Hoe moet ik combineren dat je enerzijds vind dat er te weinig aandacht besteed wordt aan nevenactiviteiten, terwijl werken wat jou betreft een no-go is. Vind je dit niet een beetje tegenstrijdig?quote:Op dinsdag 16 november 2010 13:10 schreef M9631 het volgende:
Ik blijf het opvallend vinden dat de studententijd inmiddels alleen nog maar draait om het halen van een papiertje. Uiteraard is kennisvergaring essentieel, maar de periode tussen 18 en 22 is ook zeer belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling.
Een student wordt door deze maatregelen gedwongen om alles in te zetten op de studie. De persoonlijke ontwikkeling door een sociaal leven, commissie- en bestuurswerk en je inzetten voor extracurriculaire zaken zal hierdoor op de achtergrond komen.
Op mijn faculteit, Medische Wetenschappen, is levenservaring net zo belangrijk als goede kennis. Wil jij echt een broekje van 24 aan je bed hebben die nog nooit iets heeft meegemaakt en alleen maar boekenkennis en geen mensenkennis heeft?
Stufi mag wat mij betreft helemaal afgeschaft worden, dus voor bachelor en master en voor MBO, HBO en WO. Ik snap niet waarom de overheid dat ook nog moet betalen, het is een investering in jezelf en daar moet je gewoon voor lenen, je verdient het immers gewoon terug. Op het collegegeld zit al zoveel subsidie, de rest kan je prima lenen. Een baan hebben naast de studie moet echter ook ontmoedigd worden, want veel studenten lopen vertraging op doordat ze bijvoorbeeld 10-15 per week werken naast de studie, die tijd kan echt nuttiger besteed worden.
OV kan wat mij betreft ook verdwijnen, misschien een trajectkaart voor het eerste jaar voor de mensen die nog thuis wonen, daarna is het echt een keuze om niet op kamers te gaan en die hoeft niet gesubsidieerd te worden, thuiswonen levert al genoeg financiële voordelen op.
Waar ik het echter absoluut niet mee eens ben is dat de universiteit een boete krijgt voor langzame studenten, dan wordt gegarandeerd de norm nog verder verlaagd en die liggen meestal al zo laag. Het is van de zotte dat studenten een studie kunnen halen zonder de 40 uur per week te maken, dan is het dus te makkelijk.
Zelf ben ik na mijn bachelor Geneeskunde toch overgestapt naar BMW voor de beleidsrichting. Ik heb altijd nominaal gestudeerd, maar liep alleen al 6 maanden vertraging op door de wachttijd voor de co-schappen, dan moet met zulke zaken dus ook rekening gehouden worden.
Nee want ze willen zoveel mogelijk geld binnen slepen, dus ze stampen ze niet eraf maar 'helpen' ze een handje.quote:Op maandag 15 november 2010 20:55 schreef SH. het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, en daarom trappen ze dus nog sneller studenten van de opleiding af. Die studenten hebben dan een studieachterstand tot 2 jaar, dus nominaal afstuderen is dan sowieso niet meer mogelijk. Als ze al een achterstand hadden, dan tikt dat aardig aan. M.i. kan dat dus voor extra problemen zorgen bij studenten.
quote:Op dinsdag 16 november 2010 18:23 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Nee want ze willen zoveel mogelijk geld binnen slepen, dus ze stampen ze niet eraf maar 'helpen' ze een handje.
Is het nu wel duidelijk?quote:Op maandag 15 november 2010 19:19 schreef SH. het volgende:
Bij ons gaan ze de rendementen juist andersom aanpakken.
Inschrijven kan hier:quote:Wat betekent Rutte I voor studenten? - DEBAT
Thursday, 11 November 2010 11:16
Donderdag 18 november organiseert USF Studentenbelangen een debat over de gevolgen van het regeerakkoord voor studenten. Tijdens het debat zullen studenten, docenten en politici discussiëren over de plannen van de regering, de kwaliteit van het hoger onderwijs en de studiefinanciering.
In het regeerakkoord worden drie maatregelen genoemd die belangrijk zijn voor studenten:
Voor masterstudenten zal de studiefinanciering vervangen worden door een sociaal leenstelsel.
Studenten die langer dan een jaar uitlopen moeten 3000 euro extra collegegeld betalen.
Studenten die langer dan een jaar uitlopen zullen niet langer recht hebben op een OV-kaart.
Aan het debat zal onder andere Dhr. Jan Bogerd , lid van het college van bestuur van de Hogeschool Utrecht, deelnemen.
Het debat is op de donderdag 18 november en begint om 18:00. Het debat zal plaatsvinden in zaal 0S170 in de Faculteit van Communicatie en Journalistiek van de HU, Padualaan 99, te Utrecht. Tijdens het debat zal er een kleine snack zijn om de ergste honger te stillen. Het debat is gratis toegankelijk voor iedereen.
Na het debat is er de ruimte om informeel met het bestuur van USF Studentenbelangen te praten over het regeerakkoord en de gevolgen daarvan voor de Utrechtse studenten.
Inschrijven kan op www.usfstudentenbelangen.nl/kabinet
USF Studentenbelangen is de belangenbehartiger van alle Utrechtse studenten en werkt samen met de universiteit, de hoge scholen en de gemeente om studenten zo goed mogelijk te kunnen faciliteren.
Dat had ik gezien, rustig maarquote:
Het is een beetje kut om te zeggen maar:quote:Op dinsdag 16 november 2010 14:04 schreef ieniminimuis het volgende:
Dan hebben we het natuurlijk nog niet eens gehad over het hele plan om stufi voor masters af te schaffen... Een belachelijke regeling! Nadat je in 3 jaar je bachelor hebt gehaald, ga je nadenken over je master en wat je er mee kan worden. Je rekent uit hoeveel je lening kost voor je master en wat je salaris wordt. Je komt erachter dat je de lening waarschijnlijk niet kunt afbetalen. Je stopt maar met studeren en wordt een van die kassameisjes bij de AH. (hoezo kapitaal weggegooid?) Je had een droom toen je begon met studeren, je zou de wereld een stukje beter maken. Je zou weinig verdienen, maar daar had je vrede mee. Toen kwamen daar Rutte en zijn maatjes met allerlei nieuwe bezuinigingsplannen, je zag je droom wegwaaien. Je baalde ontzettend dat je had gekozen voor een leuke opleiding met werk waar je hart echt lag in plaats van die opleiding rechten met een fijn salaris inzicht, maar met een deprimerend leven. Je ziet het somber in voor de toekomst met je idealistisch studie en je idealen. Je moppert nog eens flink op Rutte en zijn maatjes en vraagt jezelf af of zij vroeger geen dromen en idealen hadden. Je gaat je afvragen of Rutte en zijn maatjes vinden dat er geen plek is voor wereldverbeteraars, maar alleen plek voor kapitalisten die overal geld zien en geen moer om de wereld geven alleen om hun portemonnee, hun dure auto en hun veel te grote huis.
Ik denk dat Rutte ook een droom had toen hij geschiedenis ging studeren en dat hij ook studeerde omdat hij het leuk vond, net zoals een groot deel van zijn maatjes. Waarom het plezier van hele generaties afpakken? Waarom investeren in de toekomst en in de wereld? Waarom er niet voor zorgen dat iedereen in dit land kan worden wat hij of zij wil? Waarom er voor zorgen dat een kind uit een arbeidersgezin ook kan gaan studeren? Waarom menselijk kapitaal door de plee spoelen?
Mocht de minister van Onderwijs meelezen: ga eens een boek lezen over wat educatie allemaal terug geeft aan de maatschappij en de economie!
geen idee eigenlijk...quote:Op woensdag 24 november 2010 11:25 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Even tussendoor: staat dit in het regeer- en/of gedoogakkoord? Als het namelijk alleen in het regeerakkoord staat moet er nog een meerderheid in de kamer verkregen worden. En dan gok ik dat de linkse partijen samen met wilders niet in zullen stemmen.
Eens.quote:Op dinsdag 16 november 2010 17:22 schreef MaxC het volgende:
Ik vind vooral het afschaffen van Stufi voor de master erg oneerlijk.
Iemand die MBO en daarna HBO krijgt in het totaal 8 jaar, terwijl als je meteen na het VWO naar de Universiteit gaat krijg je maar 3 jaar. Dan mag je bij bv. Geneeskunde je 3 jarige master helemaal zelf betalen.
Schandalig
Staat alleen in het regeerakkoord. Dus het wordt hopen dat de PVV hier niet mee instemt. Hun partijprogramma heeft ook bijna niks over onderwijs, alleen "HBO-scholen en universiteiten moeten voor iedereen toegankelijk blijven. Helaas staat ons systeem van studiefinanciering onder druk. Steeds meer politieke partijen willen hier aan tornen."quote:Op woensdag 24 november 2010 11:25 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Even tussendoor: staat dit in het regeer- en/of gedoogakkoord? Als het namelijk alleen in het regeerakkoord staat moet er nog een meerderheid in de kamer verkregen worden. En dan gok ik dat de linkse partijen samen met wilders niet in zullen stemmen.
Alleen die boeteclausule, over de rest ben ik niet onverdeeld negatief.quote:Op woensdag 24 november 2010 12:42 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind dit zo'n slechte maatregel.
Dit. Middelmatig-hoofd-niet-boven-maaiveld-uitsteek-als-iedereen-maar-een-zesje-haalt-maatregel is het.quote:Op zondag 14 november 2010 17:01 schreef ShadyLane het volgende:
Als je wilt bezuinigen kun je beter selecteren aan de poort en alleen de goede aspirantstudenten studiefinanciering geven -ook als ze er vervolgens ietsje langer over doen-, dan 'n gigantische massa matig getalenteerden binnen drie jaar door de bachelor jagen. Vooral als je ook de instellingen nog steeds betaalt per uitgereikt diploma. Het is een garantie voor een nog verder afzakkend niveau.
Ik zie dat de informatie uit een interne beleidsnotitie komt.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:05 schreef VeX- het volgende:
Dat systeem gaat dus volgend jaar al van kracht.
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564
Er moet nog wel meer mee gebeuren. Zo'n notitie stelt nog niet zoveel voor.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:31 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ik zie dat de informatie uit een interne beleidsnotitie komt.
Mijn staatsinrichting is een beetje roestig, maar moet zoiets niet eerst door de 2e kamer geloodst worden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zet ook extra hoog in omdat je weet dat de oppositie er wat af gaat knabbelen.quote:Op woensdag 24 november 2010 11:25 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Dat hangt af van de wetssystematiek. Als er verwezen wordt naar besluiten, zou dat binnen een maand erdoorheen kunnen komen. Dat is binnen no-time gewijzigd.quote:Op donderdag 25 november 2010 15:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Er moet nog wel meer mee gebeuren. Zo'n notitie stelt nog niet zoveel voor.
Dit betekent alleen dat ze binnen het ministerie er over na hebben gedacht en in de nabije toekomst een beleid op willen stellen met dergelijke plannen erin. Eerst zullen nog een blik deskundologen, politici en andere lui hun mening erover geven.
Maar de regering heeft mbt dit onderwerp nog niets besloten waaruit dit zou kunnen voortvloeien. Op dit moment zijn de ambtenaren nog aan het nadenken over wat ze wellicht kunnen veranderen.quote:Op donderdag 25 november 2010 16:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat hangt af van de wetssystematiek. Als er verwezen wordt naar besluiten, zou dat binnen een maand erdoorheen kunnen komen. Dat is binnen no-time gewijzigd.
Dat is wellicht vervelend voor de minister / ministerie. Maar vooral dat laatste vind ik niet perse negatief.quote:Op donderdag 25 november 2010 16:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Voor het ministerie is het dan ook vervelend dat dit soort notities uitlekken. Voordat zij het überhaupt hebben kunnen uitwerken staat er al een kudde lui voor de deur die er problemen mee hebben of wil - in het ergste geval - de minister er niet meer mee aan de gang gaan.
Ja nu moet je lenen voor je master. En universiteiten proberen al sinds jaar en dag voor PHD's een beursje van 900 euro willen betalen ipv volwaardig loon. Ga je je zelf even in de schulden steken om nog 4 jaar onder het mimimumloon te gaan buffelen.quote:Op donderdag 25 november 2010 16:55 schreef Bierie het volgende:
[..]
Dat is wellicht vervelend voor de minister / ministerie. Maar vooral dat laatste vind ik niet perse negatief.
Je kan met de beste wil van de wereld dit soort draconische maatregelen niet samenbreien met het streven te gaan voor een concurrerende kennis economie. Wanneer dit plan echt gaat worden doorgezet samen met andere studie bezuinigingen zijn wij er van verzekerd achterop te raken tov de aziaten in het oosten.
Moet eigenlijk niet gekker worden. Iedereen weet dat het oosten het westen snoerhard aan het inhalen is op economisch en kennis vlak. En wat doet onze regering die geeft ze de schep om ons te begraven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |