abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 juli 2009 @ 14:40:30 #161
862 Arcee
Look closer
pi_71339118
quote:
Op zondag 26 juli 2009 14:36 schreef Ssytse het volgende:
Ik denk niet dat er meerdere waarheden zijn of kunnen bestaan.
Ik ook: Leeft iedereen in dezelfde werkelijkheid en waarheid?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 juli 2009 @ 14:41:21 #162
862 Arcee
Look closer
pi_71339132
quote:
Op zondag 26 juli 2009 14:36 schreef Ssytse het volgende:
Ik geloof dat wanneer ik iets doe wat in zijn ogen niet juist is, Hij mij daar op wijst.
Maar het staat toch al duidelijk in de bijbel hoe God wil dat jij het doet?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_71339579
quote:
Op zondag 26 juli 2009 14:41 schreef Arcee het volgende:

[..]

Maar het staat toch al duidelijk in de bijbel hoe God wil dat jij het doet?
Correct, maar ik geloof dat God weet dat het voor mij onmogelijk is om een vrouw lager dan een man te achten, laat staan haar te dwingen tot iets wat zij (op dat moment) niet wil. En dat ik hiermee niemand, maar dan ook helemaal niemand, enig onrecht aandoe mag ook duidelijk zijn.

Ik hoop dat God op dit punt dan rekening met mijn zwakte wil houden, het is namelijk wel bekend dat niemand God's wil voor 100% kon en kan naleven, op één persoon na: Jezus Christus.
pi_71339612
Waarom zet ie het dan in de bijbel, als de mens zich er niet aan kan houden?
pi_71339689
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:06 schreef Modus het volgende:
Waarom zet ie het dan in de bijbel, als de mens zich er niet aan kan houden?
Dat weet ik niet, maar het toont wel aan dat geen mens gelijk is en kan zijn aan God.
We zijn dus, om rechtvaardig voor God te zijn, afhankelijk van Jezus Christus.
pi_71339796
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:09 schreef Ssytse het volgende:
Dat weet ik niet, maar het toont wel aan dat geen mens gelijk is en kan zijn aan God.
Nee maar daar hebben we het ook helemaal niet over. Wat is het nut van een soort gedragsgebod vastleggen als dat gedrag helemaal niet houdbaar is voor een mens?
quote:
We zijn dus, om rechtvaardig voor God te zijn, afhankelijk van Jezus Christus.
Ja, OK. Dat soort holle dogmatiek hebben we niet zoveel aan in dit soort discussies.
pi_71339898
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:13 schreef Modus het volgende:

[..]

Nee maar daar hebben we het ook helemaal niet over. Wat is het nut van een soort gedragsgebod vastleggen als dat gedrag helemaal niet houdbaar is voor een mens?
Dat weet ik niet.
  zondag 26 juli 2009 @ 15:22:34 #168
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71340029
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:17 schreef Ssytse het volgende:

[..]

Dat weet ik niet.
Je weet het natuurlijk wel, maar je wil het niet toegeven voor jezelf.

Ik heb er respect voor dat je ruimte laat voor de hedendaagse moraal en niet al te strikt vasthoudt aan de geboden in de bijbel, maar de stap die daar bij hoort is natuurlijk om toe te geven dat de bijbel geen absolute en onveranderlijke waarheid is
pi_71340239
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:22 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Je weet het natuurlijk wel, maar je wil het niet toegeven voor jezelf.

Ik heb er respect voor dat je ruimte laat voor de hedendaagse moraal en niet al te strikt vasthoudt aan de geboden in de bijbel, maar de stap die daar bij hoort is natuurlijk om toe te geven dat de bijbel geen absolute en onveranderlijke waarheid is
Ik weet het eerlijk waar niet en in mijn ogen kan de Bijbel zowel absolute onveranderlijke waarheid als gedragsregels waar ik niet mee om kan gaan bevatten.

M.a.w. Ik geloof voor 100% dat wat in de Bijbel staat het woord van God is, echt gebeurd is en (Openbaring) zal gaan gebeuren, maar tegelijkertijd ben ik het oneens met een aantal voorschriften omdat die niet passen in mijn (of hedendaagse) moraal. Het ermee oneens zijn is voor mij iets anders dan het niet voor waar aannemen.
  zondag 26 juli 2009 @ 15:35:48 #170
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71340393
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:30 schreef Ssytse het volgende:

[..]

Ik weet het eerlijk waar niet en in mijn ogen kan de Bijbel zowel absolute onveranderlijke waarheid als gedragsregels waar ik niet mee om kan gaan bevatten.

M.a.w. Ik geloof voor 100% dat wat in de Bijbel staat het woord van God is, echt gebeurd is en (Openbaring) zal gaan gebeuren, maar tegelijkertijd ben ik het oneens met een aantal voorschriften omdat die niet passen in mijn (of hedendaagse) moraal. Het ermee oneens zijn is voor mij iets anders dan het niet voor waar aannemen.
Dus de almachtige, rechtvaardige en alwetende God zegt A, maar jij gaat voor B omdat wat mensen een paar eeuwen geleden hebben bedacht dat vrouwen en mannen gelijkwaardig zijn?
pi_71340455
Een belangrijke reden om het met iets níet eens te zijn lijkt mij dat iets gewoon niet waar is. Ik weet niet hoeveel andere redenen er nog kunnen zijn...
pi_71340584
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:37 schreef Modus het volgende:
Een belangrijke reden om het met iets níet eens te zijn lijkt mij dat iets gewoon niet waar is. Ik weet niet hoeveel andere redenen er nog kunnen zijn...
Hedendaagse moraal en persoonlijke moraal zijn er nog 2
meer weet ik er niet
pi_71340687
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:35 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Dus de almachtige, rechtvaardige en alwetende God zegt A, maar jij gaat voor B omdat wat mensen een paar eeuwen geleden hebben bedacht dat vrouwen en mannen gelijkwaardig zijn?
Ik vind dat niet niet omdat een paar mensen dat een paar eeuwen geleden bedacht hebben, maar omdat ik dat zelf ook zo voel. Het is geen bewuste keuze om "vanaf nú" een vrouw gelijk aan een man te zien, ik zie dat gewoon zo, van kinds af aan al
pi_71340759
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:41 schreef Ssytse het volgende:
Hedendaagse moraal en persoonlijke moraal zijn er nog 2
meer weet ik er niet
Dat is volgens mij eik hetzelfde. Die gedragsgeboden zijn in feite ook een soort geboden die moeten leiden tot een bepaald soort moraal. Als jouw persoonlijke moraal daar van afwijkt, is dat omdat je denkt dat die wel waar is en een andere niet.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 juli 2009 @ 15:53:05 #175
862 Arcee
Look closer
pi_71340904
Je kunt altijd wel je persoonlijke moraal terugvinden in de bijbel.

Als je daarnaast al hetgeen er niet mee overeenstemt negeert komt de bijbel over als een heilig boek.
pi_71340912
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:48 schreef Modus het volgende:

[..]

Dat is volgens mij eik hetzelfde. Die gedragsgeboden zijn in feite ook een soort geboden die moeten leiden tot een bepaald soort moraal. Als jouw persoonlijke moraal daar van afwijkt, is dat omdat je denkt dat die wel waar is en een andere niet.
Aangezien we hier niet uit zullen komen, lijkt het me het verstandigst dat we over de moraalkwestie ophouden.

Wat ik me nu echter afvraag, is je beeld van christenen of het christendom ook veranderd? Zo ja, is dat dan positief of negatief? (deze vraag is ook voor iedereen die meeleest )
  zondag 26 juli 2009 @ 15:55:04 #177
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71340958
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:45 schreef Ssytse het volgende:

[..]

Ik vind dat niet niet omdat een paar mensen dat een paar eeuwen geleden bedacht hebben, maar omdat ik dat zelf ook zo voel. Het is geen bewuste keuze om "vanaf nú" een vrouw gelijk aan een man te zien, ik zie dat gewoon zo, van kinds af aan al
Maar de reden dat je dat zo voelt komt natuurlijk doordat je in een samenleving leeft, waarin dat zo wordt gezien. Had je in de tijd van de bijbel geleefd, dan had je (en ik ook trouwens) dat waarschijnlijk maar onzin gevonden.

Ik blijf het vreemd vinden dat je gelooft dat er één waarheid is, dat die waarheid in de bijbel staat, maar er toch voor kiest om die waarheid niet te volgen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 juli 2009 @ 15:56:06 #178
862 Arcee
Look closer
pi_71340975
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:53 schreef Ssytse het volgende:
Wat ik me nu echter afvraag, is je beeld van christenen of het christendom ook veranderd?
Op basis waarvan?
pi_71341022
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:56 schreef Arcee het volgende:

[..]

Op basis waarvan?
Op basis van de "gesprekken" die we hadden in meerdere topics
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 juli 2009 @ 15:58:49 #180
862 Arcee
Look closer
pi_71341060
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:57 schreef Ssytse het volgende:
Op basis van de "gesprekken" die we hadden in meerdere topics
Oh, zo. Nee, helemaal niks. Gewoon een herhaling van zetten. Ik heb sowieso al erg veel over dit onderwerp gelezen.

Ik vind het wel een sympathieke discussie zo met je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')