quote:Ik hoop het niet, als de VVD weer aan Paars gaat denken hoop ik dat er weer veel verzet vanuit de VVD komt. Ik zal er in ieder geval mijn steentje aan bijdragen door mijn volksvertegenwoordiger aan z'n virtuele jasje te trekken. Ik zie meer in VVD-CDA-D66.Nu is de kans groot dat het tegenovergestelde gebeurt. Rutte kan de tijden van Bolkesteijn doen heen herleven en over een aantal jaar zitting nemen in een nieuwe Paarse coalitie, als de dreiging van de PVV eenmaal is ingedamd.
quote:Het kan overigens ook dat de PVV-stemmers terugkeren in het nest van het CDA. Jij doet overkomen alsof het PVV-electoraat trouw is, maar dat is simpelweg niet waar. Het zijn veelal opportunisten die op de politicus met de grootste bek stemmen. Wanneer Wilders niet de mogelijkheid om zijn geschreeuw ten gehore te brengen, wordt zijn partij snel gemarginisaliseerd. Veel PVV'ers stemmen op de partij vanwege het andere geluid en de vijandige houding tegenover de vorige regering. Nu de oud-CDA'ers en VVD'ers zien dat hun partij ook bereid is om hard op te treden, wordt hun vertrouwen hersteld en keren ze terug naar het oude nest.Op vrijdag 29 oktober 2010 19:02 schreef Holograph het volgende:
Jij denkt serieus dat veel PVV-stemmers naar de VVD gaan overstappen?
Misschien moet je maar eens kijken naar de tendentieuze Zembla-aflevering van vorige week: http://zembla.vara.nl/Afl(...)7ae543c570550d617107
Hoewel de strekking van de aflevering 'business as usual' is, laten ze wel zien dat PVV-stemmers niet alleen stemmen op Wilders vanwege zijn immigratie- en Islam agenda, maar ook vanwege zijn sociaal-economische agenda.
Niet iedereen heeft het even breed als de gemiddelde VVD'er, Koos.
quote:Ik denk dat zolang geert niet teveel draait en als hij dat doet het goed weet te verkopen dat zijn achterban best wel trouw is. Die zijn ook zijn achterban omdat ze de rest niet vertrouwen.Op vrijdag 29 oktober 2010 19:30 schreef KoosVogels het volgende:
Het kan overigens ook dat de PVV-stemmers terugkeren in het nest van het CDA. Jij doet overkomen alsof het PVV-electoraat trouw is, maar dat is simpelweg niet waar. Het zijn veelal opportunisten die op de politicus met de grootste bek stemmen. Wanneer Wilders niet de mogelijkheid om zijn geschreeuw ten gehore te brengen, wordt zijn partij snel gemarginisaliseerd.
quote:Er stemmen ook heel veel mensen op de VVD omdat ze denken dat die goed is voor de economie (ongelooflijk maar waar) of voor hun eigen inkomensplaatje. En dan heb ik niet over de tonplussers, die zouden wat betreft het tweede gelijk hebben.Op vrijdag 29 oktober 2010 19:02 schreef Holograph het volgende:
Misschien moet je maar eens kijken naar de tendentieuze Zembla-aflevering van vorige week: http://zembla.vara.nl/Afl(...)7ae543c570550d617107
Hoewel de strekking van de aflevering 'business as usual' is, laten ze wel zien dat PVV-stemmers niet alleen stemmen op Wilders vanwege zijn immigratie- en Islam agenda, maar ook vanwege zijn sociaal-economische agenda.
quote:Mijn conclusie is dan ook vooral wishfull thinking. Wel vermoed ik dat Rutte eigenlijk wil inzetten op een meer hervormingsgezinde samenwerking. Met welke partijen hij dan zal samenwerken, is op dit moment moeilijk te zeggen. Maar goed om te zien dat mijn analyse wordt onderschreven door een politieke tegenstaderOp vrijdag 29 oktober 2010 18:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goed stuk, ik kan mij er echt alleen maar bij aansluiten, behalve dan dat ik Wilders nooit als schadelijk of gevaar heb gezien, maar met je analyse ben ik helemaal eens.
[..]
Ik hoop het niet, als de VVD weer aan Paars gaat denken hoop ik dat er weer veel verzet vanuit de VVD komt. Ik zal er in ieder geval mijn steentje aan bijdragen door mijn volksvertegenwoordiger aan z'n virtuele jasje te trekken. Ik zie meer in VVD-CDA-D66.
quote:Die vlieger gaat absoluut op voor een deel van zijn achterban. Echter, niet voor alle 24 zetels. Daar zitten een hoop stemmers die voor de PVV hebben gekozen om hun onvrede te uiten. Die zullen terugkeren naar het oude nest als die hen gunstig stemt.Op vrijdag 29 oktober 2010 19:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik denk dat zolang geert niet teveel draait en als hij dat doet het goed weet te verkopen dat zijn achterban best wel trouw is. Die zijn ook zijn achterban omdat ze de rest niet vertrouwen.
En terecht zou ik zeggen.
quote:Ik denk het wel, want de PVV was een strategische stem voor een rechts kabinet.Op vrijdag 29 oktober 2010 19:02 schreef Holograph het volgende:
quote:Bedankt
quote:Jammer dat je aan de verkeerde kant staat.Op vrijdag 29 oktober 2010 19:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
BedanktPolitieke analyses schrijven vind ik enorm leuk en vooral erg uitdagend. Voor mijn werk doet ik dat ook met regelmaat, maar dan betreft het meer bescheiden, kleinschalige onderwerpen
quote:Dat maakt toch niets uit? Dit artikel is toch bijzonder objectief, al zeg ik het zelfOp vrijdag 29 oktober 2010 19:47 schreef mlg het volgende:
[..]
Jammer dat je aan de verkeerde kant staat.
quote:De kracht van de PVV is de diversiteit van zijn achterban. Hij heeft stemmen weten te winnen van vrijwel alle partijen (behalve GroenLinks en D'66). Dus zelf als er mensen weggaan, komen er weer mensen via een ander 'luik' binnen.Op vrijdag 29 oktober 2010 19:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die vlieger gaat absoluut op voor een deel van zijn achterban. Echter, niet voor alle 24 zetels. Daar zitten een hoop stemmers die voor de PVV hebben gekozen om hun onvrede te uiten. Die zullen terugkeren naar het oude nest als die hen gunstig stemt.
quote:Ik beweer dan ook niet dat al zijn kiezers weglopen. Wel een deel. En stel dat hij negen zetels verliest. Dan is Wilders uitgespeeld. Dan wordt de PVV niets meer dan een rechtse SP.Op vrijdag 29 oktober 2010 20:40 schreef Holograph het volgende:
[..]
De kracht van de PVV is de diversiteit van zijn achterban. Hij heeft stemmen weten te winnen van vrijwel alle partijen (behalve GroenLinks en D'66). Dus zelf als er mensen weggaan, komen er weer mensen via een ander 'luik' binnen.
Zo zie je binnen de SP dat veel mensen toch wel eens zijn met Wilders.
quote:Dat lijkt me sterk, want zowel de VVD en het CDA zijn continu bezig met zich verzetten tegen de PVV. Dus dat geeft ook wel een raar gevoel bij kiezer die eventueel terug willen naar hun oude partij, en kiezer van de PvdA en de SP zien ze sowieso niet meer terug.Op vrijdag 29 oktober 2010 20:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik beweer dan ook niet dat al zijn kiezers weglopen. Wel een deel. En stel dat hij negen zetels verliest. Dan is Wilders uitgespeeld. Dan wordt de PVV niets meer dan een rechtse SP.
quote:Ik constateer juist dat zowel het CDA als de VVD zich uiterst coulant opstelt ten opzichte van de PVV. Dat blijkt wel uit het regeerakkoord en de regeringsverklaring.Op vrijdag 29 oktober 2010 20:49 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk, want zowel de VVD en het CDA zijn continu bezig met zich verzetten tegen de PVV. Dus dat geeft ook wel een raar gevoel bij kiezer die eventueel terug willen naar hun oude partij, en kiezer van de PvdA en de SP zien ze sowieso niet meer terug.
quote:Zowel de VVD en het CDA hebben ingestemd met de motie dat dit kabinet het tegengaan van de Islamisering niet als doel zien.Op vrijdag 29 oktober 2010 20:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik constateer juist dat zowel het CDA als de VVD zich uiterst coulant opstelt ten opzichte van de PVV. Dat blijkt wel uit het regeerakkoord en de regeringsverklaring.
quote:Rutte is van de liberale vleugel van de VVD. Die heeft echt wel voorkeur voor Paars(+).Op vrijdag 29 oktober 2010 22:23 schreef Bestolene het volgende:
Interessant stuk
Je doet alsof Wilders nu compleet gemuilkorfd is, maar Wilders is eigenlijk een soort oppositie-van-de-oppositie, dat hebben we deze week gezien. Wilders kan vanuit zijn hybride positie makkelijk de strijd aan gaan (lees: de aanval kiezen) met Cohen & co. Een rol die de VVD en CDA niet (kunnen) vervullen vanuit het kabinet. Ik denk dus zeker niet dat de PVV kiezers zal -verliezen- aan deze partijen, misschien wel aan een andere radicale partij als de SP.
Komt nog bij dat Wilders nog een joker heeft: zijn strafproces.
En je aanname dat Rutte de voorkeur zou hebben voor Paars, waar baseer je dat op?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |