abonnement Unibet Coolblue
pi_87983552
Vandaar dat niemand meer postte :D

Alles over:
Indonesie

Voorgaande delen:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7

Laatste:
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 16:14 schreef jack4ya het volgende:
Merapi is uitgebarsten!
Merapi uitgebarst op 26 okt 2010
Tsunami treft Sumatra op 25 okt 2010
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:22:17 #2
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87983845
Met Merapi zit nog 2 jaar tussen mijn beklimming en uitbarsting. In mei was ik op Pacaya (Guatemala) die een week later uitbarstte.

Die regio is denk ik het mooiste wat in Indonesie heb gezien.
reset
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:54:46 #3
62913 Blik
The one and Only!
pi_87988311
Pacaya ben ik ook geweest, was wel bizar om te horen dat die toen utgebarsten was. Merapi alleen zien liggen.

Ben benieuwd of die ook zo heftig gaat uitbarsten als ze denken. Een vriend van mij zit nu overigens op Bali, ben benieuwd of die daar last van gaat krijgen.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:07:56 #4
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87988851
Dan denk je ach Bali is toch best ver weg? Maar die vulkanen hebben echt een enorme potentie!
reset
pi_88007222
TerugVindPacar.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_88091132
En gelijk maar even mijn pano van(af) de Bromo :

The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 4 december 2010 @ 15:00:09 #7
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_89517552
Terug in NL.
pi_90844889
Wat is het lekker rustig hier!

Ik ga in september/oktober weer naar Indonesië, op familiebezoek. We gaan in totaal drie weken en willen beginnen en eindigen bij familie. We zitten er sterk aan te denken om een vlucht te boeken naar Vietnam (de lonely planet hebben we zelfs al gekocht), maar misschien kan iemand ons op andere gedachten brengen? Sumatra hebben we allebei al meerdere keren gezien, mijn man 'kotst' op Bali en mij maakt het allemaal niet uit ;-) Dus: tips?
  dinsdag 4 januari 2011 @ 22:38:23 #9
62913 Blik
The one and Only!
pi_90859999
2 weken Vietnam is echt te kort, alleen voor Hanoi en omgeving heb je eigenlijk al anderhalve week nodig.

Zijn er geen andere eilanden die je kunt bezoeken zoals Sulawesi (vond ik echt geweldig met de begrafenisceremonies en duiken op de Bunaken), Lombok, kleine Sunda-eilanden, Kalimantan, Irian Jaya?
pi_90860112
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 22:38 schreef Blik het volgende:
2 weken Vietnam is echt te kort, alleen voor Hanoi en omgeving heb je eigenlijk al anderhalve week nodig.

Zijn er geen andere eilanden die je kunt bezoeken zoals Sulawesi (vond ik echt geweldig met de begrafenisceremonies en duiken op de Bunaken), Lombok, kleine Sunda-eilanden, Kalimantan, Irian Jaya?
Je hoeft natuurlijk niet alles tegelijk te doen. Als het familiebezoek bent kan ik me voorstellen dat je vaker gaat en dat je nog een keer de kans krijgt om meer van het land te zien. Dat doen ze in feite zo te horen ook met Indonesië.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 22:51:13 #11
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_90860697
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 18:16 schreef Beije het volgende:
Wat is het lekker rustig hier!

Ik ga in september/oktober weer naar Indonesië, op familiebezoek. We gaan in totaal drie weken en willen beginnen en eindigen bij familie. We zitten er sterk aan te denken om een vlucht te boeken naar Vietnam (de lonely planet hebben we zelfs al gekocht), maar misschien kan iemand ons op andere gedachten brengen? Sumatra hebben we allebei al meerdere keren gezien, mijn man 'kotst' op Bali en mij maakt het allemaal niet uit ;-) Dus: tips?
Als je toch wilt beginnen en eindigen in Indonesië, dan zou ik die tijd gebruiken om door Java te trekken, mooi tijdsbestek en zelfs als je er al veel van hebt gezien zijn er nog altijd nieuwe stekken of plekken die je nog eens wilt zien. Ik zou de rest van mijn leven wel naar Java op vakantie kunnen gaan, zo'n diversiteit.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_90869130
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 22:51 schreef elcastel het volgende:

[..]

Als je toch wilt beginnen en eindigen in Indonesië, dan zou ik die tijd gebruiken om door Java te trekken, mooi tijdsbestek en zelfs als je er al veel van hebt gezien zijn er nog altijd nieuwe stekken of plekken die je nog eens wilt zien. Ik zou de rest van mijn leven wel naar Java op vakantie kunnen gaan, zo'n diversiteit.
Wat zou ik dan persé moeten zien op Java? Ik ben er nog nooit geweest, maar mijn man wel.

quote:
Je hoeft natuurlijk niet alles tegelijk te doen. Als het familiebezoek bent kan ik me voorstellen dat je vaker gaat en dat je nog een keer de kans krijgt om meer van het land te zien. Dat doen ze in feite zo te horen ook met Indonesië.
Ik hoef ook zeker niet alles tegelijk te zien. Het is de bedoeling om ongeveer 1 keer per 2 jaar naar Indonesië te gaan. Maar omdat we ook niet alleen maar Indonesië willen zien en dan toch in Azië zijn hadden we bedacht om ook andere landen te bekijken. Al ben ik wel gek op Indonesië hoor. Ik voel me er helemaal thuis, ook al kom ik er niet vandaan en heb ik er ook geen roots ;-)
pi_90869140
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 22:38 schreef Blik het volgende:
2 weken Vietnam is echt te kort, alleen voor Hanoi en omgeving heb je eigenlijk al anderhalve week nodig.

Zijn er geen andere eilanden die je kunt bezoeken zoals Sulawesi (vond ik echt geweldig met de begrafenisceremonies en duiken op de Bunaken), Lombok, kleine Sunda-eilanden, Kalimantan, Irian Jaya?
We hebben niet de intentie om heel Vietnam te gaan bekijken in 1,5 week. We willen 'gewoon' een mooie plek uitzoeken en daar wat rondreizen.
pi_90871448
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 08:27 schreef Beije het volgende:

[..]

Wat zou ik dan persé moeten zien op Java? Ik ben er nog nooit geweest, maar mijn man wel.

[..]

Ik hoef ook zeker niet alles tegelijk te zien. Het is de bedoeling om ongeveer 1 keer per 2 jaar naar Indonesië te gaan. Maar omdat we ook niet alleen maar Indonesië willen zien en dan toch in Azië zijn hadden we bedacht om ook andere landen te bekijken. Al ben ik wel gek op Indonesië hoor. Ik voel me er helemaal thuis, ook al kom ik er niet vandaan en heb ik er ook geen roots ;-)
Bogor, Cisurua, Yogyakarta, Prambanan, Borobodur, Merapi, Bromo, Kawa Ijen.
Dat was ons rijtje, en alles was me even lief. Java is werkelijk fantastisch!
Divers, van vulkanen, tot oerwouden, van meren tot stranden. Lekker eten, en heel vriendelijk. Authentiek!
Daar kan je weken mee vullen!

Begrijp me goed, Vietnam vonden we ook fantastisch, maar als je in Indonesie begint en eindigt, zou ik het lekker bij Indonesie houden, en dan Vietnam een keer op eigen reis doen.
We hebben (wel beetje doorwerken) van Hanoi naar Saigon in 2 weken gedaan, het kan dus wel.
pi_90879149
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 08:27 schreef Beije het volgende:

Wat zou ik dan persé moeten zien op Java? Ik ben er nog nooit geweest, maar mijn man wel.

Ik zou zeker een bezoekje brengen aan Solo en de omliggende tempels Candi Ceto en Candi Sukuh.

Vrij rustig daar en onbeschrijfelijke mooie uitzichten over theevelden en heel Oostelijk Java.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
pi_90883766
Goed, ik ga dus even kijken of ik een mooi boekje over Java op de kop kan tikken. Dan even inlezen en de meneer overhalen :) Bedankt voor de tips! Nog meer zijn welkom natuurlijk!
  woensdag 5 januari 2011 @ 23:39:04 #17
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_90912955
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 08:27 schreef Beije het volgende:
Wat zou ik dan persé moeten zien op Java? Ik ben er nog nooit geweest, maar mijn man wel.
De standaard dingetjes zijn al hoogtepunten, al heb je ze al talloze malen op een foto gezien. Denk aan de Borobudor, de Prambanan, de Bromo. Als je van cultuur houdt, pak dan bijvoorbeeld een trein van Jakarta naar Yogya of Surabaya en geniet van wat je allemaal ziet, het uitzicht is adembenemend en vanuit een stoel is het een heel ontspannen manier van beleven. Je kunt de reis ook in delen maken, stap op diverse plaatsen uit, blijf er een dag of 2-3 en beleef de regio. Het verloop van cultuur is groot tussen West en Oost-Java.
quote:
Ik hoef ook zeker niet alles tegelijk te zien. Het is de bedoeling om ongeveer 1 keer per 2 jaar naar Indonesië te gaan. Maar omdat we ook niet alleen maar Indonesië willen zien en dan toch in Azië zijn hadden we bedacht om ook andere landen te bekijken. Al ben ik wel gek op Indonesië hoor. Ik voel me er helemaal thuis, ook al kom ik er niet vandaan en heb ik er ook geen roots ;-)
Ik vind het tijdsbestek wat kort om er een ander land bij te betrekken. Pak dat andere land een andere keer. Ik heb mijn afgelopen vakantie (een maand) soms dagen doorgebracht met alleen maar het kopen van bijvoorbeeld postkaarten. Ik stap dan niet in een taxi, maar ben gaan lopen (in de 'smerige' stad Surabaya). Praten met locals, genieten van de verschillen, gewone dingen doen in een totaal andere omgeving, de aangename verrassingen die je met gewone dingen tegenkomt. Zelfs boodschappen doen in een supermarkt is leuk. Stel je open en je krijgt het dubbe terug. Je leert ook veel over jezelf als je je zo laat vallen in het vreemde.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 5 januari 2011 @ 23:41:20 #18
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_90913084
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 13:47 schreef Jdw het volgende:
Ik zou zeker een bezoekje brengen aan Solo en de omliggende tempels Candi Ceto en Candi Sukuh.

Vrij rustig daar en onbeschrijfelijke mooie uitzichten over theevelden en heel Oostelijk Java.
Ik vond ook Malang een heerlijke stad. Het is echt heel leuk dat elke stad totaal anders is en je toch een bepaalde kennis opdoet die elders weer van pas komt. Ik heb zoveel dingen niet gezien omdat ik juist overal genoot van het gewone, ik ben dan ook een echte cultuur-vreter. En verder .... wat jack4ya zegt !

Beije, als je vragen hebt, ik kan er uren over praten en houdt dit topic altijd in de gaten, gooi er maar in wat je wilt weten.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_90932244
Heeft er al iemand ervaring met de nieuwe lijndienst Amsterdam-Jakarta met Garuda? Is het wat of niet? Het schijnt wel aardig verbeterd te zijn.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_90932547
Ik begrijp dat het op Bali makkelijk is om een brommer te huren. Hoe is dat op Java? Ook geen probleem?

En als je 's middags de Bromo op gaat met je brommertje, heb je dan ook nog een leuk uitzicht of valt dat vies tegen en moet je er echt met de zonsopkomst zijn?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_90933786
Volgens mij heb ik gisteren mijn man zo ver gekregen om lekker naar Java te gaan in plaats van Vietnam. Vietnam gaan we gewoon volgend jaar doen tijdens een aparte vakantie van 3 weken. 1,5 week is ook wel wat kort.

Mijn schoonzus komt uit Bandung en ik geloof dat we er niet onderuit komen om daar dan ook langs te gaan. Wat is dan een goede route om te doen in een week of 1,5 a 2?

Elcastel, ben jij al eens in Bandung geweest?
pi_90935601
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 15:25 schreef Beije het volgende:

Elcastel, ben jij al eens in Bandung geweest?
Ja, Bandung. Is dat wat om een dagje te blijven? Je komt er toch langs als je van Jakarta naar Yogja gaat. Of kun je beter in één keer door met de trein?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_90935932
http://wikitravel.org/en/Bandung

Mt. Tangkuban Perahu is nice :)
Zkr de moeite waard om een dagje te blijven. Ook veel shopping outlets ;)
We fear that which we cannot see
pi_90936619
Ik zit nog te twijfelen om op Jakarta of op Bandung te vliegen. Als we naar Bandung gaan moeten we denk ik ook een nachtje bij de familie blijven. Nou ja, moeten... maar als je in Indonesië bent geweest ken je de gastvrijheid en ik wil die mensen ook niet teleurstellen. Al is het natuurlijk hartstikke gaaf om tussen de locals te zitten.

Goh, ik krijg nú al de reiskriebels. Dan te bedenken dat we pas in september gaan, haha.
pi_90943273
quote:
5s.gif Op donderdag 6 januari 2011 14:53 schreef Hallojo het volgende:
Ik begrijp dat het op Bali makkelijk is om een brommer te huren. Hoe is dat op Java? Ook geen probleem?

En als je 's middags de Bromo op gaat met je brommertje, heb je dan ook nog een leuk uitzicht of valt dat vies tegen en moet je er echt met de zonsopkomst zijn?
Weet ik niet precies. Als je de outpost wilt bezoeken van de Bromo, ben je naar mijn weten gewezen op de 4x4's die daar staan/rijden. Ik heb wel eens een verhaal gelezen van mensen die het (uit zuinigheid) te voet probeerden te bereiken en daar werd je al lezende niet bepaald vrolijk van.

Ik weet niet welk punt je wilt bezoeken, maar de outpost waar je al de foto's van ziet is te bereiken via een onverharde weg vol gaten en kuilen. De weg naar de Tengger vlakte zelf is van hetzelfde laken ....

quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 14:46 schreef Hallojo het volgende:
Heeft er al iemand ervaring met de nieuwe lijndienst Amsterdam-Jakarta met Garuda? Is het wat of niet? Het schijnt wel aardig verbeterd te zijn.
Ik heb geen idee, mijn vriendin heb ik net laten vliegen met Garuda over een binnenalndse vlucht (geboekt via KLM) en daar gaat een staartje aan komen, vreselijk slecht behandeld, ik heb op dit moment geen goed woord over Garuda (en de KLM).

Het zal vast meevallen, ik hoor wel goeie verhalen over Cathay en Malaysia (deze heb ik zelf ook ervaren).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_90943486
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 15:25 schreef Beije het volgende:
Volgens mij heb ik gisteren mijn man zo ver gekregen om lekker naar Java te gaan in plaats van Vietnam. Vietnam gaan we gewoon volgend jaar doen tijdens een aparte vakantie van 3 weken. 1,5 week is ook wel wat kort.

Mijn schoonzus komt uit Bandung en ik geloof dat we er niet onderuit komen om daar dan ook langs te gaan. Wat is dan een goede route om te doen in een week of 1,5 a 2?

Elcastel, ben jij al eens in Bandung geweest?
Nee, maar Bandung is het meest Westelijke wat me nog wel trekt, Jakarta hoef ik niet te zien, dat is gevoelsmatig. Er zit een verschil tussen Sundanezen (West) en Javanen (Midden/Oost Java), ik heb voornamelijk met de laatste ploeg te maken gehad. Ik ben in een maand vooral in Surabaya geweest, en dan een paar dagen Yogya, Batu, Malang en Kuta (Bali).

De route die ik zou rijden als ik jullie was :
Jakarta-Bandung (blijf een dag of wat)

Bandung-Semarang (dit is wel een pittig stukje denk ik, blijf je een dagje in Semarang)

Semarang-Yogya (in Yogya blijf je een dag of 4, want daarvandaan bezoek je Borobudor, Prambanan, Yogya zelf heeft de Malioboro en Taman Sari (zoek maar op, Yogya is beroemd)).

Solo ligt vlakbij Yogya, dan door naar Malang en dan naar Probolinggo (Bromo).

Ik noem maar wat hoor. Ik zou me focussen op Jakarta-Bandung (daar moet je even bij familie blijven), dan naar Yogya, Solo en uiteindelijk de Bromo.

Als je 2 weken hebt zou ik 2 dagen Bandung doen (puur vanwege familie), 4-5 dagen Yogya, 2-3 dagen Solo (Surakarta), 1-2 dagen Malang en dan de Bromo (voor het bezoek van de Bromo zou ik 2 dagen aanhouden, je hebt trips die je 's nachts naar de outpost brengen voor zonsopkomst, daarna rij je door naar de Tengger vlakte en dan ben je de rest van de dag wel bezig met je onderkaak weer optillen zo mooi.
De overige dagen heb ik aangehouden voor het reizen, je legt best afstanden af, ik heb alleen de trein gehad van Surabaya naar Yogya, die rit duurt netto 5 uur. Heb je extra dagen dan zou ik ze doorbrengen in Yogya of Solo.

Als je de tijd hebt zoeken op reisverlsagen en flink Googlen op de locaties, als je er eenmaal bent is het nogsteeds nieuw, het is niet zo dat je het met een plaatje en verhaaltje wel hebt gezien. Zorg voor een flexibele bepakking, geen 100 tasjes bijvoorbeeld, denk praktisch : hygienische handcreme, vochtige doekjes (kun je gewoon in de Superaya's kopen daar). Je wordt vies van de warmte en het dicht op elkaar zitten, douchen doe je in het hotel, je update je gewoon elke dag even.
;).
Nou ja, we hebben het er nog wel over ja ?
:).

[ Bericht 46% gewijzigd door elcastel op 06-01-2011 19:01:54 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_90944351
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 16:04 schreef Hallojo het volgende:
Ja, Bandung. Is dat wat om een dagje te blijven? Je komt er toch langs als je van Jakarta naar Yogja gaat. Of kun je beter in één keer door met de trein?
Bandung noem ik alleen vanwege de familie van Beije. Ik zou me focussen op Yogya en Solo (eventueel Malang), je raakt toch niet uitgekeken. Ik noem deze plaatsen omdat ze een goeie basis zijn voor de toeristische hoogtepunten, deze steden zijn plekken waar ik veel goeds over heb gehoord.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_90944519
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 16:24 schreef Beije het volgende:
Goh, ik krijg nú al de reiskriebels. Dan te bedenken dat we pas in september gaan, haha.
Geloof me, er is gruwelijk veel reisinfo te vinden en de voorpret wordt alleen maar groter. Eenmaal daar merk je dat je slechts wat snippers hebt gelezen; ik vond Java heeeeel divers en heb er vele uren gewoon langs de weg zitten kijken naar het dagelijkse leven, als je geluk hebt (en er voor open staat, dat ruiken ze) spreek je oudere Javanen en spreek je Oud-Hollands met ze, ze spreken het graag en zijn over het algemeen zeer gastvrij op Java. Dat is tevens je grootste valkuil : degene die misbruik maakt van je toegankelijkheid herken je amper omdat je je zo thuis voelt. Blijf altijd je verstand houden, het is een arm land.

Reizen door de stad kun je overal prima doen met een taxi als je veiligheid kiest, als je ergens een dag of wat blijft snap je het leven al snel en pak je ander vervoer, een Becak is een must !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_90944848
Overigens moet je vooral zorgen dat je een beetje leert hoe dingen werken daar, plannen kan moeilijk zijn, de weg tussen Semarang en Yogya ligt een beetje in puin momenteel door modderstromen die zijn ontstaan na de uitbarsting van de Merapi. Goeie kans dat het dan allang weer ok is, maar misschien barst er in de tussentijd weer iets uit. De wegen repareren ze wel, maar het land is onstuimig hè ... De Bromo is momenteel ook niet wat het in oktober was, ook uitgebarsten ... Echter de Bromo is van een dergelijk economisch belang (toerisme) dat dat snel weer goed zit.

Het leuke aan de treinreis die ik maakte is dat je heerlijk kunt dromen van de fantastische sawa's, de prachtige vulkanische pieken en vooral het dagelijks leven. Je ziet ook veel krotten naast de spoorlijn, maar dat went snel en is niet triest, ik heb op Java veel blijere straatarme mensen gezien dan dat ik ze hier rijk zie. Maar je komt echt van alles tegen, een beetje stevig in je schoenen staan kan geen kwaad.

Lees in de reisverslagen hoe het afdingen werkt (nee het is niet erg om van een 1 euro naar 50 cent te gaan bij een arme verkoper), niet afdingen is eigenlijk gewoon arrogant en verziekt de economie. Verder ben je gewoon een lopende geldzak, verdeel je geld op goeie plekken en PIN niet al je geld in ene, in elke stad wemelt het van de ATM's (PIN). Ook als mensen aardig zijn op je hoede blijven en vooral veel lachen en opletten wat je betaalt en aan wie. Het is niet eng, gewoon wat regeltjes aanhouden, ze moeten het van jou hebben ....
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_90948278
Ik snap niet dat iedereen zo lyrisch is over Yogjakarta :? het is een grote tourist trap.
De Prambanan en Borobodur zijn ook ook uitstekend vanuit Solo te bezoeken waar het veel aangenamer vertoeven is, minder druk, minder toeristen, het kraton is er mooier en de Javaanse cultuur is er "echter" dan in Yogja.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
pi_90949469
elcastel, ik word helemaal gelukkig van je posts! Dank je wel! Ik ga je reisplanning eens even goed bekijken!

Dit gaat de derde keer Indonesië worden. De vorige 2 keren ben ik op Sumatra (en Batam vanwege familie) geweest. Danau Toba, Medan (lelijke stad, wel prachtige moskee), Berastagi, Bukit Lawang en het mooiste van alles was Pulau Weh, Aceh. Prachtige stranden, supermooi snorkelen en duiken vooral erg relaxed! In Medan hebben we trouwens bij toeval een rondleiding gehad van een Indonesische man die Nederlands sprak! We waren daar een toeristische attractie met onze blanke huid en hij kwam ons verlossen van hordes kinderen. Hij deed erg zijn best en liep al kretek rokend rond :)

Ik kijk er erg naar uit om Java te gaan verkennen! Ervaring met de ontzettend lieve mensen in Indonesië heb ik al, daarom ga ik nu ook weer voor de derde keer. Wát een prachtig land! Aan de armoede moest ik de eerste keer wel een paar dagen wennen trouwens, maar dat ligt vast aan mijn vrouwelijke hormonen haha.
pi_90951193
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:21 schreef Jdw het volgende:
Ik snap niet dat iedereen zo lyrisch is over Yogjakarta :? het is een grote tourist trap.
De Prambanan en Borobodur zijn ook ook uitstekend vanuit Solo te bezoeken waar het veel aangenamer vertoeven is, minder druk, minder toeristen, het kraton is er mooier en de Javaanse cultuur is er "echter" dan in Yogja.
Ik ben het gewoon helemaal met je eens hoor, ik noem Yogya zo nadrukkelijk omdat het denk ik wat makkelijker is voor de toerist die (nog) niet zo bekend is met Indonesië.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_90951324
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:46 schreef Beije het volgende:
elcastel, ik word helemaal gelukkig van je posts! Dank je wel! Ik ga je reisplanning eens even goed bekijken!
Terima Kasih.
:).
quote:
Dit gaat de derde keer Indonesië worden. De vorige 2 keren ben ik op Sumatra (en Batam vanwege familie) geweest. Danau Toba, Medan (lelijke stad, wel prachtige moskee), Berastagi, Bukit Lawang en het mooiste van alles was Pulau Weh, Aceh. Prachtige stranden, supermooi snorkelen en duiken vooral erg relaxed! In Medan hebben we trouwens bij toeval een rondleiding gehad van een Indonesische man die Nederlands sprak! We waren daar een toeristische attractie met onze blanke huid en hij kwam ons verlossen van hordes kinderen. Hij deed erg zijn best en liep al kretek rokend rond :)

Ik kijk er erg naar uit om Java te gaan verkennen! Ervaring met de ontzettend lieve mensen in Indonesië heb ik al, daarom ga ik nu ook weer voor de derde keer. Wát een prachtig land! Aan de armoede moest ik de eerste keer wel een paar dagen wennen trouwens, maar dat ligt vast aan mijn vrouwelijke hormonen haha.
Oooowwwww, zit ik weer niet op te letten, ik wist niet dat je Indo al redelijk (wellicht beter dan mij) kunt inschatten. Sla Yogya maar over dan en pak meer van Solo en of Malang.
:D.
Kijk gewoon lekker wat je doet, past goed bij het land.
;).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 6 januari 2011 @ 22:46:55 #34
62913 Blik
The one and Only!
pi_90956498
Met alle respect voor al de meningen hierboven, Java is heel mooi vanwege de highlights die al beschreven zijn. Je moet er een keer naartoe zijn gegaan om de highlights gezien te hebben maar ik zou er niet snel nog een keer naartoe gaan. Vond het het minst interessante eiland van de eilanden waar ik ben geweest.
pi_90958852
quote:
7s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:20 schreef elcastel het volgende:

[..]

Terima Kasih.
:)
Of zoals een ik een knauwende Yank hoorde: Tureamakoaaaasy!
(Ik bleef het de he-le vakantie er mee in me hoofd zitten...)
pi_90964553
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 22:46 schreef Blik het volgende:
Met alle respect voor al de meningen hierboven, Java is heel mooi vanwege de highlights die al beschreven zijn. Je moet er een keer naartoe zijn gegaan om de highlights gezien te hebben maar ik zou er niet snel nog een keer naartoe gaan. Vond het het minst interessante eiland van de eilanden waar ik ben geweest.
Dat kan je natuurlijk niet zeggen zonder gezegd te hebben welke eilanden je dan wél interessant vond :)
pi_90964560
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 23:32 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Of zoals een ik een knauwende Yank hoorde: Tureamakoaaaasy!
(Ik bleef het de he-le vakantie er mee in me hoofd zitten...)
Of zoals ik Floortje Dessing eens op tv hoorde zeggen: Sééélaaaamat Maaaaakan :)
pi_90967123
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 22:46 schreef Blik het volgende:
Met alle respect voor al de meningen hierboven, Java is heel mooi vanwege de highlights die al beschreven zijn. Je moet er een keer naartoe zijn gegaan om de highlights gezien te hebben maar ik zou er niet snel nog een keer naartoe gaan. Vond het het minst interessante eiland van de eilanden waar ik ben geweest.
Als je het hebt over natuur dan klopt het dat er op andere eilanden meer te zien is. Wat cultuur betreft denk ik dat Java bij uitstek het meest interessante eiland is. Erg veel overblijfselen van de hindoeistische en boedhistische cultuur, verschillende sultanaten en natuurlijk nog vele architectuur uit de koloniale periode. Als je iets dieper gaat dat de zogenoemde highlights dan is Java reuze interessant :)

Het enige wat qua cultuur net zo interessant was voor mij waren de Banda eilanden omdat je daar nog een goed beeld kan krijgen van hou het er in de koloniale periode aan toe is gegaan. Maar ja dat is dan weer niet voor iedereen weggelegd om daar te belanden :D
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:28:45 #39
62913 Blik
The one and Only!
pi_90967221
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 08:02 schreef Beije het volgende:

[..]

Dat kan je natuurlijk niet zeggen zonder gezegd te hebben welke eilanden je dan wél interessant vond :)
Sulawesi vond ik echt fantastisch, met als goede tweede Sumatra.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:35:01 #40
62913 Blik
The one and Only!
pi_90967406
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:25 schreef Jdw het volgende:

[..]

Als je het hebt over natuur dan klopt het dat er op andere eilanden meer te zien is. Wat cultuur betreft denk ik dat Java bij uitstek het meest interessante eiland is. Erg veel overblijfselen van de hindoeistische en boedhistische cultuur, verschillende sultanaten en natuurlijk nog vele architectuur uit de koloniale periode. Als je iets dieper gaat dat de zogenoemde highlights dan is Java reuze interessant :)
Klopt natuurlijk ook. Daarom zeg ik ook dat je er wel geweest moet zijn, er is gewoon erg veel te zien. Java heeft ook verreweg de langste geschiedenis samen met de VOC, de meeste rijkdom, meeste tempels, etc. Maar het is wel compleet gemaakt voor massa-toerisme en daar moet je ook een beetje van houden, om in een rij langs alle hoogtepunten te lopen.

Er zijn qua cultuur ook andere plekken die net zo interessant, en een stuk bijzonderder zijn. Bijv. de begrafenis-cultuur op Sulawesi, of de indianenstammen op Irian Jaya. En dat zou net de plekken waar je als toerist niet zo snel komt
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:44:48 #41
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_90969840
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:35 schreef Blik het volgende:
Klopt natuurlijk ook. Daarom zeg ik ook dat je er wel geweest moet zijn, er is gewoon erg veel te zien. Java heeft ook verreweg de langste geschiedenis samen met de VOC, de meeste rijkdom, meeste tempels, etc. Maar het is wel compleet gemaakt voor massa-toerisme en daar moet je ook een beetje van houden, om in een rij langs alle hoogtepunten te lopen.

Er zijn qua cultuur ook andere plekken die net zo interessant, en een stuk bijzonderder zijn. Bijv. de begrafenis-cultuur op Sulawesi, of de indianenstammen op Irian Jaya. En dat zou net de plekken waar je als toerist niet zo snel komt
Ik wil je zeker niet tegen spreken hoor, want ik ben nog niet zo ervaren met de andere eilanden, ik weet er het een en ander over omdat ik er veel bij mijn schoonouders over praat (Maluku, Sulawesi). Java is erg overbevolkt, maar er zijn nog zoveel plekken die de toerist niet of nauwelijks kent daar.

Mijn vriendin heeft me meegenomen naar Madakaripura, de hoogste waterval van Indonesië (naar wat ik heb gelezen), komt een enkele toerist, staat niet in mijn Lonely Planet en is gewoon een heel puur stuk tropisch regenwoud. Het zit ook vlakbij de Bromo en Probolinggo, er rijden zat mensen langs zou je zeggen.

En zo heb ik meer plekken gezien op Java, mijn rent-a-car reed verkeerd van Yogya naar de Borobudor. Een standaard toerist zou er de balen van hebben, ik vond het een prachtrit, tussen de sawa'sdat wel, het is geen ongerepte natuur. Ik heb hem meerdere malen gevraagd te stoppen om een peuk te roken, dat was meer omdat ik dan een local kon aanspreken.

Je hebt toeristen en toeristen natuurlijk, hetis wat je er zelf van maakt. Ik zou nooit met een groepsreis meewillen, maar je ziet wel weer alles. Ik vind ongerept mooi, maar vind het ook lekker om een normale douche te hebben soms. En zo zijn er tal van dingen. Ik noemde Java omdat ik er erg van heb genoten en het volgens mij nog divers genoeg is, rijk aan cultuur maar ook mooie cultuur kent.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 11:47:37 #42
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_90969984
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:35 schreef Blik het volgende:
Er zijn qua cultuur ook andere plekken die net zo interessant, en een stuk bijzonderder zijn. Bijv. de begrafenis-cultuur op Sulawesi, of de indianenstammen op Irian Jaya. En dat zou net de plekken waar je als toerist niet zo snel komt
Nogmaals ik ga je niet tegenspreken, maar de begrafeniscultuur is nou net iets waar je veel over leest op reis-forums en reisverslagen. Is echt een hot-item op dit moment, ik kan niet oordelen over wat je hebt gezien, maar ook dat is op bepaalde locatie's (!!) al een toeristisch ding geworden. En zo gaat het tegenwoordig, wat interessant is wordt steeds meer bezocht en minder authentiek.

Ik denk dat Irian Jaya wat dat aangaat nog redelijk ver achterligt, al liep mijn vader daar al in 1959 rond.
;).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 14:21:20 #43
62913 Blik
The one and Only!
pi_90976232
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:47 schreef elcastel het volgende:

[..]

Nogmaals ik ga je niet tegenspreken, maar de begrafeniscultuur is nou net iets waar je veel over leest op reis-forums en reisverslagen. Is echt een hot-item op dit moment, ik kan niet oordelen over wat je hebt gezien, maar ook dat is op bepaalde locatie's (!!) al een toeristisch ding geworden. En zo gaat het tegenwoordig, wat interessant is wordt steeds meer bezocht en minder authentiek.

Ik denk dat Irian Jaya wat dat aangaat nog redelijk ver achterligt, al liep mijn vader daar al in 1959 rond.
;).
Ik ben in het hoogseizoen in Sulawesi geweest, en ik overdrijf niet door te zeggen dat er op de begrafenis waar wij waren hooguit 20 toeristen te zien waren over de hele dag. In het belangrijkste dorpje Rantepao (waar alle toeristen slapen), kom je ook maar bar weinig toeristen tegen. Je leest er misschien de laatste tijd wat meer over omdat het populairder wordt, maar het is echt nog wel een bijzonder plekje wat niet overspoelt wordt door duizenden toeristen.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 21:44:25 #44
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_91042635
In februari ga ik de volgende trip maken:

Amsterdam-Jakarta met Garuda Indonesia
Aankomst Jakarta
Jakarta
Jakarta
Jakarta-Bandung
Bandung-Yogjakarta
Yogjakarta
Yogjakarta
Yogjakarta-Probolinggo
Probolinggo-Kalibaru
Kalibaru-Lovina Beach
Lovina Beach-Candidasa
Candidasa-Kuta (Lombok)
Kuta
Kuta-Senaru
Senaru
Senaru-Sengigi
Sengigi-Kuta (Bali)
Kuta
Kuta
Kuta-Amsterdam
Aankomst Amsterdam

Ik denk dat we het wel naar ons zin gaan hebben :)
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 21:57:01 #45
62913 Blik
The one and Only!
pi_91043210
Waarom zoveel in Kuta?
  zaterdag 8 januari 2011 @ 22:12:47 #46
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_91044040
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 21:57 schreef Blik het volgende:
Waarom zoveel in Kuta?
Eerste Kuta is Lombok he. Tweede Kuta is op Bali. Om nog even te feesten en bij te slapen.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  woensdag 12 januari 2011 @ 21:54:17 #47
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_91236204
Zeg Indahnesia, ik lees net op je website dat de Bromo eind december is uitgebarsten. Nu ga ik over een paar weken die kant op. Hoe is het nu in Probolinggo?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_91852775
En ik hoor net dat mijn meisje ook vrij heeft in 2012 om naar Indonesië te gaan! *O*
We kunnen (jammer maar helaas ivm de bouwvak) maar 19 dagen gaan dus we gaan eens lekker kijken, plannen en de vorige topics doorlezen! :Y

Verkapte tvp ist eigenlijks :@
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  dinsdag 25 januari 2011 @ 18:43:14 #49
62913 Blik
The one and Only!
pi_91858805
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 16:25 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
En ik hoor net dat mijn meisje ook vrij heeft in 2012 om naar Indonesië te gaan! *O*
We kunnen (jammer maar helaas ivm de bouwvak) maar 19 dagen gaan dus we gaan eens lekker kijken, plannen en de vorige topics doorlezen! :Y

Verkapte tvp ist eigenlijks :@
Kun je in 2011 geen vrij krijgen?
pi_91896785
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 18:43 schreef Blik het volgende:

[..]

Kun je in 2011 geen vrij krijgen?
Nee dat gaat helaas niet lukken.
Mijn meisje kon dit jaar geen vrij krijgen van haar baas omdat het te kort dag was.
(salon, veel vrouwen, zwangerschap, top drukte in de zomer etc etc etc..)
Dus dan gaan we lekker rustig plannen voor 2012 toch :Y
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  woensdag 26 januari 2011 @ 16:30:36 #51
62913 Blik
The one and Only!
pi_91899793
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:29 schreef ik_jij_en_jou het volgende:

[..]

Nee dat gaat helaas niet lukken.
Mijn meisje kon dit jaar geen vrij krijgen van haar baas omdat het te kort dag was.
(salon, veel vrouwen, zwangerschap, top drukte in de zomer etc etc etc..)
Dus dan gaan we lekker rustig plannen voor 2012 toch :Y
Precies. Ik kan je wel aanraden om langer te gaan als je die mogelijkheid hebt. 19 dagen is inclusief de lange vliegreizen (13 uur) wel aan de korte kant. Ik zou in ieder geval zo lang mogelijk proberen te gaan, dus in het geval van als je persé aan die bouwvak moet houden van zaterdag tot zaterdag/zondag. Zodat je in ieder geval 21/22 dagen hebt
pi_91900601
Wat is dat nou voor iets raars? Je hebt toch wettelijk recht op 20 vakantiedagen o.i.d. :?
  woensdag 26 januari 2011 @ 17:30:05 #53
62913 Blik
The one and Only!
pi_91902523
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 16:46 schreef lezzer het volgende:
Wat is dat nou voor iets raars? Je hebt toch wettelijk recht op 20 vakantiedagen o.i.d. :?
Er zijn banen waar je je vakantiedagen niet flexibel kan/mag opnemen. En dat je maar maximaal 3 weken vrij mag nemen achter elkaar. De bouw is zo'n voorbeeld.
pi_91902584
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:30 schreef Blik het volgende:

[..]

Er zijn banen waar je je vakantiedagen niet flexibel kan/mag opnemen. En dat je maar maximaal 3 weken vrij mag nemen achter elkaar. De bouw is zo'n voorbeeld.
Ok, maar géén vakantie in een jaar is volgens mij niet toegestaan.
  woensdag 26 januari 2011 @ 18:13:45 #55
62913 Blik
The one and Only!
pi_91904442
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 17:31 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ok, maar géén vakantie in een jaar is volgens mij niet toegestaan.
Dat lijkt mij inderdaad ook niet. Maar dat is ook niet gezegd. Alleen dat de vriendin niet tijdens de bouwvak vrij kon krijgen omdat ze nogal laat is. En als user ik_jij_en_jou alleen tijdens de bouwvak vrij kan krijgen dan worden de zomermaanden moeilijk om op vakantie te gaan.
pi_91904469
quote:
Mijn meisje kon dit jaar geen vrij krijgen van haar baas omdat het te kort dag was.
Iets te letterlijk gelezen blijkbaar ;)
pi_91912099
leuke discussie hier :p
Het is dus niet zo dat mn meisje dit jaar geen vrij heeft, maar zoals gebruikelijk maar 14 dagen deze zomer.

Ik zit vast aan de bouwvak en heb 23 dagen vrij en het was dus voor haar baas te kort dag om dit jaar haar vakantie te verlengen dus hebben we een verlenging voor 2012 kunnen regelen.

Fijn dat haar baas meewerkt want volgens cao hoeft het niet en mijn baas kan mij niet door laten werken in de bouwvak en voor later in het jaar hebben we nooit genoeg vrije dagen :)

Het is kort qua aantal dagen dat weten we.
Maar dan duurt mijn levensdroom maar wat korter :)
Terug komen kunnen we altijd! :Y
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
pi_91916220
Maar betekent dit nou dat je dit jaar kort gaat en volgend jaar lang of ben ik het nu kwijt ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_91917159
Nee. 2011 niet en 2012 19 dagen.
pi_92269251
Nog twee nachtjes slapen en dan gaan we *O*
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_92821384
Ik ga zelf op 14 April, heb de volgende reis geboekt:

Dag 1 Amsterdam – Jakarta
U vliegt vanaf Schiphol naar Jakarta, waar u de volgende dag aankomt.

Dag 2 Jakarta
Aankomst in Jakarta. Welkom en ontmoeting met uw lokale –Nederlands sprekende- gids. Vervolgens transfer naar uw hotel. De reisleider zal vandaag de entreegelden innen en er zorg voor dragen dat dit op het juiste moment wordt betaald. De rest van de dag en avond heeft u vrij om te acclimatiseren en uit te rusten.

Dag 3 Jakarta – Bogor - Bandung
Ontbijt in het hotel. Na het ontbijt maakt u een citytour, onder begeleiding van uw gids gaat u deze bruisende wereldstad ontdekken, U brengt een bezoek aan enkele van de belangrijkste bezienswaardigheden, zoals een fotostop bij het Nationale Monument, een wandeling door het historische deel van Jakarta -het oude Batavia-en de oude Sunda Kelapa haven. Ter informatie, er bestaat de mogelijkheid dat een of meerdere van de bezienswaardigheden gesloten zijn op de dag van uw bezoek. Er zal steeds getracht worden een alternatief te voorzien.

In de middag gaan we met onze comfortabele (mini)bus naar de plaats Bogor, waar we een wandeling maken door de schitterende Botanische tuinen, gelegen rond het Presidentiele Paleis ‘Buitenzorg’. Daarna rijden we langs de uitgestrekte theeplantages, waar we een mooie stop maken aan de beroemde Puncak Pass. We vervolgen onze rit naar de stad Bandung, ook wel het ‘Parijs van het Oosten’ genoemd.

Dag 4 Bandung
Vandaag een leuke dag waarbij u een nog actieve vulkaan Tangkuban Perahu bezoekt. U kunt hier wandelen op de kraterwand (onder normale omstandigheden), waarna we de heetwaterbronnen van Ciater bezoeken. Rond de lunch zijn we terug in uw hotel.
In de latere namiddag kunt u een bezoek brengen aan de beroemde Angklung school van Pak Ujo, waar de Javaanse kinderen voor u muziek spelen en zingen (optioneel). Als u wilt kunt u in de avond gaan shoppen in de bekende ‘jeans street’.

Dag 5 Bandung – Jogjakarta
Vandaag moet u vroeg uit de veren. Na een eenvoudig vroege vogels ontbijt in het hotel wordt u naar het treinstation van Bandung gebracht. Vandaar maakt u, onder begeleiding van uw gids, een schitterende en onvergetelijke treinreis dwars door Java, langs rijst terrassen en kleine dorpjes, naar ‘de culturele hoofdstad van Java’: Jogjakarta, in de volksmond kort ‘Jogya’ genoemd. De treinrit duurt circa 7 uren, maar u dient er rekening mee te houden dat in deze Oosterse landen de trein vertraging kan oplopen waardoor de treinrit wat langer kan duren.
Na aankomst in Jogjakarta wordt u per bus naar het hotel gebracht.

Dag 6 Jogjakarta - Borobudur - Jogjakarta
Hoogtepunt van deze dag is ongetwijfeld een inbegrepen ochtendexcursie naar de wereldberoemde Borobudur, één van de meest indrukwekkende Boeddhist tempels in de wereld, gelegen in een groene jungleachtige omgeving, aan de voet van een vulkaan.
Om deze ervaring compleet te maken vertrekken we reeds zeer vroeg naar de Borobudur om in de nabije omgeving van dit bijzondere bouwwerk de zonsopgang mee te maken, wat samen met de rust (nog geen drukte), de frisse lucht, en de nevel en dauw op de toppen van de omringende jungle en zichten op de vulkanen, een absoluut magische, spirituele en mystieke belevenis is.
Rond 6 uur gaan de poorten van de Borobudur open, u heeft dan ruim de tijd dit indrukwekkend monument te bezoeken.
Na terugkomst in Jogjakarta, gaan we deze stad beter leren kennen. Als eerste brengen we een bezoek aan de Keraton - het Paleis van de Sultan - (op maandag gesloten). Uiteraard bezoeken we ook een lokaal batik en zilver fabriekje, gaan we per ‘becak’ (fietstaxi) naar de lokale vogel- en dieren markt, waar u exotische vogels, apen, slangen en andere tropische dieren kunt zien en wonen we een voorstelling met Wajangpoppen bij; een zogenaamd schaduw- en schimmenspel. Een geweldige dag!

Dag 7 Jogjakarta
Een vrije dag, tijd om heerlijk rond te slenteren in de gezellige en levendige winkelstraat ‘Jalan Malioboro’ en uit te rusten aan het zwembad van het hotel. In de avond kunt u optioneel genieten van een diner en de befaamde Ramayana Dansen; een beroemd Hindoe showspel.

Dag 8 Jogjakarta - Malang
Vandaag een lange, maar daarom niet minder spectaculaire, busreis van Jogjakarta, dwars door Centraal en Oost Java, naar Malang. Als we Jogjakarta net zijn uitgereden maken we een stop bij de indrukwekkende Prambanan, de grootste Hindoe-tempel van Indonesië. Ook de rest van de dag worden regelmatig stops gemaakt bij bezienswaardigheden om foto’s te maken. In de late namiddag is de aankomst in het hotel in Malang.

Dag 9 Malang - (Bromo) - Malang
Deze dag heeft u vrij in Malang. U kunt ook deelnemen aan de optionele excursie ‘Bromo Expeditie’ die wellicht een van de hoogtepunten van deze fantastische rondreis wordt. In de nacht wordt u door de gids wakker gebeld. U heeft dan even de tijd voor een kopje koffie of thee en nadien start de excursie, met jeeps of minibusjes; eerst rijdt u via de bergwegentjes naar de top van de Penenjakan Berg om daar de spectaculaire zonsopgang op te wachten, waar we ons langzaam bewust worden van het adembenemende landschap aan onze voeten (de kwaliteit van de zonsopgang is uiteraard afhankelijk van het weer). Nadien gaat de tocht verder naar de Bromo Vulkaan, waar u per paard of te voet verder kunt trekken naar de kraterrand. Op deze excursie nemen we ontbijtboxen van het hotel mee. Een onvergetelijke ervaring.
Daarna gaan we weer terug naar ons hotel in Malang, waar u de middag vrij heeft om wat bij te slapen of op eigen houtje in de stad rond te wandelen. In Malang ziet u duidelijk de oude Hollandse koloniale invloeden en overblijfselen terug.

Dag 10 Malang - Kalibaru
Na het ontbijt rijden we naar Kalibaru in Oost-Java, dat schitterend is gelegen tussen uitgestrekte thee-, cacao- en koffieplantages.

Dag 11 Kalibaru - Bali
Na het ontbijt vertrekken we naar het eiland Bali. In het Oost-Javaanse havenplaatsje Ketapang nemen we de lokale ferry boot naar Gilimanuk op Bali, waar onze bus al staat te wachten om ons naar ons vakantiehotel te brengen. Bij aankomst op Bali is het moment gekomen om afscheid van uw Javaanse gids, die terug naar Jakarta vertrekt, en wordt u verwelkomd door uw Balinese gids. We verblijven in een gezellig hotel met prachtig zwembad en op loopafstand van de winkeltjes, restaurants en bars. In de loop van de vooravond (of de volgende ochtend) maakt u kennis met onze plaatselijke vertegenwoordiger, die u uitnodigt voor een informatie bijeenkomst om u wegwijs te maken in de omgeving, en tot uw dienst staat tijdens uw verblijf op Bali.

Dag 12 t/m 15 Bali
Volop gelegenheid om te genieten op het vriendelijke Bali. U heeft alle tijd voor zon-, zee- en strandplezier, maar u heeft op deze vrije dagen ook de mogelijkheid tot allerlei optionele excursies en activiteiten. Op dag 15 worden we opgehaald om naar de luchthaven te gaan voor de terugvlucht naar Amsterdam.

Dag 16 Amsterdam
Aankomst in Amsterdam, einde van een schitterende reis!

Daarbij hebben we 6 dagen bijgeboekt op Bali, om bij te komen van het heen en weer gesjouw, de reis was op voorkeur van mijn vriendin, zelf ging ik liever naar curacao of Zuid-Afrika. Ik ben benieuwd!
  dinsdag 15 februari 2011 @ 15:57:22 #62
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_92822805
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:27 schreef wildcardxxl het volgende:
Ik ga zelf op 14 April, heb de volgende reis geboekt:

Dag 3 Jakarta – Bogor - Bandung
Ontbijt in het hotel. Na het ontbijt maakt u een citytour, onder begeleiding van uw gids gaat u deze bruisende wereldstad ontdekken, U brengt een bezoek aan enkele van de belangrijkste bezienswaardigheden, zoals een fotostop bij het Nationale Monument, een wandeling door het historische deel van Jakarta -het oude Batavia-en de oude Sunda Kelapa haven. Ter informatie, er bestaat de mogelijkheid dat een of meerdere van de bezienswaardigheden gesloten zijn op de dag van uw bezoek. Er zal steeds getracht worden een alternatief te voorzien.

Doet me denken aan toen ik er was! Mijn vriendin toendertijd zag een bus leegstromen bij het gouveneurskantoor en zei "Those people must be Dutch!" Ze had gelijk.

Achter het gouveneurskantoor staat de Nederlandsche Handelsmaatschappij waar we uren zijn 'verdwaald' buiten het museumgedeelte van de 1e en 2e verdieping. We zijn zelfs het dak nog opgeweest. Geen van de deuren was op slot. :)

Veel plezier in Yogya; dat is echt een fantastische stad! Als je zelf wat tijd krijgt zou je eventueel de ondergrondse moskee in Batik kunnen bezoeken. Als je je scooter al parkeert (of uit taxi stapt oid) komt er wel iemand op je af die alles 'gratis' wil laten zien inclusief de batik atelliers waar ze graag willen dat je wat koopt natuurlijk.
reset
pi_92899225
Jakarta lijkt me nogsteeds een rotstad, kan iemand dat ontkrachten ?

Verder : géén Batik kopen in Yogya. Als het je interesse wekt, laat je verleiden om mee te gaan naar zo'n atelier, geniet van de aangeboden thee, laat je inpalmen door het hele verhaal, trek er vooral véél tijd voor uit en ga uiteindelijk met lege handen weg.
Die gasten bedonderen (zonder uitzondering) de boel, ze komen met mooie verhalen; laatste kans, morgen trekken we naar de volgende stad, we helpen arme kindjes etc, maar het zijn gewoon ordinaire oplichters. Dat mag, maar wees op je hoede en geef ze geen cent.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 17 februari 2011 @ 11:00:55 #64
62913 Blik
The one and Only!
pi_92907225
wildcard: waar zit je op Bali?
  donderdag 17 februari 2011 @ 12:00:59 #65
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_92909244
quote:
7s.gif Op donderdag 17 februari 2011 00:23 schreef elcastel het volgende:
Jakarta lijkt me nogsteeds een rotstad, kan iemand dat ontkrachten ?

Nadat we oud-Batavia, het monument, Chinatown en de haven hadden gezien bleef er weinig meer over dat we wilden zien. 4 dagen was te veel. Het is druk en smerig (Bombay style), helemaal vergeleken met de andere dingen die we daar hebben gezien.
quote:
Verder : géén Batik kopen in Yogya. Als het je interesse wekt, laat je verleiden om mee te gaan naar zo'n atelier, geniet van de aangeboden thee, laat je inpalmen door het hele verhaal, trek er vooral véél tijd voor uit en ga uiteindelijk met lege handen weg.
Die gasten bedonderen (zonder uitzondering) de boel, ze komen met mooie verhalen; laatste kans, morgen trekken we naar de volgende stad, we helpen arme kindjes etc, maar het zijn gewoon ordinaire oplichters. Dat mag, maar wees op je hoede en geef ze geen cent.
Waarom oplichters? Ik heb voor een paar dollar een doekje gekocht. Wij kregen ook het arme kindjes verhaal, maar ja het was niet de eerste keer in de 3e wereld. We hebben er ook weer een paar 'beste vrienden' bij. :P Mooi souvenir en een tour van de buurt van een paar uur voor een paar dollar. Niet slecht toch? En bij terugkomst stond de scooter er ook nog. :)
reset
pi_93002941
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 12:00 schreef Individual het volgende:
Waarom oplichters?
Omdat het zo is. Zelfs in de Lonely Planet wordt er over gerept.
quote:
Ik heb voor een paar dollar een doekje gekocht. Wij kregen ook het arme kindjes verhaal, maar ja het was niet de eerste keer in de 3e wereld. We hebben er ook weer een paar 'beste vrienden' bij. :P Mooi souvenir en een tour van de buurt van een paar uur voor een paar dollar. Niet slecht toch? En bij terugkomst stond de scooter er ook nog. :)
Het verhaal zoals jij weergeeft is zoals het hoort te gaan, er zijn echter tal van toeristen die een andere prijs voorgeschoteld krijgen, waar jij niet intrapt, maar het gros van de mensen wel.En over de rug van arme kinderen geld verdienen past - in mijn ogen - totaal niet bij het Indonesië wat ik ken, op andere plaatsen vragen ze gewoon geld om te eten.

Dat jij het gewone praktijken vindt in een land met armoe (of derde wereldland zoals jij het noemt) betekent nog niet dat het geen oplichten meer heet hè.
;).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 17:26:12 #67
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_93017914
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 05:30 schreef elcastel het volgende:

[..]

Omdat het zo is. Zelfs in de Lonely Planet wordt er over gerept.

Die heb ik nooit bij me. Vantevoren maak ik een globaal reisplan en de rest zie ik daar wel en 'oplichters' heb je overal wel.
quote:
Het verhaal zoals jij weergeeft is zoals het hoort te gaan, er zijn echter tal van toeristen die een andere prijs voorgeschoteld krijgen, waar jij niet intrapt, maar het gros van de mensen wel.En over de rug van arme kinderen geld verdienen past - in mijn ogen - totaal niet bij het Indonesië wat ik ken, op andere plaatsen vragen ze gewoon geld om te eten.

Dat jij het gewone praktijken vindt in een land met armoe (of derde wereldland zoals jij het noemt) betekent nog niet dat het geen oplichten meer heet hè.
;).
Daarom moet je ook altijd afdingen! ;)

Schuldgevoelens laat ik me niet zo snel aanpraten bij dat soort dingen en zijn vaak vrij doorzichtig en soms zelfs komisch.

Als je met een reisorganisatie gaat vertellen ze je dat soort dingen toch wel als het echt zo slecht is?
reset
pi_93020726
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 17:26 schreef Individual het volgende:
Die heb ik nooit bij me. Vantevoren maak ik een globaal reisplan en de rest zie ik daar wel en 'oplichters' heb je overal wel.
Ik ook niet altijd, ik kwam het 'toevallig' tegen toen ik de bladzijde van Yogya opensloeg.
quote:
Daarom moet je ook altijd afdingen! ;)

Schuldgevoelens laat ik me niet zo snel aanpraten bij dat soort dingen en zijn vaak vrij doorzichtig en soms zelfs komisch.
Niet afdingen is in een land als Indonesië zelf ongepast, al ben ik nog wel eens uitgemaakt voor kolonist.
:').

Ik vind het wel apart dat je iemand die een groepsreis neemt (en dus niet zo avontuurlijk is ingesteld als dat jij bent) adviseert om te genieten van Batik ateliers, terwijl het een negatief advies in de Lonely Planet heeft, althans er wordt letterlijk uitgelegd dat je juist daar op moet letten (niet alleen voor oplichten, het is niet de meest nette buurt, overdag heb je nog overzicht, maar ik ken die steegjes ook bij nacht).

Nu vertrouw ik jou (op basis van je verhalen) op je oplettendheid, maar ik richtte me dan ook niet tot jou, maar op degene die je erheen 'stuurt'.
quote:
Als je met een reisorganisatie gaat vertellen ze je dat soort dingen toch wel als het echt zo slecht is?
Dat mag ik hopen. Ik denk ik vertel het voor de zekerheid alvast in dit topic.

Nofi hoor, maar het is echt zo slecht in mijn ogen. Ik ken er teveel verhalen over.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 19:24:58 #69
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_93021876
Er is wel wat afbraak, maar niet veel anders dan elders. Ik wist echt niet dat het zo slecht was.. :o

no offence taken

We zijn in verschillende atelliers geweest en heb (gratis ipv $ per foto) veel foto's gemaakt van grote werken met een BS verhaaltje dat ik 'kunstcontacten' heb in NL/Europa en dat dit een fantastische kans kan opleveren voor hun. Ik ben dan ook erg enthousiast! Wat zij kunnen kan ik beter! Als ik het ver genoeg verzin zou ik misschien ook wel een gratis 'sample' kunnen krijgen, maar dat is me weer net iets teveel VOC mentaliteit haha! :P
reset
pi_93022962
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 19:24 schreef Individual het volgende:
Er is wel wat afbraak, maar niet veel anders dan elders. Ik wist echt niet dat het zo slecht was.. :o

no offence taken

We zijn in verschillende atelliers geweest en heb (gratis ipv $ per foto) veel foto's gemaakt van grote werken met een BS verhaaltje dat ik 'kunstcontacten' heb in NL/Europa en dat dit een fantastische kans kan opleveren voor hun. Ik ben dan ook erg enthousiast! Wat zij kunnen kan ik beter! Als ik het ver genoeg verzin zou ik misschien ook wel een gratis 'sample' kunnen krijgen, maar dat is me weer net iets teveel VOC mentaliteit haha! :P
Mhehehe.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_94132009
....klein kickje...

In juni ga ik samen met mn vriendin naar Bali.
Kleine stop over in Kuala Lumpur, maar daarna iets van 12 nachten op Bali.
We dachten aan 4nachten Pemuteran, 4 nachten Ubun, 4 nachten Candidasa.
Wat ik zoek is rust en luxe, maar een van mn bestemmingen moet ook mooi zijn om te snorkellen.
(iets van een azuur blauwe zee, kleur van t zand boeit me niet)

Iemand nog tips of suggesties? Hoor t graag!
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:43:50 #72
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94133980
leuk huis! tnx
Nog leuke to do tips?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:27:22 #74
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94137729
Op Bali? Met 'openbaar vervoer' naar het midden van het eiland. Ik ben even vergeten hoe het heet. Mooi meer, bijzonder sfeertje. Wel heel vaak mistig, das dan pech hebben, maar zelfs dan apart.
Aardbeien happen!! Dat zou je als tussenstop van Noord naar Ubud kunnen doen.

Verder de agung beklimmen. Ik heb die op Bali niet gedaan, maar schijnt de moeite waard te zijn.
(Wij kozen ervoor om af te zien op de Merapi.)
Er ligt dichtbij wat kunstmatige riffen die je zo vanaf het strand kunt snorkelen (Permuteran) en duiken op het eiland ren noordwesten tov van Permuteran. Ook al de naam vergeten. :') Menjangan Island

En de ricepaddies rondom Ubud rondknorren. Ubud zelf vond ik niets. Wel handig als uitvalsbasis. En dan op je brommert naar de tempels. In de LP worden ze wat afgekraakt of staan er nauwelijks genoemd... Da's mooi (stom) want ze zijn érg de moeite waard!
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:35:00 #75
62913 Blik
The one and Only!
pi_94137984
Ik vond Ubud wel sfeer hebben hoor. Veel winkeltjes waar ze leuke spullen verkopen, overal leuke kroegjes waar je een lekkere cocktail of biertje kon drinken en natuurlijk ook heerlijk kunt eten.
pi_94138056
Ik heb het ook heel erg naar mijn zin gehad in en rond ubud.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:39:09 #77
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94138125
Ja, het kan idd erger. We hebben ook best een lekkere (dure!!) burger weg gewerkt. Bevolking die stoicijns tussen de toeristen door offeren. Ik heb me wellicht wat te sterk uitgedrukt.
Het had wel wat, je mag het idd zeker niet missen. Daarvoor is het toch te bijzonder.
Maar Ubud zelf mag ook wel wat missen... (een dot toeristen mínder zou lekker zijn).

Maar goed, ik ga dan ook niet voor de kroegen... :)

(Wel geestig, dat jullie vallen over 1 zinnetje van 5 woorden, en de rest niet zien. :D )
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:44:44 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_94138262
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 12:39 schreef jack4ya het volgende:
Ja, het kan idd erger. We hebben ook best een lekkere (dure!!) burger weg gewerkt. Bevolking die stoicijns tussen de toeristen door offeren. Ik heb me wellicht wat te sterk uitgedrukt.
Het had wel wat, je mag het idd zeker niet missen. Daarvoor is het toch te bijzonder.
Maar Ubud zelf mag ook wel wat missen... (een dot toeristen mínder zou lekker zijn).

Maar goed, ik ga dan ook niet voor de kroegen... :)
Ik ga ook niet voor de kroegen, maar ik hou er wel van om 's avonds lekker ergens een drankje te kunnen drinken en lekker te eten. En die mogelijkheden zijn er in Ubud genoeg. Ik heb in Ubud lekkerder gegeten als in bijv. Sanur.

maar het zij je verder vergeven hoor ;)
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:47:24 #79
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94138346
Hey, ik hapte al stof :D
pi_94138465
Als ik de rest negeer ben ik het er mee eens of heb ik er geen verstand van.

Daarom alleen dat. :)
Het is ook maar wat iemand zoekt. Ik wil geen verlaten tropisch strand. Ik wil een drankje kunnen doen en mensen ontmoeten. Er zijn zat mensen die wel 8 uur door de jungle van Sumatra willen toeren om 30 km verder in een verlaten dorp van een tribe te komen.

Ik sla even over. :D
Om het even zwart wit uit te drukken.
pi_94144825
Bedankt voor de tips.
Ubud is een bestemming waar we zeker naar toe gaan.
Hoorde van een collega dat raften ook de moeite waard is en fietsen.

Het idee van massa toerisme staat me niet aan, vandaar de keuze voor iets minder toerisme dan het zuiden, maar volgens mij is Bali t Ibiza van Azie. Dus er echt aan ontkomen zal niet gaan.

Tot nu toe twee reisbureaus die al een voorstel hebben gedaan.
Eind deze week zal de beslissing gaan vallen.

opvallend dat de één op tripadvisor/zoover ed zo zwaar negatief zijn terwijl de ander niets meer dan lovend is....
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:42:36 #82
62913 Blik
The one and Only!
pi_94145084
raften op Bali lijkt me me, naast de Bali Safari :'), ongeveer de grootste tourist trap die er bestaat.
pi_94145253
quote:
Op dinsdag 15 maart 2011 15:42 schreef Blik het volgende:
raften op Bali lijkt me me, naast de Bali Safari :'), ongeveer de grootste tourist trap die er bestaat.
Kuta is natuurlijk de grootste door er gewoon te zijn.
En ik heb nog geen Aziatisch strand zo druk meegemaakt als de Europese dus ik vind die vergelijkingen altijd niet op gaan.

Op Kuta strand kon ik rustig liggen en staan er helemaal niet veel rijen stoelen.

Ik ben nog niet in zuid Thailand geweest maar over een maand hmp en fmp dus ik laat het weten.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:50:44 #84
62913 Blik
The one and Only!
pi_94145418
Spanje en Frankrijk zijn natuurlijk ook een stuk bereikbaarder als Bali. Aangezien Aziaten nog niet echt rijk genoeg zijn voor vakanties is het ook op Bali een stuk rustiger.

Met tourist trap bedoel ik ook niet zozeer hoeveelheden toeristen. Maar meer excursies die echt puur en alleen gemaakt/bedacht zijn voor de Europese toeristen. Zoals dat raften en de safari
  maandag 21 maart 2011 @ 08:27:52 #85
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_94408852
Wij zijn aan het kijken om aankomende zomer naar Indonesie te gaan, maar lopen nu tegen de vraag aan of het feit dat de Ramadan rond die tijd speelt. Mijn vriendin meende te begrijpen dat het eigenlijk niet zo handig zou zijn om dan in Indonesie op vakantie te gaan ivm drukte e.d.
Iemand hier ervaring mee?
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  maandag 21 maart 2011 @ 09:52:07 #86
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94410274
Wij waren er vorig jaar tijdens Ramadan op Jawa en Lombok (op Bali merk je uiteraard niets ;)
en hadden er op geen enkele wijze last van. Soms merkten we dat er wat (niet toeristische) straatjes/plekken gesloten/leger/stiller was. Maar dat was het dan ook. Dus 'last' in de zin van dat je hinder ondervind, nee. Merken dat het soms (!) iets anders is, ja, een enkele keer.

Ow en op Lombok wilde de (dag)chauf naar huis voor de viering, dus onze dag duurde tot halfzes ipv van zes uur. Nou ook goed. :)

Ik zou het geen reden vinden om dan maar niet te gaan, het hoort immers bij het land. Neem je oordoppen mee. Op 1 locatie begon de roep voor het ochtendgebed met enorm valse jaren 80 disco muziek (what the fak??) Nouja, iedereen was wel wakker. :')
  maandag 21 maart 2011 @ 10:26:11 #87
62913 Blik
The one and Only!
pi_94411053
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 09:52 schreef jack4ya het volgende:

Ik zou het geen reden vinden om dan maar niet te gaan, het hoort immers bij het land. Neem je oordoppen mee. Op 1 locatie begon de roep voor het ochtendgebed met enorm valse jaren 80 disco muziek (what the fak??) Nouja, iedereen was wel wakker. :')
Geloof me, dat heeft niks met Ramadan te maken. Dat gebeurt ook gewoon buiten de Ramadan om
  maandag 21 maart 2011 @ 10:40:05 #88
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94411465
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 10:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Geloof me, dat heeft niks met Ramadan te maken. Dat gebeurt ook gewoon buiten de Ramadan om
*zucht* Dat weet ik ook wel...

Waar begin ik mijn post nu mee? Inderdaad dat je er weinig tot niets van merkt.
  maandag 21 maart 2011 @ 10:46:51 #89
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_94411668
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 08:27 schreef Cheiron het volgende:
Wij zijn aan het kijken om aankomende zomer naar Indonesie te gaan, maar lopen nu tegen de vraag aan of het feit dat de Ramadan rond die tijd speelt. Mijn vriendin meende te begrijpen dat het eigenlijk niet zo handig zou zijn om dan in Indonesie op vakantie te gaan ivm drukte e.d.
Iemand hier ervaring mee?
Het ligt er wel een beetje aan wat je wil gaan doen en waar en wanneer precies. Enorm veel mensen zijn rond die tijd onderweg naar huis of familie elders in het land, dus veel binnenlandse reizen zijn volgeboekt en duurder dan normaal.
  maandag 21 maart 2011 @ 11:09:11 #90
236335 neen
schone schijn
pi_94412352
Ook tijdens de ramadan er geweest en inderdaad zoals al gezegd, op de Indonesiërs na die inderdaad wat meer reizen dan anders merk je er weinig tot niets van.
het lijkt niet wat het is
pi_94412478
Ik was er net na maar volgens de kranten en lokale berichten destijds is er vooral heel veel dicht in Jakarta?

De regering die verplicht restaurants, clubs, etc dicht wilde hebben.
Niet dat ik ook maar 1 reden kan verzinnen om naar Jakarta te gaan maar wie weet was je dat van plan.
  maandag 21 maart 2011 @ 11:27:41 #92
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_94412893
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 11:13 schreef Godtje het volgende:
Ik was er net na maar volgens de kranten en lokale berichten destijds is er vooral heel veel dicht in Jakarta?

De regering die verplicht restaurants, clubs, etc dicht wilde hebben.
Niet dat ik ook maar 1 reden kan verzinnen om naar Jakarta te gaan maar wie weet was je dat van plan.
2 redenen voor Jakarta:

1. Batavia (gouveneurskantoor, NL kerk en NHM)
2. Chinatown

En dan zo snel mogelijk weg.
reset
pi_94413006
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 11:27 schreef Individual het volgende:

[..]

2 redenen voor Jakarta:

1. Batavia (gouveneurskantoor, NL kerk en NHM)
2. Chinatown

En dan zo snel mogelijk weg.
In vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. :D
Ik wilde nog zeggen dat het misschien persoonlijk is maar ik heb eigenlijk niemand enthousiast gehoord over jakarta. :')
pi_94413098
Ja, geboekt voor 2wkn Bali, ben benieuwd!
  maandag 21 maart 2011 @ 11:45:14 #95
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_94413476
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 11:31 schreef Godtje het volgende:

[..]

In vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. :D
Ik wilde nog zeggen dat het misschien persoonlijk is maar ik heb eigenlijk niemand enthousiast gehoord over jakarta. :')
Ik vond die NL gebouwen fantastisch, maar ja ik hou van de koloniale geschiedenis. De rest van Jakarta mag zinken. Chinatown is niet speciaal genoeg, maar leuk als je tijd over hebt (of zin in babi).

En ik zal het alleen doen als ik met iemand reis die er nog niet is geweest.
reset
  maandag 21 maart 2011 @ 12:15:11 #96
62913 Blik
The one and Only!
pi_94414467
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 10:40 schreef jack4ya het volgende:

[..]

*zucht* Dat weet ik ook wel...

Waar begin ik mijn post nu mee? Inderdaad dat je er weinig tot niets van merkt.
ok, dacht dat je bedoelde dat dat wel een nadeel is aan de ramadan
pi_94415812
Ik was 1,5 jaar geleden tijdens de Ramadan in Aceh. En ik kan je vertellen: in Aceh merk je het wel! Het is het radicaalste gedeelte van Indonesië, dus iedereen doet mee aan de Ramadan. We hadden ons er op ingesteld, dus uiteindelijk weinig last ervaren.

De binnenlandse vluchten zaten wel propvol en het was naar verhouding erg duur om tijdens de ramadan te vliegen! Normaal zou een binnenlandse vlucht rond de 75 euro retour kosten, nu waren we meer dan het dubbele kwijt.
pi_94418304
Blik: sorry dat ik een poosje niet reageerde maar ben een poosje wat actiever geweest op tweakers dan hier, omda tik tegelijkertijd mijn trip naar zuid afrika in january aan het plannen ben en daar noogal wat z-a ervaringsdeskundigen zitten:P

Op Bali zitten we in Sanur, in het Sanur beach hotel...
pi_94424379
Zo, er is geboekt, dus 2e helft van November zit ik op Bali. In een huur-villa vlakbij Seririt.
Steun je politieke partij, verander je UserIcon!
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
pi_96502052
Heeft er iemand kledingtips? Ik ga volgende maand naar java en bali. Is het bijvoorbeeld nodig om lange kleding mee te nemen , tegen de muggen of vanwege religie.
pi_96504546
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 13:03 schreef soepp het volgende:
Heeft er iemand kledingtips? Ik ga volgende maand naar java en bali. Is het bijvoorbeeld nodig om lange kleding mee te nemen , tegen de muggen of vanwege religie.
Als je een vulkaan gaat beklimmen lijkt het me wel verstandig om een lange broek en een trui/jas mee te nemen. Vanwege de hoogte en het vroege uur waarop je meestal begint aan de tocht is het onwijs koud.

Zelf heb ik in de moskeeën waar ik ben geweest me altijd aangepast en mijn armen bedekt. Van de mensen de moskee kreeg ik een hoofddoekje en mijn man kreeg een sarong.

Wij gaan trouwens in oktober naar Java. Wat ga je allemaal bezoeken?
  zondag 8 mei 2011 @ 14:48:38 #102
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_96505495
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 13:03 schreef soepp het volgende:
Heeft er iemand kledingtips? Ik ga volgende maand naar java en bali. Is het bijvoorbeeld nodig om lange kleding mee te nemen , tegen de muggen of vanwege religie.
Ik heb vorig jaar een broek van Fjällräven gekocht. Een afritsbroek, dus je moet er wel van houden en het was een duur ding (130¤ ofzo). Echter de kwaliteit is super, hij is niet te warm, kan verbouwd worden naar ene korte broek en is vooral van goeie kwaliteit. Dus sterk, goed en snel te wassen en niet gevoelig voor een overdosis zonlicht.
Ik zou niks anders willen dragen daar, een spijkerbroek is erg warm en voelt al snel plakkerig. Ook houdt hij die piepkleine rotmuggen van Oost-Java tegen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 8 mei 2011 @ 21:27:59 #103
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_96522106
Ik heb idd een afrits broek voor het ruigere werk. En voor normaal 2 lange linnen broeken. Eentje doe ik iets langer net houd, voor 's avonds of zo. En in de andere woon ik dan overdag. Linnen is echt heel luchtig, licht, was en droogt makkelijk. Plakt ook iets minder dan mijn afrits. En en... Ik vind een afrits toch ook wel een beetje fout... Hoe handig soms ook... Linnen heeft echt mijn voorkeur, maar als ik echt jungle/berg/vulkaan/waterval hike, dan pas wel mijn uber toeristen broek. :@ :D
pi_96526397
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 14:17 schreef Beije het volgende:

[..]

Als je een vulkaan gaat beklimmen lijkt het me wel verstandig om een lange broek en een trui/jas mee te nemen. Vanwege de hoogte en het vroege uur waarop je meestal begint aan de tocht is het onwijs koud.

Zelf heb ik in de moskeeën waar ik ben geweest me altijd aangepast en mijn armen bedekt. Van de mensen de moskee kreeg ik een hoofddoekje en mijn man kreeg een sarong.

Wij gaan trouwens in oktober naar Java. Wat ga je allemaal bezoeken?
jakarta , bandung, pangandaran,borobudur, jogyakarta, kediri, malang, bromo, kalibaru, lovina, ubud , sanur .. Java & Bali dus.

Ik denk dat ik sowieso een afritsbroek meeneem, wel lekker fout maar wel super handig natuurlijk. Ik wil ook voorkomen dat ik er alleen maar uit zie als een "survival toerist" dus wat hippe linnen broeken kan waarschijnlijk ook geen kwaad. :P
  zondag 8 mei 2011 @ 22:51:22 #105
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_96528005
Jaren geleden heb ik in een legerdump een broek gekocht voor £10 die al erg lang meegaat en de wereld een paar keer is rondgegaan. Geen geplak, geen gezweet, niet koud, winddicht, etc, etc. De broek is gewoon legergroen dus geen pauper camouflage. Mijn muggensmeersel komt er ook vandaan voor £3 en werkt ook prima. Geen labeltjes, maar ja dat merkt de vulkaan/jungle toch niet.

Of je verpakt dezelfde broek als 'survivalbroek', naai er een labeltje aan en verkoop hem voor 100+ euro. :P

De Welkoop verkoopt ook goedkope en goede 'survival'-kleren. Niet voor reizigers met veel geld maar voor den boer. M'n pa koopt daar ook z'n IJsland trekking dingen.

Misschien ben ik wel heel naief hoor en mis ik alle voordelen van de dure dingen..
reset
  maandag 9 mei 2011 @ 00:09:11 #106
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_96531615
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 22:51 schreef Individual het volgende:
Misschien ben ik wel heel naief hoor en mis ik alle voordelen van de dure dingen..
Ik kan me niet voorstellen dat je veel mist, die dure broek van mij is gewoon een broek. Misschien zal de kwaliteit van mijn broek beter zijn (durf ik te betwijfelen), maar je kunt aardig wat van die legerdump varianten kopen voor dat geld toch ?

Ik heb dat ding gewoon gekocht in een opwelling en het zit als gegoten, ik zal er alleen niet snel een tweede van kopen. Een linnen broek of legerdump broek voldoet prima, als het ding maar luchtig is en het liefst een beetje stevig (of je koopt er 2-3 voor de zekerheid).

Maar een spijkerbroek vond ik een drama in Indo.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_96571310
Mijn vriendin maakt zich zorgen om de schoen keuze , omdat ik al wandelschoenen heb. Krijg op de foto's niet echt de indruk dat het een ruig landschap is waarvoor speciale schoenen nodig zijn. Met wat voor schoenen liepen de dames zoal op Java :s)
  maandag 9 mei 2011 @ 22:20:02 #108
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_96573091
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 21:56 schreef soepp het volgende:
Mijn vriendin maakt zich zorgen om de schoen keuze , omdat ik al wandelschoenen heb. Krijg op de foto's niet echt de indruk dat het een ruig landschap is waarvoor speciale schoenen nodig zijn. Met wat voor schoenen liepen de dames zoal op Java :s)
De lokale dames op slippers en blote voeten, zelfs op Merapi. ;)

M'n vriendin op sportschoenen, balerina's en slippers. Als je veel denkt te gaan trekken lijken me wandelschoenen wel een goed idee. Merapi op en af deed ik op m'n sportschoenen en door de steden wandelen op slippers.
reset
  maandag 9 mei 2011 @ 22:36:30 #109
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_96574407
Hier ook wandelschoenen. Ik heb heb ook een soort wandel/sport-schoenen met gaas gekocht bij de Decathlon voor 12¤. Die heb ik het meest gedragen en liggen nog in Surabaya, want die heb ik nu voor exclusief daar, ik kan er dus helaas geen foto van laten zien.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 9 mei 2011 @ 22:39:07 #110
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_96574599
Wel even een ander fotootje om de lappen tekst een beetje te breken. Dit is de Madakaripura waterval(len), de hoogste van Indonesië, vlakbij de Bromo en Probolinggo.


Of heb ik deze al eens gepost ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 9 mei 2011 @ 23:12:15 #111
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_96576919
Mooi!
  maandag 9 mei 2011 @ 23:17:16 #112
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_96577219
Verdorie... Die hebben we gemist. Kansloos zeg. :@
Ow en Elcastel jij vroeg ooit via flickr naar een bepaalde foto. Dat was op Bali...
Note2myself: even exact opzoeken...

Ik loop en hike graag op mijn hardloopschoenen. Licht, koel, drogen snel. Schoenen die veel steun geven om de enkels werken bij mij averechts. Door riviertjes gaat prima. Merapi ook.
En slippers. Sandalen steeds minder sinds ik mijn asicjes veel multifunctioneler en prettiger vind.
pi_96577480
dank je voor de reacties :*

top foto trouwens zeg!
  maandag 9 mei 2011 @ 23:32:03 #114
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_96578096
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:17 schreef jack4ya het volgende:
Ow en Elcastel jij vroeg ooit via flickr naar een bepaalde foto. Dat was op Bali...
Note2myself: even exact opzoeken...
Ik moest even terugzoeken in je photostream, maar idd, dat vond/vind ik een prachtige plaat.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 12:55:52 #115
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_96593436
@Elcastel: Het was 'gewoon' Goa Gajah, maar dan de andere kant, de tuinen dus.

Ik vond dat de LP zo minachtend deed over Tirta Empul, Gunung Kawi en Goa Gajah. Maar ik vond het erg de moeite waard. Dat komt misschien wél omdat we het zelf deden (brommertje) en daarom misschien ool redelijk weinig andere toeristen tegen kwamen. En ja, het was augustus!

Bij Goa Gajah gingen we op zoek naar de hidden temple. Jolig klimmen, klauteren door de jungle en waterpartijen. Het werd op een gegeven moment van kwaad tot erger. We zijn maar teruggekeerd. We zagen ons al uitglijden en pas de volgende dag gevonden worden,... of later. :@

Goa Gajah:
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:04:46 #116
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_96593813
Ja super ! Dat van die LP herken ik wel, daar staat ook in dat de 'Oude Stad' van Surabaya een hoop krotten is, wat op zich wel klopt, maar toch zeker de moeite is om te bezoeken, zeker voor de Nederlander. Erg herkenbare architectuur. Ook Madakaripura staat er niet in geloof ik.

Lang leve de LP.
Bedankt voor de info, even kijken of ik Goa Gajah kan bezoeken in september..
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_96595173
Mooie foto's! verkapte tvp

Ik ga van begin juni tot half juli (6 weken) naar Lombok. Nog meer mensen die daar rond die tijd zijn>
pi_96595721
Ik reis graag adhoc door het land zonder me te verplichten aan een reisschema en of hotels die ik thuis geboekt heb. Hoe zijn jullie ervaringen met de hotels in augustus ? Gaat me dit lukken ?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 15:21:50 #119
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_96599700
Ubud was druk, daar hebben we even flink moeten zoeken. De rest ging makkelijk, maar we zijn wel heul flexibel. ;) Was ook in aug. en niets vooruit geboekt.
Ow en Jakarta was onmogelijk. We kwamen in de vroege avond in de stad aan en alle guesthouse en goedkopere hotels zaten vol. Dus kwamen we ploeterend bij een ander duurder hotel aan. Die had medelijden en deed ons de kamer voor 40 dollar ipv 80 dollar.

Ik zou de eerste nacht, als je niet vroeg een hotel/kamer/guesthouse kan gaan zoeken, iets regelen. De rest ging dus wel goed.

Leuk detail, we hebben 1 nacht aan een zwembad 'moeten' slapen. Was zo'n bamboe/lounge/huisje met klamboes... Erg romantisch! Of we dat wel wilden en "niet erg vonden"... Welnee, we offeren ons wel op. :+
pi_96877249
Komende maandag vliegen we naar Jakarta, hoe zit het tegenwoordig met het kopen van een visum, ik begreep dat dat in dollars moet (of kan dat tegenwoordig ook in euro?) en hoeveel is dat dan? :?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_96878476
http://indonesiepagina.nl(...)ie_indonesi_euml.php

25 USD (bij verblijf van max. 30 dagen), te betalen in de aankomst hal.
Ik heb gewoon op schiphol 50 USD gepind voor vertrek.
pi_96879741
Ah check, thanks :)

Ja vooraf pinnen is wel handig, het kan ook ter plekke maar dat is echt een _enorm_ gedoe.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 16 mei 2011 @ 15:37:48 #123
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_96888757
Dat ligt denk ik aan Jakarta dan, ik heb gewoon in ¤'s betaald op Surabaya. Dat was wel gedoe, want ik stond al in de lange rij voor de douane. Toen ik eindelijk aan de beurt was, bleek ik mijn visum te zijn vergeten en kon ik weer achteraan aansluiten.

Het visum zelf had ik in 2 tellen, het grootste probleem was dat ze geen 2¤ (ofzo) wisselgeld hadden, toen ik dat eenmaal doorhad heb ik gewoon rupiahs gekregen. Dat was mijn eerste ervaring met moeilijk doen om niks in Indonesië.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 16 mei 2011 @ 15:45:18 #124
62913 Blik
The one and Only!
pi_96889043
Kunt idd ook in Euro's of evt. rupiah's betalen, maar met Euro's lap je zeker teveel. Op Bali airport deden ze helemaal niet moeilijk, je mocht gewoon voorbij de douane lopen om even rupiah's te pinnen, om vervolgens weer terug te lopen :P
pi_96889283
Ja dat dus, dan heb ik liever vantevoren al geld op zak. Maar wist niet hoeveel het precies was, en het zou niet de eerste keer zijn dat die bedragen opgehoogd worden.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 16 mei 2011 @ 15:52:27 #126
62913 Blik
The one and Only!
pi_96889341
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 15:51 schreef Ener-G het volgende:
Ja dat dus, dan heb ik liever vantevoren al geld op zak. Maar wist niet hoeveel het precies was, en het zou niet de eerste keer zijn dat die bedragen opgehoogd worden.
Bij mij was het volgens mij 22 euro. Met de huidige koers zou het eigenlijk 17 a 18 euro moeten zijn
pi_96896642
Heeft iemand ook een tip qua goed hotel in Bandung?
pi_96896977
Ja die heb ik wel.
Zal eens even kijken als ik straks thuis ben.
  maandag 16 mei 2011 @ 19:09:15 #129
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_96898481
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 15:51 schreef Ener-G het volgende:
Ja dat dus, dan heb ik liever vantevoren al geld op zak. Maar wist niet hoeveel het precies was, en het zou niet de eerste keer zijn dat die bedragen opgehoogd worden.
Als ik me goed herinner stonden de bedragen alleen in ¤'s en $'s. Dat zal inderdaad vast zijn om een fraaie wisselkoers te 'krijgen'. Ik kwam omgerekend niet heel verkeerd uit, het zal me een paar dubbeltjes extra hebben gekocht.
Toch mag je daar best een beetje op letten idd, ze vragen overal een paar dubbeltjes meer aan buitenlanders, de wisselkoers is in heel Indonesië 'bespreekbaar'. Zoals ook de boetes, prijslijsten etc.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_96910442
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 18:39 schreef nelisb het volgende:
Ja die heb ik wel.
Zal eens even kijken als ik straks thuis ben.
Thanks!
  dinsdag 17 mei 2011 @ 10:27:02 #131
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
  dinsdag 17 mei 2011 @ 10:27:57 #132
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_96930225
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 18:32 schreef Beije het volgende:
Heeft iemand ook een tip qua goed hotel in Bandung?
Grand Hotel Preanger
pi_96936519
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:27 schreef pumpkinsoup het volgende:
Ik vlieg vanmiddag naar Bali.
nice :) mijn zusje zaterdags voor haar honeymoon :)
We fear that which we cannot see
pi_96937804
nog 2,5 week voordat ik naar Lombok ga :D
pi_96962936
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:42 schreef Quintus4 het volgende:
nog 2,5 week voordat ik naar Lombok ga :D
Lombok is mooi :9
We fear that which we cannot see
pi_96995073
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:27 schreef pumpkinsoup het volgende:

[..]

Grand Hotel Preanger
Thanks voor de tip! Ik zag via google dat het tegenover mijn andere optie, het Savoy Homann, staat! ;)
pi_97029081
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 21:42 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Lombok is mooi :9
nog aanraders? :D
  donderdag 19 mei 2011 @ 13:45:07 #138
62913 Blik
The one and Only!
pi_97029557
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 13:32 schreef Quintus4 het volgende:

[..]

nog aanraders? :D
Vanuit Senggigi een rondtochtje maken op de scooter is erg mooi. Heenweg eerst de kustweg naar het noorden volgen en vervolgens via het binnenland door de bergen richting Mataram. Vanuit Mataram vervolgens via de kustweg terug naar Senggigi. Mooie uitzichten. Dit is maar een klein rondje, je kunt echt een veel grotere tocht maken als je zou willen.

Gili-eilanden is natuurlijk een aanrader verder.

beklimming van de Rinjani was voor mij ook wel een hoogtepunt, en kies voor de 4 dagen, 3 nachten variant als je de tijd hebt. Je hebt dan 24 uur pauze aan de rand van het meer, is echt heel chill en prachtig uitzicht
  vrijdag 27 mei 2011 @ 10:03:17 #139
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_97372886
* EDMAN- vertrekt 10 oktober voor een maandje naar Indonesië.
Vlieg via Emirates en op dit moment alleen een retourticket in bezit.
Komen aan op jakarta. Iemand nog een hoteltip voor de eerste nacht?
Ben van plan in ieder geval Sumatra mee te pakken, voor de rest zien we het wel.
De lonelyplanet is in ieder geval al gekocht :)
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_97389812
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:03 schreef EDMAN- het volgende:
* EDMAN- vertrekt 10 oktober voor een maandje naar Indonesië.
Vlieg via Emirates en op dit moment alleen een retourticket in bezit.
Komen aan op jakarta. Iemand nog een hoteltip voor de eerste nacht?
Ben van plan in ieder geval Sumatra mee te pakken, voor de rest zien we het wel.
De lonelyplanet is in ieder geval al gekocht :)
O+ Sumatra O+ Wát een mooi eiland! Waar ben je van plan naar toe te gaan?
pi_97398052
Hoe zit het met het weer in Java dan , zie momenteel alleen maar bewolking bij weeronline.nl . Kun je op java niet bruin worden?
pi_97400296
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 20:43 schreef soepp het volgende:
Hoe zit het met het weer in Java dan , zie momenteel alleen maar bewolking bij weeronline.nl . Kun je op java niet bruin worden?
Newsflash: ook in Indonesië hebben ze wolken O-)
pi_97448992
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 20:43 schreef soepp het volgende:
Hoe zit het met het weer in Java dan , zie momenteel alleen maar bewolking bij weeronline.nl . Kun je op java niet bruin worden?
Zon zat hier in Tasik momenteel :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 30 mei 2011 @ 11:13:20 #144
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_97489246
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 17:16 schreef Beije het volgende:

[..]

O+ Sumatra O+ Wát een mooi eiland! Waar ben je van plan naar toe te gaan?
Collega van me heeft in een cottage midden in de jungle gezeten. Ben de naam even kwijt, maar daar ga ik sowieso heen. Voor de rest moeten we nog veel inplannen :D
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_97489895
Heeft er iemand ervaring met een (dag)trip maken van Bali naar de Gili eilanden?
  maandag 30 mei 2011 @ 11:35:57 #146
62913 Blik
The one and Only!
pi_97489966
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 20:43 schreef soepp het volgende:
Hoe zit het met het weer in Java dan , zie momenteel alleen maar bewolking bij weeronline.nl . Kun je op java niet bruin worden?
Die weersverwachting voor tropische plaatsen kun je niet echt serieus nemen. Als het de hele dag zonnig is en er valt een tropisch buitje, dan staat er bij weeronline een onweerswolkje alsof het de hele dag boutweer is. Dat onweerswolkje staat er vaak ook als er helemaal géén regen valt.
  maandag 30 mei 2011 @ 12:47:18 #147
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_97492171
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 11:33 schreef Migg het volgende:
Heeft er iemand ervaring met een (dag)trip maken van Bali naar de Gili eilanden?
Vanuit Bali? Nee, lijkt me ook een takke eind over, als ik me niet vergis, redelijk onrustige zee.
De (okay trage) ferry deed er toch wel een 2/3 uur over.
Is het geen optie om naar Lombok te gaan? Paar daagjes Sengigi en dan Gili meepakken?
  maandag 30 mei 2011 @ 13:03:11 #148
62913 Blik
The one and Only!
pi_97492650
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 12:47 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Vanuit Bali? Nee, lijkt me ook een takke eind over, als ik me niet vergis, redelijk onrustige zee.
De (okay trage) ferry deed er toch wel een 2/3 uur over.
Is het geen optie om naar Lombok te gaan? Paar daagjes Sengigi en dan Gili meepakken?
Kan wel, je hebt ook speedboten die direct naar de Gili's gaan. Maar het is denk ik het geld niet waard om er maar 1/2 dag te zijn. Zo bijzonder is het nou ook weer niet.

Maar de ferry deed er bij jou maar 2 uur over? Bij mij toch echt 4 uur, en dat over 25 kilometer...
pi_97493447
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 13:03 schreef Blik het volgende:

[..]

Kan wel, je hebt ook speedboten die direct naar de Gili's gaan. Maar het is denk ik het geld niet waard om er maar 1/2 dag te zijn. Zo bijzonder is het nou ook weer niet.

Maar de ferry deed er bij jou maar 2 uur over? Bij mij toch echt 4 uur, en dat over 25 kilometer...
Hm oke bedankt voor de info. Reis is al geboekt dus naar Lombok gaan is geen optie. Voor een halve dag is het inderdaad misschien niet echt de moeite, al ben je er met een speedboot vrij vlot las ik ergens, zoals Blik hierboven zegt. We denken er nog maar even over.
pi_97493511
Snelle boot is 2 of 2uur30 vanuit bali. Minimaal een nachtje blijven is dan een betere optie. Varen volgens mij niet savonds
We fear that which we cannot see
  maandag 30 mei 2011 @ 13:35:07 #151
62913 Blik
The one and Only!
pi_97493571
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 13:31 schreef Migg het volgende:

[..]

Hm oke bedankt voor de info. Reis is al geboekt dus naar Lombok gaan is geen optie. Voor een halve dag is het inderdaad misschien niet echt de moeite, al ben je er met een speedboot vrij vlot las ik ergens, zoals Blik hierboven zegt. We denken er nog maar even over.
De speedboot is vrij prijzig namelijk (tenminste, voor backpacker begrippen. reken maar op 80 euro p.p.). En ik neem even aan dat de speedboten niet in het donker varen, dus je bent voor 6 uur weer terug op Bali. Dan zit je misschien 6 a 7 uur op de Gili's

[ Bericht 3% gewijzigd door Blik op 30-05-2011 13:38:26 (tarief speedboat opgezocht) ]
  maandag 30 mei 2011 @ 13:37:09 #152
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_97493650
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 13:03 schreef Blik het volgende:

[..]

Kan wel, je hebt ook speedboten die direct naar de Gili's gaan. Maar het is denk ik het geld niet waard om er maar 1/2 dag te zijn. Zo bijzonder is het nou ook weer niet.

Maar de ferry deed er bij jou maar 2 uur over? Bij mij toch echt 4 uur, en dat over 25 kilometer...
Ik dacht ook 4 uur... maar ik wist het niet zeker meer, dus goegelde ik het. En toen stond er 2,5 uur. Ik had het dus wel goed onthouden. :+
  maandag 30 mei 2011 @ 13:38:54 #153
62913 Blik
The one and Only!
pi_97493729
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 13:37 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Ik dacht ook 4 uur... maar ik wist het niet zeker meer, dus goegelde ik het. En toen stond er 2,5 uur. Ik had het dus wel goed onthouden. :+
apart, bij mij heen en terugweg allebei 4 uur
pi_97529721
Meh. We konden de ingang van het sultan paleis niet vinden :') Donderdag nog maar een poging wagen. Wel door de meest gezellige kleine straatjes gewandeld en op de lange muur van het kratongebied gestaan :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_97533725
Heeft iemand een indicatie van de kosten voor dagelijkse zaken enz op Java en Bali (ontbijt, lunch, diner, drankjes en dat soort zaken)? Tnx!
pi_97535002
Ligt eraan wat je doet en waar je heen gaat. Gisteren voor 70k Rp. Gegeten en gedronken in een extreem toeristisch restaurant, dus per definitie duurder. Maar naar westerse maatstaven zou ik heel decadent zeggen, "het kost allemaal geen reet" :p
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_97546348
iemand nog tips voor spullen die je absoluut niet mag vergeten in je koffer?
pi_97546421
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:50 schreef Quintus4 het volgende:
iemand nog tips voor spullen die je absoluut niet mag vergeten in je koffer?
Paspoort! Maar ik zou hem niet in je koffer doen. ;(
Het hangt er toch vanaf wat je gaat doen! Als je twee weken op kuta beach gaat liggen heb je weinig nodig. Ga je 8 vulkanen beklimmen zal je wat meer willen hebben.
pi_97547648
Ducttape, deet/antimugspul), paar meter paracord ( bijv. voor een waslijn), extra plastic tasje, zaklampje, rol pleepapier, wetties.. Voor de rest spijkerbroek thuis laten, dat is echt niet te harden. Lange dunne broek is wel prettig. Shirts hoeven er ook niet teveel van mee, scoor ter plekke een paar luchtige batik overhemden. En 1 (dunne) sweater/vest voor in het vliegtuig/luxetrein (airco) en in Bandung of ergens anders in de bergen kan het best fris zijn.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:34:01 #160
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_97550476
Wat ik vorig jaar heb gedaan is een lijst uitprinten met alle handige adressen/telefoonnummers. Van thuis, je verzekering, de ambassade, je bank etc. Niet nodig gehad, maar wel een fijne gedachte dat je dat niet ter plekke allemaal hoeft te gaan uitzoeken in nood.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 20:00:06 #161
62913 Blik
The one and Only!
pi_97554137
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:51 schreef Godtje het volgende:

[..]

Paspoort! Maar ik zou hem niet in je koffer doen. ;(
:D
  dinsdag 31 mei 2011 @ 20:01:13 #162
62913 Blik
The one and Only!
pi_97554188
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:18 schreef Ener-G het volgende:
Ducttape, deet/antimugspul), paar meter paracord ( bijv. voor een waslijn), extra plastic tasje, zaklampje, rol pleepapier, wetties.. Voor de rest spijkerbroek thuis laten, dat is echt niet te harden. Lange dunne broek is wel prettig. Shirts hoeven er ook niet teveel van mee, scoor ter plekke een paar luchtige batik overhemden. En 1 (dunne) sweater/vest voor in het vliegtuig/luxetrein (airco) en in Bandung of ergens anders in de bergen kan het best fris zijn.
Waarom ducttape? In combinatie met de paracord denk ik eerder dat je iemand gaat ontvoeren... :P
pi_97572460
Handig om gaten in tassen te pluggen, lekkende shampooflesdoppen te sealen, het komt altijd wel van pas. Niet de hele rol meenemen, maar gewoon wat slagen om je zaklamp rollen. Paracord hier tot nu toe in elk hotel gebruikt als waslijntje
:)

En die zaklamp kwam vanmorgen ook van pas toen om half 5 vanmorgen de stroom uit viel :p was wel grappig, nadat het gefixed was 10 minuten later begonnen alle moskeeen tegelijk te brullen (normaliter zit er wat tijd tussen en gaan ze niet allemaal precies tegelijkde stroomuitval was precies vlak voor het ochtendgebed :+

Oordopjes is dan ook wellicht een aanrader, als je licht slaapt, ook prettig tegen lawaaiige airco's.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_97573539
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 09:11 schreef Ener-G het volgende:
Handig om gaten in tassen te pluggen, lekkende shampooflesdoppen te sealen, het komt altijd wel van pas. Niet de hele rol meenemen, maar gewoon wat slagen om je zaklamp rollen. Paracord hier tot nu toe in elk hotel gebruikt als waslijntje
:)

En die zaklamp kwam vanmorgen ook van pas toen om half 5 vanmorgen de stroom uit viel :p was wel grappig, nadat het gefixed was 10 minuten later begonnen alle moskeeen tegelijk te brullen (normaliter zit er wat tijd tussen en gaan ze niet allemaal precies tegelijkde stroomuitval was precies vlak voor het ochtendgebed :+

Oordopjes is dan ook wellicht een aanrader, als je licht slaapt, ook prettig tegen lawaaiige airco's.
Zaklamp okay al had ik wel een knijpkat en niet en ding op batterijen.

In 4 maanden tijd echt 0,0 ducttape of waslijn nodig gehad. Was laat ik doen en ik had een tas zonder gaten.

Oordoppen in hostels kunnen idd fijn zijn. Al slaap ik dan met mijn ipod in maar dara moet je tegen kunnen.
pi_98154314
14 juli vlieg ik met mijn vriendin naar Jakarta om vervolgens 1 maand lang te backpacken. Ik maak me een beetje zorgen om de aankomst in Jakarta, als je circa 23 uren hebt gereisd (we hebben een overstap in Istanbul waar we circa 7 uren moeten wachten) dan wil je niet met een taxi 3 - 4 uren richting Jalan Jaksa afreizen. Wat raden jullie aan? Wel de taxi instappen? We komen omstreeks 17:30 aan, dus wellicht kunnen we rond 18:30 - 19:00 in een taxi stappen na alle visum dingen en bagage ophalen en geld pinnen...is het dan spituur voor taxi's?
  dinsdag 14 juni 2011 @ 13:44:55 #166
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_98154629
Hehe... Je vliegt met Turkish ^O^ We hadden exact dezelde reis en overstap. Was ons prima bevallen. Turkish was schandalig goed! (Zal je net zien, dat het dan net bij jullie anders gaat en het dan lijkt alsof ik uit mijn nek sta te kletsen.)

Ik heb eigenlijk maar 1 tip: Boek een overnachting in een hostel/hotel. Want je hebt geen zin om drie/vier uur te zoeken en je komt eigenlijk te laat op de dag aan om nog iets (fatsoenlijks) te vinden.

Wijzelf boeken nooit van te voren, ook niet in hoogseizoen. We zijn übermakkelijk, maar in die hoek van Jakarta 's avonds iets vinden was heel, héél vervelend. Veel hotels (ook de standaard 'altijd goede opties' zoals Ibis ed) zaten al nokvol. Het laatste hotel, daar had de receptie medelij met ons gezeul en kregen hun laatste kamer voor de helft.

Gek genoeg weet ik dus niet meer hoe we er kwamen... Volgens mij was bus niet handig omdat die terminals buiten de stad lagen en je dan nog een fikse afstand moet overbruggen. Ik zal mijn lief eens vragen wat we gedaan hebben. Duidelijk heb ik wel de uren erná onthouden :')

Trouwens, wíl je Jakarta wel bezoeken? Als je bijv. doorreist via de lucht of naar Bogor ofzo, kan je je zelfs afvragen of je wel die kant (stad) op moet willen...
pi_98155406
Ah heel goed, hier heb ik wat aan! Wat grappig dat jullie ook Turkish Airlines hebben gekozen, tot op heden verklaard iedereen ons hier voor gek :P. Maar als je wat Google't lees ik alleen maar positieve verhalen, net zoals jouw verhaal. Daar maken we ons dan ook niet zo druk om :-). Hadden jullie ook zo'n lange zit in Istanbul?

Jakarta willen we best overslaan, Jogjakarta lijkt ons een prima alternatief en schijnt veel toffer en leuker te zijn. Helaas komen we op een vrij ongunstig tijdstip aan in Jakarta, er is eigenlijk geen tijd om op de zelfde dag nog door te reizen, laat staan de energie. We moeten dus wel ergens overnachten...denk ik?

Hoe zag jullie reisschema er uit? Die van ons is nog helemaal niet duidelijk, behalve het standaard 'Java, Bali, Lombok'. Hoewel de Lonely Planet ook juist weer hele andere opties laat zien, we hebben helaas maar een maandje en het lijkt al snel dat we tijd te kort hebben.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 15:16:08 #168
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_98157715
Euh... even denken.

Turkish: Wij vlogen er vorig jaar mee. Ja, even daarvoor hadden ze een glijpartij op Schiphol en een zeer ernstige crash (herinner je dat nog?) Maar ik ben nogal nuchter, geloof ik. Alleen Corendon laat ik links liggen. Ik vond het toestel uitermate luxe, met goed instelbare stoelen, (de enige vlucht ever waar het me lukt om een beetje te slapen) vriendelijke crew, en zoveel en goed eten dat het genant werd. We kregen een menukaartje. Toen dacht ik nog: Goh da's ook luxe, je mag kiezen wat je krijgt. Guess again... we kregen álles! Maar zoals ik al zei, ik ben geen azijnpisser. :)

Istanbul was idd 7 uur stop. We hebben het gebruikt om wat in te lezen en alvast wat te slapen. We vonden het geen straf. Aangename luchthaven hoor. Trek wel je portemonnee als je wat wilt eten/drinken. Maar dat heeft iedere luchthaven wel geloof ik.

We zijn idd ook doorgereisd naar Jogya. Je kan per trein, schijnt dé aanrader te zijn, wij hebben direct bij aankomst een vlucht geboekt voor de volgende ochtend. Dus wij moesten weer terug naar de luchthaven. Als je met de trein wilt, moet je sowieso naar de stad, aangezien daar het station ligt.

Volgens mij ben je te laat voor de laatste bus naar Bogor. Anders was dat ook een optie geweest. Op de kaart een stuk verder dan Jakarta (vanuit de luchthaven) maar net zo snel. Ow en nu herinner ik het me: We hebben een witte Damri bus naar Jakarta genomen. :+

In Yogya hebben we rondgehobbeld, Merapi beklommen. Vandaar uit naar, Bromo vulkaan en Kawa Ijen (Topper!!). Dat was een minibus-doorreis-excursie vanuit Yogya. Taai en lang, maar best een aardige optie om zo via de vulkaan naar Oost te komen. Toen op eigen gelegenheid de ferry naar Bali. De bus naar Permuteran. Daar een paar dagen gebleven. Dwars over Bali' bergen heen naar Ubud. Met het lokale vervoer, kostte ons een dag, maar het was een giller. We hadden van te voren besloten voor de bergpas: als het helder is blijven we, anders gaan we door. Want het is mooi daar! Mits je het kan zien :') En aardbeien!

In Ubud, tja, best bijzonder, maar ook toeristisch. We zaten in tempelhuisje op een binnenplaats van een gezin. Erg bijzonder, geluk bij een ongeluk want de rest was vol, maar we werden netjes door de Ubud inwoners opgevangen.

Toen naar het zuiden. Naar Lembogan Island! Paar dagen gerelaxed. Weer terug en toen een auto gehuurd naar de ferry voor Lombok. Klinkt heel duur, maar het was evenduur als de lokale bus. Bizar, dus dat hebben we onszelf even gegund.

Ferry (traaaaaaaag) naar Lombok... (even posten voordat ik alles kwijt ben.)
  dinsdag 14 juni 2011 @ 15:30:14 #169
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_98158356
Op Lombok sta je ineens als prooi voor de busjesmannen :') dus we hebben ons gegroepeerd met wat Duitser om de prijzen af te kunnen dwingen. Die gingen globaal onze kant op. Ze hadden van te voren iets geboekt. Toen we daar stopten zijn we er ook verbleven. (Tegen dumpprijzen... we hadden het hart niet om het ze te vertellen. Ze waren zo enorm bezig, met budget reizen, maar hier gingen ze even de mist in.)

Volgende dag naar Senggigi. Paar daagjes. Meest waanzinnige zonsondergang ooit gezien! Nog een dag met chauf naar Kuta (op Lombok dus) en wat lokale markten en dorpjes. Nog een dag de kustlijn afgebrommerd tot de plaats (voor de Gillis) en dan via de bergpas terug. (Leuk! En apen, houd je zooi in de gaten :D )

Dagje snorkelen en duiken bij de Gillis. Ook een aanrader. Geestig genoeg heb ik met snorkelen veel meer gezien dan de duikers. Schildpadden, anemonen, vissen, katvissen, haaien, murenes en koraal veeeeeel koraal. Ik was bang dat het teveel bezocht zou zijn, omdat alles en iedereen over rept, maar voor een dag (of langer) is het aangenaam toeven. We zaten op Meno.

Weer terug met het vliegtuig naar Jakarta. 2 dagen voor de vlucht terug naar huis. Met opzet overigens. Bij aankomst gelijk weer een Damri bus naar Bogor. Daar 2 dagen verbleven. Thee plantages, 2x botanische tuinen (staat wel in de LP) en een heel niet onaardige dierentuin. We waren er met zijn tweeen (Ramadan) dus de dieren waar heel mooi en rustig. En nee, niet gesedeerd. :N Je kon er voor een dollar met wat dieren op de foto. Ik heb het even kritisch bekeken of dat fatsoenlijk ging. Ik vond dat het netjes genoeg ging. De verzorgers leken netjes voor ze te zorgen. Dus toen ben ik idd op de foto gegaan... :@ met een baby orang. O+

Wat me trouwens opviel is dat in de LP een negatief zeiktoontje hangt. Alles was 'well trodden' en 'not what it used to be'... Ik werd het wat beu. Neem een Trotter mee, als je ruimte hebt. Bij elkaar een leuke combi, en de Trotter kan nog wél enthousiast doen.
Zeker de tempels te noorden van Ubud vond ik prachtig en ze krijgen in de LP wel 3 regels aandacht ofzo.

Dit alles is in 3 weken gedaan...

Mocht je het leuk vinden... hier een zeer beperkt fotosetje:
http://www.flickr.com/photos/jack4ya/sets/72157624655475439/


[ Bericht 1% gewijzigd door jack4ya op 14-06-2011 15:39:16 ]
  dinsdag 14 juni 2011 @ 15:37:47 #170
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_98158726
Best een standaard route misschien, maar ook met reden. Het is goed te bereizen, je krijgt een mooie mix van het land mee. Als het jullie eerste (indonesië) reis is, is dit best een goede optie, hoor. Java is landschappelijk spectaculair, we (gedag)knikten de hele dag door. Bali is uniek in alle opzichten, vaak picture-perfect. Lombok is duidelijk armer. We hebben er denk ik te weinig van gezien, want spijt heb ik er niet van, zeker niet, maar onmisbaar was het ook niet. Als je dé vulkaan van Lombok 'doet' dan denk je er zeer ws. anders over.
pi_98163112
Oeh, daar hebben we wel wat aan. Yogya is dus wel de deal, en vandaar uit weer dingen doen. Nu zitten we nog wel met die eerste overnachting, een hotel dicht in de buurt van de luchthaven. Dat moeten we dus nog even Googelen. Kan je die vlucht van Jakarta naar Yogya ook via het internet boeken? Enig idee wat voor maatschappij dat was?

Hoe deed je het trouwens met malariapillen? Wel of niet gebruiken? Voor Lombok schijnt dat wel verplicht te zijn, dus vanaf Bali o.i.d. met de kuur beginnen...lijkt me alleen echt verschrikkelijk om bij thuiskomst door te blijven slikken zo'n 7 / 8 dagen om de kuur af te bouwen...
pi_98168391
Yogya is tof :) Aanrader: Gudeg (het streek/stadsgerecht) in Legian restaurant op malioboro road. Zit op een verdieping, ingang het straatje naast/naar het ibis hotel :)

Wees op het vliegveld bij aankomst op Jakarta trouwens voorbereid op een horde aan mannetjes die je bagage uit je handen trekken en een centje aan je willen verdienen; zelfs als ze je koffer aanraken terwijl je hem zelf in de taxi/busje hijst verwachten ze geld.

Verder is het een goed idee om voordat je de beveiligde ruimte hebt verlaten al te weten wat en waar je heen wil, als je dat op de stoep buiten doet raak je overdonderd door alles en iedereen die wat van je wil en zich ongevraagd in het gesprek mengt of aan je (bagage) gaat zitten trekken.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_98172455
Omg, die krankzinnigheid ken ik van Thailand. Maar daar wisten wij inderdaad precies wat we gingen doen en liepen we met een glashard gezicht door...alsof je echt weet waar je naar toe moet :P Ik had me toen echt maanden verdiept in de reisplanning en had tal van tips een weetjes gelezen. Als ik me niet had verdiept had ik sowieso altijd volle pond voor de taxi betaald, terwijl als je een rijdende taxi aanhoudt en de chauffeur verplicht de meter aan te doen, je niet meer dan 50-70 bath betaald...

Ik vermoed alleen dat dit in Indonesie nog een stukje erger is, dus zeer bedankt voor de tips. Ener-G, waar verbleef jij de eerste nachten in Indonesie, direct na aankomst zegmaar? :-)

Nog meer tips betreft oplichting en weetjes? Een vriendinnetje vertelde ook dat ze in 'shopping malls' je bv een wit / zwart gestreept tasje meegeven als je bv totaal NIET kan afdingen. Zodat de andere verkopers weten dat ze de prijs hoog kunnen houden... Is er nog iemand bekend met zulke verhalen? :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Stevie_ op 14-06-2011 20:39:48 (typfoutjes) ]
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:19:37 #174
62913 Blik
The one and Only!
pi_98175212
Ik ben na een lange vlucht altijd lekker makkelijk, en laat het hotel de taxi regelen en wordt dus opgehaald. Dat ik daarmee een paar euro meer betaal neem ik voor lief
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:40:20 #175
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_98176430
@stevie: er schijnt een hotel vlak bij de luchthaven te zijn (staat in de LP of trotter) die halen je schijnbaar zelfs op als het moet. Het lijkt me dat als je ruim van te voren belt, dat het vast moet lukken.
Dat is dan alleen nodig als je vliegt naar Yogya.
Trein schijnt aardiger te zijn, is dat geen optie?

Als je toch naar Jakarta Stad wil: Taxi is niet nodig. Damri bussen zijn heel herkenbaar (Grote toeringcar, wit van kleur met in blauwe letters Damri, kan niet missen), regelmatig, aangenaam en schappelijke geprijsd.

Gesjor aan tassen hadden wij niet. Misschien omdat het backpacks waren. Geen idee.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:42:15 #176
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_98176581
*Trotter erbij pakt*

Anugrah Transit Hotel...

We zijn er dus NIET geweest (want het was al vol) maar wellicht een goede optie als je dus niet naar Jakarta wil/hoeft.

We hebben idd malariaprofylaxe geslikt. Malarone. Voor ons geen punt, we merken er niets/nauwelijks iets van, en het doorslikken was eigenlijk ook geen moeite.
De één is voor, de ander is tegen. Ik ga uit van het standpunt: ik sla mezelf voor de kop als ik wel malaria krijg en niet de (extra) moeite heb gedaan om het te voorkomen. Naast de andere preventieve maatregelen natuurlijk.
pi_98183526
Na wat meer info gekregen te hebben over de kosten van het reizen in Midden-Amerika ben ik toch maar eens wat beter naar zuid-oost azië en dan vooral Indonesië gaan kijken.

Ik wil vanaf oktober dit jaar voor 4 maanden gaan reizen. Via google ben ik erachter gekomen dat gedurende mijn periode okt-jan het 'wet season' is. Zijn er mensen hier gedurende deze periode geweest? Hoe moet ik het voor me zien; 3 uur per dag regen, hele dag regen, 1x per paar dagen regen? Maw; in hoeverre vormt dit een belemmering?

Dan nog wat betreft budget; klopt het dat je als backpacker met 30-40$ per dag prima rond kan komen? (hostel, genoeg tripjes, eten/drinken, bar)
pi_98185417
@jack4ya Anugrah Transit Hotel, ik zal het onthouden. Hoewel de treinreis ons ook wel aanspreekt, we hebben dit in Thailand ook gedaan, en dat was toch wel een erg gaaf avontuur :-).

Heeft er iemand trouwens ervaring met de aanschaf van een simkaart daar? Het lijkt me wel tof als ik een beetje mobiel internet kan gebruiken, je zou zeggen dat dat op Java & Bali nog wel te doen moet zijn...? :-)
pi_98189312
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:38 schreef Stevie_ het volgende:
Omg, die krankzinnigheid ken ik van Thailand. Maar daar wisten wij inderdaad precies wat we gingen doen en liepen we met een glashard gezicht door...alsof je echt weet waar je naar toe moet :P Ik had me toen echt maanden verdiept in de reisplanning en had tal van tips een weetjes gelezen. Als ik me niet had verdiept had ik sowieso altijd volle pond voor de taxi betaald, terwijl als je een rijdende taxi aanhoudt en de chauffeur verplicht de meter aan te doen, je niet meer dan 50-70 bath betaald...

Ik vermoed alleen dat dit in Indonesie nog een stukje erger is, dus zeer bedankt voor de tips. Ener-G, waar verbleef jij de eerste nachten in Indonesie, direct na aankomst zegmaar? :-)
Ik werd opgepikt door mn achterneef en nichtje met hun eigen auto's (busjes) en verbleef in een dikke villa in Serpong, Tangerang (afgesloten beveiligde rijkeluiscompound) van familie die in vastgoed doet en er nog een leeg hadden staan ;)

Thailand en taxi's ken ik inmiddels ja, ik zit nu in Bangkok en op meter is 50 - 80 bath max, alleen die flikkers weigeren 9 van de 10 keer simpelweg op meter te rijden en stellen 200 bath voor
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_98190056
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 00:19 schreef Stevie_ het volgende:
@jack4ya Anugrah Transit Hotel, ik zal het onthouden. Hoewel de treinreis ons ook wel aanspreekt, we hebben dit in Thailand ook gedaan, en dat was toch wel een erg gaaf avontuur :-).

Heeft er iemand trouwens ervaring met de aanschaf van een simkaart daar? Het lijkt me wel tof als ik een beetje mobiel internet kan gebruiken, je zou zeggen dat dat op Java & Bali nog wel te doen moet zijn...? :-)
Ik koop altijd een sim-kaart als ik in Indonesië ben. Kost 2 euro geloof ik en daarmee is het lekker goedkoop bellen naar Nederland. Mobiel internet heb ik nog nooit geprobeerd, maar dat komt ook doordat er eigenlijk overal wel internet aanwezig is. En zeg nou zelf: stiekem wil je toch niet de hele dag met je telefoon in je hand lopen om te internetten? Geniet gewoon van de omgeving, de mensen, de geuren. En als je écht wilt internetten zoek je gewoon een internetcafé op :)
pi_98197185
kan iemand mij vertellen wat de mooiste plek is om veranen te bekijken (en daarbij of het de moeite waard is geweest en of er in de verdere omgeving meer te doen is) ?
pi_98198313
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 12:47 schreef wrmookniet het volgende:
kan iemand mij vertellen wat de mooiste plek is om veranen te bekijken (en daarbij of het de moeite waard is geweest en of er in de verdere omgeving meer te doen is) ?
Komodovaranen zitten voornamelijk op Flores.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_98199096
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:15 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Komodovaranen zitten voornamelijk op Flores.
moeite waard ?
pi_98199201
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 04:43 schreef Ener-G het volgende:

[..]
Thailand en taxi's ken ik inmiddels ja, ik zit nu in Bangkok en op meter is 50 - 80 bath max, alleen die flikkers weigeren 9 van de 10 keer simpelweg op meter te rijden en stellen 200 bath voor
Wij pakte altijd de felroze taxi's en hielden ze altijd staande. Bij Koh San Road en diverse nightmarkets bleef het lastig, maar als je dan even doorliep en verderop een taxi tegenhielden dan hadden we altijd wel prijs. En dreigen met touristpolice helpt ook :P. Wij hebben nooit 200bht betaald in ieder geval.
  woensdag 15 juni 2011 @ 20:25:36 #185
62913 Blik
The one and Only!
pi_98218488
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:34 schreef wrmookniet het volgende:

[..]

moeite waard ?
heb het niet zelf gedaan, maar ik denk dat die hele tocht prachtig is. Helemaal als je het combineert met bijvoorbeeld duiken in diezelfde omgeving. Probeer wel zoveel mogelijk zelf te doen en geen tours te boeken vanaf bijvoorbeeld Bali.
  woensdag 15 juni 2011 @ 20:29:21 #186
62913 Blik
The one and Only!
pi_98218758
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:29 schreef hoebahophop het volgende:
Na wat meer info gekregen te hebben over de kosten van het reizen in Midden-Amerika ben ik toch maar eens wat beter naar zuid-oost azië en dan vooral Indonesië gaan kijken.

Kijk naast Indonesië ook eens naar het "standaard" rondje Thailand, Cambodja, Vietnam en Laos.

En reizen in Midden-Amerika hoeft helemaal niet duur te zijn trouwens, alleen moet je bepaalde landen vermijden zoals Mexico, Belize en Costa Rica. Ook Panama begint in rap tempo duur te worden. Guatemala en Honduras (daar heb ik ervaring mee) zijn niet echt duurder als Indonesië en Thailand naar mijn idee
pi_98240029
aankomst jakarta
yogjakarta (treinreis)
bali - roundtouren met auto
flores - komodo national park
noordsulawesi - roundtouren / duiken
vlucht terug vanaf noordsulawesi via jakarta (desnoods dagje bogor)

dit alles in 14,5 dag (exclusief vlucht amsterdam-jakarta)

haalbaar ?

Wat zou jij afstrepen indien niet ? Kernwoorden avontuurlijk, orgineel, chill, vrouwen ;)
  donderdag 16 juni 2011 @ 10:54:29 #188
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_98240673
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 10:35 schreef wrmookniet het volgende:
aankomst jakarta
yogjakarta (treinreis)
bali - roundtouren met auto
flores - komodo national park
noordsulawesi - roundtouren / duiken
vlucht terug vanaf noordsulawesi via jakarta (desnoods dagje bogor)

dit alles in 14,5 dag (exclusief vlucht amsterdam-jakarta)

haalbaar ?

Wat zou jij afstrepen indien niet ? Kernwoorden avontuurlijk, orgineel, chill, vrouwen ;)
Met zo'n schema heb je niet echt tijd voor "chill" en "vrouwen" lijkt me.
pi_98240882
Hmmm, wij zitten 31 dagen in Indonesië, volgens deze website moet ik dan een toeristenvisum hebben die ik bij de Indonesische Ambassade moet regelen. http://www.greenwoodtrave(...)esische_Ambassade_NL

Wij bellen naar de ambassade in Den Haag, krijg je het antwoord dat je je visum bij aankomst moet verlengen, terwijl de VOA (visum on arrival) slechts 30 dagen is en die mag je niet verlengen...

Ehm, iemand ook langer dan 30 dagen in Indonesië geweest en know what to do?
pi_98240989
quote:
10s.gif Op donderdag 16 juni 2011 10:54 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Met zo'n schema heb je niet echt tijd voor "chill" en "vrouwen" lijkt me.
vrouwen afstrepen is geen optie maar is denk ik afgedekt met noordsulawesi en/of bali
  donderdag 16 juni 2011 @ 11:04:36 #191
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_98241025
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 10:35 schreef wrmookniet het volgende:
aankomst jakarta
yogjakarta (treinreis)
bali - roundtouren met auto
flores - komodo national park
noordsulawesi - roundtouren / duiken
vlucht terug vanaf noordsulawesi via jakarta (desnoods dagje bogor)

dit alles in 14,5 dag (exclusief vlucht amsterdam-jakarta)

haalbaar ?

Wat zou jij afstrepen indien niet ? Kernwoorden avontuurlijk, orgineel, chill, vrouwen ;)
Ik zeg: nee. We zijn stevige km vreters tijdens reizen, maar dit lijkt me te veel. Skip Sulawesi anders...
pi_98241814
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:04 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Ik zeg: nee. We zijn stevige km vreters tijdens reizen, maar dit lijkt me te veel. Skip Sulawesi anders...
eerlijk te zijn eerder geneigd (in volgorde) bali, flores of yogjakarta te skippen (vluchttechnisch en originaliteit)

- Doet noord-sulawesi af aan bali ?
- Mis ik iets als ik bali slechts als transfer van en naar Flores gebruik?
- Kan ik komodo national park evenaren in sulawesi en/of bali
  donderdag 16 juni 2011 @ 12:08:30 #193
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_98243421
Flores of Bali? Ik zou het wel weten.
pi_98245453
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 10:35 schreef wrmookniet het volgende:
aankomst jakarta
yogjakarta (treinreis)
bali - roundtouren met auto
flores - komodo national park
noordsulawesi - roundtouren / duiken
vlucht terug vanaf noordsulawesi via jakarta (desnoods dagje bogor)

dit alles in 14,5 dag (exclusief vlucht amsterdam-jakarta)

haalbaar ?

Wat zou jij afstrepen indien niet ? Kernwoorden avontuurlijk, orgineel, chill, vrouwen ;)
Dat is echt te kort, vooral met zulke afstanden
Ik zou dan Java+Bali of Java+Flores of Java+N-sulawesie

Is het je 1ste keer daar heen?

@stevie zit je daar 31 dagen in Indonesie of is dat met je vluchtdatum gerekend?
We fear that which we cannot see
pi_98250159
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 13:09 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Dat is echt te kort, vooral met zulke afstanden
Ik zou dan Java+Bali of Java+Flores of Java+N-sulawesie

Is het je 1ste keer daar heen?
1ste keer. Daarom nu zoveel mogelijk meepakken waar mogelijk.

- Doet noord-sulawesi af aan bali ?
- Mis ik iets als ik bali slechts als transfer van en naar Flores/ of Sulawesi gebruik?
- Kan ik komodo national park evenaren in sulawesi en/of bali
- Hoe lang duurt het vanaf Yogjakarta over land (minibus, trein of auto) + ferry naar Denpasar en pak ik dan genoeg indrukken mee van Bali om gelijk door te vliegen naar sulawesi of flores?
- Is er wat te doen in nabije omgeving Denpasar
pi_98251974
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 15:10 schreef wrmookniet het volgende:

[..]

1ste keer. Daarom nu zoveel mogelijk meepakken waar mogelijk.

- Doet noord-sulawesi af aan bali ?
- Mis ik iets als ik bali slechts als transfer van en naar Flores/ of Sulawesi gebruik?
- Kan ik komodo national park evenaren in sulawesi en/of bali
- Hoe lang duurt het vanaf Yogjakarta over land (minibus, trein of auto) + ferry naar Denpasar en pak ik dan genoeg indrukken mee van Bali om gelijk door te vliegen naar sulawesi of flores?
- Is er wat te doen in nabije omgeving Denpasar
Ok 1ste keer hmm.

Elk eiland is wel uniek :) Noord-sulawesi is zeer nice.
Ga je duiken of Snorkelen dan is Bunaken in Sulawesi zeer nice

Bali is in meeste delen toeristisch, voor de vrouwen is Bali dan weer beter ;)
Van Yogjakarta naar Denpassar is best een lange trip volgens google maps 14uur rijden :P
Dacht dat Bali helemaal rond rijden iets van 9uur is.
Maar doe dat dan maar over een aantal dagen. Je wilt natuurlijk Bromo bekijken etc.

Flores weet ik alleen van lezen etc, hoop er dit jaar heen te gaan.
Om dat eiland helemaal te verkennen heb je te weinig dagen.
We fear that which we cannot see
  donderdag 16 juni 2011 @ 18:56:13 #197
62913 Blik
The one and Only!
pi_98260443
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:03 schreef wrmookniet het volgende:

[..]

vrouwen afstrepen is geen optie maar is denk ik afgedekt met noordsulawesi en/of bali
sowieso niet met noord-Sulawesi.
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:04 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Ik zeg: nee. We zijn stevige km vreters tijdens reizen, maar dit lijkt me te veel. Skip Sulawesi anders...
how dare you, aanbevelen het meest avontuurlijke van zijn reis te skippen. De Bunaken zijn echt niet te missen als je wilt duiken

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 15:10 schreef wrmookniet het volgende:

[..]

1ste keer. Daarom nu zoveel mogelijk meepakken waar mogelijk.

- Doet noord-sulawesi af aan bali ?
- Mis ik iets als ik bali slechts als transfer van en naar Flores/ of Sulawesi gebruik?
- Kan ik komodo national park evenaren in sulawesi en/of bali
- Hoe lang duurt het vanaf Yogjakarta over land (minibus, trein of auto) + ferry naar Denpasar en pak ik dan genoeg indrukken mee van Bali om gelijk door te vliegen naar sulawesi of flores?
- Is er wat te doen in nabije omgeving Denpasar
1. Ligt eraan wat je wilt. Noord-sulawesi is relaxed en rustig, en Bali is een stuk drukker en toeristischer. Waarschijnlijk is Bali iets meer geschikt voor als je maar 14 dagen hebt (ik zou alleen Java en bali doen)
2. In principe mis je niks
3. Als je van duiken houdt moet je eigenlijk naar de Bunaken toe, of Flores combineren met duiken rondom Komodo
4. no idea
5. De bekendste plaatsen van Bali liggen allemaal binnen 1 uur rijden van Denpasar (Sanur, Kuta, en Ubud)

maargoed, met maar 14 dagen zou ik het lekker relaxed houden bij Java en Bali. Dan heb je een volgende keer tijd voor Sulawesi, Flores/Komodo en eindigen met chillen op Bali. Want als je naar Sulawesi gaat mag je eigenlijk Rantepao (Tana Toraja) absoluut niet missen
pi_98275758
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 13:09 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]
@stevie zit je daar 31 dagen in Indonesie of is dat met je vluchtdatum gerekend?
We landen vrijdag 15 juli omstreeks 17:30 en vetrekken donderdag 14 augustus weer om 19:15. Inclusief de 15 juli en de 14 augustus zijn dat dan 31 dagen in Indonesië.

Je krijgt een visum voor max 30 dagen = 720 uren.
En wij zijn 743,75 uren op Indonesië...we zijn er dus eigenlijk 23 uurtjes en een kwartier te lang...
pi_98276732
Aha ok, ik dacht dat je ook een visum kon kopen voor 60 dagen on arrival. Heb ik van horen zeggen.

Ik zal nog ff aan mijn neefje of nichtje vragen hoe hun dat doen als ze 6wkn gaan in de zomervakantie.
We fear that which we cannot see
pi_98277681
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 00:09 schreef Ali_Ilegali het volgende:
Aha ok, ik dacht dat je ook een visum kon kopen voor 60 dagen on arrival. Heb ik van horen zeggen.

Ik zal nog ff aan mijn neefje of nichtje vragen hoe hun dat doen als ze 6wkn gaan in de zomervakantie.
Nice, thx! Het vreemde is dat de ambassade in Den Haag mij dus vertelde dat een verlenging gewoon in Indonesië mogelijk is, terwijl andere website dat weer tegenspreken en een toeristenvisum nodig is (en die moet ik dan hier in NL al regelen...).
pi_98302433
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 00:31 schreef Stevie_ het volgende:

[..]

Nice, thx! Het vreemde is dat de ambassade in Den Haag mij dus vertelde dat een verlenging gewoon in Indonesië mogelijk is, terwijl andere website dat weer tegenspreken en een toeristenvisum nodig is (en die moet ik dan hier in NL al regelen...).
Ok dat is wel apart ja. Ik heb mijn nichtje gevraagd hoe zij dat doet.
Zij hebben het gewoon bij de ambassade geregeld. Voor de zkrheid zou ik daar gewoon langs gaan.
We fear that which we cannot see
  vrijdag 17 juni 2011 @ 19:39:09 #202
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_98305274
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 00:31 schreef Stevie_ het volgende:
Nice, thx! Het vreemde is dat de ambassade in Den Haag mij dus vertelde dat een verlenging gewoon in Indonesië mogelijk is, terwijl andere website dat weer tegenspreken en een toeristenvisum nodig is (en die moet ik dan hier in NL al regelen...).
Volgens mij heb je alleen een maandvisum on arrival en het 60 dagen visum alleen vooraf. Verlengen is volgens mij in Indo niet mogelijk, dat omzeilen mensen door een vlucht naar bv Singapore te nemen voor 1 dag en dan weer terug voor een maand.

Zo doet een kennis van me het altijd, laatst was zij ook 1 dag te laat (of 2 of 3), dat kostte een klein bedrag en ze mocht een half jaar Indo niet meer in. Als je het precies wilt weten kan ik het voor je navragen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_98366695
Ik heb het al nagevraagd, het vreemde is dus dat de ambassade in Den Haag geen fatsoenlijk Nederlands spreekt en wel erg nonchalant omgaat met het geven van informatie wat ook niet eens blijkt te kloppen.

Via visum.nl heb ik wel duidelijk antwoord: we moeten in NL nog ons visum regelen. Dat wordt nog spannend, we hebben nog 3,5 week voordat we vertrekken :P.
  zondag 19 juni 2011 @ 18:03:13 #204
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_98378226
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 19:39 schreef elcastel het volgende:

[..]

Volgens mij heb je alleen een maandvisum on arrival en het 60 dagen visum alleen vooraf. Verlengen is volgens mij in Indo niet mogelijk, dat omzeilen mensen door een vlucht naar bv Singapore te nemen voor 1 dag en dan weer terug voor een maand.

Zo doet een kennis van me het altijd, laatst was zij ook 1 dag te laat (of 2 of 3), dat kostte een klein bedrag en ze mocht een half jaar Indo niet meer in. Als je het precies wilt weten kan ik het voor je navragen.
VOA kun je tegenwoordig ook eenmalig met 30 dagen verlengen.

Edit: info

quote:
Visa-on-Arrival voor Nederlandse paspoorthouders

Vanaf 26 januari 2010 is er alleen nog maar een Visa On Arrival te verkrijgen met een geldigheidsduur van 30 dagen. De kosten voor een VOA bedragen USD 30,-. Het VOA kan in Indonesië eenmalig worden verlengd voor een periode van maximaal 30 dagen, dit kan gedaan worden bij lokale immigratiekantoren. U hoeft hiervoor dus niet als voorheen Indonesië te verlaten. Voor verblijf langer dan zestig dagen dient u een visum aan te vragen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag of in het land waar u woont. Het paspoort dient minimaal zes maanden geldig te zijn te rekenen vanaf de dag van inreizen.
...
http://indonesie.nlambass(...)ndse_paspoorthouders

[ Bericht 18% gewijzigd door Sjaakz op 19-06-2011 18:09:03 ]
  zondag 19 juni 2011 @ 18:07:15 #205
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_98378327
Toen ik afgelopen december uit Indonesië vertrok was mijn visum overigens al twee dagen verlopen. Ik heb een boete van zo'n ¤20 per dag moeten betalen bij vertrek, en dat was het wel. Verder werd er niet moeilijk over gedaan.
pi_98423003
Sjaakz, fantastisch, we werden toevallig al zo gefrustreerd dat we helemaal naar Den Haag moesten voor het visum. Het VOA kan dus verlengd worden, dan klopt het dus wel wat die mevrouw zei door de telefoon. Pfieuw, geen stress meer over het visum dus :-).
  dinsdag 21 juni 2011 @ 08:27:47 #207
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_98449706
Ik ga 10 oktober. Ik denk dat ik me maar eens moet gaan laten inenten?
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  dinsdag 21 juni 2011 @ 16:33:50 #208
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_98468204
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 08:27 schreef EDMAN- het volgende:
Ik ga 10 oktober. Ik denk dat ik me maar eens moet gaan laten inenten?
Je kunt alvast wat afspreken met je huisarts, maar volgens mij moet het 4-5 weken voor je reis. Misschien iets om even na te trekken : ik hoor in mijn omgevingdat hetvia de GGD gratis of tegen sterk gereduceerd bedrag kan ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_98468620
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 16:33 schreef elcastel het volgende:

[..]

Je kunt alvast wat afspreken met je huisarts, maar volgens mij moet het 4-5 weken voor je reis. Misschien iets om even na te trekken : ik hoor in mijn omgevingdat hetvia de GGD gratis of tegen sterk gereduceerd bedrag kan ?
Meditel met zilveren kruis dat is gratis.

voor de rest geen idee ;)
We fear that which we cannot see
  dinsdag 21 juni 2011 @ 20:18:47 #210
62913 Blik
The one and Only!
pi_98477892
Is alleen gratis als je een aanvullende verzekering hebt natuurlijk :)

En is inderdaad per zorgverzekering verschillend waar je je prikken moet halen.
  woensdag 22 juni 2011 @ 08:38:19 #211
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_98497813
Ik heb ze voor Egypte bij de GGD moeten halen, werd allemaal vergoed. Maar ik heb m'n aanvullende verzekeringen nogal aangepast dus ben benieuwd. Bedankt voor het antwoord.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_98675968
Net terug uit Java en Bali. Echt een prachtig land met erg aardige mensen. Ik was direct weer het vliegtuig ingestapt als ik de mogelijkheid zou hebben gehad.
pi_98760640
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 13:41 schreef Terpentin07 het volgende:
Net terug uit Java en Bali. Echt een prachtig land met erg aardige mensen. Ik was direct weer het vliegtuig ingestapt als ik de mogelijkheid zou hebben gehad.
Heb je nog tips? :D WIj vertrekken over twee weken.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 12:31:43 #214
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_98761006
Als ik 1 tip mag geven: Kawa Ijen... Blijft mooi!

Verder een hele riedel, misschien even terug lezen?
pi_98840741
Goed, ik ben wederom in de stress. Het verlengen van een VOA in Indonesie schijnt allemaal niet zo makkelijk te zijn. Je moet een sponsor regelen en tevens kost 3 - 4 dagen verwerkingstijd.
Dat houdt dus in dat we straks 4 dagen extra in een stad moeten zijn om te wachten op een verlening voor die ene extra 31e dag.

Nu schijnt een visum aanvraag minimaal 11 (werk)dagen te duren in Den Haag, dat duurt dus te lang (we vertrekken 14 juli).

Nu google ik me suf om te kijken of een overstay een groot risico is of niet. Er staat een boete van 200.000 rph per dag voor, dat is prima betaalbaar, maar wellicht wordt er ook wel een extra zakcentje uit ons gehaald door dit issue en zijn we straks mooi de pineut en mogen we flink gaan lappen.

Wat een ellende voor die ene dag extra, ik kom er niet eens meer aan toe om een reisschema te maken, ik zoek alleen maar naar overstay, voa verlengen en overal staat wat anders, de 1 raad het je af, de anders zegt dat het allemaal wel meevalt etceteraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Wanhoop nadert.
pi_98841450
Het kost zelfs 4 - 7 dagen verwerkingstijd om je voa te verlengen, en dan moet je 2 x terugkomen.
E
{#PI(@Y(&@TY&( *^&RDUF@)(_*B& 09t6r3dyfy3 7oy80
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:16:13 #217
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_98842081
Verlengen kun je door een agent laten doen. Kost je wel wat, maar scheelt enorm veel tijd. Voor één extra dag zou ik het echter niet doen. Je bent dan sowieso veel meer kwijt dan de boete die je moet betalen voor een dag overstay.
pi_98842777
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juni 2011 22:16 schreef Sjaakz het volgende:
Verlengen kun je door een agent laten doen. Kost je wel wat, maar scheelt enorm veel tijd. Voor één extra dag zou ik het echter niet doen. Je bent dan sowieso veel meer kwijt dan de boete die je moet betalen voor een dag overstay.
De boete voor een overstay is 200.000rph, maar dan alleen als je je overstay kan verantwoorden, bv een ziekenhuisbezoek, celstraf of natuurramp. In de andere gevallen kan het alle kanten op gaan en moet je (ik heb heel veel gegooled) mazzel hebben het humeur van de douane ambtenaar. Dat levert alleen maar stress op en daar heb heeeelemaaaaalallalal geen zin in. Ik weet niet wat verstandig is :S.
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:35:20 #219
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_98843388
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 22:26 schreef Stevie_ het volgende:

[..]

De boete voor een overstay is 200.000rph, maar dan alleen als je je overstay kan verantwoorden, bv een ziekenhuisbezoek, celstraf of natuurramp. In de andere gevallen kan het alle kanten op gaan en moet je (ik heb heel veel gegooled) mazzel hebben het humeur van de douane ambtenaar. Dat levert alleen maar stress op en daar heb heeeelemaaaaalallalal geen zin in. Ik weet niet wat verstandig is :S.
Geen idee wat andere mensen allemaal hebben meegemaakt. Ik was iig twee dagen te laat zonder reden. Werd totaal niet moeilijk over gedaan, moest alleen die boete betalen.

Als je het zekere voor het onzekere wil nemen en je hebt er zo'n ¤100-¤150 (2 personen toch?) voor over zou ik een goede agent nemen om je verlenging te regelen. Waar ben je van plan heen te gaan in Indonesië en waar vandaan vertrek je weer naar Nederland?
pi_98843719
We vliegen vanaf AMS naar Jakarta, en we vliegen ook op die manier weer terug. Maar, hoezo is het verlengen van een VOA in Indonesie zo langdurig drama? Bedoel, wij dachten dat we dat gewoon even snel ergens konden regelen ergens in Indonesie, en nu lees ik overal dat het circa 4 -7 dagen duurt om een voa eenmalig te verlengen :S. Niemand ervaring mee?
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:45:27 #221
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_98844052
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 22:40 schreef Stevie_ het volgende:
We vliegen vanaf AMS naar Jakarta, en we vliegen ook op die manier weer terug. Maar, hoezo is het verlengen van een VOA in Indonesie zo langdurig drama? Bedoel, wij dachten dat we dat gewoon even snel ergens konden regelen ergens in Indonesie, en nu lees ik overal dat het circa 4 -7 dagen duurt om een voa eenmalig te verlengen :S. Niemand ervaring mee?
Tja, zo lang duurt het gewoon. In Indonesië regel je niets 'gewoon even snel' tenzij je mensen gaat omkopen. Ik heb mijn VOA niet zelf proberen te verlengen. Wel één keer mijn SB, maar dat werd niks en dat heb ik ook gelijk nooit meer zelf gedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjaakz op 29-06-2011 22:51:43 ]
pi_98844735
Je kan proberen om een VOA te vragen voor 60dagen en dan maar hopen dat je het krijgt.
Nederlandse chocolade kan ook misschien helpen ;)

Of als je weggaat en ze merken het op zeg je dat je de dagen verkeerd hebt geteld.

Leer alvast wat woordjes en probeer te praten met die beambte :)
We fear that which we cannot see
pi_98845228
Maar, hoe groot is het risico dat we genaaid worden op het vliegveld van Jakarta als ze opmerken dat ons visum al verlopen is?
pi_98845482
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 23:04 schreef Stevie_ het volgende:
Maar, hoe groot is het risico dat we genaaid worden op het vliegveld van Jakarta als ze opmerken dat ons visum al verlopen is?
Denk wel groot, ze checken je passport nemen een stuk visa terug en checken met computers etc..

Wat elcastel hier zei, kost een kleine boete een dag te lang.
We fear that which we cannot see
pi_98846813
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 23:08 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Denk wel groot, ze checken je passport nemen een stuk visa terug en checken met computers etc..

Wat elcastel hier zei, kost een kleine boete een dag te lang.
Het risico is groot dat ze dus naast die boete ons nog extra geld proberen af te dingen o.i.d.? :S
pi_98847028
Oh nee, denk niet dat het gebeurd
Denk gewoon boete of het geluk dat ze niks zeggen :)
We fear that which we cannot see
pi_98871863
Pfffffff, wat een uitzoekwerk. Je wilt alle opties hebben bekeken, en voordat je daar achter bent.

Ik had vandaag de Ambassade van Indonesie weer aan de telefoon, en die vertelde wederom dat het verlengen van een VOA een probleemloos gebeuren is in het land zelf. Alleen mijn verhaal, dat ik ik op de 30ste dag dan moet verlengen, maar die avond ook het vliegtuig in stap, daar begreep ze niet zoveel veel lijkt het. Want je moest wachten tot je je visum had uitgezeten, en dan pas verlengen. Dat is vrijwel onmogelijk op de dag dat je ook je vlucht nog gezellig wil halen.

Ik heb vandaag dan ook contact gehad met visumburo.nl en CIBT, ik heb uiteindelijk CIBT gekozen, zij zijn net iets goedkoper en hun website komt veel professioneler over. Ook werd ik daar telefonisch erg goed, snel en duidelijk geholpen.

Het heeft uiteindelijk toch wel een volledige werkdag gekost om dit tot op de bodem uit te zoeken. Ik wou namelijk ook weten of ik een derde in kon schakelen waar ik dan alle documenten naar toe stuur. Volgens de ambasade kan dit niet, je moet zelf komen. Maar als ik dan vraag 'Hoezo kan een visumburo dat dan wel zonder mijn aanwezigheid?' kreeg ik als antwoord 'Zij doen ergens anders'. Lijkt mij volstrekte onzin, volgens CIBT is dat ook onzin en zou ik gewoon als particulier ook iemand anders kunnen machtigen d.m.v. een machtigingsforumulier. Uiteindelijk niet voor gekozen, via CIBT heb ik denk ik toch de meeste zekerheid dat ik het spul een paar dagen voor vertrek binnen heb.

Wel echt ontzettend rot geregeld, het is niet fijn om je paspoort nu op de post te doen en hopelijk dat hij uiterlijk 13 juli terug is. Ik heb al de noodopties bekeken om eventueel een nieuw paspoort te regelen, nou goed, dat wil je dus ook niet...

Het gaat denk ik een heerlijk gevoel zijn als ik de paspoorten weer retour heb met daarin het juiste visum :-)
pi_98872758
Hopen dat het snel terug is idd :)
Komt vast wel goed en dan geen stress meer en gewoon gaan genieten ;)
We fear that which we cannot see
  donderdag 30 juni 2011 @ 20:46:21 #229
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_98880287
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 16:57 schreef Stevie_ het volgende:
Pfffffff, wat een uitzoekwerk. Je wilt alle opties hebben bekeken, en voordat je daar achter bent.

Ik had vandaag de Ambassade van Indonesie weer aan de telefoon, en die vertelde wederom dat het verlengen van een VOA een probleemloos gebeuren is in het land zelf. Alleen mijn verhaal, dat ik ik op de 30ste dag dan moet verlengen, maar die avond ook het vliegtuig in stap, daar begreep ze niet zoveel veel lijkt het. Want je moest wachten tot je je visum had uitgezeten, en dan pas verlengen. Dat is vrijwel onmogelijk op de dag dat je ook je vlucht nog gezellig wil halen.

Ik heb vandaag dan ook contact gehad met visumburo.nl en CIBT, ik heb uiteindelijk CIBT gekozen, zij zijn net iets goedkoper en hun website komt veel professioneler over. Ook werd ik daar telefonisch erg goed, snel en duidelijk geholpen.

Het heeft uiteindelijk toch wel een volledige werkdag gekost om dit tot op de bodem uit te zoeken. Ik wou namelijk ook weten of ik een derde in kon schakelen waar ik dan alle documenten naar toe stuur. Volgens de ambasade kan dit niet, je moet zelf komen. Maar als ik dan vraag 'Hoezo kan een visumburo dat dan wel zonder mijn aanwezigheid?' kreeg ik als antwoord 'Zij doen ergens anders'. Lijkt mij volstrekte onzin, volgens CIBT is dat ook onzin en zou ik gewoon als particulier ook iemand anders kunnen machtigen d.m.v. een machtigingsforumulier. Uiteindelijk niet voor gekozen, via CIBT heb ik denk ik toch de meeste zekerheid dat ik het spul een paar dagen voor vertrek binnen heb.

Wel echt ontzettend rot geregeld, het is niet fijn om je paspoort nu op de post te doen en hopelijk dat hij uiterlijk 13 juli terug is. Ik heb al de noodopties bekeken om eventueel een nieuw paspoort te regelen, nou goed, dat wil je dus ook niet...

Het gaat denk ik een heerlijk gevoel zijn als ik de paspoorten weer retour heb met daarin het juiste visum :-)
Jij kunt je lol nog op in Indonesië straks. Ja is stiekum toch nee vaak en andersom. Wen er maar aan dat je er om moet lachen, wordt niet boos in RI en kijk maar eens naar het contrast tussen de druk(te) die jij nu voelt en die je daar nauwelijks tegenkomt.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 30 juni 2011 @ 20:49:05 #230
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_98880402
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 23:04 schreef Stevie_ het volgende:
Maar, hoe groot is het risico dat we genaaid worden op het vliegveld van Jakarta als ze opmerken dat ons visum al verlopen is?
Groot. Maar het kan alle kanten op. Als ze geld aan je kunnen verdienen dan doen ze dat en terecht ! Echter je kunt ook iemand tegenkomen die je gewoon netjes helpt. Het kan daar alle kanten opgaan, laat je meevaren in de stroom en laat je niet van alles wijsmaken. Als je denkt dat je genaaid wordt niet boos worden, maar gewoon afdingen op je boete. Laat vooral merken dat je door je geld heen bent of iets. Als je een portemonnee trekt met honderden euro's en je doet moeilijk over een tientje, dan ben jij uiteindelijk degene die het zwaar krijgt.

Gewoon redelijk opstellen en laat het maar komen ....
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 07:16:10 #231
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_98895441
Ik denk waar ken ik dit verhaal nou van ... Maar ik zie het al, ik kwam je vraag elders ook al tegen. Veel succes Stevie !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 16:08:06 #232
103111 Its-Jojo-4you
gone fishin'
pi_98913491
Als ik in Yogjakarta ben en ik heb een dag vrij (van werk) en ik heb de Borobudur en Prambanan al gezien heeft iemand een suggestie over wat de moeite is te gaan bekijken?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 16:38:39 #233
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_98914871
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 16:08 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Als ik in Yogjakarta ben en ik heb een dag vrij (van werk) en ik heb de Borobudur en Prambanan al gezien heeft iemand een suggestie over wat de moeite is te gaan bekijken?
Ik vond de Taman Sari (het oude waterpaleis van de koning) op zich wel de moeite waard. Of misschien het Ramanyana ballet? ('s avonds bij Prembanan)

pi_98914888
Ik denk dat de Kraton best leuk is om te bezoeken. Misschien ook de Merapi.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 19:12:11 #235
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_98920608
En 's avonds eten in Sleman bij Rumah Jejamuran. Als het er nog is, Sleman is flink gepakt door de Merapi vorig jaar meen ik.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_98927054
TVP :).

Heb vorig jaar bijna en begin dit jaar in Indonesie gewoond, met alle ongemakken van visa's van voorgaande poster erbij. Alles kan inderdaad gebeuren, sommige dingen op visa gebied kunnen gewoon geen doorgang vinden door er zelf ter plekke oplossingen voor te vinden. Ik had overigens een vaste visa-dame, maarja, ik reisde dan ook niet en kon het veroorloven om een paar dagen te wachten.

Als je reist dan is het bijna altijd makkelijker om de RP 200.000 te betalen en de gok te nemen. Als je een vrouw bent, neem de mannelijke douane beambte :')
pi_98944426
dank voor de tips, zal eens kijken of het wat is. :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_99017548
Briljant, eerste poging tot indienen van visum aanvraag door CIBT is mislukt. Mijn handtekening kwam niet 100% overeen als op paspoort. Hoe vaak hoor je dat? Dus nu alles opnieuw ingevuld / ondertekend en weer opgestuurd. Dus nu redden we het in ieder geval deze week niet meer om alles terug te krijgen. Briljant.

CIBT gaf trouwens aan dat ze vandaag veel aanvragen terugkregen die niet akkoord waren, schijnbaar is de Ambassade van Indonesië erg gefocust op kleine dingetjes en keuren ze je aanvraag dan af...
  maandag 4 juli 2011 @ 12:58:59 #239
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_99017909
Stevie_ :o Lekker zulke stress... Ik heb helaas geen zinnig advies... alleen succes?
pi_99020010
Precies, succes of sterkte Ik kreeg zojuist het goede nieuws dat mijn nieuwe aanvraag vandaag al bij de ambassade is ingediend (dat hebben ze dan heel snel gedaan gezien ik het om 12:10 opstuurde en de ambassade om 13:00 sluit). Dus heel misschien heb ik dan de paspoort vrijdag al retour (hoewel er dan niemand thuis is, maar dan kan ik het misschien zaterdag afhalen en anders maandag, ook prima).
  maandag 4 juli 2011 @ 14:08:58 #241
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_99020383
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 13:57 schreef Stevie_ het volgende:
Precies, succes of sterkte Ik kreeg zojuist het goede nieuws dat mijn nieuwe aanvraag vandaag al bij de ambassade is ingediend (dat hebben ze dan heel snel gedaan gezien ik het om 12:10 opstuurde en de ambassade om 13:00 sluit). Dus heel misschien heb ik dan de paspoort vrijdag al retour (hoewel er dan niemand thuis is, maar dan kan ik het misschien zaterdag afhalen en anders maandag, ook prima).
De Indonesische ambassade is op zich wel snel met het verwerken van aanvragen. Ik geloof dat er iets van twee werkdagen voor staat. Veel succes!
pi_99025566
Ja precies, CIBT heeft er ook wel vertrouwen in volgens mij...
  maandag 4 juli 2011 @ 23:15:01 #243
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99045313
Da's goed nieuws !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_99059435
Even een vraag van een collega van mij.

Vliegtickets in Indonesië zelf.

Surabya - Lombok en Lombok - Bali.

Waar boek je dat?
  dinsdag 5 juli 2011 @ 12:57:12 #245
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_99061668
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 11:58 schreef nelisb het volgende:
Even een vraag van een collega van mij.

Vliegtickets in Indonesië zelf.

Surabya - Lombok en Lombok - Bali.

Waar boek je dat?
Zelfde als hier. Via internet of reisbureautjes.
pi_99061883
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 11:58 schreef nelisb het volgende:
Even een vraag van een collega van mij.

Vliegtickets in Indonesië zelf.

Surabya - Lombok en Lombok - Bali.

Waar boek je dat?
Lion Air
  dinsdag 5 juli 2011 @ 22:49:49 #247
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99089610
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 13:02 schreef Terpentin07 het volgende:
Lion Air
Er zijn zat maatschappijen, maar LionAir heeft wel verdomd mooie stewardessen !!!
(behalve op mijn vlucht van Surabaya naar Denpasar)

Waar je het boekt ? Overal en nergens, zo gepiept, dag van tevoren zelfs vaak nog, het zijn net treinkaartjes daar ....
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_99090734
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 22:49 schreef elcastel het volgende:

[..]

Er zijn zat maatschappijen, maar LionAir heeft wel verdomd mooie stewardessen !!!
(behalve op mijn vlucht van Surabaya naar Denpasar)

Waar je het boekt ? Overal en nergens, zo gepiept, dag van tevoren zelfs vaak nog, het zijn net treinkaartjes daar ....
Echt hé, als je denkt dat Ryanair cheap is. Ik vond vliegen echt super relaxt in zuidoost azie.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 23:15:49 #249
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_99091341
Dit is nu een reeks. Als dit topic vol raakt worden de volgers meegenomen naar een volgend deel :s).
  dinsdag 5 juli 2011 @ 23:18:59 #250
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99091530
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 23:06 schreef Terpentin07 het volgende:
Echt hé, als je denkt dat Ryanair cheap is. Ik vond vliegen echt super relaxt in zuidoost azie.
Ik moest er vreselijk aan wennen dat het zo makkelijk gaat allemaal.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 11 juli 2011 @ 21:42:55 #251
27865 Yorout
Are we negotiating?
pi_99340231
Wij zitten als begin van onze 18 daagse backpackers trip door Java en Bali, 2 nachten in Jakarta en overwegen het The Plaza Hotel in Glodok. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
We willen niet te lang blijven, max 2 nachten, om zo in dat stadsdeel de highligths mee te pakken van het coloniale verleden.
A nice warm vibraty feeling all through your guttiwuts!
pi_99403092
Yes, de visums zijn binnen. Het bleef spannend t/m maandag. Bah, geen aanrader. Ik had uiteraard voordat ik de paspoorten opstuurde bekeken wat de noodopties zijn (op Schiphol kan je een geldig papiertje regelen bij de marechaussee).

Anyway, morgen 11:30AM vertrekken we naar Jakarta. Nu nog heel even de laatste tips en feitjes opschrijven, tas inpakken, huis schoonmaken en weg. Ik ben zooo benieuwd!
  woensdag 13 juli 2011 @ 15:20:57 #253
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99414145
Heel veel plezier Stevie !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_99414371
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:12 schreef Stevie_ het volgende:
Yes, de visums zijn binnen. Het bleef spannend t/m maandag. Bah, geen aanrader. Ik had uiteraard voordat ik de paspoorten opstuurde bekeken wat de noodopties zijn (op Schiphol kan je een geldig papiertje regelen bij de marechaussee).

Anyway, morgen 11:30AM vertrekken we naar Jakarta. Nu nog heel even de laatste tips en feitjes opschrijven, tas inpakken, huis schoonmaken en weg. Ik ben zooo benieuwd!
Gelukkig maar :D

Heel veel plezier, geniet ervan en laat het op je af komen ^O^
We fear that which we cannot see
pi_99443193
Veel plezier! Ik zou zo ook weer het vliegtuig in willen stappen.
pi_99470998
Thx! Nu in Istanbul wachten op de vlucht naar Jakarta :-)
pi_99490972
Geniet ervan!!! Ik Zit nu in Jakarta, vanavond vlieg ik weer naar huis na 3,5 maand stage te hebben gelopen in Indonesie. Echt wat een mooi land en wat een lieve en gastvrije mensen. Ik laat hier een deel van mijn hart achter en weet zeker dat ik volgend jaar terug ga komen :)
  vrijdag 15 juli 2011 @ 13:43:16 #258
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99499726
Waar heb je gezeten Redrose ? In Jakarta ook of ergens anders ? Wat heb je allemaal gezien, wat zijn je bevindingen en wat voor stage heb je gedaan ? Ik wil namelijk altijd alles weten.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_99576571
Stage gelopen in Yogyakarta in een weeshuis voor gehandicapte kinderen, ontzettend mooie stage gehad! In Yogyakarta zelf is genoeg te doen natuurlijk naar de Borobodur & Prambanan geweest, Merapi gezien. Die was vooral indrukwekkend na de uitbarsting van vorig jaar, nog steeds een ravage rondom de vulkaan. Maar verder heel veel met locals opgetrokken, superaardige mensen! Daarna voor een korte vakantie naar Bali (we hadden wat problemen met de ambassade, paspoort niet optijd terug en dat kostte ons 6 dagen vakantie). Kuta wat een ontzettende cultuurshock met alle dronken Australiers. Daar hebben we een scooter gehuurd en richting Ubud en naar de Tanah Lot gereden. Dat was ook mooi!
pi_99611386
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 18:56 schreef Blik het volgende:

[..]

sowieso niet met noord-Sulawesi.

[..]

how dare you, aanbevelen het meest avontuurlijke van zijn reis te skippen. De Bunaken zijn echt niet te missen als je wilt duiken

[..]

1. Ligt eraan wat je wilt. Noord-sulawesi is relaxed en rustig, en Bali is een stuk drukker en toeristischer. Waarschijnlijk is Bali iets meer geschikt voor als je maar 14 dagen hebt (ik zou alleen Java en bali doen)
2. In principe mis je niks
3. Als je van duiken houdt moet je eigenlijk naar de Bunaken toe, of Flores combineren met duiken rondom Komodo
4. no idea
5. De bekendste plaatsen van Bali liggen allemaal binnen 1 uur rijden van Denpasar (Sanur, Kuta, en Ubud)

maargoed, met maar 14 dagen zou ik het lekker relaxed houden bij Java en Bali. Dan heb je een volgende keer tijd voor Sulawesi, Flores/Komodo en eindigen met chillen op Bali. Want als je naar Sulawesi gaat mag je eigenlijk Rantepao (Tana Toraja) absoluut niet missen
inmiddels weer terug.

t is java, bali, lombok en noord-sulawesi geworden.
Vakantie was super, tijd was bij lange na niet genoeg. Schema was te ambitieus.
Ontzettend veel kilometers gemaakt. Ook veel met vliegtuig.

In hindsight had ik (noord)sulawesi voor komodo moeten omruilen. Voor Sulawesi heb je echt de nodige voorbereiding en tijd nodig (mensen spreken geen engels en t is een stuk primitiever), dit heb ik onderschat.
  maandag 18 juli 2011 @ 10:44:37 #261
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99611535
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:45 schreef Redrose. het volgende:
Stage gelopen in Yogyakarta in een weeshuis voor gehandicapte kinderen, ontzettend mooie stage gehad! In Yogyakarta zelf is genoeg te doen natuurlijk naar de Borobodur & Prambanan geweest, Merapi gezien. Die was vooral indrukwekkend na de uitbarsting van vorig jaar, nog steeds een ravage rondom de vulkaan. Maar verder heel veel met locals opgetrokken, superaardige mensen! Daarna voor een korte vakantie naar Bali (we hadden wat problemen met de ambassade, paspoort niet optijd terug en dat kostte ons 6 dagen vakantie). Kuta wat een ontzettende cultuurshock met alle dronken Australiers. Daar hebben we een scooter gehuurd en richting Ubud en naar de Tanah Lot gereden. Dat was ook mooi!
Heb je nog tips in de omgeving van Yogya ? 2 Vrienden van me gaan over 2 weken en zitten een week in Yogya, dat is teveel voor de Borobudur en de Prambanan. Je hebt natuurlijk nog Kraton en het waterpaleis, maar wat is nog meer interessant ?

De cultuurshock die je krijgt als je naar Bali gaat ken ik ook, dat is jammer voor Bali, maar ik ben daardoor toch een echte 'Java-man' geworden. Ik moet erbij zeggen dat ik alleen in Kuta ben geweest, dus het echte Bali ken ik nog niet.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 18 juli 2011 @ 10:45:27 #262
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99611552
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 10:39 schreef wrmookniet het volgende:
inmiddels weer terug.

t is java, bali, lombok en noord-sulawesi geworden.
Vakantie was super, tijd was bij lange na niet genoeg. Schema was te ambitieus.
Ontzettend veel kilometers gemaakt. Ook veel met vliegtuig.

In hindsight had ik (noord)sulawesi voor komodo moeten omruilen. Voor Sulawesi heb je echt de nodige voorbereiding en tijd nodig (mensen spreken geen engels en t is een stuk primitiever), dit heb ik onderschat.
Foto's !!!
;).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_99614341
quote:
7s.gif Op maandag 18 juli 2011 10:44 schreef elcastel het volgende:

[..]

Heb je nog tips in de omgeving van Yogya ? 2 Vrienden van me gaan over 2 weken en zitten een week in Yogya, dat is teveel voor de Borobudur en de Prambanan. Je hebt natuurlijk nog Kraton en het waterpaleis, maar wat is nog meer interessant ?

De cultuurshock die je krijgt als je naar Bali gaat ken ik ook, dat is jammer voor Bali, maar ik ben daardoor toch een echte 'Java-man' geworden. Ik moet erbij zeggen dat ik alleen in Kuta ben geweest, dus het echte Bali ken ik nog niet.
yogja zelf kun je in 1 dag doen.

huur een scooter en je ziet al die items die je opnoemt (de tempels en paleizen etc) in 1 dag. Heb ik ook gedaan. Borobodur is 3 kwartier met de scooter, prambanan 25 min. Langer dan een uur heb je niet nodig bij de tempels zelf.

Blijf je daar langer moet je 'dieper de natuur' in in de omgeving. Ik zou zeker niet een week in yogja willen zitten.

Kuta is geen bali. Kuta is Chersonissos maar dan met 99% prostituee en australiers.
  maandag 18 juli 2011 @ 13:51:53 #264
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99617474
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:18 schreef wrmookniet het volgende:
yogja zelf kun je in 1 dag doen.


huur een scooter en je ziet al die items die je opnoemt (de tempels en paleizen etc) in 1 dag. Heb ik ook gedaan. Borobodur is 3 kwartier met de scooter, prambanan 25 min. Langer dan een uur heb je niet nodig bij de tempels zelf.
...
Jij wilt zeker zoveel mogelijk zien in zo kort mogelijke tijd ? Ik ben zelf vorig jaar bij beide tempels geweest, dat ging prima op 1 dag, maar een uur per tempel vind ik nogal kort. Maar da's misschien omdat ik het interessanter vind en daarnaast fotografeer.

Ik vraag het ook niet voor mezelf, ik ken de typisch toeristische dingen van Yogya al, het gaat om vrienden die hebben besloten een week in Yogya te gaan zitten. Wat valt er 'dieper de natuur' in allemaal te vinden rond Yogya ? Want daar had ik dus een vraag over.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_99630568
Ik heb alleen Sumatra bezocht en heb daar een erg leuke tijd gehad. Veel contact gehad met lokale mensen en genoten van het lekkere eten, de vriendelijkheid van de mensen, de natuur en de beleving op zich.

Op Sumatra kan ik 1 plaats aanraden die een bezoekje waard is (staat niet in e Lonely Planet als ik me niet vergis): Sawahlunto.
Kijk ook eens op <a href="http://www.golaos.nl" rel="nofollow" target="_blank">www.golaos.nl</a>
  dinsdag 19 juli 2011 @ 15:48:57 #266
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99666172
Sumatera moet ik ook nog eens heen ja, schijnt nog behoorlijk puur te zijn en ik zie er steeds mooiere plaatjes van.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_99714555
Ik wil de volgende zomervakantie een maand gaan backpacken in Indonesie. Aangezien ik het onderwijs in ga, heb ik 5 weken vakantie. Even proeven hoe die manier van reizen bevalt :)
Ik moet dan waarschijnlijk wel alleen, maar zouden jullie dat een meisje aanraden qua veiligheid? En welke eilanden zou ik bezoeken in die tijd? Of is 1 eiland genoeg voor een maand?

Het is allemaal een beetje vroeg, maar wil me op tijd orienteren en evt. op tijd een ticket regelen..

[ Bericht 34% gewijzigd door thatday op 21-07-2011 10:28:17 ]
  donderdag 21 juli 2011 @ 17:58:24 #268
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99759507
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 18:17 schreef thatday het volgende:
Ik wil de volgende zomervakantie een maand gaan backpacken in Indonesie. Aangezien ik het onderwijs in ga, heb ik 5 weken vakantie. Even proeven hoe die manier van reizen bevalt :)
Ik moet dan waarschijnlijk wel alleen, maar zouden jullie dat een meisje aanraden qua veiligheid? En welke eilanden zou ik bezoeken in die tijd? Of is 1 eiland genoeg voor een maand?

Het is allemaal een beetje vroeg, maar wil me op tijd orienteren en evt. op tijd een ticket regelen..
Ik denk dat je die vraag het beste zelf kunt beantwoorden, wij hebben geen beeld wat je gewend bent qua reizen. Als je nog een jaar de tijd hebt kun je makkelijk ergens een reisgenoot vinden lijkt me, dan heb je wat meer zekerheid en kun je je enthousiasme delen.

De ticket hoef je niet een jaar van tevoren al te regelen, een paar maanden hooguit, maar ook op het laatste moment is er wel wat te vinden. Tickets in Indonesië hoef je al helemaal niet druk om te maken.

Ik beveel altijd Java aan, maar dat eiland ken ik het beste en daar is voor de nieuwkomer het meest te zien en het best te bereizen. Heb je iets meer avonturiersbloed of wil je minder bevolkt ? Sumatera ! Maar eigenlijk heeft elk eiland zijn charmes en eigenaardigheden, ik zou eerst eens een paar avondjes lekker rondsurfen op internet.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_99763397
Haha je hebt gelijk, ik ben érg vroeg.. ben momenteel heel erg bezig met reizen, omdat ik eigenlijk aankomend jaar een half jaar weg zou gaan met een vriendin, maar uiteindelijk toch een baan heb aangenomen.. nu kriebelt het toch nog wel, miss dat ik er daarom zo vroeg al mee bezig ben ;)

Bedankt voor de tip, Java lijkt mij ook erg mooi!
  donderdag 21 juli 2011 @ 19:51:33 #270
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_99763826
Als vrouw reizen brengt misschien wat meer risico met zich mee, maar ik heb zelfstandige reizigsters meegemaakt door heel Afrika, Azie en alle 3 Amerika's. Zijn toch een bepaald type (positief bedoeld) en geen enkele van hun was wat ergs overkomen.
reset
pi_100506994
Wij vertrekken morgen voor ruim drie weken naar Indonesie.
We zullen 1 nacht overnachten in Jakarta; dit guesthouse alvast vooruit geboekt: http://www.hangtuahhotel.com/
In Jakarta enkele must-sees bezoeken en daarna snel wegvluchten richting Bogor.
We zullen een treinreis gaan maken en in ieder geval Bogor en Yogyakarta aandoen, andere plekken waar we uitstappen zien we daar wel. Cibodas staat ook op het programma.
Verder enkele reservaten: We hebben ingepland om over dat deel van de reis zo'n 9-11 dagen te doen.

Daarna gaan we richting Bali, de terugvlucht van Denpasar naar Jakarta is zelfs al geboekt, echter twijfelen we hoe we de rest van de reis laten verlopen. Gaan we vanaf Yogya naar Bali vliegen of gaan we over land verder naar het oosten om per boot naar Bali te gaan? Indien per land dan gaan we waarschijnlijk ook naar de Bromo en misschien ook naar Baluran. Is dat aan te raden ten koste van een wat korter verblijf op Bali?
Op Bali staat Ubud op de planning, verder West en/of Noord-Bali. We willen echter ook nog wat dagen op een idyllisch strand relaxen. Vinden we dat ook in West en/of Noord-Bali? Zuid-Bali willen we namelijk liever niet heen.
pi_100508260
Ja... ik zou zeker Bromo en Ijen doen. Kan vanaf Yogya met minibus. Baluran ken ik niet. Als je wilt kan dit in 2/3dagen. Is best pittig, maar ik herinner me vooral Bromo en Ijen, de rit zelf ben ik al vergeten, dus zo pittig was het ws ook weer niet. We hadden een stop op een koffieplantage. Mooi stuk de jungle in. :)

Cibodas en Bogor hebben wij in de 2 dagen vóórdat we naar huis gingen. Scheelde Jakarta ;)

NoordBali.. Ik ken alleen Permuteran. Wel aardig niet hyperbijzonder.
Ubud is heel toeristisch, maar wel doen. Het is het namelijk toch wel waard.
pi_100511429
Ik vertrek over 3 weken naar Bali. Planning nu is om ongeveer 1 maand om door Indonesië te eiland hoppen en 1 maand de oostkust van Australië.

Heeft iemand nog leuke guesthouse tips? (de unieke plekjes die je via via moet kennen ;) )
If abortion is murder, then masturbation is genocide and a blowjob is cannibalism
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:16:51 #274
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100518609
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 14:25 schreef jack4ya het volgende:
Ja... ik zou zeker Bromo en Ijen doen.
Helemaal mee eens, al ligt de Bromo er momenteel iets anders bij dan hoe jij je hem herinnert.
;).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_100537912
Ai van Bromo hoorde ik ook vandaag.
Iemand nog tips voor leuke guesthouses in de prijscategorie tot zo'n 50 euro per nacht in Bogor en/of Yogya?
pi_100539969
Leuke guesthouses... en dan tot 50euro! Wat schattig. O+

Realiseer je wel dat je BIJ Bromo staat vanaf de caldera voor de zonsopgang en daarna de Bromo op kan wandelen (keurige trap.) En dat je met vele zal zijn...
En tóch zou ik 'm je aanraden. :Y

Ijen is een ander verhaal. Wel wat minder toeristen, niet iedereen heeft zin om verzwaveld te worden. Heel bijzonder sfeertje door de dampen en bizarre kleuren van het meer, de zwavel en de ontzettend bikkelende werkers. Die hebben ook altijd voorrang! (In tegenstelling tot wat enkele achterlijke toeristen vonden :N )
pi_100539980
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 01:36 schreef BarryK het volgende:
Ai van Bromo hoorde ik ook vandaag.
Iemand nog tips voor leuke guesthouses in de prijscategorie tot zo'n 50 euro per nacht in Bogor en/of Yogya?
50 euro?
Wil je een guesthouse kopen? :?
  woensdag 10 augustus 2011 @ 15:13:52 #278
62913 Blik
The one and Only!
pi_100552928
Voor 50 euro kun je een 3 tot 4 sterren hotelkamer krijgen :D
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:54:21 #279
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_100639477
Hey luitjes, weet iemand hoe het zit met een visum ná 31 dagen?
Vriendin van me gaat mee, maar die gaat 5 weken i.p.v. de 4 die ik ga. Nu komt ze erachter (we gaan in oktober, dus lijkt me op tijd) dat je dan een ander visum nodig hebt?

Ze krijgt de ambassade niet te pakken, googlen hielp ook niet direct veel:
Als u als toerist naar Indonesië wilt reizen, dient u te beschikken over een geldig visum.
1. het toeristenvisum dat maximaal 30 dagen geldig is en alleen bij aankomst in Indonesië te verkrijgen is.
2. het toeristenvisum dat maximaal 60 dagen geldig is


Iemand enig idee hoe het zit met die 2e optie? Kan je die daar ook direct aanvragen en kost die alleen meer of... ?

Alvast bedankt!
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_100639573
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:54 schreef EDMAN- het volgende:
Hey luitjes, weet iemand hoe het zit met een visum ná 31 dagen?
Vriendin van me gaat mee, maar die gaat 5 weken i.p.v. de 4 die ik ga. Nu komt ze erachter (we gaan in oktober, dus lijkt me op tijd) dat je dan een ander visum nodig hebt?

Ze krijgt de ambassade niet te pakken, googlen hielp ook niet direct veel:
Als u als toerist naar Indonesië wilt reizen, dient u te beschikken over een geldig visum.
1. het toeristenvisum dat maximaal 30 dagen geldig is en alleen bij aankomst in Indonesië te verkrijgen is.
2. het toeristenvisum dat maximaal 60 dagen geldig is


Iemand enig idee hoe het zit met die 2e optie? Kan je die daar ook direct aanvragen en kost die alleen meer of... ?

Alvast bedankt!
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:51 schreef Stevie_ het volgende:
Ik heb het al nagevraagd, het vreemde is dus dat de ambassade in Den Haag geen fatsoenlijk Nederlands spreekt en wel erg nonchalant omgaat met het geven van informatie wat ook niet eens blijkt te kloppen.

Via visum.nl heb ik wel duidelijk antwoord: we moeten in NL nog ons visum regelen. Dat wordt nog spannend, we hebben nog 3,5 week voordat we vertrekken :P.
pi_100828536
Gisteren weer terug vanuit Indonesie. Hierbij snel wat tips:

Java:
- Als je een tourtje doet vanuit Yogyakarta / Malang o.i.d. om bv naar de Bromo te gaan en naar de Kawa Ijen (of een combi, zoals wij deden). Zorg voor een totaalpakketje. Zorg er dan ook voor dat alles wat inclusief is op papier staat. Erg gunstig is bv een Jeep bij de Bromo, als die exclusief is betaal je op Bromo zelf al snel iets van 90.000 per persoon extra.

Bali:
- Gooit nooit en never richting Seminyak of Kuta. Het is echt te pauper daar. Voor surfen, ga naar de uitgestorven stranden van Kuta in Lombok.

- Zorg wederom om goede afspraken met private drivers etc. Probeer zoveel mogelijk achteraf te betalen. Ze willen je wel eens eerder uit de auto gooien. Gelukkig hadden wij toen nog geen ene cent betaald en moest hij dus wel doorblijven rennen, zoals eerder afgesproken.

Lombok:
- Pas op om naar Tete Batu te gaan tijdens Ramadan. Het is er prachtig mooi, rijstvelden, lekker breezy, watervallen, maar tijdens Ramadan is er geen nachtrust te vinden. Ze zingen daar fanatiek vanuit de vele Moskeeën vanaf 19:00 tot 0.00 / 01:00 en beginnen weer om 03:00AM tot 04:30 / 05:00AM. Niet te doen dus. We hebben het nergens zo rampzalig meegemaakt als daar en konden er echt niet van slapen.

- De haven Bangsal om naar de Gili's te gaan, proberen deze haven alsjeblieft te vermijden. Het is er zo corrupt als de tering, zodra een stukje blanke huid zien krijg je minstens 5 scammers op je dak die veel schreeuwen, serieus kijken, raar doen en stress gaan maken. Maar het ergste is nog: vrijwel elke toerist krijgt hier problemen om het moment dat ze iets te duur vinden of ergens niet mee akkoord gaan: je gaat gegarandeerd bedreigd worden om een zeer onaangename manier en het kan uitlopen op een vechtpartij. Ik ben er circa twee keer 15 minuten geweest, bij vertrek en aankomst, beide keren flinke ruzie gehad en uiteindelijk toch echt wel 20 euro teveel betaald. De 'open ticket' die ze geven is overigens gelogen, je mag van op het Gili eilandje gewoon weer een enkeltje naar Lombok kopen en vervolgens proberen je geld terug te krijgen (en dat betekent dus ruzie krijgen). Rampzalig. Ik wil iedereen dan ook dringend het advies geven Bangsal te vermijden. Vlakbij Bangsal is een andere baai / haven voor alle speedboten. Het kost wellicht wat meer, maar het kan enorm veel ellende / gescam / geouwehoer voorkomen :)

- Gili Air, in juli & augustus stijgen de prijzen van bungalows met circa 300%. Zal voor de andere Gili eilandjes niet anders zijn, maar daar zijn wij niet geweest. Neem dus flink wat contanten mee i.v.m. ontbreken van atm op Air.

- Wil je surfen op Kuta, neem de allergoedkoopste deal. Tevens doet iedereen zich voor als die ene surfschool die in de LP staat, het is niet meer te achterhalen wie het nou werkelijk is. Ook houden alle locale surfers de 'surfkantoortjes' in de gaten. Is het kantoortje onbemand en jij loopt er toevallig naar toe, dan krijg je een tal van "leraren" op je af die doen alsof ze daar werken en beginnen je een gare surfles te verkopen. Niet intrappen dus :)

- In de omgeving van Kuta: dames, pas op. Ga niet in je bikinibroekje rondlopen buiten het strand. Zelfs tijdens Ramadan word je er nog aangerand. De Moslims daar worden er echt te geil van en kunnen de handjes niet meer thuis houden. Niet plezierig.

- Wil je rust en lege mooie stranden: ga naar Lombok. Fantastisch. De mooiste stranden zijn verlaten, wit zand, helder warm zeewater, alleen voor jou (in de omgeving van Kuta zijn er genoeg eenzame prachtige stranden te vinden). Maakt vrijwel niet uit waar je bent, Sengiggi is wel wat drukker, maar in vergelijking met Bali is het er behoorlijk leeg, zelfs in het hoogseizoen. Het voelt, zeker als je van Bali komt, erg gek aan, onwerkelijk. Maar het bestaat dus, op Lombok :-).

- De wegen zijn slecht, erg slecht. De hoofdwegen vallen mee en zijn soms zelfs opmerkelijk goed, maar elk zijweggetje is erg erg slecht. Pas er dus mee op met de onverzekerde motorcycles.

- Ga nooit je VOA proberen te verlengen, het kan wel, maar kost je dus serieus 4 - 5 dagen. Het is iets wat je makkelijk in Nederland kan regelen (toeristenvisum 60 dagen) doe dat dan ook! Een dergelijk visum is 3 maanden geldig, probeer het zo ruim mogelijk van te voren te regelen. Voorkomt stress gezien je je paspoort moet inleveren en dat is niet heel chill als je de week erna al in het vliegtuig moet.

Tot zover de tips. De vakantie was fantastisch. Foto's volgen hopelijk snel :).

[ Bericht 0% gewijzigd door Stevie_ op 16-08-2011 22:34:43 (excuus voor typfoutjes, ubergaarheid) ]
pi_100828937
En wellicht om dompers te voorkomen: Bromo & zonsopgang, het is het mooiste wat je wellicht van Java te zien krijgt, maar, je bent er echt niet de enige. Iedere dag, 365 dagen per jaar, zijn er tijdens zonsopgang minst 50 tot wellicht wel 200 toeristen te vinden die hetzelfde avontuur zijn aangegaan. Prik daar doorheen, laat je niet afleiden en probeer te genieten, want, hoeveel toeristen er ook zijn, het blijft absoluut de moeite waard!! :)
  woensdag 17 augustus 2011 @ 08:59:31 #283
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_100841987
Goeie tips! Hoelang ben je er geweest? Ik vertrek over iets minder dan 8 weken
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_100842711
Wij zijn totaal 33 dagen weggeweest, 31 dagen waren we in Indonesië :) Java, Bali en Lombok. Java en Lombok was erg gaaf. Bali had ik liever overgeslagen.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 10:19:49 #285
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_100843671
Ik hoor juist verhalen dat je beter naar Bali kunt gaan omdat er op Java weinig te zien is :/
Ik ga zelf 25 dagen en wilde Java, Sumatra, Bali proberen te zien.

Aangezien je er 31 dagen zat had je ook een visum voor 60 dagen?
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  woensdag 17 augustus 2011 @ 10:44:40 #286
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_100844342
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 10:19 schreef EDMAN- het volgende:
Ik hoor juist verhalen dat je beter naar Bali kunt gaan omdat er op Java weinig te zien is :/
Ik heb juist andersom gehoord. Op Bali ben ik niet geweest, maar Java wel en daar is heel erg veel te zien - heel erg veel. Je hebt er meer dan een leven voor nodig om het te zien en dat is pas 1 van de eilanden!
reset
  woensdag 17 augustus 2011 @ 11:02:06 #287
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_100844833
Goed om te weten :D
Sowieso wilden we Bali op het eind doen om daar toch nog de zon,zee,strand toerist uit te hangen.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_100847779
Het is net wat je zoekt, maar over het algemeen hoor ik wat ik wat ik zelf ook vind : Java is het tofst.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_100861789
Ik ga over twee maanden voor het eerst naar Java. Het plan is: Jakarta - Bandung - Yogjakarta. Met als tussenstops shoppen in Jakarta, snel door naar de theeplantages, botanische tuinen en vulkanen bij Bandung en de Borubudur en eventueel Bromo bij Yogja.
pi_100875477
Heeft er iemand nog een overnacht tip voor de eerste 2 nachten in Bali? (budget max. 50 euro per nacht en liefst vanuit hier al online boekbaar).
If abortion is murder, then masturbation is genocide and a blowjob is cannibalism
  woensdag 17 augustus 2011 @ 23:41:51 #291
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_100876949
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 18:15 schreef Beije het volgende:
Ik ga over twee maanden voor het eerst naar Java. Het plan is: Jakarta - Bandung - Yogjakarta. Met als tussenstops shoppen in Jakarta, snel door naar de theeplantages, botanische tuinen en vulkanen bij Bandung en de Borubudur en eventueel Bromo bij Yogja.
Het enige 'shoppen' dat we hebben gedaan in Jakarta is wat goedkope nepspullen kopen in een heel grote mall in Chinatown en natuurlijk opzoek naar wat originele Engrish. :P

Heb je een idee van waar of wat? Ik heb er wel wat megalomane malls gezien onderweg iig.

Yogya vond ik veel fijner en interessanter dan Jakarta iig. ;)
reset
pi_100877279
Shoppingmalls Jkt :9

Senayan city
Plaza Senayan
Plaza Indonesia
Kelapa gading
Mangga Dua *wat fake* Maar goedkoop voor opticien brillen etc :D of mobiel accessoires
Grand Indonesia

O+
We fear that which we cannot see
  donderdag 18 augustus 2011 @ 00:06:08 #293
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_100878122
Glodok Plaza is die in Chinatown. Misschien niet om eens een middagje te shoppen, maar wel een ervaring. :P

Daarbuiten is een markt met t-shirts, DVDs en andere rommel.
reset
pi_100889850
Waarom shoppen in Jakarta? Bandung is toch de shopstad? Als je daar toch naar toe gaat? Java heeft ontzettend veel, maar is ook ontzettend druk en vol (122 miljoen mensen op een eilandje die 3 x groter is dan Nederland). Dat zegt ook wat over de steden, vrijwel alle steden hebben meer dan 1 miljoen inwoners. En wat echt de moeite waard is, zijn de vulkanen. Sla ze niet over! Ik vond de Bromo echt fantastisch, ook al sta je er met een enorme zooi toeristen, je komt niet snel een tweede keer op Java (ik wil de rest van de wereld ook nog wel zien ;) ).

Bali is 1 en al toerisme. Als de kust van Turkijke je aanspreekt, is Bali inderdaad een topper. Ik zou niet weten wat je daar meer kan zien dan in Java? Je hebt er geen aansprekende vulkanen, het is er bomvol met toerisme, iedereen loopt je te scammen, geen boeiende tempels. De Borobodur is namelijk WEL indrukwekkend. Ik had liever een week langer op Java rondgezworfen en Bali overgeslagen. Luieren en chillen kan je beter op Lombok doen.

Serieus, Bali zuigt. Uitgemolken kuteiland.
pi_100889922
Oh en Jakarta is een stuk duurder dan Bandung. En Jakarta stinkt. Beter sla je die stad over ;-). Is geen Parijs o.i.d. :P
pi_100890138
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:02 schreef EDMAN- het volgende:
Goed om te weten :D
Sowieso wilden we Bali op het eind doen om daar toch nog de zon,zee,strand toerist uit te hangen.
Doe dat op Lombok & Gili's. Naja, zelf weten ook ;-). Anyway, wij hadden idd een toeristenvisum voor 60 dagen. Gezien jij 25 dagen gaat krijg je gewoon een VOA voor 30 dagen. Kost wel 25 dollar, neem dus contanten mee. Pas achter de douane kan je pinnen ;-).

Wellicht handige tip voor VOA: regel een goed aanvraagdocument, die wij in het vliegtuig kregen was voor de locale mensen, niet voor toeristen. Dit document was ook in de Indonesische taal geschreven, we vonden het dus al een beetje vreemd. Gelukkig wees een Indo in het vliegtuig erop dat dat document niet voor toeristen is. Op het vliegveld hebben wij toen het juiste aanvraagformulier gekregen. Maar vele andere medepassagiers stonden dus met het verkeerde formulier in de rij en konden weer achteraan aansluiten. Kost al snel een extra uur ;-). Meest ideale is uiteraard je visum regelen in NL, wij waren binnen 5 minuten er doorheen.


quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 18:15 schreef Beije het volgende:
Ik ga over twee maanden voor het eerst naar Java. Het plan is: Jakarta - Bandung - Yogjakarta. Met als tussenstops shoppen in Jakarta, snel door naar de theeplantages, botanische tuinen en vulkanen bij Bandung en de Borubudur en eventueel Bromo bij Yogja.
Botanische tuinen bedoel je Bogor? Wij hebben het bewust overgeslagen en veel mensen gesproken op Java die wel in Bogor hebben rondgelopen. Ze vonden het ontzettend ranzig, te warm en niet bijzonder. En het regent er ook 360 dagen per jaar o.i.d. Van circa 10 mensen heb ik vernomen dat Bogor zeker niet de moeite was. Net zoals Surabaya. Wil je naar de Bromo en iets dichterbij komen dan Yogyakarta, ga dan naar Malang. Malang zit wat hoger en is lekker fris en een erg mooie stad (in Nieuw Indie zitten alle rijke tabak en leer mensen, de huizen die daar staan zijn omstebeurt paleizen). Surabaya is net zoiets als Jakarta, of wellicht wel erger :).


Dus nog een tip: ga naar Malang! Mooie stad, goede tussenstop als je naar de Bromo wilt. En, in Malang heb je een niet toeristisch fantastisch restaurant. Taman Indie. Ga daar naar toe! Het is goedkoper dan de McDonalds, maar ontzettend mooi en erg erg goed lokaal eten. Je eet tussen de rijstveldjes in een hutje aan een rivier :) Zie ook (http://www.tamanindie.com/

[ Bericht 16% gewijzigd door Stevie_ op 18-08-2011 12:07:38 ]
  donderdag 18 augustus 2011 @ 12:07:27 #297
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_100890460
Thanks for the tips \o/
Zit nu idd zwaar te twijfelen of we Bali uberhaupt nog doen (hebben verder toch nog niks geplanned, behalve onze eerste 2 overnachtingen). Deze reactie's op Bali zie je namelijk overal.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_100890698
Wat het natuurlijk wel is, Bali is Hindoeïstisch, en dat is leuk om mee te maken. De tempel en cultuur. Zeker het verschil met Java is daardoor best groot :). Maar dat kan je in een paar dagen bekijken. Sla in ieder geval de zuidkust over (Kuta, Seminyak). Volgens mij is Sanur nog wel goed te doen. Je maakt de hoge golven dan niet mee, maar ga dan bv naar Kuta op Lombok :). Een dansshow in Ubud meemaken is toch ook wel een leuke ervaring. Wat dat betreft heeft Bali ook best wel wat te bieden. Wij waren er uiteraard ook in het hoogseizoen, ik denk dat het vanaf september al een stuk leuker wordt. Je hebt meer keus in accommodaties en alles wordt vermoed ik 50% goedkoper ;-). Maar als je naar 3 op reis kijkt, ze prijzen Bali wel enorm de wereld in. En waar hij dan overnacht betaal je toch iets van 110 euro per nacht voor. Prima uiteraard, maar voor ons over budget (31 dagen keer 100 euri, no thanks).
pi_100903499
Surabaya is géén Jakarta !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:25:24 #300
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_100931968
goeie tips, nog 52 dagen *O*

hoe zit het trouwens met duiken daar? en dan vooral, het halen van je (tijdelijke?) duikbrevet? Ik neem aan dat dit goedkoper is als hier in NL.

[ Bericht 38% gewijzigd door EDMAN- op 19-08-2011 11:59:42 ]
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_100934137
quote:
8s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 17:54 schreef elcastel het volgende:
Surabaya is géén Jakarta !
Wat voor stad is het dan wel? Is dat stad een bezoek waard? Veel mensen vliegen naar Surabaya om vanuit daar naar de Bromo te vertrekken. En voor dat soort korte bezoeken kan je die stad beter vermijden. Tenminste, dat zeiden mensen die ik sprak op de Bromo :P Het staat overigens ook in de Trotter en Lonely Planet zo omschreven dat Surabaya niet zo'n fijne stad is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')