Xeno volgens mij vind jij het volgende boek ook heel interresant. Daarin betoogd de auteur o.a. dat wat inflatie niet slecht hoeft te zijn.quote:Op maandag 8 november 2010 17:30 schreef xenobinol het volgende:
Hoezo... inflatie is niet slecht? Stel ik stop 100 euro in mijn spaarvarken en wacht een paar jaar. Nu wil ik mijn 100 euro uitgeven maar moet constateren dat ik met mijn 100 euro minder kan kopen. Dat noem jij een positief effect![]()
Over het algemeen worden bepaalde producten duurder als er een toename is in vraag en de productiecapaciteit niet word mee geschaald met de vraag. Wat we echter over het algemeen zien is dat productieprocessen efficiënter worden en dat daarmee producten goedkoper geworden zijn. Dus de enige aantoonbare reden is inflatie als gevolg van de geldgroei die nodig is om de rente op schulden af te kunnen lossen. Rente is de enige werkelijke oorzaak achter de inflatoire effecten van ons geldsysteem. Zonder inflatie kan ons systeem niet bestaan, met teveel inflatie stort het systeem in vanwege het wegvallen van het vertrouwen in het fiat geld systeem (geld wat niet meer schaars is, is geen geld).
Ik vind dit een helder verhaal. Het FD geeft ook heldere redenen waarom er nauwelijks meer starters zijn.quote:Op maandag 8 november 2010 14:07 schreef xenobinol het volgende:
http://www.huizenmarkt-ze(...)ft-juist-niet-thuis/
Inderdaad het zijn de laffe verkopers die de markt laten stagneren. Ze durven geen huizen meer te kopen zonder hun oude meuk eerst gedumpt te hebben
Waarschijnlijk een flinke restschuld. Slaap zacht in je nieuwe woning.quote:Op maandag 8 november 2010 19:22 schreef trekker25 het volgende:
zo bijna rond over de prijs van ons toekomstig huis, tijd dat ik dit topic weer kan verlaten; wat de prijzen komende tijd gaan doen boeit verder niet; wil er 20 jaar kunnen wonen en prima me lasten kunnen dragen... dan zijn we 8 kabinetten verder en zien we wel wat er van ons systeem over is!
Was ik maar zo stoer en zelfverzekerd....quote:Op maandag 8 november 2010 19:22 schreef trekker25 het volgende:
zo bijna rond over de prijs van ons toekomstig huis, tijd dat ik dit topic weer kan verlaten; wat de prijzen komende tijd gaan doen boeit verder niet; wil er 20 jaar kunnen wonen en prima me lasten kunnen dragen... dan zijn we 8 kabinetten verder en zien we wel wat er van ons systeem over is!
Wij gaan woensdag tekenen en denken er net zo over. Prachthuis, heerlijke tuin, perfecte locatie en ook nog eens levensloopbestendig.quote:Op maandag 8 november 2010 19:22 schreef trekker25 het volgende:
Tijd om te gaanquote:Op maandag 8 november 2010 19:22 schreef trekker25 het volgende:
Ok... ga ik eens inkijken. Eens kijken of ik mijn inzichten moet bijstellen m.b.t. inflatiequote:Op maandag 8 november 2010 17:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Xeno volgens mij vind jij het volgende boek ook heel interresant. Daarin betoogd de auteur o.a. dat wat inflatie niet slecht hoeft te zijn.
23 things they don't tell you about capitalism.
Als je dan toch bezig bent.... Neem je inzichten over de huizenmarkt ook gelijk ff onder de loep.quote:Op maandag 8 november 2010 19:59 schreef xenobinol het volgende:
Eens kijken of ik mijn inzichten moet bijstellen m.b.t. inflatie
Had je maar inzichten ;-)quote:Op maandag 8 november 2010 21:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je dan toch bezig bent.... Neem je inzichten over de huizenmarkt ook gelijk ff onder de loep.
Je bedoelt natuurlijk:quote:
quote:Op maandag 8 november 2010 19:30 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Was ik maar zo stoer en zelfverzekerd....
Mega-inflaties leiden doorgaans tot mega-hypotheekrentes. Bovendien: als er iets helpt tegen een zeepbel, dan is het hyperinflatie.quote:Op maandag 8 november 2010 22:11 schreef Bayswater het volgende:
We krijgen binnenkort een megainflatie door al die geldpersen met overuren. VS zijn al begonnen.
Ik zou er nog net op tijd eentje kopen nu het nog zo goedkoop is, Xeno.
Het is natuurlijk moeilijk om niet stoer en zelfverzekerd te zijn als je zo'n vent bent als jijquote:Op maandag 8 november 2010 22:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je bedoelt natuurlijk:
[..]
Xeno zal als de huren onbetaalbaar worden eerst steeds kleiner gaan wonen, dan naar een recreatiepark verhuizen, dan naar een kip-caravan, en als dat ook onbetaalbaar wordt gaan kraken. Maar kopen?quote:Op maandag 8 november 2010 22:11 schreef Bayswater het volgende:
Ik zou er nog net op tijd eentje kopen nu het nog zo goedkoop is, Xeno.
Ja. En het is zelfs moeilijk bescheiden te blijven.quote:Op maandag 8 november 2010 22:16 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk moeilijk om niet stoer en zelfverzekerd te zijn als je zo'n vent bent als jij
Precies. Zo stoer. Zo charmant. Zo aardig.quote:Op maandag 8 november 2010 22:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. En het is zelfs moeilijk bescheiden te blijven.
Dat is er maar 1. Dat ben ik.quote:Op maandag 8 november 2010 22:18 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Precies. Zo stoer. Zo charmant. Zo aardig.
Da's fijn voor je, man!quote:Op maandag 8 november 2010 22:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is er maar 1. Dat ben ik.
Goede woningen in het juiste segment verkopen nog altijd prima. Hier ook een nieuwbouwproject met redelijk ruime woningen met tuin bijna midden in de stad, gaan als warme broodjes over de toonbank.quote:Op maandag 8 november 2010 19:38 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Wij gaan woensdag tekenen en denken er net zo over. Prachthuis, heerlijke tuin, perfecte locatie en ook nog eens levensloopbestendig.
Ga ervan uit dat huur- en kooprijzen aan elkaar gekoppeld zijn. Maar uitstellen van kopen kan tijdelijk (een paar jaar) voordeliger zijn omdat de lucht uit de huizenmarktzeepbel ontsnapt.quote:Op maandag 8 november 2010 22:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Xeno zal als de huren onbetaalbaar worden eerst steeds kleiner gaan wonen, dan naar een recreatiepark verhuizen, dan naar een kip-caravan, en als dat ook onbetaalbaar wordt gaan kraken. Maar kopen?
Gniffel. Dat doet me denken aan die gozer die januari 2009 een stulpje had gekocht, en luidkeels telefonerend door de treincoupé moest roepen dat "de prijzen alweer stegen". Zo sneu. Zo schattig.quote:Op maandag 8 november 2010 22:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Goede woningen in het juiste segment verkopen nog altijd prima. Hier ook een nieuwbouwproject met redelijk ruime woningen met tuin bijna midden in de stad, gaan als warme broodjes over de toonbank.
Bij hoge inflatie kunnen banken je niet alleen lening verkopen, maar ook een verzekeringsproduct: Jij betaalt voor hun risico.quote:Op maandag 8 november 2010 22:21 schreef dasorakel het volgende:
laat die inflatie maar komen hoor. Ik heb ook net husi gekocht, krijg sleutel in april dus inflatie is mijn vrind.
Kan iemand me uitleggen welk nut inflatie voor banken heeft? Als de inflatie nu fiks zou toenemen, moet men een hogere rentevergoeding betalen over het spaargeld. Echter de meeste hypotheekrentes staan voor lange tijd vast tegen laag tarief.
Plus dat als ze nu 100.000 euro uitlenen over 30 jaar die 100.000 euro dan stuk minder waard si.... duss
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |