abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88113717
Na er lang en breed over na te hebben gedachten moet ik toegeven: Rutte heeft er verstandig aan gedaan om in te zetten op een rechts kabinet. Die conclusie trok ik na het zien van het debat over de regeringsverklaring.

De VVD werd in eerste instantie geconfronteerd met de PaarsPlus-optie. Het akkoord had er, ook voor de VVD, waarschijnlijk fraaier uitgezien als er een PaarsPlus-coalitie was ontstaan. Op de lange termijn had dat echter slecht uitgepakt voor de VVD. PaarsPlus was een makkelijk doelwit geweest voor de PVV en het CDA. Vooral voor de VVD was dat een hel geweest. De PVV en het CDA zijn de enige partijen aan wie de VVD kiezers kan verliezen. Over het algemeen blijven linkse stemmers namelijk aan de linkerzijde van het politieke spectrum, terwijl rechtse stemmers rechts blijven.

Met PaarsPlus aan het roer had Wilders zijn opportunistische en vijandige manier van oppositie voeren door kunnen zetten. De kans is groot dat veel VVD'er de overstap hadden gemaakt naar de partij van Wilders. Die kans is nu niet bijster groot. Hoe beroerd rechts het ook doet; de VVD zal weinig tot geen stemmen verliezen aan de PVV of het CDA. Deze partijen zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Het is dus niet logisch om op dit moment de overstap te maken van de VVD naar de PVV. En aangezien de VVD niets heeft te duchten van de linkse partijen, is de kans groot dat het huidige draagvlak intact blijft.

De kans is zelfs groot dat de VVD stemmen wegsnoept bij de PVV. Wilders' kracht is zijn opruiende manier van oppositie voeren. Door continu tegen het kabinet aan te blijven schoppen, won de PVV de sympathie van de kiezer. Die rol kan hij echter niet meer spelen. Ja, Wilders mag van alles blijven zeggen over de islam, maar hij zal het kabinet niet openlijk aanvallen. Tenzij het CDA en de VVD met maatregelen komen die Wilders tegen het hoofd stoten. Maar tijdens het debat over de regeringsverklaring hebben we geleerd dat zij dat niet gaan doen. Het ontslagrecht en de WW blijven gehandhaafd. Men wil Wilders te vriend houden. Ik kan dat eerlijk gezegd wel begrijpen.

Door dikke maatjes te blijven met Wilders wordt hem de wind uit de zeilen genomen. Nogmaals, Wilders spint garen bij een agressieve manier van oppositie voeren. Die tactiek moet hij nu laten varen. Wat dat betekent voor zijn zetelaantal is moeilijk te zeggen. Echter, als hij zich niet blijft profileren dan is de kans groot dat hij langzaam wegzakt in de peilingen. Niet voor niets betrekt Wilders zijn lopende rechtzaak in de discussie als hij de mogelijkheid krijgt. Dat betekent meer aandacht voor hem en waarschijnlijk ook meer stemmen.

De VVD en het CDA gaan de komende jaren het beleid uitvoeren dat zij samen met Wilders op papier hebben gezet. De rol van Wilders wordt daarmee gereduceerd tot tandenloze ja-knikken. Hij heeft immers niemand om tegenaan te schoppen. Uiteraard kan hij blijven schelden op links, maar dat slaat nergens op omdat geen enkele linkse partij mee regeert. Ik denk dat we afgelopen dinsdag en woensdag konden zien wat de opstelling wordt van de PVV. Wilders' betoog was alles behalve indrukwekkend. Zonder een kabinet om tegenaan te schoppen, is hij niets meer dan een lullig fractievoorzittertje die een beetje ruzie kan maken met Cohen, Pechtold en Halsema.

Rutte heeft dit naar mijn idee goed gezien. Hij heeft getracht Wilders de wind uit de zeilen te nemen. Als hij premier was geworden van een PaarsPlus kabinet dan had hij het op moeten nemen tegen de PVV met als gevolg dat de VVD naar alle verwachting een vrije val maakt in de peilingen. Nu is de kans groot dat het tegenovergestelde gebeurt. Rutte kan de tijden van Bolkesteijn doen heen herleven en over een aantal jaar zitting nemen in een nieuwe Paarse coalitie, als de dreiging van de PVV eenmaal is ingedamd.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_88113961
Goed stuk, ik kan mij er echt alleen maar bij aansluiten, behalve dan dat ik Wilders nooit als schadelijk of gevaar heb gezien, maar met je analyse ben ik helemaal eens.

quote:
Nu is de kans groot dat het tegenovergestelde gebeurt. Rutte kan de tijden van Bolkesteijn doen heen herleven en over een aantal jaar zitting nemen in een nieuwe Paarse coalitie, als de dreiging van de PVV eenmaal is ingedamd.
Ik hoop het niet, als de VVD weer aan Paars gaat denken hoop ik dat er weer veel verzet vanuit de VVD komt. Ik zal er in ieder geval mijn steentje aan bijdragen door mijn volksvertegenwoordiger aan z'n virtuele jasje te trekken. Ik zie meer in VVD-CDA-D66.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 18:25:58 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88114223
Ik denk niet dat je gelijk hebt. Maar ik kan daar nu eigenlijk nog niets over zeggen. Wacht nog een jaartje voor we echt kunnen praten. Wilders heeft macht. En wilders gaat proberen zijn doelen te verwezenlijken. Naast de regeringsverklaring is er natuurlijk ook de dagelijkse politiek en daarop zal zijn invloed groot zijn denk ik.
En ik denk dat Wilders -waarvan iedereen vooral blijft roepen dat ie mag zeggen wat ie wil zeggen- de media wel weet te bespelen. Ik verwacht dat ook met de huidige constructie zijn zetel aantal nog wel even blijft groeien.
En vergeet niet dat Wilders er 15 zetels bij kan krijgen door op het juiste moment de hele boel op te blazen.

Ik moet wel zeggen dat WIlders zijn toon gematigd is de laatste tijd. Maar wie zal zeggen waar het aan ligt, Mark Rutte of het proces tegen Wilders?
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 18:28:10 #4
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_88114289
Het zou kunnen verklaren waarom de PVV alles heeft gekregen en geen enkel iets heeft hoeven inleveren behalve ¤18 miljard bezuiniging. De PVV hoeft niks van het regeerakkoord te steunen :'). Als wat jij zegt niet zal werken heeft de VVD zichzelf in de kont laten nemen.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:02:27 #5
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_88115334
Jij denkt serieus dat veel PVV-stemmers naar de VVD gaan overstappen?

Misschien moet je maar eens kijken naar de tendentieuze Zembla-aflevering van vorige week: http://zembla.vara.nl/Afl(...)7ae543c570550d617107

Hoewel de strekking van de aflevering 'business as usual' is, laten ze wel zien dat PVV-stemmers niet alleen stemmen op Wilders vanwege zijn immigratie- en Islam agenda, maar ook vanwege zijn sociaal-economische agenda.

Niet iedereen heeft het even breed als de gemiddelde VVD'er, Koos.
pi_88116410
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 19:02 schreef Holograph het volgende:

Misschien moet je maar eens kijken naar de tendentieuze Zembla-aflevering van vorige week: http://zembla.vara.nl/Afl(...)7ae543c570550d617107

Hoewel de strekking van de aflevering 'business as usual' is, laten ze wel zien dat PVV-stemmers niet alleen stemmen op Wilders vanwege zijn immigratie- en Islam agenda, maar ook vanwege zijn sociaal-economische agenda.

Het kan overigens ook dat de PVV-stemmers terugkeren in het nest van het CDA. Jij doet overkomen alsof het PVV-electoraat trouw is, maar dat is simpelweg niet waar. Het zijn veelal opportunisten die op de politicus met de grootste bek stemmen. Wanneer Wilders niet de mogelijkheid om zijn geschreeuw ten gehore te brengen, wordt zijn partij snel gemarginisaliseerd. Veel PVV'ers stemmen op de partij vanwege het andere geluid en de vijandige houding tegenover de vorige regering. Nu de oud-CDA'ers en VVD'ers zien dat hun partij ook bereid is om hard op te treden, wordt hun vertrouwen hersteld en keren ze terug naar het oude nest.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:35:14 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88116598
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 19:30 schreef KoosVogels het volgende:
Het kan overigens ook dat de PVV-stemmers terugkeren in het nest van het CDA. Jij doet overkomen alsof het PVV-electoraat trouw is, maar dat is simpelweg niet waar. Het zijn veelal opportunisten die op de politicus met de grootste bek stemmen. Wanneer Wilders niet de mogelijkheid om zijn geschreeuw ten gehore te brengen, wordt zijn partij snel gemarginisaliseerd.
Ik denk dat zolang geert niet teveel draait en als hij dat doet het goed weet te verkopen dat zijn achterban best wel trouw is. Die zijn ook zijn achterban omdat ze de rest niet vertrouwen.
En terecht zou ik zeggen.
pi_88116681
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 19:02 schreef Holograph het volgende:

Er stemmen ook heel veel mensen op de VVD omdat ze denken dat die goed is voor de economie (ongelooflijk maar waar) of voor hun eigen inkomensplaatje. En dan heb ik niet over de tonplussers, die zouden wat betreft het tweede gelijk hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_88116716
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 18:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goed stuk, ik kan mij er echt alleen maar bij aansluiten, behalve dan dat ik Wilders nooit als schadelijk of gevaar heb gezien, maar met je analyse ben ik helemaal eens.
[..]

Ik hoop het niet, als de VVD weer aan Paars gaat denken hoop ik dat er weer veel verzet vanuit de VVD komt. Ik zal er in ieder geval mijn steentje aan bijdragen door mijn volksvertegenwoordiger aan z'n virtuele jasje te trekken. Ik zie meer in VVD-CDA-D66.
Mijn conclusie is dan ook vooral wishfull thinking. Wel vermoed ik dat Rutte eigenlijk wil inzetten op een meer hervormingsgezinde samenwerking. Met welke partijen hij dan zal samenwerken, is op dit moment moeilijk te zeggen. Maar goed om te zien dat mijn analyse wordt onderschreven door een politieke tegenstader :)
pi_88116787
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 19:35 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik denk dat zolang geert niet teveel draait en als hij dat doet het goed weet te verkopen dat zijn achterban best wel trouw is. Die zijn ook zijn achterban omdat ze de rest niet vertrouwen.
En terecht zou ik zeggen.
Die vlieger gaat absoluut op voor een deel van zijn achterban. Echter, niet voor alle 24 zetels. Daar zitten een hoop stemmers die voor de PVV hebben gekozen om hun onvrede te uiten. Die zullen terugkeren naar het oude nest als die hen gunstig stemt.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:42:54 #11
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88116883
Koos gaat richting carriere :D

Leuk stuk.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:43:55 #12
294269 mlg
pi_88116923
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 19:02 schreef Holograph het volgende:

Ik denk het wel, want de PVV was een strategische stem voor een rechts kabinet.
pi_88117012
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 19:42 schreef mlg het volgende:
Koos gaat richting carriere :D

Leuk stuk.
Bedankt :) Politieke analyses schrijven vind ik enorm leuk en vooral erg uitdagend. Voor mijn werk doet ik dat ook met regelmaat, maar dan betreft het meer bescheiden, kleinschalige onderwerpen
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:47:25 #14
294269 mlg
pi_88117060
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 19:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bedankt :) Politieke analyses schrijven vind ik enorm leuk en vooral erg uitdagend. Voor mijn werk doet ik dat ook met regelmaat, maar dan betreft het meer bescheiden, kleinschalige onderwerpen
Jammer dat je aan de verkeerde kant staat. :(
pi_88117148
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 19:47 schreef mlg het volgende:

[..]

Jammer dat je aan de verkeerde kant staat. :(
Dat maakt toch niets uit? Dit artikel is toch bijzonder objectief, al zeg ik het zelf :)
pi_88118873
Dit is toch een politiek subforum? Kom op mensen, discussie! :(
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:40:31 #17
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_88118983
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 19:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Die vlieger gaat absoluut op voor een deel van zijn achterban. Echter, niet voor alle 24 zetels. Daar zitten een hoop stemmers die voor de PVV hebben gekozen om hun onvrede te uiten. Die zullen terugkeren naar het oude nest als die hen gunstig stemt.
De kracht van de PVV is de diversiteit van zijn achterban. Hij heeft stemmen weten te winnen van vrijwel alle partijen (behalve GroenLinks en D'66). Dus zelf als er mensen weggaan, komen er weer mensen via een ander 'luik' binnen.

Zo zie je binnen de SP dat veel mensen toch wel eens zijn met Wilders.
pi_88119255
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 20:40 schreef Holograph het volgende:

[..]

De kracht van de PVV is de diversiteit van zijn achterban. Hij heeft stemmen weten te winnen van vrijwel alle partijen (behalve GroenLinks en D'66). Dus zelf als er mensen weggaan, komen er weer mensen via een ander 'luik' binnen.

Zo zie je binnen de SP dat veel mensen toch wel eens zijn met Wilders.
Ik beweer dan ook niet dat al zijn kiezers weglopen. Wel een deel. En stel dat hij negen zetels verliest. Dan is Wilders uitgespeeld. Dan wordt de PVV niets meer dan een rechtse SP.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:49:05 #19
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_88119369
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 20:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik beweer dan ook niet dat al zijn kiezers weglopen. Wel een deel. En stel dat hij negen zetels verliest. Dan is Wilders uitgespeeld. Dan wordt de PVV niets meer dan een rechtse SP.
Dat lijkt me sterk, want zowel de VVD en het CDA zijn continu bezig met zich verzetten tegen de PVV. Dus dat geeft ook wel een raar gevoel bij kiezer die eventueel terug willen naar hun oude partij, en kiezer van de PvdA en de SP zien ze sowieso niet meer terug.
pi_88119542
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 20:49 schreef Holograph het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk, want zowel de VVD en het CDA zijn continu bezig met zich verzetten tegen de PVV. Dus dat geeft ook wel een raar gevoel bij kiezer die eventueel terug willen naar hun oude partij, en kiezer van de PvdA en de SP zien ze sowieso niet meer terug.
Ik constateer juist dat zowel het CDA als de VVD zich uiterst coulant opstelt ten opzichte van de PVV. Dat blijkt wel uit het regeerakkoord en de regeringsverklaring.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:56:55 #21
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_88119731
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 20:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik constateer juist dat zowel het CDA als de VVD zich uiterst coulant opstelt ten opzichte van de PVV. Dat blijkt wel uit het regeerakkoord en de regeringsverklaring.
Zowel de VVD en het CDA hebben ingestemd met de motie dat dit kabinet het tegengaan van de Islamisering niet als doel zien.

Vrijwel alle PVV'ers zien liever minder Islam. Met de opstelling van de VVD en CDA zien ze ook die kiezers niet meer terug. Ook heeft het CDA te maken met Ferier en Koppejan, wat de partij er niet stabieler op maakt.
pi_88119955
Ik zou het wel prettig vinden wanneer partijen in een regering gaan zitten om te regeren in plaats van electorale spelletjes te spelen. Daar worden ze namelijk niet voor betaald.
pi_88123846
Interessant stuk

Je doet alsof Wilders nu compleet gemuilkorfd is, maar Wilders is eigenlijk een soort oppositie-van-de-oppositie, dat hebben we deze week gezien. Wilders kan vanuit zijn hybride positie makkelijk de strijd aan gaan (lees: de aanval kiezen) met Cohen & co. Een rol die de VVD en CDA niet (kunnen) vervullen vanuit het kabinet. Ik denk dus zeker niet dat de PVV kiezers zal -verliezen- aan deze partijen, misschien wel aan een andere radicale partij als de SP.

Komt nog bij dat Wilders nog een joker heeft: zijn strafproces.

En je aanname dat Rutte de voorkeur zou hebben voor Paars, waar baseer je dat op?
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:58:14 #24
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_88125284
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 22:23 schreef Bestolene het volgende:
Interessant stuk

Je doet alsof Wilders nu compleet gemuilkorfd is, maar Wilders is eigenlijk een soort oppositie-van-de-oppositie, dat hebben we deze week gezien. Wilders kan vanuit zijn hybride positie makkelijk de strijd aan gaan (lees: de aanval kiezen) met Cohen & co. Een rol die de VVD en CDA niet (kunnen) vervullen vanuit het kabinet. Ik denk dus zeker niet dat de PVV kiezers zal -verliezen- aan deze partijen, misschien wel aan een andere radicale partij als de SP.

Komt nog bij dat Wilders nog een joker heeft: zijn strafproces.

En je aanname dat Rutte de voorkeur zou hebben voor Paars, waar baseer je dat op?
Rutte is van de liberale vleugel van de VVD. Die heeft echt wel voorkeur voor Paars(+).
Echter, hij realiseert zich dat die persoonlijke voorkeur niet samen gaat met de partij en de maatschappij, en stopt die weg, en denkt als een waar leider van de VVD.
Of hij ook als waar leider van dit land kan denken zullen we zien.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_88125393
Goed stuk! Ik deel de grote lijnen die je schetst.

Ik heb het idee dat heel veel PVV-kiezers de onvrede (onterecht of niet) met het huidige systeem als grootste reden hebben voor hun stem op de PVV. De PVV is nu groot geworden en speelt een belangrijke rol in het bestuur van het land de komende jaren. Als er in die tijd blijkt dat er helemaal niks gebeurt dan zal Wilders het moeilijk krijgen om verder te groeien of zelfs om zijn electoraat te verliezen.

Een andere factor die invloed kan hebben is de arrogantie die Wilders steeds meer lijkt te uiten. Nederlanders houden absoluut niet van arrogantie. Er moet medelijden in het spel zijn (zoals bij Wilders vanwege de demonisering en bij Balkenende omdat hij nogal knullig over kwam). Ik gok dat veel mensen de komende tijd zullen denken dat Wilders is doorgeslagen, je ziet nu al dat hij doorslaat vanwege bijvoorbeeld zijn liefde voor Israël. Zijn liefde voor Israël is iets wat heel veel mensen als iets van hem zien, maar zelf hebben ze er niet veel mee. Mocht hij in deze kwestie doorslaan en er teveel aandacht aan besteden, wat ik denk, dan raakt hij veel kiezers kwijt.

Edit: jammer van de weinige reacties in dit topic. Dit is een interessante analyse die KoosVogels hier maakt

[ Bericht 4% gewijzigd door Zolcon op 30-10-2010 00:10:13 ]
Op woensdag 24 augustus 2011 16:41 schreef von_Preussen het volgende:
"Ook al deel ik z'n politiek maatschappelijke visie niet, maar ik vind Zolcon een koning. Waarom? Gewoon, omdat hij WO'er is. _O_ "
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')