Ik zie dit andere juristen(studenten) ook vaak doen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 09:17 schreef DS4 het volgende:
Dat snelheidscamera's een positieve bijdrage kunnen leveren zal ik niet ontkennen. Dat geldt met name bij wegdelen waar een verhoogde snelheid echt niet kan. Een druk onoverzichtelijk kruispunt bijvoorbeeld. Alleen helpt dan een drempel net zo goed.
Flitsen daar waar het geld oplevert (NL beleid, wat, zo lees ik net, op de schop gaat) heeft dat effect niet. Zie de resultaten in NL. Met de introductie van het flitsen kwam een daling in de verkeersdoden tot stilstand en gingen die cijfers zelfs nog even omhoog. Dit terwijl in omringende landen de verkeersdoden wel daalde. De reden is simpel: men is in NL zo overtuigd dat als je niet hard rijdt, dat je dan veilig rijdt, dat men elementaire zaken zoals gewoon opletten vergeet...
De cijfers zijn de laatste jaren wel hard gedaald, maar die daling komt overeen met daling bij de buurlanden: gevolg van technische hulpmiddelen zoals ABS, ESP, enz.
Het negatieve effect van het flitsbeleid heeft inmiddels de top bereikt kennelijk. De vraag is alleen of je nog ooit de overtuiging dat niet te snel rijden per definitie veilig rijden is uit de hoofden krijgt van de Nederlander. Ik ben bang van niet.
Als je goed kijkt naar de cijfers, dan vallen er ieder jaar tientallen verkeersdoden extra door het beleid van Koos Spee. Maar hé... het levert wel heel veel geld op!
Nee, in de jaren voor 88 was er in de praktijk geen norm, en dus ook niks om te handhaven. Met 120 was er weer een norm die gehandhaafd kon worden, en volgde dan ook de verscherping van de handhaving. Nog niet meteen met talloze camera's, maar het was wel degelijk een verschil. Mede daardoor zakte de gemiddelde snelheid ipv te stijgen met de verhoging van de maximumsnelheid.quote:Op zondag 31 oktober 2010 16:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is dus niet zo. Die ommeslag omslag/ommekeer was er niet. Er werd ook voor 1988 gehandhaaft gehandhaafd en dat ging ruwweg op dezelfde methode als in 1989. Alleen indien je er echt om vroeg kreeg je een boete.
Ik had altijd begrepen dat dergelijke hulpmiddelen weinig effect op de cijfers hadden, omdat mensen hun rijgedrag aanpassen. "Iets harder kan wel, omdat deze auto toch voorzien is van alle snufjes". Hetzelfde geldt voor voortgezette rijopleidingen. Mensen overschatten hun capaciteiten en houden daar rekening mee.quote:Op dinsdag 2 november 2010 09:17 schreef DS4 het volgende:
De cijfers zijn de laatste jaren wel hard gedaald, maar die daling komt overeen met daling bij de buurlanden: gevolg van technische hulpmiddelen zoals ABS, ESP, enz.
Enkele van de onderzoeken die ik aanhaalde gaan specifiek over snelwegen, waar ze ook een correlatie vonden. Heb je misschien de onderzoeken waar jij op doelt paraat of een titel ervan? Dan kan ik die bekijkenquote:Op dinsdag 2 november 2010 10:12 schreef DS4 het volgende:
Ik wil best ingaan op snelheid vs veiligheid, maar volgens mij val ik dan ernstig in herhaling.
De reden dat ik nu vooral even over camera's begon was omdat het iets nieuws in de discussie was.
Snelheid en verkeersdoden hebben een verband... met name op niet snelwegen. Over snelwegen ben ik al duidelijk geweest: dat verband is er niet. Op niet snelwegen is het verband maximaal 1 km/u harder = 3% meer ongevallen. Maximaal dus, er zijn ook onderzoeken die met lagere cijfers komen.
Feit is dat we het hier over snelwegen hebben. Daar is dat verband er dus niet om door mij genoemde redenen. Met overigens uitzonderingen en die betreffen bepaalde situaties: zeer bochtig, snelweg gelegen in b.v. berglandschap (met name bij stijging, want dan heb je soms vrachtverkeer die naar boven kruipt), zeer glad wegdek (regen op slecht wegdek b.v., maar ook winterse omstandigheden) en slecht zicht (laagstaande zon recht vooruit, mist), relatief veel verkeer onbekend met de situatie (wat natuurlijk vooral een probleem is indien er afslagen zijn die men ineens moet halen, of een van de eerder genoemde omstandigheden).
Dat pleit dus voor variabilisatie, maar je ziet ook dat de genoemde omstandigheden in NL relatief weinig voorkomen. Weet je ook meteen waarom onze snelwegen zo goed scoren.
Ik heb 1988 bewust meegemaakt. Er klopt gewoon geen hol van!quote:Op dinsdag 2 november 2010 10:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, in de jaren voor 88 was er in de praktijk geen norm, en dus ook niks om te handhaven. Met 120 was er weer een norm die gehandhaafd kon worden, en volgde dan ook de verscherping van de handhaving. Nog niet meteen met talloze camera's, maar het was wel degelijk een verschil.
Nee, daarvoor heeft de drukte in NL gezorgd, want die gemiddelde snelheid zakt nog steeds!quote:Mede daardoor zakte de gemiddelde snelheid ipv te stijgen met de verhoging van de maximumsnelheid.
Waar doe ik dat? Ik denk dat de verhoging in de praktijk geen meetbare verhoging van de gemiddelde snelheid gaat brengen die gereden wordt. Immers, het grootste deel van de tijd red je het toch niet. Maar dat wil niet zeggen dat het geen zin heeft.quote:Dus dan moet je niet doen alsof een hogere maximumsnelheid via hogere gereden snelheden tot minder verkoorsdoden leidde.
Dat laatste is gewoon gemeten en de stelling was dus dat een verhoging van de maximumsnelheid in bekende gevallen leidde tot een verlaging van het aantal doden. In Zweden, NL, Oostenrijk, Italië, de VS.quote:De snelheid ging omlaag, of dat tot minder verkeersdoden leidde is de vraag.
Het effect neemt doorgaans af na verloop van tijd. Dat geldt ook b.v. voor het dragen van een riem. Toch blijft er een resteffect en tot op heden is het effect van de technische hulpmiddelen allesbehalve uitgewerkt.quote:Op dinsdag 2 november 2010 10:30 schreef PeeJay1980 het volgende:
Ik had altijd begrepen dat dergelijke hulpmiddelen weinig effect op de cijfers hadden, omdat mensen hun rijgedrag aanpassen. "Iets harder kan wel, omdat deze auto toch voorzien is van alle snufjes". Hetzelfde geldt voor voortgezette rijopleidingen. Mensen overschatten hun capaciteiten en houden daar rekening mee.
Het lijkt mij dat er altijd wel een boom bereid is om dat gedrag af te leren. Mijn ervaring is overigens anders. Natuurlijk zijn er een stel domoren die het niet snappen, maar zeker als het echt glad is merk je dat snel genoeg als je je rijsnelheid niet aan past.quote:Je ziet het met winterbanden ook. Ze blijven dezelfde snelheden aanhouden als met zomerbanden, omdat ze toch winterbanden hebben.
Er zijn heel veel publicaties die ergens anders op wijzen.quote:Buurlanden passen bij winterse omstandigheden niet alleen de banden aan, maar ook hun rijgedrag.
Dat is wat mij verteld werd door instructeurs van de KNMV.
Helaas niet. Op schrift alleen. Het is niet mijn vak, maar ik lees dat soort publicaties als ik ze tegenkom met veel interesse.quote:Op dinsdag 2 november 2010 11:44 schreef Zith het volgende:
Enkele van de onderzoeken die ik aanhaalde gaan specifiek over snelwegen, waar ze ook een correlatie vonden. Heb je misschien de onderzoeken waar jij op doelt paraat of een titel ervan? Dan kan ik die bekijken
Daar staat de conclusie, met een vaag verhaal dat het gemaakt is met hun eigen nationale verkeersmodel.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:17 schreef du_ke het volgende:
http://www.goudappel.nl/S(...)3CCC1257013004163A7/$file/Rekenen%20aan%20130%20kmh.pdf het hele rapport staat nu online
Het lijkt helemaal nergens naar, het is een zwarte doos, en hup dit komt er uit.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:33 schreef du_ke het volgende:
Overigens lijkt het een vrij solide onderzoek van Goudappel. Vooral op basis van verkeersmodellen maar dat is volkomen logisch aangezien dat ongeveer de enige beschikbare methode is.
Beter lezen pietje.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar staat de conclusie, met een vaag verhaal dat het gemaakt is met hun eigen nationale verkeersmodel.
er staat niets over hoe het berekend is, er staat niets over de onderzoeks methode, hoe men tot de resultaten is gekomen.
Een heerlijk stukje self fulfilling prophecy. Men haalt een zekere onderzoeker Nilsson erbij die begin jaren '80 geconstateerd heeft dat een snelheidsverlaging van 110 km/u naar 90 km/u op een autoweg in Zweden geleid heeft tot reductie van verkeersdoden. En dat moet dan representatief zijn voor alle wegen in de wereld.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:17 schreef du_ke het volgende:
http://www.goudappel.nl/Site/basicsite.nsf/0/B281E8D6959E03CCC1257013004163A7/$file/Rekenen%20aan%20130%20kmh.pdf het hele rapport staat nu online
Nee, het is prutswerk.quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:30 schreef Sachertorte het volgende:
Het is duidelijk een links HBO onderzoekje.
Tja, wat als 95% van de onderzoeken dit als resultaat hebben (van snelwegen tot woonwijken, van denemarken tot bahrein tot de VS) en je het dus blijkbaar als algemeen geldend kan zien? Zie mijn post op de vorige pagina, tot nu toe liggen er hier in deze topic enkel wetenschappelijke bronnen op tafel die laten zien dat als de snelheid hoger wordt, er meer doden vallen. De sceptici 'hebben ooit iets gelezen' of noemen persoonlijk voorbeelden.quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een heerlijk stukje self fulfilling prophecy. Men haalt een zekere onderzoeker Nilsson erbij die begin jaren '80 geconstateerd heeft dat een snelheidsverlaging van 110 km/u naar 90 km/u op een autoweg in Zweden geleid heeft tot reductie van verkeersdoden. En dat moet dan representatief zijn voor alle wegen in de wereld.
Zo kan ik een onderzoek in elkaar flansen op basis van een wegdeel waar snelheidsverhoging juist geleid heeft tot een daling van het aantal verkeersdoden en dat projecteren op andere wegen. Et voilà, een rapport wat het omgekeerde aantoont van het bovenstaande.
Dan was het geen onderzoek met als doel de wetenschap te ondersteunen, maar eerder een carmagazine-onderzoekspecial ofzo, wat, sorry dat ik het zeg, minder kudos verdient dan onderzoeken in scientific journals.quote:Op dinsdag 2 november 2010 20:38 schreef DS4 het volgende:
Ik heb niet ooit iets gelezen, ik heb het gewoon over onderzoeken die niet online staan.
Het is voor sommige mensen heel vreemd misschien, maar niet alles is op internet te vinden en als het daar te vinden is wil dat nog niet zeggen dat het voor iedereen te vinden is.
...quote:Op dinsdag 2 november 2010 20:52 schreef DS4 het volgende:
Overigens worden er natuurlijk wel successen gemeld. Een leuk voorbeeld is een weg in het dorp waar ik ben opgegroeid. Begin jaren 90 zijn daar 6 doden gevallen. 1 in ik meen 1990 en 5 enkele jaren daarna.
Vanaf dat moment was het een dodenweg.
De ongevallen (in totaal 4) vonden plaats op het deel waar je 50 km/u mocht, op 1 ongeval na. Dat was overigens een zelfmoord, wat nooit bekend is gemaakt, maar binnen (steeds minder) beperkte kring was dat bekend. Het betreft een kaarsrechte weg waar je 80 km/u mocht en op het eind 50 km/u, want daar had je zijwegen en maakte de weg een flinke slingerbocht. Dat was dan ook wat er fout ging, die bocht wilde nogal eens glad worden.
Na het laatste dodelijke ongeval is er plusminus 10 jaar gewacht met een snelheidsaanpassing op het 80 km/u stuk. Men ging over naar 60 km/u. Net na het bord 60 werd veel gecontroleerd. Dat leverde veel op en het was natuurlijk een black spot. Dat het ongeveer 3 km af lag van waar de ongevallen (op de zelfmoord na) plaats hadden gevonden... ach.
Een jaar geleden las ik dat de snelheidsverlaging had gewerkt. In de 5 jaar nadat de snelheid was verlaagd niet 1 dodelijk ongeval....
Dat de tien jaar daarvoor ook op 0 stond, ach...
Wat dat betreft is het ook heel vreemd dat een BVOM vuistdiep in SWOV zit. Nee, die zullen ooit met een onderzoek komen waaruit blijkt dat al die snelheidscontroles nergens op slaan.
O... en waarom zijn er niet meer doden gevallen? Ik denk dat het stroever maken van het wegdek een rol speelde. Maar dat is gissen natuurlijk. Het kan ook gelegen hebben aan het veranderen van de maximumsnelheid op een ander deel van de weg...
Het is juist als je een keer meer dan 5meter afstand houd dat iedereen hem er tussen moet prakken. En het liefste met een snelheidsverschil van ten minste 50km/h. Net als die bussen die rammen hem maar naar links, stortbui regen kom je met 140 aan ramt er zo een bus voor kan je lekker vol in de abs....... Daar moeten ze eens regels voor maken....quote:Op dinsdag 2 november 2010 00:23 schreef Elfletterig het volgende:
veel te grote afstand achter de auto voor ze, waardoor auto's uit de rechterbaan ertussen schieten. Om nog maar te zwijgen van rechtsrijdende auto's die naar links vliegen terwijl er helemaal geen ruimte is, waardoor anderen op de rem moeten.
Je mag het lezen. Je mag er van denken wat je wil. Maar als je op internet zoekt (het zal nu niet meer te vinden zijn, want het is een oud bericht) dan lees je het als "snelheid lager heeft geleid tot minder ongevallen".quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:11 schreef Zith het volgende:
Wat moet ik precies met deze geinige poging
Mag ik je er fijntjes op wijzen dat je nu voor de tweede keer met een ad hominem komt?quote:Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat je in deze post precies hetzelfde doet als hier: 130 kilometer per uur leidt tot meer doden. oftewel, 1 punt aanhalen en vervolgens het beargumenteren met een stuk of 5 fallacies, offtopic dingen en het proberen zwart te maken van instanties (BVOM zit vuistdiep in de SWOV man! zoals je ook in de vorige post probeerde - overheid, geld, koos spee...). Het zal wel advocaat-/juristeigen zijn, enkele rechtenstudenten die ik ken proberen het ook vaak zo..
Die ad hominems wel?quote:Het voegt niets toe aan discussies
Dat doet men niet, ze verwijzen naar een publicatie van SWOV waarin onder andere naar Nilsson wordt verwezen. En naar meer van Nilsson dan enkel een onderzoek van begin jaren '80. Het model dat hij op basis van die data heeft gemaakt blijkt ook goed te passen op internationale waarnemingen in verschillende decennia.quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een heerlijk stukje self fulfilling prophecy. Men haalt een zekere onderzoeker Nilsson erbij die begin jaren '80 geconstateerd heeft dat een snelheidsverlaging van 110 km/u naar 90 km/u op een autoweg in Zweden geleid heeft tot reductie van verkeersdoden. En dat moet dan representatief zijn voor alle wegen in de wereld.
Daar is de internationale onderzoekswereld vast reuze benieuwd naar. Je krijgt vast zo een beurs als je hierover een goed voorstel indient.quote:Zo kan ik een onderzoek in elkaar flansen op basis van een wegdeel waar snelheidsverhoging juist geleid heeft tot een daling van het aantal verkeersdoden en dat projecteren op andere wegen. Et voilà, een rapport wat het omgekeerde aantoont van het bovenstaande.
Hier staat wel wat over het model dat voor een deel van dit onderzoek is gebruikt http://www.lub.lu.se/luft/diss/tec_733/tec_733.pdf . Verder zal een rapportje als Goudappel nu op de site plaatst inderdaad niet voorzien zijn van tientallen pagina's aan bijlagen met modeluitdraaienquote:Op dinsdag 2 november 2010 19:40 schreef NightH4wk het volgende:
In het rapport staan enkel point estimates, en geen variatie, of iets mbt betrouwbaarheid. Heeft iemand een empirisch onderzoek?
Dat onderzoek heet 'praktijk'. Voer de max. snelheid van 130 km/u maar in, en je zult zien dat het aantal verkeersdoden daalt.quote:Op dinsdag 2 november 2010 22:03 schreef du_ke het volgende:
Kan jij natuurlijk onzin vinden maar dan ben ik wel benieuwd naar een beter onderzoek dan waar SWOV zich op baseert. En de SWOV is daar vast ook reuze benieuwd naar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |