abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88989555
Dames, ik heb even advies nodig. Niet voor mezelf, maar voor een vriendin van me. Situatie: vriendin is woensdagavond laat bevallen. Daarna kindje aangelegd, die leek wel wat te drinken. Helaas moest mijn vriendin gehecht worden in het ziekenhuis en dus hebben ze een retourtje zkh gedaan. Daarbij is haar dochtertje te ver afgekoeld. Pas tegen de ochtend was ze een beetje op temperatuur.
Gisteravond (zaterdag dus) bleek dat ze te veel is afgevallen (ik weet niet hoeveel). Advies van de kraam: kolven en vingervoeden, stipt om de drie uur en kunstvoeding erbij. Afgelopen nacht hebben was het kindje compleet overstuur, wrs. krampen, met echt krijsen. Vandaag verder gekloot met kolven (wat niet genoeg oplevert) en, op mijn aanraden geen kant en klare kv maar hypo allergeen en zelf aanmaken. Ook proberen ze infacol.
Maaruh...mijn idee zegt: zoveel mogelijk aanleggen, niet kolven, vergeet die drie uur en voeden maar. Dan komt de productie op gang en krijgt ze meer binnen. Of vergis ik me nu? En dan even afwachten en anders een lk inschakelen...
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_88989851
Voeden op verzoek, niet op schema. Kindje lekker laten drinken aan 2 borsten. Bijvoeden eerst met afgekolfde melk, is dat onvoldoende dan met kunstmelk.
Is de melk al wel op gang? Ze zitten nu op dag 4 zeg maar. Valt het kindje nog steeds af? Hoe is het nu met plassen en poepen?
Niet te lang wachten met hulp, laat haar bellen met de VBN of de lll, die kunnen wellicht goed helpen of inschatten dat er hulp nodig is van een laktatiekundige.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_88989933
He, Tico, bedankt voor je sneller reactie. Ik vind het maar raar om haar advies te gaan geven, zelf heb ik maar drie weken volledig bv kunnen geven. Maar...het sluit wel helemaal aan bij wat ik al dacht. Ik ga even een sms bouwen.
pi_88989966
Oh en misschien is die 3 uur omdat het kindje niet zelf meldt? Als het kindje honger heeft dan gewoon aanleggen, slaapt ze veel dan moeten ze het kindje inderdaad wakker maken voor de voeding en minimaal 8 voedingen per 24 uur.
pi_88990275
En het krijsen en krampen kan heel veel zijn, daarom is het denk ik belangrijk om even te bellen met de vrijwilligers, door een paar goede vragen kunnen ze vaak een goede inschatting maken over welke informatie je vriendin goed kan gebruiken.
pi_88992430
advies doorgegeven via sms. Kindje had duidelijke hongersignalen, ik herkende ze meteen terwijl driekus ze nooit zo duidelijk had als zo'n klein ukje. Ik hoop dat 't helpt.
Thanks!
pi_88992609
Dan is het krijsen niet raar. Kind heeft waarschijnlijk gewoon honger.
  maandag 22 november 2010 @ 14:45:10 #258
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_89012823
En nu voor de derde en hopelijk laatste keer (bericht wordt steeds gewist).

Uploaded with ImageShack.us

Zoals te zien groeit Nathan niet zo goed. Hij is in 3 weken 80 gram aangekomen. Ik heb met de cb-verpleegkundige afgesproken dat ik volgende week weer kom wegen. Zij gaf aan dat als Nathan dan niet een stukje is bijgetrokken, we met kv moeten beginnen. Is dit nou de 4 maanden dip?
Ik heb een tijd het idee gehad dat ik last had van overproductie. Ik ben toen naar het bv cafe gegaan om even te vragen hoe dat ook alweer zat. De lk gaf aan dat bij 3 maanden een overproductie niet meer mogelijk is. Nathan heeft wekenlang groene poep gehad met stukjes. Sinds een paar dagen is het eindelijk weer geel. Kan dit de oorzaak zijn? Of moet ik ervan uitgaan dat ik te weinig melk heb en moet ik gaan kolven?
Ik maak me eigenlijk best wel zorgen, ik wil graag weten wat ik nu kan doen zodat Nathan groeit. Ik heb aangegeven dat ik het idee heb dat Nathan een tevreden ventje is, volgens de cb verpleegkundige hoeft dat niets te zeggen, en dat hij maar een half uur per keer slaapt kan ook duiden op dat hij te weinig krijgt en hij dus altijd een beetje hongerig is.

Wat moet ik nu? Of moet ik meteen maar overstappen op kv?

He, dit maakt me echt weer super onzeker. Ik heb ook nog gevraagd of het aan de tepelhoed kan liggen, maar aangezien hij altijd al drinkt met tepelhoed zou dat het niet kunnen zijn.
pi_89012970
Pessie bel even met een contactpersoon van vbn of lll of met een lk. Die kunnen advies en informatie geven echt gericht op jullie situatie.
pi_89013217
Bel idd een lk ofzo op!
Bovendien is hij idd op een dip leeftijd en dat hoeft helemaal niet altijd te betekenen dat er bijgevoed moet worden. En een cb weet vaak niet veel van borstvoeding helaas.
pi_89013237
Pessie, wat vervelend! Ik snap je onzekerheid. En helaas, dit is niet een 4 maanden dip... Het wordt vaak de dip genoemd, maar kindjes dippen niet echt, alleen borstvoedingkindjes groeien heel hard in het begin en iets langzamer na een paar maanden dan flesvoedingkindjes. Er blijft gewoon gelden dat een kindje minimaal 100 gram per week moet aankomen.

Hoeveel borsten geef je per voeding? Geeft je elke voeding 2 borsten?
Is Nathan wel tevreden na de voeding en hoeveel plasluiers heeft hij per 24 uur?

Het gevaar van een tepelhoedje is inderdaad wel dat je productie gaat dippen. Een nadeel is namelijk dat de borst minder goed wordt gestimuleerd door het ontbreken van huidcontact. Het kost Nathan ook meer moeite om de borst goed leeg te melken, de melk productie kan daardoor (sterk) teruglopen. Een tepelhoedje wordt vaak gebruikt als tijdelijke noodoplossing. Het kan heel lang goed gaan, maar het kan dus ook heel erg fout gaan.

Wat je nu zou kunnen gaan doen is na de voeding gaan nakolven om toch die borsten goed te stimuleren om melk aan te maken. Die afgekolfde melk kun je ook weer gewoon met een flesje aan Nathan geven, dat is vette melk en daar groeien kindjes heel goed op. Het is ook een goede manier van bijvoeden.

Je productie opkrikken is best even zwaar... En je hebt het gevoel dat je het voor niets doet als je na een voeding maar 10 cc kan kolven, maar bedenk dan, hoe leger de borst, hoe harder je lichaam melk gaat aanmaken, en juist die laatste druppels zijn echt baggervet.
pi_89013269
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 14:45 schreef pessie het volgende:
Wat moet ik nu? Of moet ik meteen maar overstappen op kv?

Even die gelijk ertussenuit pikken: Nee! In die zin dat het natuurlijk je eigen keuze is en blijft, maar absoluut niet de enige (en vanuit Nathans oogpunt ook niet de beste) oplossing is.

Te weinig groei kan verschillende oorzaken hebben. Te weinig melk, maar ook teveel melk (niet toekomen aan de achtermelk). Hoe is Nathan verder? Qua plassen, qua tevredenheid, qua zichzelf melden, qua alertheid?
Je vertelt dat je een overproductie hebt (gehad?), hoe ben je daarmee omgegaan? Ik heb zelf ook een overproductie gehad en ik merkte dat ik met een maand of 4 weer 2 borsten per voeding moest gaan geven, omdat vraag-aanbod toen gereguleerd was.

Bij te weinig melk: de boel opkrikken met aanleggen, aanleggen, aanleggen.
Bij te veel melk: blokvoeden en zonodig 1-2x per dag leegkolven (afhankelijk van de stuwing).

Een tepelhoed is op zich niet een veroorzaker van te weinig groei, maar kan er wel voor zorgen dat een borst niet goed wordt geleegd, waardoor er minder melk wordt aangemaakt -> te weinig melk. Of dat na 4 maanden nog waarschijnlijk is durf ik geen uitspraak over te doen.

Ik vind het jammer dat het cb je met een kluitje het riet instuurt en niet gewoon goede adviezen kan geven. Neem liefst contact op met VBN of LLL of anders een lactatiekundige. Zij kunnen je echt goed helpen en is zeker de moeite waard.
Succes meid!
pi_89013273
He vervelend Pessie! Ik kan je geen advies geven, maar hoop dat je toch door kunt gaan met de bv en Nathan weer goed gaat groeien. Misschien simpel gedacht, maar als het 3 maanden goed is gegaan dan zou het toch moeten kunnen lukken? Sterkte!
  maandag 22 november 2010 @ 14:57:20 #264
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_89013285
Tja, ik zou mijzelf niet zo'n zorgen maken eigenlijk, hij zit namelijk nog steeds op het lijntje van zijn geboortegewicht. :? Het kan een correctie zijn van de overproductie? Hoe zit het met de plasluiers?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_89013318
Hoi allemaal :+
  maandag 22 november 2010 @ 14:59:46 #266
12913 GreatWhiteSilence
pi_89013383
Whehe, we lijken wel een horde wolven. Eén vraagje en we duiken er allemaal bovenop. :D
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_89013396
hehe
  maandag 22 november 2010 @ 15:03:36 #268
259886 pessie
pi_89013520
Ik heb mn LK gebeld, ik hoop vandaag nog teruggebeld te worden.

Ik tel al weken de plasluiers omdat ik me al langer afvraag of alles wel goed gaat, hij heeft altijd minimaal 4 plasluiers op een dag, maar meestal 6 a 7.

Met de vermoedelijke overproductie ben ik naar het bvcafe gegaan. Die LK zei dat overproductie niet voorkomt na 3 maanden, ben dus gewoon door gaan voeden en ben altijd na de voeding aan het voelen of mn borsten wel soepeler aanvoelen na het voeden. (serieus, ik lijk wel geobsedeerd, ik voel altijd, zelfs in een lunchroom ben ik in staat te voelen of het wel goed genoeg is :{ ).

GWS, gaat het dan om de lijn van het geboortegewicht? Zelfs als hij lange tijd daarboven heeft gezweefd?
pi_89013589
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:03 schreef pessie het volgende:
Ik heb mn LK gebeld, ik hoop vandaag nog teruggebeld te worden.

Ik tel al weken de plasluiers omdat ik me al langer afvraag of alles wel goed gaat, hij heeft altijd minimaal 4 plasluiers op een dag, maar meestal 6 a 7.

Met de vermoedelijke overproductie ben ik naar het bvcafe gegaan. Die LK zei dat overproductie niet voorkomt na 3 maanden, ben dus gewoon door gaan voeden en ben altijd na de voeding aan het voelen of mn borsten wel soepeler aanvoelen na het voeden. (serieus, ik lijk wel geobsedeerd, ik voel altijd, zelfs in een lunchroom ben ik in staat te voelen of het wel goed genoeg is :{ ).

GWS, gaat het dan om de lijn van het geboortegewicht? Zelfs als hij lange tijd daarboven heeft gezweefd?

En poepen?

Gewoon gele poep dus...
  maandag 22 november 2010 @ 15:06:24 #270
259886 pessie
pi_89013631
Het stomme is, 3 weken geleden vond ik al dat hij niet al te best gegroeid was, maar de arts vond het allemaal wel prima.

Wat betreft poepen, bijna elke dag. En dus ik denk wel 3.5 a 4 weken lang groene poep met stukjes. (vandaar dat ik dacht aan overproductie, maar ja, dat kon niet volgens die LK).
pi_89013710
En die 6 of 7 natte luiers zijn echt zware plasluiers?

Goed dat je je LK hebt gebeld, zij kan je vast goed helpen. En dan gaat Nathan gewoon weer groeien!
  maandag 22 november 2010 @ 15:11:03 #272
259886 pessie
pi_89013814
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:08 schreef Ticootje het volgende:
En die 6 of 7 natte luiers zijn echt zware plasluiers?
Nee, 2 zijn zwaar.
pi_89013860
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:11 schreef pessie het volgende:

[..]

Nee, 2 zijn zwaar.
Ik denk dat dat ook belangrijk is om even tegen de LK te vertellen.
pi_89014125
En hoe zit het met zijn lengte? Emma groeide bijvoorbeeld nagenoeg precies de gemiddelde curve voor met haar lengte maar met haar gewicht dook ze al snel onder het gemiddelde. Verder vind ik dat ticootje goed advies geeft.
Ik zou je willen zeggen om je niet al te veel zorgen te maken omdat Nathan eerder harder is gegroeid dan 'zijn' lijntje maar helemaal niks doen lijkt mij ook niet goed.
Emma had ook een heel rare curve voor haar gewicht (van bovenste kant groen naar midden onder gemiddelde)maar volgde wel bijna precies de lengtecurve.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  maandag 22 november 2010 @ 15:29:41 #275
12913 GreatWhiteSilence
pi_89014393
Ik zeg ook niet dat er niets moet gebeuren hoor, het is altijd goed om er even naar te laten kijken, maar ik vind het nogal overbodig meteen met kv te gaan lopen zwaaien, zoals het cb doet.

Ik kan me een richtlijn herinneren van een verdubbeling van gewicht met zes maanden, en twee en een half keer het geboortegewicht met een jaar. Dat gaat dus echt alleen uit van het geboortegewicht. Daar deed Annicka dus ook precies aan, ook al was/is ze een lichtgewicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')