Ik wil nog heel even inhaken op het verhaal van Claudia. Wat ze zegt ben alert op pijn die er langer als een dag is.
Ik heb een zwangerschapsgerelateerde trombose gehad (3,5 week na de geboorte). Bij mij begon het bovenaan in mijn lies. Een scherpe pijn, die lijkt op heftige kramp. Het straalde door naar de buitenkant van mijn bovenbeen en trok m'n bil en rug in. Daarom werd er aan een bekkenprobleem gedacht. Lopen maakt de pijn erger. Wij hebben na een dag verschrikkelijke pijn toch maar 's avonds de HAP gebeld. Die vonden het niet alarmerend klinken omdat het been niet dik, rood en glimmend was.
De dag erna is de vervangende huisarts langsgeweest van onze praktijk. Die heeft 'geluisterd naar mijn been, maar verdacht niet een trombosebeen. Advies was het nog 2 dagen aan te kijken.
De dag erna ging het echt goed fout. Er was ook een propje in de knieholte ontstaan en toen trok de pijn in mijn onderbeen, alsof ik intense kramp had. Urenlang.. Na wat heftige telefoontjes van mijn Lief met de dokter, kwam hij eindelijk langs. Toen met de ambulance naar het ziekenhuis.
Mijn been is maar een paar centimeters dikker geweest en ietsie roder maar als je het niet zou weten, had het ook niet opgevallen.
Ook bij mij waren de propjes aan het losschieten. Ik had meerdere propjes in mijn been, hoogstwaarschijnlijk ook in mijn buik een en een hele kleine longembolie.
Moraal van het verhaal. Luister naar je lichaam en trek heeeeeel hard aan de bel als het onbestemd voelt. Het kan iedereen treffen. 1 op de 1000 zwangeren kan dit overkomen. 99% van de tijd zal het het linkerbeen betreffen, dit is karakterestiek aan zwangerschapstrombose.
Voor de rest, geniet lekker van de zwangerschap, ik vond het een heerlijke tijd.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..