quote:Het meeste geld van de HRA gaat naar de hogere inkomens, die geven een kleiner deel van hun inkomen uit, en betalen dus relatief minder btw dan iemand die bijna zijn volledige inkomen aan standaardlasten kwijt is.Op donderdag 28 oktober 2010 17:56 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Bas Jacobs vergeet voor het gemak dat er wel meer dan 15 miljard belasting betaalt wordt door de huizenbezitters, het is mij trouwens ook niet duidelijk hoe hij bij dat bedrag komt.
Hij stelt heel gemakkelijk dat het 15 miljard kost maar dat is over het algemeen geld dat gewoon weer uitgegeven wordt en waar dus BTW over wordt betaald bij het uitgeven. Het is imo te simplistisch om te zeggen dat er bij afschaffing 15 miljard bespaard wordt, er is dan immers minder geld om uit te geven dus komt er daardoor minder geld binnen via een ander deurtje.
quote:Uiteraard maar dat kan ook meer dan prima samengaan. Zo zijn er wel meer varianten denkbaar die wel kopers helpen maar een minder verstorend effect op de huizenmarkt hebben.Op donderdag 28 oktober 2010 22:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lijkt me op het eerste oog geen slechte gedachte![]()
Hoewel je natuurlijk wél verantwoord om moet gaan met mensen die onder de huidige vw een hypotheek hebben afgesloten..
quote:Ze betalen ook meer belasting, en dat ze een kleiner deel van hun inkomen uitgeven is natuurlijk onzin, want in verhouding geven rijken natuurlijk meer uit. Ook beleggen ze hun inkomen meer, waardoor het meer economische waarde heeft.Op donderdag 28 oktober 2010 22:06 schreef JoaC het volgende:
[..]
Het meeste geld van de HRA gaat naar de hogere inkomens, die geven een kleiner deel van hun inkomen uit, en betalen dus relatief minder btw dan iemand die bijna zijn volledige inkomen aan standaardlasten kwijt is.
Als je een deel van de HRA inruilt voor belastingverlaging van de laagste schijven heb je een veel beter belastingsysteem lijkt mij.
quote:Onzin, naar verhouding betalen de hoogste inkomens het minste belasting. Zij hebben immers het geld om belastingadviseurs in te huren & zij hebben recht op veel meer aftrekposten.Op vrijdag 29 oktober 2010 09:14 schreef mlg het volgende:
[..]
Ze betalen ook meer belasting, en dat ze een kleiner deel van hun inkomen uitgeven is natuurlijk onzin, want in verhouding geven rijken natuurlijk meer uit. Ook beleggen ze hun inkomen meer, waardoor het meer economische waarde heeft.
quote:Je bedoelt omdat de hoogste inkomens een kleinere groep zijn dan de lage- en middeninkomens? Dan leveren ze als groep wel minder op, maar als individu leveren de hoogste inkomens natuurlijk veel en veel meer belasting.Op vrijdag 29 oktober 2010 09:20 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Onzin, naar verhouding betalen de hoogste inkomens het minste belasting. Zij hebben immers het geld om belastingadviseurs in te huren & zij hebben recht op veel meer aftrekposten.
quote:nee, ik bedoel dat ze in verhouding het minste betalen. Absoluut zullen per persoon idd wel meer betalen.Op vrijdag 29 oktober 2010 09:41 schreef mlg het volgende:
[..]
Je bedoelt omdat de hoogste inkomens een kleinere groep zijn dan de lage- en middeninkomens? Dan leveren ze als groep wel minder op, maar als individu leveren de hoogste inkomens natuurlijk veel en veel meer belasting.
Wonderbaarlijk sta ik achter Weltschmerz zijn post, maar het afschaffen van de HRA moet wel gepaard gaan met forse belastingverlagingen van maximaal 28% in de vorm van een vlaktaks.
quote:Ik begrijp nu wat je bedoelt, maar maar bekijk je dit in verhouding? Joac stelde dat rijken minder uitgeven en minder btw opbrengen, maar dat klopt niet.Op vrijdag 29 oktober 2010 09:46 schreef RvLaak het volgende:
[..]
nee, ik bedoel dat ze in verhouding het minste betalen. Absoluut zullen per persoon idd wel meer betalen.
Zie het als een verkeersboete van 50 euro. Dit is voor iemand met bijstand veel meer geld dan voor een directeur met een hoog inkomen.
quote:Dat was ik nietOp vrijdag 29 oktober 2010 10:04 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik begrijp nu wat je bedoelt, maar maar bekijk je dit in verhouding? Je stelde dat rijken minder uitgeven en minder btw opbrengsten, maar dat klopt niet.
quote:Had mijn post ook al aangepast.
quote:Qua algehele belastingopbrengst (dus incluis BTW, etc) zullen de rijken ongetwijfeld meer opbrengen. Maar da's niet interessant in dit geval. Gaat namelijk om de HRA.Op vrijdag 29 oktober 2010 10:05 schreef mlg het volgende:
[..]
Had mijn post ook al aangepast.Zag je dat, ik stotterde in mijn post
quote:Dat geef ik in mijn eerste post ook aan, ik vind het niet erg dat ze er een nivelering in aan brengen, ook niet als dat zou betekenen dat wij wat meer moeten betalen. helemaal afschaffen vind ik een beetje kort door de bocht. Of ze moeten wat doen aan de prijzen voor een huis.Op donderdag 28 oktober 2010 22:06 schreef JoaC het volgende:
[..]
Het meeste geld van de HRA gaat naar de hogere inkomens, die geven een kleiner deel van hun inkomen uit, en betalen dus relatief minder btw dan iemand die bijna zijn volledige inkomen aan standaardlasten kwijt is.
Als je een deel van de HRA inruilt voor belastingverlaging van de laagste schijven heb je een veel beter belastingsysteem lijkt mij.
quote:Dat bedoelde ik ook, het is imo niet fair om te zeggen dat huizeneigenaren met elkaar 25 miljard kosten, dhr. Jacobs praat ook in absolute bedragen toch?Op vrijdag 29 oktober 2010 09:46 schreef RvLaak het volgende:
[..]
nee, ik bedoel dat ze in verhouding het minste betalen. Absoluut zullen per persoon idd wel meer betalen.
Zie het als een verkeersboete van 50 euro. Dit is voor iemand met bijstand veel meer geld dan voor een directeur met een hoog inkomen.
quote:BaasOp donderdag 28 oktober 2010 16:58 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Bron
Mooi hoe zelfs de rechtse partijen slechte economische voorstellen hebben.
quote:Inderdaad alle ingewikkelde issues worden net zo lang vooruit geschoven tot het echt niet meer anders kan. Terwijl juist nu een goed excuus gevonden kan worden om er wat aan te doen.Op vrijdag 29 oktober 2010 18:23 schreef Zolcon het volgende:
Dit soort regelingen worden ook pas aangepakt als het echt noodzakelijk is. Een kabinet zit er maar maximaal 4 jaar. Ze willen dan graag dingen aanpakken die op de korte termijn zichtbaar zijn. Ze hebben daarom niet zo'n zin om zich bezig te houden met kwesties als de HRA. Hoe erg dat ook nodig is.
De grote vraag wordt dan, wanneer is het goede moment dan wel aanwezig?quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 18:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad alle ingewikkelde issues worden net zo lang vooruit geschoven tot het echt niet meer anders kan. Terwijl juist nu een goed excuus gevonden kan worden om er wat aan te doen.
En de meeste hypotheken worden voor die tijd afgesloten. Dus als je het idd geleidelijk doet dan is er niets aan de hand voor de mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. Maar dan moet er idd wel iets aan de kunstmatig hoge huizenprijen gedaan worden.quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 17:43 schreef du_ke het volgende:
Trek een periode van 20-30 jaar uit voor de transitie dan maakt het niet zoveel uit wanneer je begint. Dan zitten er altijd een crisis en een bloeiperiode in.
Verandering van een regeling als de HRA laat vanzelf wel wat lucht uit de markt lopen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:53 schreef kahaarin het volgende:
[..]
En de meeste hypotheken worden voor die tijd afgesloten. Dus als je het idd geleidelijk doet dan is er niets aan de hand voor de mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. Maar dan moet er idd wel iets aan de kunstmatig hoge huizenprijen gedaan worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |