Ik draai zelf op mijn 64bit laptop gewoon Ubuntu 64bit zonder problemen. Je kan ook gewoon de live cd starten en dan ff spelen om te kijken of alles werkt.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 12:09 schreef Toryu het volgende:
Ik wil Ubuntu toch ook maar eens op mijn goede pc gaan installerenIn Dual Boot dus met Windows 7.
Kan ik het beste voor 32, of 64-bit gaan? Mijn pc ondersteunt 64-bit en heeft 6 gb geheugen, dus het zou mooi zijn als ik daar gebruik van kan maken. Van de andere kant zit ik ook niet te wachten op allerlei problemen met drivers etc.
Flash werkt inmiddels ook op 64-bit primaniet volkomen kut, dus sowieso 64bit doen. Veel sneller.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 12:09 schreef Toryu het volgende:
Ik wil Ubuntu toch ook maar eens op mijn goede pc gaan installerenIn Dual Boot dus met Windows 7.
Kan ik het beste voor 32, of 64-bit gaan? Mijn pc ondersteunt 64-bit en heeft 6 gb geheugen, dus het zou mooi zijn als ik daar gebruik van kan maken. Van de andere kant zit ik ook niet te wachten op allerlei problemen met drivers etc.
Wat KomtTijd... zegt met een aanvulling: in /home staan niet alleen al je settings maar ook je lokale mail, voor deluge de gedownloade torrents die nog niet af zijn, browser bookmarks+favorieten etc etc. Een beetje Linux-programmeur zal altijd zoiets in de home dir van de gebruiker zetten en niet alleen globaal.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:33 schreef Toryu het volgende:
oh ja, ext4Wat is het voordeel van een aparte partitie voor /home?
Nice! Misschien moeten we een lijst met van die handige dingetjes samenstellen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 12:16 schreef PiRANiA het volgende:
Fijn in ubuntu:
Met je scrollbalk klikken op de titelbalk schopt het venster helemaal naar achteren.
Alt, en dan met je scrollbalk schuiven op het venster resized het window.quote:Op donderdag 20 januari 2011 12:34 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Nice! Misschien moeten we een lijst met van die handige dingetjes samenstellen.
dat is wat ik zelf ook doe met windows. het liefst dan 1 partitie apart en daar alles op pleuren maar die heeft niet mooi dat je de insteling mapjes kan behouden dat moet allemaal weer apart.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 14:52 schreef wdn het volgende:
[..]
Wat KomtTijd... zegt met een aanvulling: in /home staan niet alleen al je settings maar ook je lokale mail, voor deluge de gedownloade torrents die nog niet af zijn, browser bookmarks+favorieten etc etc. Een beetje Linux-programmeur zal altijd zoiets in de home dir van de gebruiker zetten en niet alleen globaal.
Zorg trouwens ook altijd voor een aparte partitie waar je je data op zet (films etc) Dat is dan een partitie die je nooit formatteert en alleen maar een naam aan toekent tijdens herinstallatie.
Dan kun je naar believen alles, alles behalve je data of alles behalve data+settings weggooien.
Want ... des te minder schijf te formatteren des te sneller de herinstallatie.
Ik kan mijn systeem herinstalleren met /home intact en na installatie van deluge kan ik dus de downloads gewoon weer door laten gaan met waar deluge was gebleven door even de torrents op te zoeken in de home dir en deze in te lezen in deluge. Echt geweldig
Ik zou bij een debiandistro blijven als ik jou was. Daar heb je als het goed is net wat dingetjes van opgepakt.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:18 schreef Sloggi het volgende:
Is OpenSuse iets voor iemand die al wat met Ubuntu heeft gewerkt? Ik zou mezelf een semi-beginner willen noemen. Ubuntu was ok, maar ik vond het te veel programma's hebben die ik toch nooit gebruikte. Ik heb liever een vrij lichte distro, maar of ik het een command line kan werken weet ik niet.
Wat zijn de voordelen van OpenSuse ten opzichte van Ubuntu?
En: OpenSuse KDE of Gnome?
De meeste ondersteuning op het web voor Linux based is Debian en Ubuntu.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:38 schreef Sloggi het volgende:
Is er voor Debian veel ondersteuning op het net?
En waarom raad je Suse af?
Netinst wekte bij mij goedquote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:45 schreef Sloggi het volgende:
Dan zal ik toch Debian eens proberen. Over Ubuntu had ik weinig klachten, maar ik wil graag wat nieuws proberen.
Ik zie op de website van Debian een 'netinst', is die gemakkelijk te installeren of kan ik beter voor een complete image gaan?
Nederlandse ondersteuning maakt me trouwens niet veel uit, ik heb wel graag een Nederlandse versie.
Ik weet niet meer precies hoe het ging, maar ik weet wel dat je functies aan kon vinken en dat de hele zooi dan van het internet wordt gehaald tijdens de installatie. Wel handig.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:48 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Overschat mijn Linux-kennis niet. Of is het gewoon een GUI-installatie?
Ik vind het wel meevallen. Ubuntu is 2GB na installatie.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:18 schreef Sloggi het volgende:
Is OpenSuse iets voor iemand die al wat met Ubuntu heeft gewerkt? Ik zou mezelf een semi-beginner willen noemen. Ubuntu was ok, maar ik vond het te veel programma's hebben die ik toch nooit gebruikte. Ik heb liever een vrij lichte distro, maar of ik het een command line kan werken weet ik niet.
Wat zijn de voordelen van OpenSuse ten opzichte van Ubuntu?
En: OpenSuse KDE of Gnome?
Dat klopt, er is bij installatie geen keuze, je krijgt van alles wat, een kantoorpakket, een IM, een tekenprogramma en een paar spelletjes die zelfs voor Windows 3.1-begrippen waardeloos zijn. Je staat echter vrij om ze via het softwarecentrum te verwijderen.quote:Op zondag 30 januari 2011 11:57 schreef Sloggi het volgende:
Ik ben nog zeker een beginner, maar ik ben niet helemaal nieuw met Linux, dat probeerde ik te zeggen.
Wat betreft lichtheid: het mag (moet eigenlijk) er allemaal best mooi uit zien, en een wat grotere installatie vind ik niet erg, maar ik wil zo min mogelijk programma's op mijn computer die ik niet gebruik. Bij Ubuntu heb je die keuzevrijheid niet als ik het me goed herinner.
En aangezien ik een beginner ben is een grote community natuurlijk wel belangrijk.
Jawel hoor.quote:Op zondag 30 januari 2011 11:57 schreef Sloggi het volgende:
<..> maar ik wil zo min mogelijk programma's op mijn computer die ik niet gebruik. Bij Ubuntu heb je die keuzevrijheid niet als ik het me goed herinner.
Die heb je wel, it is called, mini.iso. http://tinyurl.com/ubuminiquote:Op zondag 30 januari 2011 11:57 schreef Sloggi het volgende:
Ik ben nog zeker een beginner, maar ik ben niet helemaal nieuw met Linux, dat probeerde ik te zeggen.
Wat betreft lichtheid: het mag (moet eigenlijk) er allemaal best mooi uit zien, en een wat grotere installatie vind ik niet erg, maar ik wil zo min mogelijk programma's op mijn computer die ik niet gebruik. Bij Ubuntu heb je die keuzevrijheid niet als ik het me goed herinner.
En aangezien ik een beginner ben is een grote community natuurlijk wel belangrijk.
15 MB, lekker!quote:Op dinsdag 1 februari 2011 22:57 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Die heb je wel, it is called, mini.iso. http://tinyurl.com/ubumini
De LiveCD's van Ubuntu (Kubuntu, etc) installen een *tu-desktop package die zorgt voor een compleet desktop systeem. Het verwijderen van die, voor jou overbodige packages zorgt er wel voor dat je -desktop package breaked en je in het geval van upgrades rekening moet houden dat je niet alle leuke extra's meetrekt die ze in de -desktop package hebben gegooid. Maar goed, als je lean en mean wilt kan je je afvragen of je die extra's wilt hebben.
Arch zou ik niet direct aan een beginner aanraden alleenquote:Op zondag 30 januari 2011 12:09 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Dat klopt, er is bij installatie geen keuze, je krijgt van alles wat, een kantoorpakket, een IM, een tekenprogramma en een paar spelletjes die zelfs voor Windows 3.1-begrippen waardeloos zijn. Je staat echter vrij om ze via het softwarecentrum te verwijderen.
De meest minimale Linux (afaik) is DSL, gebaseerd op Knoppix, slechts 50MB voor een Live-CD. Ik vind DSL te minimaal om mee te werken, maar als je wijzigingen in je systeem wil doorvoeren heb je toch een systeem dat snel draait, veel sneller dan een live-cd van een Debian-distro.
Arch is ook een compacte versie. Standaard zonder GUI. Als je Arch icm xfce gebruikt heb je echt een heel compact systeem.
Jawel johquote:Op vrijdag 4 februari 2011 16:01 schreef nyny83 het volgende:
[..]
Arch zou ik niet direct aan een beginner aanraden alleen
1 2 3 4 5 6 7 | path = /media/DATA/Backup writeble = yes guest ok = yes guest only = yes create mode = 0777 directory mode = 0777 share modes = yes |
jup..quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:01 schreef wdn het volgende:
Markster: samba service ge-herstart na aanpassing conf?
Krijg in linux overigens de melding dat ik hem niet kon mounten. SMBFS is wel geinstalleerd, en via de commandline lukt het ook niet (timeout)quote:
Oh ik vind zelf nfs makkelijker trouwens maar dat is slechts een meningquote:
Volgens mij wel? even kiekenquote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:04 schreef wdn het volgende:
[..]
Oh ik vind zelf nfs makkelijker trouwens maar dat is slechts een mening
Je hebt alleen de server geinstalleed op de redhat?
Welke regel gebruik je om te mounten?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:03 schreef Markster het volgende:
[..]
Krijg in linux overigens de melding dat ik hem niet kon mounten. SMBFS is wel geinstalleerd, en via de commandline lukt het ook niet (timeout)
mount -t smbfs //serverx/backup /mnt/backupquote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:04 schreef wdn het volgende:
[..]
Welke regel gebruik je om te mounten?
welke poort moet ik dan gebruiken?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:06 schreef wdn het volgende:
Kun je op de SERVER samba benaderen via localhost?
Waarom wil je perse via samba die data sharen? Kan je niet beter werken met nfs?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:06 schreef Markster het volgende:
[..]
mount -t smbfs //serverx/backup /mnt/backup
Als ik via "connect to server" doe, zie ik de share wel staan, maar kan ik hem niet mounten
Vind ik ook makkelijker maar het is zijn keusquote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:13 schreef Daeron het volgende:
[..]
Waarom wil je perse via samba die data sharen? Kan je niet beter werken met nfs?
Ik heb 2 windows laptops en ee nacryan die volgens mij alleen windows ahres aankanquote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:13 schreef Daeron het volgende:
[..]
Waarom wil je perse via samba die data sharen? Kan je niet beter werken met nfs?
zie mijn vorige postquote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:24 schreef Markster het volgende:
[..]
Ik heb 2 windows laptops en ee nacryan die volgens mij alleen windows ahres aankan
Wacht.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:42 schreef wdn het volgende:
[..]
zie mijn vorige post
Het hoeft niet met samba ... nfs kan ook.
Samba heeft ontiegelijk veel settings dus kan er ook veel mis gaan...
Ik zie zo 123 geen probleem met je setup
zie mijn vorige link voor windows + nfsquote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:50 schreef Markster het volgende:
[..]
Wacht.
Als het via NFS kan, leer me dan maar hoe dat moet, dan flikker ik er per direct die hele samba meuk vanaf.
Ik dacht dat NFS alleen unix based was.
Die bron is uit 2003quote:Op vrijdag 4 februari 2011 19:00 schreef wdn het volgende:
Bron: http://www.ba.infn.it/calcolo/documenti/NFSServer.html
rpm's voor server:
nfs-utils 0.3.3-5
portmap 4.0.41
quota 3.03-1
(Redhat 7.3)
webmin heb je denk ik niet nodig.
nog een how-to: lijkt wat makkelijker: http://nfs.sourceforge.net/nfs-howto/ dat de redhat docs.
Heb het eigenlijk alleen voor films. TV Series kijk ik nooitquote:Op maandag 14 februari 2011 19:46 schreef MichielPH het volgende:
Dan moet jij http://sickbeard.com/ ook hebben! Mijn provider ondersteunt echter geen nieuwsgroepen en Nederlander dat ik ben heb ik daar niet een paar euro extra voor over.
Je hebt waarschijnlijk mirror screens aanstaan. Dan pakt hij de resolutie van de laagste, anders kan hij niet mirroren. Als je dat vinkje uitdoet kun je als het goed is van beide schermen de resolutie instellen.quote:Op maandag 14 februari 2011 21:09 schreef Toryu het volgende:
ik heb een probleempje met mijn resolutie in ubuntu 10.10. Ik heb mijn tv aansloten met s-video, die heeft een max. resolutie van 1024x768. Iedere keer als ik opstart wordt mijn monitor ook 1024x768, terwijl ik die eigenlijk op 1650x1050 wil hebben. Maar het lijkt onmogelijk om dit te wijzigen. Ik kan het wel kiezen bij Admin. > Monitor of bij Prefs > Ait Controi Center, maar dan gebeurd er niets, ook niet na een reboot.
Het maakt ook niet uit of de tv aan of uit staat, ik krijg alleen 1650x1050 op mijn monitor als ik de s-video kabel lostrek, wat nogal irritant is natuurlijk. Weet iemand hier een oplossing voor?
Hmm die combinatie kan ik niet vinden. Ik kan wel een heel handig programmaatje vinden dat ook onder Linux draait (Ted), en ik kan een torrent client vinden die een WebUI heeft en automatische RSS-downloads ondersteunt maar dus niet met Transmission werkt. Waarom moet je per se Transmission gebruiken?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 02:51 schreef MichielPH het volgende:
Dan ben ik nog steeds op zoek naar een programma die als daemon draait en zoekt naar de nieuwste tv-series, die simpel in te stellen is met een webgui en samenwerkt met Transmission.
flexgetquote:Op dinsdag 15 februari 2011 02:51 schreef MichielPH het volgende:
Dan ben ik nog steeds op zoek naar een programma die als daemon draait en zoekt naar de nieuwste tv-series, die simpel in te stellen is met een webgui en samenwerkt met Transmission.
1 | WIDTH=`xdpyinfo | grep dimensions:|cut -f 2 -d :|cut -f 1 -d x` && HALF=$(($WIDTH/2)) && wmctrl -r :ACTIVE: -b add,maximized_vert && wmctrl -r :ACTIVE: -e 0,0,0,$HALF,-1 |
1 | WIDTH=`xdpyinfo | grep dimensions:|cut -f 2 -d :|cut -f 1 -d x` && HALF=$(($WIDTH/2)) && wmctrl -r :ACTIVE: -b add,maximized_vert && wmctrl -r :ACTIVE: -e 0,$HALF,0,$HALF,-1 |
Omdat ik ook gebruik maak van Transmission Remote, zodat ik op mijn windows-pc echt een gui heb. Transmission heeft overigens ook een watch-dir-functie, dus het is niet heel belangrijk.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 08:49 schreef nyny83 het volgende:
[..]
Hmm die combinatie kan ik niet vinden. Ik kan wel een heel handig programmaatje vinden dat ook onder Linux draait (Ted), en ik kan een torrent client vinden die een WebUI heeft en automatische RSS-downloads ondersteunt maar dus niet met Transmission werkt. Waarom moet je per se Transmission gebruiken?
De gui van flexget is gedit ;-)quote:Op woensdag 16 februari 2011 00:49 schreef MichielPH het volgende:
[..]
Omdat ik ook gebruik maak van Transmission Remote, zodat ik op mijn windows-pc echt een gui heb. Transmission heeft overigens ook een watch-dir-functie, dus het is niet heel belangrijk.
Flexget lijkt geinig, toch zou een webgui fijn zijnZal eens een beetje prutsen!
Zit toch nog eens naar dat programma te kijken, ziet er eigenlijk best wel handig uit! Ik ga het vandaag eens proberen.quote:Op maandag 14 februari 2011 19:46 schreef MichielPH het volgende:
Dan moet jij http://sickbeard.com/ ook hebben! Mijn provider ondersteunt echter geen nieuwsgroepen en Nederlander dat ik ben heb ik daar niet een paar euro extra voor over.
http://www.ainer.org/sick(...)10-04-lts-lucid-lynxquote:Op zaterdag 19 februari 2011 13:38 schreef Markster het volgende:
[..]
Zit toch nog eens naar dat programma te kijken, ziet er eigenlijk best wel handig uit! Ik ga het vandaag eens proberen.
Ja dankje. Alleen gebruik ik FreeNASquote:Op zaterdag 19 februari 2011 14:13 schreef wdn het volgende:
[..]
http://www.ainer.org/sick(...)10-04-lts-lucid-lynx
http://en.wikipedia.org/wiki/Btrfsquote:Op zondag 20 februari 2011 02:54 schreef MichielPH het volgende:
Ok, hersenspinsel. Gelet op het tijdstip is het misschien ook wel een waardeloos idee, maar ik waag het er toch op:
Variabele redundancy, afhankelijk van de beschikbare ruimte.
Stel je hebt 4 lege schijven die ieder 2 gig groot zijn. Je hebt dus potentieel 8 gig aan ruimte. Met RAID-achtige software laat linux dit lijken als 1 schijf van 8 gig. Als er 1 bestand van 1 MB wordt gekopieerd, is er ruimte genoeg om dit bestand op elke schijf te plaatsen. 4 duplicaten van dit bestand, hoge redundancy. Des te voller de schijf wordt, des te lager de redundancy. Tot de 8 gig gebruikt is en er geen duplicate bestanden meer zijn.
Bestaat dit en zo niet, waarom niet?
ehhm, ik heb gewoon met de ubuntu installer wat plek gemaakt. Versie 10.10 trouwensquote:Op maandag 21 februari 2011 21:42 schreef Joooo-pi het volgende:
Lastig te zeggen zo
Wat zeggen de lettertjes? Wat kun je vertellen over de gemaakte partities? Je hebt toch geen NTFS voor ubuntu gebruikt, hoop ik?
Het kan ook iets zijn met je videokaart. Wat voor vid.kaart heb je?
Welke versie van ubuntu heb je gedownload?
doe eens posten een screenshot (desnoods maak je een foto met je telefoon) dan kunnen we misschien verder helpen. Werkt de live-cd wel?quote:Op maandag 21 februari 2011 21:46 schreef sbientje het volgende:
[..]
ehhm, ik heb gewoon met de ubuntu installer wat plek gemaakt. Versie 10.10 trouwens
Wat de lettertjes zeggen.. geen ideeIk ben eht nu even opnieuw aan het proberen, hoop dat het dan wel gaat werken. Kom er zo op terug
ik zal wel een foto maken zo ja... momentjequote:Op maandag 21 februari 2011 21:54 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
doe eens posten een screenshot (desnoods maak je een foto met je telefoon) dan kunnen we misschien verder helpen. Werkt de live-cd wel?
Als je compleet nieuw bent zijn de standaardopties van de installer de beste optie, linux (alle distro's) hebben een compleet andere architectuur dan windows.
recovery mode deed het ook niet :S Ik doe nu even schijfcontrole dus gaat allemaal wat langzaam hier..quote:Op maandag 21 februari 2011 22:12 schreef ouderejongere het volgende:
Begin met recovery mode, dan start je in terminal
lees eerst dit topic
ik hoop dat je er wat aan hebt, anders hebben we meer informatie nodig.
Heb je van de live-cd geïnstalleerd? Werkte die wel?
Dan is een nieuwe installatie het beste.quote:Op maandag 21 februari 2011 22:13 schreef sbientje het volgende:
[..]
recovery mode deed het ook niet :S Ik doe nu even schijfcontrole dus gaat allemaal wat langzaam hier..
Live cd deed het wel ja
Start nogmaals op met de live-cd, start daarin GParted Partitiebewerker (vind je in menu Systeem) en post hier wat voor partities je hebt.quote:Op maandag 21 februari 2011 22:23 schreef sbientje het volgende:
ik heb het opnieuw gedaan, maar doet het dus nog niet... Installatie lijkt wel goed, hij maakt iig helemaal af
okee ga ik doenquote:Op maandag 21 februari 2011 22:25 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Start nogmaals op met de live-cd, start daarin GParted Partitiebewerker (vind je in menu Systeem) en post hier wat voor partities je hebt.
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |