abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88421713
De hedendaagse gemiddelde onverschilligheid en oppervlakkigheid waarmee velen het dagelijks leven tegemoet treden, stoort mij enigzins. We lopen op straat en we zien gemiddelde ontevredenheid en ongeinteresseerde blikken. Als tijdreizen mogelijk was geweest, hadden onze voorouders uit de middeleeuwen onze hedendaagse (westerse) maatschappij met haar rijkdommen, ongekende welvaart, sociale voorzieningen, democratie, gelijke rechten en plichten en ongekende vrijheid, als paradijselijk en mogelijk utopisch beschouwd.

Je zou kunnen zeggen dat we misschien wel het hoogtepunt bereikt hebben qua welvaart, technologie en levensstandaard. Niemand heeft het slecht, er is genoeg eten en drinken, er is schoon drinkwater, gelijke kansen voor iedereen en een wakende overheid.

Toch verwonderen we ons niet meer, athans zo lijkt het. Kent iemand zijn of haar geschiedenis van haar eigen stad? Genieten we nog echt van een goede maaltijd op een doordeweekse dag? Durven we nog echt contact te maken met vreemden op straat? Kortom, we zien de materiele wapenfeiten om ons heen maar zelden vragen we ons nog de diepere betekenis achter 'de dingen' die we dagelijks zien en ervaren of zijn wij daar niet bereid toe.

Kortom, het is de onterechte onverschilligheid en vanzelfsprekendheid die velen van ons ervaren in het dagelijks leven en dat doet, naar mijn mening, geen recht en eer aan het prachtige en rijkelijk leven wat onze generatie mag ervaren.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken
pi_88421750
Ik geniet veel!
Dus is niet elk mens zo jij denkt
  zondag 7 november 2010 @ 01:06:36 #3
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_88421773
Interessant topic.

Zal morgen eens reageren, nu eerst slapen. :D
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  zondag 7 november 2010 @ 01:07:56 #4
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_88421819
De mens is niet zo'n rationeel wezen als we denken, het meeste gaat gewoon nog op de automatische piloot, we denken veel bewuster te zijn dan eigenlijk zo is. Meestal denken we maar kleine stapjes vooruit, of gebruiken oude patronen. We staan bij veel dingen gewoon niet stil, en logisch ook dat vergt echt enorm veel denkkracht.
Inter faeces et urinam nascimur,
  zondag 7 november 2010 @ 01:17:55 #5
168527 flukzus
Genoeg geluld
pi_88422132
quote:
3s.gif Op zondag 7 november 2010 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
De hedendaagse gemiddelde onverschilligheid en oppervlakkigheid waarmee velen het dagelijks leven tegemoet treden, stoort mij enigzins. We lopen op straat en we zien gemiddelde ontevredenheid en ongeinteresseerde blikken.
'We' zien dat niet. Jíj ziet dat blijkbaar.
En waarom jij dan we schrijft begrijp ik niet.
Wat ik wel begrijp uit je OP is dat je nogal generaliseert.
pi_88422826
quote:
2s.gif Op zondag 7 november 2010 01:17 schreef flukzus het volgende:

[..]

'We' zien dat niet. Jíj ziet dat blijkbaar.
En waarom jij dan we schrijft begrijp ik niet.
Wat ik wel begrijp uit je OP is dat je nogal generaliseert.
Hij is niet de enige: ik zie het ook en ik hoor van mensen die even verder kijken dan hun neus lang is hetzelfde.
  zondag 7 november 2010 @ 01:55:05 #7
168527 flukzus
Genoeg geluld
pi_88422952
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 01:49 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Hij is niet de enige: ik zie het ook en ik hoor van mensen die even verder kijken dan hun neus lang is hetzelfde.
Nou, dan ben ik net als TS nieuwsgierig hoe je erover denkt.
Hoe denk je over die hedendaagse onverschilligheid en oppervlakkigheid, die mensen die verder kijken dan hun neus lang is waarnemen.
pi_88423322
Het enige wat ik weet dat de mens alleen maar gelukkig wilt zijn.
pi_88424398
quote:
3s.gif Op zondag 7 november 2010 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
De hedendaagse gemiddelde onverschilligheid en oppervlakkigheid waarmee velen het dagelijks leven tegemoet treden, stoort mij enigzins. We lopen op straat en we zien gemiddelde ontevredenheid en ongeinteresseerde blikken. Als tijdreizen mogelijk was geweest, hadden onze voorouders uit de middeleeuwen onze hedendaagse (westerse) maatschappij met haar rijkdommen, ongekende welvaart, sociale voorzieningen, democratie, gelijke rechten en plichten en ongekende vrijheid, als paradijselijk en mogelijk utopisch beschouwd.
ik denk eerder dat ze dat in de middeleeuwen als verwerpelijk en immoreel hadden gezien
quote:
Je zou kunnen zeggen dat we misschien wel het hoogtepunt bereikt hebben qua welvaart, technologie en levensstandaard. Niemand heeft het slecht, er is genoeg eten en drinken, er is schoon drinkwater, gelijke kansen voor iedereen en een wakende overheid.
*O*
Toch verwonderen we ons niet meer, athans zo lijkt het. Kent iemand zijn of haar geschiedenis van haar eigen stad? Genieten we nog echt van een goede maaltijd op een doordeweekse dag? Durven we nog echt contact te maken met vreemden op straat? Kortom, we zien de materiele wapenfeiten om ons heen maar zelden vragen we ons nog de diepere betekenis achter 'de dingen' die we dagelijks zien en ervaren of zijn wij daar niet bereid toe.
dat deden "we" vroeger ook niet dus waarom verwacht je wel dat mensen dat nu wel doen
quote:
Kortom, het is de onterechte onverschilligheid en vanzelfsprekendheid die velen van ons ervaren in het dagelijks leven en dat doet, naar mijn mening, geen recht en eer aan het prachtige en rijkelijk leven wat onze generatie mag ervaren.

we blijven mensen dus we zeiken over alles en nog wat.
maar bij de Grieken hadden ze het ook al over hoe losgeslagen de jeugd van tegenwoordig was dus veel is er in dat opzicht niet veranderd de laatste 2500 jaar
pi_88426711
quote:
Op zondag 7 november 2010 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Oh, ik ben heel erg gelukkig met de plek en tijd waar ik geboren ben. Ben zelfs bang dit binnenkort te gaan verliezen :{

Het leven is vele malen beter nu in t westen dan zeg maar 100 jaar of 1000 jaar geleden. Maar het is nog zeker niet optimaal en mensen hebben nog steeds hun geldige redenen om ongelukkig te zijn. Wat ze misschien over het hoofd zien, zijn de mogelijkheden om er zelf wat aan te doen.

Veel mensen worden bijv. nog met geweld, (emotionele, mentale) verwaarlozing, soms zelf mishandeling en seksueel misbruik opgevoed. Iedereen wordt verplicht naar openbare scholen te gaan en wordt geïndoctrineerd en getraind om een brave werker, stemmer en belastingbetaler te worden. Alle rijkdom, welvaart en belangrijke diensten worden toegeschreven aan de ingrepen van de staat. Echter zijn zowat alle (westerse?) staten op weg naar een financiële ondergang, dus het is absurd om ze te zien als een bron van welvaart.

(Lees Atlas in staking of bekijk komend jaar de film voor een mogelijk scenario voor deze eeuw :P )
pi_88431799
quote:
2s.gif Op zondag 7 november 2010 01:55 schreef flukzus het volgende:

[..]

Nou, dan ben ik net als TS nieuwsgierig hoe je erover denkt.
Hoe denk je over die hedendaagse onverschilligheid en oppervlakkigheid, die mensen die verder kijken dan hun neus lang is waarnemen.
Ongeveer hetzelfde als TS: een verwend, chagrijnig zooitje wat steeds dommer, kortzichtiger en meer ongeïnteresseerd wordt.

Zie het succes van Oh Oh Cherso bijvoorbeeld: oppervlakkigheid en hersenloos vermaak ten top. Overigens zie ik het niet als vermaak.
pi_88432896
quote:
Op zondag 7 november 2010 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:

Je beklaagt je over je medemens. Je bent niet nieuwsgierig naar het gedrag van je medemens, maar keurt het moreel af.
pi_88433545
quote:
Op zondag 7 november 2010 11:11 schreef eldodo het volgende:

[..]
t.

(Lees Atlas in staking of bekijk komend jaar de film voor een mogelijk scenario voor deze eeuw :P )
Ohjee, moeten we Ayn Rand ook weer opgraven c_/
Let wel dat waar zij zo sterk tegen was het (opkomende) communisme was, en dat is niet bepaald de kant die we opgaan :o Eerder naar extremer en extremer kapitalisme.
pi_88434473
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:00 schreef rimidalw het volgende:

[..]

Ohjee, moeten we Ayn Rand ook weer opgraven c_/
Let wel dat waar zij zo sterk tegen was het (opkomende) communisme was, en dat is niet bepaald de kant die we opgaan :o Eerder naar extremer en extremer kapitalisme.
Kapitalisme als vrije markt zie ik nergens. Wel corporatisme, mercantilisme etc.

Zuiver vrije markt is anarcho-kapitalisme, maar mensen krijgen en geven elkaar niet de kans voor zo'n toestand. (nog niet, ik hoop dat het wel een keer uitgeprobeerd gaat worden!)
pi_88434976
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:24 schreef eldodo het volgende:

[..]

Kapitalisme als vrije markt zie ik nergens. Wel corporatisme, mercantilisme etc.

Zuiver vrije markt is anarcho-kapitalisme, maar mensen krijgen en geven elkaar niet de kans voor zo'n toestand. (nog niet, ik hoop dat het wel een keer uitgeprobeerd gaat worden!)
Anarchokapitalisme is de meest extreme vorm van kapitalisme.

zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anarchokapitalisme

quote:
In het anarchokapitalisme is de staat volledig afgeschaft en daarmee is er ook geen belastingheffing meer zoals inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting of btw. De openbare diensten, welke nu gedeeltelijk of helemaal door de overheid worden geleverd, zullen door de markt worden aangeboden. Openbare voorzieningen zoals wegen of dijken zullen privaat eigendom zijn. Zo kan iemand mede-eigenaar zijn van de straat die naar zijn huis leidt, waardoor beveiliging van een buurt gemakkelijk kan worden gerealiseerd.
pi_88435767
quote:
Op zondag 7 november 2010 15:24 schreef eldodo het volgende:

[..]

Het probleem van anarchisme en aanverwante stromingen is idd dat het nooit langer dan zeg.. vijf minuten anarchisme blijft. Zo lang als het nodig is voor een groep om desnoods met geweld de macht te grijpen. Want er is niemand die dat tegenhoudt.

Zelfde met een 'zuiver vrije markt'. Zeg dat je de markt helemaal vrij laat, dus ook geen monopolies meer reguleert. Ik weet zeker dat we dan binnen vijf jaar op 'Google Earth' wonen (of de Goldman Sachs planeet, wat je wilt).

IMO is er een ander soort 'vrije markt' nodig. Eén die dan wel vrij is maar waar wel regulering is zodat alles eerlijk verloopt. (dus niet b.v. de AFM gaan opdoeken). Dit om bijvoorbeeld kunstmatig opgezette hoge drempels om een bepaald bedrijfsgebied in te gaan voorkomt (kartelvorming).
Anders krijg je een monopolie of een oligargie, ook niet veel beter (duidelijk geval marktfalen). Want het is compleet in tegenstelling tot het ideaal van een 'vrije markt' waarin nou juist is dat iedereen een kans krijgt, en zo de concurrentie ervoor zorgt dat kwaliteit en goede prijzen gewaarborgt worden.

Dusja dat blijft altijd de dubbelzinnigheid...
pi_88436230
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:58 schreef rimidalw het volgende:

[..]

Het probleem van anarchisme en aanverwante stromingen is idd dat het nooit langer dan zeg.. vijf minuten anarchisme blijft. Zo lang als het nodig is voor een groep om desnoods met geweld de macht te grijpen. Want er is niemand die dat tegenhoudt.

Zelfde met een 'zuiver vrije markt'. Zeg dat je de markt helemaal vrij laat, dus ook geen monopolies meer reguleert. Ik weet zeker dat we dan binnen vijf jaar op 'Google Earth' wonen (of de Goldman Sachs planeet, wat je wilt).

IMO is er een ander soort 'vrije markt' nodig. Eén die dan wel vrij is maar waar wel regulering is zodat alles eerlijk verloopt. (dus niet b.v. de AFM gaan opdoeken). Dit om bijvoorbeeld kunstmatig opgezette hoge drempels om een bepaald bedrijfsgebied in te gaan voorkomt (kartelvorming).
Anders krijg je een monopolie of een oligargie, ook niet veel beter (duidelijk geval marktfalen). Want het is compleet in tegenstelling tot het ideaal van een 'vrije markt' waarin nou juist is dat iedereen een kans krijgt, en zo de concurrentie ervoor zorgt dat kwaliteit en goede prijzen gewaarborgt worden.

Dusja dat blijft altijd de dubbelzinnigheid...
Nouja, het is dan gewoon geen vrije markt meer, maar onvrije.

Dat mensen altijd en overal gewelddadig zijn is een aanname, en empirisch niet helemaal correct vrees ik.
pi_88437092
Ik denk dat de reacties in deze topic het idee van de TS prima weergeven.

Persoonlijk ben ik het met je eens, en schrik ik er regelmatig van in hoeverre deze mentaliteit zich inmiddels in onze maatschappij begint te wortelen.
In de praktijk kwam ik zeer recent het volgende voorbeeld tegen toen ik met een vrouwelijke kennis sprak:

Zij : Ik vind het gemeen dat ik van m'n moeder geen auto krijg op mijn verjaardag.
Ik : Ik vind het gemeen dat wij ons budget voor ontwikkelingssamenwerking verlagen, en er op die manier voor zorgen dat duizenden moeders die zelden een auto zien hun kinderen geen eten meer kunnen geven.

Volgens veel mensen die ik ken was dat een smakeloze opmerking.
Waarop ik reageer dat zij een walgelijk wereldbeeld heeft, en dat een "smakeloze" opmerking verdient.

Heb je het gevoel dat dit jouw punt beschrijft?
Heb je ideeën over manieren waarop deze situatie verbeterd kan worden?
pi_88438577
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:08 schreef eldodo het volgende:

[..]

Nouja, het is dan gewoon geen vrije markt meer, maar onvrije.

Dat mensen altijd en overal gewelddadig zijn is een aanname, en empirisch niet helemaal correct vrees ik.
Nouja, de geschiedenis is daar altijd heel duidelijk in volgens mij. Er is niet 1 keer geweest dat een machtsvacuum echt, waar dan ook, lang duurde. Of je moet antarctica en andere onbegaanbare gebieden meerekenen.

En ik claim sowieso niet dat iedereen, altijd gewelddadig is. Er hoeft maar 1 party pooper te zijn in je anarchie die de baas gaat spelen en het is afgelopen ermee. Bekijk het van de andere kant wat is de kans dat die er NIET is?

quote:
Ik : Ik vind het gemeen dat wij ons budget voor ontwikkelingssamenwerking verlagen, en er op die manier voor zorgen dat duizenden moeders die zelden een auto zien hun kinderen geen eten meer kunnen geven.
Ik vind dat helemaal niet gemeen, waarom zouden we het lijden van de hele wereld als onze verantwoordelijkheid moeten zien, ipv gewoon goed voor onze eigen mensen te zorgen?
pi_88439575
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:16 schreef rimidalw het volgende:
[..]
Nouja, de geschiedenis is daar altijd heel duidelijk in volgens mij. Er is niet 1 keer geweest dat een machtsvacuum echt, waar dan ook, lang duurde. Of je moet antarctica en andere onbegaanbare gebieden meerekenen.

En ik claim sowieso niet dat iedereen, altijd gewelddadig is. Er hoeft maar 1 party pooper te zijn in je anarchie die de baas gaat spelen en het is afgelopen ermee. Bekijk het van de andere kant wat is de kans dat die er NIET is?
Je kan alleen de baas spelen als er genoeg mensen loyaal jou willen dienen en je genoeg materieel hebt om de rest te bedwingen.

Er is vast een goede kans dat er altijd machtslustige narcisten en sociopaten zullen rondlopen, alleen hebben ze meer dan een persoonlijkheidsstoornis nodig om macht te hebben over anderen.
pi_88440905
De maatschappij van vandaag de dag samengevat in nog geen 10 minuten film uit 1992, prachtig vertolkt door Al Pacino:

pi_88440972
Het is altijd zo geweest dat de luxe van de ene generatie, de normaalste zaak van de wereld wordt voor de volgende generatie. Alleen vergeten we dan steeds dat voor die zaken lang gevochten is en een complete traditie aan vooraf ging voordat ze tot stand kwamen.

Niet voor niets hebben we elke 5 mei nog steeds bevrijdingsdag. Dit jaar werd daar ook de boodschap aan meegegeven dat vrijheid geenszins vanzelfsprekend is maar gekoesterd moet worden. Het is goed om tussendoor te beseffen (en tot bezinning te komen) dat zoiets waardevol is, maar mensen zijn (zoals iemand hier al terecht opmerkt) ook gewoon gewoontedieren die hun leven lijden.
pi_88441194
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 18:36 schreef Friek_ het volgende:
maar mensen zijn (zoals iemand hier al terecht opmerkt) ook gewoon gewoontedieren die hun leven lijden.
Het feit dat ze hun leven "lijden" in plaats van "leiden" is inderdaad de kern van het probleem. 95% van de mensen in Europa doet geen flikker aan noemenswaardige dingen met zijn/haar leven en dat maakt het voor de resterende 5% verdomd moeilijk om dit wel te doen.
pi_88443060
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 18:43 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Het feit dat ze hun leven "lijden" in plaats van "leiden" is inderdaad de kern van het probleem. 95% van de mensen in Europa doet geen flikker aan noemenswaardige dingen met zijn/haar leven en dat maakt het voor de resterende 5% verdomd moeilijk om dit wel te doen.
Wat zijn precies noemenswaardige dingen met je leven doen volgens jou? Ik voer ook niet bepaald zaken uit die de wereld op z'n kop zetten hoor.
pi_88443296
Alles is toch relatief..
Het enige waar ik mij in mijn leven aan kan spiegelen is de tijd dat ik leef.

Wat ik me wel eens afvraag, zouden de mensen van tegenwoordig gemiddeld gelukkiger zijn als bijvoorbeeld iemand uit bijvoorbeeld 300 jaar na Chr.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')