Bedankt. En mee eens, ik heb het nu even zo gedaan dat je zelf kunt kiezen welke tags je wilt gebruiken.quote:Op maandag 22 november 2010 12:44 schreef GlowMouse het volgende:
Geen probleem, wel mooi zelfs. De uiteindelijke implementatie op FOK! zal [tex] gebruiken ipv $, omdat $ te algemeen is.
Leuk, kan je eindelijk fatsoenlijke formules schrijvenquote:Op maandag 22 november 2010 12:44 schreef GlowMouse het volgende:
Geen probleem, wel mooi zelfs. De uiteindelijke implementatie op FOK! zal [tex] gebruiken ipv $, omdat $ te algemeen is.
D'accord. Maar voor A? Gebruik je dan een of ander lemma?quote:Op donderdag 25 november 2010 00:02 schreef thabit het volgende:
{0} is een doorsnede van aftelbaar veel open verzamelingen: {0} is de doorsnede van {[0, 1/n): n in Z>0}.
Dat geldt alleen voor een randmaximum aan de linkerzijde. Wat betekent f'(5) > 0 eigenlijk? Heb je iets links van 5 een grotere functiewaarde?quote:Op donderdag 25 november 2010 17:08 schreef Granaatappel het volgende:
Zoals ik het meen geleerd te hebben geldt er als f'(x) <= 0 dan randmaximum.
f'(5) = 8?
Universiteit helaas.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:17 schreef Outlined het volgende:
waarschijnlijk een of andere middelbare schoolterm. Zijn ze dol op op de middelbare school, voor elk wissewasje een term/naampje bedenken.
Zinvol? NEE ABSOLUUT NIET!
f'(5) > 0 betekent dat in x=5 de functie stijgend is.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat geldt alleen voor een randmaximum aan de linkerzijde. Wat betekent f'(5) > 0 eigenlijk? Heb je iets links van 5 een grotere functiewaarde?
Het zal wel zo zijn dat je een domein bij de funktie hebt gekregen, misschien [0,5]? Ik kan me voorstellen dat er sprake is van een randmaximum als de functie zijn grootste waarde aan de rand van het domein aanneemt? Inderdaad is 17 de hoogste waarde die aangenomen wordt op dat domein, in x=5, zoals je makkelijk kunt zien door naar het teken van de afgeleide te kijken.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:19 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
f'(5) > 0 betekent dat in x=5 de functie stijgend is.
Links van 5 zijn de waarden kleiner, zowel in de afgeleide functie als de oorspronkelijke functie.
Ik kan helaas ook niet veel vinden op internet hoe het nu precies zit.
Dus heb je in x=5 een randmaximum. Maar dit kun je zien uit f'(5) > 0, niet door f(4.9) of f'(4.9) uit te rekenen.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:19 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Links van 5 zijn de waarden kleiner
Voor een randmaximum/mimum dan wel ja. Voor een 'gewoon' maximum/minimum doe je het standaard ding. Dus algemene strategie kan zijn: tekenschemaatje maken van afgeleide, eerst kijken naar 'gewone' maxima en minima op je domein, en dan kijken naar de waarden die je functie aanneemt op de rand van je domein. Als de functiewaarde in een van die punten groter is dan het 'gewone' maximum, is er sprake van een randmaximum, anders niet. Idem voor een randminimum: als in een van de randpunten de waarde kleiner is dan het 'gewone' minimum dan is er sprake van een randminimum, anders niet.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:56 schreef Granaatappel het volgende:
Sorry was inderdaad het interval [0,5] vergeten te vermelden.
Dus zoals ik begrijp kan ik beter naar de functiewaarde kijken dan naar de afgeleide functiewaarde?
Ik vind dat citaat uit het boek heel slecht. Het klopt dat er een randmaximum is, omdat in x=-1 de functie de grootste waarde op het domein [-1,\infty) aanneemt (het is immers een hogere waarde dan het 'gewone' maximum in x=1 met waarde 5). Maar dat kun je niet direct afleiden uit de afgeleide. Je kunt daaraan weliswaar zien waar de functie toe- en afneemt, maar dat heeft maar beperkt nut bij het bepalen van randmaxima/minima. Het gevolg is dat jij in de war raakt en zulke regels gaat opstellen als de laatste drie regels van je post (die overigens niet kloppen!). Bovendien helpt het gebruiken van de afgeleide daarvoor uiteindelijk niet, omdat je nog steeds de funktiewaarde in dat randpunt echt moet uitrekenen om hem te vergelijken met het 'gewone' maximum. Dat moet je sowieso doen, en dat geeft je ook sowieso het antwoord, ongeacht of je nu wel of niet eerst naar de afgeleide hebt gekeken. Dus, nogmaals, ik zou het gewoon zo doen: eerst de 'gewone' minima en maxima bepalden op de gebruikelijke manier, vervolgens de functiewaarde(n) op de rand(en) uitrekenen en die vergelijken met de gewone maxima/minima om te zien of er sprake is van een randmaximum/minimum.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:16 schreef Granaatappel het volgende:
Ok bedankt, ik snap het nu.
Enige wat ik nog wel probeer uit te vogelen is om een randmaximum/minimum te zoeken d.m.v. de afgeleide.
In mijn boek staat het volgende:
f(x) = x^4 - 4x^3 + 4x^2 + 4
f'(x) = 4x^3 - 12x^2 + 8x
Interval [-1, ->]
Minimum in (0,4) en (2,4)
Maximum in (1,5)
Citaat uit boek "Randmaximum: Omdat y'(x) < 0 op het interval [-1,0], is de functie afnemend op [-1,0]. De functie heeft dus een maximum in het randpunt -1, het randmaximum heeft de waarde y(-1) = 13."
Hier interpreteer ik dus dat randmaximum als f'(x) =< 0 onder de voorwaarde dat x =< 0.
Kan ik hieruit concluderen dat:
randminimum als f'(x) =< 0 onder de voorwaarde dat x >= 0.
randmaximum als f'(x) >=0 onder de voorwaarde dat x >= 0.
randminimum als f'(x) >=0 onder de voorwaarde dat x =< 0
Ok hartelijk dank, dan gaan we dat mooi gebruiken.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:33 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik vind dat citaat uit het boek heel slecht. Het klopt dat er een randmaximum is, omdat in x=-1 de functie de grootste waarde op het domein [-1,\infty) aanneemt (het is immers een hogere waarde dan het 'gewone' maximum in x=1 met waarde 5). Maar dat kun je niet direct afleiden uit de afgeleide. Je kunt daaraan weliswaar zien waar de functie toe- en afneemt, maar dat heeft maar beperkt nut bij het bepalen van randmaxima/minima. Het gevolg is dat jij in de war raakt en zulke regels gaat opstellen als de laatste drie regels van je post (die overigens niet kloppen!). Bovendien helpt het gebruiken van de afgeleide daarvoor uiteindelijk niet, omdat je nog steeds de funktiewaarde in dat randpunt echt moet uitrekenen om hem te vergelijken met het 'gewone' maximum. Dat moet je sowieso doen, en dat geeft je ook sowieso het antwoord, ongeacht of je nu wel of niet eerst naar de afgeleide hebt gekeken. Dus, nogmaals, ik zou het gewoon zo doen: eerst de 'gewone' minima en maxima bepalden op de gebruikelijke manier, vervolgens de functiewaarde(n) op de rand(en) uitrekenen en die vergelijken met de gewone maxima/minima om te zien of er sprake is van een randmaximum/minimum.
Het spijt me, ik moet even rectificeren.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:37 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Ok hartelijk dank, dan gaan we dat mooi gebruiken.
Vijf seconden googelen leert dat de term kennelijk is overgewaaid uit Duitsland. En de definitie wordt dan ook meteen duidelijk, kijk even hier.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:51 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Kortom, het is (mij in ieder geval) nu volslagen onduidelijk wat de precieze definitie van een randmax./min. nu is. Ik zou het boek in de brand steken..
quote:Op donderdag 25 november 2010 19:04 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vijf seconden googelen leert dat de term kennelijk is overgewaaid uit Duitsland. En de definitie wordt dan ook meteen duidelijk, kijk even hier.
Das ist aber eine fremde Definition, sollte "fuer jede h>0 klein genug" sein, oder? Und damit haben wir auch noch nicht die Frage geloesst wie es dann mit der erste Aufgabe aussieht glaube ich mal?quote:f sei stetig in [ a ; b ]. Sei h>0.
An der Stelle a hat f ein Randmaximum, wenn gilt f(a) > f(a+h).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |