Immanuel Kant : "als het universum eeuwig is, waarom heeft het dan een eeuwigheid geduurd voor de aarde ontstaan is".
Het blijft toch moeilijk om een zinvolle definitie van "bovennatuurlijk" te geven.quote:Op donderdag 18 november 2010 22:49 schreef yarnamc het volgende:
Ja zeker, maar ik denk dat iets dat de fysische wetten overstijgt de naam god eerder verdient dan een hond. Iets bovennatuurlijk, iets boven de fysische wetten, is dat niet exact wat men god heeft genoemd, voordat het godsbeeld door het jodendom, christendom, ... gemanipuleerd is?
Theoretisch klinkt dat inderdaad zeer aannemelijk, in de praktijk echter denk ik dat het niet zo eenvoudig is, zeker niet als we het over een zeer belangrijke wet hebben. In dit concrete geval, waar de wet causaliteit is, en er noodzakelijkerwijs een verschijnsel x is geweest dat de causaliteit overstijgt, lijkt het mij persoonlijk aannemelijker om verschijnsel x bovennatuurlijk te noemen, dan nu de wet van de causaliteit te verwerpen.quote:Op vrijdag 19 november 2010 17:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe maak je eigenlijk een zinvol onderscheid tussen deze twee mogelijkheden? Dat lijkt me inherent onmogelijk. Als een verschijnsel x zich onttrekt aan wet y ben ik op voorhand geneigd wet y te verwerpen, en niet zozeer om x te bestempelen als bovennatuurlijk.
Anders gezegd: een wet die uitzonderingen kent, bovennatuurlijk of niet, is niet uniform - en dus per definitie geen wet.
Nee, geen geloof maar wel rede, dus geloof jij in de rede.quote:Op vrijdag 19 november 2010 17:34 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Het is gewoon een eenvoudige constatering dat jij niet voor de hele wereldbevolking kunt spreken. Daar komt weinig geloof bij kijken.
Tenzij je er bullshit van wenst te maken en geloven in een hele andere context gaat zien dan dit topic.
Ik zie eigenlijk niet in waarom causaliteit afhankelijk is van een nog niet volledig uitgewerkte kwantumgravitatie-theorie.quote:Op donderdag 18 november 2010 22:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In de fysica is causaliteit een eigenschap van ruimtetijd. Zolang we geen theorie van kwantumgravitatie hebben, hebben we ook geen notie van "causaliteit". Of je moet je vastklampen aan filosofische noties van causaliteit die je zelfs zonder ruimtetijd kunt definieren. In mijn ogen zou dat zinloos zijn, maar filosofen zullen het daar misschien niet mee eens zijn. Dus je kunt zo ook niet van "de oorzaak voor de oerknal" spreken totdat we betere theorieën hebben.
In de wiskunde is er een enorm verschil tussen 'niet bestaan' en 'oneindig zijn'. Oneindig behoort tot de verzameling van de uitgebreid reële getallen. Als we het over niet bestaan hebben, hebben we het over een verzameling die leeg is.quote:[..]
Dat is wiskunde; daar kun je simpelweg stellen dat de limiet
limx --> 0+ 1/x
niet bestaat ("oneindig is"). Maar Ik had het over een fysische potentiaal. "Oneindig" is een begrip wat lastig te hanteren is in de fysica. Zo is oo+oo nog steeds oo. Je kunt er geen kwantitatieve uitspraken meer over doen.
Sterker nog, dat is één van de redenen waarom mensen snaartheorie zo fijn vinden: het claimt een eindige theorie te zijn van kwantumgravitatie.
Als er zo'n begin moet zijn. Oneindige regressie lijkt me op zijn best paradoxaal, maar niet zozeer onmogelijk. En bovendien is het volstrekt onduidelijk of en hoe een god de paradox oplost: een god is of statisch, of dynamisch. Als die god statisch is kan hij geen universum voortbrengen. Is hij dynamisch dan lijdt hij aan dezelfde paradox die je ermee probeert op te lossen.quote:Op vrijdag 19 november 2010 22:29 schreef yarnamc het volgende:
Dus hier hoeft geen enkele transcendentie ingevoerd te worden, bij het begin van de causaliteit wel.
Dit klinkt wel heel erg alsquote:Op vrijdag 19 november 2010 19:19 schreef yarnamc het volgende:
Als we er vanuit gaan dat causaliteit nu eens niet klopt, zitten we ook bij een god, want wat is dan de reden dat alles verloopt zoals het nu loopt? Het zo blijft lopen? Geen fysische causale wetten meer, maar een extern principe dat alles leidt. Hiermee wil ik dus zeggen dat wet y verwerpen, nog steeds naar een transcendentie leidt.
Maar toen werd je geknuffeld door het vliegende spaghettimonster en zag je de waarheidquote:Op zaterdag 20 november 2010 14:14 schreef Bellum het volgende:
Mijn reden was dat ik er niet voor open stond. Uit bitterheid en arrogantie.
Het is niet een kwestie van een knop omzetten, ik was tijdens mijn tienerjaren echt zeer anti-religieus.quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:17 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar toen werd je geknuffeld door het vliegende spaghettimonster en zag je de waarheid?
Of toch een andere religie ?
Wat deed je besluiten dat het RK beter was dan een willekeurig protestants geloof, of Islam, Hindoeisme etcquote:Op zaterdag 20 november 2010 14:28 schreef Bellum het volgende:
[..]
Het is niet een kwestie van een knop omzetten, ik was tijdens mijn tienerjaren echt zeer anti-religieus.
Maar in een zoektocht naar zingeving ben ik me enkele jaren geleden met oprechte interesse gaan verdiepen in het geloof waar ik mee was opgevoed: het Rooms-Katholicisme. En langzaam maar zeker heb ik daarin gevonden wat ik zocht. Het is natuurlijk niet alsof alle twijfel nu voor altijd weg is. Ik dacht ooit ook dat geloof de gemakkelijke weg was, maar dat is het niet; het vergt moeite, toewijding en kwetsbaarheid.
Het sprak me het meeste aan, waarschijnlijk omdat ik het al vanaf mijn jeugd als vertrouwd beschouw. Hoewel ik al vroeg besloot dat ik er niet in geloofde en mijn ouders er niets meer mee deden, ben ik op de een of andere manier toch naar een Katholieke middelbare school gegaan en later naar een Katholieke universiteit. Dus hoewel ik er destijds niets mee te maken wilde hebben, was het toch dichtbij me. Het is ook het geloof van mijn grootouders, en hun grootouders, enzovoorts.quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wat deed je besluiten dat het RK beter was dan een willekeurig protestants geloof, of Islam, Hindoeisme etc? Of heb je die vergelijking niet echt gemaakt en voelde het gewoon "goed"
?
Ach, is waarheid niet overrated ? Geef mensen de keuze tussenquote:Op zaterdag 20 november 2010 15:54 schreef Modus het volgende:
Boeie of iets saai, kaal en beperkt is, het gaat toch om wat waar of niet waar is?
Voor mij is dit waar, daar gaat het om.quote:Op zaterdag 20 november 2010 15:54 schreef Modus het volgende:
Boeie of iets saai, kaal en beperkt is, het gaat toch om wat waar of niet waar is?
Niet, maar dat beweer ik ook niet. Het is ook geen toeval, daar geloof ik sowieso niet meer in. Het gaat er mij om dat ik erin heb gevonden wat ik zocht.quote:Vind je het het niet opvallend dat tegenover jouw geschiedenis heel veel andere vergelijkbare verhalen staan, maar dan in andere stromingen, moslims die als moslim zijn opgevoed, het een beetje loslaten, soort van op onderzoek uitgaan en dan toch weer bij de islam uitkomen, idem voor christenen in alle soorten en maten. En die denken allemaal dat ze gelijk hebben. Dan is blijkbaar de opvoeding nogal een bepalende factor. In hoeverre is er dan nog sprake van een welafgewogen keuze? In hoeverre ben je dan in staat onbevooroordeeld alle opties als gelijkwaardige en gelijksoortige concepten naast elkaar te leggen en deze per stuk te bekijken?
De meeste die ik spreek, vooral wat betreft honden. Dat soort kleine dingetjes lijken triviaal, en er zijn vast Moslims die ze negeren, maar dat strookt totaal niet met mijn wereldbeeld.quote:En hoeveel moslims ken jij die daadwerkelijk een punt maken van 'de omstredenheid van muziek en honden'? Mohammed een gewelddadige man? In de bijbel zijn nooit wreedheden beschreven al dan niet ingegeven door god of door god zelf uitgevoerd? Of moeten we dat weer 'in de context' lezen? Is Mohammed wel een profeet dan? Zo nee, waarom niet?
En mag ik jou wat vragen?quote:Op zaterdag 20 november 2010 15:54 schreef Modus het volgende:
Vind je het het niet opvallend dat tegenover jouw geschiedenis heel veel andere vergelijkbare verhalen staan, maar dan in andere stromingen, moslims die als moslim zijn opgevoed, het een beetje loslaten, soort van op onderzoek uitgaan en dan toch weer bij de islam uitkomen, idem voor christenen in alle soorten en maten. En die denken allemaal dat ze gelijk hebben. Dan is blijkbaar de opvoeding nogal een bepalende factor. In hoeverre is er dan nog sprake van een welafgewogen keuze? In hoeverre ben je dan in staat onbevooroordeeld alle opties als gelijkwaardige en gelijksoortige concepten naast elkaar te leggen en deze per stuk te bekijken?
En hoeveel moslims ken jij die daadwerkelijk een punt maken van 'de omstredenheid van muziek en honden'? Mohammed een gewelddadige man? In de bijbel zijn nooit wreedheden beschreven al dan niet ingegeven door god of door god zelf uitgevoerd? Of moeten we dat weer 'in de context' lezen? Is Mohammed wel een profeet dan? Zo nee, waarom niet?
Dat vind ik nogal tegenstrijdig met je volgende antwoord:quote:Op zaterdag 20 november 2010 16:50 schreef Bellum het volgende:
Voor mij is dit waar, daar gaat het om.
Hoe kan je nou zeker zijn van die absolute waarheid als blijkbaar andere factoren daar ook een rol in spelen, factoren die bij anderen tot hele andere conclusies leiden?quote:Niet, maar dat beweer ik ook niet. Het is ook geen toeval, daar geloof ik sowieso niet meer in. Het gaat er mij om dat ik erin heb gevonden wat ik zocht.
Maar is islam daarom dus niet waar? Bestaat Allah daarom niet? Moslims mogen ook geen alcohol drinken, nou eh... je snap wel waar ik heen wil. Beetje wazig argument dus.quote:De meeste die ik spreek, vooral wat betreft honden. Dat soort kleine dingetjes lijken triviaal, en er zijn vast Moslims die ze negeren, maar dat strookt totaal niet met mijn wereldbeeld.
Ah, ik moet het NT lezen om het OT te snappen. Ook daar verschillen christenen onderling nogal van mening over. Ook niet echt opgehelderd dus.quote:En in het OT staan inderdaad wreedheden, maar dat was voor het nieuwe verbond, voor Jezus, voor het NT dus.
Maar is hij door god ingegeven of niet? Dat kan alleen of wel of niet. Als jij vindt van niet (en op basis van wat?) hebben al die miljarden moslims het dan fout? Houdt Allah hen voor de gek? Houdt god hen voor gek? Zijn ze zelf gek? In hun ogen doe jij precies hetzelfde als waar jij ze ze van beticht, ze verwijten dat ze het verkeerd doen. Beide partijen beroepen zich op uitermate twijfelachtige nogal ruim interpretabele bronnen daarvoor. En precies Bellum uit Schubbekutterveen heeft gelijk omdat god hem dat duidelijk heeft gemaakt. 3 straten verderop is ws iemand te vinden, hell, sterker nog, ws iemand die ook RK is, en die details anders ziet dan jij en die ook goddelijke bevestiging claimt. Dat kan toch niet?quote:Mohammed is niet mijn profeet, maar wel die van de Moslims, en in hun heilige geschriften worden zijn gewelddaden uitgebreid beschreven. Dan heeft Jezus toch een heel andere boodschap, niet?
Maar hoe hou je het dan vol? Waarom accepteer je dan al het leed dat komt met dit leven als je denkt dat het zinloos is? Zijn de kleine pleziertjes echt voldoende voor jou om het de moeite waard te maken?quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:51 schreef Modus het volgende:
Er is geen zin, dus ja dat is wel eens lastig ja. 'Zin' is sowieso maar een menselijk concept.
Voor mij is een persoonlijke waarheid de hoogste waarheid. Het kan me niet zoveel schelen wat voor anderen die waarheid is.quote:[..]
Dat vind ik nogal tegenstrijdig met je volgende antwoord:
[..]
Hoe kan je nou zeker zijn van die absolute waarheid als blijkbaar andere factoren daar ook een rol in spelen, factoren die bij anderen tot hele andere conclusies leiden?
Nou nee, want geloven is grotendeels een gevoel. Als het niet goed voelt, is het voor mij dus niet waar.quote:[..]
Maar is islam daarom dus niet waar? Bestaat Allah daarom niet? Moslims mogen ook geen alcohol drinken, nou eh... je snap wel waar ik heen wil. Beetje wazig argument dus.
Natuurlijk verschillen Christenen daarover niet van mening. Dan snap je of niet wat Christenen zijn, of niet wat het NT is.quote:[..]
Ah, ik moet het NT lezen om het OT te snappen. Ook daar verschillen christenen onderling nogal van mening over. Ook niet echt opgehelderd dus.
Dat kan zeker, zo gaat het over de hele wereld. En nee, ik geloof niet dat Mohammed een profeet van God is, dat is wat Moslims geloven. En die zitten dus fout wat mij betreft, maar dat is hun eigen keuze.quote:[..]
Maar is hij door god ingegeven of niet? Dat kan alleen of wel of niet. Als jij vindt van niet (en op basis van wat?) hebben al die miljarden moslims het dan fout? Houdt Allah hen voor de gek? Houdt god hen voor gek? Zijn ze zelf gek? In hun ogen doe jij precies hetzelfde als waar jij ze ze van beticht, ze verwijten dat ze het verkeerd doen. Beide partijen beroepen zich op uitermate twijfelachtige nogal ruim interpretabele bronnen daarvoor. En precies Bellum uit Schubbekutterveen heeft gelijk omdat god hem dat duidelijk heeft gemaakt. 3 straten verderop is ws iemand te vinden, hell, sterker nog, ws iemand die ook RK is, en die details anders ziet dan jij en die ook goddelijke bevestiging claimt. Dat kan toch niet?
Nou prima maar verwacht dan geen medewerking als hele volksstammen op basis van zo'n ongefundeerde persoonlijke waarheid bv. wetten door willen voeren.quote:Op zaterdag 20 november 2010 18:03 schreef Bellum het volgende:
Voor mij is een persoonlijke waarheid de hoogste waarheid. Het kan me niet zoveel schelen wat voor anderen die waarheid is.
Ook daar zijn heel wat christenen het niet mee eens. Menig christen/gelovige op fok die het geloof rationeel probeert te onderbouwen. Meet koningdavid.quote:Nou nee, want geloven is grotendeels een gevoel. Als het niet goed voelt, is het voor mij dus niet waar.
Proest. Ja, daar verschillen de christenen wel van mening over. Ook dat is gebleken alleen al uit jarenlang dit soort discussies volgen op Fok en Tweakers.quote:Natuurlijk verschillen Christenen daarover niet van mening. Dan snap je of niet wat Christenen zijn, of niet wat het NT is.
Dus Bellum uit Schubbekutterveen heeft als eeeeenige van de hele wereld de juiste interpretatie van god doorgekregen?quote:Dat kan zeker, zo gaat het over de hele wereld. En nee, ik geloof niet dat Mohammed een profeet van God is, dat is wat Moslims geloven. En die zitten dus fout wat mij betreft, maar dat is hun eigen keuze.
Die afkeer begrijp ik. Ik ben ook geen voorstander van theocratie, zolang ik maar de vrijheid om mijn geloof te beleven.quote:Op zaterdag 20 november 2010 18:15 schreef Modus het volgende:
[..]
Nou prima maar verwacht dan geen medewerking als hele volksstammen op basis van zo'n ongefundeerde persoonlijke waarheid bv. wetten door willen voeren.
Misschien is hij daartoe in staat. Ik niet, want ik ben dan ook geen theoloog. En ik gaf zelf al aan dat twijfel en onzekerheden nog steeds af en toe de kop opsteken. Maar die wegen niet op tegen het levensgeluk en de zingeving die ik vind in mijn geloof.quote:[..]
Ook daar zijn heel wat christenen het niet mee eens. Menig christen/gelovige op fok die het geloof rationeel probeert te onderbouwen. Meet koningdavid.
Misschien begrijp ik je dan verkeerd, maar als je het NT negeert ben je geen Christen volgens de definities die ik ken.quote:[..]
Proest. Ja, daar verschillen de christenen wel van mening over. Ook dat is gebleken alleen al uit jarenlang dit soort discussies volgen op Fok en Tweakers.
Voor mij wel. Nogmaals, het boeit me niet wat anderen wel of niet geloven. Mijn geloof werkt voor mij.quote:[..]
Dus Bellum uit Schubbekutterveen heeft als eeeeenige van de hele wereld de juiste interpretatie van god doorgekregen?.
Zijn er dan meerdere waarheden tegelijkertijd?quote:Op zaterdag 20 november 2010 16:50 schreef Bellum het volgende:
Voor mij is dit waar, daar gaat het om.
Hij lijdt niet aan de paradox, aangezien hij transcendent is en dus verheven is boven de fysische wetten.quote:Op vrijdag 19 november 2010 22:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als er zo'n begin moet zijn. Oneindige regressie lijkt me op zijn best paradoxaal, maar niet zozeer onmogelijk. En bovendien is het volstrekt onduidelijk of en hoe een god de paradox oplost: een god is of statisch, of dynamisch. Als die god statisch is kan hij geen universum voortbrengen. Is hij dynamisch dan lijdt hij aan dezelfde paradox die je ermee probeert op te lossen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |