De spoel is inderdaad wel snel, maar de conus trekt dat geweld vaak niet, of je moet underpowered en gepoort spelen, maar ik heb al diverse 15 en 18 inch conussen aan snippers zien gaan omdat de conussen scheurden met hardcore/hardstyle, en dat was géén Remco spulquote:Op dinsdag 2 november 2010 06:35 schreef Faxie het volgende:
Dat inch en snelheid verhaal is niet per definitie waar. Een 18" in een goede kist gaat net zo strak en reageert net zo snel als een 10".
Probleem is dat kisten voor dat soort grote woofers in de regel niet voor strakke bassen gemaakt worden (de woofers zelf vaak ook niet trouwens)
Als de ruimte niet te klein was had je helemaal geen super-woofer nodig.quote:Op dinsdag 2 november 2010 09:05 schreef DS4 het volgende:
Daar ben ik het toch niet mee eens... De grotere massa speelt een rol.
Daarnaast is voor SQ zo'n enorme woofer nergens voor nodig in een auto. Natuurlijk kan een grote woofer lage frequenties beter weergeven, maar het probleem is dat de ruimte in een auto voor die hele lage frequenties te klein is...
Het gaat om een combinatie van verschillende factoren, en oppervlakte heeft niet zo'n grote invloed.quote:Op dinsdag 2 november 2010 09:05 schreef DS4 het volgende:
Daar ben ik het toch niet mee eens... De grotere massa speelt een rol.
Daarnaast is voor SQ zo'n enorme woofer nergens voor nodig in een auto. Natuurlijk kan een grote woofer lage frequenties beter weergeven, maar het probleem is dat de ruimte in een auto voor die hele lage frequenties te klein is...
Ook erg leuk. Maar schijnt nogal eens wat mee mis te gaan... Wat ook wel duidelijk blijkt uit de prijzen die er voor gevraagd worden, die zijn nl. relatief laag tov de nieuwprijs (wat deels ook te maken heeft met het feit dat deze versterker alleen zin heeft als je componenten gescheiden aan gaat sturen). Als de versterker werkt komt er wel heel mooi geluid uit.quote:Op dinsdag 2 november 2010 12:01 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Dit staat te koop voor 700 euri, op SyS!
Nou is het nog niet echt duidelijk. Bedoel je nu te zeggen dat je bij de mediamarkt hetzelfde voor een derde van de prijs kan krijgen, of dat het bij de mediamarkt veel goedkoper is en dat jij denkt dat het enige verschil de prijs is?quote:Op dinsdag 2 november 2010 12:41 schreef Andyy het volgende:
Audio en hifi bij grote electronicazaken
Ja, maar dan heb je het over de minst strakke 10" vs de meest strakke 18" en dat lijkt mij geen goed vergelijk.quote:Op dinsdag 2 november 2010 14:35 schreef Faxie het volgende:
Een 10 inch van merk A met een slappe ophanging en relatief zware conus en lage Q-factor op een versterker met een lage dempingsfactor zal toch heel wat minder strak spelen dan een 18 incher van merk B met een stugge ophanging, hoge Q-factor en een versterker met hoge demping.
Maar waarom dan zo'n grote joekel? Als ik geen verschil ga merken heb ik liever een 1" woofer (maar er is een reden dat je die nooit ziet natuurlijk).quote:Als je dan binnen eenzelfde serie blijft zal je met kisten die gelijkwaardig berekend zijn kwa group delay en gain ook bijna geen verschil merken hoor.
Het belangrijkste is dat je je hele install aanpast op wat je wil. Ik merk alleen dat er een hoop mensen zijn die denken dat groter meteen beter is... terwijl je vaak prima af bent met een 10". Of misschien zelfs wel kleiner...quote:Ergens op SyS was een bericht van iemand die ik wel aardig hoog inschat kwa kennis van zaken waar hij het haarfijn uitlegde.... ik wil wel eens zoeken hoor....
Dat is ook een stupide systeem.... Als jouw HU wordt gejat rijdt de auto niet meer. Nee, dat is slim bedacht van die Zweden!quote:Op dinsdag 2 november 2010 14:57 schreef fruityloop het volgende:
Als ik de head-unit verwijderd, start de auto simpelweg niet.
Die HU moet je echt ruig er uit slopen, dat is niet een simpel 2DIN iets met een leuk frontje zoals bij VW tegenwoordig. Je moet het systeem ook herprogrammeren als je er een nieuwe in zet, en ook bijvoorbeeld als je er een GSM kabel aan knoopt. Dat systeem bestuurd echt alles, ook de geluiden van de richtingaanwijzer, en de nightpanel functie van het dashboeard etc etc. An-sich is het een goed en robuust systeem, maar niet echt upgrade vriendelijk.quote:Op dinsdag 2 november 2010 14:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is ook een stupide systeem.... Als jouw HU wordt gejat rijdt de auto niet meer. Nee, dat is slim bedacht van die Zweden!
In zijn algemeenheid wordt een 10 incher ook ontwikkeld op snelheid, omdat de markt daar voor vraagt.quote:Op dinsdag 2 november 2010 14:57 schreef DS4 het volgende:
Ja, maar dan heb je het over de minst strakke 10" vs de meest strakke 18" en dat lijkt mij geen goed vergelijk.
In zijn algemeenheid speelt een 10" strakker.
Een woofer met groter oppervlak kan dieper gaan.quote:Maar waarom dan zo'n grote joekel? Als ik geen verschil ga merken heb ik liever een 1" woofer (maar er is een reden dat je die nooit ziet natuurlijk).
Groter is zeker niet altijd beter. Maar hard gaan gaat wel makkelijker met een grote speaker, en dat is nu eenmaal wat veel mensen willen.quote:Het belangrijkste is dat je je hele install aanpast op wat je wil. Ik merk alleen dat er een hoop mensen zijn die denken dat groter meteen beter is... terwijl je vaak prima af bent met een 10". Of misschien zelfs wel kleiner...
Ik heb wel eens een dashboard gezien waar met geweld de boel uit is gesloopt. Doe mij maar een 2din met leuk frontje...quote:Op dinsdag 2 november 2010 15:05 schreef fruityloop het volgende:
Die HU moet je echt ruig er uit slopen, dat is niet een simpel 2DIN iets met een leuk frontje zoals bij VW tegenwoordig.
Criminelen zijn tot veel in staat.quote:Je moet het systeem ook herprogrammeren als je er een nieuwe in zet
Ik hoop dat het mij nooit overkomt....quote:Op dinsdag 2 november 2010 16:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een dashboard gezien waar met geweld de boel uit is gesloopt. Doe mij maar een 2din met leuk frontje...
[..]
Criminelen zijn tot veel in staat.
Maar de golflengte bij 20 hz is 17 meter... Dan moet je je auto fiks aanpakken wil je dat redden.quote:Op dinsdag 2 november 2010 15:08 schreef Faxie het volgende:
Een woofer met groter oppervlak kan dieper gaan.
Ik had het dus over SQ. Dat had ik erbij gezet...quote:Groter is zeker niet altijd beter. Maar hard gaan gaat wel makkelijker met een grote speaker, en dat is nu eenmaal wat veel mensen willen.
Ik gun het ook niemand, maar helaas...quote:
Ik speel dus 18inch, stampt behoorlijk door inderdaad. Máááár bij laag volume komt er nog best een kwaliteit op je af al zeg ik het zelf. Oké, thuis klinkt het allemaal stukken beter.. Maar een rustig bassje krijg je er nog wel uit hoor.quote:Op dinsdag 2 november 2010 16:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar de golflengte bij 20 hz is 17 meter... Dan moet je je auto fiks aanpakken wil je dat redden.
Kortom: theoretisch gaat die woofer dieper. In de praktijk echter...
[..]
Ik had het dus over SQ. Dat had ik erbij gezet...
Die bakken die heel hard gaan klinken over het algemeen voor geen meter. Nog afgezien van het feit dat je met geblindeerde ramen rond moet rijden, want je wil niet gezien worden in een auto die alleen maar staat te stampen.
Mijn mening.
Een golf hoeft niet volledig in je auto te passen.... hoe mensen daar toch altijd op komen is me een raadsel....quote:Op dinsdag 2 november 2010 16:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar de golflengte bij 20 hz is 17 meter... Dan moet je je auto fiks aanpakken wil je dat redden.
Kortom: theoretisch gaat die woofer dieper. In de praktijk echter...
[..]
Ik had het dus over SQ. Dat had ik erbij gezet...
Die bakken die heel hard gaan klinken over het algemeen voor geen meter. Nog afgezien van het feit dat je met geblindeerde ramen rond moet rijden, want je wil niet gezien worden in een auto die alleen maar staat te stampen.
Mijn mening.
Let wel, we hebben het over SQ. Als de ruimte te klein wordt krijg je problemen. Dan hebben we het met name het toenemen van de geluidsdruk in het laag (waardoor de lage tonen te hard worden waargenomen).quote:Op dinsdag 2 november 2010 16:30 schreef Faxie het volgende:
Een golf hoeft niet volledig in je auto te passen.... hoe mensen daar toch altijd op komen is me een raadsel....
Om het heel simplistisch uit te leggen.... :
Je oor is een vast punt in een ruimte. Die golf begint met reizen en het begin van de golf komt aan bij je oor. Vanaf dat moment ga je de golf al horen. Vervolgens reist de golf gewoon verder langs je oor tot het einde. Je trommelvlies wordt continu in beweging gehouden. Zodra de golf op het laatste stuk is, dan is het begin van de golf al 20 meter verder, maar die heb je ondertussen dus allang gehoord.
In een auto heb je sowieso problemen met alle tonen. Akoestisch is een auto aardig kut, maar de uitdaging bij SQ zit 'm juist in het oplossen van die akoestische problemen. En die zitten voornamelijk in het hoge gebied mbt reflecties en looptijdverschillen. Uitrichten van kicks, mids en tweeters is het belangrijkste. Lage tonen zijn niet zo directioneel als hoge tonen dus kwa uitrichting niet zo gevoelig.quote:Op dinsdag 2 november 2010 17:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Let wel, we hebben het over SQ. Als de ruimte te klein wordt krijg je problemen. Dan hebben we het met name het toenemen van de geluidsdruk in het laag (waardoor de lage tonen te hard worden waargenomen).
Als het gaat om effectbejag kan het allemaal prima. Maar als je mooi geluid wil... dat het klinkt zoals bedoeld: dan heb je een probleem met die kleine ruimte icm zeer lage tonen.
Dit klopt wel allemaal, maar dat verandert niets aan het feit dat voor SQ een 18" nergens voor nodig is en meer problemen oproept dan oplost.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:45 schreef Faxie het volgende:
In een auto heb je sowieso problemen met alle tonen. Akoestisch is een auto aardig kut, maar de uitdaging bij SQ zit 'm juist in het oplossen van die akoestische problemen. En die zitten voornamelijk in het hoge gebied mbt reflecties en looptijdverschillen. Uitrichten van kicks, mids en tweeters is het belangrijkste. Lage tonen zijn niet zo directioneel als hoge tonen dus kwa uitrichting niet zo gevoelig.
Trouwens, bij een goede SQ opstelling heb je niet eens in de gaten dat er een woofer meespeelt. En bij een goede SQ opstelling wordt bij de kistberekening ook rekening gehouden met de zgn cabin gain (+20 dB, meestal rond de 60 Hz) van het interieur. (Bij een goede SPL opstelling trouwens ook)
En dan heb je nog altijd RTA... als polijstmiddel.
Maar dat heb ik dan ook nooit beweerdquote:Op dinsdag 2 november 2010 19:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit klopt wel allemaal, maar dat verandert niets aan het feit dat voor SQ een 18" nergens voor nodig is en meer problemen oproept dan oplost.
Welk nummer is dat tweede filmpje?quote:Op maandag 1 november 2010 23:17 schreef Wisheh het volgende:
oude lease bak van me![]()
Nu standaard radio met speakers
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |