abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90514696
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 19:50 schreef Zoheetik het volgende:
Zie ik het goed dat je de bodem hebt uitgerold (met een deegroller of iets anders ronds)? Daardoor druk je alle lucht eruit wat de rand anders zo mooi luchtig zou maken. Nu is je rand platter. Ook is het gemakkelijker om met je handen een mooie ronde pizza te vormen.

De eerste langwerpige pizza ziet er beter uit vind ik!
(Bij beide wel erg veel kruiden, maar dat is smaak.. en als jij dat lekker vindt, niks mis mee natuurlijk, maar nodig is 't niet :) ).
Nee, ik doe het met de hand. Maar het deeg was geloof ik iets te stug, ging ik het écht uitrekken dan begon het toch wat te scheuren. En die kruiden? Da's alleen wat gedroogde basilicum, veel smaak krijg je daar niet van. :')

quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 22:35 schreef Terpentin07 het volgende:
De eerste pizza ziet er lekker uit zeg, alleen een tip kan ik je geven, leg de ingrediënten op de kaas en niet eronder. Dan worden ze namelijk beter gaar.

't is een beetje 50/50, meeste kaas direct op de saus, dan de ingrediënten en dan nog een wat kaas. Maar daar kan ik op letten idd.

Maar bedankt, ik vond het in iedergeval niet slecht smaken voor een eerste keer (beide keren hadden we back-up eten :') )
  dinsdag 28 december 2010 @ 01:38:41 #277
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90522390
Als het deeg scheurt bij het vormen van de bodem, heb je voordat je het in de koelkast deed niet lang genoeg gekneed!

Veel gedroogde basilicum vind ik wel een overheersende smaak hebben... dan proef je de hele pizza niet meer. Maar dat is persoonlijk?
pi_90522515
Ok, volgende keer langer kneden. En die basilicum valt wel mee geloof ik.
  † In Memoriam † dinsdag 28 december 2010 @ 18:10:48 #279
91830 MaximusTG
pi_90545855
Langer kneden inderdaad, maar hoogstwaarschijnlijk ook meer water gebruiken. Je deeg moet na het kneden de 'windowpane' test kunnen doorstaan; Als je het deeg uitrekt moet het zo dun kunnen worden (zonder te scheuren!) dat je er doorheen kunt kijken.
  dinsdag 28 december 2010 @ 18:26:59 #280
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90546518
Ik heb dit keer het water van het recept uit de OP verminderd met 0,5dl. Toen ik nog wel 2,5dl gebruikte moest ik zoveel bloem toevoegen dat ik dit keer het water maar verminderd heb. Het deeg is nog steeds lichtelijk plakkerig, dus moet goed gaan denk ik zo.

Vind het wel raar dat anderen 't wel lukt met die verhouding. Ligt 't aan mij? Of aan de bloem? Of wat?
  dinsdag 28 december 2010 @ 18:43:48 #281
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90547308
Welke soort bloem heb je gebruikt?
pi_90547921
Ik gebruikte trouwens Tarwebloem, is dat good enough?
  dinsdag 28 december 2010 @ 19:25:32 #283
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90549196
Ik gebruik AH eigenmerk. Die is net wat fijner dan alle andere goedkope prut. Ik vind 'm zelfs op de tipo 00 lijken.
Maar ik zag in het filmpje van MaximusTG dat hij euroshopperbloem gebruikt... dus het kàn wel blijkbaar.
pi_90550636
Hmm, naar aanleiding van dit topic heb ik vandaag ook maar eens zelf pizza gemaakt. Belegd met ham, paprika en ui.

Eerst een tomatensaus gemaakt op basis van tomatenpuree en Grand'Italia rode pesto:

Toen de bodem belegd. Voordat hij de oven in ging:

Eindresultaat:
  dinsdag 28 december 2010 @ 20:03:46 #285
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90551060
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:58 schreef Iemand91 het volgende:
Ik gebruikte trouwens Tarwebloem, is dat good enough?
Meer welk type :P Het is niet allesbepalend maar het juiste type maakt het wel makkelijker.
pi_90551208
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 20:03 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Meer welk type :P Het is niet allesbepalend maar het juiste type maakt het wel makkelijker.
Geen idee, zo'n 2kg zak van de Boni. Enige wat ze daar hadden (op patenbloem e.d. na)
  † In Memoriam † woensdag 29 december 2010 @ 09:39:03 #287
91830 MaximusTG
pi_90571591
Nee, ik gebruik geen Euroshopperbloem, alleen om te bestuiven, tegen het plakken. Ik gebruik Soezie Surfina bloem, met hoog gluten gehalte. Te koop bij o.a. Boerenbond en Welkoop.

@Zoheetik; Maak eens wat foto's van de plakkerigheid van je deeg. Plakkerig is namelijk wel wat het moet worden eigenlijk:P. Vergt wel wat ervaring en oefenen, voordat je comfortabel met zulk nat deeg kunt werken. Ik gebruik meestal 68% bakkerspercentage water (dat is dus 68% van het gewicht van mn bloem, het recept uit de OP is 71%). En dan al het water + 3/4 van de bloem in een kom, zout en gist erbij, even mengen (lepel), rusten, en dan met deeghaken en mixer goed 'kneden'. Na paar minuten (5) langzaam rest bloem toevoegen gedurende 3 minuten. Deeg wordt steeds steviger, maar is nog steeds plakkerig. Als alle bloem erbij zit nog even laten rusten, en uitstorten op bebloemd werkvlak. Wat bloem eroverheen strooien en met een mes in gewenste stukken verdelen, stukken opbollen en in geoliede containers in de koelkast zetten.
Je zal zien dat het deeg heel soepel wordt.
  woensdag 29 december 2010 @ 10:25:47 #288
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90572573
Ohhh misleidend dan in je filmpje! :P

Ik zal volgende keer een foto maken van de plakkerigheid, als ik er geen extra bloem bij doe. Heb geen mixer trouwens, doe alles met de hand, maar dat moet niet zoveel uitmaken als ik maar lang genoeg kneed toch?
  † In Memoriam † woensdag 29 december 2010 @ 11:20:47 #289
91830 MaximusTG
pi_90574314
Nee, dat moet zeker niet uitmaken. Kneden met mixer is alleen makkelijker met plakkerig deeg. Ik denk dat je dan het beste, mocht je mijn methode willen volgen, 3/4 van de bloem mengt met het water, en dan de rest van de bloem er langzaam doorheen kneden, heb je meteen bloem om je handen niet te laten plakken. Je kan het ook andersom doen, dus minder water, en dat langzaam toevoegen, maar dan krijg je steeds zo'n glibberige bal deeg.

Edit: Dit is een foto van hoe het windowpanen eruit ziet:

woensdag 29 december 2010 @ 11:30:00 #290
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90574667
Ja bedankt voor de tip!
En wow... dat is wel erg transparant. Ik dacht eerst: wat heeft dat stuk stof ermee te maken? :')
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2010 @ 11:27:18 #291
91830 MaximusTG
pi_90669046
Ja, mooi he dat dunne deeg?

Heb hier al eerder een pdfje gepost, heb die een beetje geupdate en wat meer foto's van de werkwijze voor het deeg toegevoegd. Voor de liefhebber: PDF
  vrijdag 31 december 2010 @ 17:56:41 #292
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_90685187
Ja!
Mooi PDF'je ook. Het was inderdaad ongeveer zo plakkerig als jouw deeg, maar zoals je zelf al schrijft krijg je een kliederboel als je alles met de hand moet doen.

Ik had laatst nog een discussie met iemand over pizzadeeg "het deeg moet plakkerig zijn" "nee niet" "ja wel..." "nee hoor..." nou dan niet he :7 .

Maarehm, ik denk dat ik ook maar die soeziebloem moet halen. Weet maar 1 adresje aan de andere kant van de stad (eierboer) maar bij wat voor zaken haal jij dat?

---
Heb het al gevonden, alleen in een andere stad, hier geen Welkoop :') . Er staat alleen niks bij over de hoeveelheid gluten, wel dat het "extra fijn" is. Maar dat is die van AH eigen merk ook - zeggen ze.

[ Bericht 23% gewijzigd door Zoheetik op 31-12-2010 18:05:13 ]
pi_90756847
Ben deeg aan het maken volgens het recept in de OP. Heb het deeg netjes twee uur laten rijzen en daarna de lucht eruit gedrukt en het nog even doorgekneed. En nu heeft het dus zo ongeveer weer het volume wat het voor het rijzen had :? Klopt dat? Zo ja, wat is dan het nut van rijzen (oprechte vraag, al komt het misschien een beetje kooknoobish over :)).

Deeg ligt nu overigens in twee bolletjes in zakjes in de koelkast en wordt morgen verhuisd naar de vriezer om er hopelijk eind van de week pizza's van te gaan maken!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_90757393
Er staat nu een pizza in de oven.
Hopelijk bijna klaar want ik heb trek!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_90757549
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:25 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Er staat nu een pizza in de oven.
Hopelijk bijna klaar want ik heb trek!
Pics!

( :P )
  † In Memoriam † zondag 2 januari 2011 @ 20:46:37 #296
91830 MaximusTG
pi_90762049
quote:
Op zondag 2 januari 2011 19:11 schreef Naamah het volgende:
Ben deeg aan het maken volgens het recept in de OP. Heb het deeg netjes twee uur laten rijzen en daarna de lucht eruit gedrukt en het nog even doorgekneed. En nu heeft het dus zo ongeveer weer het volume wat het voor het rijzen had :? Klopt dat? Zo ja, wat is dan het nut van rijzen (oprechte vraag, al komt het misschien een beetje kooknoobish over :)).

Deeg ligt nu overigens in twee bolletjes in zakjes in de koelkast en wordt morgen verhuisd naar de vriezer om er hopelijk eind van de week pizza's van te gaan maken!
Dat is helemaal niet zo'n gekke vraag; Het recept in de OP is niet helemaal compleet. Zo is die suiker onzin trouwens. Tijdens het rijzen fermenteert de gist de complexe suikers in de bloem, wat zorgt voor smaak en CO2, die gevangen wordt door de in het deeg ontstane glutennetwerk. Wat je dus moet doen na die eerste rijs, of na een nacht in de koelkast,
is het deeg nog een keer laten rijzen, tot het deeg ongeveer anderhalf keer de originele grootte heeft. Dit duurt natuurlijk langer als het deeg uit de koelkast komt. En dan je pizza met de hand vormen he ;).
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 20:52:04 #297
18653 crew  D.
pi_90762458
*het topic eens door zal lezen om ideetjes op te doen
pi_90762542
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Pics!

( :P )
Ja had ik willen doen, maar helaas batterij van de camera leeg.
Maar zal de eerst volgende keer een foto maken want hij zag er wel goed uit!
Ik merk wel dat ik mijn pizza's veel rijkelijker beleg dan de meeste pizza's die ik hier gezien heb.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  † In Memoriam † vrijdag 7 januari 2011 @ 14:45:22 #299
91830 MaximusTG
pi_90977358
Ja, dat verschilt natuurlijk sowieso per persoon hoeveel je op je pizza wil, maar belangrijker is de dikte van je pizza. Als je een hele dunne maakt, en niet over een oven beschikt die heel heet kan worden, moet je er minder op doen om te voorkomen dat de pizza te nat wordt. Daarnaast is het helemaal volpleuren van een pizza een beetje de Amerikaanse stijl, van die pan pizza's.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 15:13:16 #300
296595 foodlover
live and learn
pi_91024691
Zojuist deeg gemaakt en laten rijzen, nu in koelkast om tot vanavond te bewaren.

Vraagje: Wat is eigenlijk beter: na rijs in koelkast leggen of gewoon in kom laten met doek erover tot vanavond?

En: In hoeverre rijst deeg door in koelkast en waarvan is dit afhankelijk? (Heb wel eens gehad dat het deeg ook in de koelkast fors doorrees, een andere keer juist helemaal niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')