| markvanwerven | donderdag 11 november 2010 @ 17:45 |
| Hey allemaal, Ik mag al weer een nieuwe leaseauto gaan nemen want deze zit er weer op na 4 jaar. Ik zit te twijfelen tussen de Audi A3 of de BMW 1 serie. Natuurlijk is dit nog heel vaag, want je hebt heel veel varianten van deze modellen autos. Ik heb een lease budget van 600 euro. Ik moet een eigen bijdragen betalen voor onderstaande modellen. Hieronder een lijstje welke ik eventueel op mijn lijstje heb staan: Kleur: Zwart Bekleding: Zwart stof of grijs stof of beige stof (weet ik nog niet) Leaseperiode: 48 maanden Km per jaar: 40000 km Audi A3 Ambition Business Edition 3 deurs 1.6 TDI 77KW 105pk b]Leasebedrag:[/b] weet ik nog niet Extra optie: Xenon Plus verlichting 20% bijtelling Audi A3 Sportback Ambition Business Edition 5 deurs 1.6 TDI 77KW 105pk Leasebedrag: 739,05 p/m excl. brandstof Extra optie: Xenon Plus verlichting 20% bijtelling Op de ambition zitten de volgende opties standaard: Interieur Exterieurdelen in charosirie kleur (stootstrips en daklijsten) Decoratie lijsten chrome: portieren, zijpanelen, middednconsole Instaplijsten chrome Stoelbekleding stof dynamiek Exterieur 17 inch velgen: 5 arm kinetic design maat 7,5 J x 17, banden 225/45 R 17 Functioneel Passagiersstoel in hoogte verstelbaar Mistlampen in voorbumper Zonnescherm achterruit Sportonderstel Leren sportstuur, versnellingspookknop en handrem Sportstoelen voorin BMW 1 Serie 116D Corporate Lease Business Line Edition 3 deurs 85KW 116pk Leasebedrag: 681,48 p/m excl. brandstof Extra optie: Chrome Line Exterieur (Dit zijn die chrome strips om de ramen heen) 25% bijtelling BMW 1 Serie 116D Corporate Lease Business Line Edition 5 deurs 85KW 116pk Leasebedrag: 685,49 p/m excl. brandstof 25% bijtelling Op de Business Line Edition zitten de volgende opties standaard: Interieur Exterieurdelen in charosirie kleur (stootstrips en daklijsten) Middenarmsteun voor incl. opberging Exterieur 17 inch velgen: M dubbelspaak (207) 17“ (S02MG) Xenon lampen voor dim en grootlicht incl. carona ringen Functioneel Koplampsproeiers? Mistlampen in voorbumper Regen en lichtsensor Sportonderstel Multifunctioneel leer stuur Airconditioning met links en rechts gescheiden automatische regeling, AUC, condens en zonnesensor, actief koolstoffilter Opbergpakket? Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij helpen bij mijn beslissing. Plaats je in mijn situatie met bovenstaande gegevens. Heb een huurwoning en woon daar samen met mijn vrouw. Ik verdien 2700. Misschien dat jullie hier wat aan hebben:) ![]() ![]() | |
| poqpoq | donderdag 11 november 2010 @ 17:47 |
| Ik vind de a3 serie echt een typische auto , waar het geld opwas toen de achterkant gemaakt werd. Bmw heeft er nog wat leuks van weten te maken. Moet ik wel zeggen dat de nieuwe a3 de goede kant op gaat. Echter led verlichting, sja wat zal ik ervanzeggen. Ik vind het nogal een gimmick. Een gepimpte golf heeft het ook. | |
| matthisl | donderdag 11 november 2010 @ 17:51 |
| Ik zou de 1-Serie nemen, dat vind ik toch meer een rijders auto. En verder zou ik mijn geld niet aan xenon uitgeven maar eerder aan opties voor het interieur. Audi en BMW hebben beide een behoorlijke waslijst met opties waar erg leuke dingen tussen staan. De A3 gaat je meer comfort bieden. 1-Serie is wat sportiever afgesteld. - edit: Met dat geld kan je natuurlijk ook voor een veel luxere uitgeruste Golf gaan. Een GTD bijvoorbeeld | |
| FalleNk810i | donderdag 11 november 2010 @ 17:52 |
| Ik zou voor de A3 gaan, maar dat is puur op de looks gebaseerd... zowel interieur als exterieur.. Maar kwa rijeigenschappen zou de BMW wel eens beter kunnen zijn.. zeker met het sportonderstel | |
| Captain_Ghost | donderdag 11 november 2010 @ 17:53 |
| heb ej al proefritten gemaakt?. | |
| TheOneAndOnly | donderdag 11 november 2010 @ 17:53 |
| WTF is een charosirie? | |
| FalleNk810i | donderdag 11 november 2010 @ 17:57 |
| |
| erikh | donderdag 11 november 2010 @ 18:02 |
Ik zou ook eens naar de Lexus CT200H kijken. Gaat het opnemen tegen de a3 en de bmw1 serie, en met 14% bijtelling.![]() Interieur: ![]() | |
| Microtubuli | donderdag 11 november 2010 @ 18:04 |
| Is privé een auto aanschaffen uit een hogere klasse (bv een A4 of 3-serie van max. 1 a 2 jaar oud) en die gewoon in 10 jaar afrijden uiteindelijk niet veel goedkoper? | |
| matthisl | donderdag 11 november 2010 @ 18:05 |
2e hands rijden is altijd veel goedkoper. Ik denk dat TS vooral niet 10 jaar in dezelfde auto wilt rijden. | |
| LoggedIn | donderdag 11 november 2010 @ 18:07 |
| audi rijdt comfortabeler, mr een a3 heeft wel een slecht imago en vind m niet mooi. de 1serie is dan beter | |
| Bartholomeus | donderdag 11 november 2010 @ 18:24 |
| De A3 sportback, omdat: - Ik het interieur mooier vind - 20% bijtelling in plaats van 25% van de BMW - BMW een stuggere vering schijnt te hebben (geen persoonlijke ervaring) Als ik jou was, zou ik eerst eens proefritten gaan maken. Als je in de Audi je benen niet kwijt kunt bijvoorbeeld, valt die gewoon al af. Als je de stoelen van de BMW niet lekker vindt zitten, is die het haasje. Als je aan de hand daarvan een voorkeur hebt bepaald, kun je gaan kijken of het financiële verhaal die voorkeur nog kan veranderen Trouwens, is 5 deuren een groot voordeel of zit je er 99% van de tijd toch alleen in? In dat geval kun je ook voor de 3-deurs Audi gaan en het geld dat je spaart gebruiken voor meer opties. Of het gewoon niet uitgeven, uiteraard. Het voordeel is dat de 3-deurs iets korter en lichter is, waardoor je een betere gewicht/pk verhouding krijgt Een alternatief is de genoemde Golf 6, maar eerlijk gezegd zou ik dan ook liever de Audi hebben. Trouwens, de Seat Exeo vind ik ook een erg mooie auto, past die niet ook gewoon binnen dit budget? | |
| Microtubuli | donderdag 11 november 2010 @ 19:03 |
Een nieuwe 1-serie is in verhouding ook goedkoper als je er dubbel zo lang in blijft rijden als TS. Maar dan nog zou ik liever 10 jaar in dezelfde 3-serie rijden dan 4 jaar in een 1-serie en vervolgens weer 4 jaar in een (nieuwe generatie) 1-serie. Op zo'n manier rijd je weliswaar nieuwer maar wel altijd in een instapklasse. | |
| Bartholomeus | donderdag 11 november 2010 @ 19:05 |
Moet je ook nog kunnen betalen | |
| Mikkie | vrijdag 12 november 2010 @ 12:42 |
| Poeh, lastige keuze. Leasebedrag is bij de enige wat hoger, maar wel minder bijtelling dus dat compenseert weer. Interieurtechnisch zijn ze allebei mooi, ik ben alleen geen fan van het exterieur van de 1-serie, dus op basis daarvan zou ik nu voor de A3 gaan. Het is ook een beetje wat je zelf wil: nadruk op sportief of comfort? Heb je al proefritten gemaakt? Van beide modellen is overigens het nadeel dat ze over een jaartje ofzo een modelvernieuwing krijgen, dus dan rij je in een verouderd model. Maar daar ga je niet aan ontkomen... | |
| thumbnail | vrijdag 12 november 2010 @ 12:44 |
Mooi ding hoor. | |
| jitzzzze | vrijdag 12 november 2010 @ 13:09 |
| De 1 serie, welke een stuk fijner rijdt dan de A3. De Audi wil eerder rechtdoor, terwijl de BMW wel de bocht om gaat. | |
| markvanwerven | vrijdag 12 november 2010 @ 13:45 |
| Ik vind het nog steeds heel moeilijk. Ik heb in beide autos een proefrit gehouden. Maar wat dan weer jammer is , is dat ik bij de 1 serie een m3 interieur had. Dat was allemaal wel super mooi en sportief enzo. Maar ik wil eigenlijk DE auto zien die ik eventueel later ga nemen. En dat is gewoon een business line. Bij de A3 precies hetzelfde. Daar kreeg ik een A3 attraction met wat extra opties zoals navigatie, velgen en leren stuur. Ook met dat model heb ik weer niet echt kunnen zien wat voor auto ik later eventueel ga rijden. Je krijgt meestal een auto mee die ze op voorraad hebben en die een beetje in de buurt komt van wat je zoekt. Verder is de a3 in de 20 % bijtelling en de 1 serie 25 % bijtelling. Daarnaast heb ik bij de 1 serie 3 deurs weinig eigen bijdrage tegenover de audi. Dus het is allemaal puzzelen en maakt het allemaal weer lastig. | |
| bmwdevil | vrijdag 12 november 2010 @ 13:50 |
| Qua rijden is de A3 sowieso kansloos tegen een 1-serie natuurlijk. Maar hij maakt op het gebied van ruimte wel weer veel goed. Ik heb zelf laatst ook bovenstaande twee modellen op mijn lijstje gehad. Uiteindelijk ben ik voor een wat dikkere Golf gegaan. Een van de hoofdredenen: BMW komt half 2011 met nieuw model, Audi eind 2011 en de Golf gaat nog wel mee tot eind 2012 schat ik in. Dat is dan weer iets waar ik gevoelig voor ben. Daarnaast vind ik een dikkere Golf gewoon veel mooier dan een 'standaard' A3 of 1-serie. | |
| Microtubuli | vrijdag 12 november 2010 @ 20:50 |
Hoe is dit mogelijk? | |
| thumbnail | vrijdag 12 november 2010 @ 21:10 |
Die BMW is toch nogal een stuiterbak? | |
| Mikkie | vrijdag 12 november 2010 @ 21:34 |
Ik denk dat ie gewoon een M-sportinterieur bedoelt | |
| Accordtje | zaterdag 13 november 2010 @ 00:21 |
Het is net wat je definitie van rijden is. Voor het sportieve moet je bij de 1-serie zijn en voor meer comfort bij de A3. Maar hoe dan ook, met de 1.6 TDI van Audi en de 116d van BMW draait het niet eens om het "rijden". Dat is bij beiden motorisch gezien behelpen, dus daar hoef je de keuze al niet op te maken. Overigens komt de nieuwe A3 in 2012 op de markt en volgt de nieuwe Golf (VII) een jaar daarna. Dus je kan nog wel ff vooruit met de Golf VI | |
| -Jay-20- | zaterdag 13 november 2010 @ 10:36 |
| Ik stond een maand of twee geleden voor de zelfde keuze als jou. Omdat ik het moeilijk vond om een keuze te maken ben ik nog eens verder gaan kijken en ben toen ook eens een Volvo dealer binnen gestapt. Na een half uurtje en een testritje in de nieuwe c30 r-edition was ik eigenlijk de Audi en BMW alweer vergeten: - Tot het einde van het jaar 4500 euro korting op de r-edition, luxe uitgevoerd, waardoor de d2 125pk momenteel slechts 24995,- euro kost. Met 20% bijtelling zullen je maandlasten hierdoor veel lager liggen! - T.o.v. De andere twee auto's net zo veel, if not more comfort en luxe. Volledig leder uitgevoerd, comfort stoelen , sport onderstel,standaard 17 inch velgen, etc, etc.. - Iets specialer dan de a3 en 1-serie waar je in iedere straat 3 a 4 van ziet staan.... - Nadeel t.o.v. de a3 is dat je iets minder ruimte hebt, het is een coupe, enkel 3-deurs dus - Lijnen van de auto moeten je liggen (love it or hate it ![]() Is dat niets voor je? [ Bericht 0% gewijzigd door -Jay-20- op 13-11-2010 13:05:27 ] | |
| thumbnail | zaterdag 13 november 2010 @ 11:02 |
Ik las op autoweek revieuws dat deze auto een beetje traag was. Is dat zo omdat het best een zware auto is met maar 125 pk of valt het mee? | |
| Captain_Ghost | zaterdag 13 november 2010 @ 12:17 |
| 125 pk is al prima genoeg. Je kunt niet sneller dan 120 rijden in nederland. ik heb gare opel corsa met 60 pk en rijd prima gelijk mee in de verkeer. | |
| tcr | zaterdag 13 november 2010 @ 12:35 |
Moet je diesel kiezen? In de nieuwe berekening die ik laatst mocht maken kon ik met mijn km/jaar (35.000) benzine (of hybride) kiezen. Gegaan voor de Seat Leon Businessline High met leerpakket. Vergeleken met die Audi van jouw 100 euro in de maand goedkoper, Dieselmodel zal iets minder zijn, maar wel meer opties: Xeon, Parkeersensors voor en achter, stoelverwarming (zat bij leerpakket), bandenspanningscontrole en navigatie voor Europa.![]() Ook in candywhite | |
| -Jay-20- | zaterdag 13 november 2010 @ 12:49 |
Het leuke aan deze auto is dat hij er van buiten erg sportief uitziet, maar van binnen rijdt als een luxe cruiser. Het is niet echt een scheurijzer, maar met zijn 125pk toch behoorlijk pittig! Bovendien zit er een 6-bak in wat natuurlijk ideaal is. Dit is dus een goede auto voor iemand die veel lange comfortabele ritten wil maken, maar toch een relatief sportief ogende auto wil De (huidige) Leon zit toch in een andere klasse, die is qua afwerking zowel binnen als buiten toch duidelijk minder dan de eerder genoemde wagens. | |
| tcr | zaterdag 13 november 2010 @ 13:05 |
Ontken ik ook niet, maar daar heb ik geen >100 euro per maand extra voor over. Plus dat de Seat dus voor dat geld wel alles standaard heeft, wat bij BMW en Audi nog opties zijn. Lekker met ecomotive, dus auto in de vrij en de motor is uit (scheelde in leaseprijs, terwijl auto duurder is). Doet me denken aan de BMW 1 die ik een keer zag op de parkeerplaats van het werk zag, met plastic wieldoppen, dat is toch zo zonde, die rijdt dus puur voor het merk | |
| OEM | zaterdag 13 november 2010 @ 19:11 |
Die 1-serie kun je in de configurator opvoeren en je ziet exact hoe het eruit gaat zien. Met die proefrit erbij zou je een goed beeld moeten krijgen van hoe het er uit komt te zien. Elke dag een smile op je gezicht? De 1-serie nemen. Wel sportstoelen aankruisen, want de standaard stoelen zitten ruk. | |
| Microtubuli | zaterdag 13 november 2010 @ 20:51 |
Candywhite is gewoon Caddywhite, bestelwagen kleur. Als het nu toevallig geen trend zou zijn zou niemand het kopen. | |
| bmwdevil | zondag 14 november 2010 @ 11:15 |
Wat een bullshit.. Misschien gaf die persoon wel meer om het interieur en was dat helemaal volgehangen. Bovendien, een BMW 1 met wieldoppen rijdt nog altijd beter dan een Leon hoor. Motorisch gezien zou het zeker ook niet mijn keuze zijn inderdaad, maar dat betekent niet dat je geen keuze kan maken op basis van hoe fijn een auto stuurt. | |
| bmwdevil | zondag 14 november 2010 @ 11:18 |
De C30 blijft toch ook wel iets (niet veel) achter qua afwerking hoor, bij de 1 serie en A3. Wel een hele fijne en mooie reiswagen! Vooral ideaal voor de lekker lange ritten. | |
| pisnicht | zondag 14 november 2010 @ 11:18 |
| Dat je voor 600,- uberhaupt zo'n auto kan rijden? Bij ons kon je met 600 net een kale golf rijden. Ik heb een a3 gehad en zat op 925,- (ex brandstof) | |
| BrinkydeBMW | zondag 14 november 2010 @ 11:21 |
| Ik zeg A3 Om de looks en opties Het onderstel van BMW's is ook klasse (eigen ervaring)
| |
| -moppie- | zondag 14 november 2010 @ 11:23 |
Voor 925 euro per maand heb je een auto van 38.000 euro. 40.000km 4 jaar...... | |
| Bargehassus | zondag 14 november 2010 @ 11:29 |
Ruk is misschien een beetje sterk uitgedrukt, maar het kan zeker beter. De sportstoelen zitten absoluut top. Xenon zou ik als optie weglaten, heb je normaal gesproken niet nodig. Tenzij je veel in het donker over binnendoorweggetjes rijdt. Geheel genomen zou ik voor de 1 gaan. Hoewel ik als BMW-rijder misschien niet geheel onbevooroordeeld ben. Maar mijn zus heeft een A3 en ja, ik heb er gewoon niet zoveel mee... | |
| BrinkydeBMW | zondag 14 november 2010 @ 11:35 |
Dat is toeval Wat voor een BMW heb jij? OT: moeilijke keuze, maar toch de A3 denk ik dan | |
| pisnicht | zondag 14 november 2010 @ 11:36 |
ehh, dat zeg ik toch ook? | |
| -moppie- | zondag 14 november 2010 @ 11:38 |
Kost zo'n autootje 38000 euro? | |
| pisnicht | zondag 14 november 2010 @ 11:42 |
| Bij 40k ga je geen benz rijden en als je een beetje wat wil ben je idd zo 38k kwijt. Ik had een 2.0 tdi, ambition, s-tronic en met wat kleine opties erbij kwam ik op 37.400. als je alleen zo'n instapdoos kan rijden kan je beter een goed aangeklede seat nemen. | |
| Bargehassus | zondag 14 november 2010 @ 11:59 |
E90 330i, LeMansblauw. | |
| tcr | zondag 14 november 2010 @ 12:03 |
Het is lease, dus wat maakt het uit, toch geen last van rest-waarde en de kleur is 'gratis'. Na twee donkere kleuren eens wat anders... | |
| pisnicht | zondag 14 november 2010 @ 12:04 |
| |
| tcr | zondag 14 november 2010 @ 12:08 |
Als TS maar een norm van 600 euro heeft dan is dit denk ik wel erg boven zijn norm, ik heb wel eens gehoord van bedrijven die geen bovennorm hebben (zolang je maar het verschil bij dokt), maar TS zou ook de netto-maandlasten ernaast moeten leggen. Er moet ook elke maand huur, energie en eten betaald worden (1e levensbehoefte | |
| thumbnail | zondag 14 november 2010 @ 12:15 |
Voor de naam moet je nou eenmaal veel betalen. Of dat slim is is natuurlijk de grote vraag. | |
| markvanwerven | maandag 15 november 2010 @ 10:26 |
| Ik zit er aan te denken om de xenon plus verlichting weg te laten op de Audi. Dat kost me dan 1400 euro minder in de fiscale waarde en ook dus in het leasebedrag. Inruil daarvoor wil ik dan een armsteun nemen en chrome dakrails. Ik heb het hier dan ook over de Audi A3 Sportback Ambition Business Edition 5 deurs. Ik vind de eigen bijdrage van bijna 140 euro best wel veel, niet?? Daarnaast compenseert het eindresultaat weer door de lage bijtelling van de Audi A3 van 20%. Even een ander vraagje he. Mag je gewoon onbeperkt offertes aanvragen van een lease maatschappij? Dus dat je een beetje puzzelt met opties elke keer om te kijken hoeveel dit gaat kosten. Ik merk namelijk dat ze mij zat zijn na 2x mailen voor offertes. Vind ik wel jammer, want ik ben misschien wel een klant straks. | |
| Bartholomeus | maandag 15 november 2010 @ 11:28 |
| Dude, jij wilt een auto zonder armsteun, maar met xenon? WTF? De chrome dakrails zijn ook alleen maar voor de bling, daar zou ik geen geld aan uitgeven als ik jou was. Ga voor de dingen waar je werkelijk wat aan hebt, zoals een armsteun. Xenon valt ook in die categorie wat mij betreft, maar het alternatief (de normale halogeen verlichting) is al lang niet slecht. Het alternatief van de armsteun (namelijk géén armsteun) is echt klote. Je moet eens goed doorrekenen wat welke auto met welke opties je op jaarbasis gaat kosten, zowel in eigen bijdrage als in bijtelling. Vergeet niet dat je over de waarde door extra opties waarvoor je dus de eigen bijdrage voor betaalt, ook bijtelling betaalt. Dus meer eigen bijdrage = ook meer bijtelling, dat gaat dubbel op | |
| thumbnail | maandag 15 november 2010 @ 11:34 |
Je hebt gelijk. | |
| thumbnail | maandag 15 november 2010 @ 11:35 |
Of er zaten winterbanden onder. | |
| thumbnail | maandag 15 november 2010 @ 11:39 |
Net andersom. | |
| tcr | maandag 15 november 2010 @ 13:53 |
Je mag wat je boven je leasenorm zit wel weer van je BRUTO bijtelling aftrekken, maar ik zou als ik TS was hier zowieso mee beginnen. En dan kijken of bepaalde opties je de 10-20-30-... euro per maand extra waard zijn. | |
| Bartholomeus | maandag 15 november 2010 @ 14:05 |
In eerste instantie bedoel ik | |
| Accordtje | maandag 15 november 2010 @ 19:34 |
Offertes mag je onbeperkt aanvragen, dat ze het vervelend vinden om elke keer weer de offerte aan te passen door een optie weg te halen / toe te voegen kan ik me iets bij voorstellen, maar dan nog, klant is klant. Wat je natuurlijk ook kan doen is meerdere verschillende calculaties aanvragen in 1 aanvraag (mail?). Dat is voor de betreffende persoon wel een stuk prettiger werken, kunnen ze in 1 keer door. Ik weet ook niet hoe precies je het tarief wilt weten, maar je kan zelf ook wel enigzins het verschil bepalen door de prijs van de opties te delen door de looptijd. Dan zit je redelijk in de buurt. Heb je in ieder geval een beetje een indicatie. | |
| von_Preussen | maandag 15 november 2010 @ 20:45 |
| Omdat ik mijn eigen auto vaak aan mijn vennoot geef, rij ik regelmatig met vervangend vervoer. En ik rij nu graag alleen maar Duitse premiummerken, dus ik heb van 1-serie tot Audi A6 en Mercedes Benz S-klasse alles al gereden. En dan ook niet 1 lullig stukje van een paar kilometer, maar dan ook meerdere dagen met een minimum van 1.000 kilometer. Waarom ik dit allemaal zeg? Omdat ik van mening ben toch een wat breder perspectief te hebben dan de meeste mensen. Goed, nu tot jouw keuze. Gereden heb ik in de BMW 118d (5-deurs, uit 2009) en BMW 120i Cabrio (uit 2008). Ook heb ik gereden met de Audi A3 2.0 TDI (140pk, 3-deurs uit 2009). Samen iets van 5.000 kilometer. Wat is mij opgevallen bij de Audi A3 Ambition (die had sportstoelen en sportonderstel), dat was dat het onderstel veel harder geveerd is dan bij de BMW. Dat was een weekje leuk, maar als jij 4 jaar lang 40.000km maakt, dan is het plezier van over de weg stuiteren er heel snel af, want dan ga je het oncomfortabel vinden. En alleen maar omdat je door je auto heen stuitert, is dat niet meteen "sportief". Daar komt bij dat de A3 voorwielaandrijving heeft, en als je dus een beetje vlotte rijder bent voel je de aandrijving constant in je stuur trekken. Ook bij snelle bochten neigt de auto sneller tot schuiven en trekken over de vooras. Dan de BMW 118d, deze had een gewoon onderstel en dat vond ik perfect. Was niet zo hard geveerd dan dat van de A3, maar wel heel erg direct. Daardoor kan je met de 1-serie een stuk beter door bochten heenknallen danwel accelereren. Je voelt namelijk de aandrijving niet in je stuur, maar in je stoel (je voelt de auto van achter werken). Dat is dus de reden waarom ik de 1-serie boven de A3 zou verkiezen, daar komt dan ook bij dat ik de 1-serie in de bediening prettiger vind. Vervolgens zal ik even een aantal opties langsgaan waarvan ik vind dat ze onder de aandacht gebracht moeten worden. Opties voor de 1-serie die ik zou aanraden als een "must-have": - USB aansluiting, dan kan je direct een USB-stick met muziek of een iPod op de auto aansluiten, en ook via de auto bedienen. Geen geklooi met CD's of externe rotzooi, gewoon jouw muziek direct in je wagen. - sportstuurwiel, het standaard stuurwiel ziet er lelijk uit en voel ronduit klote, sportstuurwiel biedt een uitkomst. - multifunctioneel stuurwiel, er is niets beters dan muziek etc. via het stuur te kunnen bedienen, als je dan even met autorijden bezig bent (bijv. drukke weg of rijstrook verwisselen) dan kan je gewoon op de tast snel de muziek / whatever aanpassen en hoef je je aandacht niet op de middenconsole te verleggen. - stoelverwarming, in Nederland kennen wij veel koude dagen, dan is het heerlijk om een warme stoel te hebben. Als ik lange ritten maak, dan vind ik het ook heerlijk om mijn stijve rug even met wat warmte weer los te maken. - middenarmsteun, tijdens het "cruisen" wil ik mijn arm ergens rustig neer kunnen leggen, anders wordt ie alleen maar moe. Links op de deur, rechts op de middenarmsteun. - Unilak (wit of zwart), kost niks. - automatisch dimmende binnespiegel, dan hoef je nooit meer zelf te klooien met die spiegel, maar dimt ie hem automatisch. - regen- en lichtsensor, dito als hierboven, als je het eenmaal hebt wil je het niet missen. Zelf niet meer klooien met licht en ruitenwisser. Al helemaal als de intervalstanden net niet zijn wat jij zoekt. - cruise control, goes without saying, is zuiniger + je rijdt niet te snel - exterieur delen in carrosseriekleur, met dat ongekleurde plastic ziet de auto er maar raar uit. Opties die niet persé noodzakelijk zijn, maar wel zinvol: - Xenon, ziet er erg sjiek uit, en staat daarom bij mij helemaal bovenaan. Alleen het praktisch nut valt een beetje tegen. - automatische climate control, de gewone airco doet het ook goed, maar de automatische is een stuk gemakkelijker om de temperatuur naar wens in te stellen danwel ruiten in een mum van tijd te ontdooien etc. - bluetooth, dan is je telefoon direct op de auto aangesloten, en als je wordt gebeld dan kan je via het stuur de telefoon aansturen danwel wordt de muziek automatisch onderbroken. - chrome line interieur, ziet er net was sjieker uit. Trouwens, er komt een nieuwe 1-serie aan, heb je al eens bij de dealer nagevraagd of ze voorraadauto's o.i.d. hebben met extra opties voor hetzelfde geld? | |
| 16meter | maandag 15 november 2010 @ 20:49 |
| Vind dat je het goed doet voor iemand die carrosserie niet weet te spellen. | |
| tcr | maandag 15 november 2010 @ 21:01 |
Geinig, de Seat Leon Businessline High heeft al deze opties standaard, alleen dan niet de stoelverwarming, daarvoor moet je het leerpakket nemen. Om door te rekenen kan TS de site van DirektLease gebruiken, die kan ook je bijtelling uitrekenen. | |
| von_Preussen | maandag 15 november 2010 @ 21:16 |
Verder heb je niets te melden? Mooi, volgende! Edit: ik kan de fout trouwens zo niet vinden:
| |
| von_Preussen | maandag 15 november 2010 @ 21:17 |
Yup, maar die had de TS niet als keuze staan + dat ik met dat soort auto's totaal niet bekend ben. Zoals gezegd, Audi, BMW en Mercedes Benz zijn de merken waar ik in onderweg ben, de rest is ook niet echt directe concurrentie. Daarom is jouw input dus ook waardevol! | |
| -moppie- | maandag 15 november 2010 @ 21:48 |
140 euro eigen bijdragen is heel veel. Een netto bijtelling van 160 euro vind ik al meer dan genoeg.... | |
| tcr | maandag 15 november 2010 @ 21:51 |
Je bent er wel mee bekend dat het onderstel van de Leon gewoon van Volkswagen is? Zoals ook de motors, alleen die afwerking is niet echt Duits degelijk, maar ja dat zie je ook in de prijs terug. En dat de TS de optie niet had klopt, maar als je zijn leasenorm ziet en welke auto's hij daarbij op het oog had vraag ik me toch af of TS niet boven zijn stand wil leven. Bij zijn leasenorm vind ik een Leon meer passen dan een D-merk (eigenlijk zijn F-merken meer zijn norm). | |
| von_Preussen | maandag 15 november 2010 @ 22:07 |
Jazeker, ik zou een Leon ook eerder met een Golf of een Astra willen vergelijken. Maar soms is het nuttig om ook te bekijken wat de opties in een andere klasse zijn, en zoals ik aangaf, ben ik daar niet direct mee bekend. Affijn, wat is boven je stand leven, sommigen hier doen alsof het alleen maar om het merk gaat. Maar ook in een instapper is de merkbeleving gewoon aanwezig, een 116d stuurt net zo lekker, ligt net zo goed op de weg, schakelt net zo scherp en is net zo goed afgewerkt als een "luxere" BMW 1-serie. Ik rij liever een kale 1-serie (met een beperkt aantal opties) dan een volle Astra o.i.d., gewoon omdat de 1-serie ook echte BMW-genen heeft en dat niet is voorbehouden aan de duurste uitvoeringen. | |
| Bartholomeus | maandag 15 november 2010 @ 22:20 |
In die overweging kan ik me best vinden, er rekening mee houdend dat je liever BMW rijdt. Als je geen moeite hebt met het stuurgedrag van de A3 (sowieso, met dergelijke motoren valt het trekken in het stuur hárd mee) kun je ook kiezen voor de Golf of Leon, die op hetzelfde onderstel staan en dezelfde aandrijflijn hebben. Die schakelen dus net zo scherp, liggen net zo lekker op de weg, en sturen net zo fijn als een A3. Er van uit gaand dat je liever Audi c.q. VAG rijdt Ik heb zelf een 8 jaar oud golfje, dus met voorwielaandrijving, met 130pk uit de welbekende 1.9TDI. Stuurt prima hoor, nooit last van trekken in het stuur | |
| DS4 | maandag 15 november 2010 @ 22:29 |
Ik vond de C30 uitermate kut rijden, erg traag en absoluut niet vergelijkbaar met de 1 serie die dynamisch mijlenver voor de C30 uit steekt. Maar het meest irritante was wel die joekel van een deur. Zeker in NL, met die kleine parkeerplekken is dat een ramp. En die dure toyota is natuurlijk ook 3x niks. Absoluut geen premium gevoel, maar wel een premium prijs (en dat met al het belastingvoordeel...). Maar de vraag was dus 1 of A3. De sportback is handig als je vaak met meer dan twee man in de auto zit. Maar de 1 serie is lichtvoetiger, dus de betere keuze als je voor sportief rijden gaat. | |
| tcr | maandag 15 november 2010 @ 22:33 |
Nou als je salaris 2700 p/m is, dus net geen 2000 euro per maand wat je werkelijk overgemaakt krijgt. Dan vindt ik een auto van bijna 400 euro in de maand boven je stand leven. Zoveel is mijn hypotheek niet eens en die kan ik nog eens van de belasting aftrekken Maar dan is jouw leasenorm en salaris denk ik wel wat hoger dan van TS. Ik heb er ook geen enkel probleem mee dat mensen een BMW leasen, maar wel als men daarbij 200 euro boven zijn norm voor gaat zitten. Ik mis trouwens nog de brandstofkosten in het plaatje, dat hoort er toch ook bij? Dat is zo nog eens 100 euro extra, totale bijtelling meer dan 400 euro dus. Nou dan ga ik nog liever met de trein (alhoewel Heeft TS al wat proefritten gemaakt? TS is volgens mij bang wegelopen | |
| Bartholomeus | maandag 15 november 2010 @ 22:36 |
Sportief rijden? Dat red jij met je porsche wel, maar hij met z'n 105/115pk dus niet. En ik met mijn 130 ook niet, overigens | |
| von_Preussen | maandag 15 november 2010 @ 22:47 |
Ik ben niet zo van de normen, als je aan het einde van de maand een plus maakt (ook als is dat slechts 1 euro) dan maakt het mij niet zoveel uit waaraan je je geld uitgeeft. De 1 gaat 2x per jaar duur op vakantie, maar de ander doet dat niet en rijdt liever een wat luxere auto. Immers heb je daar (bijna) elke dag plezier van. Mijn leasenorm stel ik zelf vast, en het zal je verbazen, zo heel veel hoger dan die van de TS is die niet. Wél kan ik die van de belasting aftrekken, en ben daardoor maandelijks slechts ¤599 in de lease kwijt (+ ongeveer ¤290 bijtelling in de maand). Maar ik heb wel het geluk niet onder het Nederlandse belastingregime te vallen. Echter rij ik wel een auto die enorm veel boven mijn stand is, aangezien ik nog student ben (echter daarnaast wel een behoorlijk inkomen heb, zodat ik aan het eind van de maand nog genoeg geld kan wegzetten). En daar word ik regelmatig op aangesproken, daarom ben ik niet zo van de "standen" wat auto's betreft. Alleen gaat het hier niet over mij. Hij had ergens in het topic aangegeven zowel de Audi A3 als de BMW 1-serie te hebben (proef)gereden. | |
| DS4 | maandag 15 november 2010 @ 22:47 |
Sportief rijden en snel rijden zijn twee verschillende zaken. En volgens mij vergelijken we geen 1 serie met mijn auto. Ja, dan kies je mijn auto (als dat financieel hetzelfde zou zijn...) als je voor sportief gaat. Zo'n 1 is veel lichtvoetiger en dat merk je in het rijden. Ik denk niet dat je met een A3 een stakker bent, maar ik vind de 1 serie wel lekkerder rijden. Maar de A3 is net iets praktischer, want meer ruimte achterin. | |
| von_Preussen | maandag 15 november 2010 @ 22:48 |
Sorry hoor, natuurlijk kan je het niet vergelijken met een echte sportwagen, maar ik ben wel degelijk van mening dat de rijbeleving van een BMW (zelfs als instapper) stukken beter is (sportiever) dan in een Volvo. Sportiviteit wordt niet perse bepaald door het vermogen, maar ook door dingen zoals wegligging, stuurgedrag, schakelgedrag etc. | |
| von_Preussen | maandag 15 november 2010 @ 22:49 |
| @DS4, reed je vriendin niet op een gegeven moment (enkele jaren terug?) in een 1-serie? Edit: als je dan ook nog eens jurist bent, dan heb ik sterk het gevoel dat ik je ken (gaarne ook per PB). | |
| DS4 | maandag 15 november 2010 @ 22:52 |
Ja. Nu nog zelfs (nog heel even...). | |
| Bartholomeus | maandag 15 november 2010 @ 22:53 |
Ik doelde op de auto's uit de openingspost, dus de 1 en de A3 | |
| tcr | maandag 15 november 2010 @ 23:03 |
Ik zeg ook niet dat TS het niet moet doen, ik zeg alleen dat die er goed over moet nadenken. Dat er mensen zijn die als beginner gelijk een BMW leasen en daardoor bijna de helft van hun salaris kwijt zijn aan bijtelling moeten hun weten. Maar je zit er wel vaak voor 4 jaar aan vast (mijn leasecontract is vanaf februari zelfs 5 jaar). Daarnaast zal het bedrijf ook gewoon de bovennorm doorrekenen als je eerder van baan wisselt, als TS binnen een jaar andere baan neemt mag hij mooi meer dan 6000 euro afdokken (ervan uitgaand dat hij de auto niet kan meenemen). Geen kleinheden, mijn huidige lease-auto zit 1 euro boven de norm, met mijn nieuwe auto ben ik iets luxer gegaan en zit er nu 30 euro boven. Maar bij een eventuele switch geen onoverkomenlijkheid... Als mijn bijtelling ook maar iets van 10% zou zijn had ik ook in een grotere/duurdere auto gereden. Mijn huidige auto is 70 euro duurder dan mijn nieuwe, maar dat is vooral dankzij de 20% regeling en dat ik nu benzine mag rijden (raar maar waar). Hier kan TS zich dus niet aan meten, TS moet goed gaan rekenen. |