Ik voel duidelijk kritiek op de huidige tijd. Moeten we die nu al serieus nemen?quote:Op maandag 1 november 2010 13:37 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Nee, dat zie je verkeerd. Onze toekomst is juist heet en bevindt zich (nu?) nog in een gasvormige toestand. Het verleden is juist koud (denk aan de ijstijden) en wij zwemmen thans in het heerlijke en verkwikkende bad van allerlei materiële, neoliberale geneugten. Oftewel, het (het heden) kan niet op. Voel je wat ik bedoel?
Als reeds gezegd. Het gebrek aan distantie betekent niet dat je geen zinnige dingen over het heden of zelfs de toekomst zou kunnen zeggen. Wetenschap (naar voorbeeld van de historische wetenschappen) kun je het echter niet zonder meer noemen.quote:Op maandag 1 november 2010 13:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik voel duidelijk kritiek op de huidige tijd. Moeten we die nu al serieus nemen?
Now your talking. Ik zou zeggen: laten we de zin scheiden van de onzin. Jij zou zeggen: laten we de toekomst vormgeven zo goed als we kunnen (vul ik even voor je in, maar je mag bezwaar maken natuurlijk). Dat zijn MI verenigbare doelstellingen.quote:Op maandag 1 november 2010 13:49 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Als reeds gezegd. Het gebrek aan distantie betekent niet dat je geen zinnige dingen over het heden of zelfs de toekomst zou kunnen zeggen. Wetenschap (naar voorbeeld van de historische wetenschappen) kun je het echter niet zonder meer noemen.
Prima. Met dien verstande (om het nog even verder in te vullen) dat onze tijd in dienst hoort te staan van de toekomst. En beslist niet andersom!quote:Op maandag 1 november 2010 14:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Now your talking. Ik zou zeggen: laten we de zin scheiden van de onzin. Jij zou zeggen: laten we de toekomst vormgeven zo goed als we kunnen (vul ik even voor je in, maar je mag bezwaar maken natuurlijk). Dat zijn MI verenigbare doelstellingen.
Het is helaas wel offtopic om je eigen samenzwering te beginnen, ipv de fundamentele psychologie ervan te bespreken. Maar een constructieve discussie is welkom. Nieuw topic?quote:Op maandag 1 november 2010 14:11 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Prima. Met dien verstande (om het nog even verder in te vullen) dat onze tijd in dienst hoort te staan van de toekomst. En beslist niet andersom!
Dit is wel exact het probleem dat ik heb met samenzweringstheorieën: er mist bewijs en dat gat wordt opgevuld met een theorie dat er een kwaadwillend groepje (de private bankers in dit geval) achter zou zitten. Het punt is dat ik als historicus juist bewijs voor dergelijke uitspraken zou willen. Maar omdat dat bewijs er niet is, is dat voor samenzweringstheoretici juist een reden om te zeggen dat het allemaal doorgestoken kaart is.quote:Op maandag 1 november 2010 00:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kennedy is waarschijnlijk vermoord omdat hij een einde wilde maken aan de centrale bank van de VS (federal reserve) welke in handen is van private bankiers. Waarom?
Het is bijna vragen naar God.quote:Op maandag 1 november 2010 15:34 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dit is wel exact het probleem dat ik heb met samenzweringstheorieën: er mist bewijs en dat gat wordt opgevuld met een theorie dat er een kwaadwillend groepje (de private bankers in dit geval) achter zou zitten. Het punt is dat ik als historicus juist bewijs voor dergelijke uitspraken zou willen. Maar omdat dat bewijs er niet is, is dat voor samenzweringstheoretici juist een reden om te zeggen dat het allemaal doorgestoken kaart is.
Is het wel waar dat de Federal Reserve een werktuig is in handen van gewetenloze zakenlieden?quote:Op maandag 1 november 2010 00:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kennedy is waarschijnlijk vermoord omdat hij een einde wilde maken aan de centrale bank van de VS (federal reserve) welke in handen is van private bankiers. Waarom?
If the American people ever allow private banks to control the issue of their money, first by inflation and then by deflation, the banks and corporations that will grow up around them, will deprive the people of their property until their children will wake up homeless on the continent their fathers conquered.
Thomas Jefferson
Dat gebeurt nu, vandaag, met de huidige crisis.
Zowel in Europa als in de VS hebben centrale bankiers voor veel ellende gezorgd en pogingen hen af te zetten zijn vaak op deze manier opgelost. Dat is geschiedenis, ik kan er ook niets aan doen.
Kom op zeg. Als er één regel sprekend is dan is het wel dat macht corrumpeert.quote:Op maandag 1 november 2010 16:26 schreef kleinduimpje3 het volgende:
De bank is weliswaar geen eigendom van de staat, de aandelen worden verplicht (sic!) aangehouden door de deelnemende banken, maar de Raad van Commissarissen en de voorzitter worden benoemd door de president van de VS.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Federal_Reserve
Zullen we dan meteen ook maar alle locale overheden en nationale regeringen afschaffen?quote:Op maandag 1 november 2010 16:47 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Kom op zeg. Als er één regel sprekend is dan is het wel dat macht corrumpeert.
Nou nou. Bij mijn beste weten doe ik daar geen enkel voorstel voor. Mocht ik dat onverhoopt toch gedaan hebben dan zou ik graag willen weten waar dat uit zou blijken.quote:Op maandag 1 november 2010 16:53 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Zullen we dan meteen ook maar alle locale overheden en nationale regeringen afschaffen?
Die hebben tenslotte ook macht, en dat gaat dan in een moeite door.
Gezellig weer allemaal anarchistisch samen, dan komt alles weer goed, zoals de geschiedenis wel geleerd heeft.
Wat is dan het alternatief?quote:Op maandag 1 november 2010 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"In the U.S. today, we have in effect two governments. We have the duly constituted government, then we have an independent, uncontrolled and uncoordinated government in the Federal Reserve, operating the money powers which are reserved to congress by the Constitution." - Congressman Wright Patman
Het alternatief is de geldpers in handen van het volk houden. Dus onder autoriteit van de overheid. Daarmee zijn grote naties groot geworden. Ik noem het britse rijk, de VS, Rome. Geld werd beschikbaar gemaakt naar gelang de noodzaak.quote:Op maandag 1 november 2010 17:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Wat is dan het alternatief?
Lange verhitte parlementaire debatten over renteverhogingen of verlagingen?
Behalve dat het gevaar van populisme en ondeskundigheid en beïnvloeding door lobby’s zo nog veel groter is, zouden de financiële markten hierdoor ook op tilt slaan, en de speculaties niet meer te overzien zijn.
Nog afgezien van het nadeel van een steeds wijzigende financiële koers na iedere verkiezing.
Geldt dat niet voor iedere Westerse centrale bank? Dat de centrale bank onafhankelijk is, is toch juist goed? Anders wordt de verleiding voor de overheid wel erg groot om enorme hoeveelheden geld bij te drukken. Ik zie niet echt in wat het 'samenzweerderige' van dit verhaal is.quote:Op maandag 1 november 2010 17:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"In the U.S. today (...), we have the duly constituted government, then we have an independent, uncontrolled and uncoordinated government in the Federal Reserve, operating the money powers (...)"
Nee, in het verleden is steeds gebleken dat wanneer de geldpers in handen kwam van private bankiers, dat funest was voor een land (of wereldrijk), terwijl het tegenovergestelde gold wanneer het de overheid die de pers in handen had.quote:Op maandag 1 november 2010 18:21 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor iedere Westerse centrale bank? Dat de centrale bank onafhankelijk is, is toch juist goed? Anders wordt de verleiding voor de overheid wel erg groot om enorme hoeveelheden geld bij te drukken. Ik zie niet echt in wat het 'samenzweerderige' van dit verhaal is.
Nou, het klopt toch dat de Fed in de VS en de Europese centrale banken niet in de handen van de overheid zijn, maar onafhankelijke instanties zijn? Dan klopt het toch niet dat "in het verleden steeds gebleken is dat [dat] funest is voor een land"? Terwijl bij een situatie waarin de geldpers in handen van de overheid is, iedereen meteen moet denken aan de hyperinflatie in het Duitsland van de jaren '30.quote:Op maandag 1 november 2010 18:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, in het verleden is steeds gebleken dat wanneer de geldpers in handen kwam van private bankiers, dat funest was voor een land (of wereldrijk), terwijl het tegenovergestelde gold wanneer het de overheid die de pers in handen had.
Nogmaals: wat is hier het 'samenzweerderige' van? Natuurlijk is geld gebakken lucht! Die cijfers op je beeldscherm stellen misschien briefjes voor, en die briefjes stellen misschien munten voor, maar wat stellen die munten voor? Zelfs al zou je een gouden standaard hebben, wie heeft er iets aan goud? Goud is net zo goed gebakken lucht, wat an sich geen waarde heeft, maar door zijn schaarste (daar gaat het om) bruikbaar is als betaalmiddel.quote:Het probleem is niet alleen in wiens handen de geldpers is, maar het fractionele bankieren. Dit tweede dient ook verboden te worden voor een stabieler systeem. Immers kan een overheid niet zomaar geld bijdrukken, wanneer er daadwerkelijk iets tegenover dat geld moet staan.
"Money is not based on gold anymore; money is only an idea."
De geschiedenis van Rome, het britse rijk, en de huidige status van onze economie. Ik denk dat je niet helemaal beseft wat er aan de hand is. We leven op een tijdbom.quote:Op maandag 1 november 2010 19:04 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Nou, het klopt toch dat de Fed in de VS en de Europese centrale banken niet in de handen van de overheid zijn, maar onafhankelijke instanties zijn? Dan klopt het toch niet dat "in het verleden steeds gebleken is dat [dat] funest is voor een land"? Terwijl bij een situatie waarin de geldpers in handen van de overheid is, iedereen meteen moet denken aan de hyperinflatie in het Duitsland van de jaren '30.
Dus: waar baseer je deze stelling op?
Het samenzweerderige is de manier waarop de FED tot stand is gekomen. Het is een onconsitutionele bedoeling daar. Illegaal, onwettelijk. Op kerstavond is men sneaky gaan stemmen, omdat er toen niemand aanwezig was om tegen te stemmen (congressmannen waren naar huis om kerstmis te vieren). Enkele banken zijn samengekomen, hebben misleidende naam bedacht voor hun nieuwe private bank, gewacht op het juiste moment en vervolgens tegen de wet in die bank opgezet. Het is illegaal snap je, tegen de wet. Natuurlijk is dit een samenzwering.quote:Nogmaals: wat is hier het 'samenzweerderige' van? Natuurlijk is geld gebakken lucht! Die cijfers op je beeldscherm stellen misschien briefjes voor, en die briefjes stellen misschien munten voor, maar wat stellen die munten voor? Zelfs al zou je een gouden standaard hebben, wie heeft er iets aan goud? Goud is net zo goed gebakken lucht, wat an sich geen waarde heeft, maar door zijn schaarste (daar gaat het om) bruikbaar is als betaalmiddel.
Als je het eng vindt dat geld niet hetzelfde is als tastbare, waardevaste producten, dan is ruilhandel het enige alternatief.
Het Romeinse rijk had een centrale bank die de rentestanden bepaalde? Dat lijkt me een behoorlijk anachronismequote:
Misschien doe ik dat inderdaad niet. Maar kun je zeggen dat de Britse en Nederlandse centrale banken "funest zijn voor Groot-Brittanië en Nederland"? Lijkt me sterk.quote:het britse rijk, en de huidige status van onze economie. Ik denk dat je niet helemaal beseft wat er aan de hand is. We leven op een tijdbom.
Bron? Wikipedia (ja, ik weet het, vast een slechte bron) zegt dat:quote:Het samenzweerderige is de manier waarop de FED tot stand is gekomen. Het is een onconsitutionele bedoeling daar. Illegaal, onwettelijk. Op kerstavond is men sneaky gaan stemmen, omdat er toen niemand aanwezig was om tegen te stemmen (congressmannen waren naar huis om kerstmis te vieren). Enkele banken zijn samengekomen, hebben misleidende naam bedacht voor hun nieuwe private bank, gewacht op het juiste moment en vervolgens tegen de wet in die bank opgezet. Het is illegaal snap je, tegen de wet. Natuurlijk is dit een samenzwering.
Dat is gebaseerd op de verslagen van het congres die je hier kunt vinden (ik heb eigenlijk geen zin om dat allemaal door te lezenquote:After months of hearings, debates, votes and amendments, the proposed legislation, with 30 sections, was enacted as the Federal Reserve Act. The House, on December 22, 1913[7] , agreed to the conference report on the Federal Reserve Act by a vote of 298 yeas to 60 nays with 76 not voting. The Senate, on December 23, 1913, agreed to it by a vote of 43 yeas to 25 nays with 27 not voting.
Zou het niet zo zijn dat in deze zaken het congres het laatste woord heeft, en dat zolang het congres de FED niet opheft, wat ze tot dusver niet heeft gedaan, deze ook blijft bestaan?quote:Op maandag 1 november 2010 19:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is illegaal snap je, tegen de wet. Natuurlijk is dit een samenzwering.
http://www.scholieren.com/werkstukken/56quote:De hoofdtaak van het Congres is wetgeving. Alle leden van het Huis en de Senaat kunnen wetten voorstellen (en dat gebeurt ook regelmatig). Bij bijna alle belangrijke onderwerpen ontstaan verschillende versies in beide kamers. Deze worden dan verzoend in een 'conferentie', een speciale commissie met evenveel leden van beide kamers. Om wet te worden moet een voorstel door beide kamers aanvaard zijn en worden ondertekend door de president. Deze heeft een veto, maar dat kan door twee derde meerderheid van het Congres overstemd worden.
http://arbeidsmarkt.com/f(...)d-op-de-huid-zitten/quote:Congres gaat Fed op de huid zitten
Het Amerikaanse congres gaat de Federal Reserve het vuur na aan de schenen leggen. Een comité van het Huis van Afgevaardigden stemde donderdag vóór een amendement dat het monetaire beleid van het stelsel van centrale banken aan de kaak moet stellen. Het amendement is onderdeel van een serie wetsvoorstellen die moet leiden tot hervorming van het financieel toezicht. Wanneer het amendement door het voltallige Congres wordt aangenomen, zullen in de toekomst altijd audits vereist zijn voor rentebeslissingen en operaties met buitenlandse centrale banken. Het bankstelsel lijkt te moeten bloeden voor het ongezien gebruiken van sommen belastinggeld om financiële instellingen te redden. Het amendement werd ingediend door de Republikein Ron Paul en borduurt voort op een eerder wetsvoorstel van de Democraat Christopher Dodd, dat beoogde om de Fed bijna al zijn toezichtsbevoegdheden af te nemen. Voorzitter Barry Frank van het Huiscomité Financiële Diensten dat het amendement goedkeurde, meent dat het voorstel te ver gaat. Ook de Democratische afgevaardigde Mel Watt stemde tegen, met de aantekening dat de Fed toch niet meer bij machte is zijn oude functies te vervullen. Bron(nen): Het Financieele Dagblad (21-11-2009)
De uitgave van geld ja. Het gaat niet alleen om rentestanden, maar ook de hoeveelheid fysiek geld op de markt.quote:Op maandag 1 november 2010 19:55 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Het Romeinse rijk had een centrale bank die de rentestanden bepaalde? Dat lijkt me een behoorlijk anachronisme![]()
Kijk naar de staatsschuld. Kwestie van tijd voordat dat terugslaat.quote:Misschien doe ik dat inderdaad niet. Maar kun je zeggen dat de Britse en Nederlandse centrale banken "funest zijn voor Groot-Brittanië en Nederland"? Lijkt me sterk.
Dit conflicteert inderdaad met mijn bronnen. Dat ga ik even nachecken. Volgens mij bron (oa die docu waarnaar ik de link geplaatst heb) waren er minder mensen aanwezig, en waren ze allemaal voor (in de senaat dus).quote:
Het feit is dat de Fed onconsitutioneel is. Volgens de VS grondwet dient de geldpers in handen van congress te liggen, en niet in handen van prive bankiers. Er is dus een onwettelijk systeem.quote:Maar een nog belangrijke vraag is deze: stel dat je gelijk hebt en de Fed op die manier is ontstaan, wat is daar de relevantie nu nog van? Ik had de indruk dat jij dacht dat er binnen de Fed nu, op dit moment, ook nog steeds sprake is van een soort samenzwering. Had ik dat mis?
Die audit de fed bill is er nooit gekomen.quote:Op maandag 1 november 2010 21:41 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het zit het congres blijkbaar ook niet helemaal lekker:
[..]
http://arbeidsmarkt.com/f(...)d-op-de-huid-zitten/
Ron Paul is 1 van die mensen (de voornaamste) die zich uitspreekt tegen de FED ja.quote:July 2, 2010
Ron Paul’s attempt to audit the Federal Reserve, which was previously co-sponsored by 320 members of the House (HR 1207), failed by a vote of 229-198. All Republicans voted in favor of the measure with 23 Democrats crossing the aisle to vote with Republicans. 122 co-sponsors of HR 1207, all Democrats, jumped ship and voted against the measure.
http://www.washingtonpost(...)AR2010011103892.htmlquote:From its revenue, the Fed deducts operating expenses, such as employee salaries, then returns to the Treasury almost all of the earnings that remain. The largest previous refund to the Treasury was $34.6 billion, in 2007.
En al dat bail out geld, in wiens zakken is dat terecht gekomen denk je?quote:Op maandag 1 november 2010 22:55 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Je leest de meest wilde verhalen over de megawinsten van de Fed, sommige artikelen stellen het ongeveer zo voor alsof de Fed uit het niets geld creëert en datzelfde geld vervolgens met rente terugvraagt, waarbij al dat terugvloeiende geld vervolgens in de zakken van steenrijke families verdwijnt.
Het zou er dan zo ongeveer op neerkomen dat al het belastinggeld naar die bankiersfamilies toegaat.
Zoiets is hier te lezen:
http://www.petitiononline.com/fedres/petition.html
Het schijnt toch wel iets anders te liggen, namelijk dat het overgrote deel van de winst van de Fed, die bijvoorbeeld gemaakt wordt door de rente-inkomsten op staatsleningen, terugvloeit naar de schatkist:
[..]
http://www.washingtonpost(...)AR2010011103892.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |