Hoi TS. Het wordt een lang verhaal maar ik denk wel dat het je helpt
Ik heb zelf een jaar of twee intensief gepokerd en daarbij op maandbasis zonder uitzondering winst gemaakt.
Eerst moet je zelf even een helder beeld hebben van wat je vriend doet en waarom hij het beschouwt als werk. (in het voorbeeld ga ik uit van een toernooispeler, als hij goed is speelt hij meer toernooien dan cash tafels)
Ten eerste:
wat doet je vriend en hoe maakt hij winst?Poker is geen gokken als je het (semi)professioneel aanpakt. Waarom niet? Omdat je bij poker op de lange termijn winst maakt als je goed bent. Altijd. Goed in de zin van: geduldig, intelligent en een halve authist m.b.t. statistiek. Voor een goede speler is een enkel toernooi uiteraard gokken, tien toernooien spelen biedt nog geen garanties maar 100 wel en 1000 nog veel meer.
Waarom biedt het spelen van veel toernooien een goede speler een garantie tot winst? Omdat een goede speler zich vaker in de bubble (dat gedeelte van de spelers dat uitbetaald krijgt) speelt dan je op basis van pure statistiek zou verwachten. De cutoff ligt meestal op zo'n 12-13 % van het aantal spelers. Met andere woorden van elke 100 spelers in een toernooi halen er 13 de bubble en maken die 13 dus winst.
Een goede speler haalt de bubble vaker dan 12-13 % van de tijd. Hoe beter de speler hoe vaker hij zich in de bubble speelt, ikzelf speelde mezelf zo'n 30 % van de tijd in de bubble (dit kan je netjes bijhouden met behulp van websites als "officialpokerrankings.com" e.d.
Op een gegeven moment is dit geen toeval meer. Als je 5000 toernooien hebt gespeeld en je speelt er 1500 van in "de bubble" dan is het structureel en dan mag je verwachten dat je in de toekomst ook zo'n 30 % van de toernooien in het prijzengeld gaat eindigen.
Op dat moment maak je dus structureel en verwachtbaar winst. Uiteraard fluctueert het enorm, de ene maand heb je net het geluk dat je een paar toernooien daadwerkelijk wint en schrijf je 10 k bij en de andere maand haak je steeds vrij vroeg af en maak je maar 1500 euro winst maar je maakt vrijwel zonder uitzondering winst en puur statistisch komen de grote overwinningen ook wel weer terug. Zo lang je vaak bij de top eindigt zullen er altijd uitschieters bijzitten, dat is geen geluk maar statistiek.
Mooi toch???
Ja! Inderdaad! Maar nu de maar.
de maarZoals eerder gepost maakt ook een goede pokerspeler niet op elk toernooi winst maar eerder op 30 % van de toernooien. Daarbij fluctueert de winst enorm, soms vlieg je er al heel snel in de bubble uit en pak je nauwelijks 2 keer je inleg en soms speel je jezelf 10 keer op rij uberhaupt niet in de prijzen.
Uit bovenstaande volgt dat je pas gegarandeerd winst gaat maken als je veel speelt. Heel veel..
Om zeker te weten dat je aan het einde van de maand winst draait kan je niet volstaan met 10 toernooien.. Eigenlijk zelfs niet met 100. enkele honderden/maand komt meer in de richting.
Dat zuigt...
De conclusie is namelijk dat je je computer dag in dag uit aanzwengelt en 4 toernooien simultaan begint te spelen. Als je uit een paar toernooien vliegt zet je er weer nieuwe voor in de plaats en je zit maar een beetje gaar naar het scherm te staren en te wachten op een goede hand. 1 keer per uur heb je 5 minuten om naar de wc te gaan (simultane pauze) en that's it. Vegeteren maar...
Daar komt bij dat toernooien lang duren. Erg lang.. Als je ver komt in een toernooi met veel spelers kan je uren zitten en al snel gaat het zo dat je tot diep in de nacht op je nest dwangmatig stinktoernooitjes zit te spelen. Toen je om 10 uur immers nog in één toernooi speelde had je er toch maar even 2 andere bij op gestart want anders is het ook maar zo saai niet? Ondertussen is de eerste allang voorbij maar zit je met de laatste van de twee andere om half drie 's nachts nog steeds te spelen en zijn er nog steeds 30 man in spel.
Het grote nadeel aan online pokeren is dat je zo baggerveel moet spelen dat je sociale leven er enorm voor op de schop moet.
Ikzelf speel niet meer. Ben inmiddels serieus aan het werk en probeer een gezin draaiende te houden, het past er momenteel gewoon niet bij.
In de toekomst zal ik nog wel wat voor de lol spelen maar niet als broodwinning. Honderden toernooien per maand is gewoon niet gezond en in mijn optiek geen lange termijn plan.
en wat nu?Ik zou eens een paar dingen nakijken als ik jou was. Ten eerste:
Check zijn gebruikersnaam/gebruikersnamen op officialpokerrankings.com en:
* zoek uit hoe vaak hij in het geld speelt?
-> Hij zal ten minste 25-30 % van de tijd in de prijzen moeten spelen om serieus te kunnen rondkomen, zoek op hoeveel % hij daadwerkelijk in de prijzen speelt en concludeer of hij puur een dromer is of dat hij ook nog een beetje kans heeft op de lange termijn rond te komen van zijn gepoker.
* kijk vervolgens op dezelfde site na hoe veel toernooien hij speelt per dag en op welke tijden
-> Als jij ziet dat hij 40 toernooien per dag speelt en data hij elke dag tot diep in de nacht speelt zegt dit ook wel iets over hoe vaak hij achter de computer zal hangen en hoe hij met zijn eigen gezondheid om gaat (tip: kijk na of hij speelt nadat hij thuis komt van een avondje stappen met jou :p)
* Kijk ook even wat voor inleg hij speelt
-> Koopt hij in voor 22 dollar per toernooi of voor 210? Maakt enorm verschil, als hij heel veel 11 en 22 dollar toernooien speelt (dat deed ik zelf ook) en daar winst bij maakt is dat nog geen garantie voor structurele winst bij de grotere toernooien, de spelers zijn bij de grotere inleg simpelweg beter en slimmer. Je kan prima winst draaien door veel goedkope toernooien te spelen (deed ik dus ook) maar er rijk mee worden is een ander verhaal, verwachte winst niet veel meer dan 5000 euro per maand en is dat het waard?
* Als je bovenstaande een beetje helder hebt ga dan eens het gesprek aan met hem
-> Is dit wat hij wil voor zijn toekomst en wat verwacht hij? Verwacht hij een paar duizend euro per maand bij elkaar te poken of verwacht hij binnen 5 jaar een half miljoen op zijn rekening te hebben? (check of dit realistisch is gezien zijn speelhistorie). Wat verwacht hij verder van jou? Dat jij werkt en hij thuis pokert? Dat jij hem de ruimte laat grotere toernooien te spelen in het weekend en daar ook echt dagen vrij voor in te plannen (geen bezoek en geen uitjes want manlief speelt een 300 k toernooi?). Hoe ziet hij het eigenlijk?
Nou ja... Zoiets. Misschien helpt het je een beetje (ben er wel vanuit gegaan dat hij voornamelijk toernooispeler is en minder cashspeler maar dat is ook wel het meest waarschijnlijk)