abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 november 2010 @ 22:42:53 #1
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_88308225
Hoi,

Bij mij is schaatsen er niet met de paplepel ingegoten, zoals de bedoeling is in Nederland. Maar ik heb vorig jaar geschaatst op een ijsbaan en ik vond het in één woord geweldig.

Ik en mijn vriendin zouden daarom graag schaatsen willen kopen voor deze winter, zodat we ook het natuurijs kunnen betreden.

Wat voor schaatsen moeten we hebben? Wij zijn uiteraard nog maar beginners, maar ik had het schaatsen al snel onder de knie. Het ziet er weliswaar niet zo sierlijk uit, maar ik durfde wel vaart te maken. De schaatsen die ik toen aanhad waren ijshockeyschaatsen, gehuurd van de ijsbaan. Moet ik voor natuurijs ook ijshockeyschaatsen nemen als beginner, of mag ik al noren? Op internet staat wel uitgelegd wat het verschil is tussen deze soorten schaatsen, maar ik kan nergens vinden welke ik zou moeten kiezen (wat het voor mij als beginnende schaatser uitmaakt).

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!
This isn't even my final form.
pi_88308487
Vikings natuurlijk.....

Maar waarom is het de bedoeling dat het er met de paplepel is ingegoten?
pi_88308550
Er wordt veel neerslag verwacht --> geen (goed) natuurijs.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  woensdag 3 november 2010 @ 22:50:42 #4
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_88308643
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 22:47 schreef Rekkie het volgende:
Vikings natuurlijk.....

Maar waarom is het de bedoeling dat het er met de paplepel is ingegoten?
Ach, ik wilde mijn verhaaltje leuk inleiden. Ik zie veel mensen die al van kleins af aan schaatsen, terwijl mijn eerste keer schaatsen pas vorig jaar was (20 jaar ben ik). Ik bedoel er niets mee. :P

quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 22:48 schreef DuTank het volgende:
Er wordt veel neerslag verwacht --> geen (goed) natuurijs.
Dan ga ik weer de ijsbaan betreden, maar wel met eigen schaatsen. Dat scheelt huurkosten. Maar ik hoop natuurlijk ook op natuurijs te kunnen schaatsen. Anders volgend jaar.
pi_88308680
Ik heb nog nooit geschaatst..... gelukkig en ik ben al een paar jaartjes oud
  woensdag 3 november 2010 @ 22:55:52 #6
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_88308868
Vanwaar dat je dan vikings aanraadt? Ik vermoed dat je daar sneller mee kunt schaatsen dan bijvoorbeeld ijshockeyschaatsen. Die zijn meer voor de wendbaarheid, daar heb ik natuurlijk geen donder aan, ik wil gewoon afstanden afleggen en lekker hard gaan. Ik denk daarom zelf ook voor noren (is dat hetzelfde als vikings?) te willen gaan, maar iemand raadde mij ijshockeyschaatsen aan. Wat ik raar vond.

Mijn vriendin wil stabiel kunnen staan. Ik neem aan dat ze dan ook voor noren moet gaan, omdat deze een langer ijzer hebben?
  woensdag 3 november 2010 @ 22:58:17 #7
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_88308998
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 22:55 schreef Levolution het volgende:
Mijn vriendin wil stabiel kunnen staan. Ik neem aan dat ze dan ook voor noren moet gaan, omdat deze een langer ijzer hebben?
Kies dan voor lage noren, sta je dichter op het ijs, dus stabieler. Tegenwoordig heb je die ook met de snelsluitingen zoals je ze op ijshockeyschaatsen tegenkomt..
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  woensdag 3 november 2010 @ 23:06:40 #8
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_88309421
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 22:58 schreef Hallahan het volgende:

[..]

Kies dan voor lage noren, sta je dichter op het ijs, dus stabieler. Tegenwoordig heb je die ook met de snelsluitingen zoals je ze op ijshockeyschaatsen tegenkomt..
Okee, lage noren zijn dus het stabielst. Ik vraag me af waarom je dan bij de ijsbaan als beginner ijshockeysschaatsen krijgt aangeraden om te huren (dat kregen wij tenminste), maar dat zal wel komen omdat je wendbaar moet zijn, want als beginner begeef je je natuurlijk eerst op de kleine ijshockeybaan. Wij stonden echter al snel op de 400 meter baan.

Ik heb de noren met snelsluitingen ook gezien. Deze bedekken de enkel dus je zal minder snel je enkel verzwikken, maar noren met een lage schoen (ik bedoel bij de enkel, niet hoe ver de schoen van de grond af staat) zijn beweeglijker. Ik neem het enkel-risico voor lief en ga dan voor lage noren.

Of raadt iemand me nog wat anders aan en waarom?
pi_88309826
Noren met een lage schoen zijn inderdaad beweeglijker. Je kunt er dieper mee zitten en preciezer mee afzetten. Viking is een merk maar zeker niet het enige. Raps en Maple zijn twee andere goede merken. Koop niet de allergoedkoopste Vikings (die waar de ijzers onder de schoen geklonken zijn), dat is bagger. Je kunt vaak combineren, schoen van het ene merk en ijzers van het andere merk. Wat uiteindelijk het beste is hangt van de persoon af. Ik rij het best met Viking schoenen en Maple ijzers/klapmechanisme.
Schaatsen wordt trouwens veel leuker als je het echt kunt. Regelmatig schaatsen op de ijsbaan helpt enorm, zeker als je schaatsles/training gaat volgen (wordt op iedere ijsbaan aangeboden).
  woensdag 3 november 2010 @ 23:17:41 #10
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_88309920
quote:
Op woensdag 3 november 2010 22:55 schreef Levolution het volgende:
Stabiel staan ligt meer aan een hoge, strakke schoen. Zoals bij een ijshockeyschaats of de kunstrijversie daarvan die populair is bij meiden.

Met noren ga je snel door je enkels. Maar er zijn tegenwoordig inderdaad ook noren met zo'n stevige kunststof schoen zoals bij ijshockeyschaatsen. Een soort tussenvorm.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  woensdag 3 november 2010 @ 23:30:03 #11
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_88310457
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 23:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Noren met een lage schoen zijn inderdaad beweeglijker. Je kunt er dieper mee zitten en preciezer mee afzetten. Viking is een merk maar zeker niet het enige. Raps en Maple zijn twee andere goede merken. Koop niet de allergoedkoopste Vikings (die waar de ijzers onder de schoen geklonken zijn), dat is bagger. Je kunt vaak combineren, schoen van het ene merk en ijzers van het andere merk. Wat uiteindelijk het beste is hangt van de persoon af. Ik rij het best met Viking schoenen en Maple ijzers/klapmechanisme.
Schaatsen wordt trouwens veel leuker als je het echt kunt. Regelmatig schaatsen op de ijsbaan helpt enorm, zeker als je schaatsles/training gaat volgen (wordt op iedere ijsbaan aangeboden).
Het gaat mij vooral om het soort schaatsen, merken zijn een beetje duur voor ons. Ik snap dat je voor meer geld meer kwaliteit hebt en daarom uiteindelijk ook meer plezier, maar we willen niet te duur beginnen. Zeker omdat schaatsen iets nieuws voor ons is, het is maar de vraag of we het ook daadwerkelijk blijven doen.
Als het echt bevalt en we willen het nog vele jaren doen en serieuze lessen volgen, dan pas vind ik het eigenlijk tijd voor dure schaatsen.

Nu zagen wij deze liggen: http://www.scapino.nl/pro(...)schaatsen/schaatsen/
Jij zal deze schaatsen waarschijnlijk niet zo geweldig vinden, maar het is prima voor ons, toch (of niet)?

quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 23:17 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Stabiel staan ligt meer aan een hoge, strakke schoen. Zoals bij een ijshockeyschaats of de kunstrijversie daarvan die populair is bij meiden.

Met noren ga je snel door je enkels. Maar er zijn tegenwoordig inderdaad ook noren met zo'n stevige kunststof schoen zoals bij ijshockeyschaatsen. Een soort tussenvorm.
Onze enkels zijn denk ik wel redelijk stevig, we nemen dat risico dus gewoon. Mijn vriendin ging het vooral om het evenwicht, dus dat ze niet met schaats en al uitglijdt. Dat heb je sneller met kunstschaatsen en nog sneller met ijshockeyschaatsen, omdat de ijzers daar korter zijn. Dan glijden je voeten als het ware sneller naar voren, waardoor je achteruit valt.
pi_88310713
Hou er wel rekening mee dat je op bepaalde ijsbanen enkel kunstschaatsen mag gebruiken. Bij echte ijsbanen waar ook wedstrijden worden geschaatst zijn noren de standaard maar mag je ook ijshockeyschaatsen gebruiken. Bij tijdelijke schaatsbanen die buiten worden opgebouwd mag je vaak enkel ijshockeyschaatsen gebruiken, en hetzelfde geldt voor ijshockeybanen.

Ik heb zelf de voorkeur voor ijshockeyschaatsen omdat die schoen steviger is. Bij noren kan ik niet goed recht blijven staan omdat mijn enkels direct al naar binnen of buiten klappen.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  woensdag 3 november 2010 @ 23:41:33 #13
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_88310922
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 23:36 schreef koei het volgende:
Hou er wel rekening mee dat je op bepaalde ijsbanen enkel kunstschaatsen mag gebruiken. Bij echte ijsbanen waar ook wedstrijden worden geschaatst zijn noren de standaard maar mag je ook ijshockeyschaatsen gebruiken. Bij tijdelijke schaatsbanen die buiten worden opgebouwd mag je vaak enkel ijshockeyschaatsen gebruiken, en hetzelfde geldt voor ijshockeybanen.

Ik heb zelf de voorkeur voor ijshockeyschaatsen omdat die schoen steviger is. Bij noren kan ik niet goed recht blijven staan omdat mijn enkels direct al naar binnen of buiten klappen.
Op de ijsbanen die bij ons bekend zijn mogen wel noren gebruikt worden, dus dat scheelt. Tijdelijke schaatsbanen hoeven we niet zozeer te betreden. De ijsbanen die we kennen en (hopelijk!) natuurijs voldoen.

Of wij door die noren klappen moeten we echt even aanvoelen in de winkel. Ik snap heel goed dat ijshockeyschaatsen wat steviger zitten, maar ik ben niet vies van lekker vallen om te leren staan.
pi_88314296
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 23:30 schreef Levolution het volgende:

Nu zagen wij deze liggen: http://www.scapino.nl/pro(...)schaatsen/schaatsen/
Jij zal deze schaatsen waarschijnlijk niet zo geweldig vinden, maar het is prima voor ons, toch (of niet)?
Met deze schaatsen wordt niemand gelukkig. Uiterst snel bot, totaal geen draagcomfort (blaren) en snel kapot. Dit zouden 45 weggegooide Euro's zijn.
  donderdag 4 november 2010 @ 17:51:53 #15
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_88333831
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 04:51 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Met deze schaatsen wordt niemand gelukkig. Uiterst snel bot, totaal geen draagcomfort (blaren) en snel kapot. Dit zouden 45 weggegooide Euro's zijn.
We hebben ze vandaag gepast en ze zaten inderdaad simpel gezegd 'kut'. We hebben besloten om toch voor comfortnoren te gaan (die hoog bij de enkels zijn en eventueel met snelsluitingen), maar nog steeds geen goeie kunnen vinden.

Als mensen specifieke voorbeelden hebben van goede schaatsen voor een zacht prijsje, horen we dat graag. Het budget is zo'n 60 euro per paar. Bij Bristol komen er binnenkort comfortnoren binnen voor deze prijs, ben benieuwd of dat wat is.
pi_88334209
Dan zit je toch bij de verkeerde winkels te kijken. Bij Scapino of Bristol krijg je qua schaaten alleen maar slechte spullen. Kun je je geld beter in de vuilnisbak gooien. Met jouw budget kun je beter kijken of de schaatsenhandel bij de ijsbaan niet wat 2e hands heeft liggen.
  donderdag 4 november 2010 @ 18:08:48 #17
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_88334434
Dat zal ik eens proberen, dankje!
pi_88335154
http://www.skate-dump.nl/index.php?pg=artinfo&id=852

Denk wel na; goede schaatsen gaan 10 jaar mee afgezien van het eventuele slijpen...
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
pi_88745279
Ik heb zelf ook kinderschaatsen gekocht vorig jaar voor de kinderen. Ik ben naar een winkel gegaan in mijn omgeving (Topshelf). Daar hadden ze onder meer Zandstra schaatsen. Deze vond ik dusdanig duur en oncomfortabel (voor de prijs die je betaalde) dat ik uiteindelijk voor de basic Nijdam schaatsen heb gekozen (www.nijdam.com). Voordeel is de prijs (70 euro) voor luxe ijshockeyschaatsen en de stevigheid. Nadeel was dat ze nog niet voorgeslepen waren, maar dat werd duidelijk richting mij gecommuniceerd en werd als service gedaan. De kinderen hebben er ook dit jaar veel plezier zijn...als ze uitgegroeid zijn koop ik t.z.t. wel professionelere schaatsen.
pi_88923775
Ik ben een jaar of 3-4 geleden begonnen met langebaanschaatsen, en heb na een paar lessen besloten eigen schaatsen te kopen (wilde het eerst aankijken met huurschaatsen; kijken of ik het wel leuk vond en of het een beetje wilde lukken). Heb toen voor deze noren gekozen:

Viking Unlimited, destijds 140 euro. De schoen komt tot je enkels en is verstevigd. Je hebt dus niet zo'n hoge combinoor (Waardoor het moeilijk is om diep te zitten en dus ook moeilijker is om bochten te lopen).
De kosten vielen me alles mee, omdat je met een paar keer huren (a 6 euro per keer) het er al uit hebt. Ik vond het leuk en was zeker van plan door te gaan. Nu toch al 4 jaar plezier van deze schaatsen (ze gaan in januari gewoon weer mee naar de lessen).
Het is misschien even een investering, maar zeker bij een sport als schaatsen is het belangrijk dat je materiaal goed is. Botte ijzers en je kan het vergeten,

Wilde zelf nog niet meteen op klapschaatsen gaan schaatsen, eerst maar de techniek volledig onder de knie krijgen en dan zien we later wel verder.

Veel plezier met schaatsen! :D
pi_88923829
sorry, verkeerd knopje
pi_89011112
Mocht je niet al te vaak per jaar gaan schaatsen en geen wedstrijden willen rijden dan is een comfortnoor ook aan te raden.
Zandstra maakt kwalitatief zeer goede schaatsen, alleen hebben ze niet de naam omdat ze geen wedstrijdschaatsen produceren, maar alleeen recreatieschaatsen. Dit was vorig jaar de meest verkochte schaats. Je gaat er hard genoeg op, geen last van zwikkende enkels en het is makkelijker om op deze schaatsen aan je techniek te werken omdat stabiliteitsproblemen je niet in de weg zitten. Verder kan je verrassend diep zitten op deze schaasen, daarin beperken ze je niet heel erg. Ideale beginnersschaats.

Edit, foutje, ik bedoelde de niet-klap variant van deze schaats.
pi_89011733
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 18:02 schreef ultra_ivo het volgende:
Dan zit je toch bij de verkeerde winkels te kijken. Bij Scapino of Bristol krijg je qua schaaten alleen maar slechte spullen. Kun je je geld beter in de vuilnisbak gooien. Met jouw budget kun je beter kijken of de schaatsenhandel bij de ijsbaan niet wat 2e hands heeft liggen.
Waarom zouden die schaatsen slecht zijn? Ik maak uit de OP op dat TS en zijn vriendin van plan zijn om vooral recreatief te schaatsen en dat is prima te doen met dit soort schaatsen. Ik heb zelf ook schaatsen van dit soort winkels, zou al niet eens meer weten welke winkel precies, zo lang gaan ze inmiddels al mee. Ik zal ze gekocht hebben in het laatste jaar voor al die kwakkelende winters waarin het niet genoeg vroor. Ik schaats zelf ook recreatief en dat gaat meer dan prima. Zowel rondjes op een baan als langere afstanden, allemaal natuurijs.
I reject reality and substitute my own
  maandag 22 november 2010 @ 14:23:41 #24
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89012075
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:12 schreef CindieY het volgende:

[..]

Waarom zouden die schaatsen slecht zijn? Ik maak uit de OP op dat TS en zijn vriendin van plan zijn om vooral recreatief te schaatsen en dat is prima te doen met dit soort schaatsen. Ik heb zelf ook schaatsen van dit soort winkels, zou al niet eens meer weten welke winkel precies, zo lang gaan ze inmiddels al mee. Ik zal ze gekocht hebben in het laatste jaar voor al die kwakkelende winters waarin het niet genoeg vroor. Ik schaats zelf ook recreatief en dat gaat meer dan prima. Zowel rondjes op een baan als langere afstanden, allemaal natuurijs.
Ik ben het hier zeker met ultra_ivo eens. Misschien dat je geld in de kliko gooien wat overdreven is, maar de schaatsen die je hier koopt zijn kwalitatief gezien gewoon slecht. Natuurlijk zijn er mensen die hier genoeg aan hebben, maar als je 1 keer per week op de baan gaat schaatsen is het zonde om zo weinig geld uit te geven.
Ik snap dat niet iedereen (ik ook niet) zomaar honderden euro's over de toonbank gooit om een knap paar schaatsten te kopen. Maar als je wilt beginnen en leuk wilt schaatsen is het zeker de moeite om een betere schaats te kopen.
Ik had namelijk ook zo'n goedkoop paar. Het leer was stug, ik kregen blaren na 200 meter schaatsen en ze schaatsten ook geeneens lekker. Nu heb ik de oude noren van mijn opa, en daarmee ga ik als een tierelier ^O^

EDIT:
TS, huur anders is een keer lage noren, en vraag aan de man van de verhuur wat die schaatsen zo ongeveer kosten. Als ze goed zitten en lekker schaatsen weet je in ieder geval dat je met die lage noren goed zit, dan hoef je alleen nog maar een goede schaats te vinden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_89285498
Bij de Aldi hebben ze nu ook schaatsen speciaal voor de recreatie a 30 euro, je zou ze eens kunnen aanpassen.

http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_48/OFF02.SHTML
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')