abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88232231
quote:
Op maandag 1 november 2010 23:13 schreef droom_econoom8 het volgende:

Ah, een fan. Dan gaan we ook voor het hele lied. Wel meezingen thuis hoor! :)

Ik kan verklappen dat ik geld te kort kom
Geen idee, geen benul wat de prijs van huren is
Sinds ik die makelaar heb gesproken
Word ik gewurgd door een flinke hypotheekverbintenis.
Tot ik oud ben zal ik hard moeten werken
Door de banken wordt ik dan finaal uitgebuit
En als de buren en hun lawaai me irriteren
Dan kan ik er helaas nog steeds niet tussenuit

Refrein:
Een eigen huis, een schuld van een paar ton
En altijd die collega, die goedkoper wonen kon
Toch wou ik dat ik net iets vaker
Iets vaker simpelweg gelukkig was, ohoo
Een eigen huis een schuld van een paar ton
Lekker deuntje ook, krijg het niet meer uit mijn hoofd :P
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_88232303
quote:
Op maandag 1 november 2010 23:12 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik stel voor om de HRA af te schaffen voor alle nieuw af te sluiten hypotheken, in ruil word voor deze mensen de overdrachtsbelasting en het huurwaardeforfait afgeschaft.
Dat is inderdaad een begin, verder HRA aftrek beperken tot laagste belastingtarief en een max. bedrag aan hypotheek.
pi_88232834
quote:
Op maandag 1 november 2010 23:12 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik stel voor om de HRA af te schaffen voor alle nieuw af te sluiten hypotheken, in ruil word voor deze mensen de overdrachtsbelasting en het huurwaardeforfait afgeschaft. Zodoende zal dit de leencapaciteit doen afnemen en dit zet dan de prijzen onder druk. De markt zal dan vanzelf convergeren naar het nieuwe prijsniveau. Kan zat want er zit zoveel lucht in de woningbouw. Aflossingsvrije en spaarhypotheken zijn per direct niet meer interessant zonder HRA en iedereen gaat weer gewoon ouderwets aflossen ^O^
Als starter moet je je afvragen of het wel in je belang is om de HRA te laten bestaan, jij mag de komende jaren extra veel belasting gaan betalen om de vergrijzing te betalen, geloof me... dan ben je gewoon beter af met lagere woningprijzen. Het effect op de economie zal minimaal zijn, dat effect word nu nl. ook al reeds sterk overdreven.
Toevallig ben ik aardig thuis in dit onderwerP :d De vergrijzing gaat ons inderdaad nog aardig wat kosten. Mijn verwachting is dan ook de bijvoorbeeld de AOW nog een keer drastisch op de schop zal gaan. Het risico van lang leven zal door werkgever en door de burger zelf opgelost dienen te worden.

Mede met het oog hierop heb ik onlangs besloten om een woning te kopen en voor het overgrote gedeelte in een aflosvorm (hybride en hierin beleggen) gekozen. De HRA zal de komende jaren voor mij van belang zijn om deze woning betaalbaar te houden. De afschaffing van de overdrachtsbelasting zou een goed idee zijn op het moment dat de HRA volledig is afgeschaft. Echter om in 1 klap de HRA en overdrachtsbelasting af te schaffen zal dit een grote klap veroorzaken. Tenslotte wordt overdrachtsbelasting alleen betaald bij bestaande woningen en bedraagt 6 procent. De huurwaardeforfait a 0,55% en het eenmalige voordeel van 6% wegen niet op tegen de voordelen van de HRA.
pi_88233225
quote:
Op maandag 1 november 2010 23:37 schreef dasorakel het volgende:

Toevallig ben ik aardig thuis in dit onderwerP :d De vergrijzing gaat ons inderdaad nog aardig wat kosten. Mijn verwachting is dan ook de bijvoorbeeld de AOW nog een keer drastisch op de schop zal gaan. Het risico van lang leven zal door werkgever en door de burger zelf opgelost dienen te worden.
Waarom zou je de AOW afschaffen maar wel de andere sociale voorzieningen laten bestaan? Dat zou werkelijk krankzinnig zijn. Ik verwacht niet dat de AOW afgeschaft gaat worden, simpelweg omdat er altijd mensen zullen zijn die geen basispensioen hebben weten op te bouwen. Verwacht ook niet dat je van jongeren kan vragen de oudedagsvoorziening van de huidige generatie te betalen om daar vervolgens niet zelf van gebruik te kunnen maken, dan laat je het hele sociale stelsel imploderen omdat het draagvlak dan niet meer bestaat/

quote:
Mede met het oog hierop heb ik onlangs besloten om een woning te kopen en voor het overgrote gedeelte in een aflosvorm (hybride en hierin beleggen) gekozen. De HRA zal de komende jaren voor mij van belang zijn om deze woning betaalbaar te houden. De afschaffing van de overdrachtsbelasting zou een goed idee zijn op het moment dat de HRA volledig is afgeschaft. Echter om in 1 klap de HRA en overdrachtsbelasting af te schaffen zal dit een grote klap veroorzaken. Tenslotte wordt overdrachtsbelasting alleen betaald bij bestaande woningen en bedraagt 6 procent. De huurwaardeforfait a 0,55% en het eenmalige voordeel van 6% wegen niet op tegen de voordelen van de HRA.
Een grote klap? Nou dat valt wel mee hoor, natuurlijk zijn er wat mensen die geld gaan verliezen, maar is dat zo erg? Als je huurt voor zeg 500 euro per maand dan schrijf je ook 6k per jaar af. Dus als iemand ergens lekker gewoond heeft gedurende 5 jaar dan is een verlies van 30k toch heel reeel? Voor nieuwbouw zal het met name de grondspeculanten treffen, want die kunnen wachten tot ze een ons wegen, maar als de HRA word afgeschaft is er geen kans meer op herstel, zolang de economie niet evenredig hard meegroeit. Ik zie dat niet gaan gebeuren, de wereld is tenslotte verandert. De enige die belang hebben bij het instant houden van de HRA zijn huiseigenaren die willen cashen en de leden van de vastgoedmaffia.
I'll sing you a lullaby.
pi_88233384
quote:
Op maandag 1 november 2010 23:37 schreef dasorakel het volgende:

[..]

In mijn ogen is het atrekken van rente in het hoogste belastingtarief op een hypotheek van bijvoorbeeld 800.000 Euro het eerste wat aangepakt moet worden.
Hoogstens 36% aftrek met een max van bijv. 500.000 zou al een stap in de goede richting zijn om de HRA af te bouwen en die belachelijke overdrachtsbelasting en huurwaardeforfait kunnen daardoor ook verdwijnen.
pi_88233629
quote:
Op maandag 1 november 2010 23:49 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Waarom zou je de AOW afschaffen maar wel de andere sociale voorzieningen laten bestaan? Dat zou werkelijk krankzinnig zijn. Ik verwacht niet dat de AOW afgeschaft gaat worden, simpelweg omdat er altijd mensen zullen zijn die geen basispensioen hebben weten op te bouwen. Verwacht ook niet dat je van jongeren kan vragen de oudedagsvoorziening van de huidige generatie te betalen om daar vervolgens niet zelf van gebruik te kunnen maken, dan laat je het hele sociale stelsel imploderen omdat het draagvlak dan niet meer bestaat/
[..]

Een grote klap? Nou dat valt wel mee hoor, natuurlijk zijn er wat mensen die geld gaan verliezen, maar is dat zo erg? Als je huurt voor zeg 500 euro per maand dan schrijf je ook 6k per jaar af. Dus als iemand ergens lekker gewoond heeft gedurende 5 jaar dan is een verlies van 30k toch heel reeel? Voor nieuwbouw zal het met name de grondspeculanten treffen, want die kunnen wachten tot ze een ons wegen, maar als de HRA word afgeschaft is er geen kans meer op herstel, zolang de economie niet evenredig hard meegroeit. Ik zie dat niet gaan gebeuren, de wereld is tenslotte verandert. De enige die belang hebben bij het instant houden van de HRA zijn huiseigenaren die willen cashen en de leden van de vastgoedmaffia.
De AOW afschaffen omdat ie niet te betalen blijkt met een sociaal vangnet voor mensen die daardoor onder het sociaal minimum uitkomen of dat de AOW op een gegeven moment niet meer geindexeerd worden, waardoor de AOW door inflatie uitgehold wordt.

Als je zou zeggen bij nieuwe hypotheken geen HRA loop je tegen het volgende aan:

- Geen doorstroming meer naar andere woning. Immers waarom verhuizen naar duurdere woning en je HRA vervalt. Als je nu 100.000 hypotheek hebt tegen 5% per jaar, kan je jaarlijks iets van 2100 euro aftrekken. Een eenmalig voordeel van 6000 euro bij de aankoop van een woning van 100.000 euro zal niet opwegen tegen het nadeel.

Hierdoor krijg je "scheefkoop:" mensen die nu nog groter zouden gaan wonen, blijven nu zitten in hun relatief goedkopere woningen. De vraag naar "goedkope woningen" blijft, het aanbod wordt kleiner. An sich zal dus de waardedaling van woningen meevallen. Door relatief gelijkblijvende koopprijzen zullen starters vrijwel geen kans hebben.

- Daarnaast komt op deze manier de rekening wederom bij dezelfde generatie terecht. De generatie die betaalt voor de vergrijzing, gaat ook nog het fiscaal voordeel van deze grijze knarren betalen.
pi_88233797
quote:
Op maandag 1 november 2010 23:53 schreef sig000 het volgende:

[..]

In mijn ogen is het atrekken van rente in het hoogste belastingtarief op een hypotheek van bijvoorbeeld 800.000 Euro het eerste wat aangepakt moet worden.
Hoogstens 36% aftrek met een max van bijv. 500.000 zou al een stap in de goede richting zijn om de HRA af te bouwen en die belachelijke overdrachtsbelasting en huurwaardeforfait kunnen daardoor ook verdwijnen.
Dit zou een beter alternatief zijn. Echter dit zou ik ook niet in een klap doen. Wellicht in 1 klap het aftrektarief gelijktrekken bijvoorbeeld voor iedereen 35%. Klein voordeel voor de inkomens tot 18.000 euro. Beperking voor de overigen. Vervolgens langzaam de aftrekbare hoofdsom verlagen en de bijleenregeling intact houden tbv de doorstroming.
pi_88233902
quote:
Op maandag 1 november 2010 23:13 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Ah, een fan. Dan gaan we ook voor het hele lied. Wel meezingen thuis hoor! :)

Ik kan verklappen dat ik geld te kort kom
Geen idee, geen benul wat de prijs van huren is
Sinds ik die makelaar heb gesproken
Word ik gewurgd door een flinke hypotheekverbintenis.
Tot ik oud ben zal ik hard moeten werken
Door de banken wordt ik dan finaal uitgebuit
En als de buren en hun lawaai me irriteren
Dan kan ik er helaas nog steeds niet tussenuit

Refrein:
Een eigen huis, een schuld van een paar ton
En altijd die collega, die goedkoper wonen kon
Toch wou ik dat ik net iets vaker
Iets vaker simpelweg gelukkig was, ohoo
Een eigen huis een schuld van een paar ton
Schoenmaker blijf bij je leest was het toch?

Zo blijkt maar weer: Of zingen, of rekenen. Beide tegelijk werkt blijkbaar niet. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88233923
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 00:01 schreef dasorakel het volgende:

- Daarnaast komt op deze manier de rekening wederom bij dezelfde generatie terecht. De generatie die betaalt voor de vergrijzing, gaat ook nog het fiscaal voordeel van deze grijze knarren betalen.
Daarom zo snel mogelijk het fiscale voordeel voor de oude knarren met dik pensioen afbouwen.
Die hebben bovenmatig voordeel genoten en mogen de onbetaalde rekening flink meebetalen in mijn ogen.
pi_88234006
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 00:06 schreef dasorakel het volgende:

[..]

Dit zou een beter alternatief zijn. Echter dit zou ik ook niet in een klap doen. Wellicht in 1 klap het aftrektarief gelijktrekken bijvoorbeeld voor iedereen 35%. Klein voordeel voor de inkomens tot 18.000 euro. Beperking voor de overigen. Vervolgens langzaam de aftrekbare hoofdsom verlagen en de bijleenregeling intact houden tbv de doorstroming.
Voor de doorstroming zo snel mogelijk overdrachtsbelasting weg.
pi_88234009
Dat zou je kunnen doen door de belastingtarieven voor 65 plussers en 65 minners gelijk te trekken.
pi_88234380
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 00:13 schreef dasorakel het volgende:
Dat zou je kunnen doen door de belastingtarieven voor 65 plussers en 65 minners gelijk te trekken.
Lijkt me logisch gezien de schulden die de 65 plussers achterlaten.
pi_88234419
Mooi zijn we het daar in ieder geval over eens ;) Maakt mn werk overigens ook een stuk makkelijker ;)
pi_88234635
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 00:29 schreef dasorakel het volgende:
Mooi zijn we het daar in ieder geval over eens ;) Maakt mn werk overigens ook een stuk makkelijker ;)
Ok nog een ander idee dan, maak 1 belastingtarief voor iedereen en verhoog belastingvrije voet.
Heb je gelijk 52% aftrek ook weg. :)
pi_88234771
Hmmz begin in dat geval met het afschaffen met 3 kwart van de heffingskortingen, wat irritant is dat zeg. ;)

Ik zou zeggen alle aftrekposten op hetzelfde tarief aftrekken (laagste tarief?), heffingskortingen laten vervallen en verwerken in het belastingtarief. Is toch onzinnig om eerst te zeggen dat je 42% belasting betaalt om vervolgens onderaan de streep 2000 euro er van af te trekken waardoor het bij wijze van spreken 38% is.
pi_88235030
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 00:44 schreef dasorakel het volgende:
Hmmz begin in dat geval met het afschaffen met 3 kwart van de heffingskortingen, wat irritant is dat zeg. ;)

Ik zou zeggen alle aftrekposten op hetzelfde tarief aftrekken (laagste tarief?), heffingskortingen laten vervallen en verwerken in het belastingtarief. Is toch onzinnig om eerst te zeggen dat je 42% belasting betaalt om vervolgens onderaan de streep 2000 euro er van af te trekken waardoor het bij wijze van spreken 38% is.
Ook kinderbijslag afschaffen.
pi_88235065
Door zulke maatregelen bespaar je ook heleboel op koffie drinkende ambtenaren.
pi_88235139
En kan de belasting nog verder omlaag :D Pfff ik moet toch maar eens de politiek in. Wat dacht je van een verplichte stage voor mensen met uitkering. Verplicht uurtje of 20 vrijwilligerswerk doen :D
pi_88235240
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 01:03 schreef dasorakel het volgende:
En kan de belasting nog verder omlaag :D Pfff ik moet toch maar eens de politiek in. Wat dacht je van een verplichte stage voor mensen met uitkering. Verplicht uurtje of 20 vrijwilligerswerk doen :D
Dat is er al. ;) Work First heet dat.
pi_88235249
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 01:03 schreef dasorakel het volgende:
Verplicht uurtje of 36 vrijwilligerswerk doen :D
Fixed. ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_88235933
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 01:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Fixed. ^O^
Het is wel wat lullig voor ZZP 'ers die meteen in de bijstand komen en gelijk zakjes mogen plakken. O-)
  dinsdag 2 november 2010 @ 06:58:12 #72
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_88236463
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 22:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ach.... als iemand zich aangesproken voelt ;)

Maar waarom mag men mij wel het stempel 'scheefhuurder' opplakken en moeten kopers kosten wat kost de hand boven het hoofd gehouden worden?
quote:
De hypotheeklasten zijn zo enorm - in totaal 278 miljard euro (inmiddels al meer dan 600 miljard!), per inwoner veruit het hoogst ter wereld - moet nu côute que côute voorkomen worden dat de huizenprijs fors keldert. ,,Het is zonde dat de politiek halverwege de jaren negentig niet begonnen is met geleidelijke beperking van de renteaftrek. Dat had de oververhitte markt kunnen afkoelen.”
bron: prof.dr. Peter Boelhouwer
Die man geeft advies aan het kabinet. Verder nog wat van die mannen die overigens ook allemaal in de vastgoedfinanciering zitten. Zoals bv Piet Eichholtz....

Dat krijg je als tientallen procenten van de economie op de veel te grote fin.sector draaien.
pi_88236595
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 00:01 schreef dasorakel het volgende:

[..]

De AOW afschaffen omdat ie niet te betalen blijkt met een sociaal vangnet voor mensen die daardoor onder het sociaal minimum uitkomen of dat de AOW op een gegeven moment niet meer geindexeerd worden, waardoor de AOW door inflatie uitgehold wordt.

Als je zou zeggen bij nieuwe hypotheken geen HRA loop je tegen het volgende aan:

- Geen doorstroming meer naar andere woning. Immers waarom verhuizen naar duurdere woning en je HRA vervalt. Als je nu 100.000 hypotheek hebt tegen 5% per jaar, kan je jaarlijks iets van 2100 euro aftrekken. Een eenmalig voordeel van 6000 euro bij de aankoop van een woning van 100.000 euro zal niet opwegen tegen het nadeel.

Hierdoor krijg je "scheefkoop:" mensen die nu nog groter zouden gaan wonen, blijven nu zitten in hun relatief goedkopere woningen. De vraag naar "goedkope woningen" blijft, het aanbod wordt kleiner. An sich zal dus de waardedaling van woningen meevallen. Door relatief gelijkblijvende koopprijzen zullen starters vrijwel geen kans hebben.

Je zingt zo het dogma van de vastgoed maffia na:

'Een eigen graf, een plek onder de grond.
En altijd iemand in de buurt die naast je liggen komt.
toch wou ik dat ik net iets vaker, iets vaker simpelweg in leven was...oohh'

Het is wel leuk dat eigen bezit maar je kan het toch niet meenemen, dat voordeel waar jij over praat is een sigaar uit eigen doos, de enige die echt rijker word van de HRA zijn de banken. Die 5% over 100k betekend dus dat jij voor de bekende aflossingsvrije of spaarhypotheek kiest? Beide producten zijn typisch voor een markt met HRA.

Scheefkoop, scheefhuur.... het zijn allemaal verkeerde termen, scheefbouw (wel waterpas uiteraard) is de oorzaak van tekorten, simpelweg omdat met dure woningen meer centjes verdient worden door de vastgoedmaffia.
I'll sing you a lullaby.
pi_88236659
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 06:58 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

Die man geeft advies aan het kabinet. Verder nog wat van die mannen die overigens ook allemaal in de vastgoedfinanciering zitten. Zoals bv Piet Eichholtz....

Dat krijg je als tientallen procenten van de economie op de veel te grote fin.sector draaien.
Nederland word geregeerd niet met het verstand maar met de hebzucht. Mij is vroeger geleerd dat je je als bedrijf nooit afhankelijk moet maken van grote klanten (althans als je streeft naar een duurzame bedrijfsvoering), want als er dan vraaguitval ontstaat kan het zijn dat je meegetrokken word in een faillissement. De financiele sector van NL in onevenredig groot, vooral als je beseft dat de hele financiele markt op fantasie en vertrouwen gebouwd is. Er is geen echte intrinsieke onderliggende waarde anders dan dat de zelfbenoemde toppers verzonnen hebben. Wat wil jij 300k lenen voor die woning? Is deze het waard? Maakt niet uit.... zolang er binnenkort weer een grotere sukkel langskomt die er 350k voor betaald is het goed zaken doen :|W
Hadden deze zelfbenoemde toppers dan niet kunnen bedenken dat dit pyramidespel vroeg of laat tot stilstand komt.... en wat dan? Dan schuiven we de rekening door naar de belastingbetaler, want die moet ons toppers uit het moeras trekken, want als wij verzuipen dan jullie ook w/
Waarom hebben wij geen sterke leiders die de toppers nog net even het laatste zetje hadden gegeven zodat hun stem per direct gesmoord zouden zijn in het drijfzand? Waarom had WB per direct behoeft een papa-tijd met zijn kinderen? Dat kon hem voorheen toch ook nooit wat schelen? Had hij niet veel beter voor zijn kinderen kunnen zorgen door af te rekenen met de roekeloze banken?
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 2 november 2010 @ 07:55:38 #75
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_88236823
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 00:13 schreef sig000 het volgende:

[..]

Voor de doorstroming zo snel mogelijk overdrachtsbelasting weg.
Die tellen ze gewoon bij de vraagpijs op.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')