abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:36:15 #151
165633 eriksd
The grand facade...
pi_88776230
quote:
4s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:10 schreef M9631 het volgende:
Ik blijf het opvallend vinden dat de studententijd inmiddels alleen nog maar draait om het halen van een papiertje. Uiteraard is kennisvergaring essentieel, maar de periode tussen 18 en 22 is ook zeer belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling.

Een student wordt door deze maatregelen gedwongen om alles in te zetten op de studie. De persoonlijke ontwikkeling door een sociaal leven, commissie- en bestuurswerk en je inzetten voor extracurriculaire zaken zal hierdoor op de achtergrond komen.

Op mijn faculteit, Medische Wetenschappen, is levenservaring net zo belangrijk als goede kennis. Wil jij echt een broekje van 24 aan je bed hebben die nog nooit iets heeft meegemaakt en alleen maar boekenkennis en geen mensenkennis heeft?

Stufi mag wat mij betreft helemaal afgeschaft worden, dus voor bachelor en master en voor MBO, HBO en WO. Ik snap niet waarom de overheid dat ook nog moet betalen, het is een investering in jezelf en daar moet je gewoon voor lenen, je verdient het immers gewoon terug. Op het collegegeld zit al zoveel subsidie, de rest kan je prima lenen. Een baan hebben naast de studie moet echter ook ontmoedigd worden, want veel studenten lopen vertraging op doordat ze bijvoorbeeld 10-15 per week werken naast de studie, die tijd kan echt nuttiger besteed worden.
OV kan wat mij betreft ook verdwijnen, misschien een trajectkaart voor het eerste jaar voor de mensen die nog thuis wonen, daarna is het echt een keuze om niet op kamers te gaan en die hoeft niet gesubsidieerd te worden, thuiswonen levert al genoeg financiële voordelen op.

Waar ik het echter absoluut niet mee eens ben is dat de universiteit een boete krijgt voor langzame studenten, dan wordt gegarandeerd de norm nog verder verlaagd en die liggen meestal al zo laag. Het is van de zotte dat studenten een studie kunnen halen zonder de 40 uur per week te maken, dan is het dus te makkelijk.

Zelf ben ik na mijn bachelor Geneeskunde toch overgestapt naar BMW voor de beleidsrichting. Ik heb altijd nominaal gestudeerd, maar liep alleen al 6 maanden vertraging op door de wachttijd voor de co-schappen, dan moet met zulke zaken dus ook rekening gehouden worden.
Hoe moet ik combineren dat je enerzijds vind dat er te weinig aandacht besteed wordt aan nevenactiviteiten, terwijl werken wat jou betreft een no-go is. Vind je dit niet een beetje tegenstrijdig?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  dinsdag 16 november 2010 @ 14:04:39 #152
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_88777467
Dit hele plan van Rutte en zijn maatjes is wel dodend voor de zelfontplooiing van studenten...
Nevenactiviteiten zijn voor studenten op persoonlijk vlak erg goed. Zelf heb ik er groot profijt van gehad. Na een jaar in het bestuur gezeten te hebben van mijn studievereniging (hier in Wageningen is het part time) ben ik toch wel echt uit mijn schulp gekropen. Voor mijn latere werkgever (waarschijnlijk een overheidsinstantie) is het dus van groot belang dat ik deze nevenactiviteiten heb gedaan.
Daarbij wil ik aandragen dat het stage volgen dan wel afstudeervak in het buitenland doen, compleet onrealistisch is met deze plannen. Dan zou ik binnen 1 jaar zowel mijn stage en afstudeervak moeten doen. Theoretisch gezien mogelijk in de praktijk compleet onhaalbaar. Hier in Wageningen doet grotendeels een stage en/of afstudeervak in het buitenland. Veel van hen hebben te maken met tegenslagen in het veldonderzoek of kunnen niet op tijd terecht bij de onderzoeksinstantie danwel stagebedrijf. Daarbij plant iedereen tot wel 2 maanden extra in als ze naar het buitenland gaan, mochten er tegenslagen zijn en die komen toch redelijk vaak voor.
Conclusie: je wilt buitenland ervaring, maar door de collegegeld boetes laat je het wel achterwege, je gaat wel opzoek naar iets in Nederland wat je gewoon binnen de aangegeven tijd kan afmaken. Tenzij je natuurlijk een verwend kind bent en je ouders alles voor je betalen...
Met die nieuwe plannen kan ik mijn droom wel opgeven. Ik ga mezelf wel klaarstomen voor een saai 9-5 baantje achter een bureau op 14 hoog, lekker deprimerend hoe ik de Nederlandse nep natuur kan redden van Rutte en zijn maatjes. Terwijl ik toch liever in Afrika zit om daar de echte natuur een betere toekomst te geven...

Dan hebben we het natuurlijk nog niet eens gehad over het hele plan om stufi voor masters af te schaffen... Een belachelijke regeling! Nadat je in 3 jaar je bachelor hebt gehaald, ga je nadenken over je master en wat je er mee kan worden. Je rekent uit hoeveel je lening kost voor je master en wat je salaris wordt. Je komt erachter dat je de lening waarschijnlijk niet kunt afbetalen. Je stopt maar met studeren en wordt een van die kassameisjes bij de AH. (hoezo kapitaal weggegooid?) Je had een droom toen je begon met studeren, je zou de wereld een stukje beter maken. Je zou weinig verdienen, maar daar had je vrede mee. Toen kwamen daar Rutte en zijn maatjes met allerlei nieuwe bezuinigingsplannen, je zag je droom wegwaaien. Je baalde ontzettend dat je had gekozen voor een leuke opleiding met werk waar je hart echt lag in plaats van die opleiding rechten met een fijn salaris inzicht, maar met een deprimerend leven. Je ziet het somber in voor de toekomst met je idealistisch studie en je idealen. Je moppert nog eens flink op Rutte en zijn maatjes en vraagt jezelf af of zij vroeger geen dromen en idealen hadden. Je gaat je afvragen of Rutte en zijn maatjes vinden dat er geen plek is voor wereldverbeteraars, maar alleen plek voor kapitalisten die overal geld zien en geen moer om de wereld geven alleen om hun portemonnee, hun dure auto en hun veel te grote huis.
Ik denk dat Rutte ook een droom had toen hij geschiedenis ging studeren en dat hij ook studeerde omdat hij het leuk vond, net zoals een groot deel van zijn maatjes. Waarom het plezier van hele generaties afpakken? Waarom investeren in de toekomst en in de wereld? Waarom er niet voor zorgen dat iedereen in dit land kan worden wat hij of zij wil? Waarom er voor zorgen dat een kind uit een arbeidersgezin ook kan gaan studeren? Waarom menselijk kapitaal door de plee spoelen?

Mocht de minister van Onderwijs meelezen: ga eens een boek lezen over wat educatie allemaal terug geeft aan de maatschappij en de economie!
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_88785829
Ik vind vooral het afschaffen van Stufi voor de master erg oneerlijk.

Iemand die MBO en daarna HBO krijgt in het totaal 8 jaar, terwijl als je meteen na het VWO naar de Universiteit gaat krijg je maar 3 jaar. Dan mag je bij bv. Geneeskunde je 3 jarige master helemaal zelf betalen.

Schandalig
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_88788110
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:55 schreef SH. het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik, en daarom trappen ze dus nog sneller studenten van de opleiding af. Die studenten hebben dan een studieachterstand tot 2 jaar, dus nominaal afstuderen is dan sowieso niet meer mogelijk. Als ze al een achterstand hadden, dan tikt dat aardig aan. M.i. kan dat dus voor extra problemen zorgen bij studenten.
Nee want ze willen zoveel mogelijk geld binnen slepen, dus ze stampen ze niet eraf maar 'helpen' ze een handje.
pi_88794507
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:23 schreef Gestiech het volgende:

[..]

Nee want ze willen zoveel mogelijk geld binnen slepen, dus ze stampen ze niet eraf maar 'helpen' ze een handje.
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 19:19 schreef SH. het volgende:
Bij ons gaan ze de rendementen juist andersom aanpakken.
Is het nu wel duidelijk?
pi_88794715
USF Studentenbelangen (de studentenvakbond van Utrecht) organiseert donderdag avond een debat en meedenkavond over dit onderwerp. Misschien dat hier mensen geïnteresseerd zijn?

quote:
Wat betekent Rutte I voor studenten? - DEBAT
Thursday, 11 November 2010 11:16
Donderdag 18 november organiseert USF Studentenbelangen een debat over de gevolgen van het regeerakkoord voor studenten. Tijdens het debat zullen studenten, docenten en politici discussiëren over de plannen van de regering, de kwaliteit van het hoger onderwijs en de studiefinanciering.

In het regeerakkoord worden drie maatregelen genoemd die belangrijk zijn voor studenten:
Voor masterstudenten zal de studiefinanciering vervangen worden door een sociaal leenstelsel.
Studenten die langer dan een jaar uitlopen moeten 3000 euro extra collegegeld betalen.
Studenten die langer dan een jaar uitlopen zullen niet langer recht hebben op een OV-kaart.
Aan het debat zal onder andere Dhr. Jan Bogerd , lid van het college van bestuur van de Hogeschool Utrecht, deelnemen.

Het debat is op de donderdag 18 november en begint om 18:00. Het debat zal plaatsvinden in zaal 0S170 in de Faculteit van Communicatie en Journalistiek van de HU, Padualaan 99, te Utrecht. Tijdens het debat zal er een kleine snack zijn om de ergste honger te stillen. Het debat is gratis toegankelijk voor iedereen.

Na het debat is er de ruimte om informeel met het bestuur van USF Studentenbelangen te praten over het regeerakkoord en de gevolgen daarvan voor de Utrechtse studenten.
Inschrijven kan op www.usfstudentenbelangen.nl/kabinet
USF Studentenbelangen is de belangenbehartiger van alle Utrechtse studenten en werkt samen met de universiteit, de hoge scholen en de gemeente om studenten zo goed mogelijk te kunnen faciliteren.

Inschrijven kan hier:
usfstudentenbelangen.nl/kabinet

PS: Dit is niet bedoeld als spam ofzo, maar ik dacht misschien dat de mensen het interessant zouden vinden. Zo niet mag het verwijderd worden.
pi_88804600
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:38 schreef SH. het volgende:

[..]

[..]

Is het nu wel duidelijk?
Dat had ik gezien, rustig maar :)
Ik zei alleen dat ik nog niet zo weet of dat ook zo gaat zijn. Ik ben benieuwd.
  woensdag 17 november 2010 @ 17:01:46 #158
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_88825914
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:04 schreef ieniminimuis het volgende:

Dan hebben we het natuurlijk nog niet eens gehad over het hele plan om stufi voor masters af te schaffen... Een belachelijke regeling! Nadat je in 3 jaar je bachelor hebt gehaald, ga je nadenken over je master en wat je er mee kan worden. Je rekent uit hoeveel je lening kost voor je master en wat je salaris wordt. Je komt erachter dat je de lening waarschijnlijk niet kunt afbetalen. Je stopt maar met studeren en wordt een van die kassameisjes bij de AH. (hoezo kapitaal weggegooid?) Je had een droom toen je begon met studeren, je zou de wereld een stukje beter maken. Je zou weinig verdienen, maar daar had je vrede mee. Toen kwamen daar Rutte en zijn maatjes met allerlei nieuwe bezuinigingsplannen, je zag je droom wegwaaien. Je baalde ontzettend dat je had gekozen voor een leuke opleiding met werk waar je hart echt lag in plaats van die opleiding rechten met een fijn salaris inzicht, maar met een deprimerend leven. Je ziet het somber in voor de toekomst met je idealistisch studie en je idealen. Je moppert nog eens flink op Rutte en zijn maatjes en vraagt jezelf af of zij vroeger geen dromen en idealen hadden. Je gaat je afvragen of Rutte en zijn maatjes vinden dat er geen plek is voor wereldverbeteraars, maar alleen plek voor kapitalisten die overal geld zien en geen moer om de wereld geven alleen om hun portemonnee, hun dure auto en hun veel te grote huis.
Ik denk dat Rutte ook een droom had toen hij geschiedenis ging studeren en dat hij ook studeerde omdat hij het leuk vond, net zoals een groot deel van zijn maatjes. Waarom het plezier van hele generaties afpakken? Waarom investeren in de toekomst en in de wereld? Waarom er niet voor zorgen dat iedereen in dit land kan worden wat hij of zij wil? Waarom er voor zorgen dat een kind uit een arbeidersgezin ook kan gaan studeren? Waarom menselijk kapitaal door de plee spoelen?

Mocht de minister van Onderwijs meelezen: ga eens een boek lezen over wat educatie allemaal terug geeft aan de maatschappij en de economie!
Het is een beetje kut om te zeggen maar:

Slechts een beperkt deel van de studenten begrijpt wat de meerwaarde is van extra dingen doen binnen en buiten je studie. Dat is ergens jammer, maar ook niet heel erg. Door middel van het leensysteem krijgen deze studenten als nog de middelen om naar harte lust zich te ontplooien. De ervaring leert dat een studieschuld voor deze mensen vaak ook geen probleem is.

De Nederlandse maatschappij heeft echter op zeer korte termijn meer hoger opgeleid personeel nodig om het gat - dat per dag groter wordt - te kunnen dichten en het hele gebeuren draaiend te houden. Hiervoor is het noodzakelijk dat studenten niet te lang studeren maar al snel gereed zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Studieschuld schrikt veel mensen genoeg af om lekker nominaal te lopen. Dat ze hierdoor een deel persoonlijke ontplooing missen is voor die lui jammer, maar voor het collectief geen ramp.

Hippies die gaan studeren omdat ze muziekkundologie zo boeiend vinden.. tjah, als je niet voor geld gaat is het alsnog prima te leven. Zo duur en luxe hoeft alles ook niet te zijn. Het wegvallen van de stufi is dan ook niet echt een ramp.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_89087373
Even tussendoor: staat dit in het regeer- en/of gedoogakkoord? Als het namelijk alleen in het regeerakkoord staat moet er nog een meerderheid in de kamer verkregen worden. En dan gok ik dat de linkse partijen samen met wilders niet in zullen stemmen.
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_89087441
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:25 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Even tussendoor: staat dit in het regeer- en/of gedoogakkoord? Als het namelijk alleen in het regeerakkoord staat moet er nog een meerderheid in de kamer verkregen worden. En dan gok ik dat de linkse partijen samen met wilders niet in zullen stemmen.
geen idee eigenlijk...
pi_89090352
Lijkt me redelijk essentieel.
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_89090463
Ik vind dit zo'n slechte maatregel.
pi_89090487
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:22 schreef MaxC het volgende:
Ik vind vooral het afschaffen van Stufi voor de master erg oneerlijk.

Iemand die MBO en daarna HBO krijgt in het totaal 8 jaar, terwijl als je meteen na het VWO naar de Universiteit gaat krijg je maar 3 jaar. Dan mag je bij bv. Geneeskunde je 3 jarige master helemaal zelf betalen.

Schandalig
Eens. :Y

En een dubbele master kan je ook wel vergeten.
  woensdag 24 november 2010 @ 18:01:11 #164
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89103042
quote:
Staat alleen in het regeerakkoord. Dus het wordt hopen dat de PVV hier niet mee instemt. Hun partijprogramma heeft ook bijna niks over onderwijs, alleen "HBO-scholen en universiteiten moeten voor iedereen toegankelijk blijven. Helaas staat ons systeem van studiefinanciering onder druk. Steeds meer politieke partijen willen hier aan tornen."

Zou in elk geval alle partijen aanschrijven, zeker alle partijen buiten CDa en VVD om (want die gaan toch niet tegen stemmen).

[ Bericht 20% gewijzigd door ethiraseth op 24-11-2010 18:08:18 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 24 november 2010 @ 18:10:43 #165
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89103391
quote:
15s.gif Op woensdag 24 november 2010 12:42 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind dit zo'n slechte maatregel.
Alleen die boeteclausule, over de rest ben ik niet onverdeeld negatief.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_89112565
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 17:01 schreef ShadyLane het volgende:
Als je wilt bezuinigen kun je beter selecteren aan de poort en alleen de goede aspirantstudenten studiefinanciering geven -ook als ze er vervolgens ietsje langer over doen-, dan 'n gigantische massa matig getalenteerden binnen drie jaar door de bachelor jagen. Vooral als je ook de instellingen nog steeds betaalt per uitgereikt diploma. Het is een garantie voor een nog verder afzakkend niveau.
Dit. Middelmatig-hoofd-niet-boven-maaiveld-uitsteek-als-iedereen-maar-een-zesje-haalt-maatregel is het.
  donderdag 25 november 2010 @ 13:05:35 #167
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_89132435
Dat systeem gaat dus volgend jaar al van kracht.

http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_89133231
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:05 schreef VeX- het volgende:
Dat systeem gaat dus volgend jaar al van kracht.

http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564
Ik zie dat de informatie uit een interne beleidsnotitie komt.

Mijn staatsinrichting is een beetje roestig, maar moet zoiets niet eerst door de 2e kamer geloodst worden?
  donderdag 25 november 2010 @ 15:32:25 #169
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89137682
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:31 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ik zie dat de informatie uit een interne beleidsnotitie komt.

Mijn staatsinrichting is een beetje roestig, maar moet zoiets niet eerst door de 2e kamer geloodst worden?
Er moet nog wel meer mee gebeuren. Zo'n notitie stelt nog niet zoveel voor.

Dit betekent alleen dat ze binnen het ministerie er over na hebben gedacht en in de nabije toekomst een beleid op willen stellen met dergelijke plannen erin. Eerst zullen nog een blik deskundologen, politici en andere lui hun mening erover geven.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 25 november 2010 @ 15:33:10 #170
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89137713
1 woord. Groepswerk.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 25 november 2010 @ 15:38:53 #171
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89137943
quote:
Je zet ook extra hoog in omdat je weet dat de oppositie er wat af gaat knabbelen.

Dan kun je laten zien hoe redelijk je wel niet bent door allerlei concessies te doen, en krijg je je zin.
  donderdag 25 november 2010 @ 16:32:56 #172
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89140360
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 15:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Er moet nog wel meer mee gebeuren. Zo'n notitie stelt nog niet zoveel voor.

Dit betekent alleen dat ze binnen het ministerie er over na hebben gedacht en in de nabije toekomst een beleid op willen stellen met dergelijke plannen erin. Eerst zullen nog een blik deskundologen, politici en andere lui hun mening erover geven.
Dat hangt af van de wetssystematiek. Als er verwezen wordt naar besluiten, zou dat binnen een maand erdoorheen kunnen komen. Dat is binnen no-time gewijzigd.
Bis bis bis
  donderdag 25 november 2010 @ 16:49:13 #173
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89141109
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 16:32 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat hangt af van de wetssystematiek. Als er verwezen wordt naar besluiten, zou dat binnen een maand erdoorheen kunnen komen. Dat is binnen no-time gewijzigd.
Maar de regering heeft mbt dit onderwerp nog niets besloten waaruit dit zou kunnen voortvloeien. Op dit moment zijn de ambtenaren nog aan het nadenken over wat ze wellicht kunnen veranderen.

De politiek, boze studenten burgers en nog een zooitje andere ambtenaren zullen zich er ongetwijfeld ook mee gaan bemoeien. Voor het ministerie is het dan ook vervelend dat dit soort notities uitlekken. Voordat zij het überhaupt hebben kunnen uitwerken staat er al een kudde lui voor de deur die er problemen mee hebben of wil - in het ergste geval - de minister er niet meer mee aan de gang gaan.
--
pi_89141389
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 16:49 schreef Ryon het volgende:

[..]
Voor het ministerie is het dan ook vervelend dat dit soort notities uitlekken. Voordat zij het überhaupt hebben kunnen uitwerken staat er al een kudde lui voor de deur die er problemen mee hebben of wil - in het ergste geval - de minister er niet meer mee aan de gang gaan.
Dat is wellicht vervelend voor de minister / ministerie. Maar vooral dat laatste vind ik niet perse negatief.

Je kan met de beste wil van de wereld dit soort draconische maatregelen niet samenbreien met het streven te gaan voor een concurrerende kennis economie. Wanneer dit plan echt gaat worden doorgezet samen met andere studie bezuinigingen zijn wij er van verzekerd achterop te raken tov de aziaten in het oosten.

Moet eigenlijk niet gekker worden. Iedereen weet dat het oosten het westen snoerhard aan het inhalen is op economisch en kennis vlak. En wat doet onze regering die geeft ze de schep om ons te begraven. :')
Profiel opgeheven.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:23:13 #175
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89147737
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 16:55 schreef Bierie het volgende:

[..]

Dat is wellicht vervelend voor de minister / ministerie. Maar vooral dat laatste vind ik niet perse negatief.

Je kan met de beste wil van de wereld dit soort draconische maatregelen niet samenbreien met het streven te gaan voor een concurrerende kennis economie. Wanneer dit plan echt gaat worden doorgezet samen met andere studie bezuinigingen zijn wij er van verzekerd achterop te raken tov de aziaten in het oosten.

Moet eigenlijk niet gekker worden. Iedereen weet dat het oosten het westen snoerhard aan het inhalen is op economisch en kennis vlak. En wat doet onze regering die geeft ze de schep om ons te begraven. :')
Ja nu moet je lenen voor je master. En universiteiten proberen al sinds jaar en dag voor PHD's een beursje van 900 euro willen betalen ipv volwaardig loon. Ga je je zelf even in de schulden steken om nog 4 jaar onder het mimimumloon te gaan buffelen. :')

Dan zullen het alleen nog de exchange students zijn die als promovendus de vakgroep draaiende willen houden.

En na afloop met de opgedane kennis terug naar Azië. En bedankt he! :W (hoe zeg je bedankt in het Chinees)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')