abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 november 2010 @ 13:02:24 #1
258612 nytar
boys boys boys
pi_88283684
Vorige deel: Borstvoeding deel 80

101 redenen om borstvoeding te geven :)

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
  woensdag 3 november 2010 @ 13:03:14 #2
258612 nytar
boys boys boys
pi_88283705
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 23:59 schreef tessie het volgende:
Ik word echt even gek van de bv -O- Kolven is de laaste paar dagen net ff wat minder dan normaal, en Anna drinkt maar heel moeilijk aan mijn borst. Ik moet haar eerst wat afgekolfde melk uit een flesje geven, anders hapt ze gewoon niet aan. Ze gilt alleen maar, alsof ik haar ik weet niet wat aandoe. Pas als ze wat uit een flesje heeft gehad, wil ze wel heel even uit de borst drinken, maar ook met moeite. Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe :'(
Klinkt een beetje naar wat ik met jonas had...kan alleen maar zeggen dat geduld bij ons goed werkte en erbij gaan liggen in een schemerige kamer. Succes!
pi_88294744
Tico wat een gedoe zeg, bah. Ben blij dat je er iig wat inkrijgt met het fingerfeeden, scheelt toch enige kopzorgen lijkt me. Maar dan weer dat lijntje waar je de kriebels van krijgt... begrijpelijk. Goed dat je al een lk hebt gebeld. Zo'n kindercardioloog zal het goed bedoelen, maar heeft natuurlijk de ballen verstand van borstvoeding. Probeer daar een beetje je weg in te vinden en blijf vertrouwen op je eigen kennis, ervaring en gevoel. Leyla heeft de borstvoeding keihard nodig, zeker met de operatie in het vooruitzicht. Btw, laat je straks ook niet gekmaken met het nuchter moeten blijven zoveel uur voor de operatie, bedenk je dat bv licht verteerbaar is en ze makkelijk nog een paar uur ervoor kan drinken.

Tessie, kan het misschien zijn dat je regeldagen hebt? Ook met jouw verhaal lijkt het me weer slim om even de telefoon te pakken en je lk te bellen!

De rest ben ik alweer vergeten. Jullie gaan veuls te hard ;)
pi_88294764
Oja, dit wilde ik nog even delen: http://www.kennispoort-ve(...)s-na-vaccinatie.aspx
Jammer van het laatste zinnetje, maar leuk onderzoek toch!
pi_88301176
Regeldagen... hm.. dan willen ze toch juist heel vaak drinken?

Ik heb net wel even mijn lk gemaild. Heb zelf een beetje het idee dat het gewoon door het flesje komt, omdat dat natuurlijk zo makkelijk gaat, dat ze gewoon geen geduld meer heeft voor de borst.... Maar ik weet eigenlijk ook niet zo goed watvoor flesje of speen we dan zouden moeten gebruiken, want we hebben nu zo'n nuby flesje met een slow flow speen al...
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
  woensdag 3 november 2010 @ 20:39:21 #6
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_88301441
tico, wat een enorm zware situatie is dit voor jullie!
Ik weet ff niets nuttigs te zeggen, anders dan jullie veel sterkte en wijsheid te wensen voor de komende tijd :*

tessie, zou je anders weer terug willen naar finger feeding, als het door het flesje komt?
je zou natuurlijk ook de boel wat kunnen indikken met jbpm, maar ik weet niet hoe nuttig dat is...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_88302046
Ik ben niet zo'n fan van jbpm, dus dat zou ik niet zo snel doen. En als het moet, dan gaan we weer fingerfeeden ja. Ik zou het echt heel erg vinden als ze helemaal niet live meer wil drinken, dus wil echt wel mn best doen om dat te voorkomen.
pi_88303659
Jbpm is in principe gewoon bijvoeding, dus dat zou ik ook niet doen. Ik denk dat ik niet goed gelezen heb dan tessie, ik begreep dat ze niet genoeg had aan de borst.
pi_88304804
Ik hoop dat de productie snel wat op gang is! Ik ben kapot!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 4 november 2010 @ 08:55:46 #10
258612 nytar
boys boys boys
pi_88315514
:* sterkte tico! Hopen op stuwing vandaag....
pi_88316222
Hoe gaat het nu Ticootje? :* Logisch dat je kapot bent, wat een werk en wat een zorgen.
Ik bedacht me dat ik eerst de afgekolfde melk met extra toegevoegde energie zou geven, zodat ze daar nog genoeg honger voor heeft, met vingervoeden. Niet met de fles, want stel dat ze de fles ineens wel goed pakt, dan vind ze dat waarschijnlijk veel gemakkelijker dan de borst en wil daarna niet meer aan de borst. Daarna de wat afgekolfde borst geven, na het voeden weer afkolven voor de volgende voeding omdat ze minder heeft gedronken dan anders en zij er meer uithaalt dan de kolf.
Ik hoop alleen dat je niet gevoelig bent voor echte overproductie: dat je steeds meer en meer moet afkolven voor je bij de 'achtermelk' bent en daardoor in een vicieuze cirkel komt. Dat zal Jen niet zo erg vinden ;) maar jij hebt daar dan wel last van natuurlijk.

Hoe gaat het Tessie? :* Ik denk dat het inderdaad heel goed kan zijn dat ze de fles te gemakkelijk vindt. Ik weet dat de Breastflowfles speciaal is gemaakt voor het wisselen tussen borst- en flesvoeding, maar dat gaat over de techniek, ik weet niet of kindjes daar ook meer moeite voor moeten doen.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_88316260
Tico, het is ook zwaar! Ik hoop dat je snel resultaat krijgt! :Y
  donderdag 4 november 2010 @ 09:41:16 #13
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_88316531
Als ik lees hoeveel moeite sommigen van jullie doen voor de bv schaam ik me bijna een beetje hoe soepel het bij ons gaat en dat ik desondanks binnenkort (deels) wil overstappen naar de fles. :@

Langzaamaan komt er bij ons een beetje ritme in, maar ik zou graag een deel van het bv vervangen door de fles. Deels omdat mijn vriend ook graag een deel op zich wil nemen, maar vooral ook omdat ik binnenkort een aantal dingen wil doen waarvoor ik wat langer de deur uit moet (en waar kolven geen optie is). Mijn bedoeling is sowieso om per januari, wanneer ik begin met werken, volledig over te stappen op de fles.

Zijn er mensen met half-half ervaring en zo ja: hoe begin je met overstappen? Hoeveel tijd kost het en wat kan ik verwachten voor mezelf (stuwing) en Neve (war doet het met haar bijvoorbeeld qua krampjes (nu vrijwel niet), (on)regelmatigheid, onlasting etc)?
Ook: hoeveel zin heeft het om bijvoorbeeld nu de helft van de voedingen te vervangen en een maand later volledig over te stappen?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_88317000
Hik, niet :@ over voelen hoor! Iedereen moet die keus voor zichzelf maken :)

Ik kan je helaas niet helpen, maar er zijn er wel meer die beide doen, Flugel, Mereltje (geloof ik toch? Of heb ik nu de verkeerde?)
  donderdag 4 november 2010 @ 10:53:51 #15
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_88318631
Hik, wat orea zegt, dus :)
Jouw lijf, jouw kindje, jouw keuze :)

Over afbouwen, als je volledig afbouwt, geldt er 3 à 4 dagen per voeding, om van de stuwing af te komen.
Meestal begin je met een middagvoeding, en dan verspreid over de dag steeds een voeding vervangen.
Zo vervang je dus de laatste en de eerste voeding als laatst

Als je iig tot 10 wk wil blijven voeden, zou ik je aanraden zo min mogeljik voedingen af te bouwen, anders heb je het risico dat je voeding heel snel terugloopt.

Vwb je vriend, je zou een voeding kunnen afkolven en dat hij dat dan met een flesje geeft. Mits een kolf hebt, uiteraard ;)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  donderdag 4 november 2010 @ 11:03:51 #16
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_88318950
Thanks dames!
Maar wat ik niet snap: volgens het cb kan ik niet één voeding afbouwen, maar moet ik het per twee doen, omdat je anders op en neer blijft gaan met voeden?
Als ik jullie goed begrijp gaat deels afbouwen in beginsel hetzelfde als helemaal?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 4 november 2010 @ 11:05:44 #17
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_88319012
wat een onzin, hik. ik begrijp die redenatie in elk geval niet. volgens mij kun je zo rustig/geleidelijk afbouwen als je zelf wil hoor!
in de haak.
pi_88320451
Hik, dat is echt grote onzin van het cb! Ik weet niet hoe oud je kind nu is, maar ik lees iets over 10 weken. Dan heb je wel kans dat het heel snel gedaan is met de borstvoeding als je gaat afbouwen, misschien sneller dan je lief is.
Over hoeveel zin het heeft om het half-half te doen: iedere druppel borstvoeding is mooi meegenomen en heeft nut voor de gezondheid van je baby. Of Neve gevoelig is voor krampjes bij kunstvoeding is een kwestie van afwachten, dat kan niemand voorspellen. De ene baby heeft er totaal geen last van, de ander (zoals de mijne en die kreeg volledige bv ;) ) heeft een ruime 4 maanden 24/7 last van krampen.
  donderdag 4 november 2010 @ 12:00:39 #19
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_88320839
Nee, ze is pas 3 weken.
pi_88321159
Dan heb je nog meer kans dat het snel gedaan is ;) Je productie is nog allesbehalve stabiel en nog heel erg aan het regelen naar de vraag van je baby. Als je gaat afbouwen en je hebt last van stuwing, blijf dan alert op een evt ontwikkelende borstontsteking (rode, harde, warme, pijnlijke plekken op één of beide borsten, al dan niet gecombineerd met koorts en niet lekker voelen).
pi_88321387
Hik, daar hoef je je niet voor te schamen hoor. Wees blij dat het zo makkelijk gaat. En als je wil afbouwen, dan is dat toch jouw keuze! Lekker doen waar je jezelf goed bij voelt.

Ik had een mailtje terug van mn lk. En zij zei ook dat het misschien toch clusteren kon zijn, en dat Anna misschien een groeispurt heeft en daarom gewoon veel honger heeft en geen geduld heeft voor de borst omdat dat haar te lang duurt. Of het zou ook spruw kunnen zijn, of stress bij mij.
We gaan nu dus gewoon elke keer eerst wat melk uit een flesje geven, en dan proberen aan te leggen en kijken of het dan wel weer wil lukken. En na het weekend houden we nog even contact.
pi_88322057
Hik, het meest ideale schema van afbouwen is steeds één borstvoeding per etmaal vervangen en pas een volgende vervangen als je echt geen stuwing meer krijgt. Meestal ga je er dan van uit dat je er steeds een week over doet om een borstvoedingsmoment te laten vervallen.

Het is handig om een beetje te kijken naar de verdeling over een etmaal. Dus niet eerst alleen 'snachts afbouwen maar de borstvoedingen verdelen zodat je steeds zo kort mogelijk tussen de voedingen hebt zitten.

Aangezien jouw kindje nog erg jong is heb je kans dat het afbouwen vrij vlot gaat, als je dat liever niet hebt kan je er extra goed op letten dat je niet te snel gaat door bijvoorbeel twee weken over het afbouwen van één voedingsmoment te doen. Succes!
  donderdag 4 november 2010 @ 13:14:12 #23
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_88323574
Dank voor alle tips... heel duidelijk! :)
  donderdag 4 november 2010 @ 13:15:42 #24
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_88323622
Ow, ik heb nog wel een vraagje trouwens... Bij de zorgwinkel hier vragen ze 2,50 euro per dag (!) voor een electrisch kolfapparaat (huur, meest simpele model). Is dat normaal? Het lijkt me zo veel en wij willen niet kopen omdat we hem waarschijnlijk toch kort gebruiken...
pi_88323635
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 11:49 schreef WupWup het volgende:
Hik, dat is echt grote onzin van het cb! Ik weet niet hoe oud je kind nu is, maar ik lees iets over 10 weken. Dan heb je wel kans dat het heel snel gedaan is met de borstvoeding als je gaat afbouwen, misschien sneller dan je lief is.
Over hoeveel zin het heeft om het half-half te doen: iedere druppel borstvoeding is mooi meegenomen en heeft nut voor de gezondheid van je baby. Of Neve gevoelig is voor krampjes bij kunstvoeding is een kwestie van afwachten, dat kan niemand voorspellen. De ene baby heeft er totaal geen last van, de ander (zoals de mijne en die kreeg volledige bv ;) ) heeft een ruime 4 maanden 24/7 last van krampen.
Goed dat ik dit lees, althans, niet goed... maar hoe heftig waren haar krampen? Mijn hart breekt steeds bij Leia, echt krampjes, verkrampen en dan een mega scheet ;( tis zo zielig! Ik heb nog niet het idee dat het minder wordt.. liep dat bij jouw beeb geleidelijk? Ik ben wel erg op mijn voeding aan het letten en ga maandag naar een osteopaat, onder het mom van baat het niet..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')