Idem, tevens Utrecht kent het ook nietquote:Op maandag 8 november 2010 19:19 schreef melanie_the_miss het volgende:
zuid holland, nog nooit van gehoord.
quote:In Nederland zet men vanaf de 15e eeuw de schoen. In eerste instantie gebeurde dat in de kerk en was de opbrengst voor de armen. Uit archiefstukken blijkt dat vanaf 1427 in de Sint Nicolaaskerk in Utrecht schoenen werden gezet op 5 december, pakjesavond. Rijke Utrechters legden wat in de schoenen en de opbrengst werd verdeeld onder de armen op 6 december, de officiële sterfdag van de Heilige Nicolaas.
Uit de 16e eeuw bestaan beschrijvingen van het schoen zetten door kinderen in de huiskamer. Kunstschilder Jan Steen heeft in de 17e eeuw de Sinterklaasochtend op twee schilderijen vastgelegd. Daarop is ook goed te zien wat de kinderen in hun schoen kregen. Vaak was dat snoepgoed zoals speculaas, kruidnoten, pepernoten, borstplaat, chocoladeletters, taaipoppen, marsepein en speelgoed. Dit zijn eeuwenoude lekkernijen die in traditionele vormen worden gemaakt. Als drank werd chocolademelk en warme bisschopswijn. Opvallend is dat vooral jongens een roe of zakje zout in de schoen vonden.
Ik ken het wel... En als je nog stouter was moest je mee in de zak van sinterklaas naar Spanje.quote:Op maandag 8 november 2010 19:24 schreef SuperKaasNacho het volgende:
Twente hier: nog nooit van gehoord. En wij hebben Akzo
quote:Hoor Wie Klopt Daar Kinderen
Hoor wie klopt daar kind'ren,
Hoor wie klopt daar kind'ren.
Hoor wie tikt daar zachtjes tegen 't raam.
't Is een vreemd'ling zeker,
Die verdwaalt is zeker.
'k Zal eens even vragen naar zijn naam.
Sint Nicolaas, Sint Nicolaas
Brengt ons vanavond een bezoek
En strooi dan wat lekkers
In d' één of and're hoek.
Stoute kind'ren, zegt hij,
Krijgen knorren, zegt hij,
Of een zakje, zegt hij, met wat zout.
Want je weet wel, zegt hij
Dat Sint Nic'laas, zegt hij
Van die stoute kind'ren heel niet houdt.
Sint Nicolaas, Sint Nicolaas
Brengt ons vanavond een bezoek
En strooit dan wat lekkers
In d' één of and're hoek.
Dat hele couplet met dat zak zout gedinges nooit meegekregenquote:Op dinsdag 9 november 2010 04:28 schreef svann het volgende:
Volgens mij kan bijna iedereen dit liedje gedachteloos meezingen.
[..]
De laatste drie überhaupt niet, bij mij stopt het na 'een of andere hoek'quote:Op dinsdag 9 november 2010 04:59 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dat hele couplet met dat zak zout gedinges nooit meegekregen
Ja makkelijk als je zelf stukjes aan het liedje toevoegtquote:Op dinsdag 9 november 2010 04:28 schreef svann het volgende:
Volgens mij kan bijna iedereen dit liedje gedachteloos meezingen.
[..]
dan moet het ' wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is een zakje zout toe' wordenquote:Op dinsdag 9 november 2010 12:32 schreef Byte_Me het volgende:
het liedje gaat toch:
"wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe"
en niet:
"wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is een zakje zout"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |