abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 november 2010 @ 20:11:51 #1
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_88339132
Hoe lang zal het duren voordat Nederland weer volop oorlog voert daar?

Klote Verhagen die zit alweer bij de bondgenoten de reet schoon te likken.
pi_88339456
Het absurde is dat de regering zelfstandig kan beslissen om Nederlandse troepen naar Afghanistan te sturen. De Tweede Kamer heeft er geen zeggenschap in. Ze kan hooguit een motie aannemen waarin de regering verzocht wordt geen troepen naar Afghanistan te sturen, maar die kan de regering gewoon naast zich neerleggen.

Ik voorspel dan ook dat er na het eerstvolgende officiële verzoek van de VS / VN / NAVO weer Nederlandse militairen in Afghanistan rondlopen.
  donderdag 4 november 2010 @ 20:39:20 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_88340179
Volgens mij is daar geen kamermeerderheid voor.
  donderdag 4 november 2010 @ 20:40:22 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_88340216
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 20:20 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Het absurde is dat de regering zelfstandig kan beslissen om Nederlandse troepen naar Afghanistan te sturen. De Tweede Kamer heeft er geen zeggenschap in. Ze kan hooguit een motie aannemen waarin de regering verzocht wordt geen troepen naar Afghanistan te sturen, maar die kan de regering gewoon naast zich neerleggen.

Ik voorspel dan ook dat er na het eerstvolgende officiële verzoek van de VS / VN / NAVO weer Nederlandse militairen in Afghanistan rondlopen.
Ik denk niet dat een regering met een minderheid van 52 zetels in het parlement dat kan maken. Dat zou hun eind betekenen.
pi_88340221
quote:
Op donderdag 4 november 2010 20:39 schreef remlof het volgende:
Volgens mij is daar geen kamermeerderheid voor.
En de PVV is definitief tegen.
pi_88340255
:r
  donderdag 4 november 2010 @ 20:43:10 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88340331
Ach, in ruil voor wat toezeggingen (meer asielzoekers toelaten oid) zullen er best wel wat linkse partijen (D66, CU, GL) bereid zijn om voor te stemmen.
The End Times are wild
  donderdag 4 november 2010 @ 20:43:59 #8
104871 remlof
Europees federalist
pi_88340366
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 20:43 schreef LXIV het volgende:
Ach, in ruil voor wat toezeggingen (meer asielzoekers toelaten oid) zullen er best wel wat linkse partijen (D66, CU, GL) bereid zijn om voor te stemmen.
Dan trekt de PVV de stekker er wel uit :')
pi_88340439
quote:
Op donderdag 4 november 2010 20:43 schreef remlof het volgende:

[..]

Dan trekt de PVV de stekker er wel uit :')
Dat zie ik Wilders niet doen. Daarvoor is hij A te veel gehecht aan de macht en B te weinig tegen de missie.
  donderdag 4 november 2010 @ 20:51:55 #10
104871 remlof
Europees federalist
pi_88340705
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 20:45 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Dat zie ik Wilders niet doen. Daarvoor is hij A te veel gehecht aan de macht en B te weinig tegen de missie.
We zullen zien.
  donderdag 4 november 2010 @ 20:56:54 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88340965
Ik denk dat Wilders gerust tegen stemt. De missie ligt zeer slecht bij het publiek (in een tijd van bezuinigen) en Wilders heeft ook niet zoveel weer te winnen bij het in stand houden van het kabinet. Een goede manier om er onderuit te komen en tegelijkertijd stemmen te winnen.

Want bij nieuwe verkiezingen zal de PVV weer meer stemmen krijgen, en zeker wanneer ze eruit gaan vanwege dit. Wilders hoeft dan maar te roepen ("In een tijd waarin er steeds minder geld is voor onze bejaarden die dit land hebben opgebouwd etc. etc..") en hij heeft de gunst van veel kiezers. Nieuwe verkiezingen, acht zetels erbij. Klaar.
The End Times are wild
  donderdag 4 november 2010 @ 21:11:58 #12
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_88341752
quote:
Op donderdag 4 november 2010 20:56 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat Wilders gerust tegen stemt. De missie ligt zeer slecht bij het publiek (in een tijd van bezuinigen) en Wilders heeft ook niet zoveel weer te winnen bij het in stand houden van het kabinet. Een goede manier om er onderuit te komen en tegelijkertijd stemmen te winnen.

Want bij nieuwe verkiezingen zal de PVV weer meer stemmen krijgen, en zeker wanneer ze eruit gaan vanwege dit. Wilders hoeft dan maar te roepen ("In een tijd waarin er steeds minder geld is voor onze bejaarden die dit land hebben opgebouwd etc. etc..") en hij heeft de gunst van veel kiezers. Nieuwe verkiezingen, acht zetels erbij. Klaar.
Neh joh, en jij denkt dat GL en PvdA asielzoekers toelaten als een doel opzich zien?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_88342309
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 20:56 schreef LXIV het volgende:

...

U beseft dat Groep Wilders op die manier elk schrijntje geloofwaardigheid die ze hadden als gedoog (of coalitiepartner) vernietigen? Zelfs al winnen ze er in de korte termijn zetels mee. Komen ze er niet meer de regering in. Op de daaropvolgende verkiezingen zullen dan net zo dramatisch verlopen als de laatste verkiezingen voor de SP.
“An interesting thing is a good thing.”
  donderdag 4 november 2010 @ 21:23:34 #14
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_88342345
quote:
Op donderdag 4 november 2010 20:56 schreef LXIV het volgende:

Ik denk dat het publiek vooral onverschillig is. Het raakt ons niet direct (behalve als je zoon/man) daar zit, dus we kunnen net zo goed weg, is de gedachtegang. Maar er zal geen opstand uitbreken als NL teruggaat. Daarom kan Wilders het permitteren, zeker als hij het inbedt in een anti-moslim-verhaaltje.
  donderdag 4 november 2010 @ 21:36:58 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88343042
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:22 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

...

U beseft dat Groep Wilders op die manier elk schrijntje geloofwaardigheid die ze hadden als gedoog (of coalitiepartner) vernietigen? Zelfs al winnen ze er in de korte termijn zetels mee. Komen ze er niet meer de regering in. Op de daaropvolgende verkiezingen zullen dan net zo dramatisch verlopen als de laatste verkiezingen voor de SP.
Dat denk ik zelf niet. De PVDA spon in eerste instantie ook garen bij het laten vallen van het kabinet over het voortzetten van de missie.
The End Times are wild
  donderdag 4 november 2010 @ 21:38:04 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88343095
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:23 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Ik denk dat het publiek vooral onverschillig is. Het raakt ons niet direct (behalve als je zoon/man) daar zit, dus we kunnen net zo goed weg, is de gedachtegang. Maar er zal geen opstand uitbreken als NL teruggaat. Daarom kan Wilders het permitteren, zeker als hij het inbedt in een anti-moslim-verhaaltje.
Het gaat het NL-se publiek niet zozeer om doden en gewonden die daar vallen maar eerder om het uitgeven van miljarden aan zo'n missie (die in de ogen van velen zinloos is), terwijl er hier in Nederland zoveel bezuinigd moet worden. Er zijn genoeg mensen die die bezuinigingen wél voelen in de portomonee.
The End Times are wild
  donderdag 4 november 2010 @ 21:45:59 #17
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_88343494
quote:
Op donderdag 4 november 2010 21:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Neh joh, en jij denkt dat GL en PvdA asielzoekers toelaten als een doel opzich zien?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  donderdag 4 november 2010 @ 22:00:20 #18
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_88344317
quote:
Op donderdag 4 november 2010 21:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat het NL-se publiek niet zozeer om doden en gewonden die daar vallen maar eerder om het uitgeven van miljarden aan zo'n missie (die in de ogen van velen zinloos is), terwijl er hier in Nederland zoveel bezuinigd moet worden. Er zijn genoeg mensen die die bezuinigingen wél voelen in de portomonee.
We zullen zien wat Geertje W. gaat doen.
  donderdag 4 november 2010 @ 22:14:54 #19
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_88345081
Een politie/trainers missie, met ondersteuning van militairen.

Voor: VVD,CDA,SGP,D66,CU,GL

Tegen: PVV en SP

Twijfel: PvdA
pi_88345321
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 21:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat denk ik zelf niet. De PVDA spon in eerste instantie ook garen bij het laten vallen van het kabinet over het voortzetten van de missie.
En dat is dan ook de reden dat ze nu niet met het CDA in een middenkabinet zitten.
“An interesting thing is a good thing.”
  vrijdag 5 november 2010 @ 02:00:51 #21
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_88351459
We moeten echt geen politiemissie doen in Afghanistan, dan weet je gewoon dat het langzaamaan een vechtmissie gaat worden.

Hoe het begint:
"De politietrainers moeten natuurlijk wel beschermd worden, dus we sturen wat militairen mee"

Daarna:
"Het aantal militairen blijkt niet genoeg te zijn, dus we moeten er meer sturen"

"Onze politietrainers hebben natuurlijk wel een veilige haven nodig, dus het leek ons wel handig om Camp Holland weer in gebruik te nemen"

"We kunnen nog niet al het gevaar voor onze trainers bestrijden, dus we willen graag wat tanks en helikopters erheen sturen om concentraties van de Taliban te bestrijden"
  vrijdag 5 november 2010 @ 02:22:25 #22
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_88351671
Voor de duidelijkheid, VVD en CDA zijn voor een miltaire en politionele missie:

quote:
Kabinet: militaire- en politiemissie Afghanistan

Het kabinet overweegt een gecombineerde militaire- en politiemissie voor Afghanistan van in totaal 500 tot 550 man. Achter de schermen probeert de coalitie bij de oppositie voldoende steun te vinden voor dit idee. Voor een meerderheid is het minderheidskabinet van VVD en CDA afhankelijk van andere partijen. Gedoogpartner PVV voelt niets voor een nieuwe missie. In de formatie is afgesproken dat de PVV over dit onderwerp een afwijkend standpunt in mag nemen.

Trainingsmissie

Het aanknopingspunt voor het kabinet is een motie van GroenLinks en D66 die dit voorjaar werd aangenomen. Hierin werd gevraagd om een trainingsmissie voor de Afghaanse politie.

Het probleem is dat agenten vaak ook deels militaire activiteiten verrichten. Volgens het jongste voorstel dat in Den Haag circuleert bestaat het hart van de missie uit in totaal 50 trainers: tien man die agenten gaan opleiden in het kader van een bestaand programma van de Europese Unie, terwijl veertig man beschikbaar worden gesteld voor trainingsactiviteiten van de NAVO. Om deze opleiders te beschermen zijn 250 tot 300 militairen nodig.

Daarnaast wil het kabinet de vier Nederlandse F-16 gevechtsvliegtuigen die nu nog in Afghanistan gestationeerd zijn daar houden. Het gaat hierbij om 120 man. Tenslotte streeft het kabinet er naar zo’n tachtig man bij de verschillende commandocentra in Afghanistan onder te brengen.

Militaire betrokkenheid

Belangrijk voor voldoende politieke steun is de exacte inhoud van de missie. GroenLinks wil zo min mogelijk directe militaire betrokkenheid en zodoende het accent leggen op EU-activiteiten. Voor het kabinet is het daarentegen vanwege buitenlands politieke overwegingen van belang dat Nederland nog een rol van enigerlei betekenis kan spelen binnen de NAVO. De PvdA staat zeer aarzelend tegenover nieuwe Nederlandse betrokkenheid in Afghanistan. Het verlengen van de Nederlandse missie in Uruzgan leidde begin dit jaar tot een kabinetscrisis.
  vrijdag 5 november 2010 @ 03:49:36 #23
104871 remlof
Europees federalist
pi_88352075
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 02:22 schreef Louis22 het volgende:
Voor de duidelijkheid, VVD en CDA zijn voor een miltaire en politionele missie:
[..]

Dat is fijn voor ze. Ik (en velen met mij) denk dat we wel klaar zijn daar.
pi_88352973
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 november 2010 03:49 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is fijn voor ze. Ik (en velen met mij) denk dat we wel klaar zijn daar.
Voor de komende jaren wel in elk geval. We hebben (meer dan) ons steuntje al lang en breed bijgedragen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_88353024
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 02:00 schreef Premium_Quality het volgende:
We moeten echt geen politiemissie doen in Afghanistan, dan weet je gewoon dat het langzaamaan een vechtmissie gaat worden.
Daarom moeten we er een vechtmissie van maken.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')