'We' zien dat niet. Jíj ziet dat blijkbaar.quote:Op zondag 7 november 2010 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
De hedendaagse gemiddelde onverschilligheid en oppervlakkigheid waarmee velen het dagelijks leven tegemoet treden, stoort mij enigzins. We lopen op straat en we zien gemiddelde ontevredenheid en ongeinteresseerde blikken.
Hij is niet de enige: ik zie het ook en ik hoor van mensen die even verder kijken dan hun neus lang is hetzelfde.quote:Op zondag 7 november 2010 01:17 schreef flukzus het volgende:
[..]
'We' zien dat niet. Jíj ziet dat blijkbaar.
En waarom jij dan we schrijft begrijp ik niet.
Wat ik wel begrijp uit je OP is dat je nogal generaliseert.
Nou, dan ben ik net als TS nieuwsgierig hoe je erover denkt.quote:Op zondag 7 november 2010 01:49 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Hij is niet de enige: ik zie het ook en ik hoor van mensen die even verder kijken dan hun neus lang is hetzelfde.
ik denk eerder dat ze dat in de middeleeuwen als verwerpelijk en immoreel hadden gezienquote:Op zondag 7 november 2010 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
De hedendaagse gemiddelde onverschilligheid en oppervlakkigheid waarmee velen het dagelijks leven tegemoet treden, stoort mij enigzins. We lopen op straat en we zien gemiddelde ontevredenheid en ongeinteresseerde blikken. Als tijdreizen mogelijk was geweest, hadden onze voorouders uit de middeleeuwen onze hedendaagse (westerse) maatschappij met haar rijkdommen, ongekende welvaart, sociale voorzieningen, democratie, gelijke rechten en plichten en ongekende vrijheid, als paradijselijk en mogelijk utopisch beschouwd.
dat deden "we" vroeger ook niet dus waarom verwacht je wel dat mensen dat nu wel doenquote:Je zou kunnen zeggen dat we misschien wel het hoogtepunt bereikt hebben qua welvaart, technologie en levensstandaard. Niemand heeft het slecht, er is genoeg eten en drinken, er is schoon drinkwater, gelijke kansen voor iedereen en een wakende overheid.
![]()
Toch verwonderen we ons niet meer, athans zo lijkt het. Kent iemand zijn of haar geschiedenis van haar eigen stad? Genieten we nog echt van een goede maaltijd op een doordeweekse dag? Durven we nog echt contact te maken met vreemden op straat? Kortom, we zien de materiele wapenfeiten om ons heen maar zelden vragen we ons nog de diepere betekenis achter 'de dingen' die we dagelijks zien en ervaren of zijn wij daar niet bereid toe.
we blijven mensen dus we zeiken over alles en nog wat.quote:Kortom, het is de onterechte onverschilligheid en vanzelfsprekendheid die velen van ons ervaren in het dagelijks leven en dat doet, naar mijn mening, geen recht en eer aan het prachtige en rijkelijk leven wat onze generatie mag ervaren.
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken
Oh, ik ben heel erg gelukkig met de plek en tijd waar ik geboren ben. Ben zelfs bang dit binnenkort te gaan verliezenquote:Op zondag 7 november 2010 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
De hedendaagse gemiddelde onverschilligheid en oppervlakkigheid waarmee velen het dagelijks leven tegemoet treden, stoort mij enigzins. We lopen op straat en we zien gemiddelde ontevredenheid en ongeinteresseerde blikken. Als tijdreizen mogelijk was geweest, hadden onze voorouders uit de middeleeuwen onze hedendaagse (westerse) maatschappij met haar rijkdommen, ongekende welvaart, sociale voorzieningen, democratie, gelijke rechten en plichten en ongekende vrijheid, als paradijselijk en mogelijk utopisch beschouwd.
Ongeveer hetzelfde als TS: een verwend, chagrijnig zooitje wat steeds dommer, kortzichtiger en meer ongeïnteresseerd wordt.quote:Op zondag 7 november 2010 01:55 schreef flukzus het volgende:
[..]
Nou, dan ben ik net als TS nieuwsgierig hoe je erover denkt.
Hoe denk je over die hedendaagse onverschilligheid en oppervlakkigheid, die mensen die verder kijken dan hun neus lang is waarnemen.
Je beklaagt je over je medemens. Je bent niet nieuwsgierig naar het gedrag van je medemens, maar keurt het moreel af.quote:Op zondag 7 november 2010 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken
Ohjee, moeten we Ayn Rand ook weer opgravenquote:Op zondag 7 november 2010 11:11 schreef eldodo het volgende:
[..]
t.
