abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88045356
Er staat niets in het hamil over het onderhoud van die units, raar :')

Tevens, met een ontstekingstijd voor scherfgranaten van 4s (+/-1s), ga ik niet het risico lopen om hem te cooken, zodat hij nog ergens bij mij in de buurt is als hij af gaat... Maar dat ben ik...
You know how to curl up like a bitch, don't you, reporter?
  woensdag 27 oktober 2010 @ 22:59:40 #77
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_88046501
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 22:01 schreef Andyy het volgende:

Stel, de fuse duurt 5 sec voor dat die afgaat, je ontspant de granaat en gooit 'm iets later weg zodat die binnen 5 sec afgaat als je 'm gooit
Met 'ontspant' bedoel je dat je het bjivoorbeeld 2 seconden in je handen houdt voordat je het werpt zodat de ontvanger niet genoeg tijd heeft om het terug te gooien?
  woensdag 27 oktober 2010 @ 23:08:24 #78
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_88046993
Zijn hier militairen aanwezig die wat meer kunnen vertellen over het effect van een handgranaat op korte afstand (1 meter)? Scheuren je trommelvliezen door de schokgolf? Krijg je inwendige bloedingen? Of komt de schade 99% voor rekening van de honderden/duizenden kleine scherven en als je op je buik of rug ligt en je laat je dikke schoenzolen de scherven tegenhouden ben je praktisch veilig? Of worden je voeten op 1 meter afstand gewoon afgerukt?

Voor alle duidelijkheid, ik heb het over simpele handgranaten zoals:
  woensdag 27 oktober 2010 @ 23:09:16 #79
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_88047047
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 18:10 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als je nou eens één schoen uittrekt en die over de granaat legt en er met je andere schoen op gaat staan?
Dan zitten er twee schoenzolen tussen jou en de granaat en de scherven zullen ook voornamelijk vlak over de vloer wegvliegen.
En dat allemaal in de 3 seconden die je hebt nadat de granaat is geland? :D
pi_88047152
Die voet ben je op 1 meter afstand gewoon kwijt naar mijn weten.
En ik verwacht niet dat de scherven snel genoeg vliegen om jouw te doden, het is toch echt die schokgolf die de pret bederft volgens mij :P.
That song is straight homosexual country music special olympic gay.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 23:17:55 #81
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_88047508
Nou, ons handboek Militair zegt.

we gebruiken bij de landmacht in ieder geval als scherfhandgranaat
Nr. 330

doel van granaat : personeel buiten gevecht te stellen met voorgefragmenteerde scherven.
200 meter moet worden gezien als onveilig gebied..

verder staat er inderdaad niets :P

wellicht zal de VS. 7-827 ons meer uitleg geven, ( militairen snappen wel wat ik bedoel )

verder gebruiken we nog de aanvalshandgranaat..knal-boem. geen scherven maar moet het hebben van luchtdruk.
En ja, ik zie een handgranaat je voet wel wegknallen ja, of je hoofd, of een flink gat in je romp...
mensen denken over het algemeen veel te licht over handgranaten.

zijn linke dingen..
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_88048268
semi-antwoord voor je eerste vraag,

Er zijn verschillende soort typen granaten, van granaten die meer scherven dan explosie hebben tot meer explosie dan scherven. Er is dus niet echt één antwoord voor.

Wat ik mij kan herinneren in mijn training is dat een M26 10m explosie-radius heeft, en scherven wel iets meer. Kan je wel nagaan wat het doet in die eerste meters
¯ _(ツ)_/¯
pi_88052531
Een paar stukjes uit het US Army Field Manual 3-23.30

quote:
Although the killing radius of the M67 is 5 meters and the casualty-producing radius is 15 meters, fragmentation can disperse as far away as 230 meters.
Dit gaat natuurlijk over één specifiek type handgranaat, maar ik neem aan dat het voor de meeste soorten fragmentatie handgranaten wel zo ongeveer in die buurt zal liggen. De killing radius van 5 meter lijkt mij het gebied waarbinnen de schokgolf dodelijk is.

quote:
3-5. CLOSE COMBAT
On the modern battlefield, the close-in fight can occur anywhere, anytime. The rifle, bayonet, and hand grenade are basic weapons of warfare for the individual soldier. The rifle gives the soldier the ability to kill enemy soldiers with direct fire out to the maximum effective line-of-sight range. Fragmentation hand grenades, on the other hand, allow the soldier to effectively engage and kill enemy soldiers located within a radius of 40 meters where line-of-sight systems, including the rifle, are no longer effective. Since there is no muzzle flash, grenades also help conceal a soldier’s position as he engages the enemy. While the rifle is the safest and most discriminating weapon at close ranges, the fragmentation hand grenade is the weapon of choice when the enemy is within range but the terrain masks engagement areas. The fragmentation hand grenade is the soldier’s indirect-fire weapon system.

a. Many times in combat, the nature of the targets confronting the infantryman make normal methods of target engagement inadequate. Against soldiers or weapons in trenches or fighting positions, for example, having a grenade burst over the target is more effective. Furthermore, if the targets are on sloping ground, then a grenade needs to detonate as near impact as possible to prevent its rolling away from the target before detonating. Such aboveground detonation also prevents the enemy from securing the grenade and throwing it back within the 4- to 5-second fuze delay.

b. Aboveground detonation is especially critical when engaging bunker-type emplacements. To achieve aboveground detonation or near-impact detonation, remove the grenade’s safety pin, release the safety lever, count ONE THOUSAND ONE, ONE THOUSAND TWO, and throw the grenade. This is called cooking-off. Cooking-off expends a sufficient period (about 2 seconds) of the grenade’s 4- to 5-second delay. This causes the grenade to detonate above ground or shortly after impact with the target. Do not cook-off fragmentation or white phosphorous hand grenades when in training.

CAUTION
Use cook-off procedure only when in a combat environment.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 10:43:18 #84
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_88058164

Bij dit filmpje zit deze interessante opmerking:

quote:
in singapore, we have 1 case too, in the year 2008 or 2009 i think, pretty recent, one of the officer managed to pull the recruit on the ground, and both sustained minor injuries, cuts on faces and arms
die hebben dus een granaat van heel dichtbij overleeft met minimale verwondingen puur door op de grond te gaan liggen.

Moet een granaat eerst heftig bewegen voordat de 5 seconden worden afgeteld?
In dit filmpje zie je hem de pin eruit trekken en 5 seconden stil in z'n hand houden, dan gooit ie hem en dan gaan er nog eens 5 seconden voorbij voordat het ontploft

========

Edit, om m'n eigen vraag maar te beantwoorden: er zit een handle op en zolang je die ingedrukt houdt is er nog niets aan de hand en kan je de pin zelfs nog terugzetten. Leerzaam filmpje

[ Bericht 17% gewijzigd door slashdotter3 op 28-10-2010 10:51:06 ]
pi_88058495
Je ziet in dat filmpje met de training ook duidelijk dat hij zenuwachtig is, en terecht. Zou ik ook zijn als het mijn eerste was ;)
  donderdag 28 oktober 2010 @ 10:57:52 #86
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_88058560
Op F drukken om hem terug te gooien.
Opgelost.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_88059098
En als militair zijnde?
Kan je dan niet gewoon je helm er overheen leggen en daar op staan?
Of ploft dat ook uit elkaar?
pi_88059102
Volgens mij moet je weg van de granaat duiken, plat op de grond met je benen naar de granaat gericht en je tenen in de grond gedrukt. Je ellebogen in je zij en je handen over je oren en je mond open (zodat je longen niet klappen van de druk).

Kans is alsnog aanzienlijk dat je gewond raakt, maar je overlevingskans is wel groter.
pi_88059134
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 11:16 schreef Dowdoon het volgende:
En als militair zijnde?
Dat heeft een Amerikaan een tijdje terug gedaan. Hij redde er zijn maten mee, maar ging zelf wel dood.
pi_88067138
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 11:16 schreef Dowdoon het volgende:
En als militair zijnde?
Dit is wat er dan van een helm overblijft:

pi_88233533
Tering, dat is best weinig ......
  dinsdag 2 november 2010 @ 00:57:18 #92
211797 Esses
Splendide mendax
pi_88235005
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 21:02 schreef Pumatje het volgende:

[..]

dat ze "het tegenwoordig" doen is inderdaad bullshit.. moet dat niet proberen.
Nu ben ik ook geen expert in handgranaten.

maar waarom zou je hem niet kunnen laten cooken?
gewoon pin eruit, hendel loslaten, 3 seconden vasthouden bij de appel en gooien maar..
O ja, dat kan ja... 3 seconden :') +- 1 seconde, of wat ik al gezien heb +-2 seconden... Goeie gok... :')
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_88235211
Kan me niet voorstellen dat je zoiets doet. Te riskant. Ik weet nog wel dat ik training voor de zekerheid de echte iets verder gooide dan die oefen granaten :P
¯ _(ツ)_/¯
pi_88244495
dragonskin bodyarmor uit amerika. je schijnt er een fragmentie granaat mee te kunnen overleven :P
i dont hate god i just hate his fanclub
pi_88244937
Zie: http://thebrigade.com/201(...)ers-lives-26-photos/

quote:
Heroic marine throws himself on grenade. Lance Corporal Matt Croucher could receive the Victoria Cross which is the Royal Marine’s highest award for gallantry. During a night mission, a tripwire booby-trap was stepped on which released a live hand-grenade. The marine shouted “grenade” and as his friends dove for cover as Croucher lay with his back on the lethal device. The patrol commander, Corporal Adam Lesley threw himself to the ground and another man got behind a wall, but one marine had frozen and was still standing when the grenade detonated. “My reaction was, ‘My God this can’t be real’,” said Lesley. “Croucher had simply lain back and used his day sack to blunt the force of the explosion. You would expect nine out of 10 people to die in that situation. “With fuses that can last several seconds the men waited for what “felt like a lifetime” before the grenade blew up. Croucher survived the incident, saying “I felt one of the lads giving me a top to toe check. My head was ringing. Blood was streaming from my nose. It took 30 seconds before I realised I was definitely not dead.”
Wat een enorme baas!
pi_88311289
de beste manier is de ruimte verlaten (lijkt me sterk dat dat niet mogelijk is)
zoniet altijd plat gaan liggen met het liefst de voeten richting de granaat, aangezien je je hoofd wel enigsinds heel wilt houden, oren bedekt

om mooie verhaaltjes uit de wereld te halen:

afstand is beter dan er met je voet op gaan staan.
als je een helm hebt zet je hem op je kluts(lees hoofd) en ga je plat op de grond liggen met je helm richting de granaat met je vingers in de oren.

is de afstand korter dan een paar meter ga je waarschijnlijk toch alwel kapot aan de blast (luchtdruk)

"cooken" dat doe je gewoon niet! nergens voor nodig, denk aan de tijd dat die granaat nodig is om naar zijn doel te komen.

op de grnaat gaan liggen helpt je zoieso niet en een schietgebedje heb je niet eens de tijd voor :P
pi_88311492
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 13:23 schreef hcwp het volgende:
Zie: http://thebrigade.com/201(...)ers-lives-26-photos/

[ afbeelding ]
[..]

Wat een enorme baas!
Ongelooflijk... Enorm, niet te omschrijven zoveel moed. Of gewoon gestoord.
:)
  FOK!fotograaf donderdag 4 november 2010 @ 02:09:24 #98
145146 Andyy
pi_88313891
quote:
Op woensdag 3 november 2010 23:55 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ongelooflijk... Enorm, niet te omschrijven zoveel moed. Of gewoon gestoord.
:)
Hij is er weer *O*
  donderdag 4 november 2010 @ 10:25:14 #99
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_88317833
quote:
Op woensdag 3 november 2010 23:50 schreef siepels1989 het volgende:
de beste manier is de ruimte verlaten (lijkt me sterk dat dat niet mogelijk is)
zoniet altijd plat gaan liggen met het liefst de voeten richting de granaat, aangezien je je hoofd wel enigsinds heel wilt houden, oren bedekt

om mooie verhaaltjes uit de wereld te halen:

afstand is beter dan er met je voet op gaan staan.
als je een helm hebt zet je hem op je kluts(lees hoofd) en ga je plat op de grond liggen met je helm richting de granaat met je vingers in de oren.

is de afstand korter dan een paar meter ga je waarschijnlijk toch alwel kapot aan de blast (luchtdruk)

"cooken" dat doe je gewoon niet! nergens voor nodig, denk aan de tijd dat die granaat nodig is om naar zijn doel te komen.

op de grnaat gaan liggen helpt je zoieso niet en een schietgebedje heb je niet eens de tijd voor :P
Yeah right, al je geld op de helm van de baas zetten.. :')
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_88407245
Ik zou men schoen uitdoen en hem erop leggen.
Denk alleen niet dat het veel helpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')