quote:
Op vrijdag 5 november 2010 08:05 schreef stbabylon het volgende:[..]
De mens bevooroordeeld, dat is gewoon een feit. Dat heeft er voor gezorgd dat we niet al millenea geleden zijn uitgestorven. Leuk dat jij denkt dat jij iedereen apart denkt te beoordelen, zeker ook elke situatie waar je in belandt?
Als jij 's avonds laat op straat alleen loopt en verderop staat een groep jongens. Daar loop jij dan in alle gevallen gewoon dicht langs, compleet los van hoe ze er uit zien? Zonder daar verder ook maar iets van te vinden?
En dan wel even goed nadenken voor je daar antwoord op geeft. Of je wel eerlijk antwoord geeft!
Nee, dat is geen feit. Dat jij dat doet, maakt het niet gelijk een feit. En volgens mij verwar je twee zaken met elkaar, maar daar ga ik zo op in, eerst
(een eerlijk (maar dat was het al)) antwoord op je vraag:
Ik loop er inderdaad gewoon langs, tenzij ze zich op een bepaalde manier gedragen (opmerkingen maken, veelzeggende blikken geven) die ervoor zorgt dat ik het idee krijg dat ze me niet met rust zullen laten. Ík ga niet denken "Oh, een stel blanke kerels, dán is het goed", of zo, want dat slaat nergens op. Huidskleur zegt niets over een persoon. Gedrag wel.
Toevallig maak ik dit best vaak mee, dat er bijvoorbeeld een stel hangjongeren (meestal jongens) ergens in een groepje wat staat te niksen. Ze zeggen niets tegen me, kijken me ook niet raar aan en ze gaan ook niet geheimzinnig tegen elkaar staan praten, dus loop ik er gewoon langs.
En nee, ik ben nog nooit aangevallen of zo!
Bevooroordeeld zijn wil zeggen dat je van tevoren al denkt te weten hoe iemand is. In plaats van bij een stel kakkers te denken van "Oh, dat zijn arrogante jongens" of bij kale jongens die kisten dragen "Oh, die zijn racistisch", denk ik wellicht "Hmmm, wat een kakker... (m.b.t kledingstijl) ik vraag me af of het een vriendelijk persoon is" of "Kale kop, kistjes.... Ik vraag me of hij dat niet gewoon leuke kleding vindt, of dat hij er een statement mee maakt".
Mijn punt is gewoon dat het belachelijk is om, als je een gemengd stel ziet, gelijk te denken van "Oh, kon dat blanke meisje niets beters vinden?", omdat je, gebaseerd op een huidskleur (

!) al gelijk aanneemt dat die donkere man inferieur is aan de blanke vrouw. Je ziet ze alleen lopen! Dan kun je wel gooien met allemaal zogenaamde statistieken (die je niet eens kunt verantwoorden), maar dit verandert niets aan het feit dat je eigenlijk niets weet van die ander.
En dan roep je dingen als "de mens is bevooroordeeld, dat is gewoon een feit". Volgens mij betekent dit dat het geen reden heeft om hier nog over te discussiëren, want dit is iets dat mensen vaak doen als ze weten dat hun standpunt eigenlijk niet te rechtvaardigen is. Of als ze gewoon niet beter weten, dunkt mij.
Ik kan me ergens wel voorstellen dat het vreemd (en misschien verwarrend?), als iemand zijn hele leven zo vooringenomen is, en denkt dat iedereen zo is, en dan ineens merkt dat bevooroordeeld zijn niet zo gewoon is. Misschien is dit bij jou het geval, en durf je het niet toe te geven. Of je gelooft natuurlijk nog steeds stellig dat ik niet eerlijk ben, en dat iedereen bevooroordeeld is. Kan ook. Either way, ik zie deze discussie eigenlijk nergens heen leiden...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En over dat "De mens bevooroordeeld, dat is gewoon een feit. Dat heeft er voor gezorgd dat we niet al millennia geleden zijn uitgestorven" hoef ik eigenlijk niet eens uitleg te geven... Het deugt voor geen meter! Ik hoop dat je dit zelf inziet! "Pas op voor leeuwen, want deze kunnen je aanvallen" is echt wat anders dan bijvoorbeeld "Begin geen relatie met een donkere man, want hij is vaak promiscue en gewelddadig", kom op nou!