(Lees Atlas in staking of bekijk komend jaar de film voor een mogelijk scenario voor deze eeuw)
Kapitalisme als vrije markt zie ik nergens. Wel corporatisme, mercantilisme etc.quote:Op zondag 7 november 2010 15:00 schreef rimidalw het volgende:
[..]
Ohjee, moeten we Ayn Rand ook weer opgraven
Let wel dat waar zij zo sterk tegen was het (opkomende) communisme was, en dat is niet bepaald de kant die we opgaanEerder naar extremer en extremer kapitalisme.
Anarchokapitalisme is de meest extreme vorm van kapitalisme.quote:Op zondag 7 november 2010 15:24 schreef eldodo het volgende:
[..]
Kapitalisme als vrije markt zie ik nergens. Wel corporatisme, mercantilisme etc.
Zuiver vrije markt is anarcho-kapitalisme, maar mensen krijgen en geven elkaar niet de kans voor zo'n toestand. (nog niet, ik hoop dat het wel een keer uitgeprobeerd gaat worden!)
quote:In het anarchokapitalisme is de staat volledig afgeschaft en daarmee is er ook geen belastingheffing meer zoals inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting of btw. De openbare diensten, welke nu gedeeltelijk of helemaal door de overheid worden geleverd, zullen door de markt worden aangeboden. Openbare voorzieningen zoals wegen of dijken zullen privaat eigendom zijn. Zo kan iemand mede-eigenaar zijn van de straat die naar zijn huis leidt, waardoor beveiliging van een buurt gemakkelijk kan worden gerealiseerd.
Het probleem van anarchisme en aanverwante stromingen is idd dat het nooit langer dan zeg.. vijf minuten anarchisme blijft. Zo lang als het nodig is voor een groep om desnoods met geweld de macht te grijpen. Want er is niemand die dat tegenhoudt.quote:Op zondag 7 november 2010 15:24 schreef eldodo het volgende:
[..]
Kapitalisme als vrije markt zie ik nergens. Wel corporatisme, mercantilisme etc.
Zuiver vrije markt is anarcho-kapitalisme, maar mensen krijgen en geven elkaar niet de kans voor zo'n toestand. (nog niet, ik hoop dat het wel een keer uitgeprobeerd gaat worden!)
Nouja, het is dan gewoon geen vrije markt meer, maar onvrije.quote:Op zondag 7 november 2010 15:58 schreef rimidalw het volgende:
[..]
Het probleem van anarchisme en aanverwante stromingen is idd dat het nooit langer dan zeg.. vijf minuten anarchisme blijft. Zo lang als het nodig is voor een groep om desnoods met geweld de macht te grijpen. Want er is niemand die dat tegenhoudt.
Zelfde met een 'zuiver vrije markt'. Zeg dat je de markt helemaal vrij laat, dus ook geen monopolies meer reguleert. Ik weet zeker dat we dan binnen vijf jaar op 'Google Earth' wonen (of de Goldman Sachs planeet, wat je wilt).
IMO is er een ander soort 'vrije markt' nodig. Eén die dan wel vrij is maar waar wel regulering is zodat alles eerlijk verloopt. (dus niet b.v. de AFM gaan opdoeken). Dit om bijvoorbeeld kunstmatig opgezette hoge drempels om een bepaald bedrijfsgebied in te gaan voorkomt (kartelvorming).
Anders krijg je een monopolie of een oligargie, ook niet veel beter (duidelijk geval marktfalen). Want het is compleet in tegenstelling tot het ideaal van een 'vrije markt' waarin nou juist is dat iedereen een kans krijgt, en zo de concurrentie ervoor zorgt dat kwaliteit en goede prijzen gewaarborgt worden.
Dusja dat blijft altijd de dubbelzinnigheid...
Nouja, de geschiedenis is daar altijd heel duidelijk in volgens mij. Er is niet 1 keer geweest dat een machtsvacuum echt, waar dan ook, lang duurde. Of je moet antarctica en andere onbegaanbare gebieden meerekenen.quote:Op zondag 7 november 2010 16:08 schreef eldodo het volgende:
[..]
Nouja, het is dan gewoon geen vrije markt meer, maar onvrije.
Dat mensen altijd en overal gewelddadig zijn is een aanname, en empirisch niet helemaal correct vrees ik.
Ik vind dat helemaal niet gemeen, waarom zouden we het lijden van de hele wereld als onze verantwoordelijkheid moeten zien, ipv gewoon goed voor onze eigen mensen te zorgen?quote:Ik : Ik vind het gemeen dat wij ons budget voor ontwikkelingssamenwerking verlagen, en er op die manier voor zorgen dat duizenden moeders die zelden een auto zien hun kinderen geen eten meer kunnen geven.
Je kan alleen de baas spelen als er genoeg mensen loyaal jou willen dienen en je genoeg materieel hebt om de rest te bedwingen.quote:Op zondag 7 november 2010 17:16 schreef rimidalw het volgende:
[..]
Nouja, de geschiedenis is daar altijd heel duidelijk in volgens mij. Er is niet 1 keer geweest dat een machtsvacuum echt, waar dan ook, lang duurde. Of je moet antarctica en andere onbegaanbare gebieden meerekenen.
En ik claim sowieso niet dat iedereen, altijd gewelddadig is. Er hoeft maar 1 party pooper te zijn in je anarchie die de baas gaat spelen en het is afgelopen ermee. Bekijk het van de andere kant wat is de kans dat die er NIET is?
Het feit dat ze hun leven "lijden" in plaats van "leiden" is inderdaad de kern van het probleem. 95% van de mensen in Europa doet geen flikker aan noemenswaardige dingen met zijn/haar leven en dat maakt het voor de resterende 5% verdomd moeilijk om dit wel te doen.quote:Op zondag 7 november 2010 18:36 schreef Friek_ het volgende:
maar mensen zijn (zoals iemand hier al terecht opmerkt) ook gewoon gewoontedieren die hun leven lijden.
Wat zijn precies noemenswaardige dingen met je leven doen volgens jou? Ik voer ook niet bepaald zaken uit die de wereld op z'n kop zetten hoor.quote:Op zondag 7 november 2010 18:43 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Het feit dat ze hun leven "lijden" in plaats van "leiden" is inderdaad de kern van het probleem. 95% van de mensen in Europa doet geen flikker aan noemenswaardige dingen met zijn/haar leven en dat maakt het voor de resterende 5% verdomd moeilijk om dit wel te doen.
En vroeger was alles beter?quote:Op zondag 7 november 2010 20:27 schreef Appelknaller het volgende:
Eens met de stelling, tegenwoordig is consumeren het enige wat voor een grote groep mensen telt. Verre vakanties of de zoveelste nutteloze verbouwing om er maar bij te horen
Nee niet echt, maar alleen maar consumeren als doel hebben is best triest. Dat was meer het punt van mijn post.quote:
Vind je dat niet een enorm pessimistische visie? Snap best dat je kritisch bent over wat met koopt of tegenover de maatschappij an sich, maar zo vaak is jouw stellingname gewoon een misplaatst superioriteitsgevoel.quote:Op zondag 7 november 2010 20:42 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Nee niet echt, maar alleen maar consumeren als doel hebben is best triest. Dat was meer het punt van mijn post.
Je hoeft de wereld ook niet op zijn kop te zetten; je hebt de mogelijkheid jouw wereld, en misschien, als je heel erg je best doet, andermans wereld op zijn kop te zetten.quote:Op zondag 7 november 2010 19:37 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Wat zijn precies noemenswaardige dingen met je leven doen volgens jou? Ik voer ook niet bepaald zaken uit die de wereld op z'n kop zetten hoor.
Ik: Ik vind het gemeen dat ik jaren moet wachten op een huis omdat de Staat te weinig bouwt en reguleertquote:Op zondag 7 november 2010 16:30 schreef Brighter131 het volgende:
Zij : Ik vind het gemeen dat ik van m'n moeder geen auto krijg op mijn verjaardag.
Ik : Ik vind het gemeen dat wij ons budget voor ontwikkelingssamenwerking verlagen, en er op die manier voor zorgen dat duizenden moeders die zelden een auto zien hun kinderen geen eten meer kunnen geven.Heb je ideeën over manieren waarop deze situatie verbeterd kan worden?
Sowieso, dat hele lagerhuis is één grote grap. ''Jah, de stelling is dus euh... natuur is belangrijker dan de economie''quote:Op maandag 8 november 2010 13:31 schreef deelnemer het volgende:
Dit weekende R. van Linschoten gezien in het lagerhuis. Wordt daar niet vrolijk van. De grote spoiler van de tevredenheid is voor mij het eindeloze geouwehoer over / streven naar macht door mensen.
Je doelt nu op het eeuwenoude cliché dat men niks overheeft voor elkaar?quote:Op maandag 8 november 2010 09:17 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Je hoeft de wereld ook niet op zijn kop te zetten; je hebt de mogelijkheid jouw wereld, en misschien, als je heel erg je best doet, andermans wereld op zijn kop te zetten.
Ik geloof daar niet in, in ieder geval niet op individueel niveau. Ik zie dan ook helemaal niet zoveel chagrijnige gezichten in de tram, maar wel regelmatig mensen die vriendelijke gesprekken voeren. Maar misschien is dat ook allemaal in the eye of the beholder.quote:Op zondag 7 november 2010 14:04 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Ongeveer hetzelfde als TS: een verwend, chagrijnig zooitje wat steeds dommer, kortzichtiger en meer ongeïnteresseerd wordt.
Zie het succes van Oh Oh Cherso bijvoorbeeld: oppervlakkigheid en hersenloos vermaak ten top. Overigens zie ik het niet als vermaak.
Dat kan je wel willen zijn, maar sociale uitsluiting ligt dan gevaarlijk dicht op de loer.quote:Op vrijdag 12 november 2010 10:24 schreef RolloGreb het volgende:
Ik vermoed dat we in deze tijd nogal misplaatste gedachten en verwachtingen van onszelf hebben. Het zal me niets verbazen dat we onszelf (en bijna niemand uitgezonderd) zonder meer authentiek vinden. We verwachten daarbij een individualistische houding van zowel onszelf als van de ander.
Maar is dit ook zo?
Zijn wij nu werkelijk zo authentiek en individualistisch?
Of foppen we onszelf misschien wel op uiteindelijk desastreuze wijze?
En dat is dus precies wat ik bedoel!quote:Op vrijdag 12 november 2010 10:53 schreef female81 het volgende:
Dat kan je wel willen zijn, maar sociale uitsluiting ligt dan gevaarlijk dicht op de loer.
Jezelf zijn ben je toch altijd?quote:Op vrijdag 12 november 2010 10:53 schreef female81 het volgende:
Er zijn veels te veel mensen die heel correct zeggen 'dat je jezelf moet zijn', omdat het goed overkomt op anderen, terwijl ze er geen ene flikker van menen. In een ideale wereld zou je inderdáád jezelf moeten kunnen zijn.
Juist.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:32 schreef RolloGreb het volgende:
Je bedoelt volgend mij eigenlijk dat we het beeld dat we onszelf hebben doorgaans moeten verloochenen in het dagelijkse leven.
Wat precies kunnen we samenvatten onder de noemer 'vrijheid'?quote:Op vrijdag 12 november 2010 12:27 schreef deelnemer het volgende:
Het meest verbazende is dat we dit alles kunnen samenvatten in één woord: vrijheid.
Alles. Niet dat ik het kan uitleggen. Maar dat is wat men je voortdurend probeert wijs te maken. Een historicus zei ooit, als men in een periode van de geschiedenis veel over iets praat, wil dat niet zeggen dat dit aspect goed geregeld is. Het betekent vaak dat het een probleem gebied is. Zo stelde de middeleeuwer de hemel voor als een grote kantine vaar je voortdurend kunt eten ( = gebrek aan voedsel). De populariteit van de vrijheid ideologie kan betekenen dat de vrijheid afneemt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 13:26 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Wat precies kunnen we samenvatten onder de noemer 'vrijheid'?
Duidelijk.quote:Op vrijdag 12 november 2010 13:35 schreef deelnemer het volgende:
Alles.
(...)
De populariteit van de vrijheid ideologie kan betekenen dat de vrijheid afneemt.
Het filosofische aspect dat daaraan zit is natuurlijk van de vrijheid. Als je vrijheid ziet als doen en laten wat je wilt (zo weinig mogelijk invloed van anderen) en iedereen zo zou doen, dan heeft in feite niemand vrijheid meer omdat niemand onder invloed wil staan van anderen. De ander is dan een soort blokkering en de enige manier om die vrijheid terug te winnen is om de ander uit de weg te ruimen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:17 schreef female81 het volgende:
Het begint al met een sollicitatiegesprek. De meesten zouden er het liefste in hun spijkerbroek, met een lekkere trui erboven, heen willen. Weet ik zeker. Maar op een paar mogelijke baantjes waar het goed bij past na, zie je het niet gebeuren. Omdat je dan net zo goed thuis kunt blijven. Dus steken ze zich in een verschrikkelijk rottig zittend mantelpakje of iets dergelijks, omdat dat je kans op de baan minstens tien keer zo groot maakt.
En dit is maar een van de vele voorbeelden van 'jezelf zijn is lang niet altijd een slim idee'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |