quote:Dit dus.Op dinsdag 26 oktober 2010 19:19 schreef MouzurX het volgende:
Natuurlijk komen die tegelijk aan; shiiit dat is echt basic natuurkunde.
quote:Op dinsdag 26 oktober 2010 19:14 schreef ylook het volgende:
De beide heren zitten allebei op de universiteit
quote:QFT!Op dinsdag 26 oktober 2010 19:19 schreef MouzurX het volgende:
Natuurlijk komen die tegelijk aan; shiiit dat is echt basic natuurkunde.
quote:Op dinsdag 26 oktober 2010 19:16 schreef Dennis101 het volgende:
Iemand die opgelet heeft bij mythbusters moet dit weten. Daar hebben ze dit ook een keer onderzocht, ik weet alleen de uitkomst niet meer.
quote:Ze beweren dat de afgeschoten kogel gewoon later landt.Op dinsdag 26 oktober 2010 19:22 schreef Wootism het volgende:
Wat beweren die gasten dan? Dat de kogel met dezelfde snelheid weer terugkomt dan dat hij afgeschoten is of zo?
quote:Op dezelfde plek als de oude.Op dinsdag 26 oktober 2010 19:41 schreef mspoez het volgende:
Ohja, lekker laat. Waar zit de editknop in de nieuwe layout?
quote:Dat dacht ik dus ook ja, dat een kogel een soort van eigen lifting maakt met het afgeschoten worden. En dat hij dus een minieme hoeveelheid tijd later zou aankomen.Op woensdag 27 oktober 2010 01:46 schreef Adames het volgende:
In de praktijk heb je vaak ook te maken met draaiing van de kogel, die zorgt voor een opwaartse kracht.
Een weggegooide frisbee landt ook later dan een frisbee die je laat vallen.
Maar een perfect rond balletje zal gewoon precies op hetzelfde moment neerkomen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar het is vooral dit: de vallende kogel zie je naast je vallen waar de geschoten kogel nooit meer ziet (die gaat honderden meters, zo niet kilometers door en voor je gevoel daalt die dus langzamer.![]()
quote:Dat doet hij dus niet. De lift die een kogel creeert door draaien wordt teniet gedaan door het feit dat die lift rond de kogel overal gelijk is. Hij heeft dus effectief 0 lift. Het enige nut van het draaien van de kogel is dat de door de draaiing de kogel niet om z'n lengte-as gaat draaien, en dat de luchtweerstand vermindert wordt waardoor de kogel verder komt. En ook dat is al eens door de mythbusters gedaan door een gladde loop en een getrokken loop te vergelijken door door een aantal papieren wanden te schieten.Op woensdag 27 oktober 2010 02:23 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook ja, dat een kogel een soort van eigen lifting maakt met het afgeschoten worden. En dat hij dus een minieme hoeveelheid tijd later zou aankomen.
quote:Op woensdag 27 oktober 2010 02:31 schreef Iemand91 het volgende:
De kogel die je laat vallen valt het eerst.Een lichtere kogel valt minder snel? Echt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar het is vooral dit: de vallende kogel zie je naast je vallen waar de geschoten kogel nooit meer ziet (die gaat honderden meters, zo niet kilometers door en voor je gevoel daalt die dus langzamer.
quote:`Op woensdag 27 oktober 2010 12:58 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Een lichtere kogel valt minder snel? Echt?
quote:Aangenomen dat g voor beide hetzelfde is. Ik heb zo'n vermoeden dat dat voor een kogel die beweegt in de buurt van de lichtsnelheid niet meer opgaat.Op woensdag 27 oktober 2010 09:46 schreef Haushofer het volgende:
Klopt, schrijf de bewegingsvergelijkingen van beide situaties maar es op en los y(t)=0 op voor beide gevallen
In het verticale geval heb je
ay = -g, vy = -gt, y = -1/2 gt2 + H
ax = 0, vx = 0, x = 0
In het horizontale geval heb je
ay = -g, vy = -gt, y = -1/2 gt2 + H
ax = 0 vx = v0 , x = v0t
Je ziet dat in beide gevallen y(t) = 0 oplossen hetzelfde resultaat geeft.
.
quote:Heb je uberhaupt wel de andere posts in dit topic gelezen?Op woensdag 27 oktober 2010 13:11 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik geloof er geen zak van. Als ik een kogel laat vallen duurt het 3 tiende seconden dat ie op de grond ligt. Als ik een kogel afvuur duurt het wel even voordat de voorwaartse energie niet meer genoeg is tegen de zwaartekracht..dat duurt wel een paar tellen.
quote:De aerodynamische voorwaarde is minder strikt. Symmetrie rond de horizontale as is voldoende.Op dinsdag 26 oktober 2010 19:23 schreef Sm0keZ het volgende:
Zolang het een perfect ronde kogel is zal het lukken, elke andere afwijkende vorm kan stijgen/dalen door verstoorde aerodynamica.
En nee, ik kan het niet onderbouwen
quote:Daarvoor zou je in de geodetenvergelijking alleen de "zwakke veldenlimiet" moeten nemen, en niet meer moeten aannemen dat v<<c zoals je gewoonlijk doet als je Newton uit de algemene relativiteitstheorie wilt verkrijgen. Ik zal als ik tijd heb die berekening es doen, ben zelf ook wel benieuwd wat er uit komtOp woensdag 27 oktober 2010 13:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aangenomen dat g voor beide hetzelfde is. Ik heb zo'n vermoeden dat dat voor een kogel die beweegt in de buurt van de lichtsnelheid niet meer opgaat.
quote:Dit is geen kwestie van geloof, maar van wetenschap.Op woensdag 27 oktober 2010 13:11 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik geloof er geen zak van. Als ik een kogel laat vallen duurt het 3 tiende seconden dat ie op de grond ligt. Als ik een kogel afvuur duurt het wel even voordat de voorwaartse energie niet meer genoeg is tegen de zwaartekracht..dat duurt wel een paar tellen.
quote:Dat geldt alleen als je de aerodynamische krachten verwaarloost.Op woensdag 27 oktober 2010 16:53 schreef rijsttafel het volgende:
Er zijn in je model geen krachten die de x- en y-beweging met elkaar koppelen, dus je kunt de beweging oplossen voor de valrichting zonder naar de horizontale richting te kijken.
Conclusie: Het vallen duurt even lang.
quote:Als je aerodynamische krachten mee wilt nemen, moet je veel meer gegevens hebben, zoals de vorm van de kogel en waarschijnlijk ook hoe snel hij ronddraait. Dan zou het inderdaad kunnen dat de afgeschoten kogel er langer over doet, al vraag ik me af of het gek veel verschil gaat maken.Op woensdag 27 oktober 2010 16:55 schreef Westerling het volgende:
[..]
Dat geldt alleen als je de aerodynamische krachten verwaarloost.
En als je dat doet, is het inderdaad wel verschrikkelijk duidelijk dat het even lang duurt.
quote:Dan heb je inderdaad meer gegevens nodig. En dr is ook weinig algemeens over te zeggen denk ik. Het zal allemaal afhangen van het aangrijpingspunt van de aerodynamische kracht, of die voor of achter het zwaartepunt ligt. In het ene geval ontstaat een positieve invalshoek waardoor positieve lift gegenereert wordt en in het andere geval een negatieve hoek en lift.Op woensdag 27 oktober 2010 16:58 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Als je aerodynamische krachten mee wilt nemen, moet je veel meer gegevens hebben, zoals de vorm van de kogel en waarschijnlijk ook hoe snel hij ronddraait. Dan zou het inderdaad kunnen dat de afgeschoten kogel er langer over doet, al vraag ik me af of het gek veel verschil gaat maken.
quote:Zou kunnen. Ligt aan het gewicht en de hoogte van laten vallen. Valversnelling wordt immers niet beïnvloed door massa, maar maximale valsnelheid wel. Als de kogel dus zijn maximale snelheid haalt voor hij de grond raakt dan valt de zwaardere kogel eerst.Op woensdag 27 oktober 2010 12:58 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Een lichtere kogel valt minder snel? Echt?
quote:Ten eerste gebruik je een in tweede instantie een tangens waar je een sinus hoort te gebruiken. Maar dat lost het probleem niet op zie ik.Op woensdag 27 oktober 2010 16:55 schreef scalefactor het volgende:
De weggeschoten kogel landt later:
Je hebt kogel A zonder horizontale snelheid en kogel B met een horizontale snelheid.
Stel er is een moment dat elke kogel een verticale snelheid heeft van 1 m/s, en dat kogel B op dat moment een horizontale snelheid heeft van 10 m/s. De totale snelheid van kogel B is dan 10.05 m/s. De hoek t.o.v. de horizontaal is arctan(1/10) = 5.7 graden.
Nu kijken we naar de wrijvingskracht. Die is evenredig met de snelheid in het kwadraat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation
Dus de wrijvingskracht op kogel B is (10.05)^2 = 101 x zo groot als op kogel A. We gaan uit van relatieve getallen dus zeg dat de wrijvingskracht op A 1 is (verticaal omhoog) en die op B 101 (schuin omhoog). Deze laatste kun je splitsen in een horizontale en een verticale component. De verticale component is 101*tan(5.7)=10.1, ruim 10x zo groot als de verticale wrijvingskracht op A. Met de zwaartekracht erbij ondervindt B dus een lagere valversnelling en zal later de grond raken.
QED
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |