Ja dat moest ik even weten, ik heb hier ter illustratie wat echter krijg als ik dat dus toepas bij de opgave over Van der Waals vergelijking. (Aangenomen dat V en P de enige variabelen zijn)quote:Op zondag 21 november 2010 15:51 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Dat dy/dx =-x/y volgt uit 2 x + 2 y (dy/dx) =0, dat geldt inderdaad (natuurlijk) alleen in dit specifieke geval. Als je bijv. zou hebben 4 x + 6 y^3 = 5 krijg je dy/dx = -4/(18 y^2), kun je dat zelf narekenen?
Als je continu de goedbedoelde adviezen en vragen overslaat kan het gebeuren dat mensen je vanaf een bepaald moment niet meer willen helpenquote:Op zondag 21 november 2010 15:59 schreef Fingon het volgende:
[..]
Ja dat moest ik even weten, ik heb hier ter illustratie wat echter krijg als ik dat dus toepas bij de opgave over Van der Waals vergelijking. (Aangenomen dat V en P de enige variabelen zijn)
Ik heb niet echt het idee dat dit de bedoeling is...
[ afbeelding ]
. Je kunt het bijv. als volgt doen:
Vroeger kon je hier gewoon alles typen wat je wilde, in Unicode. Met de 'nieuwe' layout gaat dat niet meer en moet je HTML escape codes gebruiken. Met 'dank' aan Danny die anno 2010 denkt dat support voor Unicode niet nodig is op een NL forum.quote:Op zondag 21 november 2010 15:07 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Waar heb je een overzichtje met al die codes, of weet je ze uit je hoofd?
Ok.quote:Op zondag 21 november 2010 17:21 schreef Fingon het volgende:
Ik heb dus gewoon foute notatie gebruikt want wat je zegt was dus wel mijn bedoeling, V' staat voor dV/dP.
Verder mijn excuses als jij meent dat ik je goede advies negeer, dat doe ik beslist niet bewust...
Daarom dit even uitgewerkt:
4 x + 6 y^3 = 5
d/dx(4x + 6y^3) = d/dx(5)
4 + 12y^2*dy/dx = 0
12y^2 * dy/dx = -4
dy/dx = -4/12y^2
Tenslotte zijn zowel mijn als volgens mij jouw afgeleide eveneens fout volgens mijn antwoordmodel, Ik keek net en het gaf als antwoord mijn afgeleide maar zonder de term 2abn^2*V^-2 in de noemer.
Hoe typ je eigenlijk unicodekarakters die niet op je toetsenbord zitten?quote:Op zondag 21 november 2010 17:24 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vroeger kon je hier gewoon alles typen wat je wilde, in Unicode. Met de 'nieuwe' layout gaat dat niet meer en moet je HTML escape codes gebruiken. Met 'dank' aan Danny die anno 2010 denkt dat support voor Unicode niet nodig is op een NL forum.
Ik gebruik een speciale keyboard utility (Tavultesoft Keyman) waarmee ik heel eenvoudig kan switchen naar bijvoorbeeld (klassiek) Grieks of Cyrillisch schrift en allerlei diacritica kan typen middels user-defined keyboard layouts. Support voor Latex is ook een idee, maar alle moderne OSsen en applicaties die met tekst werken ondersteunen Unicode, dus dat zou prioriteit moeten hebben. De klok is hier met de opgelegde New Decade layout 10 jaar teruggezet, en dat is een slechte zaak, ook voor dit wiskunde topic.quote:Op zondag 21 november 2010 18:13 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Hoe typ je eigenlijk unicodekarakters die niet op je toetsenbord zitten?. Is dat makkelijker dan het typen van HTML-codes? Zou het niet mogelijk zijn om een Latex-parsertje op de server neer te zetten, zodat we $<latex-code>$ in de tekst kunnen gebruiken?
Het viel me net pas op dat jouw http://betahw.mine.nu/index.php werkt door de ge-escapede Latex-code mee te geven aan het cgi-script dat vervolgens een plaatje teruggeeft. Dan zou het in principe mogelijk moeten zijn om een custom tagje toe te voegen zodat je [tagje]<latex-code>[/tagje] kunt typen en dat dat door de parser wordt omgezet naarquote:Op zondag 21 november 2010 18:35 schreef GlowMouse het volgende:
Als je auto-updates in een topic uitzet, kun je weer unicode posten. Een andere fix moet ik nog eens naar kijken.
| 1 | [img]http://forum.fok.nl/lib/mimetex.cgi?<ge-escapede latex-code>[/img] |
Dat zou ideaal zijn en klinkt simpelquote:Op zondag 21 november 2010 19:03 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het viel me net pas op dat jouw http://betahw.mine.nu/index.php werkt door de ge-escapede Latex-code mee te geven aan het cgi-script dat vervolgens een plaatje teruggeeft. Dan zou het in principe mogelijk moeten zijn om een custom tagje toe te voegen zodat je [tagje]<latex-code>[/tagje] kunt typen en dat dat door de parser wordt omgezet naar
[ code verwijderd ]
, of niet? Zou dat een mogelijkheid zijn, of zitten daar toch teveel haken en ogen aan?
Dat staat hier los van en kan ook ooit op mijn aandacht rekenen.quote:Op zondag 21 november 2010 19:03 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het viel me net pas op dat jouw http://betahw.mine.nu/index.php werkt door de ge-escapede Latex-code mee te geven aan het cgi-script dat vervolgens een plaatje teruggeeft. Dan zou het in principe mogelijk moeten zijn om een custom tagje toe te voegen zodat je [tagje]<latex-code>[/tagje] kunt typen en dat dat door de parser wordt omgezet naar
[ code verwijderd ]
, of niet? Zou dat een mogelijkheid zijn, of zitten daar toch teveel haken en ogen aan?
De opgave was dus: geef dV/dP van deze functiequote:Op zondag 21 november 2010 18:08 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ok.. Het leek er even op dat je alleen geinteresseerd was in een kant-en-klare uitwerking, excusez-moi. Alleen is 3*6=18, geen 12.
. Ik zie niet zo snel waar ik een fout gemaakt zou hebben, zou je misschien nog eens de exacte opgave en het verwachte antwoord kunnen posten, zodat we kunnen uitsluiten dat er ergens een typo oid zit?
Oh, nondeju, ik heb inderdaad wel een fout gemaakt op mijn laatste regel, sorryquote:Op zondag 21 november 2010 19:38 schreef Fingon het volgende:
[..]
De opgave was dus: geef dV/dP van deze functie
[ afbeelding ]
Het is een boek dat zoveel mogelijk real-world voorbeelden geeft vandaar deze Van der Waalsvergelijking over volume en dichtheid etc van een gas.
ik mocht aannemen dat alles behalve V en P dus constant waren, R is bijvoorbeeld die universele gasconstante etc.
In ieger geval is dat alles wat erbij staat, daarna staat bij de antwoorden:
[ afbeelding ]
Ze hebben dus maal V^3 gedaan dus dat maakt geen verschil met mijn oplossing, en zoals je ziet is er maar 1 term verschil met mijn oplossing, die dus blijkbaar ergens 0 was geworden.
Waarschijnlijk in het geweld van die kettingregel met alle breuken ergens een foutje aan mijn kant, maar goed.
Ja, behalve dat ik bij mezelf nog ff de fout moet gaan zoekenquote:Op zondag 21 november 2010 20:28 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Oh, nondeju, ik heb inderdaad wel een fout gemaakt op mijn laatste regel, sorry. Maar goed, dan zijn we eruit?
Hier is de extragratis hint: die bovenste grijze lijn is een raaklijn aan de kromme in een onbekend punt (x_0,y_0), en hij gaat ook nog door het punt (-5,0). Als je nu voor een willekeurig punt (x_0,y_0) de bijbehorende raaklijn bepaalt, en vervolgens uitvist hoe je die (x_0,y_0) moet kiezen om ook nog te hebben dat betreffende raaklijn door (-5,0) gaat? Of, misschien slimmer, als je alle lijnen door (-5,0) bekijkt, d.w.z. y=a*x+5 a, dan is de gezochte lijn de enige die precies een snijpunt met de kromme heeft, alle anderen hebben ofwel twee snijpunten ofwel helemaal geen. Misschien is dat voldoende om de a te bepalen?quote:Op zondag 21 november 2010 20:48 schreef Fingon het volgende:
[..]
Ja, behalve dat ik bij mezelf nog ff de fout moet gaan zoekenMaar niet getreurd, ik heb een nieuwe opgave als je zin hebt
Dit is de situatie, je hebt zo'n mooie lamp die een schaduw werpt om een object, en de locatie van de omtrek van dat object is dus die ellips gegeven door x^2+4y^2=5
nu moet ik dus berekenen hoe hoog die lamp staat.
Ik zat te denken om te kijken of ik bv die hoek bij het punt (-5,0) zou kunnen vinden maar hoe heb ik geen idee, op 1 of andere manier moet ik het snijpunt van de ellips met 1 van die lijnen vinden maar ik zie niet hoe dat te doen met de beschikbare informatie.
[ afbeelding ]
Heb je een hint?
Als ik hier de impliciete afgeleide zou ik natuurlijk de coefficient van de raaklijn krijgen maar daarvoor moet ik eerst weten in welk punt het zit..
Je hebt alleen de bovenste helft van de ellips nodig. Deze kun je beschouwen als de grafiek van de functie:quote:Op zondag 21 november 2010 20:48 schreef Fingon het volgende:
[..]
Dit is de situatie, je hebt zo'n mooie lamp die een schaduw werpt om een object, en de locatie van de omtrek van dat object is dus die ellips gegeven door x^2+4y^2=5
Nu moet ik dus berekenen hoe hoog die lamp staat.
Ik zat te denken om te kijken of ik b.v. die hoek bij het punt (-5,0) zou kunnen vinden maar hoe heb ik geen idee, op 1 of andere manier moet ik het snijpunt van de ellips met 1 van die lijnen vinden maar ik zie niet hoe dat te doen met de beschikbare informatie.
[ afbeelding ]
Heb je een hint?
Als ik hier de impliciete afgeleide neem zou ik natuurlijk de coëfficiënt van de raaklijn krijgen maar daarvoor moet ik eerst weten in welk punt het zit..
Staat gewoon op wikipedia, of begrijp je dat niet?quote:Op maandag 22 november 2010 01:20 schreef Turalyon het volgende:
Toevallig iemand nog wakker die duidelijk het verschil tussen een rekenkundige / meetkundige - rij / reeks kan uitleggen? Liefst met een voorbeeld als dat kan, zonder is ook goed natuurlijk!
Dankje. Een reeks is oneindig en een rij eindig toch?quote:Op maandag 22 november 2010 01:25 schreef minibeer het volgende:
[..]
Staat gewoon op wikipedia, of begrijp je dat niet?
Nee.quote:Op maandag 22 november 2010 01:54 schreef Turalyon het volgende:
[..]
Dankje. Een reeks is oneindig en een rij eindig toch?
| 1 | Henk en Ingrid begrijpen niet waarom $x^2+4=0$ geen oplossing heeft. |
| 1 | Henk en Ingrid begrijpen niet waarom [img]http://forum.fok.nl/lib/mimetex.cgi?3%24%5Cblack%20x%5E2%2B4%3D0[/img] geen oplossing heeft. |
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |