Oh en je kan geen fouten maken in die studiekeuze? Ik ben er 3 jaar van overtuigd geweest dat elektro mijn studie zou zijn. Open dagen, dagje meelopen, introductielessen, alles vond ik geweldig. Toen ik daar eenmaal zat werd ik al na 5 weken depressief van het hele gedoe. Waarom moet ik daar een boete voor krijgen? Leg dat eens uit.quote:Op zondag 14 november 2010 13:21 schreef ikke043 het volgende:
Ik vind het terecht. Worden studenten die wel studeren en zich wel voorbereiden(studiekeuze etc..) eens beter behandeld dan de studenten die het niet doen.
Vandaar dat de top 10 van exportproducten allemaal agrarisch zijn op aardgas na.quote:Op donderdag 11 november 2010 17:34 schreef Holy_Goat het volgende:
studeren een privilege. Kom nou zeg. In een land als Nederland? Die eigenlijk (naast tulpen misschien) maar één export product heeft; kennis?
Omdat je om elektro volledig te kunnen bevatten nou een bepaalde hoeveelheid stof tot je moet nemen. Ga je het niveau verlagen, dan zijn de afgestudeerden niet klaar voor de internationale markt. Bedrijven als intel werken namelijk op een ziekelijk hoog niveau. En het niveau van de studie is nodig om dat bij te kunnen benen.quote:Op zondag 14 november 2010 12:46 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe dit zo kan zijn. Waarom zou een universiteit een studie opzetten die eigenlijk te moeilijk is om gemiddeld nominaal afrondbaar te zijn?
Waarom moet de rest van de bevolking opdraaien voor jouw fouten?quote:Op zondag 14 november 2010 13:32 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Oh en je kan geen fouten maken in die studiekeuze? Ik ben er 3 jaar van overtuigd geweest dat elektro mijn studie zou zijn. Open dagen, dagje meelopen, introductielessen, alles vond ik geweldig. Toen ik daar eenmaal zat werd ik al na 5 weken depressief van het hele gedoe. Waarom moet ik daar een boete voor krijgen? Leg dat eens uit.
Omdat ik dat later met belasting terug ga betalen.quote:Op zondag 14 november 2010 13:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Waarom moet de rest van de bevolking opdraaien voor jouw fouten?
Dat lijkt mij ook ja. Mij lijkt het een goed idee om de bachelor toch 'makkelijker' te maken, en dan de master langer te laten duren.quote:Op zondag 14 november 2010 13:34 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Omdat je om elektro volledig te kunnen bevatten nou een bepaalde hoeveelheid stof tot je moet nemen. Ga je het niveau verlagen, dan zijn de afgestudeerden niet klaar voor de internationale markt. Bedrijven als intel werken namelijk op een ziekelijk hoog niveau. En het niveau van de studie is nodig om dat bij te kunnen benen.
Ik vind dan ook dat voor een dergelijke studie minimaal 6 jaar moet staan en niet 5, want het is gewoon niet te vergelijken met studies in andere richtingen.
Dat is het idee van een democratie. Je helpt elkaar. Niet altijd leuk, mensen willen vooral hulp ontvangen en het niet geven, maar hee, het hoort erbij.quote:Op zondag 14 november 2010 13:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je na je bachelor al klaar moet zijn voor de arbeidsmarkt en dus alle basiskennis dan al een vereiste is.quote:Op zondag 14 november 2010 13:55 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook ja. Mij lijkt het een goed idee om de bachelor toch 'makkelijker' te maken, en dan de master langer te laten duren.
Wat? Nee hoor, een wo-studie is pas af na je master. De bachelor is eigenlijk niks.quote:Op zondag 14 november 2010 13:58 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat je na je bachelor al klaar moet zijn voor de arbeidsmarkt en dus alle basiskennis dan al een vereiste is.
In Nederland is dat inderdaad niet gebruikelijk, maar aangezien we steeds meer naar de internationale standaard willen groeien gaat dat langzaam maar zeker wel zo worden. In de VS is het bijvoorbeeld heel normaal dat je na je bachelor de arbeidsmarkt opgaat. Verstoor je dan de kwaliteit van de bachelor dan snij je jezelf in de vingers.quote:Op zondag 14 november 2010 14:00 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Wat? Nee hoor, een wo-studie is pas af na je master. De bachelor is eigenlijk niks.
Waarom is het nou weer een fout? Zat mensen die goed oriënteren, maar vervolgens toch een andere studie kiezen. Dit heeft ermee te maken dat de voorlichting blijkbaar dus niet volstaat, of omdat mensen zichzelf ontplooien en andere interesses krijgen. Er zijn veel mensen die op hun 17e (havo) een beslissing maken over de opleiding waar ze hun hele leven mee moeten doen. Veel van die mensen maken achteraf gezien geen goede keuze.quote:Op zondag 14 november 2010 13:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De bachelor makkelijker maken? Waarom? Het niveau moet nog steeds van redelijke kwaliteit zijn. Als we massaal de studies makkelijker gaan maken om de rendementen te verhogen, dan gaat de kwaliteit ook massaal omlaag. De master duurt al twee jaar bij betaopleidingen, die nu ook nog eens zelf gefinancieerd moeten worden. Mijn voorspelling is dat men geen driejarige master erachteraan gaat doen op het moment dat men het allemaal zelf moet bekostigen én zeer waarschijnlijk weer te lang gaat uitlopen.quote:Op zondag 14 november 2010 13:55 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook ja. Mij lijkt het een goed idee om de bachelor toch 'makkelijker' te maken, en dan de master langer te laten duren.
Nee hoor. Dat is het idee van een sociale heilstaat. Heeft in principe weinig met democratie te maken. Wel is het zo dat in een democratie de mensen die veel fouten hebben gemaakt vaak stemmen op partijen die er voor zorgen dat het belastinggeld van mensen die minder fouten hebben gemaakt terecht komt bij de mensen die veel fouten hebben gemaakt.quote:Op zondag 14 november 2010 13:56 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Dat is het idee van een democratie. Je helpt elkaar. Niet altijd leuk, mensen willen vooral hulp ontvangen en het niet geven, maar hee, het hoort erbij.
En toch bleek het een foute beslissing. Dat kan, prima, maar dat wil niet zeggen dat dat zonder consequenties moet zijn.quote:Op zondag 14 november 2010 13:41 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Omdat ik dat later met belasting terug ga betalen.
En welke fout heb ik volgens jou gemaakt? Ik heb me namelijk heel goed georiënteerd geef ik net aan.
Hadden ze zich maar beter moeten voorbereiden.quote:Daarnaast, ga je een boete leggen op het switchen van studie dan krijg je heel veel studenten die tegen hun zin een studie afmaken.
Ja, en hoe had ik dat dan anders aan moeten pakken volgens jou? Wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen. Ik ben heel benieuwd wat jij daar van denkt. Je roept wel allemaal heel stoer dingen, maar je denk niet na over consequenties.quote:Op zondag 14 november 2010 16:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En toch bleek het een foute beslissing. Dat kan, prima, maar dat wil niet zeggen dat dat zonder consequenties moet zijn.
[..]
Hadden ze zich maar beter moeten voorbereiden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
quote:Op zondag 14 november 2010 16:21 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ja, en hoe had ik dat dan anders aan moeten pakken volgens jou? Wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen. Ik ben heel benieuwd wat jij daar van denkt. Je roept wel allemaal heel stoer dingen, maar je denk niet na over consequenties.
Ik heb er 1 voor jou. Je krijgt kanker zonder een genetisch defect en je bent pas 40. Ergens in je leven moet je dus teveel met mutagene omstandigheden in aanraking zijn gekomen. Het gevolg lijkt me logisch. Betaal het ziekenhuis maar zelf, je had immers voorzichtiger moeten zijn.Dat is afhankelijk van je verzekeringsvoorwaarden. Een verzekering die niet uitkeert omdat je niet voorzichtig genoeg geweest bent zal je per maand minder gekost hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is slechts een voorbeeld dat ik doortrek uit wat hij impliceert.quote:Op zondag 14 november 2010 16:49 schreef Schaffelaar het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van je verzekeringsvoorwaarden. Een verzekering die niet uitkeert omdat je niet voorzichtig genoeg geweest bent zal je per maand minder gekost hebben.
Dus omdat jij erachter komt dat je iets toch niet zo leuk vindt moet de maatschappij dat maar opvangen? Als jij in een restaurant een gerecht bestelt en halverwege kom je erachter dat je het niet lekker vindt, stuur je het dan ook terug en verwacht je gratis een nieuw gerecht?quote:Op zondag 14 november 2010 16:21 schreef Ascendancy het volgende:
Ja, en hoe had ik dat dan anders aan moeten pakken volgens jou? Wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen. Ik ben heel benieuwd wat jij daar van denkt. Je roept wel allemaal heel stoer dingen, maar je denk niet na over consequenties.
Een studie is naast een persoonlijk goed ook een collectief goed. Wij - de maatschappij - hebben er ongelooflijk veel baat bij dat mensen een goede keuze maken en deze studie ook afmaken. Dit terwijl het de maatschappij relatief weinig uitmaakt of iemand rund of eend bestelt in een restaurant.quote:Op zondag 14 november 2010 17:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus omdat jij erachter komt dat je iets toch niet zo leuk vindt moet de maatschappij dat maar opvangen? Als jij in een restaurant een gerecht bestelt en halverwege kom je erachter dat je het niet lekker vindt, stuur je het dan ook terug en verwacht je gratis een nieuw gerecht?
Jouw probleem dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. Val de rest van de maatschappij daar niet mee lastig.
Geef nu eens antwoord op mijn vragen in plaats van direct vragen terug te sturen. Hoe had ik deze situatie kunnen voorkomen?quote:Op zondag 14 november 2010 17:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus omdat jij erachter komt dat je iets toch niet zo leuk vindt moet de maatschappij dat maar opvangen? Als jij in een restaurant een gerecht bestelt en halverwege kom je erachter dat je het niet lekker vindt, stuur je het dan ook terug en verwacht je gratis een nieuw gerecht?
Jouw probleem dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. Val de rest van de maatschappij daar niet mee lastig.
Niemand heeft het over veel of weinig fouten, daarnaast; als we in een land leven waarin mensen veel fouten maken dan is het gevolg nou eenmaal dat diezelfde mensen in hun eigen voordeel zullen stemmen en dus bijvoorbeeld veel geld zullen ontvangen. Ook dat is een gevolg van democratie. De massa regeert.quote:Op zondag 14 november 2010 15:55 schreef Schaffelaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat is het idee van een sociale heilstaat. Heeft in principe weinig met democratie te maken. Wel is het zo dat in een democratie de mensen die veel fouten hebben gemaakt vaak stemmen op partijen die er voor zorgen dat het belastinggeld van mensen die minder fouten hebben gemaakt terecht komt bij de mensen die veel fouten hebben gemaakt.
Zoals al gesteld ontwijk je zijn vragen. De aansluiting VWO-WO is echt te triest. Ik zat ook op de TU en het niveau wiskunde daar was echt veel hoger dan op het VWO. Doe dan een selectie aan de poort qua voorkennis en upgrade het middelbaar onderwijs, maar geen financiële selectie. Het is niet zijn schuld dat er zo'n hoge discrepantie is tussen de twee niveaus.quote:Op zondag 14 november 2010 17:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je kunt om het half jaar beginnen met een opleiding, dus wat is dan het probleem. Je komt pas in aanmerking voor verhoogd collegegeld als je meer dan 1 jaar studievertraging oploopt.quote:Op zondag 14 november 2010 13:32 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Oh en je kan geen fouten maken in die studiekeuze? Ik ben er 3 jaar van overtuigd geweest dat elektro mijn studie zou zijn. Open dagen, dagje meelopen, introductielessen, alles vond ik geweldig. Toen ik daar eenmaal zat werd ik al na 5 weken depressief van het hele gedoe. Waarom moet ik daar een boete voor krijgen? Leg dat eens uit.
Het gaat hier over de universiteit. Die studies beginnen praktisch allemaal gewoon in september.quote:Op zondag 14 november 2010 20:51 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Je kunt om het half jaar beginnen met een opleiding, dus wat is dan het probleem. Je komt pas in aanmerking voor verhoogd collegegeld als je meer dan 1 jaar studievertraging oploopt.
En voor het aantal opleidingen dat wel maar 1 keer per jaar begint, dat is pech hebben.
Als je meer dan 1 verkeerde keuze maakt.quote:Op zondag 14 november 2010 20:52 schreef Gestiech het volgende:
Vrijwel iedere universitaire studie begint maar 1 keer per jaar. Dus het is dan ook vrijwel altijd pech hebben.
Ik zeg ook nergens dat je het niet hebt geprobeerd. Maar wanneer iemand zich in februari uitschrijft - en naar mijn mening heb je dan tijd genoeg gehad om uit te zoeken of je op je plek bent - loop je maar een half jaar mis, en geen heel jaar.quote:Op zondag 14 november 2010 20:55 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Het gaat hier over de universiteit. Die studies beginnen praktisch allemaal gewoon in september.
Daarnaast ben ik niet na een half jaar gestopt, omdat ik het echt nog heb geprobeerd.
In de toekomst gaat een wo-stage lopen vrijwel onmogelijk worden en in het buitenland studeren in uitzonderlijke gevallen als deze regeling wordt doorgevoerd.quote:Op zondag 14 november 2010 21:25 schreef Gestiech het volgende:
Lees het topic eens, het gaat niet alleen over het maken van verkeerde keuzes. Mensen die van het hbo doorstromen naar wo hebben hier last van, mensen die extra curriculaire dingen doen waardoor ze vertraging oplopen (die vaak wel degelijk gegrond is) hebben hier last van, mensen die bijvoorbeeld een tweede studie willen doen en daar al mee beginnen tijdens de eerste studie, maar pas in het tweede of derde jaar hebben hier last van, etc.
Ik dacht dat Cambridge en Oxford hoger staan gewaardeerd dan Harvard en Yalequote:Op maandag 15 november 2010 01:34 schreef FoolWithMokey het volgende:
Amerika heeft veel betere universiteiten dan europa, ze zijn daar gewoon slimmer.
Inderdaad en dan 3 jaar later blijkt jouw opleiding de nieuwe InHolland en ben je een stuk minder blij met je papiertjequote:Op donderdag 11 november 2010 10:07 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
En wat denk je van de kwaliteit van onderwijs? Universiteiten krijgen een boete als een student meer dan één jaar vertraging heeft. Een boete van 3000 euro per student. Dat zullen we dan wel weer terug zien in de kwaliteit van onze universiteiten.
bronquote:Op maandag 15 november 2010 01:42 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Ik dacht dat Cambridge en Oxford hoger staan gewaardeerd dan Harvard en Yale
En waarom hebben hbo-doorstromers hier last van. Daar staat toch nominaal 4+1 jaar voor?quote:Op zondag 14 november 2010 21:25 schreef Gestiech het volgende:
Lees het topic eens, het gaat niet alleen over het maken van verkeerde keuzes. Mensen die van het hbo doorstromen naar wo hebben hier last van, mensen die extra curriculaire dingen doen waardoor ze vertraging oplopen (die vaak wel degelijk gegrond is) hebben hier last van, mensen die bijvoorbeeld een tweede studie willen doen en daar al mee beginnen tijdens de eerste studie, maar pas in het tweede of derde jaar hebben hier last van, etc.
Bij ons gaan ze de rendementen juist andersom aanpakken. Harde knip invoeren waardoor je nog zo laat mogelijk eruit kan worden gekickt als je te weinig punten hebt. Dan slagen alleen de studenten die vrijwel zeker nominaal slagen. In dat geval moeten studenten zich juist meer zorgen gaan maken.quote:Op maandag 15 november 2010 18:44 schreef ShadyLane het volgende:
Wat ik al vreesde blijkt te kloppen: niet alleen de student gaat het geld kosten als hij studievertraging oploopt, het gaat z'n opleiding of instelling ook geld kosten. Wees dus maar niet al te bang voor studievertraging, opleidingen gaan hun de eisen dusdanig verlagen dat het zelfs voor de grootste josti zo goed als onmogelijk zal zijn nog vertraging op te lopen.
In het eerste geval ookquote:Op maandag 15 november 2010 19:19 schreef SH. het volgende:
Bij ons gaan ze de rendementen juist andersom aanpakken. Harde knip invoeren waardoor je nog zo laat mogelijk eruit kan worden gekickt als je te weinig punten hebt. Dan slagen alleen de studenten die vrijwel zeker nominaal slagen. In dat geval moeten studenten zich juist meer zorgen gaan maken.
Weet dat nog niet zo. Hogescholen en universiteiten krijgen ook al boetes voor mensen die niet afstuderen. Of beter gezegd, ze krijgen geld voor diegene die dat wel doen.quote:Op maandag 15 november 2010 19:19 schreef SH. het volgende:
[..]
Bij ons gaan ze de rendementen juist andersom aanpakken. Harde knip invoeren waardoor je nog zo laat mogelijk eruit kan worden gekickt als je te weinig punten hebt. Dan slagen alleen de studenten die vrijwel zeker nominaal slagen. In dat geval moeten studenten zich juist meer zorgen gaan maken.
bij ons valt in het Buitenland studeren gewoon binnen het curriculum en dat kan bij de meeste opleidingen ook gewoon zo zijn: minor in het buitenlandquote:Op maandag 15 november 2010 01:30 schreef superdrufus het volgende:
[..]
In de toekomst gaat een wo-stage lopen vrijwel onmogelijk worden en in het buitenland studeren in uitzonderlijke gevallen als deze regeling wordt doorgevoerd.
Vrij triest dat het kabinet mbo'ers zo veel mogelijk stimuleringsmaatregelen geeft terwijl weldra het nauwelijks meer mogenlijk is om via een hbo-p naar een wo studie over te stappen. Op deze manier komt idiocratie eindelijk tot stand.
Bij de meeste? Wat een klets.quote:Op maandag 15 november 2010 19:44 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
bij ons valt in het Buitenland studeren gewoon binnen het curriculum en dat kan bij de meeste opleidingen ook gewoon zo zijn: minor in het buitenland
Dan ga ik heel toevallig niet om met mensen die 30 ECTS in het buitenland mogen spenderen voor een minor. Buitenland is op de faculteit waar ik zit sowieso vertraging, of je moet vakken van je derde jaar in je tweede jaar erbij doen.quote:Op maandag 15 november 2010 19:48 schreef motorbloempje het volgende:
Nagenoeg elke opleiding heeft tegenwoordig een major en een minor hooren die minoren mag je ook buiten je eigen universiteit volgen, óók in het buitenland en dit hoeft met goede planning niet persé vertraging op te leveren.
Waarom doe jij alsof deze studenten later nooit belasting gaan betalen? Alsof ze alleen maar profiterenquote:Op zondag 14 november 2010 13:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Past natuurlijk perfect in een efficient kabinetsbeleid: we willen 50% hogeropgeleiden maar het moet zo min mogelijk kosten. Hup MBO-ers massaal naar het (liefst zo simpel mogelijke) HBO, dat tikt mooi aan voor de percentages. Iemand die al op het HBO zit hoeft niet naar de uni, want die telt al als hogeropgeleid.quote:Op maandag 15 november 2010 01:30 schreef superdrufus het volgende:
Vrij triest dat het kabinet mbo'ers zo veel mogelijk stimuleringsmaatregelen geeft terwijl weldra het nauwelijks meer mogenlijk is om via een hbo-p naar een wo studie over te stappen.
De harde knip gaat z'n doel compleet voorbij.quote:Op maandag 15 november 2010 19:26 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
In het eerste geval ookVan een waardeloos diploma wordt ook niemand blij. Dan beter 'n harde knip, ongeacht haken en ogen die daaraan kleven.
Ja, dat snap ik, en daarom trappen ze dus nog sneller studenten van de opleiding af. Die studenten hebben dan een studieachterstand tot 2 jaar, dus nominaal afstuderen is dan sowieso niet meer mogelijk. Als ze al een achterstand hadden, dan tikt dat aardig aan. M.i. kan dat dus voor extra problemen zorgen bij studenten.quote:Op maandag 15 november 2010 19:26 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Weet dat nog niet zo. Hogescholen en universiteiten krijgen ook al boetes voor mensen die niet afstuderen. Of beter gezegd, ze krijgen geld voor diegene die dat wel doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |