abonnement Unibet Coolblue
pi_107927182
Geen reactie of geen derde?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 13 februari 2012 @ 13:16:06 #202
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107927261
Oeh, je maakt me nieuwsgierig BE :D
  maandag 13 februari 2012 @ 13:16:35 #203
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107927282
Ik denk dat ze een uitspraak deed over een derde en snel heeft ge-edit :P
  maandag 13 februari 2012 @ 13:16:37 #204
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_107927286
Geen reactie, of niet uitgebreid/openhartig iig.
Ik had juist iets geschreven in de trant van dat mijn hart om een derde schreeuwt maar dat mijn ratio het soms flink zwaar vind met twee. ;)

En F. is vrij stellig over dat er geen derde komt hoor. ;)
Mss wel juist vanwege wat ik hierboven zeg...
***
pi_107927323
Ah, van allebei dus een beetje. Ik vind dat juist voor Aventura eigenlijk wel een heel zinvolle bijdrage.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 13 februari 2012 @ 13:21:13 #206
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_107927463
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 10:53 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Dit hoort misschien niet in dit topic maar bestaat het gevoel een compleet gezin te hebben? Seth is nu 4 weken en eigenlijk hebben wij altijd afgesproken dat mijn man zich zou laten steriliseren als we 2 kinderen zouden hebben. Mijn man staat daar nog helemaal achter. Ik alleen niet meer... het idee dat ik dit allemaal voor het laatst meemaak. Nu hebben we afgesproken dat hij nog even wacht maar evengoed staat hij er voor 100% achter dat het zo goed is. Herkent iemand dit gevoel, ebt het nog weg?
Ik lees dit nu pas. Ik ben nu zwanger van ons 4e kindje en heb bij deze zwangerschap voor het eerst het gevoel dat we met dit kindje erbij compleet zijn. Of ik dat gevoel na de geboorte ook nog heb weet ik niet. Ik weet wel dat ik voorheen altijd het gevoel heb gehad dat ons gezin nog niet compleet was, terwijl ik zwanger was van de eerste dacht ik al aan de 2e en terwijl ik zwanger was van de 2e dacht ik aan de 3e. En ook bij nr 3 dacht ik alweer aan nr 4. Rupsje nooit genoeg :') Misschien dat de leeftijden van de kinderen ook meespelen? Mijn oudste is 4 en over 2 maanden verwacht ik ons 4e kindje, ik heb er mijn handen vol aan en nog één erbij ga ik niet bolwerken. En ik vind mezelf te oud om nog een paar jaar te wachten en dan nog een keer aan een baby te beginnen. En zoals ik er nu over denk, heb ik er ook geen behoefte aan, ook niet als ik jonger was geweest. Zodra dit kindje bij ons is zijn we compleet. Tis goed zo.
pi_107927502
Het ligt toch ook alles aan het karakter van je kinderen en de leeftijd? Ik vind het best zwaar om op twee neefjes van 2,5 te passen maar op drie kinderen van 6, 4 en 2,5 - wat zeg ik, mijn neefje van 1 kan daar ook prima bij - passen, vind ik een peace of cake. Dat zijn kinderen die zichzelf en elkaar goed vermaken, ondanks hun humeur soms toch haast altijd redelijk zijn. Terwijl de tweeling best veel temperament heeft, en peuterdriftbuien keer 2 is best lastig.

Als er bij de drie kinderen twee waren die elkaar vaak in de haren vlogen en een derde die vaak ziek en zielig was, was het natuurlijk een heel ander verhaal.

Ik denk dat van het karakter van je kind ook wel kan afhangen of je er nog één wilt :)
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_107927547
Ik vind juist de derde erbij helemaal niet drukker dan met 2. De oudste 2 zitten geregeld tegen en met elkaar te schreeuwen in hun spel en dan vind ik het wel eens druk. Maar dan regelen we iets dat er even apart gespeeld word en dan keert de rust wel weder. Nu we straks meer ruimte in huis hebben is de optie voor een vierde (derde voor lief) weer ter sprake gekomen. Maar we beslissen dat als Matthias naar school gaat!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  maandag 13 februari 2012 @ 13:29:07 #209
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107927698
Zeker zinvol voor mij om te lezen, heel herkenbaar. In mijn hart is plaats voor meer. Als ik de vraag of we compleet zijn zou moeten beantwoorden, dan zou ik 'nee' zeggen. Alhoewel ik het eigenlijk een gekke vraag vind. We zijn nu gewoon compleet, ons gezin bestaat nu uit 3 personen. Stel dat een tweede kind niet lukt, zijn we dan voor altijd een incompleet gezin?
  maandag 13 februari 2012 @ 13:32:13 #210
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_107927815
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:29 schreef Aventura het volgende:
Zeker zinvol voor mij om te lezen, heel herkenbaar. In mijn hart is plaats voor meer. Als ik de vraag of we compleet zijn zou moeten beantwoorden, dan zou ik 'nee' zeggen. Alhoewel ik het eigenlijk een gekke vraag vind. We zijn nu gewoon compleet, ons gezin bestaat nu uit 3 personen. Stel dat een tweede kind niet lukt, zijn we dan voor altijd een incompleet gezin?
Ik kan me wel voorstellen dat iemand met een sterke kinderwens dat zo zal ervaren.
pi_107928110
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:29 schreef Aventura het volgende:
Stel dat een tweede kind niet lukt, zijn we dan voor altijd een incompleet gezin?
Of je krijgt er op een bepaald moment vrede mee.

Er is niet per se zoiets als de waarheid over je kinderwens. Je kinderwens kan soms wel aanwezig zijn, soms niet, soms heftig, soms niet zo heftig. Mensen ontwikkelen zich, levens ontwikkelen zich, gevoelens kunnen grillig zijn, gedachtes ook.

Ik vind het altijd zo'n merkwaardige notie dat iemand op een bepaald moment in zijn of haar leven een beslissing moet hebben genomen en daar altijd maar achter moet blijven staan. Waarom zou het niet kunnen veranderen? Da's geen schande.

Wat het alleen lastig maakt is dat je deze beslissing bij uitstek met je partner neemt, dat je samen een 'afspraak' maakt (of een minder uitgesproken variant van een afspraak), dat daar verwachtingen uit voortvloeien en dat het lastig is ervan terug te komen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 13 februari 2012 @ 13:43:53 #212
5428 crew  miss_sly
pi_107928182
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:32 schreef Marrije het volgende:

[..]

Ik kan me wel voorstellen dat iemand met een sterke kinderwens dat zo zal ervaren.
Hoe graag ik ook een tweede had gewild, voor mij voelt ons gezin heel erg compleet. Er zou wel ruimte zijn geweest in mijn hart voor een tweede, maar dat maakt ons gezin en leven zoals het is niet incompleet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 13 februari 2012 @ 13:44:26 #213
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107928194
Ja, ik ook wel. Ik snap sowieso pas na mijn eerste kind wat een kinderwens is. Ventje was een rationeel besluit: 'laten we stoppen met anticonceptie en kijken wat er gebeurt. Als er niets gebeurt is het ook goed'. Een tweede keer zal heel anders zijn. Dan weten we beter wat we kunnen verwachten. Ik denk dat ik het spannender en leuker ga vinden.
pi_107928222
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:44 schreef Aventura het volgende:
Een tweede keer zal heel anders zijn. Dan weten we beter wat we kunnen verwachten. Ik denk dat ik het spannender en leuker ga vinden.
Dat vond ik heel erg het geval! En dat maakte alles op een of andere manier ook makkelijker terwijl de praktische omstandigheden op zich niet makkelijker waren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107928290
Ik vond de verandering van 1 naar 2 best heftig. Opeens moest ik mijn aandacht verdelen, maar als ik er nu op terug kijk vind ik dat het best goed is gegaan. Er is een goede balans, de meisjes vinden elkaar leuk, spelen nu ook echt samen (naast elkaar), Maar als Sarah in bed ligt komt Jaël wel vragen waar Sarah nou is, echt heel lief.

Ik was er vrij snel van overtuigd dat ik een derde wilde, maar dat zekere gevoel is veranderd in een twijfel gevoel. Ergens vind ik het wel goed zoals het nu is en ergens zou ik zo een klein frummeltje erbij ook wel erg leuk vinden.. Nu hebben manlief en ik afgesproken het er pas na de zomer weer over te hebben. Hij wilde echt niet meer, maar twijfelt nu ook weer.. Maar goed ik ben er wel veel mee bezig maar spreek het niet meer uit ;) Maar ik heb altijd geroepen 3 en hij 2, dus we gaan het na de zomer merken of we het nog een keer gaan proberen.
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_107928339
Ik denk dat ik alleen maar zou gaan twijfelen als ik langdurig werkloos zou raken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 13 februari 2012 @ 13:50:37 #217
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107928376
Wat je zegt over de 'waarheid' herken ik helemaal. Er is inderdaad geen waarheid, dat probeerde ik ook eigenlijk te zeggen. Ik weet alleen dat ik nu enorm gelukkig ben en geniet van elke dag. Ik geniet van momenten zonder zoon, ik geniet van momenten met mijn zoon. Vooral die laatste momenten maken dat ik het allemaal nog een keer wil. De enige waarheid waar wij mee te maken hebben, is dat het willen en mijmeren op een gegeven moment wel moet uitmonden in actie.
pi_107928395
Ik vraag me ook af wanneer ons gezin compleet is. Als er nog eentje komt, zou dan dat gevoel weggaan? Of gaat dat gevoel idd nooit weg en moet je op een gegeven moment maar zeggen en nu is het gewoon klaar. Nu hebben we nog plek in huis, in de auto en vooral in ons hart voor nog een kleine. Maar daarna is de ruimte in huis enzo op. Dan houdt het gewoon op! Tenminste voor ons dan.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  maandag 13 februari 2012 @ 13:56:37 #219
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107928565
Er is ook het kosten- en ruimteaspect. Wij verdienen ieder 1,5 a 2x modaal, we hoeven niks te laten. Toch komen juist voor mensen met ons inkomensniveau de kosten voor kinderopvang keihard aan, zeker met meerdere kids en meerdere dagen. Een ander huis zit er ook voorlopig niet in, je moet je huis maar verkopen in deze markt. Ik kijk altijd vol verwondering naar gezinnen met 3 kinderen of meer, waar doen ze het van (denk dat het vooral een leefstijl-iets is - je hoeft natuurlijk niet rijk te zijn om kinderen te kunnen krijgen).
pi_107928607
quote:
11s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat ik alleen maar zou gaan twijfelen als ik langdurig werkloos zou raken.
oeh ik zie mogelijkheden voor als je PhD afgerond is :7 :+
:)
pi_107928630
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:57 schreef mignonne het volgende:

[..]

oeh ik zie mogelijkheden voor als je PhD afgerond is :7 :+
Ik ook.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107928678
Neemt er dan niemand ook de financiële kant mee in zijn/haar overweging?

Ik ben echt verbaasd hoe makkelijk/snel mensen een tweede dan wel derde nemen of zelfs een vierde overwegen.
Zo slecht verdienen wij niet en we kunnen nu ook extra op wintersport bijvoorbeeld maar we wonen dan ook heel klein en hebben dus meer vaste lasten als we ruimte hebben voor een tweede.
Als ik dan zie wat de kinderopvang kost :o
Allicht als je als moeder niet werkt dat je daar kosten bespaart maar als alles van het salaris van de meneer zou moeten, phoe! Dan moeten wij toch wel heel veel er voor laten.

Ik zie ook wel dat je dingen als speelgoed en ook kleding (mits zelfde geslacht ;) ) maar 1x aanschaft dus dat in de beginjaren (afgezien van de opvang) een volgende minder kost maar uiteindelijk worden dat ook allemaal kinderen met een eigen stijl en steeds grotere monden om te voeden. Ik wil niet weten wat het kost aan boodschappen en kleding e.d.

Edit: ah spuit elf, aventura noemt het nu ook.

[ Bericht 4% gewijzigd door Dizzy-Miss-Lizzy op 13-02-2012 14:05:47 ]
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_107928679
quote:
10s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ook.
floorplannertje maken met de nieuwe indeling voor een babykamer dan maar? :P

Aventura ik denk persoonlijk dat het idd voornamelijk een leefstijl iets is, en dat moet je maar niet willen. Iedereen heeft daar andere grenzen in en randvoorwaarden.
:)
  maandag 13 februari 2012 @ 14:10:34 #224
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_107928972
Wat voor mij trouwens wel ook mee weegt in de overweging voor een derde is het praktische aspect van regelmatig op reis moeten voor mijn werk en dan oppas regelen. Twee kinderen uit logeren is één ding, drie vind ik toch wel van een ander kaliber.
Dat is dus een hobbel die ook nog even genomen moet worden. Maar ja... om het nou van te voren aan mijn ouders te gaan vragen vind ik ook weer een tikkie :') .
***
pi_107928998
Als ik straks geen ander werk kan vinden kunnen wij van het salaris van mijn lief rondkomen. Het wordt krap, maar het kan. Je moet inderdaad wel andere keuzes maken. Geen dure vakantie meer, geen kinderkleertjes kopen wanneer je er ook maar zin in hebt, geen eten bestellen wanneer je er maar zin in hebt ( :+ ), goed letten op hoe je inkopen doet. En vergeet niet dat je financieel ook weer meevallers krijgt als je gezinsinkomen omlaag gaat. Je wordt minder zwaar belast van overheidswege en krijgt hier en daar misschien ook wat meer tegemoetkomingen.

Ik wil het niet bagatelliseren, maar het is vaak wel een kwestie van waar je de prioriteiten legt. Wij zijn naar een minder populair stadsdeel verhuisd om onszelf te ontlasten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 13 februari 2012 @ 14:16:57 #226
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107929177
Ik wil en kan mijn financiele onafhankelijkheid ook niet opgeven. Ik wil werken, een loopbaan, een leuke baan, ik weet niet beter. Ik kan me niet voorstellen dat ik een baantje voor 2 dagen zou hebben, puur om geld bijeen te sprokkelen omdat we anders niet uitkomen. De zinloosheid, uitzichtloosheid daarvan, daar zou ik niet mee willen leven. Misschien als het tijdelijk zou zijn, voor een paar jaar.
  maandag 13 februari 2012 @ 14:18:24 #227
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_107929224
dat hoeft op zich toch niet zinloos of uitzichtloos te zijn? (maar ik snap wel wat je bedoelt denk ik hoor).
het lijkt mij soms echt heerlijk. al dat gedoe om de zaken om 't werk heen te plooien en regelen. pff! en voor de kinderen ook lekker rustig. O+
in de haak.
  maandag 13 februari 2012 @ 14:18:54 #228
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_107929235
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoe graag ik ook een tweede had gewild, voor mij voelt ons gezin heel erg compleet. Er zou wel ruimte zijn geweest in mijn hart voor een tweede, maar dat maakt ons gezin en leven zoals het is niet incompleet.
Dat kan ik me ook voorstellen, maar ik kan me ook voorstellen dat iemand het als een gemis blijft ervaren.
pi_107929261
Twijfel ontstaat hier ook voor een deel doordat manlief geen vast contract heeft. We hebben twee gezonde prachtige kinderen en daar zijn we dankbaar voor. En mijn twijfel komt voort uit het gedeelte dat een derde weer een keizersnee word, het is toch weer heel wat wat van mij lichaam gevraagd word. Ik ben bij deze allebei perfect hersteld daar neit van maar het blijft een grote buik operatie.

Maar ik wil gewoon zo graag een zoon :X
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_107929332
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:18 schreef trui het volgende:
dat hoeft op zich toch niet zinloos of uitzichtloos te zijn?
Nee, precies. Het kan én bevredigend zijn én je geven wat je het allerliefst wil, namelijk zoveel mogelijk bij je gezin zijn. Als dat is wat je wil, that is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107929426
Ja Claudia wij willen ook eigenlijk naar een ander deel van Nederland verhuizen om groter te kunnen wonen zonder onze lasten explosief te laten stijgen.
Ik heb bijvoorbeeld een leuk huis gezien in Maarssen O-)
Maar we kunnen het al niet eens worden over waar dan in Nederland. Laat staan de praktische kant van dit flatje verkopen, huis aankopen en dan ook rond die tijd beiden op de nieuwe plek werk te vinden want zowel wat hij als wat ik wil is niet eens meer voor een paar maanden dagelijks aan te rijden.

Je hebt gelijk dat je op sommige punten meer tegemoetkomingen krijgt maar vlak de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet uit die juist op loopt hoe meer je werkt/verdient.

En dan is er nog het punt wat Aventura aanhaalt. Ik zit momenteel in een vakgebied waar ik uit wil. Er is ook weinig parttime te vinden in deze hoek, maar een studie op het niveau wat ik wil :X
Dan zouden we echt elk dubbeltje om moeten draaien en ik betwijfel of we dat er voor over hebben.

De financiële kant houdt mij nu in ieder geval erg bezig en ook deels tegen. Ik heb ook genoeg andere redenen om het nu niet te doen hoor.

Ik heb maar al mijn hoop gevestigd op een sollicitatie van de meneer in Zwitserland waar ze een native dutch speaker zoeken. Dat zou in één klap al onze problemen oplossen. Naïviteit FTW!
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_107929533
Om het geld hoeven we het niet te laten. Wij houden niet van op vakantie gaan dus dat scheeld ook denk ik. Mijn lief verdiend genoeg om normaal van rond te komen. Ok ik kan niet elke week de stad in om kleding te kopen voor de jongens. Maar ik koop net zo graag via MP. Ze zijn er toch zo weer uitgegroeid. Mijn inkomen is gewoon voor erbij. Dat sparen we voor het geval dat er iets kapot gaat. Voor de jongens word ook elke maand geld opzij gezet. Voor later al ze willen gaan studeren of reizen of wat ook. En als er nog een vierde komt heb ik in aanschaf niks nodig. We hebben alles nog.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_107929580
Bij ons heeft het allemaal toevallig gunstig uitgepakt. Tijdens de zwangerschappen hadden we de financiële zekerheid door mijn aanstelling voor bepaalde tijd, en nu, net voor ik werkeloos ga worden, is mijn lief in loondienst getreden. Dat is een kwestie van de juiste keuzes op het juiste moment maken geweest, en ook van een boel mazzel.

Ik wil overigens niet werkeloos zijn, hoor. :+ Ik ga gewoon flink solliciteren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107929646
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:24 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ja Claudia wij willen ook eigenlijk naar een ander deel van Nederland verhuizen om groter te kunnen wonen zonder onze lasten explosief te laten stijgen.
Ik heb bijvoorbeeld een leuk huis gezien in Maarssen O-)
Maar we kunnen het al niet eens worden over waar dan in Nederland. Laat staan de praktische kant van dit flatje verkopen, huis aankopen en dan ook rond die tijd beiden op de nieuwe plek werk te vinden want zowel wat hij als wat ik wil is niet eens meer voor een paar maanden dagelijks aan te rijden.
Dat klinkt niet als een principiële maar als een praktische hobbel. Wij wilden ook wel óf in de binnenstad van Amsterdam wonen óf in een idyllisch boerderijtje. :+ Maar we konden het niet allebei hebben, een toffe locatie en op rijdbare afstand van het werk wonen. Er was een fors compromis voor nodig, een compromis dat veel Amsterdammers niet bereid zouden te maken.

Jullie moeten jullie eigen compromis nog vinden. Maar ik hoop dat je lief gewoon zijn droombaan krijgt. *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 13 februari 2012 @ 14:32:19 #235
5428 crew  miss_sly
pi_107929672
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:18 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dat kan ik me ook voorstellen, maar ik kan me ook voorstellen dat iemand het als een gemis blijft ervaren.
Ik zal het ook altijd als een gemis ervaren, maar dan nog is mijn gezin compleet. Het een sluit ter ander niet uit.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 13 februari 2012 @ 14:33:16 #236
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_107929693
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:18 schreef trui het volgende:
dat hoeft op zich toch niet zinloos of uitzichtloos te zijn? (maar ik snap wel wat je bedoelt denk ik hoor).
het lijkt mij soms echt heerlijk. al dat gedoe om de zaken om 't werk heen te plooien en regelen. pff! en voor de kinderen ook lekker rustig. O+
:D Ik heb inderdaad niet het idee dat ik iets laat wat ik zou willen door niet te werken. Ook heb ik niet het gevoel in een zinloze of uitzichtloze situatie te zitten, juist niet! Maar dat is heel persoonlijk. Ik heb jaren gewerkt, vond het geweldig, maar nu niet. Nu heb ik geen zin in een baan buiten de deur, ik voel me er goed bij om de hele dag bezig te zijn met mijn kinderen en wat dingen voor mezelf. Onze financiele situatie laat het toe om 4 kinderen te hebben. Mijn man en ik willen verder ook niet zo veel, wij zijn blij als we de opa's en oma's (onze ouders) af en toe kunnen bezoeken (wonen van beide kanten in het buitenland) en verder stellen we niet zulke hoge eisen. We zijn wel heel bewust naar een een huisje met een tuin gaan zoeken omdat we dat voor de kinderen erg leuk vinden. De flat was niet ideaal met een gezin met meerdere kinderen, gelukkig hebben we dat huisje met tuin gevonden. We hebben een eigen bedrijf en de ene keer kunnen we wat meer dan de andere keer. Misschien dat ik over een jaar een jaar of twee aan het werk ga omdat mijn man zijn masters wil halen. Maar dat zien we dan wel. Ik sta niet te popelen om aan het werk te gaan, maar als mijn man zijn masters wil halen dan lever ik wel twee jaar in door te gaan werken.
  maandag 13 februari 2012 @ 14:34:01 #237
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_107929722
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zal het ook altijd als een gemis ervaren, maar dan nog is mijn gezin compleet. Het een sluit ter ander niet uit.
Dat kan ik me ook voorstellen, maar óók dat het voor een ander niet zo zal zijn.
  maandag 13 februari 2012 @ 14:36:03 #238
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_107929796
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:27 schreef MeNicole2 het volgende:
Om het geld hoeven we het niet te laten. Wij houden niet van op vakantie gaan dus dat scheeld ook denk ik. Mijn lief verdiend genoeg om normaal van rond te komen. Ok ik kan niet elke week de stad in om kleding te kopen voor de jongens. Maar ik koop net zo graag via MP. Ze zijn er toch zo weer uitgegroeid. Mijn inkomen is gewoon voor erbij. Dat sparen we voor het geval dat er iets kapot gaat. Voor de jongens word ook elke maand geld opzij gezet. Voor later al ze willen gaan studeren of reizen of wat ook. En als er nog een vierde komt heb ik in aanschaf niks nodig. We hebben alles nog.
Dat is wel een fijne positie.
  maandag 13 februari 2012 @ 14:37:45 #239
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_107929855
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, precies. Het kan én bevredigend zijn én je geven wat je het allerliefst wil, namelijk zoveel mogelijk bij je gezin zijn. Als dat is wat je wil, that is.
Dus dat en dat kan ook maar zo weer veranderen als de kinderen ouder worden, nou dat is dan ook prima.
pi_107929861
Wij zijn van die ouders die het financiele aspect totaal niet hebben mee laten tellen in het kiezen voor een tweede. En met ons onder het minimum inkomen zou de misschien wel slim zijn. ;)
Daarnaast willen we voorlopig blijven wonen waar we wonen, al is dat maar 49 m2.
Dus het is inderdaad een kwestie van keuzes.

We werken allebei in een sector waar het niet om geld gaat maar vooral om ontplooiing en ontwikkeling.
En we worden daar allebei heel gelukkig van.
Daarnaast stellen we beiden geen hoge materialistische eisen aan het leven.
Ik wil in elk geval de eerste paar jaar zoveel mogelijk bij mijn kinderen zijn en mijn partner wil dat ook. Als ze naar school gaan wordt dat weer anders en ga ik me weer helemaal op mijn carriere storten.
En het is ook voor mij als mens een enorm mooi leerproces om mijn kinderen te zien groeien. Ik zou het niet willen missen, die eerste 4 jaar van zo dichtbij meemaken. Het vormt me als mens, geeft me nieuwe inzichten.
En heerlijk, wat Trui zegt, we plooien ons werk om onze kinderen heen ipv andersom.

[ Bericht 6% gewijzigd door oeke op 14-02-2012 21:43:07 ]
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  maandag 13 februari 2012 @ 14:38:08 #241
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107929864
Hier is de wens voor een tweede er ook zeker, het lijkt me geweldig, nog zo'n leuk kind. O+
Maar ook hier telt de financiele (on)zekerheid, dat moet eerst uit de weg zijn en dat zal ongeveer in het najaar pas zo zijn.

Gelukkig rammel ik nog niet heel hard, al is de wens wel heel sterk.
Ik geef nog bv en wil dat graag nog een poosje volhouden, en dus niet het risico lopen dat mijn productie stopt. Ik wil het liefst dat Lientje ongeveer 2 jaar is en een beetje kan lopen e.d.
En mijn lijf en rug zijn net een beetje klaar met herstellen, een zwangerschap zou nu een enorme aanslag op mijn lijf zijn, ook dat wil ik niet.
Dus eigenlijk is het fijn om voorlopig een stok achter de deur te hebben. :)
pi_107929949
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:38 schreef oeke het volgende:

En het is ook voor mij als mens een enorm mooi leerproces om mijn kinderen te zien groeien. Ik zou het niet willen missen, die eerste 4 jaar van zo dichtbij meemaken. Het vormt me als mens, geeft me nieuwe inzichten.
En heerlijk, wat Trui zegt, we plooien ons werk om onze kinderen heen ipv andersom.
Ja! :Y Dat formuleer je heel treffend. (En trui ook!) Ik heb geluk gehad dat ik doe wat ik doe waardoor ik veel tijd voor de kinderen heb. Nu twijfel ik zelfs of ik wel de wetenschappelijke carrière wil die ik altijd voor ogen had omdat ik niet te veel van hen wil missen.

Maar het is nog wel twijfel, hoor. Als zij straks naar school gaan dan wil ik niet met lege handen achterblijven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 13 februari 2012 @ 14:40:49 #243
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_107929952
Nou, mijn vrouw wil dus ook graag (over een jaar ofzo) nog een derde keer zwanger zijn.

Ik ben er niet zo zeker van of ik dat wil. Dat komt door meerdere zaken: mijn vrouw heeft tijdens beide zwangerschappen behoorlijk last gehad van bekkeninstabiliteit, en de tweede keer duurde het echt maanden langer voordat het weer goed genoeg ging, ten opzichte van de eerste keer.
Ook heeft zij de neiging om de kraamtijd van de tweede als relatief makkelijk terug te bezien, terwijl ik het echt een tropentijd vond... de oudste was vaak om half vijf al wakker en wilde aan de dag beginnen, terwijl het bij de jongste veel langer duurde dat ze doorsliep. Nog een keer zo'n kraamtijd doormaken zie ik als een berg tegenop, want ik ben echt een drietal maanden honds- en hondsmoe geweest.

Het praktische aspect deelt ook mee: wij hebben 3 slaapkamers (geen van alle echt groot) en drie kinderen slaapvesten in 2 kamers is lastig. En ons eigen bed staat in de grootste slaapkamer maar past niet lekker in de andere kamers...
Financieel zouden we het prima kunnen, minder sparen dan nu maar dat zou wel kunnen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_107930045
Ik zie relatief kleine bezwaren, Worteltjestaart. Drie maanden slaapgebrek, een ander bed kopen. :Y)

Nee, ik herken wel wat je schrijft. Mijn lief zou er precies zo tegenaan kijken en ik zou, waarschijnlijk net als je vrouw, met groter gemak de praktische bezwaren van tafel vegen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107930125
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:40 schreef Claudia_x het volgende:
Maar het is nog wel twijfel, hoor. Als zij straks naar school gaan dan wil ik niet met lege handen achterblijven.
Dat herken ik wel, maar ik denk er misschien te licht over, ik weet ook niet hoe dat in andere vakgebieden is, maar ik wil dan gewoon weer mezelf er dieper in gooien.
Nu neem ik alleen de opdrachten aan waar ik echt van kan genieten/leren en groeien. En ze leveren ook net genoeg op.
Tegen dan zal ik wrs weer meer aan acquisitie gaan doen en ook opdrachten aannemen uit loopbaanbelang.
En nu weer aan het werk, anders schiet het niet op! |:(
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_107930232
Ik denk dat als ze kids naar school gaan ik ook wat anders ga zoeken, ik werk nu veel in de avond, dus kan de hele dag van mijn meiden genieten. ALs ze naar school gaan zijn mijn avonddiensten juist een nadeel... Maar goed ze gaan nog lang niet naar school dus daar denk ik nog niet over na ;)
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
  maandag 13 februari 2012 @ 14:51:46 #247
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107930334
Wij hebben een hele grote slaapkamer, daar zou met gemak ons bed en twee kinderbedden inpassen.
Tzt zullen we Lientje ook de nachten op haar eigen kamertje laten slapen en een evt tweede kindje het eerste jaar bij ons. Daarna zullen ze samen slapen op onze grote slaapkamer en verhuizen wij ons bed naar de kleinere kamer.

Ik werk als gastouder, alweer een aantal jaar. Heel bewust voor gekozen om me niet verder te ontwikkelen op werkgebied, omdat ik perse zelf voor mijn kind zou willen zorgen.
Geen spijt van tot nu toe, ik kan straks als ik mijn handen wel vrij heb in de kinderopvang, op een school of in de gespecialiseerde gezinszorg gaan werken. Keuzes genoeg wat dat betreft.
Het liefst zou ik alle dagen thuis zijn, merk ik nu wel, 4 dagen Lientje mee op sleep nemen naar mijn werk toe vind ik veel.
Dus ik ben nu aan het nadenken hoe ik dat ga aanpakken en hoe ik meer thuis kan zijn met haar, niet werken is in ieder geval geen optie.
  maandag 13 februari 2012 @ 14:52:08 #248
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_107930350
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie relatief kleine bezwaren, Worteltjestaart. Drie maanden slaapgebrek, een ander bed kopen. :Y)

Nee, ik herken wel wat je schrijft. Mijn lief zou er precies zo tegenaan kijken en ik zou, waarschijnlijk net als je vrouw, met groter gemak de praktische bezwaren van tafel vegen.
OK, behalve het feit dat je username doet vermoeden dat je anders dan mijn vrouw heet en haar dus niet bent, is dit precies hoe het er bij ons uitziet _O- ik ben meer van de praktische zaken, mijn vrouw denkt daar minder over.

Al moet ik zeggen dat ik me ook zorgen maak over haar bekkeninstabiliteit bij een 3e zwangerschap. Kans dat het erger wordt (of zelfs niet meer geheel weggaat) is reëel...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_107930380
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:51 schreef Juud79 het volgende:
Wij hebben een hele grote slaapkamer, daar zou met gemak ons bed en twee kinderbedden inpassen.
Tzt zullen we Lientje ook de nachten op haar eigen kamertje laten slapen en een evt tweede kindje het eerste jaar bij ons. Daarna zullen ze samen slapen op onze grote slaapkamer en verhuizen wij ons bed naar de kleinere kamer.

Ik werk als gastouder, alweer een aantal jaar. Heel bewust voor gekozen om me niet verder te ontwikkelen op werkgebied, omdat ik perse zelf voor mijn kind zou willen zorgen.
Geen spijt van tot nu toe, ik kan straks als ik mijn handen wel vrij heb in de kinderopvang, op een school of in de gespecialiseerde gezinszorg gaan werken. Keuzes genoeg wat dat betreft.
Het liefst zou ik alle dagen thuis zijn, merk ik nu wel, 4 dagen Lientje mee op sleep nemen naar mijn werk toe vind ik veel.
Dus ik ben nu aan het nadenken hoe ik dat ga aanpakken en hoe ik meer thuis kan zijn met haar, niet werken is in ieder geval geen optie.
Kun je niet opvang bieden in je eigen huis?
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  maandag 13 februari 2012 @ 14:53:46 #250
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_107930403
Jup, dat is ook waar ik over aan het nadenken ben. ;)
pi_107930448
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:53 schreef Juud79 het volgende:
Jup, dat is ook waar ik over aan het nadenken ben. ;)
Vanaf maart ga ik dat ook doen. Ideaal. Thuis zijn maar toch wel iets verdienen. Meer dan ik nu doe in ieder geval!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_107930646
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:54 schreef MeNicole2 het volgende:

[..]

Vanaf maart ga ik dat ook doen. Ideaal. Thuis zijn maar toch wel iets verdienen. Meer dan ik nu doe in ieder geval!!
Zolang je de juiste papieren hebt om een gastouder te mogen zijn wel ja.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 13 februari 2012 @ 15:00:05 #253
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107930650
Daarom geef ik ook aan dat ik het tijdelijk wel zou kunnen, een baan voor erbij. Sterker nog - misschien gaan we daar straks allebei wel tijdelijk naartoe. (wij kunnen allebei vrij makkelijk op- en ook neerschalen qua werkuren0. Ik bedoel dat ik het uitzichtloos zou vinden als die extra centen echt de enige reden zou zijn dat ik bijvoorbeeld 2 dagen zou werken. Zo van, even die 16 uurtjes uitzitten met het verstand op 0, dan kan ik zo snel mogelijk weer naar huis en naar de kids. Nee, ik wil dat niet en herken dat ook niet. Dus enerzijds plooi ik me in die zin niet naar mijn kind toe. En toch ook weer wel: ik werk 2 van de 4 dagen thuis en ben er 's morgens en in de namiddag voor mijn uk. 's avonds haal ik de verloren werkuren in. Voor mij werkt dit uitstekend, ik kan me wel voorstellen dat het misschien over een jaar weer anders is (want baby is inmiddels dreumes, want inmiddels tweede baby, etc.).
pi_107930663
Gastouder worden heb ik ook over nagedacht, zou ik wel kunnen denk ik met mijn achtergrond. Lijkt me ook erg leuk. Zijn echt wel dingen waar ik meer mee bezig zou moeten zijn, want het is nog anderhalf jaar en dan gaat Jael toch echt naar school.. En dan is het ook niet meer zo handig dat opa en oma oppassen. Als er wel een derde komt denk ik dat ik wel echt voor gastouder zijn zou gaan of in ieder geval zoiets zou proberen. Gewoon omdat ik dus niets van mijn kinderen wil missen en ik ben ook neit zo heel erg carriere gericht. Ik zou wel meer en hoger kunnen komen in mijn werk maar wil het gewoonweg niet, ben veel te gelukkig in wat ik nu doe.
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
  maandag 13 februari 2012 @ 15:03:12 #255
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_107930780
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:38 schreef oeke het volgende:
Wij zijn van die ouders die het financiele aspect totaal niet hebben mee laten tellen in het kiezen voor een tweede. En met ons onder het minimum inkomen zou de misschien wel slim zijn. ;)
Daarnaast willen we voorlopig blijven wonen waar we wonen, al is dat maar 49 m2.
Dus het is inderdaad een kwestie van keuzes.

We werken allebei in een sector (kunst) waar het niet om geld gaat maar vooral om ontplooiing en ontwikkeling.
En we worden daar allebei heel gelukkig van. (Al moet ik eerlijk zeggen dat we soms ook heel ongelukkig worden van zo onderbetaald te worden en op achteloze manier behandeld te worden)
Daarnaast stellen we beiden geen hoge materialistische eisen aan het leven.
Ik wil in elk geval de eerste paar jaar zoveel mogelijk bij mijn kinderen zijn en mijn partner wil dat ook. Als ze naar school gaan wordt dat weer anders en ga ik me weer helemaal op mijn carriere storten.
En het is ook voor mij als mens een enorm mooi leerproces om mijn kinderen te zien groeien. Ik zou het niet willen missen, die eerste 4 jaar van zo dichtbij meemaken. Het vormt me als mens, geeft me nieuwe inzichten.
En heerlijk, wat Trui zegt, we plooien ons werk om onze kinderen heen ipv andersom.
Als ik jouw verhaal zo lees plooien jullie je werk weliswaar om de kinderen heen, maar is dat wél bevredigend werk, inhoudelijk dan. Dat maakt voor mij het hele verschil. Dan is alles gewoon leuker!
pi_107930855
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:52 schreef Worteltjestaart het volgende:

Al moet ik zeggen dat ik me ook zorgen maak over haar bekkeninstabiliteit bij een 3e zwangerschap. Kans dat het erger wordt (of zelfs niet meer geheel weggaat) is reëel...
Ja, iets soortgelijks speelt hier ook. Als je een gezin met twee kinderen runnende moet houden terwijl je partner fysieke problemen heeft dan is dat natuurlijk heel belastend. Wat mijn lief ook heeft is dat hij blij is dat hij weet hoe ons leven er nu uitziet. We hebben twee leuke, lieve kindjes, ze zijn gezond, ik ben gezond, het is prima te doen zo. Wie weet wat je je op de hals haalt als je het allemaal nog een keer doet. En die gedachte alleen al brengt weer stress met zich mee. Het is vooral daarom dat het hier welletjes is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 13 februari 2012 @ 15:05:45 #257
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_107930877
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 15:00 schreef Aventura het volgende:
Daarom geef ik ook aan dat ik het tijdelijk wel zou kunnen, een baan voor erbij. Sterker nog - misschien gaan we daar straks allebei wel tijdelijk naartoe. (wij kunnen allebei vrij makkelijk op- en ook neerschalen qua werkuren0. Ik bedoel dat ik het uitzichtloos zou vinden als die extra centen echt de enige reden zou zijn dat ik bijvoorbeeld 2 dagen zou werken. Zo van, even die 16 uurtjes uitzitten met het verstand op 0, dan kan ik zo snel mogelijk weer naar huis en naar de kids. Nee, ik wil dat niet en herken dat ook niet. Dus enerzijds plooi ik me in die zin niet naar mijn kind toe. En toch ook weer wel: ik werk 2 van de 4 dagen thuis en ben er 's morgens en in de namiddag voor mijn uk. 's avonds haal ik de verloren werkuren in. Voor mij werkt dit uitstekend, ik kan me wel voorstellen dat het misschien over een jaar weer anders is (want baby is inmiddels dreumes, want inmiddels tweede baby, etc.).
Als ik aan het werk ga omdat mijn man zn masters wil halen dan zal ik in eerste instantie gaan werken voor het geld. Maar alleen werken voor het geld daar word ik ongelukkig van, dus ik zal er wel het beste van maken. Een baan / werkomgeving zoeken waar ik het naar mn zin heb zodat het geen kwestie van uitzitten wordt, anders wordt het wel uitzichtloos inderdaad.
pi_107930983
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 15:00 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Zolang je de juiste papieren hebt om een gastouder te mogen zijn wel ja.
Die kun je altijd halen. Vaak via een gob.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_107931163
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 15:00 schreef MamaPurk het volgende:
Gastouder worden heb ik ook over nagedacht, zou ik wel kunnen denk ik met mijn achtergrond. Lijkt me ook erg leuk. Zijn echt wel dingen waar ik meer mee bezig zou moeten zijn, want het is nog anderhalf jaar en dan gaat Jael toch echt naar school.. En dan is het ook niet meer zo handig dat opa en oma oppassen. Als er wel een derde komt denk ik dat ik wel echt voor gastouder zijn zou gaan of in ieder geval zoiets zou proberen. Gewoon omdat ik dus niets van mijn kinderen wil missen en ik ben ook neit zo heel erg carriere gericht. Ik zou wel meer en hoger kunnen komen in mijn werk maar wil het gewoonweg niet, ben veel te gelukkig in wat ik nu doe.
Het werk wat ik nu doe kan ik verder geen kant mee op. Ik werk ongeveer 20 uur. Soms iets meer, soms iets minder. Van die 20 uur werk ik ongeveer de helft thuis. Dat betaald wel minder maar dat voorkomt wel dat mijn kinderen niet naar de opvang hoeven. Eigenlijk had Matthias volgende week voor het eerst gemoeten omdat ik niks gedaan krijg met hem in de buurt. Maar van het weekend kwam de kans om go te worden voorbij. En heb die met beide handen aangegrepen. Heb in maart een herhalingscursus voor de kinder EHBO. Gelukkig mag ik wel eerder beginnen op verzoek van de afneemouder.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_107931166
Ik zie ineens dit topic omhoog komen, en zie dat ik dus niet de enige ben die ook erg met de financiele kant van een tweede bezig is..

Wij zouden graag een tweede willen, maar als ik nog een keer zo'n bedrag aan kinderopvang moet opbrengen, dan is dat denk ik een te grote aanslag op het budget. Zelfs nu Bartje al 8 maanden is heb ik nog steeds niet goed in zicht hoe onze financiele situatie is.. :@

Mijn vriend heeft oudere collega's, en die zeggen dat de kosten van de kinderopvang een stuk minder worden als de oudste naar de basisschool gaat, maarja, je zit wel even met dubbele kosten.. Ik heb nu nog best wat ouderschapsverlof wat ik opneem, maar na de zomer moet ik ook weer meer gaan werken, en dan zijn we ws. ook weer meer kwijt aan kinderopvang..
Dus ik denk dat wij de beslissing ook nog even voor ons uitschuiven, gelukkig rammelen wij niet zo hard dat het nu gelijk moet zeg maar..
  maandag 13 februari 2012 @ 15:20:26 #261
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_107931390
Bij ons was het tweede kind een heel stuk goedkoper vwb opvang. Of nou ja, we kregen er destijds veel meer voor terug van de belastingdienst. Hoe het nu zit weet ik niet zo heel precies, want Sasha ging precies met de overgang naar school.
Maar je zou het eens kunnen berekenen via dat opvangberekentooltje.
***
  maandag 13 februari 2012 @ 15:21:43 #262
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_107931434
Oh hier komt ook echt wel een tweede, een keer, als het kan. Financieel betekent dat zeker dat we er op in moeten leveren, logisch ook. Het kan ook wel hoor, maar toch moet je je weer aanpassen aan een nieuwe situatie.
Nou weet ik tot op de cent wat we uitgeven dus een nieuwe berekening is zo gemaakt.

Durf ook nog wel te zeggen dat ik wel aardig materialistisch kan zijn, ik hou van mooie dingen (kleding, huis, hobby's als wijn, fotografie etc), lekker uit eten gaan en geld uitgeven. Alleen kan dat niet onbeperkt en dat is maar goed ook. Als we daarin een stap terug moeten doen bij een tweede is het prima.

Twijfel ook niet aan een zwangerschap of bevalling maar wel hoe ik het met Noortje erbij zou moeten doen. Tis een pittige dame die vooral streken uithaalt als je precies een hete ovenschotel in je handen hebt. Ik zie mezelf al zitten met een baby aan de borst een Noortje dansend op tafel of zo.
Na die tweede is het ook klaar. Mocht dat kindje er komen zal ik toch wel richting de 35 gaan en vent richting de 40. En als het nog zo'n doerak wordt als Noortje is dan zal ik nog wel drie keer achter mijn oren krabben waarom we dat ooit besloten hebben. :P
  maandag 13 februari 2012 @ 15:56:57 #263
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_107932714
Interessant in jullie ervaringen en overwegingen te lezen. Ik hoop dat hier ook ooit een tweede kindje komt, maar zie op tegen weer een zwangerschap :{ Praktische bezwaren zijn er wel (bijv. kleine woonruimte, 3 hoog), maar zoveel belangrijker vind ik dat we een kindje een warm en stabiel gezin kunnen bieden. Bij nummer 1 hebben we er bewust niet voor gekozen om te wachten tot de omstandigheden "perfect" waren en daar hebben we nog geen moment spijt van gehad :)
Oude (on)bekende.
  maandag 13 februari 2012 @ 16:08:51 #264
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_107933124
Met twee kinderen vond ik 2 hoog op een flat ook nog wel te doen, met 3 al een stuk minder. Een flat met lift zou het wel wat aangenamer hebben gemaakt maar die hadden we niet. En ja, warmte en stabiliteit kunnen bieden vind ik ook belangrijker, maar als dat lukt én een tuin dan is dat toch ook wel heel erg fijn hoor.
pi_107934124
Leuk om jullie gedachten over een 2e/3e/4e te lezen. Ik wil ook graag een 3e (denk ik nu) maar mijn partner (nog) niet.
Waar ik wel tegenop kan zien is de drukte met 3 kinderen. Zeker omdat de oudste dan ook naar school gaat en je meer met logistiek te maken hebt.
Maar het lijkt me vooral ook zo leuk en ik heb het gevoel op dit moment nog niet compleet te zijn
pi_107935291
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 15:21 schreef becky27 het volgende:
Durf ook nog wel te zeggen dat ik wel aardig materialistisch kan zijn, ik hou van mooie dingen (kleding, huis, hobby's als wijn, fotografie etc), lekker uit eten gaan en geld uitgeven. Alleen kan dat niet onbeperkt en dat is maar goed ook. Als we daarin een stap terug moeten doen bij een tweede is het prima.
Haha, ik zal eerlijk bekennen dat ik ook behoorlijk materialistisch kan zijn, maar mijn koopdrift kan ik goed beteugelen met mijn werk, daar mag ik mooie stoffen, dure kleren, fournituren voor kopen. Soms ook meubels, vloeren en zulks. Dat helpt. ;)
Daarnaast zoek ik gratis of goedkope of do-it-yourself varianten voor mijn wensen, en daar zijn we erg goed in geworden.

Een derde komt hier trouwens niet, juist vanwege de financieen, omdat we het werk doen wat we doen en omdat we de vrijheid willen houden om opeens te besluiten voor 2 maanden in India te gaan backpacken of te emigreren of andere wensen die we hebben.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_107935321
Wij hebben nu een kleine drie weken twee kinderen, en ik vind het best pittig, maar dat is ook omdat de eerste weken met een baby gewoon heel pittig zijn. De dagen dat de oudste naar het kdv is (ma, di, do) zijn goed te doen, maar vooral het weekend vind ik echt wel zwaar. Onze peuter slaapt niet meer overdag, en is dus meestal van 6 tot 19.00 / 19.30 wakker. En de baby slaapt 's nachts nog niet geweldig. We proberen het in het weekend zo te organiseren dat we allebei overdag wat extra slaap kunnen pakken, maar dat is best lastig.

Het financiële aspect speelde bij ons helemaal geen rol in de overweging voor een tweede te gaan. We hebben eigenlijk zodra we het over kinderen gingen hebben met elkaar zoiets gehad van 'we willen er twee'. En nu voelt het ook echt als een compleet gezin. Vooralsnog vallen die extra kosten behoorlijk mee trouwens. Baby-uitzet hadden we natuurlijk nog, bv kost niets, en kdv (vanaf april) krijg je voor de tweede nog steeds veel meer terug dan voor de eerste. Ik heb trouwens geen idee hoe veel ons dat echt gaat kosten. Manlief is freelancer, en dat past niet in de rekenmodelletjes van de belastingdienst. We zien het wel. We hebben ook een hele tijd twee hypotheken betaald, en dat ging ook.
pi_107940376
Ik vind het altijd bijzonder om te lezen hoe gevoel en ratio elkaar kunnen tegenspreken. Op de een of andere manier zijn die twee bij mij erg verstrengeld met elkaar ofzo.

Voor nu heb ik geen wens voor een derde. Ik heb twee handen (voor elk kind één :P ), werk 0,7 fte (dus niet zoveel geld), ben gelukkig met mij duo en ons leven nu, maar ook mijn toekomstbeeld van ons met z'n drietjes geeft me een tevreden en ook voldaan gevoel.

Toch weet ik, dat mocht ik nog een partner vinden, dat de wens voor een derde (mits op dat moment nog reëel met leeftijd enzo) er zo zal zijn. En misschien ook nog wel een vierde :P . (Moet ik wel snel zijn :o ).

[ Bericht 0% gewijzigd door groofskendezoveelste op 13-02-2012 19:49:42 ]
pi_107940505
En hoewel ik het niet als zwaar heb ervaren, de afgelopen twee jaar met twee, merk ik wel dat ik me een soort van verlicht voel nu ze wat ouder worden en we toch makkelijker en meer kunnen. Dat is dan wel weer lekker paradoxaal :D .

(Net zoals ik geen last heb van herfst- of winterdips, maar mezelf toch altijd weer voel ontwaken in de lente :+ ).
pi_107940626
Ik wil echt dolgraag een tweede. N ook. Nu nog even niet, maar als ik klaar ben met mijn dieet gaan we samen bekijken wanneer we het zien zitten.

We hebben hier in de flat 3 slaapkamers, wij hebben de grootste, en fietje de middelste. Wij kunnen onze kamer niet opgeven want hij grenst aan de woonkamer (met glazen tussendeuren). Het zou dus betekenen dat de tweede een kleine kamer zou krijgen. We willen hier nog een jaar of 2 wonen, dus het zou niet voor heel lang zijn. Fietje heeft 2.5 maand bij ons op de kamer gelegen.

Ik werk 24 uur en N werkt 32 uur, en dat gaat prima zo. Omdat we beide onregelmatig werken hebben we heel niet zoveel opvang nodig. Dus dat zou bij een tweede ook goed komen gok ik zo.

Ik ben wel benieuwd hoe dat zou gaan. 2 kinderen, hoe zou Fietje reageren op een broertje/zusje...?
*poef* nu is het weg
pi_107940985
Leuk kaatjejannie! Spannend hoor, ze vindt het vast leuk. :Y
pi_107942529
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 19:18 schreef groofskendezoveelste het volgende:
En hoewel ik het niet als zwaar heb ervaren, de afgelopen twee jaar met twee, merk ik wel dat ik me een soort van verlicht voel nu ze wat ouder worden en we toch makkelijker en meer kunnen. Dat is dan wel weer lekker paradoxaal :D .

(Net zoals ik geen last heb van herfst- of winterdips, maar mezelf toch altijd weer voel ontwaken in de lente :+ ).
Ha, ja! Dat heb ik ook! Allebei!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_107944784
Ik vond het toen ik er vorig jaar net in zat met een verse baby en een dreumes van 16 mnd heel erg meevallen.
Kwestie van prioriteiten stellen maar wat groofsken zegt (hoi) ik vind het nu al makkelijker worden, joep eet met alles mee dus je hoeft niet meer zoveel mee te slepen, ze hebben alletwee niet meer zoveel slaapjes nodig en om en om wat een jaar geleden nog wel zo was.
En de interactie tussen hun twee nu vind ik zo leuk.
Ze zijn echt achter elkaar aan het aanvangen enzo en tijn geeft joep wat te eten en te drinken (en onder smeren onder de sudo haha).

Hier geen 3e mede door mijn lichamelijk gestel (o.a.schildklier,bij joep zeer ernstige bekkeninstabiliteit, ijzergehalte gedoe) en vind het helemaal prima.
Het voelt goed zo en met 2 heb ik nog wat gevoel van vrijheid, niet zo avontuurlijk als oeke maar houden wel van een feestje, spontane dingen doen enzo en dan zie ik met 3 toch iets meer bezwaren als 2.
En wil me/ons ooit nog weleens in pleegouderschap verdiepen.

Oja en beide jongens hebben de eerst e paar maand veel gehuild dus dat hakt er best in.

En ben net gewisseld van baan, werkte onregelmatig, nu juist regelmatig en bevalt me goed.
Het gespook s nachts in combi met de late diensten trok ik niet zo goed, nu wel iets meer opvang nodig maar meer duidelijkheid voor de jongens, 2,5 dag naar de gastouder en de dagen dat ik vrij ben ben ik echt vrij en met mijn vorige werk niet. (iedere dag een paar uurtjes werken)
En ik kan me in deze baan erg ontwikkelen, niet het allerhoogste niveau maar er is wel ontwikkkeling en groei en verdieping mogelijk.

Gastouder met eigen kinderen moet je wel goed over nadenken.
Onze vorige gastouder had zelf 3 kinderen en dan was het soms best weleens lastig als ze nog 3 kleine kinderen erbij had die gastkindjes waren.
  maandag 13 februari 2012 @ 21:57:12 #274
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_107949003
Ik wil wachten met een eventuele derde tot:

De jongste op school zit ivm tijd/kosten kinderopvang
Mijn BMI onder de 25 zit ivm eerdere complicatie zwangerschapsdiabetes
Een gesprek met de gyneacoloog ivm vroeggeboorte. (Oudste 6 weken te vroeg, jongste dreigde met 7 weken te vroeg, met weeenremmers, bedrust en niets doen kunnen rekken tot de 37 weken.)

Dus we willen wel een derde, het kan qua woning en inkomen ook goed, maar nu is het echt niet verstandig. Vooral de angst dat een derde weer te vroeg zou komen (en die kans is bij mij gewoon vrij groot) met alle gevolgen van dien, houdt mij nog wel even tegen.
pi_107984955
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar waar jullie tegenaan gelopen zijn, nadat er een tweede kindje was geboren. Zijn er dingen die je onderschat hebt of niet eens bij stil hebt gestaan?

Ik vind het heel moeilijk merk ik. Financieel en woningtechnisch kan het prima. Vriendlief werkt onregelmatig waardoor één van ons beide vaak thuis is en anders passen opa en oma op. Nadeel daarvan is dat we minder tijd met zijn drietjes hebben, dan wanneer hij ook regelmatige tijden zou hebben. Ik ben er nu bewust op aan het letten dat we 'gezintijd' hebben, anders staat de tijd dat we beiden thuis zijn, in teken van klussen en taken die niet lukken als één van ons alleen thuis is. Een tweede maakt dat alleen nog maar krapper denk ik. Hoewel Eva dan alweer ouder is......

Daarbij vind ik het nog heel onrealistisch. Als ik nu aan een tweede denk, besef ik me dat Eva een pas op de plaats moet maken, omdat er ook tijd voor de tweede vrijgemaakt moet worden. Ze is nu nog zo klein, zal ze dat begrijpen? En het voelt niet goed, alsof Eva voor mij niet voldoende is en ik haar vervang voor een tweede poging :@ Moeilijk uitleggen, maar ik hoop dat het duidelijk overkomt. Natuurlijk zal een tweede kindje een verrijking zijn en zal ik er net zoveel van houden als van Eva, maar het voelt nu niet goed naar Eva toe. (en misschien zit ik er helemaal naast en is het juist hartstikke goed voor haar, ze vindt kindjes superleuk iig).

En daarbij heeft de 'paranormale' tante van mijn vriend voorspelt :P dat wij 3 kindjes krijgen, de eerste een meisje, daarna een tweeling :o Ik merk dat ik dat toch in mijn achterhoofd hou als risico :')
  dinsdag 14 februari 2012 @ 22:04:12 #276
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_107987139
Ja, dat kan natuurlijk ook nog: dat je voor een 2e, 3e, 4e etc. wil gaan en je krijgt een meerling...
Daarom lijkt het me niet fijn om nog een keer zwanger te worden. Een 4e zal hier misschien nog wel gaan (hoeft van ons niet, dus proberen we te voorkomen ;)), maar er dan gelijk een 5e of misschien zelfs een 5e en 6e erbij te krijgen lijkt me dus helemaal niets!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 15 februari 2012 @ 07:51:21 #277
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_107996218
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:27 schreef danic het volgende:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar waar jullie tegenaan gelopen zijn, nadat er een tweede kindje was geboren. Zijn er dingen die je onderschat hebt of niet eens bij stil hebt gestaan?
Wat ik wel enigszins heb onderschat is dat er veel meer energie van je gevraagd wordt.
Gelukkig is onze oudste heel makkelijk en absoluut geen hysterische jengelpeuter...

quote:
Daarbij vind ik het nog heel onrealistisch. Als ik nu aan een tweede denk, besef ik me dat Eva een pas op de plaats moet maken, omdat er ook tijd voor de tweede vrijgemaakt moet worden. Ze is nu nog zo klein, zal ze dat begrijpen? En het voelt niet goed, alsof Eva voor mij niet voldoende is en ik haar vervang voor een tweede poging :@ Moeilijk uitleggen, maar ik hoop dat het duidelijk overkomt. Natuurlijk zal een tweede kindje een verrijking zijn en zal ik er net zoveel van houden als van Eva, maar het voelt nu niet goed naar Eva toe. (en misschien zit ik er helemaal naast en is het juist hartstikke goed voor haar, ze vindt kindjes superleuk iig).
Mwah, volgens mij blaas je het teveel op hoor. Ik weet niet hoe oud je eerste is, maar het is echt niet zo dat ze per definitie de baby als een indringer beschouwen!
Je moet je er wel van bewust zijn dat speciale dingen/momentjes die je nu samen met je oudste hebt, niet opeens op moet heffen als er een baby bij komt.
Bij ons was het leeftijdsverschil klein (1jr8mnd) en zodoende heeft de oudste de baby heel snel als een aangenomen feit geaccepteerd. En nu kunnen ze heel lief samen spelen, de jongste heeft echt een buitengewoon ontzag voor haar oudere broer en hij is op zijn beurt heel lief voor haar...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_107996797
En Mikael was 3 toen de middelste geboren was en 5 toen de jongste geboren werd. Zelfs die heeft nooit de baby's als indringers gezien. Hij was meteen helemaal gek met ze. Maar dat komt misschien omdat ie dan alweer iets ouder was. Hij vraagt de laatste weken best vaak of ie nog een zusje krijgt :o
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_108001955
Het gaat me ook niet om wat Eva erbij voelt (ze is pas 9 maanden trouwens), naar om mijn eigen gevoel. Eva zal het wS alleen naar leuk vinden, maar het voelt voor mij zo raar. Alsof zij alleen niet genoeg voor me is.
  woensdag 15 februari 2012 @ 12:27:22 #280
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_108002036
Ja de energie die het kost heb ik onderschat. Vooral de periode van 3 tot 4 jaar op de een of andere manier. Yade slaapt niet meer, maar 2 ochtenden PSZ, dus die moet je echt veel bezighouden. En ze is zo toe aan school dat ze sinds 2 maanden zich verveelt... Tig soorten speelgoed maar goed, en dan moet ze nog 3 maanden.

En dan nog een ukje erbij, dat is veel aandacht delen en veel energie van pappa en mamma. We zijn ook beiden op als het 7 uur is. :D
pi_108002130
Wij liggen ook wel vaak vroeg in bed :P Lief moe van werken, ik moe van heen en weer vliegen naar school, psz en vriendjes en kinderen verzorgen!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  woensdag 15 februari 2012 @ 12:38:07 #282
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_108002291
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 12:31 schreef MeNicole2 het volgende:
Wij liggen ook wel vaak vroeg in bed :P Lief moe van werken, ik moe van heen en weer vliegen naar school, psz en vriendjes en kinderen verzorgen!
Haha. Als ze op bed liggen en we sluiten de deuren, dan hangen we altijd op de gang tegen elkaar aan, even 2 minuten genieten van de stilte. Zo van "Aahhhhh wat een rust!"

Gebeurt hier ook wel dat we om 22:00 op de bank in slaap vallen.

Als Yade straks naar school gaat en Jazzy naar de PSZ dan ben ik volgens mij alleen nog maar aan het fietsen/lopen de hele dag. PSZ/school --> huis --> PSZ/school --> huis/lunch --> school ---> huis ---> werk ---> huis. :D En op woensdag zit er nog dansles op woensdag tussen...

Hoop echt dat ze naar een continu rooster gaan.
pi_108003912
Ook zonder continurooster kunnen ze toch overblijven? Misschien dan niet alle vier de dagen, maar bijvoorbeeld 2. Dat scheelt al enorm.

Wat ik trouwens grappig vindt is dat je vaak hoort / leest van ouders waar de kinderen dicht op elkaar zitten, dat de oudste eigenlijk niet beter weet, en daarom niet jaloers is geweest, en van ouders met groter leeftijdsverschil dat de oudste het allemaal al goed genoeg begrijpt, en daarom niet jaloers is. Zou het er niet op neer komen dat de meeste kindjes gewoon niet jaloers zijn op een nieuw broertje of zusje, maar het juist leuk vinden? En dat de kindjes die wél jaloers zijn, de uitzondering zijn, en niet de regel?

Danic: ik herken wel wat je zegt hoor, ik heb, zeker tijdens mijn zwangerschap ook weleens gedacht 'oh meisje, wat doen we je aan'. Maar ik weet ook wel dat ik het op lange termijn beter vindt voor kinderen een broer of zus te hebben. En daarbij hadden we zelf gewoon een grote wens voor een tweede. (Mijn zus had dat trouwens helemaal sterk, maar bij haar was de tweede dan ook een tweeling, dus haar oudste ging van 'het rijk alleen' naar 'alles delen met twee broertjes' - ze zijn nu heel dol op elkaar allemaal trouwens).
pi_108004273
Bleie, ik denk inderdaad dat jaloezie wel meevalt onder de oudere broers/zussen. Ik merk dat Hannah eigenlijk pas jaloers is als 1 van ons aandacht geeft aan een ander kindje van haar eigen leeftijd (dus een vriendje of vriendinnetje dat langskomt). Dat ervaart ze meer als bedreiging dan een baby.

Eergisteren kwamen we ergens binnen (ik droeg Mia) en toen zei ze 'isse zus, isse 'Mia' en wees naar Mia *; Ze begint het nu dus echt te begrijpen.

Ik vond het laatste stuk van de zwangerschap wel erg zwaar met peuter. Ik kon niet zo veel meer en zat dan met een meisje met veel energie. Kon niet meer even met haar naar de speeltuin gaan ;(
Alleen al daarom voorlopig geen derde!
pi_108004431
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 12:23 schreef danic het volgende:
Alsof zij alleen niet genoeg voor me is.
Hoe jij het opschrijft klinkt een beetje negatief, maar het is toch niet slecht om nog zo'n leuk exemplaar te willen?
  woensdag 15 februari 2012 @ 13:43:32 #286
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_108004461
Ja ik wilde 2 overblijf dagen doen, de andere dagen zijn toch halve dagen in groep 1. Anders blijf ik lopen en dan kan Jasmin niet goed slapen.

Yade was ook niet echt jaloers. Die was 2 jaar en vond het alleen maar geweldig. Nu hebben ze weleens ruzie, maar dan gaat het om wie wat eerst had ofzo. Niets ernstigs. ;)
pi_108005800
Ik wilde altijd graag 4 kinderen. Dat leek me echt geweldig, maar ik denk nu dat we het toch maar bij 3 laten ;)
Ik vond de laatste bevalling zo heftig, pijnlijk en zwaar, dat ik op dit moment zeg, nooit weer!
Maar of het gevoel van compleet zijn, ooit zal komen.. ik weet het niet. In mijn hart is nog genoeg plaats, en het nooit meer zwanger zijn, nooit meer nog een kindje van jezelf, dat doet me wel wat.
Maar mijn vriend vind het goed zo, maar ik zei al tegen hem.. we zijn nog redelijk jong (beide 30), wie weet over 4 jaar. Eerst maar eens genieten van onze lieve kleine Lucas.

En ik moet zeggen, dat ik een derde kindje niet zwaarder vind. Maar hij is ook nog maar een week, wie weet hoe ik er straks over denk ;) Hij draait nu lekker mee in ons gezin.
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_108005922
CM ik vond de bevalling van de laatste ook veel zwaarder en heftiger. Iedereen zei dat elke bevalling makkelijker werd dus daar was ik ook vanuit gegaan. Dat viel wel vies tegen!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_108006971
Ja, idd, tegen mij zeiden ze ook makkelijker. Niet dus!
Sneller wel, maar dat vond ik ook het zwaarst, die weeen omdat het zo snel ging. En god, die pijn :X
Daarom houden we het denk ik toch maar bij 3 :)
En iedereen maar zeggen, dan ga je toch bij de volgende voor een ruggenprik. Maar ja.. als het bij de 4e ook zo snel gaat, dan is daar niet eens tijd voor..
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_108007135
Ja zowel Leander en Matthias waren er naar een paar uur. Bij beiden nog net op tijd in het ziekenhuis. Als er nog 1 bij komt ga ik echt met de eerste wee bellen. Moest ik bij Matthias al maar dacht zal wel los lopen.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  woensdag 15 februari 2012 @ 15:11:16 #291
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_108007589
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:27 schreef danic het volgende:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar waar jullie tegenaan gelopen zijn, nadat er een tweede kindje was geboren. Zijn er dingen die je onderschat hebt of niet eens bij stil hebt gestaan?

Ik vind het heel moeilijk merk ik. Financieel en woningtechnisch kan het prima. Vriendlief werkt onregelmatig waardoor één van ons beide vaak thuis is en anders passen opa en oma op. Nadeel daarvan is dat we minder tijd met zijn drietjes hebben, dan wanneer hij ook regelmatige tijden zou hebben. Ik ben er nu bewust op aan het letten dat we 'gezintijd' hebben, anders staat de tijd dat we beiden thuis zijn, in teken van klussen en taken die niet lukken als één van ons alleen thuis is. Een tweede maakt dat alleen nog maar krapper denk ik. Hoewel Eva dan alweer ouder is......

Daarbij vind ik het nog heel onrealistisch. Als ik nu aan een tweede denk, besef ik me dat Eva een pas op de plaats moet maken, omdat er ook tijd voor de tweede vrijgemaakt moet worden. Ze is nu nog zo klein, zal ze dat begrijpen? En het voelt niet goed, alsof Eva voor mij niet voldoende is en ik haar vervang voor een tweede poging :@ Moeilijk uitleggen, maar ik hoop dat het duidelijk overkomt. Natuurlijk zal een tweede kindje een verrijking zijn en zal ik er net zoveel van houden als van Eva, maar het voelt nu niet goed naar Eva toe. (en misschien zit ik er helemaal naast en is het juist hartstikke goed voor haar, ze vindt kindjes superleuk iig).

En daarbij heeft de 'paranormale' tante van mijn vriend voorspelt :P dat wij 3 kindjes krijgen, de eerste een meisje, daarna een tweeling :o Ik merk dat ik dat toch in mijn achterhoofd hou als risico :')
danic, als ik jouw berichten zo lees moet je gewoon nu nog even niet beginnen aan een tweede. je hebt je handen nog vol genoeg aan de situatie zoals ie nu is. dus rustig aan maar, je hoeft toch geen haast te maken? geniet van Eva en de tijd die je nu met haar hebt, en probeer een beetje een prettig ritme te vinden met z'n drieën, waarin je ook tijd voor jezelf moet inpassen he. je doet er niemand een plezier mee als je tweede er eigenlijk wat te snel is, naar jouw zin. het kost hoe dan ook weer behoorlijk wat energie, zeker in die begintijd met zo'n klein baby'tje. daar kun je beter een beetje uitgerust aan beginnen, en zeker weten dat je samen nog een keer zo'n stap aandurft.

wij kregen nr 2 ook vrij kort na nr 1 en ik vond het behoorlijk zwaar. nu was nr 2 ook wel een wat minder makkelijke baby dan nr 1, dus dat kostte de nodige energie. als ik 't opnieuw zou doen zou ik er wel wat meer tijd tussen laten.
in de haak.
  woensdag 15 februari 2012 @ 15:38:31 #292
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_108008681
Wij kregen nr 2 ook snel na nr 1 en ik zou het niet anders gewild hebben. Was wel druk, maar nog wel goed te doen. Op zich ook twee makkelijke kinderen, al moesten we met nr 1 wel vaak zkh in en uit, maar dat konden we wel managen (geen gedoe met regeldingen op t werk enz). Juist dat nr 2 helemaal gezond was en ook een makkelijk kind maakte het voor mij ook makkelijker om door de op zich zware tijd met nr 1 heen te komen. Maar iedereen ervaart eea weer anders.
  woensdag 15 februari 2012 @ 16:40:30 #293
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_108011306
tuurlijk, en je weet niet wat de tweede voor een kindje zal zijn. maar je kunt wel proberen te zorgen dat je er zelf weer enigszins klaar voor bent en rust voor hebt. dat is eigenlijk het belangrijkste criterium, niet of je vindt dat het wel weer zou moeten kunnen, of dat je theoretisch een bepaalde tussenperiode het leukst vindt.
in de haak.
  woensdag 15 februari 2012 @ 16:52:43 #294
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_108011895
Dat lijkt me wel handig ja, dat je er zelf weer klaar voor bent.
pi_108030147
Trui, ik ben het helemaal met he eens hoor. Het is ook mijn onzekerheid, want ik kan moeilijk omgaan met onduidelijk tijdsbestek. Voor nu is het nog niet get goede moment, maar wanneer dan wel? En Zou ik dat merken (tuurlijk wel, maar het is nu zo vaag en dat vind ik lastig).

Troeta, het staat er misschien wat negatief, maar zo bedoel ik dat niet hoor. Ik hou zoveel van Eva, dat ik me nu niet kan voorstellen dat dat bij een tweede hetzelfde gaat. Ik wil heel graag een broertje of zusje voor haar, maar nu geeft me die gedachte nog het gevoel dat dat niet aardig is naar Eva. Waarom neem ik geen genoegen met haar alleen?
Nou ja, moeilijk uitleggen, maar geeft alleen naar extra aan dat nu nog niet get goede moment is. Hoeft ook niet, want Eva is nog zo klein.
  woensdag 15 februari 2012 @ 23:40:38 #296
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_108031390
Dat gevoel herken ik wel, Danic, dat had ik ook. Ook toen ik zwanger was van de 2e kon ik me niet voorstellen dat ik van de 2e wel net zoveel zou kunnen houden als van de 1e en was ik vooral bang de 1e tekort te doen.
Toen de 2e er eenmaal was was dat laatste nog steeds wel een beetje een angst, maar het houden van was geen probleem :). Ook dat tekort doen is vrij snel overgegaan. Vooral als ze ook samen dingen gaan doen, is het best fijn dat je niet alleen van jouw aandacht afhankelijk zijn (staat misschien wat negatiever dan ik bedoel).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_108061804
Dat gevoel heb ik nou ook wel hoor, maar ja, hij moet er maar aan wennen aan zusje:D

En Eva is pas 9 maanden toch. Toen Mex 9 maanden was wilde ik ook absoluut nog niet, de week na z'n eerste verjaardag wilde ik weer zwanger worden.
en dat gevoel komt bij jou misschien wel als ze 2 is,of 3, of wat dan ook......je merkt het echt wanneer je er weer aan toe bent!
  vrijdag 17 februari 2012 @ 08:21:12 #298
35189 Troel
scherp en bot
pi_108069790
Is het trouwens ook zo dat als je er al twee hebt, dat je dan niet bang bent dat je van een derde minder zou houden? Niet dat hier iets in de planning is :') vroeg het me gewoon af :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_108069906
Ik was niet bang dat ik minder van mijn kind zou houden. Had dat gevoel ook niet bij m'n 2e. Maar ik was bang dat ik mijn andere kinderen te kort zou doen, ze zouden toch minder aandacht krijgen. Dat was het enige eigenlijk.
Maar ik probeer ze zoveel mogelijk aandacht te geven als Lucas op bed ligt.

Ik werk zelf niet, dus ze zien mij vaak genoeg (soms heb ik het idee dat ze dat niet altijd leuk vinden haha)
Financieel moeten wij het ook rustig aan doen.
Ik ben nu 5,5 jaar thuis, ons huis hebben we gekocht op 1 loon, we gaan 1 keer per jaar op vakantie in de zomer, uit eten gaan we 1 keer per jaar, soms helemaal niet.
En boodschappen en kleding halen we zo goedkoop mogelijk.
Op dit moment lukt sparen ons niet eens, en daar baal ik wel van. We komen elke maand net rond.
Maar over een aantal jaar wil ik weer gaan werken (in een winkel ofzo) en dan hoop ik dat we het ietsje ruimer hebben.
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_108070172
Er is nooit in me opgekomen dat ik van de derde minder zou gaan houden. Misschien idd juist omdat je bij de tweede meteen gemerkt hebt dat je van alle 2 evenveel kan houden!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')